10) Laki sairausvakuutuslain 11 luvun 7 §:n muuttamisesta
Bjarne Kallis /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Nämä seuraavat lakialoitteet,
10—25, liittyvät kristillisdemokraattien vaihtoehtobudjettiin.
Meidän vaihtoehtobudjettimme on tasapainossa. Siinä jonkin
verran lisätään menoja, mutta kaikki
menot rahoitetaan joko pienehköllä veronkorotuksella
kuin myöskin sillä, ettei valtionvelkaa lyhennetä hallituksen
esittämällä tavalla vaan lyhennetään
1,8 miljardilla 2 miljardin sijasta. Aivan varmasti tullaan jokaisesta
lakialoitteesta kertomaan, mikä on lakialoitteen sisältö,
mikä on sen vaikutus. Itse kerron ja puhun niistä lakialoitteista,
jotka on minun nimissäni jätetty.
Ensimmäinen niistä on 19) kohta, lakialoite n:o
88 varainsiirtoverolain muuttamisesta. Hallitukselta on jo tullut
esitys varainsiirtoverolain muuttamisesta, mutta se koskee taas
pörssiveroa, josta varmasti ensi viikolla keskustellaan aika
paljon, ja sekin sisältyy meidän vaihtoehtobudjettiin.
Ensi viikolla puhumme sitten siitä vastalauseen yhteydessä,
mutta tämä 19) kohta 6 §:n muuttamisesta
koskee tuota normaalia arvopaperivarainsiirtoveroa.
Kun arvopaperi hankitaan, veroa menee 1,6 prosenttia; kun kiinteistö hankitaan,
vero on 4 prosenttia. Kukaan ei osaa sanoa eikä minulle ainakaan
ole koskaan esitetty perusteluja, miksi esimerkiksi asunto-osakkeesta
maksetaan 1,6 prosenttia mutta omakotitalosta 4 prosenttia. Vastaus
on aina ollut: no, se on vaan näin.
Kun tietää, miten suuret nämä asumiskustannukset
maassamme ovat ja kuinka paljon asunto jo maksaa, niin 4 prosentin
varainsiirtovero omakotitalosta tuntuu todella kohtuuttomalta, kun taas
asunto-osakkeesta menevä vero on 1,6 prosenttia. 4 prosenttia
omakotitalosta, jonka hinta on 400 000, on 16 000
ylimääräistä rahaa valtion kassaan,
jotta pääsisi omaan taloon asumaan. Ei tämä voi
olla oikein, ja me kristillisdemokraateissa esitämmekin,
että tämä muutettaisiin niin, että varainsiirtovero
silloin, kun kiinteistö on hankittu pysyvään
asumistarkoitukseen, olisi 1,6 prosenttia eli sama kuin asunto-osakkeista.
Tarkoittaa sitä, että jos hankitaan muuhun tarkoitukseen
kuin pysyvään asumistarkoitukseen, silloin se
veroprosentti olisi edelleen 4. Toivon tietenkin, että voisimme
tuon korkeahkon veroprosentin myöskin myöhemmin
alentaa kohtuullisemmaksi, mutta tässä vaiheessa
haluamme asettaa asunnot samaan asemaan riippumatta siitä,
onko tämä asunto asunto-osake, arvopaperi, vai
omakotitalo.
20) kohta, lakialoite n:o 89, koskee niin sanottua dieselveroa,
ja siinä esitämme, että moottoriajoneuvojen
niin sanottua dieselveroa alennettaisiin, ja tämä ihan
ympäristöystävällisistä syistä. Uusi
dieselauto kuluttaa selvästi vähemmän
polttonestettä kuin bensiinimoottorilla varustettu auto
ja on siinä mielessä ympäristöystävällisempi.
Tämän vaikutus valtion tuloihin ei ole merkittävä,
mutta se olisi viesti kuluttajille, että suositaan hieman
enemmän tämmöisiä autoja, joiden päästöt
ovat pienempiä.
22) kohta, lakialoite n:o 91, koskee virvoitusjuomaveroa. Tällä hetkellä virvoitusjuomavero
on
4,5 senttiä litralta, joka tarkoittaa vähän
päälle 1:tä senttiä per juomapullo.
Tavallisesta juomapullosta 1,5 senttiä on vero. Me esitämme, että tämä vero
nostettaisiin 4,5 sentistä 7 senttiin, mikä tarkoittaisi
sitä, että tavallisen virvoitusjuomapullon hinta
nousisi ei 3 sentillä, kuten tuossa tekstissä on
todettu, vaan noin 2 sentillä pulloa kohti. Me emme näe,
että tämä olisi kovin merkittävä korotus.
Se vähentäisi todennäköisesti
jonkin verran kulutusta ja toisi valtion kassaan 10—15
miljoonaa lisää.
21) kohta, jonka äsken hyppäsin yli, on lakialoite
n:o 90, ja tämä on kanssa tuollainen oikeudenmukaisuusaloite.
