Suvi Lindén /kok:
Arvoisa puhemies! Viikko sitten tiistaina konkurssiin hakeutui
arvostettu Töölön Matkatoimisto, ja tämä tuli
täytenä yllätyksenä. Matkatoimiston
talouden vakauteen oli kansalaisilla täysi luottamus. Toimistolla
on noin miljoonan euron vakuussumma Kuluttajavirastossa, mutta arvio
on, että se ei tule lähellekään
kattamaan matkansa hankkineiden menetyksiä. Syyt konkurssiin
selvinnevät erityistilintarkastuksessa, mutta toinen kysymys
onkin, onko viranomaisvalvonta pettänyt, kun vakuusrahasto
ei riitä korvaamaan kansalaisten hankkimia matkoja. Toistakymmentätuhatta
suomalaista on epätietoisia, saavatko korvauksen, ja ennen kaikkea äärimmäisen
pettyneitä.
Matkatoimistot ovat jo pitkään vaatineet matkatoimistolain
korjaamista. Laki pitää sisällään epätäsmällisiä ilmauksia,
ja muun muassa matkustajavakuusturva vaatii vahvistamista. Asetuksen
edellyttämä matkailualan neuvottelukunta, jonka
tehtäviin kuuluu asioiden seuraaminen, ei ole kokoontunut
kevään 2002 jälkeen. Miten tämä voi
olla mahdollista, kun asetus selvästi on neuvottelukunnan
tehtävät määritellyt? (Puhemies
koputtaa) Haluan esittää ministeri Mauri Pekkariselle
kysymyksen:
Miksi ei ole huolehdittu valmismatkalain epäkohtien
korjaamisesta, vaikka ne ovat olleet tiedossa jo pitkän
aikaa?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Oikeastaan kaksi erillistä lainsäädäntöä määrittelee
sitä, miten näissä tapauksissa toimitaan.
Valmismatkaliikelaki määrittelee muun ohessa nyt
kysymyksessä esille nostetun vakuuden ja sen vakuuden riittävyyden.
Näiltä osin laki on varsin selvä. Kuluttajavirastolla
on oikeus ja velvollisuus saada kaksi kertaa vuodessa selvitys siitä,
minkälaiset vastuut eri valmismatkaliiketoimintaa harjoittavilla yrityksillä on.
Kuluttajavirasto määrittelee osaltaan ne velvoitteet,
minkälaiset vakuudet yrityksellä pitää olla.
Kuluttajavirasto tarkkailee ja tarkistaa siis kaksi kertaa vuodessa
sen, että vakuudet vastaavat niitä velvoitteita,
mitä yrityksellä on. Näin on käytännössä toimittukin.
Silloin jos yritys toimii jotenkin — en sano, että rikollisesti — (Puhemies
koputtaa) niin, että ei anna oikeita tietoja, ei myöskään
valvontaviranomainen voi kaikissa oloissa huolehtia siitä,
että vakuudet ovat riittävät.
Suvi Lindén /kok:
Arvoisa puhemies! Edellinen suuri matkatoimiston konkurssi oli
vuonna 97, jolloin Kymppimatkat ajautui konkurssiin. Myös
tällöin pelättiin sitä, että vakuusrahaston katteet
eivät riitä. Lakia tulkittiin, ja tuolloin useiden
juristien näkemys oli, että valtion tulisi korvata
vakuusrahaston mahdollinen vaje, niin että matkansa maksaneet
kansalaiset saavat täyden korvauksen. Rahastot kuitenkin
tuolloin riittivät, mutta nyt näyttää siltä,
että tässä konkurssissa eivät
tule riittämään, jolloin voidaan katsoa,
että eräällä tavalla valvonta
on pettänyt. Kysynkin:
Onko valtio jollakin tavalla varautunut siihen, että jos
tämä tilanne konkretisoituu, matkustajat, jotka
ovat uskossa lain suomaan turvaan maksaneet matkansa, saavat täyden
korvauksen siitä?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! On ehkä vielä ennenaikaista
sanoa, riittävätkö vakuudet niihin vastuisiin,
mitä yrityksellä on. On paikallaan nyt katsoa
tämä prosessi loppuun asti. Se tullaan katsomaan
ja sen jälkeen arvioidaan, miten niille kansalaisille käy,
jotka ovat luottaneet siihen, että tämä järjestelmä toimii.
