2) Laki oikeudenkäymiskaaren 17 luvun muuttamisesta
sekä eräät siihen liittyvät
lait
Petri Salo /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Hallitus on lehtitietojen mukaan tuomassa
syksyllä eduskunnan käsittelyyn ehdotuksen muun
muassa poliisilain uudistamisesta. Ministeri Rajamäki päätti
kuitenkin lehtitietojen mukaan viime viikolla pudottaa nimettömän
todistelun kyseisestä lakiehdotuksesta pois, koska hän
kaipaisi lakiin vielä eräitä tarkennuksia.
Tarkennukset lienevät paikallaan, sillä kyseinen
laki olisi sellaisenaan koskenut ainoastaan peitetoiminnassa työskenteleviä poliiseja,
eikä se olisi yksin riittänyt. Kokoomuksen lakivaliokuntatyöryhmä päätti
hieman auttaa hallitusta myöskin tässä tärkeässä asiassa.
Olemme valmistelleet pitkin kevättä lakialoitetta,
joka sallisi kaikkia kansalaisia koskevan anonyymitodistelun esitutkinnassa
sekä tuomioistuimissa niissä tapauksissa, joissa
todistajaa uhkaa vaara tai terveydenuhka.
Arvoisa puhemies! Rikollisuuden koventuminen vaatii oikeudenkäyntijärjestelmäämme
muutoksia ja nimettömänä todistaminen
kuuluu myöskin näihin keinoihin. Todistajien suojeluun tulee
suhtautua todella vakavasti eikä pelkästään peitetoiminnassa
operoivien poliisien, vaan kaikkien niiden kansalaisten osalta,
jotka ovat jollakin tavalla vaarassa todistajan asemansa vuoksi.
Suomalainen oikeudenkäyntitapa perustuu avoimuuteen
ja korkeaan näyttökynnykseen. Oikeudenkäynti
on pääsääntöisesti
julkinen kaikelle yleisölle. Näin syyte, todistajat
ja kaikki yksityiskohdat alistetaan yhteisölliselle kontrollille, mikä on
oikeudenkäytön hyväksyttävyyden
ja puolueettomuuden kannalta erittäin tärkeä periaate.
Todistajien asema on kuitenkin oikeudenkäynnissä monesti äärimmäisen
vaikea. Erilaisissa riita- ja varsinkin rikosjutuissa todistaja
ei suinkaan aina voi esiintyä oikeudessa vapaasti. Syytetty
tai jutun toinen osapuoli saattaa painostaa todistajaa. Pahimmillaan
todistaja voi pikku jutussakin joutua vakavasti uhatuksi. Liian
tavallista on myös se, että esimerkiksi ympäristöään terrorisoivaa
henkilöä vastaan ei saada oikeuteen todistajia,
sillä ihmiset pelkäävät aidosti kostoa.
Aina edes liikenneonnettomuuksien näkijöiden saaminen
todistajiksi ei ole enää tänä päivänä helppoa
ja pelkkä itsestäänselvyys, sillä jopa
uhkailun ja pelon ilmapiiri on valitettavasti levinnyt suomalaiseen
yhteiskuntaan. Vielä paljon heikommaksi todistaja voi tuntea
asemansa väkivaltarikollisuuteen liittyvissä jutuissa,
joissa syytettyinä on tänä päivänä ammattimaisia
ja organisoituja rikollisryhmiä. Näissä ryhmissä ei
ihmishengellä ole enää mitään
arvoa.
Rikollisuudessa panokset ovat siis edelleen koventuneet, ja
siksi myös oikeudenkäyntijärjestelmä on
päivitettävä tämän
ajan tasalle. Meidän oikeusjärjestelmämme
ei nykyisellään salli anonyymitodistelua eli sitä,
ettei syytetty saa tiedoksi todistajan henkilöllisyyttä.
