Täysistunnon pöytäkirja 59/2012 vp

PTK 59/2012 vp

59. TORSTAINA 31. TOUKOKUUTA 2012 kello 16.00

Tarkistettu versio 2.0

6) Lisätalousarvioaloitteet

 

Kaj Turunen /ps:

Arvoisa puhemies! Tein näitä lisätalousarvioaloitteita kaksi kappaletta. Toinen keskittyi tuohon Vitostien korjaukseen välillä Mikkeli—Juva ja toinen Savonlinnan syväväylän siirtoon. Keskityn nyt oikeastaan tässä puheessa tähän viimeksi mainittuun.

Laivaliikenteen tällä hetkellä käyttämä syväväylä kulkee ahtaan, mutkittelevan ja voimakkaasti virtaavan Kyrönsalmen kautta Savonlinnassa. Kapeikkojen, mutkittelevan väyläosuuden ja alusliikenteelle epäedullisten virtausolojen vuoksi väylä on alusliikenteelle onnettomuusaltis ja hankalasti navigoitava. Väylän navigoitavuutta vaikeuttaa voimakkaan virran lisäksi Kyrönsalmessa olevat kolme avattavien siltojen siltapaikkaa. Kyrönsalmen nykyistä syväväylää ei voida muuttaa geometrialtaan vastaamaan voimassa olevia suunnittelunormeja ja merenkulun turvallisuusvaatimuksia. Väylän parantamista rajoittaa myös salmessa oleva historiallisesti arvokas Olavinlinna, joka on kansallisesti ja kansainvälisesti merkittävä suojelukohde.

Laitaatsalmeen suunnitellun syväväylän linjaus on suora ja väljä, ja siitä muodostuu huomattavasti turvallisempi kuin Kyrönsalmesta. Laitaatsalmen ratkaisussa alikulkukorkeudeltaan 24,5 metriä korkeat maantiesillat poistaisivat kaikki avattavista silloista maantieliikenteelle aiheutuvat ongelmat ja vesiliikenteen vaaratilanteet. Kyrönsalmen kapeassa laivaväylässä on sattunut lukuisia pienempiä onnettomuuksia, mutta onneksi ei vielä mitään isompaa.

Arvoisa puhemies! Savonlinna-hanke on jaettu kolmeen osavaiheeseen, joista Kyrönsalmen toinen silta on rakennettu ja välin Laitaatsalmi—Ruislahti ja Pääskylahden ratapihan rakentaminen ovat tällä hetkellä parhaillaan käynnissä. Valmistumisaikataulu rinnakkaisväylälle näyttää siltä, että väylä valmistuu tämän vuoden loppuun.

Laitaatsalmen tierata ja väyläjärjestelyt on Savonlinna-hankkeen kolmas osavaihe. Liikenneviraston tavoitteena on, että Laitaatsalmen syväväylän rakentaminen voitaisiin hankintamenettelystä riippuen suunnitelmavalmiuden puolesta käynnistää vuonna 2014. Rakentamisen aloittaminen ja tiealueen haltuunotto edellyttävät lainvoimaista tie- ja ratasuunnitelmaa. Näiden suunnitelmien laatiminen on jo käynnistynyt.

Arvoisa puhemies! Tämä on outo tilanne opposition edustajalle, kun tässä salissa joutuu painostamaan hallituspuolueita noudattamaan omaa hallitusohjelmaansa. Pääministeri Jyrki Kataisen hallituksen hallitusohjelmassa liikennehankkeista todetaan, että vaalikauden alussa vireillä olevat liikennehankkeet saatetaan loppuun. Valtioneuvoston kehysriihessä Savonlinnan liikennejärjestelyjen loppuun rakentamiseen, tämän hankkeen kolmanteen vaiheeseen, ei kuitenkaan osoitettu määrärahoja.

Arvoisa puhemies! Kehysriihen jälkeen kokoontuneen paikallisista asiantuntijoista koostuneen työryhmän esityksen mukaan valtatie 14 -hankkeen kolmannelle osiolle tulisi antaa tilausvaltuutus tai aloitusraha valtion talousarvioon heti, kun suunnitelmat ovat valmiina. Suunnittelua tulisi jatkaa ja suunnittelulle varata määräraha siten, että suunnitelmat saadaan valmiiksi vuoden 2013 alkuun mennessä, ja näin ollen valtatie 14 -hankekokonaisuus toteutuisi keskeytymättömänä. Hanke olisi vietävissä loppuun minimissään ilmeisesti 40 miljoonalla eurolla, koska kahdesta ensimmäisestä vaiheesta on saatu merkittäviä säästöjä.