Kysymys on siitä, löydetäänkö sellainen
vakuusjärjestely, joka kaikissa oloissa aina kuitenkin
turvaa asiakkaiden edut. En väitä enempää, joudun
vain näin pohdiskelemaan, että jos valvontaviranomainen,
tässä tapauksessa Kuluttajavirasto, ei saa oikeita
tietoja niistä vastuista, mitä yrityksellä on,
niin mistä löytyy sellainen lainsäädäntö,
joka voi kaikissa oloissa aina suojata sen, että vakuudet
riittävät.
Vielä kertaalleen itse kysymyksen ytimeen: se, miten
valtio menettelee, aikanaan arvioidaan sen jälkeen, kun
kuullaan loppuselvitys tässä asiassa.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Alkuperäisen kysymyksen vakuusongelmahan
koskee myöskin lentoliikennettä sillä tavoin,
että tapahtuneissa halpalentoyhtiöiden konkursseissa
matkustajat ovat jääneet nuolemaan näppejään
eivätkä ole saaneet takaisin maksettuja lippuja.
Kysymys on siitä, että lentoyhtiön perustaminen
näyttää olevan erittäin helppoa
Suomessa. Voidaan suurin piirtein elinkeinoilmoituksella perustaa
lentoyhtiö ja ryhtyä tekemään
sitä bisnestä. Nyt kysynkin kuluttaja-asioista
vastaavalta ministeri Pekkariselta:
Aiotaanko myös halpalentoyhtiöiden osalta ottaa
käyttöön samanlainen vakuusmenettely kuin
mikä on matkatoimistojen osalta olemassa, ja sen kautta
parantaa kuluttajan asemaa?
Kysyn myös liikenne- ja viestintäministeri Leena
Luhtaselta: Onko tämä kysymys ollut liikenne-
ja viestintäministeriössä valmistelussa?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ed. Laukkasen kysymykseen: Ei ole viime aikoina,
ainakaan minun tässä tehtävässä toimimiseni
aikana, ollut esillä näiden halpalentoyhtiöiden
osalta kuluttajaviranomaisen näkökulmasta tämä kysymys. Joudun
sanomaan, että täytyy ilman muuta selvittää,
onko mahdollista samaan kategoriaan ottaa tämä esille
nostettu asia. Täytyy muistaa, että samalla tavalla
kuin näitä matkatoimistoyrityksiä muun
muassa nettikauppa on tämän saman järjestelyn
piirissä, ja siellä vastustetaan ankarasti sitä,
että näitä vakuussummia nostettaisiin. Tämä ei
ole aivan yksiselitteinen asia moneltakaan kulmalta.
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Kyllä tämä kysymys näitten
halpalentoyhtiöiden tilanteesta on ollut meillä ministeriössä esillä.
Se on ollut esillä oikeastaan useastakin eri syystä ja
lähinnä nyt viime aikoina siitä syystä,
että EU:n tasolla — mitä pidän
siis erittäin hyvänä — on lähdetty
kartoittamaan tätä ja itse asiassa valmistelemaan
esitystä siitä, että näistä halpalentoyhtiöistä,
joiden toimintaan liittyy hyvin useasti myös eräänlaisia lentoturvallisuuteen
liittyviä näkökohtia, laadittaisiin niin
sanotut listat sen suhteen, että matkustajat olisivat tietoisia
siitä, minkälainen tilanne näillä yhtiöillä on.
