Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Valtion tuki vuokra-asuntojen rakentamiseen
on perinteisesti suunnattu niin sanotuille yleishyödyllisille
rakennuttajille. Yleishyödyllisyys on tässä yhteydessä tarkoittanut
sitä, että valtion tuesta koituva hyöty
suuntautuu ennen kaikkea tuetuissa asunnoissa asuville, tuen tarpeessa
oleville vuokralaisille eikä esimerkiksi asuntojen omistajille.
Viime aikoina tämä eduskunnan säätämä periaate
on osoittautunut vähän uhanalaiseksi, kun yleishyödyllisten
yhteisöjen omistusjärjestelyt — viittaan
tässä ennen kaikkea tapaus Avaraan — ovat
näyttäneet johtavan siihen suuntaan, että yleishyödyllisyys
onkin muuttumassa yksityishyödyllisyydeksi.
Arvoisa ministeri Vapaavuori, mihin toimiin aiotte ryhtyä,
ettei valtion tuella rakennettujen vuokra-asuntojen hyöty
voi jatkossa siirtyä monilta asukkailta harvoille omistajille?
Mitä mieltä olette esimerkiksi Kiinteistöliiton
toimitusjohtajan Harri Hiltusen esityksestä, että yleishyödylliset
yhteisöt voisivat jatkossa olla vain kunnan omistamia yhteisöjä?
Asuntoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Pitää sinänsä paikkansa,
että niin sanottujen yleishyödyllisten rakennuttajien
osalta on tapahtunut ajattelutavan muutosta viimeisten vuosikymmenten
aikana, viimeisten vuosien aikana, ja se koskee useimpia niin sanottuja
yleishyödyllisiä rakentajia. Siellä suhtaudutaan
eri tavalla kuin aiemmin niin sanottuun oman sijoitetun pääoman
tuottoon, ja se on totta kai hankaloittanut tätä tilannetta.
Valtiovallan näkökulmasta kysymys on kuitenkin
siitä, että kun valtion tukemaa vuokra-asuntotuotantoa
tehdään, siihen liitetään tiettyjä kohdekohtaisia
rajoituksia ja ne kohdekohtaiset rajoitukset pysyvät voimassa
täysin riippumatta siitä, kenen omistuksessa nämä asunnot
ovat, joita valtio on joko perinteisten aravalainojen tai korkotuen
kautta tukenut. Siinä mielessä tämmöiset
omistajanvaihdokset eivät ole näitten rajoitusten
osalta relevantteja. Ne rajoitukset, jotka ovat voimassa tai olivat
voimassa, ovat voimassa myös, vaikka omistaja vaihtuisi.
Ed. Anni Sinnemäki merkittiin
läsnä olevaksi.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tästä voidaan olla tietysti
montaa mieltä. Sen jälkeen kun rajoituksista on
vapauduttu, hyöty voidaan kyllä valitettavasti
kerätä kovin paljon harvempiin taskuihin kuin
jos omistajat olisivat hieman laajemmin jakautuneita.
Mutta, arvoisa ministeri, arava-asuntoihin liittyy paljon suurempikin
ongelma, ja se on se, että aivan lähiaikoina aravavuokra-asuntojen
vuokrat uhkaavat kohota, tekisi mieleni sanoa, suorastaan räjähdysmäisesti.
Keskeinen syy tähän on se, että 2000-luvun
vaihteessa korkeasuhdanteessa rakennettiin kalliilla ja toisaalta
siihen rakentamiseen liittyvät aravalainojen ja korkotukilainojen
ehdot eivät nyt mahdollista muuta kuin tämän
huolestuttavan vuokrakehityksen. Arvoisa ministeri, mihin toimiin
aiotte ryhtyä, ettei tällaista räjähdystä pääsisi
syntymään? Eikö olisi jo korkea aika
pitkästä aikaa puuttua arava- ja korkotukilainojen
ehtoihin?
Asuntoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Palatakseni vielä alkuperäiseen
kysymykseen, niin se, että yleishyödyllisessä kentässä tapahtuu
muutoksia ja ajattelutavan muutosta, ei ole niinkään
ongelma olemassa olevan aravakannan osalta. Mutta isompi huolenaihe
liittyy siihen, että me tarvitsemme jatkossa lisää valtion tukemaa
asuntotuotantoa. Jos markkinoilta poistuu toimijoita tai toimijoitten
toimintalogiikka muuttuu, niin se on iso ongelma. Uskon, että Kiinteistöliiton
toimitusjohtaja on tähän viitannut, kun hän
on puhunut kuntien roolista. Kysymys ei ole siitä, että lainsäädäntöä millään
lailla muutettaisiin, mutta tosiasia on se, että jos yleishyödylliset
ovat vähemmän aktiivisesti markkinoilla mukana,
silloin kuntien rooli tässä yksinkertaisesti vaan
korostuu.
Mitä sitten tulee näihin aravavuokriin, niin niissä on
kansanedustaja Erkki Virtasen hyvin tuntemat rajoitukset ja säännökset,
millä perusteella vuokra määräytyy
omakustannusperusteisesti. Monissa yhtiöissä on
kysymys siitä, että ei ole osattu asianmukaisesti
varautua esimerkiksi tuleviin peruskorjaustarpeisiin, ja sitten,
kun niihin jälkeenpäin puututaan, saattaa yksittäistapauksissa
tulla myös ylikorkeita vuokrankorotuksia. Mutta ei tämä muuten
olennaisesti poikkea vuokratason muutoksista.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä on aivan olennainen
kysymys tämä asumisen hinta ja vuokra-asumisen
hinta tänä päivänä. Viittaan
tuohon edelliseenkin keskusteluun siinä, mitä puhuttiin
elämisen kalleudesta. Eihän se vetele, että asuminen
maksaa niin paljon erityisesti täällä Pääkaupunkiseudulla
mutta myös muualla.
Nyt olisi kyllä aika korkotuen ehtoja tarkistaa selkeästi
siten, että se oikeasti myös johtaisi halvempaan
vuokra-asumiseen ja tämän valtion tukeman tuotannon
lisääntymiseen merkittävällä tavalla.
Tässä olisi oiva tilaisuus samalla, kun näitä korkotuen
ehtoja tarkistettaisiin, saada myös ekologisia piirteitä siihen
mukaan eli ottaa mukaan ympäristöystävällinen
rakentaminen ja sen mukaan myös sitten tätä korkotukea
kohdentaa.
Oletteko te, ministeri Vapaavuori, valmis tämän
tyyppiseen kehittämiseen, koska moni asiantuntija on sitä mieltä,
että ne toimet, mitä esimerkiksi Pääkaupunkiseudulle
nyt hallitus on suunnitellut, eivät vielä johda
halvempaan asumiseen ja kohtuuhintaisempien asuntojen syntymiseen?
Asuntoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Olen tästä, varsinkin johdanto-osasta, täysin
samaa mieltä ed. Viitasen kanssa: Asumisen hinta on ongelma.
Se on ongelma ennen kaikkea täällä Pääkaupunkiseudulla,
jossakin määrin myös Tampereen seudulla,
Turun seudulla, toivottavasti ei sen laajemmin isoissa kasvukeskuksissa.
Ed. Viitanen itse kiinnitti huomiota siihen, kun tarkkaan kuunteli
häntä, että kun hän puhui korkotukiehtojen
muuttamisesta, hän nimenomaan puhui, että jotta
saataisiin tuotantoa lisää, ja tämä on
olennainen kohta. Kysyntä ja tarjonta markkinoilla määräävät
pitkälti hinnanmuodostuksen, ja aina kun kysyntää on
enemmän kuin tarjontaa, se on ongelma. Kaikki panokset
pitäisi keskittää siihen, että saadaan
nimenomaan lisää vuokra-asuntotuotantoa.
