3) Hallituksen esitys eduskunnalle romualan käännettyä arvonlisäverovelvollisuutta
koskeviksi säännöksiksi
Sampsa Kataja /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Veron välttelystä tässäkin
on kyse, kuten oli tuossa alkoholituonnissakin. Tällä kertaa
kyse on romualasta. Romualalla on tarkoitus ottaa käyttöön
käännetty arvonlisävero, joka on jo aiemmin
otettu käyttöön rakennusalalla. En nyt
esittele yksityiskohdissaan tätä mietintöä mutta
totean, että tällä esityksellä on
tarkoitus kitkeä harmaata taloutta romualalla ja kilpailun
vääristymiä romualalla. Tämä esitys
on nimenomaan alan omista aloitteista lähtenyt liikkeelle.
Verojaostossa kuulimme viime keväänä asiantuntijoita
romualalta ja valtiovarainministeriöstä tästä ongelmasta
ja mahdollisista ratkaisukeinoista ja sen jälkeen lähestyimme
valtiovarainministeriötä, joka otti tästä asiasta
kopin, ja nyt olemme saaneet esityksen tänne. Eli joissakin asioissa
toimialan omilla aloitteilla on kyllä selkeästi
vaikutusta.
Tämän lain soveltamisalaan kuuluu arviolta 15 000—17 000
yritystä, mikä tekee tästä varsin kattavan
lain.
Lyhyesti sanottuna näistä epäilyistä,
joita tähän käännettyyn arvonlisäverovelvollisuuteen on
liittynyt, siis byrokratiaan ja järjestelmien toimivuuteen
ja oppimisprosessien sekavuuteen: rakennusalallahan nämä duubiot
olivat erittäin suuria vielä ennen kuin tuo menettely
otettiin rakennusalalla käyttöön, mutta
kokemukset ovat osoittaneet, että ne pelkästään
järjestelmän käyttöönottoon
liittyneet pelot olivat pääosin aiheettomia ja
nyt käännetty arvonlisäverotus rakennusalalla toimii
erittäin hyvin.
Ehkä voimme ottaa oppia muuhunkin päätöksentekoon
siitä, että epäilyksistä huolimatta
rohkeitakin uudistuksia kannattaa tehdä.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Esityksen tarkoituksena on ottaa käyttöön
metalliromujen ja -jätteiden myynnissä käännetty
arvonlisäverovelvollisuus, eli verovelvollisuutta sovellettaessa
verovelvollinen on myyjän sijasta ostaja. Tämä systeemi
on käytössä suurimmassa osassa EU-jäsenvaltioita.
Lain soveltamisen piiriin on Suomessa arvioitu tulevan yli 15 000
yritystä ja romualalta verotuottoja noin 7—8 miljoonaa vuosittain.
Suomessa käännettyä arvonlisäveroa
on sovellettu rakennusalalla vuoden 2011 huhtikuun alusta alkaen.
Verohallinto on vuosina 2007—2012 tehnyt 140 verotarkastusta
yrityksiin, joiden toiminta liittyy romu- ja kierrätysalaan.
Romumetallin kierrätysalalla toimineita yrityksiä oli
76, joista harmaan talouden kohteeksi paljastui 76 prosenttia, ei
mikään pieni määrä.
Poliisin esitutkintaan päätyi 30 yritystä.
Tarkastuksella havaittu yleisin virhe on ollut niin sanottu pimeä myynti.
Jokainen veroeuro on tarpeen, ja rikollinen toiminta on pysäytettävä.
Rehellinen yrittäjä ei pysty kilpailemaan pimeää yrittäjää vastaan.
Nyt romualan yrityksille tulee noin 250 euron hallinnollinen
kuukausierä. Isot yritykset eivät tästä luonnollisestikaan
kärsi, mutta pienille yrityksille kuukausittainen kulu
saattaa olla kohtuuttoman korkea. Toivottavasti Verohallinnon järjestelmä on
todella yksinkertainen ymmärtää ja käyttää,
ettei yrittäjän aikaa kulu hallintokiemuroiden
opetteluun ja ilmoitusten tekemiseen.
