Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Miljoona suomalaista jäi hallituksen
veronalennusten ulkopuolelle. Tähän ryhmään
kuuluu eläkeläisiä, työttömiä ja
opiskelijoita, kotihoidon tuella olevia, äitiyspäivärahalla
olevia ihmisiä. Veronmaksajien Keskusliiton tutkimuksen
mukaan osalla eläkeläisistä verotus jopa
kiristyy. Vasemmistoliitto esitti vaihtoehtobudjetissaan, että kansaneläkkeeseen
tehtäisiin tasokorotus vuodelle 2004. Siitä hyötyisivät
eläketulovähennyksen kautta myös työeläkettä saavat
henkilöt. Hallitus aikoo ilmeisesti vain jatkaa veronalennuspolitiikkaansa.
Kysynkin:
Tarjoaako hallitus mitään eläkeläisille?
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Hallitus on ilmoittanut, että kansaneläkkeen
tasokorotus tulee vuoden 2006 alussa, mutta se, mikä on
vielä tärkeämpää esimerkiksi
pelkällä kansaneläkkeellä eläville,
on se, että julkisen palvelujärjestelmän palvelut
ovat saatavilla, niin että terveydenhuoltoa saa silloin,
kun sitä tarvitsee, ja turvaa oman toimeentulon osalta
saa tarvitessaan. Sen takia on tänne sosiaali- ja terveystoimen
valtionosuuksiin ja palvelujen kunnostamiseen ensisijaisesti ja
ensimmäisenä laitettu rahaa. Kansaneläkkeen
tasokorotus vuositasolla, jo pienikin korotus, merkitsee todella
merkittäviä summia rahaa valtion budjetissa, ja
tähän järjestykseen on päädytty.
On ollut tarkoitus saada työllisyyttä ja palveluja,
ja tasokorotuskin on ohjelmassa.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Nämä miljoona suomalaista,
jotka eivät hyödy veroalennuksesta, joutuvat kuitenkin
hallituksen kehyspäätöksen mukaan yhä nousevien
kustannusten maksumiehiksi. Aiotte nostaa kiinteistöveroa,
joka nostaa niin eläkeläisten kuin lapsiperheidenkin
asumiskustannuksia, ja aiotte nostaa palvelumaksuja, kuten terveydenhuollon
maksuja, sitomalla ne indeksiin. Pienituloisimmat eivät saa
siis veroalea, mutta joutuvat maksumiehiksi. Onko tällä hallituksella
mitään tarkoitusta ehkäistä köyhyyden
lisääntymistä? Edellisellä hallituksella
sentään oli köyhyyspaketti.
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Tämä miljoona eläkeläistä lukuna kasvaa
vähänkin pidemmällä aikavälillä puoleentoista
miljoonaan, ja eläkkeiden maksaminen, eläkepolitiikan
järkevä hoitaminen edellyttää tuon
näkymän edessä sitä, että meillä on
paraneva työllisyys, ja se taas tarkoittaa sitä,
että pitää olla taloudessa kasvua. Hallituksen
talouspolitiikka lähtee juuri tästä,
siksi meidän on tehtävä valintoja. Veropolitiikassa
valinta on tällä hetkellä ollut se, että työn
verotusta on pyritty keventämään. Se
on ollut suhdanteitten kannalta nyt erittäin onnistunutta.
Olemme hyvässä alussa. Pidemmällä aikavälillä sitten
tulee vuoroon sen tyyppisiä ratkaisuja, joihin ministeri
Mönkäre viittasi.
Maija Perho /kok:
Arvoisa puhemies! Kysymykseni liittyy osittain edelliseen keskustelunaiheeseen
siinä mielessä, että alkoholin hinnanalennushan
vaikuttaa elinkustannusindeksiin, joka puolestaan vaikuttaa siihen
summaan, jolla kansaneläkkeitä korotetaan. Tämän
alennuksen merkitys on vajaa 5 euroa arvioiden mukaan, ja se merkitsee
sitä, että kansaneläkkeiden korotus tulee
olemaan varsin mitätön. Eikö nyt olisi
paikallaan miettiä sitä, että näiden
kaikkein pienimmillä eläkkeillä toimeentulevien
eläkkeen korotuksessa otettaisiin huomioon tämä tosiasia,
aiennettaisiin tätä korotusta tai tehtäisiin
se suurempana?
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Tänä vuonna kansaneläkkeiden
indeksi tulee olemaan pieni johtuen tästä alkoholin
hinnanalennuksesta, mutta se ei ole tietenkään
sitä joka vuosi. Perustuslaki suojaa sen, että kansaneläkkeet
eivät kuitenkaan alene. On ollut vuosia, jolloin ei tehty
tässä maassa mitään indeksikorotuksia
eläkkeisiin, nyt niitä tehdään.