Sitä, mikä liittyy näiden yhtiöiden
taloudelliseen vakavaraisuuteen, taas sitten säädellään
puolestaan enemmän kuluttajatahojen kautta. Mutta nämä sekä taloudelliset
että turvakysymykset kytkeytyvät näihin
samoihin yhtiöihin. Nyt on kyse siitä, minkälaisia
listoja EU:n taholta voidaan lähteä tekemään,
jotta ei toisaalta vaurioitettaisi mahdollisesti niin sanottujen
hyvienkin, niiden, jotka käytännössä pystyvät
toimimaan hyvin, toimintaa. Tämä asia on kesken,
mutta on tekeillä ja valmisteilla.
Maija Perho /kok:
Arvoisa puhemies! Haluaisin vielä vastauksen siihen,
kun on olemassa matkailualan neuvottelukunta, jonka tehtävänä on
matkatoimistoalan asioiden seuraaminen ja tähän
alueeseen liittyvien mahdollisten kehittämisehdotusten
tekeminen, miten on mahdollista, että kyseinen neuvottelukunta
ei todellakaan ole kokoontunut vuoden 2002 jälkeen. Tällä neuvottelukunnalla
kaiketi on vastuunalainen virkamies, ja hän luonnollisesti
kuuluu ministerin vastuulle.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Todellakin tämä neuvottelukunta
on kokoontunut 2002 ja käsitellyt vakuusasioita tässä valmismatka-asiainneuvottelukunnassa,
jossa lopulta päädyttiin — minä luen
suoraan paperista tämän virkkeen — kuitenkin
siihen, ettei tarvittavia muutoksia voida toteuttaa muuttamatta
itse valmismatkalain keskeisiä käsitteitä.
Näiltä osin — tuntuu nyt vähän
monimutkaiselta — valmismatkalain uudistaminen taas on
sidoksissa EU:n pakettimatkadirektiivin uudistamiseen, ja sitä ei
ole EU:ssa vielä saatu aikaan. En halua heittää näiltä osin
asian vastuuta sen kummemmin kenellekään, mutta
se nyt sattuu vaan kuulumaan oikeusministeriön piiriin.
Vielä kertaalleen: Vakuudet, joita edellytetään
näiltä matkatoimistoyrityksiltä, kattavat paitsi
ne matkamaksut, mitkä kansalaiset ovat yhtiöön
maksaneet, myös ne laskennalliset korvaukset, mitä kansalaisten
palauttamisista kotimaahan yhteensä tulee. Näin
on myös Töölön Matkatoimiston
osalta näissä viimeisissä selvityksissä.
Ne osoittavat, että jos ne tiedot pitävät paikkansa,
vakuudet riittäisivät niihin vastuisiin, mitä yrityksellä on.
Suvi Lindén /kok:
Arvoisa puhemies! EU:ssa on todellakin valmisteilla tämä pakettimatkadirektiivin
uudistus, mutta on tiedossa, että todennäköisesti
vasta ensi vuosikymmenellä päästään
siihen tilanteeseen, että meillä on direktiivi
valmiina. Sen harmonisointi pitää tehdä kansallisesti.
Selvästi on tullut esiin myös se, että valmismatka-käsitteen
määritelmä on epäselvä ja siinä on
tulkinnanvaraa, mistä juuri johtuu se, että välttämättä näitten
vakuuksien määrittely ei täsmää,
koska mikä on se valmismatka, siihen on monta erilaista
tulkintaa.
