Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Meillä on hieno, yhteisesti hyväksytty
sana, ja se sana on nuorisotakuu. Kukaan ei kuitenkaan tunnu
tietävän, mitä tuo sana tarkoittaa. Tilastojen
mukaan alle 25-vuotiaiden työttömyysaste on liki
25 prosenttia eli joka neljäs työhaluinen ja -kykyinen
nuori on vailla työtä. Kasvua edellisvuoteen prosentin
verran. Suunta on paha. Nuorisotakuu ei ole onnistunut pienentämään
työttömyyttä tai pelastamaan nuoria.
Nuorisotyöttömyys ja syrjäytyminen ovat
vakavia ongelmia: neljännes työttömänä ja
yli 40 000 syrjäytyneenä, kustannukset
vuosittain satoja miljoonia, nuoret joutokäynnillä vasten
tahtoaan. Kysyn vastaavalta ministeriltä: onko Suomen hallituksella
kasvavaan nuorisotyöttömyyteen muuta ratkaisua
kuin toimimaton nuorisotakuu?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Kysymys on tärkeä. Hallituksen
vastaus on toimiva nuorisotakuu, ja niin kuin tässä tällä viikolla
on kerrottu, niin tämä ensimmäinen vaihe
on lähtenyt sinänsä varsin hyvin liikkeelle, mutta
työhän on kesken. Kolmessa kuukaudessa eivät
kaikki asiat tule järjestykseen. Totta kai nyt on enempi
työttömiä nuoria kuin vuosi sitten, mutta
vähempi kuin tämän vuoden alussa. Ei
siitäkään kannata hätäisiä johtopäätöksiä tehdä.
Eli huono uutinen on se, että nuorten työttömien
määrä on edelleenkin 34 000.
Hyvä uutinen on se, että 90 prosentille näistä nuorista
on järjestetty työllistämissuunnitelma
heti vuoden alun jälkeen. 72 prosenttia näistä nuorista
työttömistä on saanut joko työpaikan
tai muun toimenpiteen, mutta 28 prosenttia edelleenkin valuu yli
kolmen kuukauden työttömyyteen, ja se on se kohta, mikä meidän
pitää pysäyttää, saada
se taite aikaan, ja tätä työtä tullaan
ilman muuta jatkamaan ja tekemään kaikkemme.
Yksi positiivinen asia on se, (Puhemies koputtaa) että nuorten
työttömyys on kestoltaan lyhempää kuin
työttömyys yleensä, 11 viikkoa, kun keskimäärin
työttömyys kestää yli 40 viikkoa.
Se on suhdanteisiin sidottua, se on lyhempää,
mutta se on tietysti tärkeä asia, että nuorten työttömyys
ei pitkity. Meillä on hyvä alku, hyvä henki
ja hyvä yhteistyö. Nyt tehdään
talkoilla töitä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Jaha, nyt taitaa olla minuutti täynnä. Myös
kesän lähestyessä tästä minuutin
rajoituksesta pidetään kiinni.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Työministeri Ihalainen sanoi mennäviikolla,
että yritykset, jotka ovat joutuneet lomauttamaan väkeään,
voisivat palkata nuorisotakuunuoria töihin. Tällöin
yritys saisi halpaa työvoimaa ja nuoret työtä.
Mutta jos lomautetut työntekijät korvataan nuorisotakuun
nuorilla, syntyy halpatyömarkkinat, minkä seurauksena
kukaan ei voi hyvin. Lomautetut eivät pysty hoitamaan velvoitteitaan,
asuntolainojaan ja lastensa koulutusta, nuoret tekevät
työtä alipalkalla, ja yritysten työntekijät
ovat ammattitaitoisia ja väliaikaisia. Kysyn: onko ministeri
Ihalainen ajamassa nuorisotakuun varjolla Suomeen todellisia halpatyövoiman
markkinoita, joissa ammattitaito ja osaaminen eivät ole
enää missään kunniassa ja joissa
ei arvosteta suomalaisen työntekijän palkkaa ja
elämistä?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Kysyjäkin hyvin tietää,
että ei missään tapauksessa. Tästä aihepiiristä on
syntynyt varmaan tahtomatta tai tahallaan väärinymmärrys, ja
nyt minä oikaisen sen. Tämä asia, mistä puhutaan,
koskee vain työkokeilua. Työkokeilu on sitä varten,
että nuori, työtön, kouluttamaton nuori
voisi tulla nimenomaan ammatinvalinta- tai uravaihtoehtojen mielessä työkokeiluun.
