2) Hallituksen esitys vuoden 2006 kansainvälisen trooppista
puuta koskevan sopimuksen hyväksymisestä ja laiksi
sen lainsäädännön alaan kuuluvien
määräysten voimaansaattamisesta
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä on tärkeä asia.
Kun Aasian maista puuta tuodaan Suomeen ja siellä hakataan
näitä trooppisia metsiä ja tehdään
sitten huonekaluja ja tuodaan tänne ja siellä näitä maailman
keuhkoja tuhotaan, niin tässä pitäisi
olla hyvin kriittinen niitä kohtaan, jotka valmistavat
näitä huonekaluja, ja niitä maita kohtaan,
jotka laskevat niitä tänne tulemaan, että ei
siellä raiskattaisi niitä metsiä. Täällä on
korvaavia tuotteita jo kotimaassa, joista voidaan tällaisia
puutarhahuonekaluja ja muita tehdä. Tässä aivan
oikein valiokunta kiinnittää näihin tärkeisiin
asioihin huomion, ilmastonmuutoksen hillitsemiseen ja sen vähentämiseen, ja
trooppiset metsät ovat siinä hyvin tärkeässä asemassa.
On hyvä, että tämä on otettu
täällä esille. Hallituksen esitys on
oikean suuntainen. (Hälinää)
Toinen varapuhemies:
(koputtaa)
Saliin hiljaisuus, että kuullaan, mitä seuraavalla
puhujalla on sanottavaa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Lähetekeskustelun aikana käytiin
tästä asiasta varsin vakavahenkinen keskustelu.
Kysymyshän on trooppisen puun sopimuksesta, josta ensimmäinen
sopimus hyväksyttiin vuonna 1983. Se sopimus uusittiin
vuonna 1994 ja nyt ollaan sitten 2006 Genevessä tehtyä sopimusta
ratifioimassa YK:n alaisena sopimuksena. Elikkä tässä on
kysymys määräaikaisista sopimuksista,
jotka pitää aina, siis määräajoin,
jos niin halutaan, uudelleen sopia ja käsitellä sopimukseen
yhtyneissä YK:n jäsenvaltioissa.
Tässä lähetekeskustelun aikana tämä meni
siinä määrin vakavaksi asiaksi, että piti äänestää jopa
siitä, missä valiokunnassa tätä asiaa
käsitellään. Tämä oli
tietysti aivan erityinen velvoite maa- ja metsätalousvaliokunnalle
käsitellä tätä asiaa vakavasti,
palauttaa mieliin se, mitä kaikkea eduskunta on tämän
asian tiimoilta aikaisemmin todennut, ja koota se yhteiseksi tiedostoksi siihen
mietintöön, joka nyt on käsiteltävänä.
Tässä mielessä oli aivan erinomaisen
hyvä mahdollisuus tähän koordinoituun
työhön maa- ja metsätalousvaliokunnassa,
sillä sattui olemaan niin, että valiokuntaneuvos
on sama henkilö ympäristövaliokunnassa
ja maa- ja metsätalousvaliokunnassa, jotenka tämä koordinaatio
ja tiedonsaanti oli absoluuttisen täydellistä astetta. Elikkä tällä tavalla
ed. Tiusanen voi olla, toivottavasti, varsin tyytyväinen,
sillä kaikkien niiden erityisten näkökohtien,
jotka hän oli aikoinaan ympäristövaliokunnassa
tuonut esille, pitäisi löytyä nyt tästä mietinnöstä,
josta on tässäkin katsannossa tullut aika pitkä huomioon
ottaen, että kysymys on vain siitä, hyväksytäänkö vai
hylätäänkö tämä sopimus
ja siihen liittyvät velvoitteet Suomen osalta.
Asia on nyt, arvoisa puhemies, siis todella vakava. Kysymys
on siitä, että tuommoinen 60—80 prosenttia
trooppisen puun käytöstä, metsistä otosta,
on laitonta hakkuuta, laitonta puun siirtymistä markkinoille.