Tältä osin näihin ehtoihin on puututtu,
ei perinteisellä tavalla, niin että niitä ehtoja
sinänsä olisi muutettu, vaan nimenomaan tämän
käynnistysavustuksen avulla, jossa 10 000 euron
kohdekohtainen käynnistysavustus jokaista valtion tukemaa
asuntoa kohti koko Helsingin seudulla on nykyinen käytäntö,
ja se on merkittävä vastaantulo ja vastaa faktisesti
samaa tilannetta kuin se, että korkotukiehtoja olisi muutettu.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Muitakin vuokra-asuntoja on. 60—70-luvulla
annettiin valtion lainoja suurfirmoille, jotka rakensivat työntekijöilleen
kerrostaloja ja vuokrataloja, ja asukkaat maksoivat ne vuokrilla
takaisin, ja nyt ne on maksettu. Nyt nämä suuryhtiöt
ovat ruvenneet myymään näitä asuntoja
jopa kovanrahan asunnoiksi.
Mitä aiotte tehdä, että näin
ei tulisi jatkossa käymään vaan ne säilyisivät
vuokra-asuntoina? Tämä on kanssa tavallaan yleishyödyllistä toimintaa
ja varsinkin, kun vuokralaiset itse maksoivat, eivät nämä firmat.
Asuntoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Meillä niin sanottua aravalainsäädäntöä on
muutettu vuosikymmenten aikana kymmeniä, ellei satoja kertoja,
ja kulloisinakin aikoina rakennettujen talojen osalta ovat voimassa yleensä ne
määräykset, jotka silloin ovat olleet voimassa.
On erilaisia säännöksiä siitä,
miten asunnot kohdekohtaisten rajoitusten jälkeen vapautuvat
esimerkiksi myytäviksi, mutta ei niihin tietenkään
voida jälkeenpäin ja takautuvasti yrittääkään
puuttua.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Asunnottomuus on hyvinvointivaltion yksi
pahimmista häpeätahroista. Meillä on
yli 7 000 asunnotonta edelleen. Moni joutuu asumaan toisten
nurkissa, pahimmillaan jopa kadulla, ja tämä tilanne
on ollut vakava jo pitkään. Hallitusohjelma on
hyvä tässä mielessä, ja tässä hallitus
on ryhtynyt toimiin. Haasteitakin on: rahoitus uusien asuntojen
hankkimiseksi, tekijät niille, ja sitten tuntuu olevan
vaikea löytää semmoisia kohteita, missä naapurusto
ei valita, elikkä näitä kohteita on ollut
vaikea saada liikkeelle.
Arvoisa puhemies! Haluaisin kysyä asiasta vastaavalta
ministeriltä: Päästäänkö tämän
hallituksen aikana aivan konkreettisesti eteenpäin asunnottomuuden
vähentämisessä? Saadaanko aikaan aivan
oikeita asuntoja asunnottomille, ja jos saadaan, niin kuinka paljon?
Asuntoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Asunnottomuus on viimeisen parinkymmenen
vuoden aikana vähentynyt noin 20 000:sta noin
7 000:een. Siinä on tapahtunut myönteistä kehitystä kaikkien
hallitusten aikana. Sen sijaan tämä asunnottomuuden
kova ydin eli pitkäaikaisasunnottomuus on pysynyt noin 3 000:n
paikkeilla huolestuttavan pitkään. Tämä hallitus
on tehnyt nimenomaan pitkäaikaisasunnottomuuden vähentämisohjelman,
jonka tavoitteena on puolittaa tämä pitkäaikaisasunnottomuus.
Siihen on korvamerkitty rahaa erityisryhmien investointiavustuksista
20 miljoonaa euroa vuodessa. Sitten yhdessä STM:n ja kuntien
kanssa on tukipalveluihin osoitettu aivan uutta rahaa. Siinä mielessä eväät
todelliseen parannukseen ovat olemassa.
Mutta ed. Kaikkonen kiinnitti huomiota myös hyvin relevanttiin
tekijään eli kysymykseen siitä, että sitten
niitä kohteita pitää ihan oikeasti löytyä.
