Täysistunnon pöytäkirja 60/2011 vp

PTK 60/2011 vp

60. TORSTAINA 27. LOKAKUUTA 2011 kello 16.01

Tarkistettu versio 2.0

Itellan säästötoimet

Mirja Vehkaperä /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Itella on vähentämässä, lakkauttamassa, postikonttoreita ja kymmeniä asiamiesposteja. Me keskustan väki emme missään nimessä pysty hyväksymään näitä lakkautuksia. Onneksi tähän rintamaan on myöskin tullut mukaan eilispäivänä viestintäministeri Kiuru. Kysynkin nyt arvoisalta ministeriltä: Miten Itellan säästötoimenpiteet näistä lakkautettavista posteista nyt voidaan torpata?

On suorastaan kansalaisten perusoikeus se, että kannettava posti kotiin tulee viitenä päivänä viikossa ja myöskin postipalvelut saadaan varsin läheltä.

Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru

Arvoisa puhemies! Kyseessä on meidän suomalaisten rakastama postilaki, josta edustaja haluaa kysyä. Tuo postilaki aikoinaanhan sorvattiin viime hallituskauden loppupuolella varsin tiukaksi, ja voi sanoa, että postilaki kyllä suojelee suomalaisten postipalveluja aivan sopivalla tavalla. Siellä on tiukat klausuulit siitä, että postin on pidettävä huolta siitä, että välimatka postipalveluihin säilyy kohtuullisena ja on varmistettu, että jokaisessa kunnassa on vähintään yksi postikonttori. Tätä kautta on selvää jo, että Itellan yleispalveluvelvoitteen suorittajana on pakko noudattaa tätä postilakia. Tästä on tulossa asetus, jossa tarkemmin sitten määrittelemme, mitä tuo kohtuullisuus tarkoittaa.

Mirja Vehkaperä /kesk:

Arvoisa puhemies! Kansalaisten postipalvelut on turvattava postinumerosta riippumatta. Olemme juuri jokainen oppineet käyttämään asiamiesposteja siitä vastustuksesta huolimatta, kun näitä lanseerattiin Suomeen. Itellan päätös tietää monille haja-asutusalueilla asuville postipalveluiden katoamista kymmenien kilometrien päähän.

Arvoisa ministeri, hyväksyttekö te postipalveluiden keskittämisen?

Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru

Arvoisa puhemies! Mitä tarkoittaa postipalveluiden keskittäminen? Se on se ensimmäinen päivä -kysymys, joka sitten pitäisi ratkaista, mutta lähtökohtani on se, että Suomessa noudatetaan lakia. Me olemme tehneet postilain, jossa on aika tiukasti sidottu nuo ehdot, joilla postipalvelut Suomessa on turvattava, ja erityisesti tämä sitoo postikonttoreita eli tätä postipisteverkostoa. On naulattu hyvin tarkkaan lakiin, mitä tämä tarkoittaa käytännössä. Olisin tietysti suonut, niin kuin edustaja Vehkaperäkin tässä viittasi, sen, että yleispalveluvelvoitteen tuottaja Itella olisi odottanut jos ei muuta niin palvelun tuottajana sitä, että valtiovalta määrittelee, mitä tuo postilaki tarkoittaa käytännössä.

Nyt tässä ollaan menossa takapuoli edellä puuhun, koska asetusteksti on syksyn aikana tarkoitus kirjoittaa, ja tässä postilain tulkinnassa asetustasolla määritellään, mitä tarkoittaa kohtuullisuus. Siellä otetaan hyvin tarkkaan kantaa siihen, missä suomalaiset postikonttorit tulevat sijaitsemaan, ja tässä ei ole huolta. Siis se on aivan selvää, että me noudatamme postilakia ja asetus tulee olemaan postilain mukainen, eli siinä suhteessa lohdutuksen sana edustaja Vehkaperälle: (Puhemies: Ja minuutti täynnä!) me olemme ihan samassa liikkeessä.

Antti Rantakangas /kesk:

Arvoisa puhemies! Oli todella onnetonta, että hallitus päätti asettaa tilattaville lehdille arvonlisäveron. Se tulee merkitsemään sitä, että lehtitalojen ongelmat lisääntyvät ja myöskin jaettavan postin määrä alenee ja vähenee, mikä merkitsee ongelmia Itellalle.

Mutta, puhemies, sitten kysymykseen. Kysyn ministeri Kiurulta, missä vaiheessa tämän postipalveluasetuksen valmistelu on.

Siinähän on kaksi oleellista kysymystä. Miten kilpailijoitten markkinoille pääsyn edellytykset määritellään? Tuleeko tänne kermankuorijoita, jotka vievät parhaimman bisneksen Itellalta ja pahentavat entisestään ongelmaa? Mitkä ovat ne kriteerit? Toivottavasti mahdollisimman kovat ja korkeat.

