14) Lisätalousarvioaloitteet
Matti Saarinen /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Lisätalousarvioaloitteita on
tehty 93 kappaletta. Se kertoo, että tarpeita on yhteiskunnassa
edelleen. Ajattelin aluksi, että puhun minuutin kustakin
aloitteesta, mutta ottaen huomioon, että lehtereillä on
yksi henkilö ja salissa ei ole ainoatakaan kansanedustajaa, niin
lyhennän oleellisesti puheenvuoroni.
Olen tehnyt henkilökohtaisesti aloitteen numero 72
koskien määrärahan osoittamista Hanko—Hyvinkää-radan
sähköistykseen. Sähköistysohjelma
oli Ratahallintokeskuksen tappolistalla muutama vuosi sitten. Ratahallintokeskus oli
sitä mieltä, että Suomen kaikkia rataosuuksia ei
sähköistetä ja että silloin
voimassa ollut sähköistysohjelma lopetetaan ja
sitä ei siis jatketa. Eduskunta päätyi
toiselle kannalle ja lausui, että sähköistysohjelmaa
tulee jatkaa.
Niin sitä on jatkettu, ja millä tavalla. Sitä on jatkettu
sillä tavalla, että sähköistyshankkeita
ei ole enää, niin kuin aikaisemmin, valittu tällaisen taloudellisen
tuottavuuden perusteella, puhutaan käsitteestä hyöty—kustannus-indeksi,
vaan näitä kohteita on valittu esimerkiksi Rovaniemi—Kemijärvi-suunnalta,
Vaasa—Seinäjoki-suunnalta, muin kuin taloudellisin
perustein. No, vauras kansakunta pystyy näin tietysti tekemään. Yksityinen
henkilö tai liikelaitos tai yrittäjä ei näin
tietenkään toimisi, hän hakisi varoilleen tuottoa.
Mutta nyt on kuitenkin saatu korjattua sellaisiakin rataosuuksia,
missä juuri ei liikennettä ole. Jos alkuvuodesta
tähän päivään mennessä Savonlinna—Huutokoski-osuudella,
40 miljoonan euron määräisesti korjatulla
rataosuudella, on 10—20 junaa kulkenut, niin se on kyllä taloudellisesti
ajatellen äärettömän erikoista
investointipolitiikkaa. Kyllä se kuulkaa kipeätä tekee, kun
kiskojen välit kasvavat hetken päästä horsmaa.
Mutta miksi tein aloitteen koskien Hanko—Hyvinkää-rataosuuden
sähköistämistä? Se on valtasuoni
Hankoniemeltä tuonne pohjoisen satamiin saakka. Tänä päivänäkin
rahtia kulkee Kemi—Hanko-akselilla. Se on Suomen kannattavin
rataosuus sähköistystä ajatellen. Jostakin kumman
syystä se ei ole saanut tämän nykyisen hallituksen
myötätuntoa siihen mittaan saakka, että olisi
noin 40—45 miljoonaa euroa löytynyt sen rataosuuden
sähköistämiseen, vaikka asiantuntijat
aivan yksituumaisesti sanovat, että se on Suomen kannattavin
sähköistysinvestointikohde. Vain valtionhallinnossa
voidaan tehdä tällaisia päätöksiä,
jättää tällaisia hankkeita toteuttamatta.
Tämä tuntuu käsittämättömältä.
Nyt kun Kemistä lähtee juna määränpäänä Hanko,
niin dieselveturi vaihdetaan joko Tampereen ratapihalla tai Riihimäen
ratapihalla ja loppumatka vedetään siis dieselvetoisesti.
Kaikki kaikessa tämän sähköistyksen
kannalta on Hangon satama, sen vetovoimaisuuden kasvattaminen. Sieltä on
lyhyin, nopein matka kansainvälisille markkinoille, siellä ei
tarvita jäänmurtoapua, sinne kannattaa tuoda junalla
rahtia. Tässä mielessä tuntuisi ja tuntuu
todella oudolta, että sinne ei ole vielä sähköpiuhoja
saatu.
