4) Laki tuloverolain 72 §:n muuttamisesta
Martin Saarikangas /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kyseessä on lakialoite tuloverolain
72 §:n muuttamisesta. Tämä tuli ajankohtaiseksi
mielestäni viime syksynä ja tämän
kevään aikana eri lähetystöjen
toimesta, jotka kävivät täällä tervehtimässä meitä edustajia
ja heidän valituksensa kohteena olivat Varsinais-Suomen
komennusmiesten verotuskysymykset.
Tässä vähän taustana haluaisin
todeta, että aikoinaan kun toimin sillä seudulla
telakan johtajana, niin meillä lähdettiin toteuttamaan
töiden ulkoistamista, koska töitä tuli
paljon ja telakan oman väen lisääminen
siten, että olisi voitu kaikki työt tehdä omasta
takaa, ei ollut mahdollista eikä liioin ajankohtaista.
Silloin Suomessa syntyi teollisuudessa tämä ulkoistaminen
ja alihankinnan käyttöönotto. Esimerkiksi
vuonna 1989 risteilyaluksen työstä tehtiin 70
prosenttia telakalla ja kun vuonna 2001—2002 jäin
pois, niin tehtiin täsmälleen päinvastoin
eli 70 prosenttia erilaisten alihankkijoiden ja komennusmiesten toimesta.
Tällä turvattiin, että töitä oli
paitsi telakka-alueella myös eri puolilla ympäri
Suomea.
Eräs vaihtoehto oli saada komennusmiehiä telakalle
tilapäisiä huippuja korjaamaan ja samaten, kun
suuria osia annettiin alihankinnaksi toimittajille, niin asentajat,
työntekijät koottiin ympäri Suomea. Näin
syntyi tämmöinen komennusmiesten joukko. Joskus
1996 tai 1997, muistan, kysyimme verottajalta ennakkopäätöksiä siihen, miten
näitä komennusmiehiä pitää hoitaa
verotuksellisesti, ja asia meni aika hyvin. Mutta sitten jollain
tavalla tämä on päässyt menemään
vikaan. Ymmärrän suuresti niiden komennusmiesten
ja heidän työnantajiensa ongelmat tämän
takia. Monelle on tullut mätkyjä tuhansia euroja asiasta,
jonka piti olla kunnossa.
Niin kuin tässä lakialoitteen perusteluissa
totean, Varsinais-Suomen alueella perusteettomien jälkiverotustoimenpiteiden
kohteeksi on joutunut ja joutumassa lähes tuhat laivanrakennusteollisuuden
alihankintayritysten työntekijää. Ei ole
perusteltua, että ei voida luottaa joihinkin työsopimuksiin
ja työehtoihin, kun otetaan pesti tai palkataan väkeä.
Nämä lähetystöt kävivät eduskunnassa
maaliskuussa tänä vuonna ja jättivät
myös kantelun Eduskunnan oikeusasiamiehelle asiasta, ja
tältä osin menneisyyttä käsitellään
siellä.
Arvoisa herra puhemies! Tästä kuitenkin heräsi
ajatus, että jotain pitäisi tehdä nyt
tulevalle toiminnalle, jotta ne komennusmiehet, jotka ovat telakkateollisuudessa
ja esimerkiksi ydinvoimalan rakennustöissä, voisivat
turvallisin mielin ottaa pestin ja tietää, miltä pohjalta
heitä verotetaan ja kuinka paljon. Kutsuinkin koolle ryhmän, jossa
olivat edustettuina Metallityöväen Liitto, teknologiateollisuus,
Elinkeinoelämän keskusliitto, alihankkijat ja
näiden juristit. Keskustelimme asiasta ja päädyimme
siihen, että jospa SAK:n ja EK:n juristit yhdessä tekevät
sellaisen paperin, jossa kolmikanta sitten tulee sitä kautta, että minä tuon
sen lakialoitteena tänne eduskuntaan.
Näin on tapahtunut, ja tämä lakialoite,
joka on kiertänyt täällä eduskunnassa,
on saanut suhteellisen suuren kannatuksen, 114 nimeä tähän
tuli. Varmaan olisi saatu enemmän, jos olisin voinut odottaa,
mutta asialla on, arvoisa puhemies, kiire. Meidän ydinvoimalamme
komennustyöt alkavat, ja meillä on Turun seudulla
varsin suuria, mittavia projekteja, ja on suuri mahdollisuus siinä,
että nämä työt sijoitetaan sellaisille
alihankkijoille, sellaisille toiminimille, jotka ottavat ulkolaista
palkkaväkeä tähän, jolloin tämä ongelma
ei kohdistu heihin.
Tämän perusteella siis päädyttiin
tähän nyt käsiteltävänä olevaan
lakialoitteeseen, jossa haluttaisiin muuttaa tuloverolain 72 § tilapäisen
työn käsitteen täsmentämisestä.