Me olemme ympäristöministeriön kanssa
luonnostelleet aiesopimukset kymmenen suurimman kaupungin kanssa,
ja meillä on kaupunkien virkamiestason kanssa yhteinen
näkemys näistä kohteista. Oikeasti tässäkin
haluan vedota kaikkiin kaupungin päättäjiin
kaikissa näissä isoissa kaupungeissa, että kun
ne asiat tulevat päätöksenteon kohteeksi,
niin oikeasti myös kannetaan vastuuta ja hyväksytään
ne kohteiksi. Tosiasia on se, että yleisellä tasolla
tämän tyyppisiä toimenpiteitä mielellään
kannatetaan, mutta sitten kun tulee konkreettinen projekti, niin
sitten tulee helposti semmoista ajattelutapaa, että ei kuitenkaan
lähdetä tähän. Ei voida ajatella
näin, (Puhemies: Minuutti kulunut!) koska silloin itse asiassa
kaikki paikat aina olisivat vääriä.
Tapani Mäkinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täällä tuli
aikaisemmin ed. Virtasen kysymysvuorossa viittaus yleishyödyllisiin
toimijoihin Suomessa, joita on kolme suurta. Tottahan on se, että yleishyödyllisten
toimesta toteutettu rakentaminen nimenomaan yleishyödyllisen
rakentamisen kategoriassa on 2001 tapahtuneen lainmuutoksen jälkeen
romahtanut eli tällä hetkellä Suomessa
ei kukaan toimija juuri rakenna yleishyödyllisen kategorian
piiriin. Onko ministerillä aikomuksia tässä suhteessa
puuttua kenties tähän lainsäädäntöön,
jotta rakentaminen tulisi houkuttelevammaksi?
Aivan loistavaa yhteistyötä ympäristöministeriö ja
asuntoministeri ovat tehneet Helsingin seudun kuntien kanssa. 14
kuntaa on sitoutunut vuokra-asuntojen tuottamiseen tietyn määrän vuosittain.
Mutta jo tässä vaiheessa on kantautunut erityisesti
kehyskunnista kohtuullisen huolestuttavia viestejä siitä,
missä määrin ne sitoutuisivat näihin
tavoitteisiin (Puhemies: Minuutti kulunut!) ja erityisesti 20 prosentin
osalta. Tietääkö ministeri, miten ministeriö valvoo
tätä toteutumista?
Asuntoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Asuntopoliittisessa toimenpideohjelmassa
on kirjattu ja valtioneuvosto on sen hyväksynyt, että yleishyödyllisyyslainsäädäntöä
selvitetään.
On totta, että vuosituhannen vaihteessa on tapahtunut lainmuutoksia,
joita osa toimijoista pitää ongelmallisina ennen
kaikkea tuoton tuloutukseen liittyvän näkökulman
takia. Mutta uskallan kuitenkin väittää,
että isompi muutos on tapahtunut itse markkinoilla ja näitten
yleishyödyllisten yhteisöjen taustalla olevien
omistajien asenteissa. Voi olla, että siihen on lainsäädäntömuutoksin
vaikea päästä puuttumaan.
Mitä tulee Helsingin seudun kuntien ja valtion väliseen
aiesopimukseen, niin se on allekirjoitettu, se on hyväksytty
jokaisessa kunnassa, se on hyväksytty joko jokaisen kunnan
hallituksessa tai valtuustossa, ja totta kai me lähdemme
liikkeelle siitä, että ne hankkeet oikeasti pitää toteuttaa.
Tämänhetkinen tilanne on monelta osin huono, eräin
osin jopa erittäin huono, ja tulemme tekemään
tietenkin kaikkemme, jotta riittävästi painetta
itse kunkin kunnan suhteen on olemassa. Sitten tietenkin samaan
aikaan pitää muistaa, että meillä on
varsin pitkälle menevä kunnallinen itsehallinto
ja kaavoitusmonopoli. Mutta niin paljon painetta kuin minä persoonassani
pystyn luomaan, tulen luomaan.