Kun syytetty saa tietää todistajan, joutuu todistaja
usein pitkäaikaisen kostonpelon alaiseksi. Tämä on
kohtuutonta yksittäisen ja tilanteeseen usein täysin
ulkopuolisen todistajan kannalta. Niinpä liian moni todistaa
oikeudessa juuri vain sen, mikä on ehkä muutenkin
toteennäytetty. Unohtaminen ja muistamattomuus valtaa tänä päivänä varsin
usein todistajan mielen ja vakavatkin rikokset saattavat jäädä monesti
selvittämättä. Tämä ei
voi olla suomalaisen oikeustajun mukaista.
Arvoisa puhemies! Lakialoitteemme tarkoituksena on mahdollistaa
anonyymitodistelu yksittäistapauksessa, jolloin vastaajan
tietoon ei tulisi todistajan tai muun todistelutarkoituksessa kuultavan
asianosaisen henkilöllisyys. Tämä uudistus
on tarpeen, jotta todistajia, joilla on perusteltu syy pelätä henkensä tai
terveytensä puolesta, voitaisiin myöskin suojata.
Asialla on suurta merkitystä, jotta yhteiskunnan kannalta
merkitykselliset rikokset saadaan selvitettyä ja myöskin
uhrien asemaa voitaisiin merkittävästi parantaa.
Suomessa on jo nykyisin mahdollista poliisin toimiminen peitetoiminnassa
törkeän rikollisuuden selvittämiseksi.
Suunnitteilla myöskin on, että näissä tehtävissä toimineet
poliisit voisivat tarvittaessa todistaa oikeudessa anonyymisti. Tällä lakialoitteella
halutaan kuitenkin mahdollistaa anonyymitodistelu myös
muiden kuin poliisien osalta, koska järjestäytynyt
ja ammattimainen rikollisuus on tuonut Suomeen myös todistajien
uhkailun. Tämä uhkailu voi koskea myös
aivan tavallista, sivullisen asemassa olevaa henkilöä.
Olisi tärkeää, että anonyymitodistelu
mahdollistettaisiin poikkeustapauksissa rikosasioiden esitutkinnassa
ja oikeudenkäynnissä. Anonyymillä todistelulla
tarkoitetaan siis sitä, että syytetty tai joku
muu oikeudenkäynnissä vastapuolena oleva taho
ei saisi missään vaiheessa oikeudenkäyntiä tai
sen jälkeen tietää, kuka todistaja oli.
Anonyymi-todistelu voidaan suorittaa eri tavoin riippuen tarvittavan
suojan määrästä. Lievimmässä muodossa
kaikki asianosaiset olisivat istunnossa läsnä,
mutta vain todistajan nimi salattaisiin. Toisena ääripäänä olisi
se, että syytetty ei olisi paikalla otettaessa vastaan
anonyymiä todistelua eikä todistajan nimi tule
oikeuden harkinnan mukaan välttämättä edes
avustajan tietoon, vaan ainoastaan tuomioistuimen ja syyttäjän
tietoon. Istunto voitaisiin luonnollisesti tarvittaessa pitää myöskin
suljetuin ovin.
Miksi siis tällainen poikkeuksellinen menettely on
Suomessakin tarpeen? Siksi, että erityisesti järjestäytyneen
rikollisuuden vakavat ja törkeät teot jäävät
muuten aivan liian usein selvittämättä.
Suomi on varsin pieni maa, eikä mikään
todistajiensuojeluohjelma uusine henkilöllisyyksineen,
Amerikan mallin mukaisesti, tule meillä kyseeseen. Siksi
anonyymitodistelu on tarpeen.
Ensisijaisesti anonyymitodistelua tarvitaan kuitenkin niiden
henkilöitten suojaksi, jotka ovat täysin ulkopuolisia
ja jotka tietävät jotain merkittävää vakavasta
rikollisuudesta. Näitä todistajia on nykyisin
hyvin vaikeaa saada todistamaan ja kertomaan kaiken asiaan liittyvän,
koska he todella pelkäävät henkensä ja
oman turvallisuutensa puolesta. Joskus myös rikoksen uhri
saattaa tarvita todistajan suojaa, samoin kuin rikostoveri tai rikosliigasta
eroon pyrkivä, joka todistaisi entisiä rikostovereitaan
vastaan. Uudistuksen jälkeen todistaja ja rikoksen asianosainen
voisivat vapaasti kertoa tietonsa ilman pelkoa siitä, että oma
tai läheisen henki ja terveys vaarantuisivat yhteistyöhalukkuuden
johdosta.