Toinen on sitten se, miten yleispalveluvelvoitteeseen sisältyvän tappiollisen toiminnan korvaus valtion näkökohdasta hoidetaan. Osakeyhtiön kannaltahan on aivan kestämätön tilanne, että jälkeenpäin todetaan, että näin paljon tuli tästä velvoitteesta tappiota, ja ei tiedetä, tuleeko budjetista rahaa mikä summa tästä tappiosta. Kyllä ennakkoon pitäisi tietää, vähän samalla periaatteella kuin esimerkiksi täällä VR:n niin sanotun kannattamattoman liikenteen oston osalta.

Missä vaiheessa asetuksen valmistelu, rouva ministeri, on?

Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru

Arvoisa puhemies! Me olemme tekemässä tätä asetusta tämän syksyn aikana. Mutta kun olen nyt tässä yli kaksi viikkoa lukenut lehdistä, että Itella on itse ruvennut määrittelemään tätä minulle annettua tehtävää, niin olen ajatellut, että panemme sitten hösseliksi. Näin ollen olemme mahdollisimman nopeasti tekemässä tätä asetusta.

Tämä syksyhän on ollut aika työntäyteinen. Voin sanoa, että olen tässä ollut kolmisen kuukautta ja kahden ministerin tehtävien paketissa tämä on aika kapea kuori, johon on minut puristettu, niin että lohdutan teitä, edustaja: me tulemme tekemään tämän mahdollisimman nopeasti. Minusta se on jo hyvä signaali, että me olemme panneet nyt todella vauhtia tähän prosessiin, ja siltä osin arvioimme omalla asetuksellamme, missä nämä postipisteet jatkossa sijaitsevat.

Voin vaikka sitten, kun tämä debatti jatkuu, kertoa tarkemmin näistä kermankuorijoista ja heille tarkoitetuista menetelmistä. Se on myöskin hyvä muistaa — kuinka sanotaankin — että sitä tikulla silmään, joka menneitä muistelee, mutta voi sanoa, että ehkä tuossa postilaissa jäi tärkein hoitamatta ja sen määrittely juuri, miten me varmistamme, että kermankuorinta alueella kuin alueella ei ole mahdollista. Valitettavasti tämä puoli on jäänyt nyt vain minun harteilleni. Katsotaan sitten, (Puhemies: Ja minuutti on täynnä!) mihin me pystymme, ja tämäkin on tulossa.

Pertti Virtanen /ps:

Arvoisa puhemies! Ministerit, kansalaiset! Ministeri Kiuru sanoi todella erinomaisesti, että tämä kohtuullisuus määritellään ensimmäisen kerran. Kun tässä keskustapuoluetta on syytetty, niin viime kaudella kysyin monta kertaa ministeri Pekkariselta, minkä takia kansaa hävyttömästi rokottavien siirtomaksujen — sähkön ja muun ohella — suuruutta ei ole mitenkään määritelty muuten kuin kohtuullisena. Ministeri Pekkarinen silloin ei vastannut ikinä muuta kuin että kyllä ne pysyy kohtuullisina ne jutut. Eli tämä on erinomainen juttu, että ministeri Kiuru ajaa tätä juttua takaa nytten, että kohtuullisuus on määriteltävä.

Tänä aamuna tosiaan Itellan tyyppi leventeli Ylen ohjelmassa, että he ovat jo lakkauttaneet niitä. Eli aivan kuin ministeri sanoi, siellä on tiukat lait, mutta niitä voi tulkita kuinka sattuu. Nämä ovat kaikki edellisen hallituksen juttuja. Siellä oli muuten kyllä kokoomus ja vihreät ja RKP:kin vielä keskustan lisäksi.

Olen sitä mieltä, että nämä on määriteltävä kunnolla, ja Itella voisi muutenkin vähän... Nyt kun ulkomailta kaikki tilaavat Amazonista ja muusta kaikkia juttuja, niin Itella on vaan heikentänyt palveluja.

Puhemies Eero Heinäluoma:

Nyt tarvittaisiin jo kysymys!

Puhuja

Ilmoituksia tulee yksi, ja sitten lähetetään takaisin. Itella kuriin, ministeri! Vai mitä?

Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru

No, kokeillaan nyt sitten minun tajunnanvirtaani, jos sopii, puhemies.