Hankoniemellä on myöskin erittäin
suuret rakennemuutosongelmat. Siellä on paljon työttömyyttä.
Hanko kaupunkina tietyllä tavalla polun päässä on
siinä tilanteessa, että se elää satamastaan.
Siksi siellä on kaikki munat samassa korissa. Se on hyvin
suhdanneherkkä ajatellen vaikka maahantuotavien autojen
määrää. Kun siellä on 500 000
autosta suurin piirtein 100 000:een pudonnut autojen tuonti
Hangon satamaan, niin se Hankoniemelle kova isku. Eli Hangon ja
Hangon seudun työllisyyden kannalta tällä on
valtavan suuri merkitys.
Ja niin kuin aluksi sanoin, rouva puhemies, valtasuoni rahtiliikenteen
kannalta kulkee akselilla Kemi—Hanko. Kansantalouden kannalta, ympäristöpoliittisesti
ja myös työllisyyspoliittisesti on järkevää kuljettaa
rautateitse rahtia Hangon satamaan ja sieltä maailmalle.
Vielä tähän asiaan liittyen, tässä yhteydessä on
niin sanottu ryhmäkuri näyttänyt jälleen
kerran karmeutensa. Niin kuin näette, näiden 93 aloitteen
joukossa ensinnäkään ei ole ensimmäistäkään
hallituspuolueen edustajan tekemää aloitetta.
(Ed. Lauri Oinonen: Kaksi!) — Korjaan, korjaan! Jos on
kaksi, niin täytyy vetää äkkiä takaisin.
On aloitteita. Sanon vain, että niitä on äärettömän
vähän ja ne ovat rohkeita, jotka näin ovat
tehneet.
Omalta osaltani törmäsin tähän
tilanteeseen niin, että kun yritin saada Läntisen
Uudenmaan hallituspuolueiden kansanedustajia allekirjoittamaan tätä aloitetta,
hallituspuolueiden eräskin edustaja sanoi, että hän
ei uskalla allekirjoittaa sitä. Onhan tämä ihan
ennen kuulumatonta, että kansanedustajille on laitettu
sellaiset aisat ja valjaat, että he pelkäävät
tehdä kansanedustajan toimia valtiopäivillä,
että he sanovat ei uskalla, että hallitusryhmien
rivit on nyt pamputettu näin suoriksi.
Tämähän on tullut esille kyllä jo
varsinaisen budjetinkin yhteydessä joulun alla eri äänestyksissä.
Ja sitten kuitenkin, kun tuolla maakunnissa liikutaan ja paikallislehtiä luetaan,
niin käyttäydytään ihan toisin
ja annetaan ihan toisenlaisia lausuntoja. Tämä sali,
tämä talo on se paikka, missä pitäisi
se kanta osoittaa. Eli ymmärrän ryhmäsopimuksen
arvokkuuden päätöksenteossa, mutta esimerkiksi
alueellisten, paikallisten hankkeiden osalta olisihan se ihan monella
tavalla edullista antaa kunnille, yrityksille, äänestäjille sellainen
signaali, että ollaan kuitenkin paikallisissa asioissa
paikallisten hankkeiden puolella siitä riippumatta, ollaanko
eduskunnassa sitten oppositiossa tai hallitusvastuussa. Eivät
nämä äänestykset ja esitykset
yhtään hallitusta sinänsä kaataisi.
Rouva puhemies! Vielä Uudenmaan kannalta täällä on
toinen merkittävä aloite. Ed. Merja Kuusisto on
tehnyt aloitteen myöskin Kehä IV -tiehankkeen
suunnittelumäärärahan saamisesta budjettiin.
Pääkaupunkiseudun liikenneongelmat ovat merkittäviä.