Arvoisa puhemies! Puolustuksen oikeuksien huomioiminen on asiassa
tärkeää. Puolustukselle tulee tietenkin
aina voida tarjota todellinen mahdollisuus vastakuulustelun suorittamiseen
ja syytettyä vastaan esiintyvän todistajan kertomuksen
luotettavuuden kontrollointiin. Puolustuksen edut voidaan turvata
siten, että todisteluun saisi osallistua vastaajan asianajaja
tai julkinen oikeusavustaja. Kuulusteltavan nimi tulisi näin
ollen tuomioistuimen ja vastaajan asianajajan tai julkisen oikeusavustajan
tietoon. Vastaajan asianajajaa tai julkista oikeusavustajaa kiellettäisiin
rangaistuksen uhalla ilmaisemasta kuulusteltavan nimeä tai
hänen yhteystietojaan. Aina ei kuitenkaan ole tarpeen saattaa
todistajan nimeä edes asianajajankaan tai avustajan tietoon. Tällä voidaan
ehkäistä mahdollinen avustajaan kohdistuva uhkailu
ja kiristäminen nimitiedon saamiseksi.
Käytännössä henkilöllisyyden
suojaamiseen tarvittava riittävä toimi voisi olla
myöskin se, että henkilö esiintyy normaalisti
todistajana, mutta hänen henkilöllisyytensä ei
tule vastaajan tietoon. Joissain tilanteissa pelkän henkilöllisyyden
salaaminen ei ole kuitenkaan riittävää,
vaan tarvitaan lisäksi myös muita toimia. Voimassa oleva
laki mahdollistaa sen, että todistajaa voidaan kuulla tietyin
edellytyksin ilman, että hän on läsnä oikeudenkäynnissä.
Tällöin käytetään videoneuvottelua
tai muuta soveltuvaa teknistä tiedonvälitystapaa,
jossa istuntoon osallistuvilla on puhe- ja näköyhteys
keskenään. Tätä voitaisiin käyttää soveltuvin
osin myös anonyymitodistelussa siten, että henkilötietoja
ei annettaisi.
Pääkuulustelun jälkeen todistajan
nimenneen asianosaisen vastapuolella tai tuomioistuimella on mahdollisuus
kuulustella todistajaa. Vastakuulustelulla on tarkoitus selvittää se,
missä määrin todistajan pääkuulustelussa
antama kertomus vastaa todellista tapahtumien kulkua. Todistajalle
voidaan esittää tässä tarkoituksessa myös
niin sanottuja johdattelevia kysymyksiä esimerkiksi silloin,
kun todistajat puhuvat samasta seikasta eri tavalla. Jotta anonyymiys
voidaan taata, tulee säätää myöskin
siitä, että todistajalle/asianosaiselle
ei voida esittää sellaisia kysymyksiä,
joiden kautta henkilöllisyys kuitenkin tosiasiassa paljastuisi.
Mikäli kysymys ja siihen annettu vastaus saattaisivat paljastaa
kuultavan henkilöllisyyden, tulisi kysymystä muotoilla
esimerkiksi uudelleen tai se olisi jätettävä esittämättä.
Vaikka nykyisenkin lain mukaan voi olla asianmukaista, että vastakuulustelun
toimittaa asianomaisen asemesta tuomioistuin, ei tämä tarkoita
sitä, että todistajan anonyymi kuuleminen olisi
mahdollista. Tuomioistuin voi suorittaa vastakuulustelun silloin,
kun asianosainen, jonka olisi suoritettava vastakuulustelu, ei ole
tuomioistuimessa saapuvilla tai hänellä ei ole
oikeudenkäyntiavustajaa taikka hän ei muusta syystä kykene
suorittamaan vastakuulustelua.