Erikoisesti romahtaneissa valtioissa asianlaita on juuri näin.
Toisin sanoen pitää löytää kaikki
ne mahdolliset kansainväliset keinot, että siirryttäisiin
kestävään puun käyttöönottoon
ja pidettäisiin aivan erityisesti huolta siitä,
että biodiversiteetti ei vähene, niin kuin se nyt
tosiasiallisesti vähenee, ja tämä näkökohta näkyy
mietinnössä nyt harvinaisen selvästi.
Elikkä tässä suhteessa ne dubiot, jotka
oli esitetty lähetekeskustelussa, on pyritty nyt ottamaan
mahdollisimman oikein ja painokkaasti esille tässä mietinnössä.
Se, että päästäisiin parempaan
käytäntöön, tarkoittaa sitä,
että pitää olla kannustimia, niin että kannattaa
olla oikein ja reilusti ja kestävän kehityksen
ja käytön mukaisesti toimiva kuin että on roisto
suoraan sanoen, ja tämä kaikki on otettu tässä mietinnössä huomioon.
Toivon omalta osaltani, että tämä saa
mahdollisimman suuren suosion täällä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia ed. Pulliaiselle, jonka uskon
kyllä maa- ja metsätalousvaliokunnassa ajaneen
näitä ympäristövaliokunnan näkökulmia.
Meillä todella on yksi yhteinen valiokuntaneuvos, jonka nimeä ei
kyllä tämän mietinnön alla ole,
mutta hän on varmasti toiminut muuten siellä valiokuntien
välillä tässä asiassa. Tietysti
ympäristövaliokunnan aikaisemmat kannanotot ovat
myös yleisessä haussa netissä.
Arvoisa puhemies! Valiokunnan kannanotto on kyllä hyvä,
siinä on otettu huomioon ilmastonmuutoskysymys, Amazonin
sademetsien hävittäminen, 20 000 neliökilometriä vuodessa,
ja edelleen ekosysteemien tuhoutuminen, biodiversiteetin menetys,
siis luonnon monimuotoisuuden tuhoutuminen, jne. jne.
Voin vastata, arvoisa kansanedustaja Pulliainen, että tähän
voi olla tyytyväinen. Mutta siihen en ole tyytyväinen,
että puhemiesneuvosto alun pitäen ei ole lähettänyt
tätä asiaa lausunnolle ympäristövaliokuntaan.
Tästä asiastahan käytiin suuressa salissa äänestys,
jonka numerot sitten kääntyivät tähän
enemmistön linjaan, mutta varsin merkittävä osa
kansanedustajista katsoi, että ympäristövaliokunnan
virallinen lausunto olisi ollut tässä tarpeen,
hyödyllinen. Asia on mittasuhteiltaan merkittävä.
Tämä kysymys trooppisen puun käytöstä on aika
jokapäiväinen. Muun muassa Kotka-nimisessä kaupungissa
aiottiin kaupungin toimesta tässä toissa vuonna
rakentaa merbau-sademetsäpuusta, joka on todella uhanalainen
sademetsäpuulaji, sinne torin laitaan kahvila—esiintymislavakokonaisuus.
Onneksi paikallinen ympäristöseura ja sen aktiivinen
sihteeri huomasi tämän, ja saimme sen aikaan sitten
ympäristöseurassa, että tämä hanke
kaatui. Näin jokapäiväisessä elämässä eri
puolilla arkkitehdit eivät esimerkiksi tiedosta tätä trooppisen
puun kysymystä, joka on kyllä lievästi
todettuna kummallinen asia.
Haluaisin erääseen yksityiskohtaan vielä jatkaa
tätä maa- ja metsätalousvaliokunnan sinänsä hyvää mietintöä ja
todeta tähän Brasilian ja nimenomaan Amazonin
alueen sademetsään seuraavaa. Nythän
on tiedossa laaja suunnitelma, noin 2,5—3 miljoonan hehtaarin
tuhoaminen, muuttaminen soijaviljelmiksi, ehkä riisiviljelmiksi,
nimenomaan Amazonaksen alueella, ja tämä asia
liittyy Bolivian, Brasilian ja Kolumbian rajoilla oleviin sademetsäalueisiin.
