8) Hallituksen esitys laiksi maataloudessa käytettyjen
eräiden energiatuotteiden valmisteveron palautuksesta ja
laiksi nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta annetun
lain 10 a §:n muuttamisesta
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Niin sanottua maaseudun tupoa koskevasta
asiasta päästiin hallituksessa poliittiseen sopimukseen
jo 11.3.2005 valtiontalouden kehyspäätöksen
yhteydessä. Esitys annettiin eduskunnalle vasta viime perjantaina
eli 19.5.2006. (Ed. Pulliainen: Onko joku ollut hidas?) Esityksen
valmistelu on kieltämättä ollut tahmeaa.
Tähän on ollut moniakin syitä, mutta
pääsyy lienee valtiovarainministeriön
vero-osastolla, missä alun alkaen suhtauduttiin hyvin penseästi
koko tähän maatalouden energian valmisteveron
palauttamiseen, ja ehkä sitten ministerikin antoi valmistelukäskyn
hiukan liian hiljaisella äänellä. Poliittisesta sovusta
lakiesityksen antamiseen eduskunnalle kului peräti yli
14 kuukautta. (Välihuutoja kokoomuksen ryhmästä)
Mutta jos esimerkiksi kokoomus, sanon jo tässä vaiheessa,
alkaa täällä revitellä esityksen
viipymisestä tai jostain muusta asiaan liittyvästä yksityiskohdasta,
voin kuitata tällaiset puheet toteamalla heti alkuun selkeästi sillä,
ettei kokoomus pitkällä yhteisellä hallituskaudellaan
SDP:n kanssa 1995—2003 saanut aikaan yhtään
mitään maataloudessa käytetyn polttoöljyn
ja sähkön valmisteveron palautusasiassa.
Asia oli voimallisesti esillä jo ensimmäistä maaseudun
tupoa neuvoteltaessa alkusyksystä 1996. Tuolloin valtiovarainministerinä oli
Sauli Niinistö. Taisi puuttua tahtokin edetä asiassa.
Tämän vaikutelman sain MTK:n vero- ja rahoitusryhmän
johtajana, jolla paikalla tuolloin toimin.
Hallituksen 11.3.2005 tekemän valtiontalouden kehyspäätöksen
mukaan "Maa-, poro- ja kasvihuonetalouden tuotantokustannuksia alennetaan
huojentamalla näiden energiaverotusta 21,5 miljoonalla
eurolla." Jo ensimmäisistä, loppusyksystä 2005
valmistuneista hallituksen esitysluonnoksista kävi kuitenkin
yllättäen ilmi, ettei energiaverotusta ollutkaan
tarkoitus alentaa koko tällä määrällä,
vaan määrää oli tarkoitus alentaa varsin
runsaskätisesti mitoitetuilla energiaveron palautusjärjestelmän
toteuttamiskustannuksilla. Lopullisessa esityksessä hallinnolliset
kulut ovat alentuneet, mutta edelleen ovat vuositasolla, jatkossa
siis joka vuosi, huikeat 1,6 miljoonaa euroa. Tämä määrä siis
aiotaan vuosittain esityksen mukaan vähentää tästä 11.3.2005
tarkoin sovitusta energiaveron palautuksesta. (Ed. Petri Salo: Pois
viljelijän kukkarosta!)
Vielä 2.3.2006 valtiovarainministeri Eero Heinäluoma
vastasi eduskunnan suullisella kyselytunnilla ed. Nils-Anders Granvikin
kysymykseen seuraavasti: "Nyt lakiesityksen yksityiskohtia ei ole
vielä ratkaistu, mutta lähtökohtana on se,
että se, mikä viime keväänä vuosi
sitten budjettiriihen yhteydessä on sovittu, toteutuu viljelijöille
täysimääräisenä." Näin
ei kuitenkaan ole käynyt. EU:n kevyen polttoöljyn
ja sähkön minimiveroon pääseminen
jääkin täten seuraavan maaseudun tupon
asiaksi.
Positiivinen viime vaiheen muutos hallituksen esityksessä on,
että energian valmisteveron palautusta saisivat maatalouden
suoria tulotukia saavien lisäksi ne, jotka harjoittavat
viljan kuivatusta, riippumatta siitä, missä toimintaa
harjoitetaan. Esityksessä ei myöskään
rajattaisi harjoitettavan toiminnan yritysmuotoa. Valmisteveron palautukseen
ovat näin oikeutettuja luonnolliset henkilöt ja
oikeushenkilöt sekä luonnollisten henkilöiden
tai oikeushenkilöiden yhteenliittymät. Uuden säännöksen
mukaan valmisteveron palautuksen piiriin tulevat siis muun muassa maatalous-
ja maamiesseurat sekä pienviljelijäyhdistykset,
niitäkin vielä on. Näillä yhdistyksillä on
yleisesti viljankuivaamoja, joissa ne kuivaavat jäsentensä tuotteita.
Tämä viime vaiheen muutos oli erittäin
hyvä ja koskee suurta viljelijäjoukkoa.
Tarja Cronberg /vihr:
Arvoisa puhemies! Jyväskylän yliopistossa
julkaistiin viime viikolla tutkimus Suomen maatilojen energiaresursseista.
Tutkimuksen mukaan maatilojen merkitys energiantuotannossa voi vuoteen
2050 mennessä nousta jopa korkeammaksi kuin nykyisen tuontienergian
osuus. Se edellyttää kuitenkin, että politiikan
suunta muuttuu. Tutkimuksen mukaan määrätietoisella
politiikalla Suomella on olemassa hyvät edellytykset toteuttaa
täydellinen energiaomavaraisuus kaikkien energiankäyttömuotojen
suhteen vuoteen 2050 mennessä.
Nyt käsitteillä oleva lakialoite esittää energiaveron
palautusta maatila- ja porotalouden harjoittajille ja puutarhaviljelijöille.
Tarkoitus on palauttaa noin 3 senttiä litralta. Ajatus
on syntynyt maatalouden tupon yhteydessä, jonka lähtökohta
on maatalouden harjoittajien tulotason turvaaminen.
Olen tulotason turvaamisen kannalla. Haluan kuitenkin kysyä,
onko — ottaen huomioon Jyväskylän yliopiston
tutkimus — valittu oikea keino. Nyt maatalouden energiaveron
palautus liitetään fossiiliseen polttoaineeseen.
Kustannukset ovat yhteensä vuosina 2005 ja 2006 noin 35 miljoonaa
euroa. Tulevaisuudessa rahoitusmääräraha
todennäköisesti nousee jatkuvasti: öljyn hinta
nousee ja maatiloille joudutaan korvaamaan tätä korkeampaa
hintaa. Jos valittaisiin toinen tie, käytettäisiin
35 miljoonaa euroa tukemaan prosessia, joka jo nyt on käynnissä maatilojen
biopolttoaineiden, erityisesti liikenteen biopolttoaineiden tuotannossa,
oltaisiin matkalla toiseen suuntaan. Voitaisiin lähteä siitä,
että rypsin esteröinti tuottaisi valkuaista, glyserolia
ja samalla myös biodieseliä ja antaisi maatilatalouden
harjoittajille ainakin omalla tilalla energiaomavaraisuuden edellytykset.
Jos tätä kehitystä nyt vauhditettaisiin
35 miljoonalla eurolla — joka itse asiassa on korkeampi
kuin vuosittain hallituksen esittämä energiainvestointituki — voitaisiin
maatiloille, jotka investoivat rypsin esteröintilaitteisiin,
maksaa tukea esimerkiksi 1 000 euroa. Muutamassa vuodessa
35 000 maatilaa voisi hankkia näitä laitteita.
Maatilojen omavaraisuusaste energiassa nousisi ja myös
maatilojen tulevaisuuden tulotaso voitaisiin taata tavalla,
jota öljyriippuvuus ei missään
tapauksessa tule takaamaan.
Nyt maanviljelijä siis saa ehkä 300—400
euroa veronpalautuksena, vähän riippuen fossiilisten
polttoaineiden käytöstä. Katsoisinkin,
että tämä taso on riittämätön,
jos halutaan turvata maanviljelijöiden tulotaso. Sitä vastoin,
jos lähdetään kehityksen tielle ja tuetaan
biopolttoaineita, tuetaan investointeja esteröintilaitteisiin.
Tätä tietä muun muassa Jyväskylän
yliopisto viitoittaa; maatalouden energiaomavaraisuuden tietä ensimmäisessä vaiheessa
ja seuraavassa vaiheessa ehkä myös suomalaisen
energiaomavaraisuuden tietä.
Aulis Ranta-Muotio /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Cronbergin näkemys, että tätä rypsintuotantoa
ja esteröintilaitteiden hankintaa pitäisi tukea,
on tietysti aivan perusteltu, mutta hän nyt minun mielestäni
tässä vähän sekoittaa kaksi
asiaa. Tämä on kuitenkin tupoasia. Tämä polttoainesysteemi
on ajateltu mahdollisimman monille tiloille. 15 prosenttiahan tiloista
jää vain ulkopuolelle, valitettavasti ne pienimmät.
Se on oma asiansa sitten tukea tätä rypsiasiaa.
Monet maatilat käyttävät nyt jo haketta,
todella monet, niin että eivät ne voi rypsin käyttöön
siirtyäkään. Minun mielestäni
näitä kahta asiaa ei kannata sekoittaa.
Tarja Cronberg /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Mielestäni ei pidä tähän
sekoittaa sitä, että tuetaan fossiilisia polttoaineita, tai
pitää nimenomaan pitää kiinni
siitä, että toinen vaihtoehto on fossiilisten
polttoaineiden käytön tuki ja toinen on sitten
uusien biopolttoaineiden tuki. Olen sitä mieltä,
että joko maatalouden tulotaso irrotetaan fossiilisista
polttoaineista — en näe mitään
syytä, minkä takia nämä kaksi
asiaa pitäisi liittää toisiinsa — ja
löydetään muita keinoja, joilla viljelijöiden
tulotaso pidetään kunnossa, tai sitten, jos lähdetään
polttoainetuen tielle, niin silloin biopolttoaineet ovat mainio
mahdollisuus.