Arvoisa puhemies! Nykyisen esitutkintalain mukaan epäillylle
on jälkeenpäin annettava mahdollisuus tutustua
kuulustelukertomukseen ja tehdä todistajalle kysymyksiä.
Näin ollen myös kuulusteltavan nimi tai yhteystiedot
tulevat vastaajan tietoon. Mikäli esitutkinnan ja syyteharkinnan
aikana on ilmennyt tarve todistajan suojaamiseen, esiintyy tämä tarve
todennäköisesti myöskin tuomioistuinkäsittelyssä.
Ei ole siis perusteltua, että suojaa annettaisiin vain
prosessin jossain vaiheessa, vaan suoja täytyy toteuttaa
tarvittaessa koko prosessin ajan. Näin ollen myös esitutkintalakia
on tarkoituksenmukaista muuttaa.
Tällä hetkellä anonyymitodistelu
on käytössä muun muassa Norjassa, jossa
anonyymitodistelua voidaan käyttää vain
poikkeuksellisesti ja vain tiettyjen rikosten ollessa kyseessä.
Syytetyn puolustaja voi saada anonyymin todistajan nimen tietoonsa.
Myös Tanskassa, Saksassa ja Hollannissa on omat säännöksensä anonyymistä todistelusta.
Esimerkiksi Tanskassa todistajan henkilöllisyys ei paljastu
edes tuomarille, kun kyseessä on anonyymi todistaja, joka
on toiminut peitehenkilönä.
Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen käytännön
mukaan ihmisoikeussopimusta ei ole katsottu rikotun, jos oikeusprosessissa
käytetään anonyymiä todistelua.
Tällöin edellytyksenä kuitenkin on, että uhka
on ollut todellinen, vastapuolella on ollut mahdollisuus esittää todistajalle
kysymyksiä jossain yhteydessä ja langettava tuomio
ei ole perustunut yksin tai edes ratkaisevalta osalta tähän
anonyymiin näyttöön.
Suomessa on voimassa vapaa todisteiden harkinta. Tämä tarkoittaa
sitä, että tuomioistuin antaa eri tyyppisille
todisteluille tänäkin päivänä painoarvoa
oman harkintansa mukaisesti. Keskeistä on käytännössä kertomuksen
johdonmukaisuus, jota yleinen elämänkokemus ja
ulkoiset tosiseikat tukevat. Vapaa todisteiden harkinta koskisi
luonnollisesti myös anonyymitodistelua. Tuomio ei tietenkään
saa perustua ratkaisevalta osin anonyymiin näyttöön.
Arvoisa puhemies! Rikosten selvittämiseksi olisi ehdottoman
perusteltua ja tärkeää todistajien kuuleminen
anonymiteetin suojaamana. Se, miten tämä käytännössä toteutetaan,
jätetään tässä lakialoitteessa
viime kädessä esitutkintaviranomaisten ja myöskin
tuomioistuimen omaan harkintaan. Oleellista suojan astetta arvioitaessa kuitenkin
on, että otetaan huomioon kunkin yksittäisen tapauksen
asettamat vaatimukset.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Ilkka Kanerva.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Herra puhemies! Ed. Salo luki aika täydellisesti aloitteensa
perustelut myöskin, ja sieltä kävivät ilmi
myös ne dubiot, epäilykset, joita tällaiseen anonyymiin
todistelumahdollisuuteen sisältyy. Pohjoismaissahan on
aina 1600-luvulta lähtien vanhojen tuomarien ohjeiden perinteen
mukaisesti katsottu, että langettavaa rikostuomiota ei voi
pohjata tuntemattomaan sanaan. Sillä pärjättiin
hyvin tuommoisessa suhteellisen yhtenäisessä yhteiskuntamallissa.