Kun pääministeri Vanhanen palasi Brasilian-matkaltaan,
niin hän totesi, että hän ei ole huolissaan
sademetsistä eikä siitä, miten ekologisesti kestävällä tavalla
tuotetaan esimerkiksi energialähteenä käytettävää sokeriruokoa.
Varmasti tästä sokeriruoosta, kun se tuotetaan
niillä alueilla, joilla jo vanhastaan on maanviljelystä,
tämä huoli voikin olla, niin kuin pääministeri
sen toteaa. Mutta mielestäni Suomen, etenkin meidän
hallituksemme ja pääministerimme, pitäisi
olla varsin tietoinen siitä, että läntisissä osissa,
nimenomaan siellä rinnesademetsäalueella Andien
juurella, tehdään suunnitelmia — tai
niitä suunnitelmia kyllä tehdään
enemmän New Yorkissa tai Euroopassa, mutta sinne kohdistuneita
suunnitelmia — nimenomaan niiden alueiden käyttöönotosta
sekä ravinnon että energian tuotantoon ja ajatus
on myös niin, että sieltä vedettäisiin
kaasuputkia, myös teitä, rautateitä yli
Andien kohti länttä Tyynen valtameren rannikolle
ja sitten edelleen Kiinaan. Eli tällainen Kiina-strategia ulottuu
ei vain Afrikkaan vaan myös Brasilian, Bolivian ja Perun
sademetsäalueelle aikomuksena käyttää näitä alueita
mainitulla tavalla.
Tämä on asia, jossa Suomi on jo osallisena näissä suunnittelutoimissa,
ja tämä asia pitäisi katsoa hyvin tarkoin,
onko se YK:n luonnon monimuotoisuussopimusten, onko se YK:n ilmastosopimusten
mukaista toimintaa.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä viimeksi mainittu asia
oli maa- ja metsätalousvaliokunnan tiedossa, ja tähän
mietintöön, nimenomaan sen sivulle 3 vasemman
palstan ylimmän kappaleen loppuun, laitettiin se houkutin,
mistä tämä kaikki johtuu. Se johtuu siitä,
että Kiina on keskeinen kasvava tämän
trooppisen puun ostaja. Jos ei sitä Kiinan markkinaa olisi,
niin tätä ongelmaakaan ei olisi. Se on siis asiassa
sisässään.
Pertti Hemmilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ympäristövaliokunnan puheenjohtajan
ed. Tiusasen huoleen siitä, onko maa- ja metsätalousvaliokunta
ottanut huomioon sen, mitä mahdollisesti ympäristövaliokunta
olisi ottanut, jos olisi saanut lausua, luen tästä valiokunnan
mietinnöstä pienen pätkän. Valiokunta toteaa,
että pelkästään Amazonin sademetsää hävitetään
noin 20 000 neliökilometriä vuosittain, mikä merkitsee
sitä, että 80—90 prosenttia sademetsien
ekosysteemeistä on tuhoutunut vuoteen 2020 mennessä.
Tämä, jos mikä, osoittaa, että kyllä me
olemme käsitelleet tätä myöskin
tavallaan ympäristövaliokunnan näkökulmasta.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen valiokunnan varapuheenjohtaja tällä hetkellä.
Mutta tästä asiasta, minkä ed. Hemmilä sanoi, olen
ihan samaa mieltä, ja kiitoksia siitä! Totesin jo
puheenvuorossani ed. Pulliaisen puheenvuoron perään,
että tämä on hyvä asia. Tästä toki
kiitoksia! Siitä huolimatta asia olisi pitänyt
lähettää lausunnolle ympäristövaliokuntaan.
Mutta tähän Kiina-kysymykseen. Aivan oikein
täällä todetaan tämä,
ja tämän trooppisen puun ohjautuminen Kiinaan
kohdistuu ehkä ennen muuta juuri kaakkoisen Aasian alueelle,
Indonesian Kalimantanin saarelle jne.