Vastasin kyllä äsken jo siihen, miten paljon maksaa
jo pienikin korotus kansaneläkkeisiin. Se ei valtiontaloudellisesti
ole ollut mahdollista aikaisemmin. Viimeksi se tehtiin vuonna 2001,
ja nyt on se on suunniteltu seuraavan kerran tehtäväksi
vuonna 2006. Sen vaikutus valtion menoihin on satoja miljoonia euroja.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Myöskin sos.dem. eduskuntaryhmässä on
puhuttu ja kannettu huolta erityisesti pieni- ja keskituloisten
eläkeläisten tilanteesta. Meidän näkemyksemme
liittyy nyt tähän hallitusohjelmakohtaan, kun
on todettu, että hallituskauden puolivälissä arvioidaan
sitten näitä mahdollisia lisäveroalennustarpeita,
ja siinä yhteydessä ryhmämme on korostanut
nimenomaan sitä, että ne väestöryhmät — erityisesti
eläkeläiset — huomioidaan, jotka ovat
jääneet paitsi nyt siinä mielessä näitä tehtyjä veronalennuksia.
Sitten olisin jatkanut vielä tätä eläkeläisten
indeksikysymystä siltä osin, että tiedossani
on, että Ruotsissa on kehitetty sen kaltainen indeksimalli,
joka nimenomaan kohdentuu eläkeläisille, koska
esimerkiksi itse ymmärrän sen ongelmallisuuden,
että nyt tämä alkoholin veronalennus kohtaantuu
kohtuuttomalla tavalla eläkeläisiin, jotka sitten
eivät tästä alkoholiveron alennuksesta
hyödy.
Puhemies:
Saammeko, edustaja, kysymyksen?
Ministeri Mönkäreelle: Oletteko valmis selvittämään
tämän indeksimallin, joka nyt Ruotsissa on käytössä?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Kaikkea ollaan valmiita selvittämään,
mutta kannattaa muistaa, että indeksi, inflaatio
ja korot ovat sen tyyppisiä, että ne liikkuvat
suhdanteiden mukaan ja vaikuttavat eri vaiheissa suhdanteita eri
tavalla eri väestöryhmiin. Silloin kun — ja
toivottavasti kun — talous kasvaa näyttävästi,
nämä etenevät sillä tavalla,
että eläkeläisten osalta asiat ovat paremmassa
kunnossa verrattuna esimerkiksi asuntosäästäjiin,
nuoriin perheellisiin. Heidän osaltaan korkojen nouseminen
ja indeksivaikutukset ovat sitten silloin ongelmallisempia. Indeksi
on kysymys, joka kannattaa muistaa tässä talouspolitiikan
yhteydessä. Eri aikoina siitä eri väestöryhmät
hyötyvät, toisina aikoina kärsivät
hiukan.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Tasan 15 kuukautta sitten keskustan eduskuntaryhmä ja
kristillisen liiton eduskuntaryhmä tekivät vastalauseen
eläkepakettiin, joka silloin oli käsittelyssä.
Siinä vastalauseessa, jonka keskustalaiset laativat, todettiin,
että Suomessa on 150 000—200 000
eläkeläistä, jotka elävät
köyhyysrajan alapuolella.
Herra pääministeri, ovatko tämän
15 kuukauden aikana nämä lähes 200 000
eläkeläistä päässeet
köyhyysrajan yläpuolelle? Minun mielestäni
eivät ole. Katsotteko, että tämä tulevaisuudessa
oleva 7 euron kuukausieläkekorotus nostaa nämä eläkeläiset
köyhyysrajan yläpuolelle? Mielestäni
7 euroa kuukaudessa on hävettävän pieni summa
kaikkein alhaisimmalla eläketurvalla oleville ihmisille,
joita keskuudessamme on todella satojatuhansia, ja erityisesti se
on häpeällistä, kun ajatellaan, että hallitus
jatkaa sitä edellisen hallituksen verolinjaa, että hyvätuloisia
euromääräisesti suositaan kaikkein eniten
veronkevennyksissä ja niiden ulkopuolelle jäävät
nämä sadattuhannet eläkkeensaajat.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Niin kuin tässä keskustelussa
on käynyt ilmi ja aikanaan hallituksen ohjelmasta käydyssä keskustelussa
jo kävi täsmälleen ilmi, vuonna 2006
tullaan tekemään kansaneläkkeisiin tasokorotus.
Joka vuosi tehdään indeksikorotukset lakisääteisellä tavalla.
Tämän lisäksi hallitus panostaa huomattavasti
erityisesti niihin palveluihin, jotka ovat eläkeläisten
kannalta tärkeitä.
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! On nyt aivan pakko kysyä sekä pääministeriltä että valtiovarainministeriltä.
Veronmaksajien selvityksen mukaan käy aivan selvästi
ilmi, että pelkän kansaneläkkeen tasolla
ostovoiman kasvu jää tänä vuonna
lähelle nollaa. Hinnat nousevat, mutta kuten totesimme,
alkoholiveron alennus johtaa siihen, että ensi vuonnakin
indeksitarkistukset jäävät pieniksi.
