4) Hallituksen esitys laiksi terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun
lain 5 §:n muuttamisesta
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä sosiaali- ja
terveysvaliokunnan mietinnössä 7/2005
otetaan kantaa hallituksen esitykseen 59. Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi
terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetussa
laissa mainittu hammashuoltaja-nimike suuhygienistiksi.
Tämä hallituksen esityshän on erinomaisen hyvä,
ja niin kuin tästä mietinnöstäkin
toteatte, niin olemme yksimielisesti sitä mieltä,
että näin pitää juuri toimiakin — muuttaa
hammashuoltajan nimike suuhygienistiksi. Aikaisemmassa lähetekeskustelussa
jo perustelin sitä, joten en siihen nyt palaa. Itse olin
kyllä sitä mieltä, että olisi voinut
pohtia myöskin optikon ja laboratoriohoitajan muuttamista
nykyaikaisempaan muotoon tai ajantasaistaa niitä. Tässä 5 §:ssähän
luetellaan, mitkä kaikki ammattiryhmät tähän
kuuluvat. Siellä nyt puhutaan vielä optikoista
ja laboratoriohoitajista, vaikka näitten koulutustutkintonimikkeet
eivät enää ole nämä,
vaan ovat optometristi ja bioanalyytikko. Oman kokemukseni mukaan
lähes kaikissa organisaatioissa esimerkiksi laboratoriohoitaja-nimikettä ei
enää käytetä, vaan puhutaan
bioanalyytikoista, ja siitä syystä olisin nähnyt,
että tässä vaiheessa olisi voinut nekin
jo muuttaa, aivan kuten opetusministeriö asiantuntijakuulemisessa
totesi.
Mutta sitten varsinaisesti syy siihen, miksi tulin tänne
korokkeelle puhumaan, on tämä vastalause, minkä yhtenä allekirjoittajana
olen. Tämä vastalausehan koskee sitä,
että tässä 5 §:n luettelossa
tulisi mainita myöskin geronomit. Koska geronomi on niin
kovin vieras tutkintonimike vielä tällä hetkellä,
niin tulin ihan kertomaan, mikä se tällainen geronomi
on.
Geronomi on sosiaali- ja terveysalan vanhustyön asiantuntija,
jonka tehtävänä yhteiskunnassa on edistää vanhusten
hyvinvointia, terveyttä, toimintakykyä ja sosiaalista
osallisuutta. Geronomi on eettisesti sitoutunut vanhuksen hyvän edistämiseen
palvelujärjestelmän kaikilla tasoilla. Geronomin
toimintaa ohjaavat hoitotyön ja sosiaalityön eettiset
periaatteet sekä vanhusten hyvän hoidon ja kohtelun
perusperiaatteet. Geronomin osaamisessa painottuvat palveluprosessiosaamisen
ohella eettinen osaaminen, kulttuuriosaaminen, vuorovaikutusosaaminen,
teknologinen osaaminen, opetus- ja ohjausosaaminen, johtamisosaaminen,
yhteiskunnallinen osaaminen sekä tutkimus- ja kehittämisosaaminen.
Geronomin osaaminen perustuu koulutuksen aikana hankittuun tietoon
monialaisesta vanhustyöstä, hoitotyöstä ja
sosiaalialan työstä sekä näiden
taustalla olevaan monitieteiseen tietoon. Koulutuksen aikana geronomi
harjaantuu sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmässä sekä muissa vanhusten
palveluja tuottavissa kohteissa suoritetun ohjatun harjoittelun
kautta integroimaan vanhustyön teoriatietoa ja vanhustyön
käytännön toimintaa. Geronomin tuottama
palvelu on ennalta ehkäisevää, tukevaa
ja korjaavaa sekä kuntouttavaa vanhuspalvelutoimintaa.