Tällä hetkellä kotitalousvähennys
myönnetään esimerkiksi asunnon korjauskustannuksista,
siis työn osalta, palkkatyön osalta. Jos esimerkiksi
omakotitalossa tehdään putkiremontti, niin palkkakustannukset
voidaan vähentää kotitalousvähennyksenä.
Kun kerrostalossa tehdään putkiremontti, jonka
kustannukset ovat todella suuret, nousevat yleensä jopa
siis tuhansiin, jopa kymmeniintuhansiin euroihin, niin mitään
vähennystä ei saada. Siis jos minä asun asunto-osakkeessa
ja taloyhtiö päättää,
että tehdään putkiremontti, se tehdään
minun huoneistossani ja minä maksan, mutta minä en
saa mitään kotitalousvähennystä,
mutta naapurikorttelissa asuva omakotitalon omistaja saa kotitalousvähennyksenä nuo
putkiremontin palkkakustannukset.
No, eihän kukaan voi tätä pitää oikeudenmukaisena
ratkaisuna. Olen tästä aikaisemminkin tehnyt lakialoitteen.
Olen käynyt debattia joidenkin lehtien mielipidesivuilla,
eikä koskaan ole kukaan esittänyt hyväksyttäviä perusteluja
tälle epäoikeudenmukaisuudelle. Ei kukaan tätä ymmärrä,
miksi on näin.
Arvoisa herra puhemies! Sitten 23) kohta koskee alkoholijuomaveroa.
Hallitushan esittää, että siihen tehdään
pienehköjä korotuksia, jotka toisivat valtion
kassaan 40 miljoonaa euroa lisää ja joiden seurauksena
oluen vähittäismyyntihinta nousisi muutamalla
sentillä ja väkevän juomapullon hinta
noin 1 eurolla. Kristillisdemokraatit pitävät
hyvin tärkeänä, että kaikkien
näiden alkoholijuomien veroa korotettaisiin samassa suhteessa,
ja varsinkin pidämme erittäin huonona asiana sitä,
että oluen alkoholiveroa ei nosteta riittävän
paljon, koska olut on yleensä se juoma, johon nuoret ensimmäisenä tarttuvat
ja josta voi sitten seurata ikäviä seuraamuksia.
20 prosentin korotus kautta linjan vähentäisi
kulutusta, kuinka paljon, on tietenkin täysin
mahdotonta sanoa, mutta todennäköisesti selvästi
enemmän kuin hallituksen esitys vähentää.
Lisäksi se toisi lisää rahaa valtion
kassaan mutta myöskin merkitsisi säästöjä alkoholisairauksien
hoitamisessa.
Arvoisa herra puhemies! Muista lakialoitteista ryhmämme
jäsenet tulevat esittämään perusteluja,
minkä takia näin tulisi toimia.
Leena Rauhala /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä lähetekeskustelussa
on 15 lakialoitetta, jotka kuuluvat kristillisdemokraattien vaihtoehtobudjettiin,
niin kuin täällä ed. Kallis totesi. Näistä on
omissa nimissäni kolme. Käyn tässä läpi
joitain yleisiä seikkoja tästä ensimmäisestä,
joka on päiväjärjestyksen kohtana 10),
laki sairausvakuutuslain 11 luvun 7 §:n muuttamisesta.
Omissa nimissäni on lakialoitteita paitsi tästä sairausvakuutuslain
11 luvun 7 §:n muuttamisesta myös pitkäaikaistyöttömien
eläketuen muuttamisesta, ja kolmantena on sitten kunnallisen
eläkelain muutos, joka osin koskee omaishoitoa ja siinä erityisesti
omaishoitajia, jotka ovat eläkeläisiä.
Tämä kolmas ei kuulu näiden viidentoista
joukkoon, vaan on oma lakialoitteeni ulkopuolella tämän
meidän vaihtoehtobudjettimme, jolla on omat raamit siinä mielessä,
että pyrimme myös siinä pysymään
tuloissa ja menoissa tasan. Kristillisdemokraattien vaihtoehtobudjettihan
on noin 800 miljoonaa sekä tuloina että menoina.
Arvoisa puhemies! Hallitusohjelmassa hyvin vahvasti nostetaan
perheiden hyvinvointi, ja sen vuoksi myös me kristillisdemokraatit
olemme tuoneet eri yhteyksissä esille niitä hyviä asioita, mitä hallitus
on muuttamassa ja nostamassa perheiden tueksi. Kuitenkin olemme
nähneet, että sellaisia tukimuotoja, jotka olisi
jo nyt niin sanotusti etupainotteisesti otettu huomioon, ei kaikkia
ole nyt tässä hallituksen esityksessä,
ja niinpä esimerkiksi tämä sairausvakuutuslain
11 luvun muuttaminen liittyy niihin.
Hallituksen ohjelmassa todetaan seuraavaa: "Hallitus sitoutuu
vähentämään lasten, nuorten
ja perheiden pahoinvointia ja syrjäytymiskehitystä.