Mutta kun viittasin tässä Brasilian ja Amazonaksen
länsiosassa tapahtuviin hankkeisiin, ne ovat enemmän
energia- ja ravintopohjaisia ja niistä johtuen trooppinen
sademetsä tuhoutuu. Tämän halusin tuoda
vielä esille tähän keskusteluun.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Trooppisten metsien kohdalla kyse on ihmiskunnan keuhkoista,
jolloin kyse ei ole maa- ja metsätaloudesta tai kauppapolitiikasta
yksistään. Kuten täällä jo
ed. Tiusanen totesi, kyse on luonnon diversiteetistä ja
kestävästä kehityksestä. Mutta sen
lisäksi itse asiassa mitä suurimmassa määrin trooppisten
metsien käytössä on kyse siitä,
kenen ehdoilla kehittyvien maiden luonnonvaroja hyväksi
käytetään. Trooppisten metsien kohdalla
kysymys on myös ihmisoikeuksista, minkälaisissa
olosuhteissa ihmiset elävät tuolla ja miten heidän
oikeuksiansa tai heidän jälkeläistensä oikeuksia
kunnioitetaan trooppisten metsien hyväksikäytössä.
Sen lisäksi kyseessä on mitä suurimmassa määrin
jo täällä todettu kysymys siitä,
kuinka ekologista on trooppisten metsien jalostaminen ja niitten
käyttö. Täytyy myöntää,
että ehkäpä Suomi ei sinänsä kuluta
itse trooppisia metsiä, mutta olen ymmärtänyt,
että meilläkin on suurta tarvetta siirtää erinäisiä huonekalufirmojamme Kiinaan,
jossa, kuten valiokuntakin tässä toteaa, ei ehkä ihan
ekologisin perustein tuoteta trooppisista metsistä meidän
iloksemme huonekaluja koteihimme.
Koska kyse on siis aivan jostakin muusta kuin maa- ja metsätaloudesta
ja koska kyse on aivan jostakin muusta kuin maa- ja metsätalouden kauppaamisesta
yli rajojen, edelleen ihmettelen sitä, että maa-
ja metsätalousvaliokunta ylimielisesti jätti kysymättä kahdelta
asiantuntijavaliokunnalta mielipidettä tästä.
Kyse on ulkoasiainvaliokunnasta, jolla on merkittävä tehtävä kaikissa
kauppasopimuksissa, mutta myös kehitysyhteistyössä,
joka kyllä on ansiokkaasti mainittu täällä,
ja samoin ympäristövaliokunnasta, jonka käsittääkseni
pitäisi olla se valiokunta, joka edustaa kuitenkin kestävän
kehityksen suurinta asiantuntemusta tässä talossa.
Kyse ei ole siitä, että epäilisin
sitä, etteivät ed. Hemmilä ja ed. Pulliainen
pystyisi tuomaan omassa valiokunnassaan näitä asioita
esiin, mutta kyse on työnjaosta. Tässä talossa
on määritelty, että joillakin valiokunnilla
on joissakin asioissa asiantuntemus ja niillä on myös
velvollisuus kuulla omaan asiantuntemukseensa liittyvistä asioista
laajaa kirjoa talon ulkopuolisia asiantuntijoita ja näitä asiantuntijalausuntoja
hyväksi käyttäen muodostaa valiokunnalle
mielipide, jonka he toki voivat tarjota sitten varsinaista mietintöä valmistelevalle
valiokunnalle.
Jostain syystä maa- ja metsätalousvaliokunta on
siis nyt omaksunut käytännön, että tässä talossa
ei enää asiantuntemusta tarvita. Riittää,
kun muutama asiantuntija on valiokunnassa valmistelemassa asiaa.