Ed. Salon viittaamat uudet rikollisuuden ilmiöt, järjestäytyneen,
kovaotteisen rikollisuuden toimintatavat, ovat kieltämättä sellainen
tekijä, joka on pannut tarkastelemaan uudelleen niin eräitä toimivaltuuksia
kuin sitten oikeudenkäynnin keskeisiä periaatteita.
Tätä oltiin sisäministeriön
puolesta valmistelemassa hyvin kapeana mallina ikään
kuin poliisilain kautta, juuri näiden peitehenkilöiden
anonyymin todistelun mahdollisuutta. Tällainen kapea malli
ei ole oikeastaan mahdollinenkaan, kyllä silloin pitää avata
se koko kysymys, onko oikeudenkäynnissä hyväksyttävä — ja
minkälaisin edellytyksin — nimettömänä anonyymin
todistajan käyttö.
Viittasin tuohon pohjoismaiseen perinteeseen. Nyt on Norjassa
ja Tanskassa päädytty hiukan erilaisiin ratkaisuihin.
Pohjoismaisessa oikeusministerikokouksessa on asiaa käsitelty
ja todettu tämmöisen yhtenäisemmän
linjan tarve ainakin tässä pohjoismaisessa oikeusyhteisössä. Siltäkin
pohjalta asiaa on laajemmin mietitty, mutta nyt sitten tuon sisäministeriön
valmistelun jälkeen olemme sopineet, että asetetaan
yhteinen työryhmä oikeusministeriön ja
sisäministeriön yhteisin voimin. Sen tehtäväksi
tulee arvioida anonyymin todistelun tarve kokonaisuutena ja se,
miten se olisi sitten järjestettävä niin
oikeudenkäymiskaareen, esitutkintalainsäädäntöön
kuin sitten myös hallinnon toimiin, miten pystyttäisiin
tällainen poikkeuksellinen todistelutapa käytännössä toteuttamaan.
Tämä työryhmä asetetaan varmaan
ihan lähiviikkoina, ja uskoisin, että vuoden sisällä on
sitten jo valmiuksia nähdä, minkä sisältöistä hallituksen
esitystä tästä annetaan.
Tärkeätä on sen korostaminen, mihin
aloitteen perustelujen loppujaksossa myös viitataan, tässä ihmisoikeustuomioistuimen
linja. Langettava tuomio ei voi perustua yksin tai edes ratkaisevalta
osalta anonyymiin näyttöön. Kysymys on siis
tämmöisestä täydentävästä näytön
hankinnasta, ja se ei ole siis mikään ihmelääke
myöskään näihin kovaotteisen
rikollisuuden todisteluongelmiin, mutta se voi olla tarpeellinen
tietyssä tilanteessa. Avoimin mielin tätä on
syytä selvittää huolellisesti, miten
se sopeutuu sitten meidän oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin
määrittelyymme ja minkälaisin lainmuutoksin
se voidaan meillä ottaa käyttöön
ilman, että tuotettaisiin sitten oikeuden loukkauksia toisille.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa puhemies! Minusta tämä lakialoite
on tarpeellinen ja tärkeä. Se parantaa varsinkin
vaarallisten rikollisten ja kovaotteisten rikollisliigojen jäsenten
tuomitsemismahdollisuuksia. Ymmärrettävästi
tässä on myös periaatteellinen huoli
syytetyn oikeudesta puolustautua. Tämä on kuitenkin
minusta hyvin marginaalinen, käytännössä olematon
huoli.
Tällä lakiesityksellä saadut hyödyt
ovat kiistattomat. Kyse on siitä, niin kuin aloitteen tekijä toi
julki, että todistajan suojaaminen on aina poikkeustapaus
ja suuren harkinnan varassa. Esimerkiksi tuolla itärajalla,
mistä tulen ja missä asun, voi huomata, miten
itärikollisuus, varsinkin järjestäytynyt,
toimii ja on uhka oikeusjärjestelmällemme jo,
jos emme pysy ajan tasalla lainsäädännössämme.