Jari Leppä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihmetellä täytyy, ed. Cronberg, jos
te kuvittelette, kun on tämä tuporatkaisu, joka vuosittain
tapahtuu nyt lyhyellä aikavälillä, jossa viljelijöiden
menokehitystä selkeästi hillitään, että tämä teidän
esittämänne erinomainen tapa toteutuisi kovinkaan
nopeasti. Se on vuosien ja vuosien työ ennen kuin tuohon
suuntaan päästään. Siinä vaiheessa
maatalouden kustannukset ovat moneen kertaan ehtineet karata aivan
taivaisiin ja meillä ei niitä keinoja kovinkaan
paljon ole. Tämä on juuri niitä asioita,
joita Suomen valtio voi tehdä viljelijöiden tulokehityksen
eteen. Ja tuo on pitkä tie, jota te esitätte,
mutta perusteltu tie.
Tarja Cronberg /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tie ei ole niin pitkä kuin ed. Leppä tässä arvioi.
Kehitys on itse asiassa jo käynnissä. Maanviljelijät
vaan eivät uskalla investoida laitteisiin, koska valtiovallalta
ei tule tarvittavaa signaalia. Näkisin, että tukibiopolttoaineille
on nimenomaan nopea tie ja mahdollinen tie. Väitteeni on,
että esitetyllä tuella ei ratkaista maatalouden
tupoa: 10 000 litran käytöllä tuki
on noin 300 euroa.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! En tiedä oikein, itkisikö vai
nauraisiko tältä paikalta. (Ed. Pulliainen: Tehdään
molempia vuoron perään!) — Ed. Pulliainen,
minä luotan teihin tämän sisällön
suhteen, koska teillä on ainutlaatuinen tapa analysoida
sitä virkamiesten toimettomuutta, saamattomuutta ja haluttomuutta,
mitä tämänkin asian valmistelun osalta
on ollut olemassa. (Ed. P. Salo: Ja hallituksen!) — Kun
hallitus sopi 11.3.2005, että maataloustupoon, mihin jäi
kuitenkin ilmaan vielä erinomaisia odotusarvoja, sisältyy
tämä polttoaineitten valmisteverojen palautus
maataloudelle, niin sitä on uutisoitu erinomaisen moneen
eri kertaan, että maatalous sai taas ja taas sai ja taas
sai. Ja kansalla on semmoinen käsitys, että maatalous
on saanut sitä rahaa pilvin pimein. Sitä on tullut
niin kuin suokuokalla joka suuntaan, niin kuin tässä joskus
aikaisemmin tänä iltana vertasin. Kuitenkin hallitus
kykeni antamaan esityksen tästä polttoaineverojen
palautuksesta 19.5. viime perjantaina 2006.
Kysynkin, mistä tämä johtuu, ja samalla
vastaan itse, mistä se johtuu: se johtuu valtiovarainministeriön kyvyttömyydestä
hoitaa
tällaisia yksittäisiä yksinkertaisia asioita. Toinen
asia, mistä arvelen sen johtuvan: Se johtunee hallituskumppani sosialidemokraattien
ed.
Lintosen linjasta, mitä hän käytti viime
syksyn budjettikeskustelujen yhteydessä todetessaan, että tämä ei
edistä asiaa, ja se haluttomuus on sieltä periytynyt
ministeriön virkamiehiin viimeistäkin piirtoa
myöten. Ja kun tätä sisältöä lukee
ja katsoo täältä, kyllä tämän
sisällön kirjoittamiseen olisi pitänyt
riittää, väitän, eduskunnan suuresta
salista jok’ikisen edustajan taito yhdessä tai
kahdessa illassa saada tämä sillä lailla
selvälukuisemmaksi kuin tämä nyt on olemassa. Tämä on
rakennettu ja kirjoitettu sen näköiseksi, että suomalaisessa
lainsäädännössä ei
varmaan missään muussa laissa ole vastaavaa epäselvyyttä tuotu
ja toteutettu tänne.
Asia on erinomaisen hyvä. Maatalous tarvitsee jotakin
kohennusta. Mutta kyllä tämä on enempi
tällaista sielupuolen kohennusta. Vuodelta 2005 on 15,8
miljoonaa ja nyt tältä 2006 vuodelta 19,9 miljoonaa,
ja ensisijaisesti tätä sovelletaan pääsääntöisesti
verotusmenettelyä koskevin säännöksin.
No tässähän voisi sanoa, että tuolla
kaakkoisessa Suomessa hurraa-huudoin odotellaan, että tämä raha
tulee ja syntyy. (Ed. P. Salo: Kepun tupailloissa kerrotaan!) — Kepun tupailloissa
tätä kerrotaan, mutta tätä varten
järjestetään erikseen tupailta. — Kun
tätä kerrotaan, niin koko totuutta ei kuitenkaan
kerrota. Kun tämä on veroluonteinen maksu ja se
otetaan sieltä tuloveron päältä ikään
kuin pois, niin loppujen lopuksi, jos se verotus on jonkinnäköisessä järjestyksessä,
niin että tuloveroa kertyy, eipä sitä tulekaan
kuin puolet tästä summasta sinne perille, jos
tulee oikein sitäkään. Vain sellaiset viljelijät,
jotka ovat niin sanotusti pee aa, elikkä ei ole tätä verotettavaa
tuloa, saavat tämän täysimääräisenä hyödyksi.
Tämäkin olisi hyvä kyllä täällä perusteluissa
mainita, ettei olisi niin väärää kuvaa
syntynyt, niin kuin tästä nyt väkisin
tulee ja käypi.
Nyt tämän pohjalta jos katsotaan, niin kyllä tätä lukien — luin
siten kuin se paholainen, tämä Lordin näköinen
sitä Raamattua ja tulkitsi sitä parhaalla mahdollisella
tavalla — kun tätä sillä silmällä katselin
ja luin, niin kyllä täällä monta reikää on
olemassa. Mutta toisaalta taas kun kolmannelta sivulta luki, niin
siinä oli kyllä sellainen kohta, että ei
se ikään kuin olisikaan ehkä mahdollista.
Jos näitä yksityiskohtaisia perusteluja niin kuin
ajatellaan ja arvellaan, niin täällä annetaan
ymmärtää, että tukea saa ammattimainen
maanviljelijä ja ammattimainen maanviljelijä on
sellainen, joka saa tukea kasvinviljelyyn, kotieläintuotantoon
niin niin ja näin edelleen. Vain jos se porotaloutta harjoittaa,
niin se ei täällä sisälly mukaan
tähän asiaan, se on siitä pois. Mutta
sitten sen sijaan, kun täällä todetaan,
miten tätä yksittäisen viljelijän
lisäksi saa, suora lainaus: "Pykälän
10 kohdassa määriteltäisiin yhteisö.
Yhteisöllä tarkoitettaisiin tuloverolain 3 §:ssä tarkoitettua
yhteisöä. Yhteisöjä olisivat
muun muassa osakeyhtiö, osuuskunta, yhdistys ja säätiö."
Ja se jatkuu erikseen: "Yhteisetuutena pidettäisiin tällä perusteella
muun muassa tiekuntaa, kalastuskuntaa ja jakokuntaa". Minusta on
kyllä aivan erikoinen keksintö, että tämä tiekuntakin on
ryhtynyt harjoittamaan maataloutta ja on tullut sitä kautta
tämän tuen pariin, mitä en osaa kyllä täältä mistään
lukea.
Jos tätä maailmaa sitten katsotaan niin kuin
pidemmälti, niin täällä ed.
Kiviranta viittasi vahvasti viljan kuivaukseen, mikä on
tänne viime vaiheessa syntynyt ja kirjoitettu. "Pykälän
7 kohdassa määriteltäisiin kauppakunnostus
tilalla tehtäväksi toiminnaksi, jolla maatalous-
ja puutarhatuotteet saatetaan myynti- ja jalostuskelpoisiksi. Kauppakunnostukseen
luetaan esimerkiksi kananmunien leimaus, myyntikelvottomien tuotteiden
poistaminen ja tuotteiden lajittelu." Tämä on
rinnastettavissa toimintana siihen viljan kuivaukseen, ja ymmärrän
niin, että tämä tiekunta kun mainitaan,
niin tiekunnalla voi olla viljankuivuri, mutta en tiedä missään
olevan, jolloin näin arvellen tässä on
tämän puolentoista vuoden aikana, minkä hallitus
on tämän kanssa peukaloinut, tullut sellainen
silppusäkki, ettei parempaa voi olla eikä epäselvempää luettavaa. Mutta
oli onni, että aikaa ei ole käytetty vieläkin enemmän,
jolloinka vieläkin sekavampi tästä olisi
tullut ja syntynyt.
Näin katsottuna tässä sitten, jos
katsotaan tätä maailmaa vielä eteenpäin,
niin veronpalautuksen vähimmäismäärä,
kun tämä kuitenkin verotuksen yhteydessä toteutetaan
ja tehdään, on 50 euroa. Niin sanottu tämä pientilallinen,
meikäläinen peruskeskustalainen äänestäjä,
uskollisin, jätetään tämän
ulkopuolelle. Eikö kuitenkin voitaisi tehdä niin,
että sille, joka maatalouden veroilmoituksen täyttää,
se 50 euroa olisi palautettu suoraan, jolloin tämä olisi
mennyt oikeaan ja oikeapohjaisesti perille sinne kansalle, mihin
tämä on tarkoitettukin?
Jos tätä maailmaa sitten vielä katsotaan
eteenpäin, niin tässähän tietenkin
on yksi keinottelumahdollisuus: se, että sisällössä ei
lue sitä, että se on vuosittain, vaan ymmärtäisin
niin, että tämä on kuittiperusteinen
sen mukaan, minä vuonna se polttoöljylasku on
maksettu; niin siitä se palautus tulee. Tässähän
on se mahdollisuus, että kun ostetaan joka kolmas vuosi,
niin silloin täyttyy sillä pienviljelijälläkin
se 50 euroa, josta vähennettävää tulee.
Poltetaan sähköä nuukemmin siinä muina
aikoina, eletään ikään kuin
kynttilän valossa, niin saadaan vielä sähköstäkin.
Mutta sitä ei varastoida eikä siirretä.
Mutta sitä täällä ei lue, että jos
tätä sähkölaskua ei kirjaakaan
sille vuodelle, vaan siirretään kahdella vuodella eteenpäin,
ikään kuin siirretään sitä maksatusta, mikä saattaisi
olla mahdollista myöskin tehdä sellainen sopimus,
niin silloin senkin saisi hyödykseen. Tämän
tyyppisellä tekstillä tämä on
rakennettu, ja ei ole kyllä suomalaiselle lainsäädännölle
kunniaksi tämä asia.