Tämä lakiesitys on pieni askel harmaan talouden
torjumiseksi. Hallituksen kärkitavoitteinahan on harmaan
talouden torjunta. Hallituksen tulee todella keskittyä suurten
harmaan talouden toimialojen kitkemiseen, annettava siihen riittävät
resurssit. Esimerkkinä, mitä mekin olemme työvaliokunnassa
esittäneet, on muun muassa ketjuvastuun käyttöönotto
rakennusalalla, sanktioiden koventaminen, ja myös viranomaisten yhteistyö on
entistä tärkeämpää.
Mielestäni on myös tärkeää ja
oikeudenmukaista se, että verovilpillä saatu hyöty
tulisi palauttaa valtiolle.
Mutta, arvoisa puhemies, tämä on kannatettava
lakiesitys.
Ville Vähämäki /ps:
Kunnioitettu puhemies! Muutama huomio esityksestä.
Ensinnäkin haluan kiittää jaoston
puheenjohtajaa, edustaja Katajaa aloitteellisuudesta tämän asian
suhteen. Voidaankin ihan aiheesta kysyä, olisiko tämä asia
edennyt näin nopeasti tähän vaiheeseen,
jos ei edustaja Kataja olisi tässä ollut aloitteellinen
ja nopeuttanut asian käsittelyä tuolla jaostossa.
Todellakin ala itse kävi kuultavana keväällä 2013,
mistä jaosto sai sen näkemyksen, että tätä asiaa
olisi syytä viedä eteenpäin.
Toinen pointti, minkä haluan nostaa esille, on se,
että paljon keskusteluissa oli se, pitäisikö soveltaa
laajaa soveltamisalaa vai suppeampaa alaa. On huomattava, että tämä esitys
aiheuttaa joitakin pieniä hallinnollisia kustannuksia,
mutta näimme asian yksimielisesti siten, että tulisi
soveltaa laajaa soveltamisalaa, jotta me saisimme todellakin kitkettyä ne
ongelmat, mitä siellä on, elikkä metallien
pimeän myynnin, bulvaanien käytön sekä kuittikaupan.
Tässä tämä lyhyesti. — Kiitos.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjuntaa tarvitaan
sekä verotulojen turvaamisen, rehellisten yrittäjien
toiminnan mahdollistamisen että myöskin yleisen
moraalin löystymisen torjumisen näkökulmasta,
ja paljon tarvitaan tietysti lisätoimenpiteitä.
Tämä on nyt yksi viimeisimmistä.
On kuitenkin väärin sanoa, etteikö harmaan talouden
ja talousrikollisuuden torjumiseksi olisi tehty aika paljon viimeisen
lähes parinkymmenen vuoden aikana. On veronumerokäytäntö,
on käännetty arvonlisävero rakennusalalla,
ja on paljon muutakin lainsäädäntöä ja
resurssien lisäämistä tehty. Mutta kuten
olen moneen kertaan sanonut, harmaan talouden ja talousrikollisuuden
torjunta on vähän samanlaista kuin dopingin vastainen
työ tuolla urheilussa, että sitä mukaa
kun uusia torjuntakeinoja, uusia paljastamiskeinoja, uusia resursseja
saadaan käyttöön, niin ne, jotka kilpailevat
siellä toisella puolella — pimeät yrittäjät,
talousrikolliset, veronkiertäjät — keksivät
taas uusia keinoja välttää näitä uusia
torjuntakeinoja. Sen takia tämä on jatkuvaa kilpajuoksua.
Edelleen kuitenkin tarvitaan lisätoimenpiteitä,
ja sen vuoksi tämän harmaan talouden torjunnan
jatkuvan työn on jatkuttava myöskin. Toivottavasti
nyt lähestyvissä minihallitusneuvotteluissa ja
myöskin seuraavalla vaalikaudella todella tämä pidetään
korkealla agendalla. On suomalaisen rehellisen yrittäjän, rehellisen työntekijän
ja
suomalaisen yhteiskunnan etu, että edelleen päästään
eteenpäin.
Mika Lintilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämän lakimuutoksen
arvioitu tuottovaikutus on 7—8 miljoonaa euroa vuodessa.