Minustakaan me emme voi nostaa käsiämme pystyyn,
kun kaikkein vaarallisimmat rikolliset pystyvät todistajien
henkeä ja terveyttä uhkaamaan, pelottelemaan todistajaa todistamasta
ja siten loukkaamaan oikeusjärjestelmäämme
ja kansalaisten oikeustajua. Kannatan tätä tehtyä lakiehdotusta
ja pidän sitä erittäin tärkeänä.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olen toiminut vuosikausia tuolla niin
sanotusti operatiivisella puolella elikkä saattamassa edesvastuuseen
rikollisia eli olen ollut käräjäoikeuden
lautamiehenä ja toimin siinä hommassa edelleenkin.
Nykyään olen vähän kaksoisroolissa: täällä valmistelemassa
lakeja lakivaliokunnassa ja sitten viimeksi viime maanantaina ja
taas ensi maanantaina Oulun käräjäoikeudessa
saattamassa lakeja voimaan ja ihmisiä edesvastuuseen.
Tämä on äärettömän
tärkeä lakialoite ja oikean suuntainen. Pelkästään
jo käräjäoikeudessa on tullut vuosien
saatossa nähtyä useita kertoja sellaisia tilanteita,
että todistajia ei meinaa saada sinne millään.
Pelkoa aiheuttaa, vaikka ei olisi kovinkaan järjestäytynyttäkään
rikollista vaan ihan niin sanottuja ammattirikollisia, jotka eivät muuta
tee kuin rikoksia toinen toisensa jälkeen, eli heitä pelätään,
saatikka, että tässä puhutaan myöskin
poliisimiehen peitetoiminnasta ja muusta. Sehän on selvä asia,
että jos tällainen poliisi, joka tekisi peitetoimintahommaa,
paljastuisi, hän on vuorenvarmasti kuollut poliisi.
Tämä on erittäin kannatettava lakialoite.
Toivottavasti myöskin ministeri on asian kannalla. Uskon,
että eduskunnasta tälle tulee erittäin
suuri kannatus.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! En ole juristi mutta olen hallintovaliokunnan
jäsenenä tutustunut tähän poliisin
peitetoimintaan, jota siis käytetään
järjestäytyneen, vakavan rikollisuuden torjuntaan.
Nämä peitemiehet ovat selittäneet, että se
työ on äärimmäisen vaarallista.
Jos he eivät säily anonyymeina, heillä todella
on, niin kuin ed. Rajala sanoi, henki kyseessä. Sen takia
olen erittäin pettynyt siihen, että ministeri
Rajamäen piti vetää tämä lakiesityksensä pois.
Mikähän siihen oli syynä, että se
ei sitten tullutkaan siinä muodossa?
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Aloite on hyvin kannatettava, ja on erittäin
positiivista se, että myöskin ministerin suhtautuminen
oli tähän — näin ymmärsin — myönteinen
ainakin siltä osalta, että asia huolellisesti
tutkitaan, ja toivottavasti siihen saadaan myöskin nopeita
päätöksiä.
Kun puhuttiin tästä yhteisestä pohjoismaisesta
linjasta, niin toivon tosiaan, että yhteinen linja löytyy
sieltä Norjan ja Tanskan puolelta eikä niinkään
meidän nykyisestä käytännöstämme. Kaikkein
eniten tässä oikeastaan on kyse siitä, että perinteisesti
olemme tottuneet täällä Suomessa siihen,
että ikään kuin tilanteen ulkopuoliset
tuntevat vastuunsa ja myöskin uskaltavat ottaa vastuun
niistä yllättävistä tilanteista,
joihin saattaa väkivaltaa ja muuta liittyä, jota
heidän lähipiirissään tapahtuu
tai aivan yllättäen tuolla kohdataan.
