Tuija Brax /vihr (esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Vahingonkorvauslain muuttamista koskevalla
lakiehdotuksella uudistetaan vahingonkorvauslain 5 luvun säännökset henkilövahingon,
elatuksen menetyksen ja kärsimyksen korvaamisesta. Ehdotuksen
perustavoitteena on selkeyttää ja täsmentää henkilöön
kohdistuvien vahinkojen korvaamista koskevaa sääntelyä.
Vahingonkorvauslain 5 luvun säännökset
ovat nykyisellään jokseenkin yleispiirteisiä.
Tämä on ongelmallista siksi, että laista
eivät ilmene läheskään kaikki
ne seikat, joiden perusteella korvaus käytännössä määritellään.
Hyvin niukka sääntelytapa ei myöskään
sovi hyvin yhteen perustuslain vaatimusten kanssa, joiden mukaan
yksilöiden oikeuksien ja velvollisuuksien perusteista pitää säätää lailla.
Nykyisessä säätelytilanteessa säännökset
saavat merkittävässä määrin
sisältönsä oikeuskäytännön
kautta. Laissa olevan säätelyn yleisyys saakin
aikaan vaaran, että oikeuskäytäntö ainakin
alioikeuksissa saattaa muodostua epäyhtenäiseksi.
Lakivaliokunta on mietinnössään katsonut, että ehdotetut
vahingonkorvauslain muutokset ... (Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Anteeksi, ed. Brax. — Pyydän salia rauhoittumaan, jotta
puhuja saa puherauhan. Pyydän edustajia myöskin
istumaan paikoilleen.
Kiitoksia, herra puhemies! — Tästä saattaa
olla hyötyä niille edustajille, joilta kysytään
vahingonkorvausasioista, koska tästä lähtien,
kun tämä lakiesitys hyväksytään,
sitä lakia lukemalla selviää hyvin pitkälle,
mitä korvataan esimerkiksi henkilövahingoissa.
Tänä päivänä sitä ei
lakia lukemalla voi ymmärtää.
Vahingonkorvauslain muuttamista koskevan lakiehdotuksen keskeisiä kohtia
ovat seuraavat:
Ensinnäkin, henkilövahingon perusteella suoritettavien
korvausten korvausaiheet määritellään
nykyistä johdonmukaisemmalla tavalla. Laissa erotellaan
nykyistä selkeämmin yhtäältä henkilövahingosta
johtuvien aineettomien vahinkojen korvaaminen ja toisaalta henkilöön
kohdistuvien loukkausten aiheuttaman kärsimyksen korvaaminen.
Toiseksi, henkilövahingon kärsineen läheisen korvaussuoja
selkiytyy ja paranee. Esimerkiksi lapsen vahingoittamisessa läheiset
saattavat myös saada jatkossa selkeämmin ja paremmin ehdoin
korvauksia. Myös elatuksen menetyksen korvattavuus laajenee.
Kolmanneksi, henkilöön kohdistuvien loukkausten
aiheuttaman kärsimyksen korvattavuus laajenee. Kärsimyksestä suoritettavan
korvauksen määräämisen perusteista
säädetään tästedes laissa,
ei oikeuskäytännössä.
Lakivaliokunta on mietinnössään kiinnittänyt huomiota
siihen, että loukkauksen julkisuus säädetään
laissa nimenomaiseksi yhdeksi perusteeksi, jonka mukaan henkilöön
kohdistuvan loukkauksen uhrille määrätään
korvaus loukkauksen aiheuttamasta kärsimyksestä.
(Hälinää)
Arvoisa puhemies! Täällä on yhä aika
vaikea puhua.
Tämä saattaisi kiinnostaa niitä edustajia,
jotka pelkäävät tulevansa loukatuksi
julkisessa sanassa.
Jos vähän aikaa hiljenette, kiitoksia.
Käytännössä julkisuusperuste
tulee koskemaan niitä tilanteita, joissa kunniaa tai yksityiselämää loukataan
levittämällä yleisön keskuuteen
sisällöltään loukkaava viesti.
Loukatun kannalta loukkauksen saattaminen mahdollisesti laajankin
yleisön tietoon on kiistatta omiaan lisäämään
loukatun kokemaa kärsimystä. Tämän vuoksi
julkisuuden huomioon ottaminen korvausta määrättäessä on
perusteltua.
Lakivaliokunta on kuitenkin pitänyt tärkeänä, ettei
loukkauksen julkisuudelle anneta korvausta määrättäessä liian
suurta painoarvoa. Kunnian ja yksityiselämän loukkaamista
arvioitaessa tulee ottaa huomioon myös sananvapauteen liittyvät näkökohdat.
Korvauksen määräämisen tuleekin aina
perustua eri näkökohdat huomioon ottavaan kokonaisharkintaan.
Siis mitään semmoista automaattia ei ole tarkoitus
rakentaa, kuin esimerkiksi lehdistön edustajat ovat pelänneet,
että aina suoraan katsottaisiin, mikä on levikki,
ja sen mukaan tulisi sitten eurosumma. Lakivaliokunta on mietinnössään
myös muistuttanut siitä, että kärsimyksestäkään
määrättävä korvaus
ei saa aiheuttaa loukkauksen aiheuttajalle rangaistuksen luonteista
seuraamusta.
