6) Hallituksen esitys laiksi sotilasvammalain 6 ja 17 §:n
muuttamisesta
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! On käsittämätöntä,
ettei tässä lainsäädännössä olevaa
byrokraattista asiaa työkyvyttömyysasteesta saada
pois sotavammalaista. Käsite "työkyvyttömyysaste"
halventaa niitä 14 000:ta sotavammaista, joiden
keski-ikä on 85 vuotta. 85-vuotias sotavamman saanut henkilö on
sataprosenttisesti työkyvytön riippumatta vamman
asteesta. Odotan, että hallitus poistaa koko työkyvyttömyysasteen
lainsäädännöstä ja
antaa samat edut kaikille niille 14 000:lle vielä jäljellä olevalle
sotavamman saaneelle henkilölle. Hallitus voisi vihdoin
poistaa tämän häpeällisen lainsäädännön,
joka ivaa yli 80 vuoden ikäisiä kunniakansalaisiamme.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Olen aikaisemminkin monta kertaa puhunut
tästä asiasta ja aina vähän
mollivoittoiseen sävyyn. Olen samoilla linjoilla kuin ed.
Laxell tämän asian suhteen. Hyvin moni muu meistä tässä salissa
on ollut samoilla linjoilla.
Se on minun puheeni suurin kysymys tässä.
Se ei kohdistu tälläkään kertaa
hallitus—oppositio-jännitteisiin, vaan johonkin
aivan muuhun. Kaikki tämän salin edustajat ovat
kuka missäkin puhuneet näistä asioista
erittäin myönteiseen sävyyn silloin,
kun nämä ryhmittymät ovat käyneet
täällä eduskunnassa asioitaan esittämässä, on
oltu sitten hallituksessa tai oppositiossa. Itsenäisyyspäivän
puheissa, kaatuneiden muistopäivän puheissa ja
muualla kaikkialla on raikunut suorastaan kunniakansalaisen maine
ja termi ja se, miten pitää kohdella etenkin sotainvalideja mutta
myöskin sotaveteraaneja.
Tämä on ihan selvä asia, ja sen takia
minä nyt tässä itseänikin yritän
taas kerran likoon laittaa, vaikkei se nyt näytä mitään
missään aiheuttavan, mutta ehkä joku
pikkanen juttu kuitenkin liikahtaisi. Nimittäin tämän
ikäistä kohderyhmää ei ole paljon.
85-vuotiaita sotainvalideja, tai 86-vuotiaita peräti, on
noin 11 000 tietääkseni ja 75 000 on
sitten sotaveteraaneja. Se on se koko ikäryhmä,
mikä Suomessa on tässä nyt keskustelun kohteena.
Tämä hallituksen esityshän on oikean
suuntainen. Tässä alennetaan näitä haitta-asteprosentteja,
mutta on aivan absurdia, että yleensä sen ikäisiltä ihmisiltä enää odotetaan
minkäänlaista työkyvyttömyyshaitta-asteprosenttia.
Ei ole pitkä aika, kun osoitin täällä samalla
lailla puhemies Kääriäiselle sormea ja
sanoin, että kun virkamies sanoo jollekin veteraanille
tai sotainvalidille, että "sulta puuttuu 5 rosenttia",
niin kuvitelkaa, miltä se siitä sotiemme veteraanista
tuntuu, että siinä iässä voidaan
tämmöisellä kriteerillä joku
sulkea pois. Tässä nyt käytännössä taitaa olla
niin, että laitoshoitoon pääsevät
useimmat kuntoutukseen silloin, kun halutaan, mutta avohoidon kuntoutuksessa
on paljon puutteita. Siellä on myöskin yhteistoimintavaikeuksia
kunnallisen puolen ja varsinaisesti Valtiokonttorin kustantaman
kuntoutuksen suhteen, rahoja jää toisessa paikkaa
käyttämättä.
Tässä on se koko keskustelun ydin, minkä takia
minä tänne nyt sitten tulin tästä asiasta
puhumaan, miten meidän virkamieskunta ja sitten voimassa
oleva hallitus aina vuorollaan on näin kylmäkiskoinen
tämmöisissä asioissa. Tämä olisi ollut
erittäin helppo putsata kokonaan pois kerralla. Se on ihan
selvä asia.