Se ei ole työsuhde, tähän ei käytetä palkkatukea,
ei Sanssi-rahaa. Palkkatyössä noudatetaan edelleenkin
samoja irtisanomis- ja lomautusperiaatteita kuin aikaisemmin. Tämä on
nyt hyvä tehdä selväksi.
Työkokeilun idea on se, että tarjottaisiin
nuorille vähän polkua miettiä, mitä elämässään
voisi tehdä. Tätäkään
muutosta ei tehdä työsopimuslainsäädäntöön,
vaan nimenomaan julkisia työvoima- ja yrityspalveluja koskevaan
lakiin niin, että ne sopimusalat, jotka haluavat ottaa
tämän mahdollisuuden käyttöön,
voivat ottaa. Ketään ei pakoteta, se on TES-määräyksen
takana. Rakennusalaosapuolet ovat sopineet, että jos tällainen muutos
tulee, he ehdottomasti haluavat rakentaa sellaisen polun nuorille,
jossa on nuorten kartoitusvaihe, työkokeiluvaihe, määräaikaisia
työsuhteita (Puhemies koputtaa) ja rakennetaan polku työelämään.
Nyt on tärkeää sanoa, että tässä ei
ole kysymys näitten pelisääntöjen
muuttamisesta. Lomautettuja ja irtisanomisia kohdellaan samalla tavalla
kuin tähänkin saakka.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa herra puhemies! Viime lauantaina Ylen Ykkösaamussa
ministeri Urpilainen kantoi suurta huolta Kreikan nuorisotyöttömyydestä.
Kreikassa nuorisotyöttömyys on liki 65 prosenttia,
ja näitä Kreikan nuorten ongelmia otettiin hyvin
näyttävästi esille kyseisessä ohjelmassa.
Nyt, kun ministeri Urpilainen ei ole paikalla, kysyn pääministeriltä: Minkä takia
suomalaiset työttömät, suomalaiset työttömät
nuoret jäävät varjoon, kun te rakennatte
näitä tukipaketteja Kreikalle ja muille ongelmamaille
Euroopassa? Minne ovat unohtuneet suomalaiset työttömät
ja suomalaiset työttömät nuoret?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin varmasti jokainen tässä salissa
tietää, niin ei työttömyysongelma
Suomessa ole jäänyt mitenkään
varjoon tai jalkoihin. Me olemme tehneet tämänkin
kevään aikana lukuisia päätöksiä työllistämisen
helpottamiseksi, suomalaisen kilpailukyvyn vahvistamiseksi, jotta
suomalaiset yritykset pärjäisivät kilpailussa
ja markkinoilla, jotta pystyisivät työllistämään
ihmisiä. Yhteisöveron lasku on yksi keino muiden joukossa.
Mutta, kuten ministeri Ihalainen tuossa jo hyvin kuvaili, nuorisotakuu
on se suomalainen keino suomalaisille nuorille, ja muun muassa tämä työkokeilu
on täysin uusi ajatus. Mehän olemme kokeilleet
tässä maassa kautta vuosien erilaisia tapoja vastata
nuorisotyöttömyyteen. Välillä ne toimivat,
välillä eivät, mutta nyt me olemme halunneet
ottaa aivan uudenlaisen kokeilun, ja toivotaan, että tämä työkokeilu
pystyy tuomaan omalta osaltaan joillekin nuorille apua.
Aivan yhtä lailla ministeri Gustafsson on valmistellut
nuorten oppisopimuskoulutuksen (Puhemies koputtaa) vahvistamista.