Suomalainen niukka vahingonkorvaustraditio jatkuu; mitään
amerikkalaisia piirteitä ei olla tuomassa meidän
vahingonkorvausjärjestelmäämme. Tämä on
suomalaisen oikeuskäsityksen mukaan vahingonkorvauksen
tehtävä. Vahinkoa kärsineelle kärsimyksestä suoritettavan
korvauksen määrään ei saa myöskään
vaikuttaa korottavasti se, millaisen korvaustason voidaan arvioida
vastaavan vahingon aiheuttajalle mahdollisesti koitunutta taloudellista
hyötyä ja millaisen korvausmäärän
voidaan tämän arvion valossa katsoa vaikuttavan
vahinkoa aiheuttavan tahon tulevaan käyttäytymiseen.
Jälleen kerran: nämä piirteet eivät
ole suomalaiselle vahingonkorvaukselle tyypillisiä, vaikka
ne tunnetaan angloamerikkalaisissa maissa. Tällöin
vahingonkorvausoikeus toimisi täysin vieraassa tehtävässä.
Viimeiseksi, arvoisa puhemies, lakivaliokunta on mietinnössään
maininnut myös vahingonkorvauslakiehdotuksen suhteesta
nykyisiin korvaustasoihin. Loukkauksen saaman julkisuuden mainitsemista
yhtenä korvauksen määräämisen perusteena
ei ole tarkoitettu vaikuttamaan korottavasti niihin korvauksiin,
joita nykyisessä oikeuskäytännössä määrätään
kunnian tai yksityiselämän loukkaamisen aiheuttamista
kärsimyksistä. Lakivaliokunta ei pidä hyvänä,
jos tällaisesta loukkauksesta määrättävien
korvausten taso pysyvästi asettuu merkittävästi
korkeammalle kuin muista vahingoista määrättävät
korvaukset. Varovaisuutta tässä suhteessa puoltavat myös
jo aiemmin mainitut sananvapauden käyttämiseen
liittyvät seikat.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin lakivaliokunnan puheenjohtaja totesi,
nykyinen lainsäädäntö on ollut
erittäin yleispiirteistä. Tavallisen kansalaisen
on ollut vaikea ymmärtää sitä eriarvoista
käsittelyä tai kohtelua, mihin he monta kertaa
ovat joutuneet. Minun mielestäni kärsimyksen korvaamisen
laajentaminen on erittäin hyvä asia ja samoin
omaisten mahdollisuus saada korvauksia.
Mutta on eräs asia, arvoisa puhemies, jonka lakivaliokunta
on mielenkiintoisella tavalla yksimielisessä mietinnössään
ottanut esille: Nimenomaan lehdistön osalta on painotettu
sitä, millä tavoin tätä loukkaavaa
viestiä on käytetty, onko sitä käytetty
muun muassa viestintävälineen markkinoinnissa.
Meillähän on viime aikoinakin aika monenlaisia
asioita ollut, joissa ainakin minun mielestäni on tarkoituksena
ollut suoranainen loukkaus, ja sillä on muun muassa lehteä mainostettu
juuri sen otsakkeen osalta muun muassa televisiossa. Sitten, kun
lukee jutun, niin jutussa ei ole oikeastansa päätä eikä häntää,
mutta markkinointivälineenä käytetään
tällaista, minkä ainakin asianomainen henkilö voi
kokea loukkauksena. On mielenkiintoista seurata, miten oikeudet
alkavat toteuttaa tätä uutta vahingonkorvauslainsäädäntöä.
Erityisen mielenkiintoista on myös se, että lakivaliokunnan
mietintö on yksimielinen.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Tämä uudistus on varmaan
ihan paikallaan, enkä sitä arvostele, mutta nostan
esille ongelmaksi koetun asian. Vahingonkorvausjärjestelmässä on semmoinen
epäkohta, että kun tuomioistuin määrää maksuvelvolliselle
eli syylliselle korvauksen suoritettavaksi ja jos hän on
maksukyvytön, niin sen jälkeen Valtiokonttori
maksaa tuon korvauksen, mutta siinä tulee sitten hyvin
matala enimmäisraja vastaan, ja näin ollen koko
järjestelmä menettää pitkälti
merkitystään. Näin on vahingonkorvauksen
osalta silloin, kun on fyysinen vamma kysymyksessä, ja
nyt sitten tämä laajenee tällä tavalla.
Voi olla, että näissä tapauksissa,
mitkä nyt ovat käsittelyssä, ei valtavan
suuria korvauksia määrätä, mutta
korvaukseen oikeutettu kokee hyvin epäoikeudenmukaisena
sen, että tuomioistuin on saattanut määrätä hänen
mielestään oikean ja kohtuullisen korvauksen,
mutta sitten Valtiokonttori niin sanotusti sovittelee sen ja maksaa
vanhassa rahassa vain noin 20 000 markkaa — paljonko se
tekee euroissa, 8 500 euroa tai jotain sellaista (Ed. Virtanen:
Kolme!) — ja tämä on se epäkohta,
joka on pitkään ollut ja yhä edelleen
jatkuu.
Yleiskeskustelu päättyy.