Lähdetään siitä liikkeelle, että kohtuullisuus siis määritellään. Se on juuri näin, niin kuin edustaja Virtanen siellä ehdottaa. Tämä asia on nyt vielä tekemättä. On tietenkin luonnollista, että kun laki tulee voimaan, niin tehdään siihen perään asetus, ja tehdään nyt sitten asetus, jossa määritellään, mikä on kohtuullista. Kyllä me siihen pystymme. Me määrittelemme suoraan postilaista, mikä on kohtuullista. Kohtuullisena voidaan pitää sitä, että kun me laskemme väestötiheyden jollakin alueella ja vertaamme pinta-alaan, katsotaan, onko siinä palveluita käytettävissä. Me pystymme kartoittamaan alueella muutoinkin ilmenevät asioimistarpeet. Me voimme katsoa, missä palvelut ylipäänsä sijaitsevat, ja tarkastella paikallisia olosuhteita, jotka tuovat siihen oman pikantin lisänsä.

Näistä kaikista koostuu sellainen kohtuullisuuden määrittely, että joka alueella voidaan katsoa, miten tuo kohtuullinen matka niiden asiointireittien varrella, joita muutenkin käytetään, antaa ne palvelut, joita Itella tällä hetkellä ainoana palveluntuottajana meille suomalaisille tarjoaa. On myöskin katsottava, että jokaisessa kunnassa sijaitsee vähintään yksi piste.

Niin kuin tässä on todettu, on myöskin hyvä sanoa, että laki ei erittele sitä, onko kysymys asiointipostista vai onko kysymys varsinaisesta Itellan tunnuksella varustetusta konttorista. Siihen me valitettavasti emme pysty tämän lain pohjalta puuttumaan.

Eero Lehti /kok:

Arvoisa herra puhemies! Itellan hallintoneuvostossa asiaa käsiteltiin aika perusteellisesti. Kyllä minulle jäi — ja, oletan, muillekin hallintoneuvoston jäsenille, jotka olivat läsnä — käsitys, että Itella on tehnyt varsin huolellista työtä tämän jakeluverkoston ajanmukaistamiseksi ottaen markkinoiden supistumisen huomioon.

Nyt kyseiset asioinnit hoidetaan pääsääntöisesti siten, että posti viedään kyseisen alueen asukkaalle kotiin, jolloin on perusteltua, että 17 asiointi- tai muuta pistettä, joissa on noin 400 taloutta, saadaan tarkoituksenmukaisemmalla tavalla hoidettua. Kysynkin ministeriltä: Jos Itellalla ei ole tällaista mahdollisuutta, onko valtio valmis kattamaan Itellan tappiot?

Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru

Arvoisa puhemies! Juuri tästä edustajan huolehtimasta asiasta olen itsekin huolissani. Se on aivan selvää, että me vapautimme viime hallituskaudella Itellan myöskin kilpailulle tässä yhteiskunnassa.

Täällä aikaisemmin edustaja viittasi siihen, milloin tämä alkaa. Meille on tullut ensimmäinen hakemus nyt sisään ministeriöön, ja aikaa on sitten joulukuun alkuun asti kartoittaa ne kriteerit, jotka tästä postilaista puuttuvat, millä me rajoitamme tätä palvelua tai millä me koordinoimme tätä palvelua, millä me pidämme huolta myös siitä, että tuolla alueella ei tapahdu kermankuorintaa. Jos näin tapahtuu, silloin on ihan selvää, että yleispalvelun tuottaja eli tällä hetkellä Itella, ja varmaan vielä vuosia tästä eteenpäin Itella, tulee tietenkin vaatimaan valtiolta kompensaatiota niillä alueilla, joilla postipalvelu muutoin ei kannattaisi.

On aivan niin kuin edustaja tässä sanoo: se on valtion silloin subventoitava, meidän on korvattava nämä yleispalveluvelvoitteesta aiheutuvat kulut, ja minä en vielä tiedä, mistä ne otetaan, koska meillä on 800 miljoonaa ollut tämä jakovara tälle hallituskaudelle. En osaa edes kuvitella, puhummeko me nyt hintalapusta 1 miljoona vai 300, mutta ongelma on vakava, ja huhtikuussa saan selvityksen näistä erilaisista rahoitusmalleista.

Mutta niin kuin sanoin, tähän jäi valuvirheitä, ja tälle nyt ei voi mitään. Tämän lain mukaan mennään niin kauan kuin postilaista pidetään kiinni.

Martti Korhonen /vas:

Arvoisa herra puhemies! Tämä postilain muutos, joka viime kaudella tehtiin, oli keskustapuoleen lahja maaseutujen Suomelle — ja suoneniskun tapainen lahja. Silloin kerrottiin, mitä tässä tulee tapahtumaan, mikä tämän seuraus on: maaseutu tyhjenee, sieltä ne edellytykset viedään pois. Nyt niitä yritetään säilyttää kaikin keinoin, hakea sitä kompensaatiota sinne. Te tiesitte varsin hyvin, että markkina supistuu. Te halusitte vapauttaa kermankuorinnan kaupunkeihin nimenomaan, mikä vie Itellalta toimintaedellytykset alueilla. Se on ikävä kyllä se historia.