Tässä, herra puhemies, olen lähtenyt
siitä samasta periaatteesta, joka on sisämarkkinalaissa
direktiivissä, jossa katsotaan komennuksen olevan tilapäinen,
kun kyseessä on kolme vuotta tai sitä lyhyempi
aika. Tämä on otettu sitä varten, että tässä kotimaisessa
käytännössä suomalainen työntekijä,
suomalainen firma, olisi samanarvoinen meille tulevien ulkolaisten
firmojen kanssa tässä suhteessa.
Asialla on todella kiire, sillä tuhannet komennusmiehet
odottavat päätöstä, samoin heidän työnantajansa.
Toivonkin lakialoitteelle pikaista käsittelyä valiokunnassa.
Reijo Laitinen /sd:
Herra puhemies! Ed. Saarikankaan tekemä lakialoite
on hyvä. Valitettavasti nimeäni sieltä ei
löydy. Se on jotenkin päässyt luiskahtamaan
ohitseni sillä tavalla, että en ole sitä havainnut.
Tästäkin syystä on paikallaan, että lyhyen
puheenvuoron käytän. Olisin tämän allekirjoittanut
ilman muuta. Tunnen ongelman ja siihen liittyvät taustat
ja asian johtuen siitä, että me olemme valtiovarainvaliokunnan
verojaoston aktiivisuudesta johtuen epävirallisesti käsitelleet
tätä kysymystä sillä tavalla,
että olemme kuulleet myöskin asiantuntijoita verohallinnosta sekä eri
järjestöjen, muun muassa EK:n asiantuntijaa.
Verohallituksen edustajat totesivat siellä, että he
ovat ohjeistaneet samalla tavalla tämän kysymyksen
osalta kaikkia verovirastoja. Kuitenkin käytännössä on
käynyt niin, että Lounais-Suomen verovirasto muista
poiketen on ottanut tällaisen tulkinnan, joka tietysti
suuresti hämmästyttää. Verohallinnon
mukaan he eivät voi muuta tehdä kuin ohjeistaa,
eivät puuttua niihin päätöksiin,
mitä verovirastoissa tehdään. Jaostossa,
kun olemme tästä keskustelleet, olemme päättäneet, että tämän
käsittelyä tavalla tai toisella jatketaan. Nyt
se tapahtuu, kun tämä lakialoite on tehty, nyt
se tulee virallisesti siellä käsiteltäväksi. Selvää on
se — kun katsoin tätä allekirjoittaneiden
luetteloa, tämän ovat lähes kaikki verojaoston
jäsenet allekirjoittaneet — että tämä tulee myöskin
siellä käsittelyyn. Asianmukaisesti kuullaan asiantuntijoita
ja katsotaan, voidaanko tämän asian,
niin kuin mielestäni pitää, osalta edetä.
Tällä on kiire, niin kuin ed. Saarikangas totesi.
Muotoilu toisen momentin osalta liittyen tuloverolain 72 §:ään
on sellainen, joka tätä ongelmaa korjaisi. Toisaalta
tuloverolain 72 §:ssä määritellään
työmatka, toimiala jnp.
Minä kyllä nyt tässä aivan
lopuksi vetoan kaikkiin kansanedustajiin, että tämä asia
nyt ripeästi vietäisiin eteenpäin ja
saataisiin tähän epäkohtaan korjausta.
Tämä on melkoinen ongelma. Tällaisten
tilanteiden varaan, mihin nyt henkilöt ja yritykset Lounais-Suomen
veroviraston tulkinnan johdosta ovat joutuneet, ei voida meidän työmarkkinoitamme
rakentaa. Sillä on kohtalokkaat vaikutukset.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Saarikankaan lakialoite on todettu
erittäin hyväksi, 114 allekirjoittajaa, joiden
joukossa on ollut mahdollisuus olla myös mukana, vahvistavat
sitä, ja täällä ed. Laitinen
kävi myös kertomassa tämän keskeisen
käytännön ongelman, mikä tässä tulee
esille.
Lakialoitteita tietysti yleensäkin asioissa, jotka
vaikuttavat eduskunnan enemmistön kannalta tärkeiltä ja
selviltä, todella pitäisi sitten nopeasti tehokkaalla,
toimivalla tavalla viedä eteenpäin. Ilman vakavaa
käsittelyä kyllä me kansanedustajina
itse viemme lakialoitteelta sen merkityksen, ja se periaate, että jos
yli 100 kansanedustajaa on lakialoitteen allekirjoittanut, silloin
sitä nopeammin ja ikään kuin vakavammin
viedään eteenpäin, on hyvä,
mutta kaiken kaikkiaan kaikkia lakialoitteita, joilla on perusteltu
pohja, pitäisi eduskunnassa pystyä käsittelemään
silloin, kun kysymyksessä on kiireellistä lainsäädäntöä vaativa
hanke. Yhteistyö eduskunnan valiokunnasta asianomaiseen
ministeriöön on myös tärkeätä pitää mielessä.