Mutta voin kyllä sanoa, että kun viime kaudella
olin sosiaali- ja terveysvaliokunnassa ja kyseiset Valtiokonttorin
asiantuntijat tulivat kertomaan, miksi näitä lukuja
ei mukamas voida poistaa, niin kyllähän minulle
tuli selväksi se, että ne ihmiset itse vastustivat
näiden prosenttien poistoa ilmeisesti vaan sen takia, että heiltä menisi työt
Valtiokonttorista, jos siellä ei enää tarvitsisi prosentteja
katsella. Jotain tämmöistä täysin
paikalla seisovaa ja outoa tässä on. Näin
tämä asia pitkittyy ja veteraanit poistuvat luonnollista
tietä, osa hyvin tyytymättöminä ja
pettyneinä ajatellen sitä, mitä he Suomen
kansan edestä aikanaan tekivät. Tämä on
se perusjuttu, jonka osalta toivoisin, että ilman mitään
lupausta meidän arvostettu puhemiehemmekin sopivassa tilanteessa voisi
aina vihjaista, että kyllä tälle joku
viiva ja piste tavalla tai toisella meidän politiikassa
toimivien niin sanottujen isokenkäisten pitäisi tehdä.
Tämä on oikean suuntainen lakiesitys, minä nyt
uusin sen vielä tähän loppuun, ettei
kukaan ymmärrä väärin. Minä en
sillä lailla tätä purnaa, mutta minä purnaan
sitä, että missään oleellisessa
vaiheessa ei tämmöistä vähän
isompaa liikahdusta edes tämän kohderyhmän
kohdalla voida tehdä. Miten sitten luullaan, että joissain
muissa asioissa, joissa järki puhuisi aivan toisin?
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Olen aivan samaa mieltä kuin tässä kaksi
edellä olevaa edustajaa on jo todennut, että tämän
lain muuttamisen kohdalla olisi todella toivonut, että ne
keskustelut, mitkä tässä salissa on käyty
niin hallituspuolueitten kuin oppositiopuolueittenkin taholta, olisivat
tuottaneet tulosta. Tietenkin tässä on tämä käsite
työkyvyttömyys, niin kuin täällä ed.
Laxell sanoi, miksi sitä ei ole poistettu. Todella toivoisin,
että olisi mahdollista, että vielä valiokuntakäsittelyssä jotain
muutosta saataisiin tähän.
Toinen asia on tietenkin se, että tässä on
tämä haitta-asteen prosentti edelleen. Kuulimme
jo, miten ed. Akaan-Penttilä toi esille, että noin 11 000
on sotainvalideja ja kaiken kaikkiaan sotaveteraaneja noin 75 000.
Ei olisi suuresta asiasta kysymys, jos tämä 25
prosenttia, nämä haittaprosentit, kokonaan poistettaisiin
ja lähdettäisiin siitä, että kaikille
näille yli 80—85-vuotiaille, joilla on sotavamma,
annettaisiin heidän kipeästi tarvitsemaansa kuntoutusta
ja sitä yksilöllistä hoitoa, mitä itse
kukin tarvitsee, että he voisivat vielä sen oman
elämänlaatunsa kokea hyvänä aivan
loppuun saakka. Toivon, että tähän voitaisiin
ainakin mietinnössä tuolla valiokunnassa puuttua.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä on hyvä ja
tärkeä asia, ja on hyvä, että se esille
nousee. Minun mielestäni tämä on sellainen
asia, jolla ei politiikkaa pidä tehdä, vaan tästä pitäisi
löytyä vahva yhteinen konsensus kaikkien puolueiden
kesken, miten asia hoidetaan niin, että tulee veteraanien
näkökanta hoidettua, mutta myös heidän
leskiensä ja sitten kaikkien, jotka ovat sodan aikana joutuneet
kärsimään. Edustajat Akaan-Penttilä ja
Laxell nostivat tässä ansiokkaasti esille asioita,
ja on hyvä, että näistä huolta
kannetaan, mutta enempi pitäisi huomattavasti tehdä.