Lapsiperheiden köyhyyttä vähennetään
ja eriarvoistumiskehitykseen puututaan parantamalla lapsiperheiden
taloudellista asemaa. Käynnistetään lasten,
nuorten ja perheiden hyvinvoinnin politiikkaohjelma." Näitä myönteisiä asioita
on hyvä tuoda esille.
Mutta se, että hallitusohjelmassa on jätetty äitiys-
ja vanhempainpäivärahojen sekä sairauspäivärahojen
vähimmäistason korottaminen työmarkkinatuen
tasolle vasta vuoteen 2009, ei mielestäni ole aivan oikea
valinta. Niinpä tässä lakialoitteessa
63 on sisältönä se, että tämä vanhempainpäiväraha
korotettaisiin jo nyt vuoden 2008 alusta sille työttömyyspäivärahan
tasolle. Näemme, että se vahvistaisi nimenomaan
perhepoliittista näkökulmaa, eikä ole
mielestäni toisaalta edes suuresta rahamäärästäkään
kysymys.
Sitten on toinen omissa nimissäni oleva aloite, joka
on lakialoite 66 ja päiväjärjestyksen
kohta 13) eräiden pitkäaikaisesti työttöminä olleiden henkilöiden
eläketuesta annetun lain 1 §:n muuttamisesta.
Meillähän edellisellä kaudella on tehty
muutos pitkäaikaistyöttömien eläketukeen. Tiedämme,
että laman jälkeisenä runsaan 10 vuoden
aikana vaikeasti työllistettävien ikääntyvien
pitkäaikaistyöttömien joukko on suuri
ja työttömyyden ytimeen on edelleen jäänyt
semmoiset 50 000—60 000 iäkästä pitkäaikaistyötöntä,
joiden on vaikea työllistyä. Vuonna 2005 laki
eräiden pitkäaikaisesti työttömien
henkilöiden eläketuesta paransi tilannetta. Lain
perusteella vuosina 1941—1947 syntyneille erityisen pitkään
työttöminä olleille henkilöille
on turvattu kertaratkaisuna pysyvä toimeentulo eläketukena
ennen vanhuuseläkettä. On kuitenkin aiheutunut
ongelmatilanteita, eli tämä laki jätti
edelleen osan yli 10 vuotta työttömänä olleista
ulkopuolelle. Nyt tämän lakialoitteen sisältö on,
että huomioitaisiin myös tämä eläketuen
tarpeessa oleva joukko ja ulotettaisiin tämä eläketuki
myös näihin eli että vuosien 41—50
aikana syntyneellä Suomessa asuvalla henkilöllä olisi
oikeus tähän tukeen. Se on tämän
sisältö.
Sitten lyhyesti aloitteeni, joka on lakialoite n:o 74 kunnallisen
eläkelain 37 §:n muuttamisesta. Siinä on
kysymys omaishoitajista, joilla on kunnallinen eläke. On
tilanteita, joissa eläke putoaa, jos saa omaishoidon tuen.
Kuitenkin katson, että tämä omaishoidon
palkkio on sellainen, joka on otettava erilliseksi palkkatulosta,
ja näkisin, että tämä kohta
olisi hyvä korjata, koska siinä ei ole myöskään
kysymys suurista euromääristä, vaan nimenomaan
siitä, että monta kertaa näissä on kyse
ehkä 50—60-vuotiaista, jotka ovat jostakin syystä jääneet
eläkkeelle ja saavat pienen eläkkeen, joka ei
ole kuin jonkun verran, se rajahan on noin 500 euroa, mutta sillä ja
pienellä mahdollisesti 300 euron omaishoidon tuella ei
tulla toimeen, ja sen vuoksi toivoisin, että tätä rajaa
tarkistettaisiin.
Sitten vielä ihan muutama sana lakialoitteesta 78,
joka on laki omaishoidon tuesta annetun lain 3 ja 4 §:n
muuttamisesta. Aikaisemmin on tehty laki omaishoidon tuesta, joka
ei mahdollistanut subjektiivista oikeutta kaikille omaishoidon kriteerit
täyttäville saada omaishoidon tukea. Se olisi
mielestäni se tärkeä asia, joka pitäisi
korjata. Sitten on nämä kysymykset, jotka liittyvät
siihen, minkälaisia kuntoutus-, virkistys- ym. palvelumuotoja
mahdollistetaan omaishoidon tuen saajille, kun on omaishoidon tuen
piiriin päässyt. Tässä lakialoitteessa
on kysymys omaishoitajille järjestettävästä vapaasta
eli siitä, että jokainen omaishoidon tuen saaja
voisi saada viikoittaisen vapaapäivän. Nythän
se on kolme kuukaudessa. Näemme, että kun työtä tekevilläkin
on enemmän kuin yksi vapaapäivä viikossa,
niin aivan oikeutettu kohtuus on, että omaishoitajat saisivat vapaapäivän
kerran viikossa. Se on tämän lakialoitteen
n:o 78 sisältö.