Sitten kun mennään näihin perusteluihin
vielä, niin 15 § on Tietojen antaminen verohallinnolle
ja eräille muille viranomaisille. Tässä oikeastaan
parhaimmillaan tämä sisältö tulee
näkyviin, kun täällä todetaan,
että verohallinnon tulisi tietää esimerkiksi
ne maatalouden harjoittajat, joille on maksettu maataloustukia,
päästäkseen tätä veroa
hoitamaan taikka tekemään. Kyllä täytyy
sanoa, että tämä on nippelihommaa. Ei
ihme, että kerrotaan, että 2 miljoonaa euroa menee
tähän hallinnointiin. Kun näitä tietoja
verrataan ja väännetään, niin
ei ole kummonen juttu, että tämmöinen
tulee ja syntyy ja käy kasvamaan.
Jos vielä ihmeemmin tätä peliä katsotaan,
niin verohallinnon eräiden muiden viranomaisten oikeus
oma-aloitteiseen tietojen antamiseen on 16 §:n perusteluissa,
lainaus: "Pykälän 3 momentin mukaan edellä mainittuja
salassa pidettäviä tietoja voitaisiin aina antaa
edelleen rikosten selvittämistä ja syytteeseenpanoa
varten. Tiedot tulisi hävittää heti,
kun niitä ei tarvita." Elikkä nyt kun tämä verottaja
saa luettelon siitä, kuka on saanut maataloustukea, ja
kun se on selvittänyt tämän jutun, niin
tiedot pitää hävittää,
etteivät ne vain jää niin kuin väärään
paikkaan. Kun toisaalta puhutaan sitten tästä maataloustukien
julkistamisesta kaikkinensa, niin onhan ihmeellinen tämä pohja
olemassa.
Ja vielä ihmeellisemmäksi tämä muuttuu
siitä, että on tämä siirtymäsäännös
23 §:n perusteella, jossa todetaan niin, että veroa
ei palauteta "1 päivä tammikuuta 2005 ja 10 maaliskuuta
2005 välisenä aikana". Ja sitten suora lainaus:
"Koska hakija ei ole voinut järjestää kirjanpitoaan
eikä muistiinpanojaan ennen lain voimaantuloa siten, että olisi
ottanut huomioon 9 §:n säännökset,
sanottuja kirjanpito- ja muistiinpanosäännöksiä sovelletaan
vasta lain voimaantulon jälkeiseen aikaan." Tämä mielestäni
kuvaa sen viimeistään, että kirjoittaja,
joka tämän valtiovarainministeriössä on
kirjoittanut, ei ole ymmärtänyt, että tämä verotettava
maatalouden harjoittaja on kyllä ollut kirjanpito- ja muistiinpanovelvollinen
aina ja silloin on täydellinen kirjanpito olemassa. Tällaisia
tietoja ei tänne olisi tarvinnut kirjoittaa. Tämä olisi
voinut olla puolta ohuempi ja kevyempi ja selvästi luettavampi.
Toivonkin, herra puhemies, että kun edustaja Pulliainen
käyttää täällä myöhemmin
puheenvuoron, hän oikein suomen kielellä ruotisi,
mitä on tämä valtiovarainministeriön
halu rangaista maatalouden harjoittajia siinä, että tehdään
näin epäselvä ja näin vaikeasti
luettava ja tulkinnanvarainen lainsäädäntö.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Vuodesta 2004 on kysymys, vuonna 2005 tehtiin ratkaisu,
ja nyt me sitä sitten täällä käsittelemme.
Täällä on keritty jo, arvoisa puhemies,
ihmetellä sitä, mitenkä tässä näin
kauan meni. No, ed. Seppo Lahtelahan sen juuri kertoi, miksi meni: koska
sinne esitykseen kävi jokainen lobbaamassa oman kuivurinsa
ja muun kohdan, niin kyllähän siinä on
mennyt korjaamiseen ja täydentämiseen aikaa jnp.
Käytetyt puheenvuorot ovat osoittaneet, että hyvää tarkoitusta
lähdetään edistämään
elikkä maatalouden tupoasiaa, ja miksi ylipäätään markkinataloudessa
maatalouden tuposta on tarpeellista puhua, niin tietenkin sen takia,
että puolet tuloista tulee tuista. Toisin sanoen se markkinatalousosuus
on kavennettu niin kapeaksi, että silloin pitää yhteiskunnan
toimenpitein olla myöskin tässä katsannossa
mukana, kun kaikkialla muuallakin, missä jonkunlaista
ansiota kerätään, on kysymys tupoista
elikkä sisäisestä sopimuksesta tulonjaon
osalta.
Mutta sitten tullaankin siihen kaikkein vaikeimpaan asiaan:
oliko tämä nyt ihan hyvä keksintö hoitaa
se asia näin? Minä ymmärrän
tämän idean siinä katsannossa, että fossiiliset
tisleet ovat käytössä koko maassa. Jos
olisi todella tehty niin kuin ed. Cronberg ehdotti tässä äsken,
että esimerkiksi rypsin ja rapsin tuotanto ja siellä puristetun öljyn esteröinti
olisi se tapa ja sen esteröinnin
tukeminen olisi se tapa, niin arvoisa puhemies, tämähän
kohdistuisi silloin hyvin valikoiden Oulujoen eteläpuoliseen
Suomeen ja Oulujoen pohjoispuolella tämä ei tulisi
kysymykseen lainkaan. Elikkä siis toisin sanoen tämä kuvaa
erittäin havainnollisesti sen, miten vaikea tämä asia
on ekologisesti oikealla tavalla tätä tietä hoitaa.
Jatkossahan sen pitäisi olla niin, että jotta päästäisiin
ed. Cronbergin tavoittelemaan aivan oikeaan ja vihreään
lopputulokseen, täytyisi olla sillä tavalla, että hallituksella
on selvä suunnitelma ja strategia, niin että silloin
kun on kysymys biokaasun hyödyntämisestä,
tuetaan niitä biokaasulaitteistoja, kun on kysymys rypsin
ja rapsin tuotannosta, silloin on kysymys sitten niitten paikallisten
puristimien ja esteröintilaitteitten tukemisesta jnp.,
niin että pystyttäisiin pääsemään valtakunnan
suunnitelmaan tässä asiassa. Koko ajan täytyy
muistaa reunaehtona tällöin se, että toiminnan,
jota tuetaan, täytyy olla taseeltaan energiapositiivista.
Muutenhan koko hommassa ei ole mitään järkeä.
Elikkä siellä pitää saada enemmän
energiaa ulos kuin sinne laitetaan sisälle. Se on aivan
absoluuttinen ehto koko hommassa, muuten tämä ajaa
täydellisesti kiville.
Kun sitten ex tempore elikkä valmistelematta keksitään
tämänlaatuinen tuporatkaisu, josta käydään
hirmuisen kovaa kädenvääntöä,
josta tulee saavutettu etu sillä hetkellä, kun
se keksitään, niin silloin ajaudutaan tämmöiseen
onnettomaan suohon, josta ei kyllä tahdo päästä millään
enää ulos eikä pois. No, nyt on tehty
näin, ja tämän kanssa ollaan nyt sitten
tämmöisessä maatalouspoliittisessa avioliitossa.
Tässä on vihreillä riepoteltavaa. Itse
en osallistu siihen riepotteluun; olen surullinen. Olen surullinen
siitä, että tässä ovat munat
ja makkarat, kun on maatalouspuolesta kysymys, niin pahasti sekaisin
kuin ne olla vaan voivat. Ja aina kun lähdetään
tämmöisille taipaleille, pitää ottaa
tuotanto-olosuhteet huomioon ja kaikki siihen liittyvät
näkökohdat huomioon, ja silloin kun on kyse tuposta,
niin tasapuolinen kohtelu. Onhan se otettava verotusjärjestelmässäkin
huomioon. Siis pitää yhtenäisin perustein
kohdella kaikkia silloin, kun tälle tielle lähdetään.
Tässä suhteessa täytyy todeta, että hallitus
on hyvää tarkoittaessaan lähes täydellisesti
epäonnistunut. Tämä on surkujuttu.
Nils-Anders Granvik /r:
Värderade herr talman! Lagförslaget om energiskatteåterbäringar som
nu behandlas i remissdebatten hör till kategorin av långdragna ärenden.
Energiskatteåterbäringen som är jordbrukarnas
och växthusodlarnas inkomstpolitiska avtal från
våren 2005 borde mänskligt sett redan finnas på odlarnas
konto. I samband med det inkomstpolitiska avtalet och ramförhandlingarna
för åren 2006—2009 i mars 2005 beslöt
regeringen, som även denna proposition säger,
att jordbruks- och växthusnäringens samt renhushållningens
produktionskostnader sänks genom att dessas energibeskattning
lättas med 21,5 miljoner euro.
Nu har dock regeringen tydligen glömt vad man lovade
genom att enligt propositionen skall högst 19,9 miljoner
euro betalas ut i accisåterbäring med hänvisning
till att kostnaderna för att införa systemet skall
täckas. Av den tidigare utlovade summan på 21,5
miljoner euro skulle även cirka 1,7 miljoner euro gå till
växthusnäringen, men så är inte
heller fallet, utan nu torde det vara frågan om mindre än
en tredjedel av den summan som styrs till växthusnäringen.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä on eräs
iso periaatteellinen ongelma. Hallitus esittää,
että toimeenpanoista aiheutuvat hallinnolliset kustannukset
otetaan 21,5 miljoonan euron määrärahasta,
jolla pitäisi energiaverotusta huojentamalla alentaa maatalouden
tuotantokustannuksia. Hallitus ottaa tässä tapauksessa
käyttöön uuden periaatteen. Lienee ensimmäinen
kerta, kun hallinnolliset kustannukset otetaan myönnetyistä määrärahoista.
Ikinä ennen valtion määrärahojen
edunsaaja ei itse ole joutunut vastaamaan hallinnollisista kustannuksista.
Maanviljelijät ovat aiheellisesti pettyneitä hallituksen
erikoiskohteluun yhtä ammattiryhmää kohtaan.
Voi hyvinkin esittää kysymyksen, onko edes mahdollista
toimia tällä tavalla muita ammattiryhmiä kohtaan.
Puhemies! Tulen nyt toistamaan sen, mitä ed. Kiviranta äsken
toi esille omassa puheenvuorossaan. Kysyin hallitukselta suullisella
kyselytunnilla 2. päivä maaliskuuta tänä vuonna,
ottaako hallitus nyt käyttöön uuden käytännön
ottaen huomioon, että hallinnolliset kustannukset otettaisiin
myönnetyistä määrärahoista.