Eli tässä tehdään yhtä sun
toista, koska erilaiset nuoret tarvitsevat erilaisia tukivälineitä.
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Euroopassa on 7,5 miljoonaa alle 25-vuotiasta
nuorta työtöntä. Tiedätte, että monissa maissa
prosentit ovat jo yli 50:tä prosenttia. EU:n tasolla on
aikaansaatu myös nuorten yhteiskuntatakuumalli, jota suositellaan
kansallisesti. Tätä mallia rakennettaessa oli
kaksi maata esimerkkinä, Itävalta, Suomi ja jossain
määrin Norjan malli. EU:ssa on päätetty
6 miljardin euron panostuksesta nuorten työttömyyden
torjumiseen EU-rahoituksella. Tämä kohdistuu ennen
kaikkea niihin maihin, missä on valtavan suuri nuorisotyöttömyys.
Se ei ole Suomelta pois. Me olemme panostaneet tänä vuonna
90 miljoonaa valtion rahaa nuorisotakuun toteuttamiseen. Meidän
rahoituksemme riittää näihin toimenpiteisiin nyt.
Nyt on kysymys siitä, lähtevätkö yritykset työllistämään
niillä porkkanoilla, joita me tarjoamme, ja nämä porkkanat
eivät lopu.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Nuorisotakuun ensimmäiset tulokset
on tosiaankin julkaistu, ja erityistoimenpiteillä on saatu
aikaan jopa joitakin tuloksia. Vielä on kuitenkin paljon
tehtävää, koska nuorisotyöttömyys
on samaan aikaan kasvanut useilla tuhansilla viime vuoden huhtikuuhun
verrattuna. Yhteiskuntatakuu ei pure korkeasti koulutettujen työttömyyteen.
Kritiikkiä on tullut myös toimenpideohjelman hätäavun
luonteesta, siitä, että ohjelmalla lakaistaan
työttömyystilastoja pätkätöihin,
työkokeiluihin ja teholtaan kyseenalaiseen koulutukseen.
(Ben Zyskowicz: Parempi sekin kuin ei mitään!)
Kysyn asianomaiselta ministeriltä: mikä on hallituksen
vastaus näille yhä uudelleen työttömäksi
joutuville ja todellista työllistymistä odottaville
nuorille?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Se on totta, että korkeasti koulutettujen työttömyys
suhteessa on noussut aika rajusti. Siinä on monta taustaa.
Meillä on tapahtunut Nokia-klusterin hiipuminen, jonka
jäljiltä on jäänyt yli 7 000
korkeasti koulutettua kovan luokan osaajaa työttömäksi
tai työttömyysuhan alle. Tämä on yksi
puoli. Näistä meidän tilastoista kävi
ilmi, että 25—29-vuotiaista työttömistä korkeasti
koulutettuja oli 1 800 — siis erittäin
korkea luku — ja alle 25-vuotiaista noin 1 000.
Meidän pitäisi varmaan miettiä myöskin
sitä, että pystyisivätkö myös
meidän korkeakoulut, yliopistot ottamaan enempi näitä nuoria
esimerkiksi oppisopimuskoulutusta kehittämällä näitten
koulutuksen kylkeen.
Sitten kysymys siitä, onko pätkätöitä vai
ei. Minusta on tärkeää, että nuorilla
on työpaikka, vaikka lyhytaikaisempi, määräaikaisempi,
osa-aikaisempi, jotta päästäisiin kiinni
työhön ja sitä kautta pitkän
päälle sitten koulutusta vastaavaan työhön — että emme
aliarvioi myöskään lyhytaikaisia työsuhteita
silloin, kun nuorista on kysymys, sen ensimmäisen työpaikan
saamiseksi. (Ben Zyskowicz: Kaikki työ on arvokasta, perussuomalaiset!)