Kaikki toimet, joita tehdään harmaan talouden,
talousrikollisuuden kitkemiseksi ovat erittäin tärkeitä ja
tervetulleita, mutta pitää tietysti erottaa tämä mittaluokkakin,
mikä meillä on tähän kokonaisuuteen.
Kokonaisuus on samat luvut suunnilleen, mutta miljarditasolla. Eli
se suurin ongelmahan meillä harmaan talouden, talousrikollisuuden
puolella on se, mitä tästä maasta valuu
tällä hetkellä ulos.
Rakennusalallahan siirryttiin tähän käännettyyn
alv-järjestelmään, ja kokemukset sieltä ovat erittäin
hyviä. Sen kannustamanakin tähän on myös
romualalla menty. Tietysti tässä romualan puolella
on hyvinkin perusteltu kysymys se, oltaisiinko tämä voitu
tehdä tällä rajoitetummalla määrällä eli
arvion mukaan noin 650:lla, jotka ovat aktiivisesti tässä romukaupassa
mukana, vai oliko se syytä laajentaa koskemaan kaikkia,
jotka käyvät tätä kauppaa, ja
jossa arvioitu määrä on sitten tämä 15 000—17 000.
Minun oma arvioni on, että monetkaan näistä,
jotka sitä kauppaa hyvin satunnaisesti tekevät,
eivät miellä omaa asemaansa käännetyssä alv:ssä,
eivät tänä päivänä tiedä edes,
mitä se tulee tarkoittamaan, koska kyseessä ovat
useinkin sellaiset, että on se vaihtolava jossain verstaan
perällä ja se ehkä kerran vuodessa tai
kahdessa tyhjennetään ja myydään.
Eli tässä tulee ongelmaksi myös määritelmä tästä jätteestä ja
romusta.
Mutta oikeastaan se, minkä haluaisin tämän perusteella
sanoa, on se, että on syytä seurata, tulevatko
tämän hallinnolliset kustannukset olemaan kohtuuttomat
siitä saataviin hyötyihin ja vaikutuksiin nähden.
Samalla kyllä rohkenen pikkasen epäillä myös
laskelmia siitä, että sillä olisi noin
250 euron vaikutus yrityksille. Jo pelkästään
it-systeemeihin tehtävät muutokset ja koulutukset
tulevat todennäköisesti maksamaan reilusti tämän
määrän.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Yhdyn edustaja Lintilän arviointiin
siitä, mihinkä raja olisi kuulunut laittaa. Juuri
nämä satunnaisesti romukauppaa käyvät
yrittäjät, satunnainen romukauppa on ehkä tässä kohtaa
ominaista tälle säätelylle. Voi olla,
että romuala itsessään isojen toimijoiden
muodossa oli aktiivinen juuri siitä syystä, että ehkä tällä on
myös sitten alaa ohjaava vaikutus, jos se hallinnollinen taakka
tulee sellaiseksi, että tavallaan niiden toimijoiden suhteen,
jotka nyt ovat myös myyneet, keksitään
joku muu järjestely, niin että se onkin tämmöisen
isomman yrityksen lava, johonka siellä pienemmässä yrityksessä sitten
kerätään sitä romua taikka jätettä.
Mutta kaiken kaikkiaan loistava esimerkki suomalaisesta rehellisyydestä,
että ala itsessään ottaa järjestelmän
käyttöön ja on aktiivinen sen suhteen.
Tämä antaa edelleenkin sen hyvän mielikuvan
suomalaisesta yrittäjästä, joka haluaa
rehellisin keinoin elinkeinoa harjoittaa. Kyllä Suomesta
näitä yrittäjiä löytyy.
Harmaan talouden kitkentä kaikissa muissakin muodoissa
on erityisen tärkeätä sen takia, että meillä Suomessa
velvollisuutensa hyvin hoitavat yritykset ovat kilpailukykyisiä niitä yrittäjiä vastaan,
jotka eivät huolehdi velvoitteistaan ja sortuvat veronkiertoon
ja muuhun harmaaseen talouteen.
Yleiskeskustelu päättyi.