Tällä tavoin hallitus antaisi erikoiskohtelun
maanviljelijöille. Kysymykseeni valtiovarainministeri Heinäluoma
vastasi: "- - lähtökohtana on se, että se,
mikä on viime keväänä vuosi
sitten budjettiriihen yhteydessä sovittu, toteutuu viljelijöille täysimääräisenä."
Vastaus eduskunnan edessä, haluan huomauttaa, ei pitänyt.
Hallitus esittää ratkaisun, joka on valtiovarainministerin
lupauksen vastainen. Itsestäänselvä periaate
pitäisi olla sen, että kaikkia väestö-
ja ammattiryhmiä käsitellään
tasapuolisesti. Tällä esityksellä hallitus
poikkeaa tästä luonnollisesta periaatteesta.
Herr talman! Svaret som minister Heinäluoma gav inför
riksdagen, det han berättade oss, höll inte. Regeringen
föreslår en lösning som är helt
i strid med finansministerns försäkran. En princip
som borde vara helt naturlig är att alla befolknings- och
yrkesgrupper skall behandlas på enahanda grunder. Med detta
lagförslag avviker regeringen från denna självklara
princip.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tähän alkuun vastauksena
ed. Kivirannalle lyhyt historiakatsaus.
Kun aiemmin tehtiin maataloustupoja, jolloin muun muassa nykyinen
puhemies Lipponen pääministerinä ansiokkaasti
toimi, vuonna 2000 korotettiin kansallista tukea 100 miljoonalla
markalla ja lisäksi viljelijöille tuli karjatiloille
yksi lomapäivä lisää. Vuonna
2002 maataloustupossa kansallista tukea korotettiin 20 miljoonalla
eurolla ja tuli yksi lomapäivä lisää.
Vuonna 2005, siis päätös tehtiin yli
vuosi sitten, energiaveroja palautettiin sen vuoden osalta noin
16 miljoonaa ja kuluvan vuoden osalta noin 20 miljoonaa; lomapäivistä ei
ollut tietoakaan, tuskin oli edes aitoa yritystä. Lisäksi
ed. Kiviranta viittasi vuoteen 1996, jolloin hän toimi
MTK:ssa ja ilmeisesti tapasi silloista valtiovarainministeriä Niinistöä.
Eilen illalla kaivoin vanhoja veromuistiinpanoja, selasin tositteitani:
Vuonna 1996 kuivurissa käytettävä kevyt
polttoöljy maksoi 1,64 markkaa litralta. Tänään
soitin kauppiaalle ja kysyin, mitä maksaa meille tuotuna
kevyt polttoöljy. Vastaus oli 64,74 senttiä litralta
sisältäen arvonlisäveron, eli vuoden
1996 hintataso oli tämän päivän
rahaksi muutettuna noin 27 senttiä litralta, tänä päivänä siis
suunnilleen 64 senttiä litralta. Eli vuonna 1996 hinta
oli noin 42 prosenttia nykyisestä hintatasosta. Eli siinä tilanteessa
silloisina vuosina maatalouden energiakustannukset eivät
olleet sitä tasoa kuin tänä päivänä.
Energiakustannus ei ollut niin ongelmallinen kuin se tänä päivänä on. Ehkä tämä ed.
Kivirannalle muistoksi niistä vuosista. Voin sitten vaikka
tarvittaessa toimittaa valokopiot kuiteista, jos halutaan.
Arvoisa puhemies! Sitten tähän päivään.
Täällä ed. Granvik totesi hallintokuluista, mikä on
sinänsä aika merkittävä muutos
aiempaan käytäntöön. Minä en
myöskään tiedä, missä muualla
valtionhallinnossa toimittaisiin tällä tavalla,
että kun verotusta toimitetaan, veronmaksajat maksaisivat
hallintokulut. Jos ihminen saa veronpalautusta, niin ei siitä veronpalautuksestakaan
ole vähennetty veron palauttamisesta aiheutuneita kuluja.
Samalla voisi kysyä, kuka vastaa tästä vitkuttelusta.
Jos menee yli 14 kuukautta näin sinänsä aika
simppelin asian hoitamiseen, niin ihmetellä täytyy,
koska nyt paras tapahan olisi ollut se, että tämä asia
hoidettaisiin, niin kuin tullaan tekemään tämän
vuoden osalta, veroilmoituksen yhteydessä tai arvonlisäveroilmoituksen
yhteydessä. Jos se olisi hoidettu arvonlisäveroilmoituksen
yhteydessä jo tänä vuonna, kun helmikuun lopussa
ne jätettiin, niin palautukset olisivat olleet viljelijöitten
tilillä jo kuukauden verran, koska ne helmikuun loppupuolella
maksettiin, jos arvonlisäveropalautuksia sai. Samassa yhteydessä myös
tämä valmistevero oltaisiin voitu palauttaa tekemällä vain
vähän muutoksia atk-ohjelmiin. Nyt joudutaan vuoden
2005 osalta tekemään erillinen hakemusmenettely.
Sitä varten joudutaan laatimaan erilliset atk-ohjelmat,
tekemään ylimääräisiä postituksia
ja ylimääräistä hallinnollista
kulua syntyy todennäköisesti satojatuhansia euroja.
Kysyn, kuka vastaa siitä, että vitkuttelun takaa
rahaa kuluu ihan hukkaan, ihan tarpeettomiin. Ei tämä ainakaan
minkään valtionhallinnon tuottavuusohjelman mukaista
toimintaa ole.
Äsken totesin, mikä on tämän
päivän hintataso esimerkiksi kevyessä polttoöljyssä.
Nyt tämä valmisteveron palautus, noin 3,75 senttiä litralta, on
siis vajaat 6 prosenttia hinnasta. Siinä mielessä,
jos maatilalla mietitään siirtymistä uusiutuviin
energialähteisiin, vaikka nyt sitten biodieseliin tai vaikkapa
hakkeen käyttöön kuivurin lämmittämisessä,
niin ei tällä veronpalautusjärjestelmällä kyllä yhtään
niitä suunnitelmia estetä eikä hidasteta.
Jos se on taloudellisesti järkevää, niin se
tehdään ilman muuta riippumatta siitä,
tuleeko tämmöinen pieni palautus vai ei.
Siinä mielessä voin antaa hallitukselle tunnustusta
siitä, että on päästy eteenpäin,
että on myös siirrytty energiaverossa tämmöiseen
palautukseen, joka auttaa maataloutta ja vähän
muitakin aiheeseen liittyviä toimialoja, ovat ne nyt sitten kasvihuoneviljelijöitä
tai
porotaloutta. Ja vielä pikkuisen jäi liikkumavaraa,
vielä on olemassa vähän välyksiä siihen,
mikä on EU:n vaatima minimiverotaso, eli vielä voidaan
pikkuisen liikkua siihen suuntaan. Eli tälle päätökselle
sinänsä ja tien avaamiselle annan tunnustusta.
Jos sitten mietitään sitä, miten
tämä käytännössä on
toteutettu, ja jos siitä käytännön
toteutuksesta haluaisi antaa arvosanan, niin arvosana olisi suunnilleen
samaa tasoa, mitä minulla aikoinaan oli ylioppilaskirjoituksissa
saksan kielessä, nimittäin erittäin vahva
improbatur.
Arvoisa puhemies! Vielä yksi asia, mikä hämmästytti
näissä hallituksen esityksen perusteluissa, suora
lainaus halllituksen esityksen ympäristövaikutuksista:
"Lisäksi on mahdollista, että energiaveron palautus
voisi lisätä energian kulutusta palautuksen piirissä olevissa
kohteissa." Aika ihmeellinen päätelmä.
Tulee semmoinen mieleen, että valmistelija tai esityksen
kirjoittaja on varmaan ajatellut, että viljelijät
huvikseen ajavat ympyrää pellolla saadakseen 3,75
senttiä litralta palautusta valmisteverosta tai kuivuria
pyöritetään vain pyörittämisen
ilosta, kun siellä muutenkin saa yökaudet valvoa
ja väijyä. En tiedä, voi olla, että arki
on paennut aika kauaksi kirjoittajan maailmankuvasta tai sitten
yksinkertaisesti ei ole ihan tunnettu sitä tosiasiaa, missä tänä päivänä maataloudessakin
mennään.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Tämä hallituksen esitys maataloustupon
toteuttamisesta, jossa palautetaan energiatuotteiden hintaan sisältyvää valmisteveroa
viljelijöille, on erinomainen päänavaus
kustannusten hillinnälle maataloudessa, ja tätä pitää tervehtiä tyydytyksellä, niin
kuin tässä edellä myöskin ed.
Jari Koskinen totesi.
Tyylipisteet aikataulusta hallitukselle ovat kyllä matalat.
Se on aivan selvästi sanottava. Vuosipäiväkin
tämän asian suhteen meni jo ajat sitten umpeen,
ja siinä mielessä kyllä täytyy
ihmetellä, että valtiovarainministeriössä onnistuttiin
vitkuttelemaan tämän asian kanssa näin
pitkään. Onneksi se kuitenkin on nyt sitten meillä vihdoin
ja viimein tässä talossa.
Toinen asia, joka täällä on myöskin
jo tullut esille, on se, että hallintokulujen maksattaminen viljelijöillä tämän
osalta ei kyllä ole reilun pelin mukaista. Siinä mielessä toivon,
että valtiovarainvaliokunta tekee tästä omat
johtopäätöksensä myös
sen myötä, mitä valtiovarainministeri Heinäluoma
on todennut suullisella kyselytunnilla. Olin myöskin itse
tämän asian kuulemassa, ja siksi mielestäni
on oikein ja kohtuullista, että viljelijöille
tämä veronpalautus kokonaisuudessaan sitten tulee.
Yksinkertaisempaa olisi tietenkin ollut vähentää tämä kyseinen
summa arvonlisäverosta. Aivan selvästi viime vuoden
osalta ongelmaksi muodostuu tai ei ehkä ongelmaksi, mutta
jonkun verran lisää hallintoa vaatii se, että ne
valmisteverot on jo kertaalleen vähennetty myöskin
verotuksessa, ja näin ollen siinä joudutaan vähän enemmän
töitä tekemään. Mutta tämän
vuoden alusta asti tämä toimii kyllä sitten,
niin kuin sen pitääkin toimia, ja tämähän
ei ole mikään vuosittain tai yhdelle vuodelle
tehty päätös, vaan tämä on
sitten toistaiseksi voimassa olevaa käytäntöä, ja
hyvä niin.