Juha Sipilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Olin viime viikonlopun 30 yrittäjän,
pienyrityksen, kanssa viettämässä viikonloppua
ja yrittäjäkurssilla. Siellä yksi kysymys
oli se, että mitä pitäisi tehdä,
että he ottaisivat nuoren töihin. He nostivat
tätä oppisopimusta ja sen oppisopimuksen tiellä olevia
esteitä. Siellä oli oikeastaan kaksi asiaa, mitkä he
nostivat esille. Toinen oli se, että se on pienen yrityksen
kannalta liian byrokraattinen systeemi. Toinen oli sitten se, että jos
se olisi koulutussopimus, niin se todennäköisesti
laukaisisi sen kynnyksen, että pienikin yritys voisi lähteä tähän.
Minulla on omasta yrityksestäni kokemus 90-luvun alusta,
jolloin jollekin muulle alalle valmistuneita ihmisiä muuntokoulutettiin
tämmöisen poikkeuskoulutuksen kautta. Ne kestivät
neljästä kuukaudesta yhteen vuoteen. Omassa yrityksessäni
koulutettiin 250 ihmistä tämän kautta. Onko
nyt jotakin tämäntyyppistä suunnitteilla, kun
minä uskon, että ollaan menossa kohti samantyyppisiä aikoja
kuin siellä 90-luvun alussa?
Opetusministeri Jukka Gustafsson
Ar-voisa puhemies! Erittäin tärkeä kysymys
edustaja Sipilältä. Meillähän
on nyt erittäin massiivinen oppisopimuskoulutuksen kehittämisohjelma käynnissä ja
käynnistynyt. Me jaoimme viime syksynä hakemuksesta
lähes tuhat oppisopimuskoulutuspaikkaa nuorille. Käytännössä kaikki koulutuksen
järjestäjät saivat ne paikat, mitkä halusivat.
Pidän nyt itse erittäin tärkeänä,
että se kokeilun osa, joka pitää sisällään
tällaisen ei-työsuhdeperustaisen tutustumis- tai
kokeilujakson... Ymmärrän hyvin näin,
että pienyrittäjän ja sen nuoren kannalta
on hyvä muutama kuukausi tutustua siihen työhön
puolin ja toisin. Meistä jokainen tietää tämän
päivän 15-, 16-, 17-vuotiaat, työelämä on
monille aika vierasta. Sillä voidaan myöskin välttää sitten
väärät valinnat. Muuntokoulutusta ollaan
myöskin kehittämässä ja tuomassa
myöskin ammatilliseen koulutukseen tällaisella
oppilaitosmuotoisella (Puhemies koputtaa) ja työvaltaisia
oppimismenetelmiä yhdistämällä.
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Yksi idea, joka varmaan tulee käytäntöön,
joka auttaa tähän edustaja Sipilän kysymykseen,
on se, että voitaisiin ajatella, että oppisopimusoppilas
voisi useamman työnantajan kanssa tehdä sen oppisopimussuhteen
niin, että se ei sille yhdelle yrittäjällä käy
liian pitkäksi ja vaikeaksi. Se on semmoinen idea.
Sitten toinen asia. Kuten Gustafsson totesi, muuntokoulutusta
on, mutta meillä on myös yhteishankintakoulutusta,
jossa valtio tulee rahoituksella vastaan yrityksiä, räätälöidään
yrityksille yhteishankinnan kautta koulutusta, ja tähän
on rahoitusta järjestetty, mutta yritykset vähän
huonosti tietävät tätä mahdollisuutta.
Siinähän just haetaan sitä uudelleen
ammattiin sitoutumista ja oppimista. Se on juuri sitä,
mitä te ehkä tässä haette takaa.
Anu Urpalainen /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä on juuri
puhuttu tästä korkeasti koulutettujen työllistymisestä,
tai oikeastaan suuresta työttömyydestä,
johon nuorisotakuu ei tällä hetkellä oikein
anna työkaluja. Onko, arvoisa ministeri Ihalainen, hallituksessa
mietitty, millä tavalla työelämän
ja opintojen parempi yhteen sitominen voisi auttaa myös
korkeasti koulutettujen työllistymistä?