Täällä on muuttovoittoa, täällä on
paljon tohinaa ja tohotusta. Nämä liikenneolosuhteet
vaativat kehittymistä, ja yhä enemmän
ihmiset liikkuvat entistä pitempiä työmatkoja.
Siinä mielessä toivoisi ymmärtämystä myös
tähän Kehä IV:n tarpeisiin.
Ja aivan vihoviimeiseksi, rouva puhemies, kun katsoo tätä asiakirjaa,
missä nämä lisätalousarvioaloitteet
on luetteloitu, niin tällaisena tietokoneaikana toivoisi,
että tästä olisi myöskin luettavissa,
minkä määräinen, euromääräinen
tämä aloite on. Tässä on ihan
mukavasti kerrottu järjestyslukuja, esityksen tekijä ja
määrärahan kohde, ja menokohta on ja
momenttikin, mutta voisiko sinne loppuun laittaa sen miljoonamäärän. Sen
pitäisi olla yksinumeroinen, kaksinumeroinen tai kolmenumeroinen
luku, jollain näillä jo pärjätään,
se ei vaadi montaa lyöntiä lisää.
Näin täältä voisi tehdä erilaisia
analyysejä, paljonko kenenkin aloitteet maksavat, ja näkisi,
onko kyseessä iso tai pieni asia. Nyt se vaatii äärettömän paljon
työtä ja vaivaa ennen kuin selvittää esimerkiksi
tämän lapun, joka minulla on kourassani, tämän
kaksipuoleisen aanelosen, saisi selville, mitä tämä maksaisi,
jos tämä toteutettaisiin, tai paljonko edustajakohtaisesti
on tehty aloitteita. Tämä on hallinnon suuntaan
pieni, vaatimaton pyyntö, ja luulisi, että tämä ei
maksaisi kovin paljon, jos tämä toteutettaisiin.
Lauri Oinonen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Niin kuin ed. Saarinen käsitteli
rautatieasioita, näin myöskin minun kaksi lisätalousarvioaloitettani,
48 ja 49, käsittelevät rautatieasioita.
Ed. Saarinen toi esille tärkeän kysymyksen Suomen
kokonaisrataverkolla, radan Hyvinkää—Hanko.
Se on todella Suomen satamakuljetusten kannalta tärkeä rata,
ja helpottaisi jo nyt ruuhkaisen Vuosaaren sataman ratayhteyksiä,
jos tuo yhteys olisi siinä kunnossa kuin sen olettaisi olevan.
Mutta sitä vastoin en voi yhtyä ed. Saarisen näkemykseen
tästä Huutokoski—Savonlinna-välistä.
Se on osa Suomen pisintä poikkirataa maan leveimmällä kohdalla,
jolleka tulee liikennettä. Jos tätä rataa
ei olisi nyt laitettu kuntoon, olisi vaihtoehtona ollut radan rappeutuminen
siihen kuntoon, että se kenties olisi poistettu liikenteestä ja
ehkä sitten jopa purettu, ja näin tsaarinvallan
loppuhenkosilla päätetty poikkirata olisi mennyt
poikki. Sehän oli alun perin tarkoitettu Pietarista Hiitolan,
Elisenvaaran, Savonlinnan, Huutokosken, Pieksämäen,
Jyväskylän, Haapamäen, Parkanon kautta
Poriin, jollaisena se rata myös on ollut. Tosin se valmistui
liikenteelle vasta ennen talvisotaa 1938 Haapamäeltä Parkanon
kautta Poriin.