Toivon, että tästä maa- ja metsätalousvaliokunnan
sinänsä hyvin muotoillusta mietinnöstä ei
tule sellaista perinnettä, että jatkossa esimerkiksi
sivistysvaliokunta ohitetaan silloin, kun kyseessä ovat
esimerkiksi maakuntien kehittämiskysymykset, tai joitakin
muita valiokuntien asiantuntemuksia jätetään
käyttämättä vain siksi, että mietinnön
antavan valiokunnan jäsenet ajattelevat omaavansa siihen
tarvittavan ja riittävän asiantuntemuksen. Mielestäni,
jos tämä käytäntö yleistyy,
silloin halveksitaan koko eduskunnan valiokuntajärjestelmää.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lyhyt vastaus: tässä on kysymys
perushyödykesopimuksesta, joka kuuluu maa- ja metsätalousministeriön
hallinnon-alaan.
Minna Sirnö /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kukaan ei ole täällä kyseenalaistanut,
ettei se kuuluisi maa- ja metsätalousvaliokunnan asiantuntemukseen.
Kyse onkin siitä, että normaalisti, kun kyse on
kuitenkin muustakin kuin pelkästä kaupasta tai
metsä- ja maatalouden harjoittamisesta, valiokunnat ovat
tämän tyyppisissä asioissa käyttäneet
apunaan muita valiokuntia, joilla on asiantuntemus niihin muihin
sisältöön vaikuttaviin asioihin, kuten
tässä tapauksessa olisi ollut ulkoasiainvaliokunnalla
ja ympäristövaliokunnalla.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä oikeastaan kiteytyi
aika pitkälle tämä kaksinaismoralismi
ja mikä tahansa epäeettisyys. Kiina kun on monessa
suhteessa koko maapallon ongelma, niin se tulee olemaan tämmöisen
pimeän metsän, jos sademetsistä nyt voi
sanoa, pääkuluttaja, kaikessa Suomi siirtää tehtaitaan
sinne. Siellä ovat nämä akaasia- ja eukalyptuspuut
ja muut vastaavat, joita pääministerikin ihaili
Brasiliassa. Ed. Hemmilälle sen verran, että brasilialaiset
toki vakuuttivat, että tämä 20 000
kuutiota sademetsää vuodessa on ihan puppua. (Ed.
Hemmilä: Neliökilometriä!) — Neliökilometriä,
sorry. — Heidän mukaansa se on ihan puppua, se
on länsimaisten antama väärä kuva
siitä, he itse kyllä tietävät,
kuinka sitä hoidetaan. Mutta mistä sitä tietää,
mitä pääministerille on puhuttu?
Mutta sen verran vielä sanon käytännön
biodiversiteetistä, että aikoinaan, kun olin työvaliokunnan
matkalla siellä, jo silloin ennen kuin puhuttiin näistä biopolttoaineista,
niin tämä palmolive ja kumipuu olivat ongelmana
Malesiassa ja vastaavasti niin, että kun käytännössä ihmeteltiin,
kun ei voinut pysäyttää bussia siihen
matkan varrelle, että olisi päässyt jotenkin
helpotusta tekemään, niin he kertoivat tarinan
siitä, miten biodiversiteetti muutettiin jo aikoinaan plantaasi-isäntien
toimesta niin, että kun kumipuut tuotiin ja nämä palmut,
joissa on öljyä, niin jotta ne eläimet
ja jyrsijät, jotka lisääntyivät älyttömästi,
kun ne tykkäsivätkin näistä uusista
kasveista, jotka sademetsän tilalle istutettiin, olisi
voitu pitää kurissa, niin tuotiin Intiasta valtava
määrä kobria Malesiaan ja näihin
siirtomaavaltoihin, jolloin kaikki ne metsät on tavallaan
biodiversiteetillä jo pilattu. Nämä kobrat
levitessään ovat vieneet myös normaaleilta
ihmisiltä mahdollisuuden käyttää mitenkään
näitä metsiä tässä hurskastelumielessä,
mitä täällä puhutaan, että tämä on
mitä suurimmassa määrin eettinen ja moraalinen
kysymys. Minun mielestäni tämä homma
nyt ei vastaa sitä, miten Suomen sivistysvaltiona pitäisi
hoitaa näitä asioita. Onneksi tämä on
väliaikainen.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Kun puhutaan trooppisten sademetsien puita
koskevasta sopimuksesta ja kun puhutaan trooppisten puiden käytöstä,
niin usein pohditaan nimenomaan tätä huonekaluteollisuutta
ja näiden puulajikkeiden käyttöä teollisuudessa.