Kun nyt puhutaan tästä tappiollisesta toiminnasta, niin me sanoimme silloin, että se aiheuttaa 100—150:n, ehkä mahdollisesti 200 miljoonan euron tappion, joka pitää kattaa tavalla tai toisella niin, että sinne tulee veronluonteisia maksuja niille, jotka poimivat kermaa, tai niin, että sitten valtio kompensoi.

Arvoisa valtiovarainministeri, onko valtiovarainministeriön puolella käsitelty mahdollisuutta verolain muutoksiin, jotta pystytään Itellan toiminnat turvaamaan?

Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen

Arvoisa puhemies! Emme ole tässä vaiheessa käyneet keskustelua verolain muutoksesta, mutta se on tietenkin selvää, että lakia pitää noudattaa ja julkisen palvelun tehtävistä pitää huolehtia. On valitettavaa, jos tästä aiheutuu yhteiskunnalle kustannuksia, koska me kaikki tiedämme, että me olemme tällä hetkellä hyvin vaikeiden talousaikojen edessä, ja sen takia kaikin mahdollisin toimin valtion puolelta pitää pyrkiä estämään ylivelkaantuminen. Nyt jo meillä on isoja haasteita, mihin emme kyllä uusia menoeriä tarvitsisi.

Puhemies Eero Heinäluoma:

Tähän aiheeseen viimeinen kysymys.

Mikko  Alatalo /kesk:

Arvoisa puhemies! Liikennevaliokunnan ex-puheenjohtajalle sanoisin, että tämähän liittyi Euroopan unionin kilpailun vapauttamiseen. Yritimme parhaamme tehdä yhdessä valiokunnassa ja myös ministerin kanssa, että kermankuorinta ei olisi ainakaan niin helppoa, ja nimenomaan turvata sitä, että Itellalla olisi asema, ja nyt tosiaan täytyy kattaa näitä kustannuksia varmaankin sitten valtion kassasta.

Sen verran sanoisin kuitenkin, kun ministeri Kiuru puhuu, että joka kunnassa pitää olla posti, että nyt, jos ministeri Virkkusen visio näistä suurista virtuaalikunnista toteutuu, eihän meillä kohta ole kuin 50 kuntaa. Silloinhan se on helppo järjestää, kun aina yksi posti on yhdessä kunnassa. Tätäkö te tarkoitatte?

Nimenomaan taksiasemapaikkalaissa me viime kaudella liikennevaliokunnassa turvasimme sen, että myös niissä kuntaliitoskunnissa on taksi saatavilla, annetaan taksilupia. Tätäkö te tarkoitatte nyt hallituksessa, että keskitetään niin voimakkaasti, että 50 postia riittää?

Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru

Arvoisa puhemies! Lakihan kiristi toimipisteiden sijoittelun säätelyä, mutta kun maailma muuttuu, niin näyttää siltä, että tähän lakiin on jäänyt niitä valuvikoja, joista äsken puhuin. Mutta toisaalta on myöskin tärkeää, että vähän pienemmissä kunnissa näitäkin palveluita on saatavilla. Nimittäin postilaki kyllä ihan sanatarkasti kertoo, että käytettävien palveluiden yhteyteen pitää myös postipalvelut laittaa, ja kohtuullinen asiointimatka rinnastetaan laissa tavanomaisen asiointimatkan pituuteen asiointialueella. Näin ollen meillä ei auta mikään muu kuin määritellä ensinnäkin tietyt kilometriperusteet. Meidän on määriteltävä väestönpeittoprosentit toimipisteiden saatavuudelle ja varmistettava, että toimipistepalvelu säilyy lähipalveluna, kuten laissa on todettu.

Aivan lopuksi sanon, että ehkä sopii vielä, että lähetän nyt eduskunnan puolesta myös terveiset. Nimittäin olen nyt juuri tämän kyselytunnin jälkeen tapaamassa Itellan pääjohtajaa, että ehkä tässä on teille sitten se viesti, että me käymme kyllä tästä hanakkaa keskustelua. Lähetän nämä eduskunnan terveiset tältä kyselytunnilta hänelle ihan freesinä, noin 15 minuutin päästä palaveerataan, jos tämä sopii, puhemies.

Puhemies Eero Heinäluoma:

Kyllä varmaan sopii. Mutta tällä erää tämä kysymys on loppuun käsitelty.