Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Nyt sunnuntaina Ranskassa järjestetään
kansanäänestys EU:n perustuslaista ja ensi viikon
keskiviikkona Hollannissa, ja nämähän
ovat aiheuttaneet merkittävää levottomuutta
EU-piireissä. Nyt kun tämän perustuslain
oli määrä tulla voimaan Suomen puheenjohtajakaudella
1. marraskuuta 2006, niin olisi vähintäänkin
aiheellista kuulla pääministeriltä, minkälainen
riskianalyysi tästä tilanteesta on tehty ja mikä on
Suomen suunnitelma B.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kun eletään juuri Ranskan
kansanäänestyksen aattoa, niin ei kannata sitä äänestystä häiritä muiden
esittämillä riskianalyyseilla. Ranskalaisilla
on samanlainen vastuu sopimuksen tulevaisuudesta kuin kaikilla muilla,
ja meidän vahva toiveemme on, että Ranskan kansa
hyväksyisi tämän sopimuksen kansanäänestyksessä.
Me olemme sopineet silloin, kun sopimus neuvoteltiin, siitä,
että jos neljä viidesosaa jäsenmaista
on ratifioinut syksyyn 2006 mennessä sopimuksen, mutta
yhdellä tai useammalla on vakavia vaikeuksia sopimuksen
ratifioinnissa, silloin Eurooppa-neuvosto käsittelee asiaa.
Se, millä tavalla käsittelee, mihin se johtaa,
sitä ei ole tietoisesti haluttu ennakoida. No, tietysti
jokainen ymmärtää sen, että jos
varsinkin nyt kahdessa seuraavassa kansanäänestyksessä sopimus
molemmissa kaatuisi, voidaan hyvin kuvitella, että aikaisemmin asiasta
jo pitää keskustella.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Ranskassa on kuitenkin pantu merkille, että siellä on
syntynyt hyvin huomattava määrä erilaisia julkaisuja
siitä, mitä tämä EU:n perustuslaki
oikein tarkoittaa, ja vihdoinkin ihmiset ovat ryhtyneet ottamaan
siitä selvää, mihin tämä sitten
johtaakaan. Mutta on myöskin pantava merkille, että Suomessa
itse asiassa keskustellaan enemmän Ranskan kansanäänestyksestä kuin
siitä, miten Suomessa sitten otetaan vastaan tämä EU:n
perustuslaki. Haluaisinkin kysyä:
Minkälaisia toimia hallituksella on ollut sen suhteen,
että Suomessa ihmiset olisivat mahdollisimman hyvin perillä tästä perustuslaista,
ja millä tavalla nyt valmistaudutaan siihen, että eduskunta
tulee sitten saamaan hallituksen ratifiointiesityksen?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Suomen hallituksen tarkoituksena on joka tapauksessa
tuoda sopimus eduskuntaan ratifiointikäsittelyä varten.
Tarkoitus on viimeistellä se niin, että se saadaan
vielä kevätkauden aikana eduskuntaan ja sitten
täällä käsiteltyä.
Näin menettelevät myös muut maat siitä riippumatta, mikä tulee
olemaan nyt tulos näistä lähiaikojen kansanäänestyksistä.
Luonnollisesti sitten myöhemmin voidaan joutua vielä uusiin
tilanteisiin, mutta on tärkeätä, että tässä vaiheessa
viedään tätä asiaa eteenpäin.
Suomessa on ollut poikkeuksellisen laajaa Eurooppa-tiedotuksen
hoitamaa tiedotusta, materiaalin julkaisua, levittämistä,
keskustelutilaisuuksien ja informaatiotilaisuuksien järjestämistä perustuslakisopimuksen
ympärillä. Ainakin kansainväliset vertailut
osoittavat, että suomalaiset ovat verrattain hyvin tietoisia
perustuslakisopimuksen keskeisestä sisällöstä.
Olen kyllä kiinnittänyt huomiota siihen, että Ranskan
kansanäänestyksen alla enemmänkin näyttää keskustelu
kohdistuvan asioihin, jotka eivät ole perustuslakisopimuksen
osia, ja että kantaa otetaan asioihin, joita ei ole perustuslakisopimuksessa,
(Puhemies koputtaa) ja tämä näyttää vaarantavan
myös tuloksen.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Itsenäisyys on jälleen
päivän lähempänä, ja
Ranskan kansa voi antaa koko Euroopalle suuren lahjan ja hylätä tämän
kelvottoman ja valtaa keskittävän esityksen. Paras
osahan tässä perustuslakisopimuksessa on selkeä eropykälä,
miten tästä kolhoosista pääsee
ulos. Mutta kun ulkoministeri kehui, kuinka kansa tietää tästä sopimuksesta, minulla
on se kokemus, että Suomen kansa ei tiedä hölkäsen
pöläystä tästä sopimuksesta,
vaan päinvastoin on kysynyt, mistä sopimuksesta, mistä perustuslaista
siellä Ranskassa äänestetään.
Olen heille vastannut: siitä, mikä Suomessa meinaa
tulla voimaan ilman mitään keskustelua.
Onko nyt niin, että hallitus — jos tämä kansanäänestyksessä hylätään
sekä Ranskassa että Hollannissa — tarjoilee
Suomen kansalle ja sen eduskunnalle hylättyä sopimusta?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! En missään tapauksessa pidä suomalaisten
perustuslakisopimuksen tuntemusta riittävänä,
mutta ainakin kansainväliset vertailut, joita on tehty
EU-maiden kesken, osoittavat sen, että suomalaiset tuntevat
kuitenkin keskimääräistä paremmin
sen keskeisen sisällön, vaikka itse epäilevät,
että he tuntevat sitä varsin huonosti. Sen sijaan
ainakin aiemmin Ranskassa oli se tilanne, että ranskalaiset
olivat sitä mieltä, että he tuntevat
varsin hyvin perustuslakisopimuksen sisällön,
mutta sitten, kun sitä tarkemmin selvitettiin, osoittautui,
että näin ei ollutkaan, vaan suomalaiset tunsivat
sitä keskimäärin paremmin. Tässä on
myöskin nimenomaan puolueilla ja kansalaisjärjestöillä oma
tehtävänsä ja vastuunsa, jota me Eurooppa-tiedotuksesta
tuemme, ja tämän perustuslakisopimuksen sisältöä käydään läpi
kaikissa mahdollisissa tilanteissa kansalaisten kanssa.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Keskustelun mahdollistaminen on tosi tärkeä asia,
jotta ihmiset pysyvät tässä muutoksessa
mukana ja jotta myös eduskunnalla on käytössään riittävä kansalaispalaute,
kun se tähän ottaa syksyllä kantaa. Eduskunta
lisäsi muistini mukaan syksyllä huomattavan määrärahan
tämän tiedotuksen tukemiseen, niin että kansalaisjärjestöillä olisi
mahdollisuus käyttää sitä rahaa
hyväkseen, jotta tilaisuuksia voidaan järjestää.
Mitä tälle rahalle kuuluu? Onko se ollut avoimessa
haussa, ja onko se käytössä?
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Herra puhemies! Jokainen sentti siitä tulee käyttöön ja
jakoon. Kiinnostusta siihen kohdistui, ja perusteltuja hakemuksia
on paljon enemmän, kuin mihinkä tuo eduskunnassa
kiitettävästi nostettu määrärahakaan
riittää.