Kaiken kaikkiaan sinänsä näemme kristillisdemokraatteina
erittäin tärkeänä, että avattaisiin uudelleen
koko tämä omaishoidon tuki, niin kuin sekä selvityshenkilö Elli
Aaltosen raportissa että myös Sirkka-Liisa Kivelän
tekemässä selvityksessä on sisältöinä,
että omaishoitajien tilannetta tulisi parantaa. On nimittäin
todella kohtuutonta tässä sekin, että meillä on
yli 300 000 omaishoitajaa ja omaishoidon tuen piirissä heistä on
vain noin 10 prosenttia eli 31 000. Tiedämme,
että omaishoidon merkitys palvelun antajana on suuri. Jos
sitä verrataan siihen, että omaishoitoa ei olisi,
niin se merkitsisi julkisten palvelujen, erityisesti laitoshoidon
tarpeen lisääntymistä, ja se olisi kunnissa
aikamoinen rahaerä. Tämä pitäisi ei
pelkästään raha-asiana vaan myös
arvoasiana hoitaa, että meidän omaishoitajat saisivat
sen mahdollisuuden, että tämmöinen taloudellinen kipu
ei vaikeuttaisi heidän jo muutenkin vaikeata elämäntilannettaan.
He tekevät sen työn varmasti ihan sillä asenteella
ja mielellä, mitä yleensä hoidossa tarvitaan,
mutta nämä rasitteet, mitkä tulevat sitten
siitä, että yhteiskunta ei ole riittävästi
tullut vastaan, tulisi korjata.
Päivi Räsänen /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä ovat
siis kristillisdemokraattisen eduskuntaryhmän vaihtoehtobudjettiin
liittyvät lakialoitteet. Olen itse kahdessa ensimmäisenä allekirjoittajana
ja aion niitä nyt hiukan tarkemmin esitellä.
Eli ehdotamme, että sairausvakuutuslakia muutettaisiin
niin, että perhehoitolain mukaisen toimeksiantosopimuksen
perusteella alle yksivuotiaalle lapselle perhehoitoa antavalle henkilölle
annetaan oikeus vanhempainpäivärahaan. Tällä hetkellähän
tällaista oikeutta ei perhehoitajilla ole. Olen itse saanut
yhteydenottoja aivan pienten vauvojen perhehoitajilta, jotka ovat
ihmetelleet sitä, miksi juuri kaikkein heikoimmassa asemassa
olevien lasten hoitajalla tai vanhemmalla, tässä tapauksessa
sijaisvanhemmalla, ei ole tätä oikeutta hoitaa
vanhempainpäivärahan turvin kokopäiväisesti
pientä vauvaa. Eräässäkin kunnassa
muutaman viikon ikäisen huostaanotetun vauvan perhehoitajalle,
sijaisäidille, todettiin, että hänellä on
oikeus viedä lapsi työpäivänsä ajaksi
kunnalliseen päivähoitoon, mikä ei todellakaan
ole tarkoituksenmukaista ajatellen tällaista pientä lasta.
Ehdotamme myös, että lakia lasten kotihoidon
ja yksityisen hoidon tuesta muutettaisiin niin, että alle
3-vuotiasta sijoitettua lasta hoitavalle perhehoitajalle annetaan
oikeus myös kotihoidon tukeen. Perhehoitajaliitto on tätä vuodesta
toiseen vaatinut, valitettavasti tuloksetta.
Haluan myös todeta, että kun viime kaudella näitä samoja
lakialoitteita esittelin tässä salissa, niin silloin
ministeri Hyssälä lupasi, että nämä hoidettaisiin
vielä sen vaalikauden aikana, mutta olen pahoillani siitä,
että jälleen kerran joudumme nämä esitykset
tänne tuomaan.
Tämän aloitteemme tavoitteena on lisätä sijaisvanhempana
toimimisen kannustavuutta ja vähentää lasten
hoitamista laitoksissa. Tämä on myös
taloudellisilta kustannuksiltaan yhteiskunnalle edullinen, sillä aloitteen
toteuttaminen vähentäisi kokonaiskustannuksia
laitoshuollon vähentyessä.
Lastensuojelutoimenpiteiden tarve lisääntyy huolestuttavaa
vauhtia. Sijoitettujen lasten kokonaismäärä on
kasvanut viime vuosina lähes 5 prosentin vuosivauhtia.
Suomessa on jo lähes 16 000 kodin ulkopuolelle
sijoitettua lasta, joista vain 30 prosenttia on sijoitettu perheeseen,
loput laitokseen. Tämä on todella häpeällistä,
sillä tällä hetkellä jo itäisen
Euroopan maissakin tämä suhde on parempi. Ruotsissa
70 prosenttia ja Norjassa peräti 80 prosenttia sijoituslapsista
hoidetaan perheissä. Jotta me saisimme tätä perhehoitajien
määrää merkittävästi
lisättyä, niin kyllä se vaatii sen, että niin
palkkiojärjestelmää kuin sitten mahdollisuutta
perhevapaisiin, ennen muuta kotihoidon tukeen ja vanhempainvapaaseen,
lisättäisiin.