Opetusministeri Jukka Gustafsson
Arvoisa puhemies! Tämä kyllä kallistuu
enemmän opetusministerin tontille. Mehän olemme
nyt kehittäneet, uudistaneet tiedekorkeakoulujen rahoitusjärjestelmän,
joka nimenomaan huomioi ja palkitsee työllistymisestä,
tutkinnon suorittamisesta määräajassa.
Itse asiassa sitä samaa ajatusmallia ollaan tuomassa nyt
kun uudistamme ammattikorkeakoulujen rahoitusjärjestelmää.
Tämä ymmärtääkseni
on kannustamassa myöskin opiskelijoita valmistumaan nopeammin
siihen työhön ja ammattiin, johon he haluavat.
Ylipäätänsä olen sitä mieltä — meillä korkea-asteen
opiskelijat ovat yli 90-prosenttisesti työllistyneet, työllistyvät
nopeasti, kun vastaava luku niiden kohdalla, joilla on vain perusasteen
koulutus, on vain 40 prosenttia — siis edelleen minusta
kannattaa hakeutua korkea-asteen opintoihin. Se on tae työllistymisestä,
jollei välittömästi, niin kuitenkin (Puhemies
koputtaa) jollakin aikavälillä.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kerron ihan elävän elämän
esimerkin. Vuosi sitten Keski-Suomessa oli aika paljon nuoria alle
25-vuotiaita työttömiä. Tänään
heitä on 29 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten.
En epäile sitä, etteikö teillä,
erityisesti ministeri Ihalainen, ministeri Gustafsson, ole hyvä tahto
kehittää järjestelyjä, joilla
tähän kipeään ongelmaan saataisiin
korjausta.
Me puhuimme keskustan eduskuntaryhmän suunnalta ja
monet muutkin, että se tuote, jolla te markkinoitte, että tämä homma
saadaan hoidettua, ei ole vielä valmis eikä kunnossa.
Nyt te myönnätte, että niin on, se ei
ole kunnossa. Mitä uutta te tämän "tuotteen"
parantamiseksi nyt tarjoatte, jotta nämä numerot
eivät kulje tuohon suuntaan kuin mistä äsken
kertomani todella surkea esimerkki kertoo?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Tekevää ja yrittäjää ei
laiteta, ja me olemme tässä hallitusrintamassa
tehneet tosi isoja panostuksia tähän hankkeeseen.
Se, mitä nyt tarvitaan: meillä on työkaluja,
meillä on rahoitusta, meillä on tahtotilaa tässä eduskunnassa,
nyt pitää jalkautua. Nyt pitää lähteä tekemään
töitä kuntiin, työpaikoille, avaamaan
yrityksien ovia ja hakemaan työpaikkoja nuorille. Se on
se vaihe.
Yhteiskunta minusta tulee erittäin voimakkaasti vastaan
yrityksiä ja myös kuntia: 700 euroa kuukaudessa
10 kuukauden ajan Sanssi-rahaa — siellä 8 500
nuorta tänä keväänä odottaa Sanssi-kortti
kädessä sitä kutsua tulla haastatteluun — maksetaan
tällä tavalla yhteiskunnan toimesta. Oppisopimuskoulutuksessa
korvauksia nostetaan 800 euroon kuukaudessa, ja Sanssi-raha kestää sen
koko oppisopimuskoulutuksen ajan. Aikamoinen lisäpanostus.
(Mauri Pekkarinen: Vasta nyt!)
Minä toivoisin elinkeinoelämän puolelta,
jotka järjestöt ovat hienosti tässä mukana,
sellaista yhteiskuntavastuuta. Yksikin työllisyyspäätös nuorten
osalta on yhteiskuntateko ja sen firman, työyhteisön,
tulevaisuuden teko. Tätä, edustaja Pekkarinen,
nyt tarvitaan, näitä talkoita myös Jyväskylässä.
(Mauri Pekkarinen: Olisi pitänyt jo aikaisemmin olla nämä eväät!)