Jos tämä rata kokonaisuudessaan olisi toimiva,
niin kuin lisätalousarvioaloitteessa 49/2010 vp
ehdotan, se voisi olla Suomen teollisuus- ja transitorata. Aivan
kuten Hangon satama maamme eteläisimmässä kärjessä on
jäistä vapaa, myöskin länsirannikolla
löytyy käytännössä jäävapaita
satamia Porin ja Rauman seudulta, ja jos Suomen karttaa tarkastelee,
niin on havaittavissa, että koillisesta lounaaseen voitaisiin
liikennöidä Itä- ja Pohjois-Suomen kaivos-
ja kaivannaisteollisuuden raskaita kuljetuksia molempiin suuntiin
juuri niitä reittejä myöten, joita tämä poikkirata
osaltaan palvelisi. Silloin voitaisiin käyttää hyväksi
näitä lähes jäävapaita
satamia länsirannikolla eikä rasitettaisi muiden,
nyt jo ruuhkautuneitten ratojen liikennettä, joilla myös on
nopeaa pikajuna- ja pendolinoliikennettä.
Siksi esitän lisätalousarvioaloitteellani
49, että tämä poikkirata tai poikittaisrata,
niin kuin Porin satamajohtaja on sen nimennyt, pääpoikittaisrata,
Sttr, Suomen teollisuus- ja transitorata, saatettaisiin kuntoon
raskaita kuljetuksia varten, joita kaivos- ja kaivannaisteollisuudelta
tulee olemaan entistä enemmän. Kysymys lisätalousarvioaloitteessani
on juuri Haapamäki—Parkano—Pori-radan
käyttöönoton perusselvityksestä.
Mitä aloite maksaa? Olen viitannut momenttiin, jota
voitaisiin tähän käyttää.
Käytännössä juuri tässä vaiheessa
tällainen selvitys ei maksaisi käytännössä mitään.
Voitaisiin käyttää normaaleja rautateitten
rataverkon kunnossapitohenkilöitä, sen suunnittelijoita,
asiantuntijoita, ja he tekisivät tästä suunnitelman,
ja siltä pohjalta asiaa käytäisiin valmistelemaan.
Tuo rata on raivattu. Se on läpikuljettavissa resiinalla.
Osaltaan rakenne on niin heikko, että se ei niiltä osin,
mistä liikenne on lopetettu, kestä edes kiskobussilla
ajamista, mutta resiinarallitempauksia siinä on ollut.
Ainoastaan Virtain kaupungin alueella, missä Kurun maantie
katkaisee radan siten, että ei ole tasoristeystä eikä yli- tai
alikulkua, on viitisenkymmentä metriä resiinaa
siirrettävä muilla keinoilla, ja kahdessa ylikäytävässä,
joista silta on nostettu liian matalan korkeuden vuoksi pois nykyajan
kulkuvälineille.
Tämä rata olisi kunnostettavissa nykyajan
menetelmillä, kun ensiksi tehtäisiin suunnitelmat. Rata
on vesottu. Siellä ei kasva miehen mittaisia mäntyjä missään.
Pari viikkoa sitten viimeksi pistokokein tarkastin tuon koko rataosuuden
Porista Haapamäelle, ja joka kohdassa se on viime kesänä raivattu,
mutta se ehkä kaipaisi sitä jatkuvasti. Tämä on
tehty nimenomaan työllisyystyönä. Radallahan
on liikennettä noin 40 prosentin osuudella Parkanosta Niinisaloon
ja Parkanosta Kihniölle sekä Puolustusvoimien
että ennen kaikkea raakapuun, osin myös turpeen,
kuljetuksia varten. Näkisin, että tämän
radan käyttöönottoa pitäisi
valmistella.
Sitten lisätalousarvioaloitteella 48 tuon esille Haapamäen
kautta kulkevien ratojen perusparantamista ja sähköistämisen
suunnittelun aloittamista. Vanha Pohjanmaan rata, joka valmistui Tampereelta
silloiseen Nikolain kaupunkiin, nykyiseen Vaasaan, 1883, on juuri
tuo Haapamäen kautta kulkeva rata. Se on välillä Tampere—Seinäjoki
74 kilometriä pitempi kuin Parkanon kautta kulkeva oikorata,
ja aivan kuten täällä tänään muussa
yhteydessä on tuotu esille, pitkän ajan tavoitteena
tulevalle vuosikymmenelle on saada rata Seinäjoelta Ouluun
kahden raideparin radaksi. Nyt tulisi ottaa huomioon, että rata
Seinäjoelta Tampereelle on jo kahden raideparin rata, joista
toinen raidepari kulkee sieltä vuodesta 1883 asti Haapamäen
kautta. Tämä rata sisältää pitkiä suoria
osuuksia. Siellä on useiden kilometrien suoria. Kaarteet
ovat loivia. Todella 1880-luvulla tehty rata täyttää ihan
nykyajan rakenteelliset linjaukset. Rata kulkee pääosin
helposti kunnostettavia maastoja. Suuria suoalueita ei ole. Paljon
on kangasmaita tai muuten kovia maita.