Uskon, että tämä tuloverolain 72 §:n
muuttaminen tulee nopeasti käsiteltyä, koska,
niin kuin todettu, verojaosto on tämän takana.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen allekirjoittanut tämän,
pidän tätä esitystä perusteltuna
ja ihailen sitä tapaa, millä ed. Saarikangas tämän
asian hoiteli. Harvoin se tehdään noin perusteellisesti
ja lyhyessä ajassa kuitenkin, siitä vaan ihaileva
kiitokseni.
Arvoisa puhemies! Minä kiinnitän tässä semmoiseen
vähän tyhjänpäiväiseen
asiaan huomiota, mutta olisi hyvä, että nämä esitykset
olisivat oikoluettuja. Nimittäin perustelujen toiseksi
viimeisen kappaleen viimeisessä virkkeessä tarkoitettaneen
sanaa "selkeää", se on väärin
kirjoitettu. Kun se on olennainen asia koko tässä kysymyksessä,
kun verohallinnon tulkintojakin ruvetaan lainsäädännöllä korjaamaan,
niin olisi tietysti hyvä olla se avainsana oikein kirjoitettu, mutta
kun on kiireellä tehty, niin se varmasti hoitaantuu tällä tavalla
ja varmasti menee sinne valiokuntaan nyt.
Sitten ed. Tiusanen kerkisi täältä jo
luiskahtaa ulos, mutta olisin hänelle muistuttanut nyt
vielä hyvin tärkeästä asiasta,
siitä meidän on pidettävä kiinni,
muuten romuttuu tämä Ilkka Suomisen periaate.
Jos on yli 100 allekirjoitusta, niin otetaan käsittelyyn,
nimenomaan käsittelyyn. Silloin, jos yhtään
viedään pitemmälle tätä periaatetta,
niin se voi romuttaa automaattisesti tämän, mutta
otetaan käsiteltäväksi, kuullaan
asiantuntijat ja hoidetaan se asia eteenpäin, olkoon se
lopputulos sitten mikä tahansa, vaikka reippaasti yli 100
allekirjoitusta olisikin.
Martin Saarikanga s /kok:
Arvoisa puhemies! Pahoittelen, että ed. Laitisen nimi
ei ole tässä. Kiersin salia ja eduskuntataloa,
mutta halusin sen mahdollisimman nopeasti tänne, ja kun oli
reilusti päälle 100 allekirjoittajaa, niin totesin,
että ehkä se menee eteenpäin, koska olin
ymmärtänyt vanhempien edustajakollegoitten, kuten
kollega Pulliaisen, puheista, että jos on päälle
100 allekirjoittajaa, niin silloin yleensä aloitteeseen
suhtaudutaan vakavasti.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen osaltani allekirjoittanut tämän
ed. Saarikankaan tekemän hyvän aloitteen ja voin
vakuuttaa, että on tuntuva tarve saada selvennystä näiden päivärahojen
maksamisperusteisiin. Työnantajat tarvitsevat tätä selvennystä,
ja nyt Turun seudulla telakkatyömailla työntekijät
ovat joutuneet varsin kohtuuttomien jälkiverotusseuraamusten kohteiksi.
Uskon, että he ovat luottaneet, että nämä päivärahat
on heille maksettu täysin säännösten
mukaisesti. Yritykset tarvitsevat selvennystä, ja on hyvä,
että tämä asia nyt tulee tämän lakialoitteen
avulla viralliseen käsittelyyn. Tämä ed.
Saarikankaan muotoilu on hyvä, voi olla muitakin hyviä muotoiluja,
mutta tämä tarvitsee nimenomaan lainsäätäjän
ratkaisun. Emme me voi väistää tämän ratkaisun
tekemistä ja siirtää sitä veroviranomaisille.
Reijo Laitinen /sd:
Puhemies! Ihan lyhyesti: Ed. Kiviranta istuu myöskin
tuolla verojaostossa, on alueen kansanedustaja, tuntee asian yksityiskohdat
myöskin erittäin hyvin. Sen lisäksi hän
on veroasiantuntija, hyvä näin.
Minä olen tyytyväinen siitä, että pääsen
tähän asiaan vaikuttamaan verojaostossa, kun asiaa
käsitellään, ja se minulle oikein hyvin
riittää. Pidän luonnollisena sitä,
että kun näin moni, yli 100 kansanedustajaa, on
tämän lakialoitteen allekirjoittanut ja kun on
tällaisesta asiasta kysymys, joka on todellinen ongelma
ja johonka on pikaisesti saatava korjaus, niin se otetaan käsittelyyn ja
viedään eteenpäin.
Keskustelu päättyy.