Valtion pitäisi enemmänkin tämän
tyyppisiin asioihin kiinnittää huomiota, joissa
meillä on kansallista päätöksentekovaltaa
viljelijöiden tulotason ylläpitämiseksi.
Sitä ei ole enää läheskään
niin paljon kuin vaikkapa silloin, kun nykyinen edustaja Jari Koskinen
oli ministerinä. Silloin kansallinen liikkumavara oli huomattavasti
suurempi niin kansallisten tukien kuin muittenkin osalta, mutta
tämänhetkinen EU:n yhteinen maatalouspolitiikka
on erittäin tehokkaasti rajoittanut kansallista liikkumavaraa,
ja siksi on tarpeen, että myös jatkossa tulee
tämän tyyppisiä toimenpiteitä kuin
tämä lakiehdotus.
Puhemies! Mitä tulee uusiutuvien biopohjaisten polttoaineiden
käyttöön ja käytön
laajentamiseen, kaikki ne toimenpiteet, joita me voimme sen eteen
tehdä, täytyy tehdä. Meille avautuu loistava
mahdollisuus linjata eduskunnan tasolla tätä työtä hallituksen
energia- ja ilmastoselonteon osalta. Toivonkin, että se mietintö, joka talousvaliokunnasta
tulee, saadaan sellaiseksi, että siinä on selvät
osviitat hallitukselle tehdä ratkaisuja, joilla niin bioetanolin,
biodieselin kuin myöskin biokaasun käyttöä huomattavasti
nykyisestään laajennetaan.
Tänään julkaistiin Jyväskylän
yliopiston tekemä tutkimus, jossa kerrottiin, että maatilojen energiatase
on aivan valtava ja siellä on paljon käyttämätöntä potentiaalia
biopuolella. Se täytyy saada käyttöön.
Se on todellinen mahdollisuus ja tulevaisuuden tapa tehdä työtä ja
tehdä myöskin kunnollista tulosta, taloudellista
tulosta maatalouden osalta. Se on kuitenkin
pitkä tie. Se ei tapahdu vuodessa eikä kahdessa,
mutta meidän täytyy se suunta valita, ja se suunta
on nyt se, että nuo biopohjaiset polttoaineet kilpailevat
yhä paremmin fossiilisten polttoaineiden kanssa. Siinä mielessä voin
olla aivan samaa mieltä ed. Cronbergin kanssa, että tulevaisuudessa
tämä asia on aivan varmasti myös maatalouden
ja koko maaseudun kannalta sellainen kivijalka, joka on aivan uudenlainen
mahdollisuus tähän päivään
verrattuna.
Mutta tämä asia on aivan eri kysymys. Nyt
puhutaan lyhyen aikavälin kustannusten leikkaamisesta viljelijöiden
osalta. Tämä on toteutettava näin, ja
biopohjaisen polttoaineen kehittämistyötä on
edistettävä kaikin tavoin. Nämä ovat
kaksi eri asiaa, mutta ne kulkevat kuitenkin samaan suuntaan.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Polttoaineverolaki on vihdoinkin eduskunnan
käsittelyssä. Kuten täällä on
moneen kertaan todettu, tämä lainsäädäntö,
jota nyt tuodaan eduskunnan päätettäväksi,
liittyy maataloustupoon, joka koskee vuotta 2004 ja josta hallitus sopi
todella 11.3.2005 valtiontalouden kehyspäätöksen
yhteydessä vuosille 2006—2009, niin kuin laissa
todetaan, 21,5 miljoonaa euroa.
Nämä ainakin, jotka lukivat silloista tuposopimusta,
ymmärsivät, että tämän
verran viljelijät saavat energiakustannuksiin alennusta.
Tässä uskossa kyllä elin pitkään.
Kun nyt kuitenkin on käymässä niin, että hallinto
vie tästä oman osansa, liki 2 miljoonaa euroa,
tuntuu todella käsittämättömältä.
En tiedä, meillä ei ole mitään
maataloustulojärjestelmää, vaan me elämme
Euroopan unionin yhteisessä maatalouspolitiikassa. Tilanne
on aivan toinen kuin 10—15 vuotta sitten. Mutta olen aivan
samaa mieltä siitä, kun täällä on
todettu se, että tämä on kuitenkin päänavaus.
Nyt energiaverojen palautus alentaa maatalouden energiakustannuksia
keskimäärin 8 prosenttia, hyvä sinänsä,
mutta kyllähän sekin on tosiasia, että kun
täällä lakiesityksen perusteluissa ovat
ne maatilat, joita se koskisi, tai koko maatilojen määrä,
tilatukien saavien maatilojen määrä noin
78 000, niin 11 000 tilaa jää tämän
ulkopuolelle. Kuten ed. Seppo Lahtela ja muutkin ovat tainneet todeta, nämä pienimmät
tilat, joista monilla on taloudellisesti hyvin heikko kantokyky,
jäävät tämän ulkopuolelle.
Se on erittäin merkittävä asia, ja jotenkin
tätäkin on vaikea oikeudenmukaisuuden nimissä ymmärtää,
minkä takia juuri pienimmät tilat tässä maassa
jäävät järjestelmän
ulkopuolelle. Ei tahdo mennä niin kuin jakeluun. Eikö sitä pystytä teknisesti
hoitamaan, vai onko se niin todella vähäpätöinen,
että sillä ei ole varmaankaan valtiontalouden
kannalta mitään merkitystä, minne se
alle 50 euroa sitten heitetään? Mutta tätä pidän
valitettavana.
Herra puhemies! Kyllähän maataloudessa tänä päivänä,
niin kuin kaikki tiedämme, nimenomaan tämä kustannustason
nousu on ollut erittäin voimakasta, tulot ovat alentuneet,
markkinat eivät monella tuotannonalalla vedä sillä tavalla kuin
niiden pitäisi vetää. Jos otetaan nyt
sitten esimerkkinä — tietenkin tämä laki
koskee ennen kaikkea viljantuotantotiloja ja muuta kasvinviljelypuolta — maidontuotanto,
joka meillä on päätuotantosuunta, tämä koskee
myöskin sitä. Täällä lain
perusteluissa vielä käytetään
lukuna 21 490:tä maitotilaa. Niitä ei
tänä päivänä ole paljon,
viimeisessä tilastossa, joka on ollut luettavissa, huhtikuussa
maidontuottajien lukumäärä meni alle
15 000 maitotilan tässä maassa. Tämä vähennys
on erittäin nopeaa. Juuri tällä hetkellä ovat
tämä tilatukijärjestelmä, tukien maksatuksen
ja maitokiintiöjärjestelmän muutokset
ja ennen kaikkea myöskin heinäkuun alusta voimaan
tuleva jaloittelupakko, joka on sinänsä ihan eläinten
terveyden kannalta perusteltu, mutta käytännössä tuo
monille tiloille niin vaikeita ongelmia, että vaihtoehtona
on maitotalouden lopettaminen ja siirtyminen ehkä sitten
viljanviljelyyn tai johonkin muuhun tuotantomuotoon.
Herra puhemies! Ainakin toivoisin, että kun valtiovarainvaliokunnan
verojaosto nyt kuulee asiantuntijat ja tähän perehtyy,
niin se pohtii niitä epäkohtia, joita tähän
vielä todella pitkään valmisteltuun lakiin
jää. On se kyllä uskomatonta, ettei ministeriössä — ainakin
näin talonpoikaisjärjellä olisi ajatellut — tämmöistä verolakia
nyt voitu nopeammin käsitellä ja aikaansaada.
Ei pääse mihinkään siitä,
että täytyy ajatella näin, että kyllä tässä on
jotain tarkoituksenmukaisuutta, -hakuisuutta. Onko virkamiehistössäkin
niin, että kun ei ole valmiutta tämmöisen
lain valmisteluun, se ei ole edennyt jouhevasti, se on näin myöhään
täällä?
Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Siinä mielessä toivon,
että verojaosto voi ja sitten valtiovarainvaliokunta tämän
nopeasti käsitellä. Toivoisin sitä, että nämä hallintokustannukset
sitten hoidetaan yleisistä budjettivaroista ja viljelijöille
maksetaan se, mikä tuporatkaisussa heille on sovittu.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Sirkka-Liisa Anttila.
Aulis Ranta-Muotio /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä hallituksen
lakiesitys valmisteveron palautuksesta maatalouden harjoittajille polttoöljyn
sekä sähkön käytön
perusteella on maatalouden tuporatkaisu, joka viime vuoden maaliskuussa
päätettiin. Suuruusluokka, noin 20 miljoonaa euroa,
on sama, josta ed. Koskinen täällä totesi,
että on pari kertaa Lipposen hallitusten kaudella annettu.
Tämä nyt sitten toistuu vuodesta toiseen tämä noin
20 miljoonaa euroa. Se on periaatteessa hyvä ratkaisu.
Muissakin EU-maissa, tietääkseni Saksassa ainakin,
on sellainen käytäntö, että näitä kustannuksia
pyritään alentamaan ja lähinnä sukupolvenvaihdoksia helpottamaan.
Tämä hallitushan on, on syytä tässäkin
muistuttaa, tehnyt maataloutta koskevan merkittävän veroratkaisun
koskien sukupolvenvaihdoksia. Tämä on nyt jatkoa
sille samalle linjalle, että valtiovalta voi tällä keinolla
tulla vastaan maatalouden kustannuspaineita hilliten ja yrittää kannattavuutta
parantaa. Tilaa kohti vaikutus on aika pieni, niin kuin noissa perusteluissa
todetaan, 245 euroa keskimäärin per tila, niin
että sillä ei minkään tilan
kannattavuutta ratkaisevasti mihinkään suuntaan
käännetä, mutta kuitenkin tärkeä osatekijä sekin
on. Ilmeisesti tämä on ollut ainut helppo tapa
kohdistaa jonkinlainen tuloratkaisu kaikille tiloille. On vaikea
sanoa, mikä olisi ollut joku toinen tapa. Valitettavasti
tässä nyt jäi ulkopuolelle hieman vajaa
12 000 tilaa, jotka saisivat alle 50 euroa tätä palautusta.
Jos niille maksettaisiin se 50 euroa, mikä ei olisi kohtuuton,
se olisi hallinnollisesti helppo, niin se olisi 600 000
euroa. Se voitaisiin vähentää noista
valtavista hallintokuluista. Kyllä tässä tätäkin
asiaa mielestäni kannattaisi vielä miettiä.