Elikkä radan saattaminen pääratojen
liikennöitävään nopeuteen ei
ole mikään mahdottomuus. Itse asiassa tuo kunnostettava
osuus ei ole pitempi ollenkaan kuin Seinäjoki—Parkano—Tampere-oikorata,
koska nyt rata Tampereelta Orivedelle on jo Ten-rata, Trans-European
Network -rata, joka on jo tässä superkunnossa
ja sitä osaltaan myöskin VR:n toimesta nyt tietyiltä osin perusparannetaan
tämänkin vuoden aikana.
Eli tällöin valmis rata olisi olemassa. Ei
tarvitsisi lunastaa toiselle Parkanon kautta kulkevalle oikoradalle
maa-alueita. Olemassa oleva rata joka tapauksessa pidettäisiin
kunnossa. Laitettaisiin se sellaiseen kuntoon, että sitä voidaan
kulkea niillä nopeuksilla, joita nykyajan liikenne edellyttää.
Tällöin hyödynnettäisiin koko
rataverkkoa tehokkaalla tavalla.
Myöskin, mitä tämä aloite
maksaa? Itse asiassa suunnittelu ei maksa mitään.
Meillä on ratamestarit. Minulla oli vieraana ratamestari
käymässä, ja jos ratamestarien työtehtäviin
halutaan osoittaa näitä suunnittelu- ja valmistelutehtäviä, niin
tämä kaikki onnistuu nykyisellä organisaatiolla,
ja sitten tuleville vuosille voitaisiin suunnitella tämä käyttöönotto.
Oikorata Tampere—Parkano—Seinäjoki
on valmistunut 1971 elikkä täyttää 40
vuotta ensi keväänä, ja näin
ollen se on kunnostuksen tarpeessa. Kun tuota rataa joudutaan kunnostamaan,
aivan oikein, iän vuoksi, niin sitä ennen tulisi
tämä vanha Pohjanmaan rata saattaa Haapamäen
kautta kulkevana kuntoon, jotta liikennettä voitaisiin
ohjata oikoradan kunnostustöitten aikana vaihtoehtoista
reittiä eikä tarvitsisi tänä aikana
sitten kokea niitä haittatekijöitä, joita
työt liikenteen seassa merkitsevät.
Edelleen tähän lisätalousarvioaloitteeseen
48 liittyy sitten myöskin osuus Haapamäki—Jyväskylä,
joka on tuota poikkirataa, josta aiemman aloitteen yhteydessä puhuin.
Näkisin, että tämä kokonaisuus
tulisi ottaa suunnittelun kohteeksi ihan normaalina asianomaisten
virkamiesten työnä ja tehdä valmistelutyöt
tulevia toimenpiteitä varten.
Matti Saarinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Pienenä osoituksena siitä,
että ei pidä lannistua, vaikka salissa ei kuulijoita
juuri olisikaan, sain seuraavan sisältöisen tekstiviestin: "Ed.
Saarinen, lyhensitte puheenvuoroanne, kun salissa ja lehtereillä oli
vain yksi kuulija. Täällä nettiyhteyden äärellä meitä on
enemmän, kuuntelisimme pitempäänkin."