Erityisen tyytyväinen nuorena kansanedustajana ja nuorena
henkilönäkin olin siitä, että ensi vuonna,
itsenäisyyden 90-vuotisjuhlavuonna, tämä veteraanipaketti
tulee parantamaan tilannetta. Kyllä tässä esityksessä on,
vaikka ehkä kosmeettinen on liian vähättelevä sana,
pieniä parannuksia luvassa ja yksi merkittävä on
sekin, että hieman laajennetaan näitä palvelun
tarjoajia, jotka voivat esimerkiksi sotainvalideille palvelua tarjota.
Täällä todetaan muun muassa näin, että "esityksessä tarkoitettu
laitoshuolto voitaisiin siten järjestää jossakin
Valtiokonttorin kilpailutuksen perusteella hyväksymässä yksityisessä laitoksessa".
On hyvä, että näitä erilaisia palvelumahdollisuuksia
esille tuodaan. Tämäkään ei
ole ideologiaa, vaan tämä on puolustusta sille,
että saadaan mahdollisimman tehokasta ja hyvää hoitoa
niille, jotka ovat sen ansainneet elämäntyöllään
ja työllään sodissa.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! En tiedä, kuinka monta kertaa
olen tuolla lähetystöjen vastaanottosalissa seisonut
ottamassa vastaan lähetystöjen esittämiä sotaveteraanien
ja sotainvalidien vetoomuksia. Joka kerta olen pyytänyt
heiltä anteeksi sitä, että he ovat joutuneet tulemaan
tänne eduskuntaan ja meidän edessämme
pyytämään, ei armoa, mutta muutosta lakiin. Enkä muista
yhtäkään sellaista eduskuntaryhmää,
joka niissä tilaisuuksissa olisi sanonut, että me
emme ole teidän kannallanne. Jokainen on sanonut, että me
teemme voitavamme, me viemme terveiset eduskuntaryhmälle
ja teemme voitavamme, jotta tämä korjaantuisi.
Sitten on valiokunnassa käsitelty asiaa, se on tullut suureen
saliin ja hallitus on äänestänyt sitä parannusta
vastaan ja oppositio on äänestänyt puolesta.
Ed. Akaan-Penttilän puheenvuoro oli tavattoman hyvä,
se oli asiallinen. Toivon todella, että se näkyisi
myöskin silloin, kun aikanaan tästä äänestetään.
On aina helppo sanoa, että ensi vuonna tulee parannuksia,
vaikkakin tänäkin vuonna monet sadat veteraanit
saavat vastauksen, että ette te pääse
kuntoutukseen, koska ei ole riittävästi rahaa.
Kun budjettia käsiteltiin viime joulukuussa, silloinen
valtiovarainministeri Heinäluoma sanoi: "Jos rahat loppuvat,
niin myönnetään lisää."
Pidetään valtioneuvoston lupauksesta kiinni, että jokainen
pääsee kuntoutukseen. Nyt on tilanne se, että kaikki
eivät pääse.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Hieman minulle tuli kokoomuksen edustajia
täällä kuunnellessani mieleen vanha työmarkkinatotuus,
että jos palkkaneuvotteluissa sanotaan, että kyse
ei ole rahasta, vaan periaatteesta, niin kyse on rahasta. Tässä on
nyt hieman sama juttu, että jos sanotaan, että eihän
tässä ole kyse politiikasta, vaan periaatteesta,
niin kyllä tässä on kysymys politiikasta.
Tämä päätös on poliittinen
siinä kuin mikä tahansa muukin. Se tehdään
tässä salissa, ja se on aina tehty tässä salissa
vallitsevien voimasuhteitten mukaan. Se on muistaakseni aina tehty
jakolinjalla hallitus—oppositio.
Olen tietysti täysin vakuuttunut, että yksikään näistä veteraaneista,
joita tämä koskettaa, tai heidän läheisistään
ei voi ymmärtää sitä periaatetta, miksi
tämä päätös tehdään
näin. Miksi sitä vielä perustellaan työkyvyttömyydellä?
Voi kysyä, kuinka moni 85-vuotias veteraani omaa tämän
75 prosentin työkyvyllisyyden, ja jos omaa, niin mihin
työhön. Tämä on jotenkin irvokasta
tämän termin käyttö.