Aikooko hallitus odottaa todellakin ensi vuosikymmenelle, ennen
kuin esimerkiksi valmismatkan määritelmää voitaisiin
tarkentaa niin, että se helpottaisi näitten vakuuksien
määrittelyä matkatoimistokohtaisesti?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Tämän valmismatka-käsitteen
osalta minä uskon, että hallituksessa varmaan
tätä asiaa katsotaan, voiko sen käsitteen
tarkistamisen kautta nyt jotakin apua saada. En ole aivan varma — ministeri
Koskinen, joka ei ole nyt täällä paikalla,
tietää paremmin, koska näiltä osin
tämä on hänen vastuullaan — mutta sen
voin sanoa, että välittömästi,
kun tämä asia tuli julkisuuteen, laitoin kyllä erillisen
selvityksen, voitaisiinko ja mitä voitaisiin tässä tehdä, jotta
jatkossa voitaisiin välttää tämäntapaiset
ongelmat, joita kenties tässä Töölön
Matkatoimiston tapauksessa on. Sen selvitystyö on tässä paraikaa
meneillään, mutta minä en uskalla sanoa, että se
selvitystyö voisi tuoda sellaista keinoa, jolla automaattisesti
voitaisiin välttää kaikki ne ongelmatapaukset,
joiden takaa saattaa löytyä väärinmenettely
asianomaisessa yhtiössä. Saattaa löytyä väärinmenettelyä (Puhemies
koputtaa) — en voi sanoa yhtään enempää,
kun en tiedä, mitä Töölön
Matkatoimistossa on tapahtunut.
Astrid Thors /r:
Värderade talman! På riksdagsledamot Janssons
fråga med anledning av Flying Finns konkurs för
ett år sedan konstaterade trafikminister Luhtanen att hon
skulle sammankalla ett möte så att Finland kunde
ge sin input när det gäller konkurser och säkerheter
för de här så kallade billigflygen. Jag
vill fråga minister Luhtanen:
Har ni sammankallat det möte som ni lovade riksdagsledamot
Jansson och vilken input kommer det att vara? Det stämmer
som minister Luhtanen sade att det pågår ett arbete
inom EU för att utreda saken. Är det här
enda förslaget som man tänker på när
det gäller billigbolagen, att det skulle uppgöras
listor?
Arvoisa puhemies! Riksdagsman Janssonin kysymykseen Flying Finnin
konkurssista ministeri Luhtanen totesi viime vuonna, että hän
kutsuisi koolle kokouksen, jossa asianomaiset ministeriöt
katsoisivat tätä halpalentoyhtiöiden
ongelmaa, jotta Suomi voisi antaa inputia EU:n valmisteluun. Onko
tätä inputia valmisteltu? Onko kokousta pidetty?
Ja vielä siihen, kun ministeri Luhtanen totesi, että EU:ssa
on valmisteilla niin sanotut listat: Onko tämä ainoa,
ja katsotteko, että listat turvaisivat kuluttajien oikeuksia
riittävällä tavalla, jos EU näin
säätää?
Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Missään tapauksessa listat
eivät ole ainoa asia, mikä takaa turvallisuuden
ja takaa matkustajille sen, että he voivat turvallisesti
valita näitä lentoyhtiöitä,
mutta se on eräs keino, ja se keino on nyt valmisteilla
nimenomaan EU:ssa.
Kyllä me olemme siitä täysin tietoisia,
että tällaisilla listoilla on myös negatiivisia
vaikutuksia, ne eivät ole missään nimessä yksiselitteisiä.
Mutta siitä on kuitenkin lähdettävä,
että tämä halpalentoyhtiöiden
kilpailu on tällä hetkellä kova ja ensimmäisenä,
kun lippujen hinnat pidetään alhaisina, tingitään
nähdäkseni turvallisuudesta ja myös — nyt
on käynyt ilmi — erilaisista vammaisille ja muille
tarkoitetuista palveluista. Ennen kaikkea tässä turvallisuusasiassa
meidän lähtökohtamme on se, että vaikutamme
tämän listan syntymiseen niin, että se
olisi mahdollisimman vähän vaurioittava.
Tästä ministerien (Puhemies koputtaa) koollekutsumisesta:
tätä on edistetty virkamiestasolla, ja se liittyy
nimenomaan tähän EU-asian valmisteluun.