Arvoisa puhemies! Toinen aloite, joka on nimissäni,
koskee niin ikään sairausvakuutuslakia, jota ehdotan
muutettavaksi siten, että adoptiovanhempien vanhempainrahakausi
laajennettaisiin biologisten vanhempien äitiys- ja vanhempainrahakauden
pituiseksi eli 263 päivään. Tällä hetkellähän
se on enimmillään 234 arkipäivää. Ehdotamme,
että tuo aika laskettaisiin lapsen saapumisesta perheeseen
tai siitä päivästä lähtien,
kun lasta on lähdetty noutamaan syntymämaastaan.
Ehdotamme myös, että adoptiolasten 7 vuoden ikärajaa
nostettaisiin 10 vuoteen vanhempainrahan saamisen ehtona.
Perhevapaa tulee nähdä lapsen oikeutena, eikä mielestämme
ole mitään perusteita sille, että adoptiolapsen
kohdalla tuo oikeus kokopäiväiseen vanhemmuuteen
on lyhyempi kuin biologisen lapsen kohdalla, miltei, voisi sanoa,
päinvastoin. Adoptiolapsi on aina kokenut menetyksiä, ensin
biologisesta äidistä tai perheestä, mahdollisesti
vielä lastenkodin hoitajista tai sijaisperheistä useaankin
kertaan. Kyllä lapsen kehityksen kannalta on tärkeää,
että hän saa hyvin rauhallisesti kiinnittyä uuteen
perheeseensä ennen kuin lapsen elämään
jälleen tulee uusia hoitajia. Asiantuntijathan suosittelevat
sitä, että olisi peräti vuoden aika tähän
kotiin ja perheeseen kiinnittymiseen, jolloin jompikumpi adoptiovanhemmista, äiti
tai isä, olisi kotona lasta hoitamassa. Tämä tarve
on myös isommilla lapsilla, minkä vuoksi ehdotamme
tuota 7 vuoden rajaa nostettavaksi aina sinne 10 vuoteen.
Arvoisa puhemies! Näistä kaikista aloitteista olisi
paljonkin sanottavaa, mutta haluan nyt vielä painottaa
tarvetta tuntuvampaan alkoholiveron korotukseen. Asiantuntijat ovat
viime päivinä kiinnittäneet huomiota
siihen, että kun meillä on tämä oluen
pakkausvero poistumassa ja kilpailu kovenee, niin itse asiassa tuo
hallituksen ehdottama oluen veronkorotus on niin pieni, että todennäköisesti
meillä oluen hinta ostajalle tulee edelleenkin laskemaan.
Olisikin nyt välttämätöntä saada
merkittävä korotus niin näihin miedompiin
juomiin, olueen, siideriin, viineihin, kuin sitten väkeviin
juomiin. On aivan kiistaton tosiasia, että alkoholihaitat
lisääntyvät suhteessa alkoholinkäyttöön,
ja toisaalta alkoholinkäyttö taas lisääntyy
aivan suorassa suhteessa siihen, kun alkoholin hinta laskee. Jos
mietitään alkoholin reaalihintaa, niin tähän
meidän ansiotasoomme, tulotasoomme, nähden
alkoholin hinta ei ole 50 vuoteen ollut näin alhaalla
kuin se on nyt. Siksi ei tarvitse ihmetellä sitä,
miksi alkoholihaitat ovat niin suurissa lukemissa. En muista, että kukaan
alkoholipolitiikan asiantuntija, nimenomaan kansanterveyden kannalta,
olisi pitänyt tätä hallituksen esittämää linjaa
riittävänä. On vaadittu ensimmäisenä askeleena
tätä vähintään 20 prosentin
korotusta alkoholiveroon, onpa sitten asiantuntija tullut sosiaali-
ja terveysministeriöstä tai Stakesista tai Lääkäriliitosta
tai Kansanterveyslaitoksesta. Tällä linjalla kristillisdemokraatit
ovat tässä vaihtoehtobudjettiin liittyvässä lakialoitteessaan.
Toimi Kankaanniemi /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Pitkään perinteeseen
nojaten kristillisdemokraattinen eduskuntaryhmä on tehnyt
jälleen tänä syksynä tasapainotetun
vaihtoehtobudjetin hallituksen esityksen rinnalle käsiteltäväksi
täällä eduskunnassa, valiokunnissa ja
sitten joulun edellä täällä isossa salissa.
Ehdotuksemme koostuu 15 lakialoitteesta, mutta niiden lisäksi
on joukko määrärahaesityksiä kohteisiin,
joista ei ole lainsäädäntöä.