Ja siellä on sitten asianomaisen henkilön allekirjoitus
mukana. Näin huomaamme, että ihmiset seuraavat,
vaikka salissa ei niin kovaa hälinää ja
hulinaa olekaan, ja se on tietysti hyvä asia, että eduskunnan
toimintaa seurataan.
Mutta ed. Oinosen kanssa jos vähän vielä pohtii
tätä Savonlinna—Huutokoski-rataosuutta.
Sehän on rataosuus, jossa ei ole juurikaan liikennettä.
Tuntuu niin tuskalliselta, kun tarve on yhtäällä ja
rahat menevät toisaalle, kun Hanko—Hyvinkää-rataosuus
on puolestaan sellainen, että siellä on liikennettä,
mutta siellä eivät olosuhteet ole kunnossa. Kun
vielä nämä määrärahatarpeet ovat
suurin piirtein samaa luokkaa, noin 40 miljoonan euron edestä investoitiin
Savonlinna—Huutokoski-rataosuuteen, jossa siis liikennettä on
olemattoman vähän. Olisiko se voinut odottaa,
että olisi tehty akuutimmat hommat ensin? Koska ihan yhtä ruosteisia
ovat ne kiskot, jotka siellä uusiin vaihdettiin, vaihdetaan
ne vuotta kahta myöhemmin tai aikaisemmin, koska eihän siitä liikenne
juuri kärsi, kun ei siellä sitä ole ollutkaan.
Toivottavasti sinne nyt tulee liikennettä, ettei jossain
vaiheessa taas vaihdeta kiskoja sen tähden, että ne
ovat käyttämättöminä ruostuneet puhki.
Mutta toivon sille alueelle liikennettä. Tiedän,
että tässä liikennekulttuuri on muuttunut,
siellä ovat muun muassa puukuljetukset siirtyneet rekka-autoihin,
mikä ei ollut toivottava kehityssuunta, kun toivottiin,
että ne olisivat siirtyneet rautateille. Näin
tässä tapauksessa pääsi käymään.
Mutta olen toiveikas tämän Hanko—Hyvinkää-rataosan
sähköistämisen osalta jo siinäkin mielessä,
että ensimmäisen kerran joitakin viikkoja sitten
ministeri Vehviläinen on vastannut tekemääni
kirjalliseen kysymykseen, että tämän rataosuuden
sähköistäminen on perusteltua ja tarpeellista.
Tämä on ensimmäinen kerta, kun ikään
kuin keltainen liikennevalo palaa, tähän asti
on tullut vain torjuvia ja tyrmääviä kannanottoja.
Tämä on kyllä hallituksenkin kammareissa alettu
huomata ja noteerata, ja tämän vuoksi tästä näinkin
paljon haluan puhua, että tämä olisi seuraavan
liikennepoliittisen selonteon paalupaikalla, koska tämä on
niin kannattava ja tärkeä hanke paitsi Hangon
ja läntisen Uudenmaan myös koko Suomen kannalta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hanko—Hyvinkää-rata
on osa Suomen rataverkkoa ja on tärkeä, aivan
kuten ed. Saarinen ansiokkaasti on tuonut esille. Ilman muuta Suomen mantereen
eteläisimpään paikkaan kulkeva rata on
elimellinen osa koko Suomen rataverkkoa, ja meillä pitää olla
eri satamiin mahdollisimman hyvät ratayhteydet. On oikein
hienoa, että ministeri Vehviläinen on vastannut
ed. Saariselle näin myönteisessä hengessä.
Erinomaisen hyvä näin.
Ministeri Vehviläiselle annan tunnustusta, että hänen
aikanaan on pelastettu kolme ratakokonaisuutta mahdolliselta purkamisuhalta
kokonaan. Elikkä tämä poikkirata Huutokoski—Savonlinna-väliltä,
Karjalan rata Pohjois-Karjalassa, elikkä Nurmes—Kontiomäki-välistähän
on kyse tai Joensuu—Oulu, jos haluaa pitemmän
osuuden ilmaista, ja sitten Keski-Suomen rata Äänekoski—Saarijärvi—Haapajärvi,
jossa nyt käydään laittamaan Äänekoski—Saarijärvi-osuus
hyvään kuntoon.