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Mielestäni kysymys ei kuulu, että onko
yhteiskuntatakuu epäonnistunut, vaan se kuuluu, että mitä olisi
tapahtunut, jos yhteiskuntatakuuta ei olisi ollut, kuinka paljon
meidän nuorisotyöttömyytemme olisi siinä tilanteessa
noussut. Me tiedämme, että se onnistuu ehkäisemään
pitkäaikaistyöttömyyttä, ja
vaikka tuo tasan 3 kuukauden ehto ei täyttyisi, niin voi
olla, että 4 kuukauden kohdalla se täyttyy, ja
ne ovat niitä tuloksia, joita tällä järjestelmällä saadaan
aikaiseksi. On tärkeää, että kunnat
tulevat mukaan näihin talkoisiin täysillä.
Meillä toinen ongelma ovat ne nuoret, jotka näkyvät
työttömyystilastoissa ja työvoimatoimistojen
asiakkaina, mutta toinen osa ovat ne nuoret, jotka ovat toimeentulotukiasiakkaina
ja pelkästään passiivisen toimeentulon
saajina. Voisiko ajatella, että seuraava askel nuorisotakuuta
olisi se, että yksikään alle 25-vuotias
nuori ei saisi toimeentulotukea ilman, että hän
on tavannut myös sosiaalityöntekijän?
(Välihuutoja kokoomuksen ryhmästä)
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Tämä on tärkeä näkökohta
ja ajattelu. Se meidän haastehan on se, että meillä on
40 000 sellaista nuorta, jotka eivät ole koulutuksessa,
eivät töissä, eivät oikein kiinni
missään. Siellä on paljon sellaisia nuoria,
joiden elämä ei ala siitä koulutuksesta
vaan elämän perushallintataitojen opettelusta,
itseluottamuksen rippeitten kasaamisesta, ja sitten on pitkä matka,
kun se koulutus alkaa. Mutta me emme voi unohtaa näitäkään,
ja tämän nuorisotakuun kakkosvaiheen pohdinta
on se, miten tämä varhaisemman puuttumisen malli Suomeen
rakennetaan.
Minä kerron vielä sen Kallen tarinan, Diakonissalaitoksen
Kallen tarinan, elävä Kalle. Lapsuudesta nuoreen
aikuisuuteen Kalle oli yli sadan viranomaisen kanssa tekemisissä selvitäkseen
yhteiskunnasta, ja Kalle syrjäytyi. Jotain tässä mättää meidän
rakenteissa. Ne eivät pelitä toisiinsa, ne eivät
palvele yhtä aikaa — niitä monitoimisia
palveluja, joita nuoret tarvitsevat elämän vaiheissa.
Meidän täytyy tähän varhaisemman
puuttumisen välineitä lisätä ja
tukea nuoria sieltä peruskouluvaiheesta toiselle asteelle
voimakkaammin kuin mitä me nyt teemme. (Ben Zyskowicz:
Te ette vastannut Filatovin kysymykseen!)
Sari Palm /kd:
Arvoisa puhemies! Nuorisotakuussa yksi osa on kuntoutus. Kuten
ministeri Ihalainen äsken nosti esiin, monet nuoret ovat
aikuisuuden kynnyksellä sellaisessa arjen kunnossa, että työ tai
koulutuspaikka on juuri tänään liian
vaativa tehtävä. Miten kuntoutukseen pääsee, kuntoutusta
riittävästi saa? Miten tämä asia
hoidetaan? Tältä osin kysyn toisesta näkökulmasta: keskustelevatko
meillä ministeriöt ja hallitsevat virkamiehet
riittävällä tavalla niin, että kuntoutuksen
puoli tulee käsi kädessä niin koulutuksen kuin
työelämään työntämisen
ja saattamisen kanssa?
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Ihan ensiksi tuohon viimeiseen kysymykseen,
keskustelevatko: kyllä keskustelevat. Nimittäin,
kuten hallitusohjelmaneuvotteluissa sovimme, meillähän
on tällainen kaikkia ministeriöitä koordinoiva
nuorten syrjäytymistä estävä ohjelma,
joka sen lisäksi, että meillä on nuorisotakuu,
koordinoi tätä kaikkea muuta toimintaa. Meillähän
on paljon muitakin toimia kuin mitä tässä nyt
on lueteltu ja mitä nuorisotakuun piiriin kuuluu nuorten
syrjäytymisen estämiseksi.