Työssä painottuvat vanhuksen hyvinvoinnin ja toimintakyvyn
sekä palvelutarpeiden arviointi, henkilökohtainen
palveluohjaus, omaisten ja läheisten tukeminen, saumattomien
palveluketjujen rakentaminen, moniammatillinen vanhustyö sekä sen koordinointi
ja kehittäminen. Yhteiskunnan tasolla työssä korostuvat
erilaisten vanhuspalvelujen suunnittelu, arviointi ja kehittäminen,
toiminnan ja henkilöstön ohjaus, palvelujärjestelmän toimivuuden
evaluointi ja kehittäminen, sekä vanhuspoliittinen
ja yhteiskunnallinen vaikuttamistyö.
Geronomin tutkintohan on ammattikorkeakoulututkinto, ja se toteutetaan
vanhustyön koulutusohjelmassa. Jos nyt puhutaan opintoviikoista
vielä, niin sen laajuus on 140 opintoviikkoa ja sen kesto
on noin 3,5 vuotta täyspäiväistä opiskelua.
Näistä tutkinnon suorittaneista on erittäin hyviä kokemuksia
työelämässä, ja tällä hetkellä jos
ajattelee, mitä osaamista tulevaisuudessa erityisesti tarvitaan,
niin kyllä se on nimenomaan vanhustenhuollon ja ikäihmisten
hoito- ja hoivatyön osaaminen ja kuntouttava työ,
ja geronomit vastaavat juuri siihen tarpeeseen. Siitä syystä olisin
pitänyt ihan perusteltuna, että geronomi olisi liitetty
5 §:ään.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä laiksi
terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain
5 §:n muuttamisesta on kysymys yhdestä kohdasta
eli, niin kuin täällä edellä ed.
Risikko toi hyvin esille, tämän hammashuoltaja-nimikkeen
muuttamisesta suuhygienistin nimikkeeksi. Se on todella hyvä, koska
se on jo tutkintonimikkeenä. Tässä yhteydessä on
tietenkin hyvä, että tarkastellaan laajemminkin
tätä, mitä ammattirekisterillä on
merkitystä. Täällä ed. Risikko
toi hyvin esille sen, että tässä yhteydessä olisi
voitu ottaa mukaan muitakin, jotka ovat jo käytännön
elämässä paitsi tutkintoina myös
vakiintuneina nimikkeinä, ja myös opetusministeriön
asiantuntijat ovat niitä tuoneet esille, että ne
voitaisiin myös liittää mukaan. Mutta
eräs perustelu on se, että jos jostakin ei olla
täysin yksimielisiä, on jokin epävarmuustekijä,
niin se sitten jää ulkopuolelle, ja niin ovat nämä nimikkeet
jääneet, samoin kuin on muitakin nimikkeitä.
Tässä vastalauseessa, jonka olemme esittämässä,
on esitetty nyt sitten tämä geronomin tutkinto,
josta ed. Risikko toi hyvän kuvauksen, minkälaisesta
tutkinnosta kaiken kaikkiaan on kysymys.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta on aikaisemmin kiinnittänyt
jo mietinnössään vuonna 2000 huomiota
terveydenhuollon ammattihenkilöiden nimikkeistöön
sekä erikoispätevyyksien myöntämiseen
ja rekisteröintiin liittyvien muutostarpeiden selvittämiseen.
Hallituksen esityksen mukaan ammattihenkilölain mukaisia
nimikkeitä ehdotetaan uudistettavaksi tässä vaiheessa
vain siltä osin, kuin terveydenhuollon ammattihenkilölainsäädäntöä koskeneessa
selvityksessä vuodelta 2001 ehdotetaan. Siis tämä on
työryhmän muistio 2001/4, ja se on tämä,
johonka valiokuntakin sitten todella yhtyy, että hammashuoltajan nimikkeen
muuttaminen suuhygienistiksi on siinä työryhmän
muistiossa esillä.