Olen myös samaa mieltä kuin kaikissa edellisissäkin
puheenvuoroissa oltiin, että tähän hallintoon
kuluu suhteettoman paljon rahaa ja siihen on kulunut aikaa. Ilmeisesti
se juuri näistä syistä on viivästynyt,
että on mietitty näitä eri tapoja. Maallikkojärjen
mukaan olisi ollut hyvin yksinkertainen tämä arvonlisäverotilityksen
yhteydessä samalla kaavakkeella hoitaa, kun siinä molemmin
päin näitä maksatuksia hoidetaan. Siinä olisi ollut
polttoainemäärä näkyvissä,
ja se olisi ollut helppo tapa, mutta kuulemma se nyt sitten EU-säädösten
mukaan ei millään käynyt päinsä,
kun tässä veroratkaisussa ei ole kyse ollenkaan
arvonlisäverotuksesta. Mutta tuskin se nyt olisi asiaa
sekoittanut, vaikka olisi samaa kaavaketta käytetty.
No, lopputulos on ilmeisesti kuitenkin sama käytettäessä tätä menetelmää,
niin ettei se sikäli huonone, ellei juuri niin, että sitten
tähän hallintoon kuluu enemmän tällä menetelmällä tätä rahaa.
Toivottavasti, kuten edellisissä puheenvuoroissa on todettu,
niin tämä hallinto voitaisiin hoitaa muuta kautta,
kuten ministeri Heinäluoma täällä kyselytunnilla
vastasi silloin, että tämä maksetaan
lyhentämättömänä tämä summa,
21,5 miljoonaa, mukaan lukien kasvihuoneviljely ja porotalous, perusmaatalouden
lisäksi. Tämä itselleni oli epäselvää,
kun luki tuota lakiesitystä ja sen perusteluja, koskeeko
tämä maamiesseuroja ja pienviljelijäyhdistyksiä.
Ainakin Etelä-Pohjanmaalla monilla kylillä kaiken
viljan kuivatuksen hoitavat nämä maatalousjärjestöt.
Ed. Kivirannan tulkinta verotusta tuntevana oli se, että tämä sisältää myös
nämä. Yhteistyö on aivan hyvä asia.
Arvoisa puhemies! Haluaisin vielä puuttua ed. Cronbergin
nostamaan kritiikkiin. Hän on aivan oikealla asialla siinä,
että biodieselin käyttöä, polttoaine-etanolin
käyttöä, kaikkien näiden, ja maatilan
puitteissa käytettävien omien polttoaineiden käyttöä tulisi
edistää, ja sillä tiellä ollaan etenemässä.
Varmaan pitäisi olla parempia panostuksia. Asiantuntijat
ovat vähän erimielisiä siitä,
kannattaako joka tilalle rypsin esteröintilaitteita hankkia
vai onko siinä järkevämpää pyrkiä paljon
suurempiin kokonaisuuksiin. Tiedän, että esimerkiksi
viime tammikuussa Tanskassa Agromek-maatalousmessuilla, joka nyt
on Pohjoismaissa ehkä tällainen arvostetuin alan
messutapahtuma, olivat vahvasti esillä nämä maatilamittakaavan
rypsiöljyn puristin- ja esteröintilaitteet. Mutta
yhteistyö varmaan siinä halventaa kustannuksia,
eikä kovin pientä käyttöä varten niitäkään
kannata hankkia.
Tutkimustoimintaa, tutkimusta tarvitaan tällä saralla
paljon, ja aivan kuten ed. Cronberg totesi, tällä tiellä täytyy
edetä. Nyt monet maatilat, omassa ympäristössäni
kaikki lähinaapurit, jotka eivät aikaansa hukkaa
täällä eduskunnassa — itse olen
joutunut jäämään vielä öljyn
käyttäjäksi — käyttävät
haketta, nämä nuoret viljelijät, ja maatilalämmitysjärjestelmät
on hoidettu hakkeella, eikä heille sovi tämmöinen,
että he jäisivät täysin sivuun,
jos vain johonkin rypsiöljyyn satsataan. Kun tämä rypsiöljy
koskettaa tiettyjä viljelijöitä, aivan
niin kun ed. Pulliainen totesi, niin Pohjois-Suomikin sitten rajataan
pois. Vielä kerran sanon, etten suinkaan väheksy
tätä ed. Cronbergin esittämää asiaa.
Sitä pitää kehittää, mutta
mielestäni sitä ei saa sekoittaa nyt tähän
tupoon. Tässä on nyt vain keksitty tämä valmistevero
niin, että voidaan mahdollisimman monelle tilalle kuitenkin
tietynlainen veronkevennys osoittaa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Entäs ne tilat todellakin,
jotka eivät sitten käytä kevyttä tai
raskasta polttoöljyä ja säästävät sähkössäkin?
Kuitenkin heidän maataloustuponsa kai on myös
negatiivinen? Kuitenkin on sellaisia nuoria viljelijöitä,
(Ed. Ranta-Muotio: Traktoreissa joutuvat käyttämään!)
niin kuin täällä juuri todettiin, jotka
käyttävät biopolttoaineita, ja on niitä sellaisiakin
traktoreita, jotka ehkä jo käyttävät,
ainakin Elimäellä on yksi, joka käyttää biodieseliä.
Mutta itse tähän asiaan. Olen tietysti samaa mieltä,
että kun on sovittu, niin se sovittu maataloustulopoliittinen
sopimus pitää täyttää.
Se on selvä. Mutta käytännössä nyt
kuitenkin on kysymys fossiilisten polttoaineiden ympäristötyyppisen
verotuksen helpottamisesta tässä asiassa, siis valinta
on ollut tämä, jotenka tämä keskustelu biodieselistä taikka
fossiilisille polttoaineille vaihtoehtoisten liikennepolttoaineiden
käytöstä on ihan paikallaan. Tosin se
on sitten niin kuin sivukeskustelu.
Mutta siihen haluaisin kyllä sen todeta, että kotimainen
tuotanto on mahdollinen. Sitä pitää edistää,
mutta se ei ole ainoastaan rypsilinjalla, on paljon muitakin mahdollisuuksia.
Kuusi puuna on mahdollisesti se, jota tulevaisuudessa voidaan käyttää myös
biodieselin valmistukseen, ja teknologia on olemassa. Kuusen käyttö taas muuten
ilmeisesti ei tulevaisuudessa ole mikään menestystarina
sitten puunjalostusteollisuuden puolella, jotenka se sopisi siihenkin.
Mutta on eräs asia, jonka vuoksi halusin nimenomaan
tämän puheenvuoron käyttää.
Täällä ed. Leppä talousvaliokunnan
varapuheenjohtajana viittasi tulossa olevaan talousvaliokunnan mietintöön,
ja hän toivoi, että siinä pystyttäisiin näitä asioita
käsittelemään, toivon mukaan paremmin
näitä kuin kuudetta ydinvoimalaa ja sen tuomista
agendalle. Ympäristövaliokunta on antanut asiasta
oman lausuntonsa, ja toivon mukaan se on talousvaliokunnassa sitten
myös luettu. Siinä on painotettu nimenomaan sitä näkökulmaa,
että meidän pitäisi pääsääntöisesti
katsoa kotimaisia lähteitä liikenteen biopolttoaineiden kohdalla
eikä katsoa, niin kuin Ruotsi tekee, tuontia pääsääntöisesti
muualta, joka merkitsee käytännössä päiväntasaajan
aluetta ja sen lähivyöhykkeitä, joilla
alueilla taas biodiversiteetti eli luonnon monimuotoisuus on uhattuna
monokulttuurien vuoksi, mitä esimerkiksi öljypalmun viljely
vaikkapa Kaakkois-Aasian saaristossa ja Malakan niemimaalla sitten
merkitsee. Ja nämä vastapoolit — huolehtia
ympäristöstä käytännössä globaalisti
ja samalla paikallisesti tukea biopolttoaineiden valmistusta ja
tuotantoa kotimaisista raaka-aineista — ovat yhteensovitettavissa ja
toisiaan tukevia asioita. Näin ollen tämän
halusin tähän keskusteluun vielä tuoda.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa puhemies! Tulen näin toistamiseen täältä edestä puhumaan, kun
on varmemmaksi vakuudeksi selvempi puhua, kun näkee kuulijoita
silmiin. (Ed. Pulliainen: Onko niitä niin monta, että voi
moneen silmään?) — Tässä,
ed. Pulliainen, on kaksi silmää per katsoja, ja
sitten nämä ovat vielä eduskunnan parhaasta
päästä. — Jos tätä maailmaa
vielä ajatellaan ja katsotaan eteenpäin, niin
kiinnittää yksi aihe huomiota hallinnossa, kun
todetaan, että maksatukseen menee 2 200 henkilötyöpäivän suuruinen työaika, aiheutuu
kuluja 950 000 euroa.
Tämä on minusta aika merkillinen maailmankuva,
että on näin kallista tämä hanke
ja toteutus olemassa.
Jos ajatellaan vielä näitä ihmeellisyyksiä,
mitä tässä aikaisemmin vertasin, niin
tämä on verotukseen liittyvä ja hakemus
annetaan tavanomaisesti veroilmoituksen yhteydessä. Kuitenkin
6 §:ssä mainitaan, että hakemus on tehtävä viimeistään
helmikuun loppuun mennessä. Saman pykälän
perusteluissa todetaan: "Hakemus olisi jätettävä 2
ja 3 momentissa määrätyssä määräajassa
siitä huolimatta, että verovirasto on pidentänyt
verovelvollisen pyynnöstä veroilmoituksen antamisaikaa
verotusmenettelystä annetun lain 8 §:n 3 momentin
perusteella." Miten voi olla tämmöinen joku hallintovirkamies,
joka tämänkin on kirjoittanut, ettei tämä voi
kulkea normaaliverotuksen matkassa vaan että sen pitää tapahtua
erikseen veroilmoitusmenettelystä poiketen näitten
määräaikojen puitteissa? Miksei sitä ole
voitu, niin kuin täällä ainakin ed. Leppä aikaisemmin
viittasi arvonlisäverotuksen yhteyteen, laittaa arvonlisäveroilmoituksen
yhteyteen, niin että siinä yhteydessä voitaisiin
myöskin soveltaa esimerkiksi vaikka näitä samoja
päiviä? (Ed. P. Salo: Virkamies on sosiaalinen!) — Näin, ed.
Salo, virkamies on hyvin sosiaalinen olemassa ja rakentelee tänne
omia keksintöjänsä, niin kuin syntyykin.