Liittyen tuohon kuntoutukseen, niin kuntoutushan on sillä tavalla
hieno asia, että suomalaisessa nuorisotakuussa on myös
kuntoutus. Muissa maissa sitä ei ole. Me olemme vakuuttuneita siitä,
että kun kaikki nuoret eivät pysty menemään
sinne kouluun, eivät pysty menemään ottamaan
sitä työpaikkaa vastaan juuri siitä syystä, että heillä saattaa
olla mielenterveysongelmia, päihdeongelmia, niin tämä kuntoutus
nimenomaan auttaisi heitä tässä arjen
hallinnassa ja olisi sosiaalista kuntoutusta, lääkinnällistä kuntoutusta
ja myös ihan ammatillista kuntoutusta. Kela-korvausten
avulla me pystymme auttamaan, ja ensi vuoden alusta tulee myöskin
lievennystä niihin kriteereihin, millä sitä kuntoutusta
voi saada.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Maassamme on myös paljon sellaisia
nuoria, joista ei tiedetä, missä he ovat, keitä he
ovat ja miten he asuvat ja mitenkä heitä saataisiin
rakentamaan tätä yhteiskuntaa. Kysynkin, olisiko
tähän etsivään nuorisotyöhön,
jossa nuoria haetaan jopa kodeistaan mukaan tähän
yhteiskunnalliseen toimintaan, panostettava huomattavasti enemmän. Tarkoitan
tällä sitä, että meidän
nuoristamme ovat toiset sellaisia, joilta tämä elämänhallinta puuttuu
aina siitä aamuheräämisestä,
eikä tiedetä, kuinka näitä jokapäiväisiä asioita
tarvitaan. Tämä varmaan räjähtää käsiin,
jollei tähän voimakkaasti puututa. Kysyisin samalla,
satsataanko elokuun budjettiriihessä juuri näihin
erittäin vaikeasti hoidettaviin nuoriin entistä enemmän.
Kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki
Arvoisa puhemies! Edustaja Mäkipää nosti
erittäin tärkeän osan nuorisotakuuta
esiin. Monesti unohtuu, että nuorisotakuuseen kuuluu myös
etsivä nuorisotyö ja työpajatoiminta.
Jos katsoo lukuja siitä, miten viimeisen viiden vuoden
aikana on etsivää nuorisotyötä lisätty,
se on noin nelinkertaistunut viimeisen viiden vuoden aikana ja viimeisen
kahden vuoden aikana erityisesti nimenomaan nuorisotakuupanostusten kautta.
Eli nyt pyritään hakemaan — kun tässä nuorisotakuun
piirissä on niitä, jotka ovat valmistuneet, on
ammatti, tarvitsevat työpaikan, niitä, jotka tarvitsevat
koulutuspaikan — myös niitä nuoria, jotka
tarvitsevat elämänhallintaa. Heitä haetaan
tällä etsivällä nuorisotyöllä,
ja työpajatoiminnalla, johon osallistuvien määrä on
viimeisen viiden vuoden aikana noin kaksinkertaistunut, ohjataan.
Siellä haetaan sitä omaa uraa, siihen arkipäivään
sitä rytmiä, ja sitä kautta pikku hiljaa
tulee mahdollisuus siihen, että mennään
koulutukseen, mennään työpaikkaan. Tarvitaan
myös viranomaisyhteistyötä, viranomaisten
yhteistyöverkostoja, etteivät nuoret juokse viranomaiselta
toiselle mutta kukaan ei ota kokonaisvastuuta. Lähes 300
kunnassa nämä verkostot nyt ovat. On vielä muutama
kunta, joihin ne pitää saada aikaan, ja tätä viedään
eteenpäin nuorisotakuun kautta.