Näistä merkittävimmät ovat kehitysyhteistyöpanostuksen
hallittu kasvattaminen, maaseutuun ja maatalouteen liittyvät
panostukset, energiapolitiikkaan, erityisesti kotitalouksien energiankäytön muutosten
tukemiseen kohdistuvat toimenpiteet, päihdetyö ja
muutamat muut tärkeät asiat suomalaisessa yhteiskunnassa.
Tasapainotettu vaihtoehtobudjetti tarkoittaa sitä,
että esitämme menolisäyksillemme vastaavat
tulot, kuitenkin hallituksen esitykseen nähden sillä poikkeuksella,
että hallitus esittää 2 miljardin euron
määrää käytettäväksi
valtionvelan lyhentämiseen. Me katsomme, että 1,8
miljardia riittää tässä tilanteessa,
ja haluamme käyttää tuon 200 miljoonaa
euroa tärkeisiin, polttaviin tarpeisiin yhteiskunnassa.
Odotamme, että myös muut oppositiopuolueet
tekevät tasapainotetun vaihtoehtobudjetin. Erityisesti
sosialidemokraateilta nyt tällä kertaa johtavana,
suurimpana oppositiopuolueena odotetaan tällaista pakettia.
Totean, että kokoomus ei oppositioaikanaan saanut aikaiseksi
tasapainotettua vaihtoehtobudjettia. Se aina niin sanotuilla virtuaalituloilla
rahoitti sitten vastalauseensa loppusyksyllä.
Se ei ole mielestäni kovin vastuullista politiikkaa, siis
se, että arvioidaan verotulot mittavasti suuremmiksi kuin
hallitus on tehnyt. Me emme ole tälle tielle lähteneet.
Toki verotuloja olemme lisää esittämässä, mutta
olemme myös yksilöineet, miten se tapahtuu.
Herra puhemies! Täällä ovat nyt edustajat Kallis,
Rauhala ja Räsänen esitelleet nämä lakialoitteet,
jotka ovat heidän nimissään, ja osin muitakin.
Totean, että täällä on myös
muutama aloite, joissa ed. Tallqvist on ensimmäisenä allekirjoittajana.
Meidän kaikkien allekirjoitus on jokaisessa aloitteessa,
eli ne ovat ryhmäaloitteita siinä mielessä.
Totean, että aloitteessa 77 esitetään
opintotukeen 50 euron lapsikorotusta, sitten lakialoitteessa 78
omaishoidon tukeen sellaista muutosta, että kaikki kriteerit
täyttävät omaishoitajat pääsevät tuen
piiriin. Edelleen esitetään tuloverotukseen, tuloverolain
105 a §:ään, lapsen huoltajan ansiotulovähennystä,
jotta yli 120 000 suomalaislasta, jotka elävät
köyhyysrajan alapuolella, voisivat päästä tuon
rajan yläpuolelle. On suuri häpeä, että meillä on
yli 120 000 köyhyydessä elävää lasta
tämän hyvinvoinnin keskellä.
Edelleen on lakialoite 94, vaikeavammaisille henkilöille
subjektiivinen oikeus henkilökohtaiseen avustajaan. Sen
lopultakin odottaisimme toteutuvan, ja uskon, että paikalla
oleva ed. Akaan-Penttilä yhtyy tähän
hyvin voimallisesti.
Arvoisa puhemies! Omissa nimissäni on vain yksi lakialoite,
n:o 76 tuloverolain 124 §:n muuttamisesta. Tällä tuloverolain
muutoksella saisimme noin 130 miljoonaa euroa lisää verotuloja valtiolle.
Ja mistä se tulisi? Se tulisi siitä, että alle kuuden
kuukauden ajan omistetusta omaisuudesta perittävää luovutusvoittoa
kiristettäisiin. Eli jos omaisuus on omistuksessa lyhytaikaisesti
ja sen myy, niin nyt siinä on sama luovutusvoittoprosentti
kuin kaikissa muissakin luovutusvoitoissa eli 28 prosenttia. Me
esitämme, että tuo prosentti määräytyy
lyhytaikaisen omistuksen perusteella, jota voi joku sanoa myös
keinotteluluonteiseksi omistamiseksi, aamulla ostaa, illalla myy,
tai muutaman päivän tai muutaman viikon tai jopa
muutaman kuukauden, enintään puoli vuotta pitää omistuksessaan
ja kerää siitä suuren voiton näkemättä yhtään
hikipisaraa otsallaan, niin kuin työntekijän täytyy
nähdä, että saa jonkinmoisen puhtaan
tulon käteensä.
Tästä lyhytaikaisen omaisuuden myyntivoitosta
veroprosentiksi esitämme 50:tä, jolloin se olisi
todellisuudessa enintään 40 prosenttia, koska
verotus menettelee tällä tavalla. Jos tuo efektiivinen
veroprosentti silloin olisi 40 prosenttia tulosta, jonka on tuosta
vain saanut nopeana voittona, niin se vastaisi kohtuullisuutta siihen
nähden, että moni palkansaaja maksaa ylikin 40
prosentin veroa tulostaan. Tällainen muutos on järkevää ja
vastuullista, eikä se köyhää kaada.