Isompi kysymys tulevaisuudessa kuitenkin on se, kaadetaanko jatkossa
sademetsiä biopolttoaineiden raaka-aineena.
Meillähän on täällä viime
viikkojen aikana nähty gorilloita bensa-asemilla, onneksi
ei sentään sen vuoksi vielä, että ilmastonmuutos
olisi niin pitkälle edennyt Suomessa, että gorilla
luonnollisesti olisi, mutta nostamassa esille sen, että esimerkiksi
Neste Oilin biodieselhanke ei ole ilmaston kannalta, ympäristön
kannalta kestävä ratkaisu. Meidän pitää olla
hyvin tarkkoja jatkossa meidän energiapolitiikassamme siitä,
joka minusta on vielä paljon, paljon isompi kysymys kuin
sinänsä ongelmallinen trooppisten puiden käyttö huonekaluteollisuudessa,
että me emme kaada näitä maailman keuhkoja,
näitä sademetsiä sitä varten,
jotta me saamme länsimaihin, Eurooppaan, Yhdysvaltoihin
tuotettua biopolttoaineita, biodieseliä. Tämä on
semmoinen iso kysymys, johon meidän pitäisi nyt
Suomessa vihdoin herätä. Nuo gorillat ovat olleet
kyllä aivan oikealla asialla, emme me voi katsoa vaan omien rajojen
sisälle vaan meidän pitää katsoa
sitä, mistä se raaka-aine, mitä käytetään,
tuotetaan.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Voin jatkaa suoraan tästä,
mistä ed. Arhinmäki puhui, koska olen Neste Oilin
hallintoneuvoston puheenjohtaja. Käymme jatkuvasti dialogia
toimivan johdon kanssa siitä, kuinka mahdollisimman nopeasti
Neste Oil pääsee irti sellaisista biodieselin
raaka-aineista, jotka ovat samalla myös elintarvikkeita.
Olen ollut kuitenkin erittäin tyytyväinen siihen,
että toimiva johto on sitoutumassa tällaisiin
aikatavoitteisiin, joissa tämä tavoite saavutetaan.
Se ei ehkä ole tarpeeksi nopea, mutta koska yhtiössä on
erittäin hyvä perinne tutkimuksessa ja kehityksessä ja
myöskin ympäristövastuussa, niin uskon,
että tämä käynnissä oleva hyvin
tärkeä keskustelu, johon myös ympäristöjärjestöt
ovat tuoneet tärkeän panoksensa muun muassa näillä orankitempauksillaan,
on edistämässä sitä.
Mutta halusin sanoa sen, että tässä tarvitaan myös
valtioiden välisiä sopimuksia. Pitäisi
pystyä esimerkiksi biopolttoaineen kuluttajavaltioiden,
kuten Euroopan unionin, sopimaan vaikkapa Brasilian kanssa siitä,
että Brasilia takaa sen, että tätä maa-alaa,
jota otetaan biopolttoaineiden raaka-ainetuotantoon, ei sitten raivata
trooppisista metsistä, ja siinä mielessä tämä liittyy
myöskin tähän trooppisen puun sopimukseen.
Erään edustajakollegan kanssa puhuimme siitä,
että ehkä me suomalaiset voisimme alkaa arvostaa
omia kotimaisia puulajejamme. Muun muassa lehtikuusi on erittäin
hieno ulkohuonekalujen raaka-aine, ja meillä löytyy
varmasti myöskin monenlaisia työkeskuksia, joissa
tehdään hyviä tuotteita, joten suosikaamme
niitä.
Yleiskeskustelu päättyi.