Mielestäni valiokunta toteaa hyvin, että EU:ssa
on valmisteilla direktiivi ammattipätevyyden tunnustamisesta,
jolla on tarkoitus korvata nykyiset 16 ammattipätevyyttä sääntelevää direktiiviä,
ja direktiivin kansallinen voimaan saattaminen tulee todennäköisesti
edellyttämään terveydenhuollon ammattihenkilölainsäädännön tarkistuksia
laajemminkin. Näin tässä yhteydessä,
koska odotetaan tätä, niin tämä jäi
sitten pois.
Mutta, arvoisa puhemies, vielä haluan tuoda esille
nimenomaan sen, että yhteiskunta muuttuu koko ajan, ja
erityisesti väestökehityksen, jos ajattelemme
suomalaistakin väestökehitystä ja kuntien
palvelurakennetta, ja näihin kahteenkin tilanteeseen, kuntien
palvelurakenteeseen sekä myös kuntien taloustilanteeseen,
liittyen näkisin erittäin tärkeänä sen,
että katsottaisiin tämänkinlaista kuin
tutkintonimikeasiaa uudelleen ja otettaisiin huomioon, että vanhuspalvelussa,
vanhustyössä on tarvetta sellaisille työntekijöille,
jotka ovat saaneet vahvaa, monialaista koulutusta ja jotka voivat
antaa perustyöhön vahvaa osaamistaan, niin kuin
täällä edellä kuvattiin, mitkä ne osaamisalueet
ovat.
Mutta erityisesti niistä osaamisalueista haluaisin
nostaa esiin paitsi palvelujen johtamisen myös palvelujen
kehittämisen. Näin näen, että tämä geronomitutkinto
sisältää hyvin paljon sellaista, millä voitaisiin
vanhustyöhön liittyvää palvelurakennetta
kehittää, ja niin kuin on todettu, ne, jotka ovat
valmistuneet ja ovat hyvin töitä saaneet, ovat
myös olleet sitä työtä kehittämässä. Tässä on
tietysti esitetty ongelmia, koska tämä tutkinto
on sosiaalialan ja terveysalan, ja se oli yksi perustelu, minkä vuoksi
se on jäänyt ulkopuolelle tämän
rekisteröinnin, että se ei ole puhdas terveydenhuoltotutkinto.
Kuitenkin ne alat ja opinnot, mitä he käyvät,
vahvistavat sen, että puoltaisi paikkaansa tämän
tutkinnon ottaminen tähän rekisteriin. Yksinkertaisesti
on niin, että geronomitutkintoa on kehitetty pitkäjänteisesti nimenomaan
yhteiskunnan väestökehitystä ajatellen
ja vanhuspolitiikan sisällön tarpeet huomioiden.
Tiedämme, että vanhustyöllä tulee
olemaan entistä merkittävämpi osa sosiaali-
ja terveydenhuollon kentässä ja se on kriittinen
osa-alue, jolla ratkaistaan peruspalveluidemme toimivuus palveluiden
laadun, henkilöstön riittävyyden ja palveluiden
rahoituksen osalta. Kysymys on vanhustenhuollon kehittämisestä,
uudenlaisten toimintamuotojen kehittämisestä ja
vahvistamisesta, jotta tulevista haasteista selvittäisiin.
Tälle työlle pitää antaa sen
tarvitsema tila ja arvostus, ja käytännössä nimenomaan
sen vuoksi, että heillä ei tätä arvostusta
ja tätä rekisteröintiä ole,
että heitä ei ole tähän otettu
mukaan, silloin kun he ovat hakemassa virkoja, joihinka on sitten
sairaanhoitajia, he usein jäävät siinä toissijaisiksi, vaikka
heidän osaamisensa ehkä paremmin palvelisi vanhustyössä mahdollisesti
palvelukodin johtajan tehtävää. Sen vuoksi
heillä on mielestäni epäoikeudenmukainen
asema kokonaisuudessaan, jos ajatellaan näitä ammattikorkeakoulututkintoja.
Heidät pitäisi saada tasaveroiseen asemaan.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä on käyty
keskustelua tästä vastalauseesta, minkä olemme
jättäneet geronomiammattihenkilöitten
lisäämiseksi 5 §:ään.