Kyse on kokonaisuuksista, ja arvoisa ed. Saarinen, minä olen
vakuuttunut siitä, että poikkiradalle vielä tulee
liikennettä. Olennaista transitokuljetusten kannalta olisi,
että alkuperäinen ratayhteys, niin kuin se oli
rakennettu, Pietari—Elisenvaara—Parikkala, tulisi
rajanylityspaikaksi rautateille. Se vaatisi kunnostuksen, uudelleen rakentamisen
Parikkalasta rajan yli Elisenvaaraan, ja silloin tälle
radalle avautuisi kansainvälisen radan ulottuvuus.
Edelleen toivoisin, että tälle maan leveimmälle
yhteydelle saataisiin myös matkustajajunaliikennettä.
Nythän tuo matkanteko on aika ongelmallista, kun Pieksämäeltä on
sitten vaihdettava bussiin. En moiti bussiyrittäjiä,
he tekevät parhaansa, mutta näkisin, että pitäisi
palauttaa yhtenäinen pikajuna, niin kuin on aikoinaan ollut,
Savonlinnasta Haapamäelle asti. Nyt näkisin, että se
voisi olla pikajuna Parikkalasta tätä poikkirataa
pitkin Vaasaan. Sitten jos tuo Haapamäki—Parkano—Pori-rata
saataisiin kuntoon, niin se voisi olla ihan länsirannikolle.
Näkisin, että pitää luoda julkisen
junaliikenteen tarjontaa myös poikittaissuunnissa. Tämän
koen hyvin tärkeäksi, ja siksi juuri näen,
että rataverkoston pitäisi kokonaisuudessaan olla
siinä kunnossa, että se mahdollistaa liikenteen.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä meitä varmaan muutama
edustaja oli työhuoneessa tekemässä päälle
kaatuvia töitä ja samalla keskittymässä ed.
Saarisen tärkeisiin puheenvuoroihin.
Mutta itse asiassa haluan myös yhtyä tähän huoleen
infrastruktuurista. Itse asiassa jos Suomen talouskasvua halutaan
nyt vahvistaa, niin meidän pitää panostaa
koulutukseen ja nimenomaan infrastruktuuriin. Sillä tavalla
nopeampaan talouskasvuun kyetään.
Täytyy myös muistaa, että koko aluetalouden, aluekehityksen
perusasia on saavutettavuus. Tässä suhteessa on
luvattoman huonoon kuntoon laskettu meidän päärataverkkoja
ja myöskin perusinfratieverkko. Se on rapautumassa. Tältä osin
on valitettavasti niin, että eduskunnassakin on leimattu
ikään kuin tienpätkäkeskusteluksi näitä kehittämishankkeita,
joita käydään.
Kuitenkin esimerkiksi Suomen hyöty—kustannus-laskelmissa
on vakavia puutteita. Meillä jätetään
toteuttamatta yhteiskunta- ja kansantaloudellisesti kannattavia,
aluekehityksen kannalta keskeisiä investointeja juuri tämän
laskentatavan harhan takia. Ei oteta huomioon kaikkia hankkeen vaikutuksia,
alue- ja talouspoliittisia ja työllisyyspoliittisia vaikutuksia.
