Mika Kari /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Verohallinnon arvion mukaan Suomi menettää vuosittain
verotuloja ja maksuja 4—6 miljardia euroa harmaan talouden seurauksena.
Tämä vastaa 10:tä prosenttia valtion
budjetista. Harmaan talouden torjunta onkin perustellusti nostettu
yhdeksi hallituskauden painopistealueeksi. Harmaan talouden torjunta
on usein enemmänkin harmaan talouden ilmiöiden torjumista.
Yritetään vaikuttaa jo tapahtuneeseen rikokseen.
Yhteiskunnan kannalta on kuitenkin välttämätöntä löytää myös
keinoja, joilla voimme estää talousrikosten syntymistä.
Suomi on Transparency Internationalin mukaan yksi maailman vähiten
korruptoituneista maista. Suomessa voi yleisesti luottaa niin julkis-hallintoon,
tuomioistuinlaitokseen kuin yritysmaailmaankin. Edes kaikissa EU-maissa
tällaista luottamusta ei voi pitää itsestäänselvyytenä. Voimme
olla ylpeitä siitä, että kotimainen yrittäjä toimii
rehellisesti, sillä keskinäinen luottamus on välttämätön
edellytys elinkeinoelämän toiminnalle. Joukossa
on kuitenkin myös epärehellisiä toimijoita,
joista kärsivät niin valtio, kuluttajat kuin ennen
kaikkea yrittäjien rehellinen enemmistö.
Tilintarkastuslainsäädännön
kehittäminen on yksi tapa edistää harmaan
talouden ja talousrikosten torjuntaa ja ennalta ehkäistä veronkiertoa.
Suomen ja Ruotsin lainsäädännössä on
merkittäviä eroja siltä osin, miten tilintarkastajan
tulee menetellä hänen epäillessään
tarkastettavassa yrityksessä tehdyn talousrikoksia. Suomen
nykyisessä lainsäädännössä tilintarkastajien
raportointivelvoitteet rajoittuvat vain tapauksiin, jotka koskevat
epäiltyjä rahanpesuja ja terrorismin rahoittamista.
Muissa tapauksissa tilintarkastajalla ei ole velvollisuutta tai
edes oikeutta ilmoittaa epäilystään,
sillä tilintarkastajia Suomessa sitoo tiukka salassapitovelvollisuus.
Tilintarkastajat tulisi velvoittaa raportoimaan Verohallinnolle,
mikäli tilintarkastuksen yhteydessä herää epäilyksiä muistakin
talousrikoksista. Tällöin tilintarkastuslaki vastaisi
Ruotsin hyväksi koettua vastaavaa lainsäädäntöä.
Ruotsissa tilintarkastajilla on ollut velvollisuus raportoida talousrikosepäilyistä
viranomaisille
jo vuodesta 1999 lähtien. Ruotsin talousrikosviranomainen eli
EBM saa vuosittain satoja ilmoituksia tilintarkastajilta. Niistä jopa
viidennes koskee vakavia talousrikosepäilyjä.
Yleisimmin ilmoitukset koskevat epäilyjä kirjanpitorikoksista.
Täysin turhiksi todettuja epäilyjä on
raportoitu vain harvoin. Korostan, että tilintarkastajien
velvollisuuksien lisääminen ei maksaisi valtiolle
mitään, joten sillä ei tulisi olemaan
vaikutuksia valtion budjettiin.
Olen tehnyt lakialoitteeni jo helmikuun lopulla. Lakialoitteeni
kannalta onkin positiivista, että maaliskuun loppukehysriihessä hallitus
totesi, että "selvitetään mahdollisuudet
säätää tilintarkastajille raportointivelvollisuus
rikosepäilyistään". Vihreää valoa
on siis lakiesitykselle jo hallituksen toimesta annettu. Tilintarkastajien
työ ei tulisi uudistuksen myötä vaikeutumaan,
sillä ylivoimainen enemmistö suomalaisista yrittäjistä on
rehellisiä, jolloin lakimuutoksella ei olisi vaikutuksia
heidän yrityksissään tehtyihin tilintarkastuksiin.
Arvoisa herra puhemies! Harmaan talouden kitkemisen merkityksestä on
puhuttu paljon. Tilintarkastuslain muuttaminen tarjoaa maksuttoman,
lakiteknisesti helpon ja vaikutuksiltaan yksiselitteisen keinon
harmaan talouden torjuntaan myös käytännössä.
Lakialoitteen on allekirjoittanut 52 kansanedustajaa eri puolueista.
Markku Mäntymaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Mika Karin aloite, jossa velvoitetaan
tilintarkastaja oma-aloitteisesti raportoimaan Verohallinnolle,
jos tilintarkastuksen yh-teydessä epäillään
tapahtuneen kavalluksen, ve-ropetoksen, kirjanpitorikoksen, velallisen
epärehellisyyden tai muun talousrikoksen, on erittäin kannatettava.
Kuten aloitteen esittelyssä mainittiin, tuntuu uskomattomalta,
että Verohallinnon mukaan Suomi menettää arviolta
vuosittain 4—6 miljardia euroa harmaan talouden seurauksena. Tuo
euromäärä on niin suuri, että tilintarkastajat hyvin
todennäköisesti törmäävät
edellä mainittuihin talousrikoksiin tarkastuksien yhteydessä hyvinkin
useasti.
Arvoisa puhemies! Mikäli lakialoite hyväksytään,
niin se edellyttää lisää resursseja
koko ketjuun. Ketjulla tarkoitan Verohallintoa, jota kautta talousrikokset
tulevat poliisin tutkintaan. Edelleen lisää resursseja
tarvittaisiin esitutkintaan, syyttäjäviranomaisille
ja tuomioistuimille. Todennäköisesti näihin
investoidut resurssit maksaisivat itsensä moninkertaisesti
takaisin ottaen huomioon miljardiluokan rikollisen harmaan talouden.
Keskustelu päättyi.