Minun tekemäni ja perussuomalaisten kansanedustajien ja muittenkin tekemät lisätalousarvioaloitteet ovat vain prosenttiluokkaa siitä, mitä hallitus heittää riihikuivaa rahaa lisätalousarviolla Euroopan pysyvään tukimekanismiin. Tämä määrä, mitä hallitus laittaa tähän tukimekanismiin, on määrältään 1,44 miljardia euroa.

Ritva Elomaa /ps:

Arvoisa puhemies! Olen tehnyt kaksi lisätalousarvioaloitetta. Numero 12 koskee valtatie 8:aa. Valtatie 8 on erittäin ruuhkainen, onnettomuuksia sattuu paljon, ja näin ollen on erittäin tärkeää, että Kasitien parannushanke alkaa mahdollisimman nopeasti, ja vihreää valoa onkin jo annettu. Lisätalousarvioaloite koskee lähinnä Maskun aluetta elikkä väliä Raisio—Nousiainen, koska siellä pohjavedenottoaluetta koskeva rakentamiseen myönnetty ympäristölupa umpeutuu jo 12.2.2014. Näin ollen on tärkeää, että päästään aloittamaan tämä moottoritiehanke ajoissa, ettei se kariudu tähän ympäristöluvan puutteeseen, siihen, ettei tätä ympäristölupaa ole uusittu.

Toinen lisätalousarvioaloitteeni koskee veteraanien kuntoutusta. Menneistä vuosista tähän päivään asti veteraanien, kunniakansalaisiemme, kuntoutus ja kotihoito eivät ole hoituneet tarpeeksi hyvin. He eivät kaikki ole päässeet kuntoutukseen, eivätkä tule pääsemäänkään vuoden loppuun mennessä, koska kunnissa on tapahtunut kuntoutusmäärärahojen loppuminen jo tässä vaiheessa vuotta. Eli vaikka veteraaneille tämä kuntoutus kuuluisi, niin joka kunnassa he eivät saa tätä etua. Myös kotihoidossa on suuria puutteita kautta Suomen. Joissakin kunnissa on asiat tyydyttävällä tavalla, mutta toisissa kunnissa taas asia on hieman retuperällä.

Sotaveteraanien kuntoutus ja kotihoito olisi pitänyt hoitaa kunnolla kuntoon jo vuosia sitten, myös edellisillä hallituskausilla, mutta tätä ei ole tapahtunut, ja niinpä lisäraha, jotta tämä hoituisi pikaisesti, on tarpeeseen. Siksi tämä lisätalousarvioaloite, numero 13, on esitetty.

Kari Rajamäki /sd:

Arvoisa puhemies! Tässä ihan aluksi voi todeta, että perussuomalaisilla on hivenen tämmöinen Veikko Vennamon opettama toimintapa, että kannattaa tehdä aloite tiehankkeesta silloin, kun siitä on tehty jo päätös taikka sanotaan, että siitä on jo syntymässä myönteinen päätös. Silloin voi sanoa, että on nimi oikeassa paikassa ja aloite on oikeaan aikaan liikkeellä. No, näitä on ollut kyllä muissakin puolueissa, tulee mieleen E18-hankkeen kehittäminen. Siinä löytyy Turun puolesta kyllä henkilöitä, jotka valtiovarainvaliokunnan ja eduskunnan tekemien päätösten jälkeen taisivat vähän omia niitä hankkeita.