Minä kysyn:
Te olitte valmiita ottamaan velkaa, jotta eniten hyvätuloisia
suosivat veronalennukset voidaan toteuttaa. Nyt te olette käsitelleet
lisäbudjetin, jossa todetaan, että 800 miljoonalla
eurolla budjettitalouden alijäämä pienenee,
eli ne verohelpotukset nyt tavallaan rahoitetaan. Eikö tästä teiltä liikene
yhtään ymmärrystä nyt kaikkein pienituloisimmille
eläkeläisille, joilla on suuret sairausmenot ja
joiden täytyy myöskin syödä? Ruuan
hinta kyllä nousee, vaikka alkoholin hinta laskee.
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Puhemies! On ihan selvää, että pelkällä kansaneläkkeellä eläminen
Suomessa on vaikeaa, jos ei ole mitään muita tuloja.
Sen takia meille on luotu asumisperusteinen sosiaaliturva, jonka
tarkoitus on auttaa nimenomaan yksilöä siinä tilanteessa,
jossa hän ei tule toimeen. Silloin saadaan toimeentulotukea,
saadaan myös tukea niihin menoihin, joita koituu sairaudesta,
lääkemenoista, ja yleisellä tasolla me
pyrimme siihen, että palvelut olisivat saatavilla ja että ne
olisivat sillä tavalla maksuttomia, että ihminen
pystyy niitä saamaan. Tämä on kuitenkin
silloin tärkeätä, kun ihminen sairastaa
paljon, ja se on olennaista, mutta meidän yksilölle
tuleva asumisperusteinen sosiaaliturvamme on tarkoitettu sitä varten,
että sitä käytetään.
Nyt täytyy muistaa, että eläkeläisväestö ei
läheskään aina hae sitä turvaa,
joka sille kuuluu. Me pyrimme huolehtimaan myös siitä,
että lääkkeiden hinnat pysyisivät
edullisina.
Ei ole kysymys eläkeläisväestön
nöyryyttämisestä vaan siitä,
että sellaisen kansaneläkkeen tasokorotuksen tekeminen,
joka ratkaisisi tämän tyyppiset ongelmat, joihin
te nyt tässä viittaatte, maksaa niin paljon, että sellaiseen
ei ole mahdollisuutta. Siksi on tehty yksilökohtainen asumisperusteinen
sosiaaliturva.
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Ed. Ojala, tulin juuri kertoneeksi, että vasemmistoliiton
syvästi kiroama hallituksen veropolitiikka on toiminut
sillä tavalla kuin tavoiteltiin. Viittasitte siihen 800
miljoonaan, joka on vähemmän alijäämää tämän
lisäbudjetin jälkeen kuin aikaisemmin. Se johtuu
juuri siitä, että veropolitiikka, jota te olette
vastustaneet, on toiminut. Niin, se oli todella väärin
sammutettu. Tällaista tämä on, ed. Ojala.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kun keskusta oli kahdeksan vuotta oppositiossa,
se täällä eduskunnassa erittäin
ankarasti arvosteli edellisten hallitusten veropolitiikkaa eli työn
verotuksen keventämistä juuri siitä,
että nämä tuloverotuksen alennukset eivät
millään tavoin auta niitä eläkkeensaajia,
jotka ovat pelkän kansaneläkkeen varassa. Kun
hallitus teki 12 euron tasokorotuksen kansaneläkkeeseen,
keskusta arvosteli sitä liian pieneksi ja sanoi, että hallitus pilkkaa
tällä korotuksella eläkeläisiä.
Nämä puheetkin olivat pientä sen rinnalla,
mitä te hulvattomasti lupasitte eläkeläisille
vaalien alla: pohjaosa piti palauttaa, taitettu indeksi piti poistaa,
ja ministeri Hyssälä lupasi esitteessään,
että lähiajan kiireellisin toimenpide on pienimpien
eläkkeiden korottaminen, minimieläke on saatava nykyisen
400 euron tasosta noin 700 euroon kuukaudessa. Siis 300 euroa ministeri
Hyssälä lupasi eläkeläisille
lisää. Nyt te nostatte 7 euroa, 2 prosenttia siitä,
mitä lupasitte.
Ministeri Pekkarinen ja pääministeri Vanhanen,
miten te kehtaatte istua siellä nyt tuppisuina, kun te
toteutatte täysin päinvastaista politiikkaa kuin
te vaalien alla esititte ja ennen kaikkea eläkkeensaajille
lupasitte?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kannattaa silloin, jos vaaliohjelmia luetaan
tällä foorumilla, lukea puolueiden vaaliohjelmia.
Yksittäisillä ehdokkailla on ollut omia vaatimuksia
ja toiveita. Vaalien jälkeen on perustettu hallitus, jossa
ovat vaaleissa kansalta luottamuksen saaneet puolueet muodostaneet
hallituksen, on sovittu ohjelma, jonka sisältö on
kuvattu tässäkin keskustelussa. Tulemme tekemään
kansaneläkkeeseen tasokorotuksen, se ei ole suuri, mutta
tulemme sen tekemään, indeksikorotukset toteutetaan,
erityisesti vanhusväestön palveluihin satsataan
erittäin paljon. Tämä ohjelma on eduskunnassa
käsitelty, se on hyväksytty, ja tulemme sen mukaan
toimimaan.