Se koskettaa yleensä niitä, joilla on varaa käydä tällaista
kauppaa ja kerätä näitä mittavia
luovutusvoittoja nopealla aikataululla, jopa vuoden aikana useammalla
kaupalla. Pörssissähän näitä tapahtuu
jatkuvasti. Eli tämä olisi se malli, jolla tulisi
lisää verotuloa sieltä, missä on
todella veronmaksukykyä.
Tähän esitykseen liittyy toisaalta sitten
se, että olemme valmiit siihen, että yli 20 vuotta
omistetun omaisuuden myynnistä perittäisiin vain
20 prosentin vero, joka todellisuudessa sitten olisi 12 prosenttia,
kun se nyt on siis muodollisesti 28 ja todellisuudessa 16,8 luovutushinnasta,
siis se putoaisi 12 prosenttiin. Eli pitkäaikaista säästämistä ja
omistamista hieman suosittaisiin, mutta lyhytaikaista, niin sanottua
keinotteluluonteista ostamista ja myymistä verotettaisiin
nykyistä ankarammin. Näin valtion kassaan tulisi
arviomme mukaan noin 130 miljoonaa euroa, ihan merkittävä summa
rahaa, käytettäväksi niihin tarkoituksiin,
joita edellä mainitsin, ja lisäksi myös muun
muassa hoitoalan polttaviin tarpeisiin, joihin haluamme myös
panostaa enemmän kuin hallitus, jotta ei tällaista
ikävää lakkoa tulisi.
Tähän lakkotilanteeseen totean sen verran, että hallitus
voisi ottaa käyttöön sen mallin nyt, että maksettaisiin
sairaanhoitopiirien kuntayhtymille ylimääräinen
valtionosuus, jolla sitten hoitoalojen palkkoihin ohjattaisiin varoja.
Se hyödyttäisi myös kuntia, koska jokainen
kunta on sairaanhoitopiirin kuntayhtymän jäsen,
ja tämä kohdistuisi varsin suoraan hoitoaloille
palkankorotuksen maksamista varten, jolloin tämä avoin haava,
joka nyt on meillä edessä, voitaisiin ehkä hoitaa
tällä tavalla vastuullisesti ja järkevästi. Vastuu
on nimenomaan valtiolla, tässä tilanteessa maan
hallituksella, joka on avannut tämän tilanteen
näin, ja nyt siihen on vastauksia löydettävä,
ennen kuin vahinkoja pääsee tapahtumaan.
Eero Akaan-Penttilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lyhyesti ed. Kankaanniemelle: Kun käytitte
nimeäni, niin aivan oikeassa paikassa käytitte,
sillä tämä ed. Kari Kärkkäisen
tekemä aloite vammaisuuden perusteella järjestettävistä tukitoimista,
joissa saataisiin henkilökohtainen avustaja vaikeavammaiselle,
on tosiaan aihe, josta me olemme yhdessä muun muassa teidän
kanssanne taittaneet peistä tässä salissa,
ja olen hyvin pahoillani, että hallitus ei tässä saanut
kokonaisratkaisua hallitusohjelmaan.
Tiedän vaan sen, minkä haluan teille salissaolijoille
nyt kertoa, että se oli hyvin lähellä ja
tässä mennään tietyssä marssijärjestyksessä todennäköisesti
eteenpäin aika tiiviillä aikataululla, jossa omaksi
ryhmäkseen tulevat vaikeimmin vammaiset, joiden kohdalla
tämä asia ensin tulee kuntoon. Tähän
asiaan on kytketty myös meidän oikeuskanslerimme
mukaan. Tässähän on jo juridiikan professorin
lausunto, ja tämä on ihmisoikeuskysymys. Tässä on
tietty tilanne, joka on perustuslain vastainen, niin että siinä mielessä on erinomaista,
että te elätätte tätä asiaa.
Sillä lailla se menee eteenpäin.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Tämäkin on vähän
ehkä vastauspuheenvuoro, koska edellinen edustaja mainitsi
opposition toiveet, että muukin oppositio tekisi tämmöisen
oman aloitteensa. Kun taas on tässä tuoreena kansanedustajana,
niin en oikein muistakaan, kun tätä lähetekeskustelua
nyt tässä käydään,
pitäisikö jonkun kommentoida tätä.
Ainakin ed. Rauhalan omaishoitoehdotukset kaikki olivat hyvinkin
kannatettavia, ja kun ed. Räsänen mainitsi, että ainakin
ministeri Hyssälä kannatti jotain viime vuonna,
niin kai joku ainakin kannattaa tässä välilläkin
näitä ehdotuksia, joten ainakin oikean suuntaisia
kaikki, ja tietysti nämä työajat, jotka
liittyvät tähän omaishoitajuuteen, ovat
saman kaltaisia kuin täällä aikoinaan oli
maatalousyrittäjyyteen liittyvissä esityksissä.