Tässä selkeästi on vähän
semmoinen ajatus, että hyvä on, annetaan nyt.
Viime kaudella annettiin 5 prosenttia pois, nyt annetaan taas 5
prosenttia, tähän jää vielä 25
prosenttia. Eli siis neljä eduskuntaa vielä ehtii
tätä käsitellä. Mutta voi olla,
että ei ehdi, koska ilmeisesti siihen mennessä jo
viimeinenkin veteraani on kuollut. Eli tätä asiaa
hoidetaan pitkällä tähtäimellä,
ja pitkällä tähtäimellä me
olemme kaikki kuolleita, valitettavasti veteraaneista aika moni
todennäköisesti vähän lyhyemmälläkin
tähtäimellä, ja ennen sitä tämä pitäisi
hoitaa.
Kyllä nyt omalta osaltani (Puhemies: 2 minuuttia!)
sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsenenä voin
vakuuttaa, että varmasti tulemme tekemään
tarvittavan vastalauseen, että pääsemme sitten
kukin äänestämään täällä joko
ideologiamme tai politiikkamme mukaan.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Sukunimikaimaedustaja toi hyvin esiin kyseisen työkyvyttömyyden,
joka varsinkin tässä kohtaa tiivistää jotenkin
koko tämän suomalaisen kyvyttömyyden
ongelman siinä mielessä, että tässä muutaman
vuoden sisällä ovat lopultakin tulleet esiin nämä psyykkiset,
henkiset, kaikennäköiset sotapsykoositutkimukset,
jotka ovat edelleen hoitamatta. Ehkä senkin takia, että tämä on
ollut arka asia. Ehkä tämäkin on semmoista
ruumiitten kaivamista haudasta ollut tällä psyykkeen puolella.
Mutta tässä tiivistyy ennen kaikkea se, kuinka kallista
on tämmöinen jälkihoito. Nyt ei voi sanoa,
että olisi voinut jotenkin ennaltaehkäistä tämän
jutun. Tietysti hyvällä diplomatialla koko sodan
olisi voinut ennaltaehkäistä. Mutta tässä justiin
koko tämä suomalaisen psyykkisen kuntouttamisen
vinoutuminen näkyy täysillä. Kaikki jälkihoito
on älyttömän kallista, Kelan takana ja
muuta. Sitä on tavallaan mahdotonta saada semmoisia rahoja,
joita voisi näihin ongelmiin enää tuoda
tai jotenkin lisäksi saada, mikä parantaisi sitten
suhteessa kuoleman lähestymistä tätä elinolemista
ja mielentilaa, mutta silloin meille jää ainoastaan
tämä kuntoutus, ja se on niin kuin tämä fyysinen
puoli: voisiko sanoa, että ihminen tiivistyy näillä loppumetreillä.
Tämä on sinänsä aika moraalitonta,
kun ajatellaan, kuinka pienestä asiasta loppujen lopuksi
on kyse ja kuinka suuren asian suhteen tämä asia
on mitoitettava, että jotenkin ... Onneksi aikakin loppui.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! On todettava, että tämä esitys
on sinänsä askel myönteiseen suuntaan,
ja esityksen vaikutuksissa todetaan, että ehdotettu uudistus
tuo laitoshuollon tai osa-aikaisen laitos- huollon piiriin arviolta
noin 140 uutta invalidia, eli sellainen on se joukko, joka tästä hyötyy.
Olen edeltävien puhujien kanssa samaa mieltä tästä työkyvyttömyysasteen
absurdiudesta tässä yhteydessä, ja aivan
erityisesti tämän tunnon herättää tuo
17 §, jossa puhutaan jopa kuoleman yhteydessä työkyvyttömyysasteesta.
Siellä sanotaan, että jos työkyvyttömyysaste
sotainvalidin kuollessa oli vähintään
20 prosenttia, niin sitten maksetaan hautausapua. En tiedä,
missä muussa laissa mitattaisiin kuoleman hetkellä työkyvyttömyysastetta,
eli tässä suhteessa todellakin lainsäädäntöä tulisi
uudistaa korrektimpaan muotoon.
Keskustelu päättyi.