Nyt sitten yksittäisten kaivoshankkeiden osalta ymmärretään
se, mutta pitää nähdä ylimaakunnallisesti
infran ja tieverkon kokonaisuus. Tältä osin pitäisi
lopettaa puhuminen tienpätkistä maantieteellisesti
rajatulle alueelle ja nähdä hankkeiden positiiviset vaikutukset
paljon laajemmalle, aina koko tieverkoston tasolle ja myös
kansalliseen kilpailukykyyn. Esimerkiksi jos ajatellaan taloudellisen vuorovaikutuksen
vahvistamista Pietariin ja Venäjään,
meidän pitäisi osata nähdä maakuntien tienpätkien
sijasta laajemmat tieverkot. Meillä on ollut hyviä Pro
Valtatie 2 -, Pro Valtatie 5 - ja muita tämän
tyyppisiä liikkeitä, ja toivottavasti kauppakamarit
ym. vastaavat toimijat opettavat myös kunnallisia päättäjiä näkemään
vähän laajemmin tiekysymyksiä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Rajamäki toi juuri tärkeän
näkökohdan esille. Pitäisi nähdä laajat
kokonaisuudet niin maantie-, valtatieverkossa kuin myöskin
rautatietieverkossa.
Minua on itseäni ihmetyttänyt — vielä palaan tähän
Huutokoski—Savonlinna-osuuteen — se on ollut yllätys,
että kovinkaan paljon sitä liikennettä ei
ole ollut. Silloin kun — toissa vuonnako se oli, kun tämä rata
kunnostettiin, mikä kesti juhannuksen suvesta syyskuun
loppuun — tuo 76 kilometrin mittainen rata laitettiin liikenteelle,
se ei ollut kuin muutaman kesäviikon homma, kahden ja puolen
kuukauden homma, ja jo syksyllä, ei ollut vielä maa
jäässä, Stora Enson taholta sanottiin,
että tämä rata on osoittanut tarpeen,
siitä ohjattiin liikennettä. Mutta onko syynä ratamaksu
tai joku muu kummajainen, (Ed. Rajamäki: On, on!) minkä takia
ei haluta käyttää vaihtoehtoisia reittejä,
vaan ruuhkautetaan jo muutenkin ruuhkaisten ratojen liikennettä?
Pitäisi olla tervettä järkeä,
että liikennettä ohjattaisiin myös sinne,
mitä kautta se voisi kulkea. Kun meillä metsäteollisuuden
sijaintipaikat ovat — valitettavasti — supistuneet,
niin tämä tulee merkitsemään
kotimaan rataverkolla entistä enemmän piteneviä kuljetusmatkoja,
ja silloin ilmasto-, ympäristöpoliittisista syistä johtuen
raskaita kuljetuksia nimenomaan pitäisi ohjata kumipyöriltä kiskoille
ja hyödyntää kokonaisrataverkkoa. Ja
ratamaksu pitäisi saada jotenkin järkevälle
kannalle, että kannattaisi hyödyntää olemassa
olevaa ja kunnostettua kokonaisuutta.
Savonlinna—Huutokoski-väli oli myös
esimerkki siitä, kuinka nopeasti nykyaikaisella kalustolla
rata voidaan kunnostaa — kaksi ja puoli kuukautta!
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Lauri Oinonen otti erittäin
tärkeän asian esille, että meidän
pitää myös teollisuuspoliittisesti nähdä näiden
tariffien vaikutukset. VR:n tämmöinen lyhytnäköinen
hinnoittelu, että eräillä rataosilla
on nostettu jopa 150—170 prosenttia taksoja, on täysin
kestämätöntä. Olen hyvin pahoillani,
että hallitus ei esittänyt tässä lisätalousarvion
yhteydessä sitä, mitä virkamies- ym.
liikennepoliittisessa valmistelussa esitettiin, että pitäisi vapauttaa
pariksi vuodeksi näitä rahtimaksuja nyt nimenomaan
metsäteollisuuden toimintaedellytysten tukemiseksi Itä-
ja Pohjois-Suomessa. Valitettavasti tähän ei hallitus
osoittanut nyt määrärahaa, mutta ehdottomasti
näin pitäisi toimia, ja laajemmin juuri, kuten
sanottu, raide- ja vesiliikenteen kehittäminen on eurooppalaista liikennepolitiikkaa,
myös ympäristöasiat paremmin huomioon
ottavaa liikennepolitiikkaa.
Keskustelu päättyi.