Tämä Savonlinnan kysymys on tärkeä, koska hallitusohjelman teossa Säätytalolla nimenomaan linjattiin, että käynnissä olevat hankkeet tulee saattaa loppuun. Tältä osin valtiovarainvaliokunta on yksimielisesti viime viikolla liikennejaoston esittelystä todennut, että tämä Savonlinnan kolmas vaihe nimenomaan on tähän liittyen nyt hoidettava. Sinänsä tietysti infran osalta on vakava tämä takamaastosta lähtevä rahoituksellinen tilanne. Koko maan kansallinen kilpailukyky edellyttää kyllä, että meidän täytyy nyt pystyä nämä meristrategiat ja meidän logistiset kokonaisjärjestelyt käymään läpi. Maan suhteellinen kilpailukyky nimenomaan Venäjäänkin avautuviin WTO- ym. mahdollisuuksiin nähden on suhteellisen heikolla edunvalvonnalla esimerkiksi EU-tasolla hoidettu. Meidän täytyy nyt tämmöinen kansallinen strategia näissä hyvin pikaisesti käydä läpi, ja tältä osin valtiovarainvaliokunta on nämä asiat nostanut erityisesti esille.

Kaj Turunen /ps:

Arvoisa puhemies! Edustaja Rajamäki käytti tällaista lausetta siinä, että "on tehty myönteinen päätös". Hyvä niin, jos on tehty. Tämä minun mielestäni ei ole sillä tavalla mikään poliittinen asia tai yhden puolueen asia, enkä halua sillä millään tavalla keinotella jotain positiivista julkisuutta itselleni tässä. Tiedän ne taustat, miten tätä Savonlinna-hanketta on alun perin lähdetty viemään eteenpäin, ja tiedän myöskin edustaja Rajamäen ison ja kovan panoksen tähän asiaan ja kaikkien eteläsavolaisten kansanedustajien panoksen tähän asiaan. Minä en näe tätä syväväylän siirtohommaa, joka on kolmas vaihe tätä kokonaisuutta, poliittisena vaan taloudellisesti hyvin järkevänä tekona.

Lauri Heikkilä /ps:

Arvoisa puhemies! Tein tässä kolme lisätalousarvioaloitetta lähinnä uudistamalla syksyllä tekemiäni talousarvioaloitteita. Opposition näkökulmasta on suhteellisen turhauttavaa tämä aloitteiden teko, mutta kumminkin täytyy tuoda asioita esille.

Hallitus on osoittanut Itämeren suojeluun monennäköisiä varoja edellisellä hallituskaudella ja nykyäänkin, mutta konkreettisia suojeluhankkeita ei kovinkaan paljon ole. Itselläni on lisätalousarvioaloite määrärahaksi Itämeren suojeluun, ja suojelu tapahtuisi siten, että tuettaisiin Liedossa olevaa Saukonojan vesiosuuskuntaa, niin että saataisiin rakennettua parempi jätevesisysteemi 230 taloudelle. Se olisi konkreettinen toimi, joka parantaisi Itämeren tilaa, vähentäisi sen saastumista konkreettisesti.

Sitten on kaksi muuta lisätalousarvioaloitetta. Toinen on Raukkalan kylän paikallistien liikenneturvallisuuden parantamiseen Liedossa. Liedosta on kyllä omiakin kansanedustajia vuosien varrella ollut, mutta he eivät ole asuneet Raukkalantien varrella, ja sen takia se on jäänyt vähän semmoiseen huomioimattomaan asemaan. Perussuomalaiset tosin ovat Vistbackan tekemillä aloitteilla puuttuneet asiaan tai yrittäneet puuttua jo aikaisemminkin. Siellä on muun muassa Kailassuon silta, josta puuttuu kaiteet, ja siten se on liikenteelle hieman vaarallinen. Olisi hyvin tärkeää saada rahoitusta sen tien kunnostamiseen, ja siinä on 385 000 euron lisätalousarvioesitys tien ja sillan kaiteiden kunnostamiseksi.

Kolmas lisätalousarvio koskee Vehmaan ja Kivikylän välisen tien peruskorjauksen suunnittelua tässä vaiheessa, koska siitä ei ole suunnitelmaakaan vielä, mutta tie on kumminkin sen verran heikossa kunnossa ja liikennetarve on kasvanut, kun alueelle on tullut uusi noin 100 000 kanan jättikanala. Siten on tullut tarvetta myöskin sille, että tietä pitäisi korjata, ja tieosuuskunnan osakkaat eivät siihen yksin kykene.

Ritva Elomaa /ps:

Arvoisa puhemies! Edustaja Rajamäelle: koska olen ensimmäisen kauden kansanedustaja, niin Kasitietä ja sen etuja en ole voinut ajaa aikaisemmin kuin vasta nyt.

Keskustelu päättyi.