Kannatan todella lämpimästi sitä vastalausetta,
mikä on tehty, mitä äsken kuvaili ed.
Rauhalakin tässä.
Ei ole tehty vastalausetta, mutta halusin tulla tuomaan esille,
että kyllä tästä luettelosta
muitakin vielä puuttuu kuin geronomi. On olemassa muun
muassa kaksi ammattikorkeakoulututkintoa, jotka ovat hyvin laaja-alaisia,
ja nämä ovat naprapaatin tutkinto ja osteopaatin
tutkinto. Molemmat ovat 160 opintoviikon, jos nyt puhutaan vielä opintoviikoista,
tutkintoja laajuudeltaan, ja kesto on noin neljä vuotta
täyspäiväistä opiskelua. Näistä molemmat
tutkinnot ovat nimikesuojattuja terveydenhuollon ammattihenkilöitä, mutta
saadakseen vahvemman aseman ja sen, että heidän
työnsä vaikuttavuus tulisi paremmin noteerattua,
tulisi heidät mielestäni siirtää tähän 5 §:ään
myöskin mainintana.
Mitä nämä ammattihenkilöt
sitten ovat, siitä pieni kuvaus: Osteopaatti on ihmisen
tuki- ja liikuntaelimistön sekä sen toiminnan,
kliinisen tutkimuksen ja manuaalisen hoidon asiantuntija. Osteopaatin
työn tarkoituksena on tukea asiakasta hänen elämäntilanteessaan
auttamalla häntä ylläpitämään
työ- ja toimintakykyään. Tavoitteena
on asiakkaan elämänlaadun parantaminen. Osteopaatin
työ on pehmytosakudosten manuaalisista käsittelytekniikoista
koostuvaa sekä nivelten artikulaatio- ja manipulaatiotekniikoista koostuvaa
toimintaa. Ennalta ehkäisevä ja ohjaava näkökulma
korostuvat hänen työssään. Niin kuin
totesin, koulutettu osteopaatti on nimikesuojattu terveydenhuollon
ammattihenkilö ja toimii tavallisesti yksityisenä ammatinharjoittajana ja
tekee yhteistyötä muiden terveydenhuollon ammattilaisten
kanssa.
Naprapaatti on myöskin ammattihenkilö, joka olisi
hyvä luetteloon lisätä. Naprapaatti on
suuntautunut tuki- ja liikuntaelinten sairauksiin ja tuki- ja liikuntaelimistön
toimintahäiriöiden tutkimiseen, hoitoon ja sairauksien
ennaltaehkäisyyn. Naprapaatti on manuaalisen lääketieteen asiantuntija,
jonka työ on osa laajempaa käsitettä eli
kuntoutusta. Kuntoutuksen tavoitteena on, kuten tiedämme,
ihmisen työ- ja toimintakyvyn edistäminen ja ylläpitäminen.
Naprapaatti käyttää hoitomenetelminään
muun muassa nivelten manipulaatio- ja mobilisaatiotekniikoita, sekä pehmytkudostekniikoita
että lääkinnällistä harjoitusterapiaa,
ja ergonomista neuvontaa. Naprapaatin toiminta perustuu koululääketieteelliseen terveys-
ja sairauskäsitykseen ja sen pohjalta kehittyneeseen diagnostiikkaan
ja tautiluokituksiin. Kuten osteopaatti myös koulutettu
naprapaatti kuuluu nimikesuojattuihin terveydenhuollon ammattihenkilöihin.
Mutta vielä toivoisin, kun sitten nyt varmasti tämä laki
kaiken kaikkiaan vaatii, niin kuin mietinnössäkin
todetaan, tarkastelua tässä lähiaikoina,
että uudelleen harkittaisiin se, mitkä ammattihenkilöt
tähän 5 §:ään luetellaan.
Yleiskeskustelu päättyy.