Mutta aioin perimmiltään puhua siitä,
että tänne on erittäin tarkkaan selvitelty,
mitä tämä koskettelee, ja pitkä luettelo
on siitä tehty, mikä on maanviljelijä,
joka tätä voi saada, sen lisäksi sitten
ovat tulleet aikaisemmin mainitut tiekunnat ja kalastuskunnatkin
tänne mukaan mahdollisina henkilöinä,
jotka voisivat myöskin tämän saada. Täällä perustellusti
kerrotaan, että metsätalous ei kuulu siihen matkaan
mutta viljan kuivaus ja jalostus kananmunien leimauksen lisäksi
kuuluu. Koristekasvien ja hedelmäkasvien viljely kuuluu,
mutta se ei taas sitten sellaisenaan liity siihen, pitääkö niistä olla
myyntituloja vai ei. Minä tätä asiaa
mietiskelin, ja sitten jos olisi useampi vaimo, iso haaremi, olisi
paljon näitä koristekasveja, niin kyllä kait
niitten osalta myöskin tätä veronpalautusta
saisi, kun tätä oman perheen hyväksi
ja hyödyksi tekisi. Vaikka hevostaloudessa puhutaan harrasteluonteisesta
toiminnasta, niin tässä koristekasvikysymyksessä sitä ei
oteta esille ollenkaan.
Mutta sitten kun ajatellaan jalostusta niin, että metsätalouteen
liittyvä asia ei tähän kuulu, mutta kuivaus
kuuluu, niin eipä tänne ole kirjoitettu, ja toivoisinkin,
että valiokunta tämän asian pohtisi, että jos
tilalla on hakkeella käyvä viljankuivuri, niin
luulisi, että olisi luonnollista, että nämä hakkeen
kuivauskustannukset, kun kuivaukset usein tapahtuvat sähköllä,
olisivat vähennyskelpoisia ja oikeuttaisivat tähän
veronpalautukseen. Mutta sitä ei täällä lue.
Minäpä luulen niin, että kun tämä on
niin monimutkaiseksi tehty niin kuin tämä on olemassa,
niin olisi syytä kirjoittaa se mietintöön
sillä lailla, että tiedettäisiin, mistä tästä on
kysymys, että sekin kuuluisi tänne asiaan. Haketta
voidaan kuivata ja puhalluttaa periaatteessa jopa niin, että kun
heinän kuivauksessa käytetään
tietenkin paljon aurinkoenergiaa, niin kyllä siinä voidaan
käyttää hake-energiaakin öljyenergian
lisäksi.
Jos tätä suomalaista asiaa pohditaan, niin
tämänkin osalta täällähän
selkeästi kerrotaan ja lukee, että pitää olla
komission lupa, ja sen takia tämä hakemus tänä vuonna
kovin myöhään jätetäänkin,
että selviää, saadaanko lupa vai ei,
mutta kerrotaan, että tämä viranomaisten
kallis valmistelutyö tehdään kuitenkin
sitä ennen odotettaessa sitä luvan saantia ja
löytymistä. Mielestäni tässä on
niin selvät pohjat olemassa, että mitään
ongelmaa ei pitäisi tämän luvan osalta olla
olemassa, mutta kun tälle EU:lle kumarretaan kaikessa ja
sen, miten sanoisinkaan, ikeen alla ollaan, niin täälläkin
näin yksinkertaisessakin asiassa pitää lukea
ja hyväksyminen sille löytää.
Jos tätä maailmaa vielä katsotaan
monimutkaisuudessaan, niin täällä erittäin
monessa paikassa viitataan siihen, että hakijalla tulee
olla pankkitili. Sitten hakijan on ilmoitettava tilinumero, jolle
palautus maksetaan, mutta sitten jatkuu, lainaus: "Jos hakija on
ilmoittanut jo verotusta varten pankkitilinumeron, maksetaan palautus
tälle tilille." Täällä on erinomaisen
monta riviä uhrattu pankkitilikysymykselle. Tämä osoittaa
edelleenkin sen, että virkamies, joka on tätä kirjoittanut,
on nukkunut monta unta ja monta unelmaa siinä välillä ja
taas kirjoittanut pankkitilistä, mitä siihen sisältyy
ja tulee. Luulisi vähemmälläkin sen asian
syntyneen ja käyneen tänne.
Täällä ei oikeastaan, kun yritin
katsoa, että joku hyvä asia olisi olemassa ...
(Ed. Petri Salo: No?) — Ed. Salo, se löytyy sivulta
26, 7 §. Luenpa sen, kun se on niin suoraviivainen ja selkeä. — Tänne
olisi tarvittu tämän lisäksi noin viisi muuta
pykälää, ja se asia olisi ollut sillä selvä, mutta
ei olisi tätä paperia tullut kahta sivua enempää.
"7 §
Hakemuksessa ilmoitettavat tiedot
Hakijan on hakemuksessa ilmoitettava maatalouteen verovuoden
aikana käytetyn verotetun kevyen ja raskaan polttoöljyn
sekä sähkön määrä ja
pankkitilin numero, jolle palautus maksetaan."
Minusta se on niin yksinkertaisen selkeästi ja kauniisti
kirjoitettu. Tämmöistä tekstiä tänne
olisi tarvittu, ja silloin tämä olisi ollut ymmärrettävää ja
järkeenkäypää, muuten on ollut
aivan tilkkutäkkiä.
Arvoisa puhemies! Jos voisi palata vanhaan aikaan ja olisi entinen
maailma edellisellä eduskuntakaudella ja ed. Pulliainen
liikennevaliokunnan puheenjohtajana, niin esittäisin, että pantaisiin
tämä sinne uudelleen kirjoitettavaksi. Silloin tästä olisi
hyvä tullut, mutta kun ed. Pulliainen ei ole liikennevaliokunnan
puheenjohtaja, kuka lieneekin, kyllä tämä nyt
täytyy kuitenkin siellä valtiovarainvaliokunnassa
käsitellä, jolloin toivon, että siellä asianomaiset
henkilöt vaikuttavat, että tulee vähintään
tämmöistä ed. Pulliaisen tasoista selvää tekstiä,
niin kuin äsken tästä 7 §:stä viittauksen
annoin.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Minulta jäi taannoin saamatta vastauspuheenvuoro
ed. Jari Koskisen puheenvuoroon, joten käytän
sen nyt varsinaisena puheenvuorona. Ed. Jari Koskinen ansiokkaasti
selvitti kokoomuksen hallituskautena tehtyjä maaseudun
tupoja, jotka olivat ehkä noin 100 miljoonan markan luokkaa.
Mutta kun hän puhui 20 miljoonasta, mikä nyt tulee,
hän unohti yksikön kokonaan. Tämähän
on euroja eli noin 120 miljoonaa markkaa, joten tämä on
aivan linjassa. Sitä paitsi jos vähän
vanhoja muistelen, luulen, että tasausvarauksen noston
tulovaikutus oli arvioitu aika lailla yläkanttiin vuonna
2001, jolloin se toteutettiin.
Mitä tulee tähän, että kevyt
polttoöljy ja sähkö olivat halvempia
Lipposen—Niinistön hallituksen aikana, niin sama
asia oli kuitenkin eli kokoomus ei saanut mitään
aikaan maatalouden energiavalmisteveron palautuksessa. Se olisi voinut
osoittaa erinomaista kaukokatseisuutta toteuttamalla jo silloin
tämän rakenteellisen muutoksen. Maataloudelle
olisi silloin alettu palauttaa energiaveroa.
Sitten täällä ovat useammat edustajat
maininneet, että olisi ollut taloudellisempaa toteuttaa valmisteveron
palautus arvonlisäverotuksen yhteydessä kuten
Tanskassa. Meillä on hallinto niin kehittynyttä,
että eri verot, siis myös arvonlisäverot
ja valmisteverot, pystytään pitämään
erillään. Lopputulos on toki sama, mutta halvemmalla
olisi päästy. Minun on vaikea uskoa, että tämä menettely,
mikä nyt otettiin, maksaisi joka vuosi 1,6 miljoonaa euroa.
Tarja Cronberg /vihr:
Arvoisa puhemies! Mielestäni keskustelu on osoittanut,
että tämän lakiesityksen perusolettamukset
ontuvat pahasti. Ensinnäkin lähtökohta
oli, että maatalouden, maanviljelijöiden, tulotaso
tulisi varmistaa. Täällä on jo todettu,
että heikompien tulotaso ei tässä varmistu.
12 000 tilaa jää järjestelmän
ulkopuolelle. Sen lisäksi ed. Ranta-Muotio totesi jo, että minkään
maatilan kannattavuutta ei tällä ratkaista. Olen
samaa mieltä, parisataa euroa ei varmasti ole sitä.
Toinen perusolettamus on ollut, että tämä on ainoa
tapa, jolla voidaan kohdistaa kaikille maanviljelijöille
samantasoisesti tai samanarvoisesti nämä tuet.
No, tässä jo todettiin, että 12 000 tilaa
ei tukea tule saamaan. Lisäksi on todettu, että etelän
viljelijät ovat esimerkiksi pohjoiskarjalaista maitotilaa
paremmassa asemassa, joten tämäkään
olettamus ei käy toteen.
Olisikin mielekästä, että tämä 35
miljoonaa kahden vuoden aikana käytetään
tulevaisuuden kivijalan rakentamiseen. Ja jos kaikki eivät
halua investoida näihin biopolttoainelaitteisiin, niin ehdottaisinkin,
että osa, 10 000 tai 20 000, investoisi,
ja muille maanviljelijöille korvattaisiin sitä kautta,
että he voisivat verovapaasti ostaa tuotetta näiltä muilta
tiloilta. Naapurini on hankkinut biopolttoainelaitteet, enkä itse
pysty omaan maasturiini ostamaan häneltä biopolttoainetta.
Nyt ed. Ranta-Muotio totesi, että ehkä näitä asioita
ei ole tutkittu tarpeeksi. Mielestäni kautta aikojen ja
koko maailmassa maatalouden harjoittajat ovat nimenomaan olleet
teknologiainnovaatioiden edelläkävijöitä.
Toivoisin, että suomalaiset maanviljelijät biopolttoaineiden
suhteen voisivat olla juuri tällaisia edelläkävijöitä.
Ensimmäinen varapuhemies:
Ed. Cronberg, voitte hyvin jatkaa mutta puhujakorokkeelta, olkaa
hyvä.
Anteeksi, en vieläkään tunne kaikkia
sääntöjä. — Mutta nimenomaan olisi
hyvä, että suomalaiset maanviljelijät
voisivat olla tässä edelläkävijöitä.