Mutta nyt rikollisuus on mennyt jo niin rajuksi, että helposti
tulee sellainen välinpitämättömyys,
että ei uskalleta enää puuttua mihinkään. Jos
tällainen asenne yhteiskunnassa menee pidemmälle
taikka vakiintuu, se on tietysti tavallaan ymmärrettävää,
koska ei ole ollut mahdollista täällä anonyymina
toimia. Siitä huolimatta siinä on seurauksena
se, että se laskee yleistä yhteiskuntamoraalia.
Kyllä niin täytyy olla, että ihmisten
tulee jatkossakin uskaltaa puuttua niihin ongelmiin, jotka he näkevät
vaikka kauempaakin.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Ed. Asko-Seljavaara väitti, että ministeri
Rajamäki olisi vetämässä pois
jonkun aloitteen. Kysymyshän oli siitä, että oli
alustava sisäministeriön luonnostelma laiksi,
joka koski pelkästään tätä peitetoimintaan
osallistuneen poliisin anonyymia todistelumahdollisuutta. Kyseiset
ehdotukset olivat muutenkin aika ripeästi valmisteltuja.
Eduskunta on kaivannut huolellisempaa lainvalmistelua, ja ihan siitäkin
syystä se oli syytä valmistella uudelleen, mutta
samalla siinä toimeksiantoa laajennetaan koskemaan laajemmin
anonyymin todistelun käytön mahdollistamista,
oikeudenkäymiskaaren muutoksia ja esitutkintalainsäädännön
tarkistamista siinä yhteydessä. Tästä syystä on
parempi se huolella valmistella ja kunnollisena tuoda eduskuntaan
kuin sitten vähemmän huolella ja vajavaisena.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Oli yllättää jopa
tämä tilanne. Nimittäin olin kyllä tänä iltana
varautunut siihen, että eduskunnassa tämä lakialoite
kohtaa voimakastakin vastustusta tietyltä taholta ja käymme
periaatteellista keskustelua. Erityisen tyytyväinen olen
siihen, että oikeusministerin lyhyt analysointi puhujakorokkeelta
oli niinkin positiivinen tämän tyyppiselle ajatukselle.
Niin kuin arvaatte, tällaisen hyvin monimutkaisen lainsäädännön
muotoileminen uutena avauksena Suomeen ei välttämättä ole
rikosoikeuden spesialistiltakaan oikein helppo tehtävä varsinkin,
kun meillä on myöskin perinteitä, kuten
ministeri täällä kertoi, aina 1600-luvulta
asti. Mutta ne asiat, mitkä täällä tulivat
esiin, että maailma on siitä muuttunut ja tällainen
anonyymi todistelukin nähdään yhä hyväksyttävämmäksi
yhteiskunnassa, kuten se nähdään nyt
jo Pohjoismaissa, osoittavat, että tällä lakialoitteella
haluttiin nimenomaan tuoda esiin, että eduskunnassa löytyy
myöskin valmiutta tämän tyyppisen lainsäädännön
tekemiseen.
Onko sitten meidän mallimme yhtenäinen linja
Pohjoismaitten kanssa, tätä mietin, kun tutustuin
niiden lainsäädäntöön,
kun tätä lakialoitetta valmisteltiin. Lähdin
enemmänkin tässä lakialoitteessa
hakemaan niin sanottua suomalaista mallia ja kävin läpi
ammattitaitoisten poliisimiesten, syyttäjien ja tuomareitten
kanssa hyvinkin paljon keskustelua ennen tämän
lakialoitteen valmistelua, ja kompromissina muodostui tällainen
malli, jossa on erilaisia variaatioita aina tarpeen mukaan.
On erittäin hyvä, että jo lähiviikkojen
aikana oikeusministeriössä asetetaan tällainen
toimikunta, joka lähtee tämän lainsäädännön
tarvetta miettimään. Toivon, että hallitukselta
tulee vielä tällä vaalikaudella esitys,
mieluummin mahdollisimman pian, jolla pystytään
puuttumaan riittävästi vakavaan ja ammattimaiseen
rikollisuuteen ja todistajien suojeluun, mikä on tämän
lakialoitteen perimmäinen tarkoitus.
Keskustelu päättyy.