Tutkittu on ihan tarpeeksi, aina löytyy myös vaihtoehtoisia
ratkaisuja. Löytyy suuremman mittakaavan ratkaisuja, löytyy
toisia polttoaineita, haketta, biokaasua. Näitä voitaisiin
myös kehittää ja tukea näiden
investointeja. Paras ei saa olla hyvän vihollinen.
Fossiiliset polttoaineet ja biopolttoaineet ovat todella kaksi
aivan eri asiaa. Fossiilisten polttoaineiden hintakehitys tulee
jatkossakin olemaan erittäin voimakasta. Ei tarvita muuta
kuin USA:n hyökkäys Iraniin, niin olemme kohta
200 dollarin tynnyrihinnassa. Emme voi odottaa sitä, että öljyn
hinta jatkuvasti nousee ja että suomalaisille maanviljelijöille
jatkuvasti maksetaan tukea fossiilisen polttoaineen käytöstä.
Heidän tulotasonsa kaiken lisäksi heikkenee öljyn
hinnannousun myötä tällä 3 sentin
ratkaisulla.
Tulevaisuuden kivijalka on rakennettava nyt. On tarpeeksi tietoa,
rahatkin ovat olemassa. Miksi emme tee ratkaisua?
Petri Salo /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Vaikka tulin tänne puhujakorokkeelle,
niin puhun aivan lyhyesti tästä hallituksen esityksestä maataloudessa
käytettyjen eräiden energiatuotteiden valmisteveron
palautuksista. Minä luulen, että tämä kuvaa
vähän laajemminkin vain tämän hallituksen
arvostusta maataloutta kohtaan, kun katsoo, miten tätä lakiesitystä on
viety eteenpäin valtioneuvostossa. Tietooni on saatettu,
että keskustan eli päähallituspuolueen
eduskuntaryhmä on useampaan otteeseen kiinnittänyt
tähän lakiesityksen viivästymiseen huomiota,
ja kun siitäkin huolimatta tämä saadaan
tässä ajassa tänne, tämä kertoo
jotakin siitä, kuinka jäntevää maatalouspolitiikkaa
tämä hallitus harjoittaa. (Ed. S. Lahtela: Halutonta
se on!)
Yhdyn aika pitkälle ed. Vihriälän
ja ed. Lahtelan ja ed. Ranta-Muotionkin kriittisiin puheenvuoroihin.
Ei tätä kai kannata enää oppositiosta enempää moittia.
Lohdutukseksi noita ed. Lahtelan teräviä puheenvuoroja
voi joskus käyttää tuolla Etelä-Pohjanmaalla,
kun joutuu hallituksen maatalouspolitiikasta keskustelemaan. Niissä on
hyvää vastausta ja oikean suuntaista politiikkaa
myöskin kentälle.
Täällä on ed. Koskinen viitannut
jo siihen tapaan tehdä maataloustupoja, mitä tehtiin
vielä sinipunien aikana. Ne kaikki käyttöratkaisut,
mitä silloin tehtiin, eivät valitettavasti enää ole
käytettävissä, ja yksi syy on tietenkin
se, että täällä Etelä-Suomessa
141-ratkaisu johti siihen, että täällä kansalliset
tuet käytännössä ovat katossa
ja niitä ei voida nostaa. Pohjoisella alueella kansallisia tukia
voitaisiin nostaa, mutta se tietäisi sitä, että pohjoisen
ja etelän tukierot edelleen kasvaisivat, ja sekään
ei olisi kestävä ratkaisu pitemmällä tähtäimellä eikä myöskään
lyhyemmälläkään tähtäimellä.
Pari huomiota vaan. Tämä nyt menee tietenkin
valtiovarainvaliokunnan verojaoston käsittelyyn, ja tämä alarajakysymys,
mihinkä ed. Vihriäläkin kiinnitti huomiota,
minun mielestäni kertoo hallituksen arvovalinnasta, minkä takia niitä pienituloisimpia
tai pienimpiä tiloja ei haluta tällä tukea.
Se on valinta, joka on tehty. Yhtä hyvin voitaisiin sanoa,
että alarajana toimisi esimerkiksi jonkinlainen muu luku,
20, 30 euroa tai sellainen, mitä käytetään
muutenkin arvonlisäveron perinnässä pienimpänä summana.
Minkä takia sen pitää olla juuri tämä 50
euroa?
Samoin toivon kuten muutkin edustajat täällä, että näihin
hallintokustannuksiin puututaan ja mietitään,
onko tämä oikeudenmukainen ratkaisu periä viljelijöiltä itseltään
näitä hallintokustannuksia lähes kahden
miljoonan euron edestä. Pohjalaiseen oikeustajuun tämä järjestelmä ei mahdu.
Aivan lopuksi, arvoisa puhemies! Täällä viitattiin
niihin ratkaisuihin, että maataloustupo voitaisiin toteuttaa
toisellakin tavalla. Lipposen hallituksen aikana kaksi kertaa lisättiin
lomituspäivien määrää yhdellä päivällä.
Viime aikoina on tehty paljon artikkeleja ja myöskin kirjallisia kysymyksiä tämän
hetken viljelijäväestön jaksamisesta,
ja varsinkin kun on sellaisia, joilla on iso kotieläintalous
ja töitä seitsemänä päivänä viikossa,
suurin piirtein pyhää arkea, kuten Pohjanmaalla
sanotaan, niin voidaan kysyä, olisiko ollut myöskin
oikeudenmukainen ratkaisu lisätä tässä yhteydessä yksi
lomituspäivä lisää ja saada siten
lisääntyvää tukea myös
sinne kotieläintalouteen, koska tämä järjestelmä kuitenkin
erityisesti suosii viljan viljelijöitä, koska
järjestelmä on siten rakennettu.
Arvoisa puhemies! Toivon, että niihin epäkohtiin,
joihinka myös hallituspuolueiden kansanedustajat ovat tässä lähetekeskustelussa
kiinnittäneet huomiota, pystyttäisiin löytämään
ratkaisu valtiovarainvaliokunnassa, jotta tämä laki tulisi
takaisin hieman oikeudenmukaisempana.
Jukka Vihriälä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Petri Salo toi esille sen, että tätä on
useasti tuotu esille keskustan edustajien piirissä. Pitää paikkansa,
että keskustan eduskuntaryhmässä tämä on
ollut varmasti erittäin monta kertaa esillä. Kun
hän otti esille sen, minkä takia nämä 11 000
viljelijää jäävät tämän ulkopuolelle,
sitä ei ole suinkaan enää keskustan eduskuntaryhmässä saatu
käsiteltyä siinä mielessä, että kyllähän
kun tämä on viety eteenpäin valtiovarainministeriössä sen
virkamiesten voimin, niin sieltä se on tullut ihan selvänä.
Ei siihen ole paljon enää ollut vaikuttamista.
Ed. Petri Salo hyvin tietää nämä menettelytavat.
Mitä tulee sitten maatalouden lomituskysymykseen, niin
tämähän oli nimenomaan maataloustuloratkaisussa
yhdessä MTK:n kanssa näin sovittu. Olen aivan
samaa mieltä, että lomituspäiviä tarvittaisiin
lisää. Toivottavasti seuraavaan budjettiin se
saadaan.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Voin helpottaa tai lisätä ed.
Vihriälän tuskaa kertomalla, että kun
tämä täällä lopullisesti käsitellään
ja siellä on nyt se 50 euron alaraja, niin me voimme sitä ihan
hyvin muuttaa. En muista ulkoa, mikä on arvonlisäverotuksessa
palautuksen alaraja tai mikä on tavallisessa tuloverotuksessa
palautuksen alaraja, mutta muistaakseni ne ovat vähän
alempia kuin tämä 50 euroa, ja kai joku logiikka
tässäkin pitäisi olla.
Ed. Kivirannalle en nyt viitsi vastata, kun hän ei
ole kuuntelemassa, menee ihan hukkaan. Varmaan samaan aiheeseen
palataan myöhemminkin.
Ed. Cronbergin osalta toteaisin kuitenkin sillä tavalla,
että kannattaa nyt pitää nämä kaksi
asiaa erillään. Tässä puhutaan
maatalouden kustannusten alentamisesta, ja se tapahtuu valmisteveroja lieventämällä,
ja sitten toinen asia on se, että edistetään
bioenergiaa kaikilla mahdollisilla tavoilla, on sitten polttoöljynä käytettäviä bioenergioita
tai lämmityksessä käytettäviä tai
ihan missä tahansa, ja panostetaan niihin. Se on kuitenkin tulevaisuutta.
Sen puolesta me varmaan kaikki voimme liputtaa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Epäkohta tietysti on, että tästä eivät
hyödy kaikkein pienituloisimmat viljelijät, tästä hyvää tarkoittavasta
esityksestä. Tähän tulee todellakin saada
korjaus.
Haluan vielä ed. Cronbergin puheenvuoroon liittyen
todeta, vaikka se ei aivan suoranaisesti tätä kosketakaan,
että olisi tarpeen kyllä löytää ne
kannustinmuodot, joilla viljelijät voisivat omatoimisesti
myös entistä enemmän edistää bioenergian
käyttöä mukaan lukien biokaasut ja erilaiset
bioöljyt. Viljelijöillä on paljon kekseliäisyyttä.
Myös tätä mahdollisuutta pitää hyödyntää.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Vielä lyhyt puheenvuoro tähän
lopuksi. Pikkuisen surulliseksi tulee tässä; toivottavasti
ei tule nyt vaan semmoista käsitystä, että tämä bioenergiasta
puhuminen on jonkunlaista huuhailua. Se on äärimmäisen
vakava asia. Se on oikeastaan ainut järkevä vaihtoehto,
mikä meillä on edessämme. Jos me emme
siihen ja muuhun uusiutuvaan energiaan siirry, niin meille käypi
ohkoosesti. Siitä ei pääse mihinkään.
Mutta meillä täytyy olla myöskin sellainen
tilanne, että me pystymme mahdollisimman tasapuolisella
ja oikealla järjestelmällä hoitamaan
tämmöiset tulopoliittiset asiat. Siinä suhteessa
jos joku keksii jonkun hyvän ratkaisun, kun kansallisen
tuen katot on käytetty jnp., niin minusta kannattaisi ne
tuoda tämmöisessä keskustelussa esille,
niin että ei sekoitettaisi ihan kaikkia asioita samaan
koriin, niin että edistetään hyviä asioita
niitten omissa koreissa, kun niitten yhdistäminen on lähes
mahdoton tehtävä.
Keskustelu päättyy.