Toivoisin kanssa, että nämä sijaisasiat
saataisiin budjettiin ainakin omaishoidon tuen osalta aikaiseksi
ja myös tähän eläkelakiin tulevat
muutokset. Ainakin tämän verran nyt muu oppositio osallistuu
tähän keskusteluun. Toivottavasti jatkatte samaan
tahtiin.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Todellakin, vaikeavammaisten oikeudessa
henkilökohtaiseen avustajaan on kysymys ihmisen perusoikeuksista,
oikeudesta aivan sellaisiin arkisiin asioihin kuin pukeutuminen
ja liikkuminen, syöminen, wc:ssä käyminen,
ylipäänsä mahdollisuus tehdä omakohtaisia
elämänvalintoja peruselämisessä ja
perusolemisessa.
Olen kyllä tavattoman pettynyt — ed. Akaan-Penttiläkin,
varsinkin hän, hyvin muistaa viime kaudella ne taistelut,
joita tämän asian tiimoilta käytiin,
ja ne näyttävät mielenosoitukset tuolla Eduskuntatalon
pihalla — että asia ei tullut nyt tähän
uuteen hallitusohjelmaan. Kun siellä Eduskuntatalon pihalla
otimme vastaan mielenosoittajia, jotka vaativat tätä oikeutta,
niin kyllä kaikista poliittisista ryhmistä luvattiin,
että asiaa yritetään todella korjata.
Vaikka silloin tietysti hallitusryhmät eivät halunneet
tulla vastaan, niin sen käsityksen sai, että ainakin
sitten seuraavalla vaalikaudella asia kyetään
korjaamaan. Voi kuvitella, miten suuri pettymys se on ollut niille
aktivisteille itselleen, joita asia koskettaa ja jotka halusivat
tähän muutoksen.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Vaikeavammaisten henkilökohtaisen
avustajajärjestelmän kehittäminen on
ollut jo toistakymmentä vuotta eri hallitusten agendalla
ilman konkreettisia toimenpiteitä. Asia on jälleen
kirjattu tähän hallitusohjelmaan, ja se kirjaus
kuuluu näin: "Kehitetään vammaisten henkilökohtaista
avustajajärjestelmää vaiheittain." Mielestäni
tämä on hyvin löyhä. Sen vuoksi
on tehty tämän lakialoitteen 94 sisältö.
Se todella, mihin vaikeavammaisten järjestöt ja
he itse ovat nyt pettyneet, on se, että tätä subjektiivista
oikeutta henkilökohtaiseen avustajajärjestelmään
ei ole saatu. Kun tiedämme, että Suomi on sitoutunut
kansainvälisiin ihmisoikeussopimuksiin ja sekä Euroopan
neuvoston että Euroopan unionin vammaispolitiikan linjauksiin,
niin näen, että on todella ihmisoikeuskysymyksenä tärkeää,
että asia hoidettaisiin tällä vaalikaudella
loppuun.
Vielä, arvoisa puhemies: Ed. Kari Kärkkäisen lakialoite
lapsilisäoikeuden ulottamisesta 17 ikävuoteen
mahdollistaa lapsiperheille kyllä sen heille oikeutetun
tuen, koska silloin vielä menot ovat suuria ennen aikuisikää.
Kolmanneksi opintotukilain muuttaminen, lakialoite 77: On myös
vastuullista väestöpolitiikkaa, että ne
opiskelijat, joilla on lapsia, saisivat siihen tuen. On todella
tärkeätä, että tämä otettaisiin,
ja sehän on rinnakkaislakiesitys, niin että toivon,
että se valiokunnassa käsitellään.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Ed. Akaan-Penttilä ansaitsee kyllä lämpimän
kiitoksen siitä työstä, mitä hän
on tehnyt tässä vaikeavammaisten asiassa, ja oli
ilo kuulla, että hän kertoi tällaista
taustatietoa, että asiaa ollaan toteuttamassa. Toivon todella,
että se tulee hyvin nopeasti, ja siihen ponnisteluun mielellämme
yhdymme koko eduskuntaryhmänä.
Toinen asia, joka tänään oli tässä hieman
aikaisemmin esillä, oli tämä sotilasvammalain
työkyvyttömyysaste. 20 prosenttia ja tuo termi
ovat jäämässä lakiin, niin että ed.
Akaan-Penttilälle terveisinä, että yrittäkää nyt
todella voimallisesti saada keskusta ja myös oma puolueenne,
ryhmänne toimimaan sen puolesta, että nyt tämä porvarihallitus
itsenäisyyden juhlavuonna tekisi tässäkin
asiassa sellaisen päätöksen, jonka aika on
mennyt jo ohi, mutta joka vielä roikkuu täällä.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä näitä perhepolitiikan
piiriin kuuluvia aloitteitamme puolustaa. Ensinnäkin lapsilisätyöryhmä jo
vuosia sitten ehdotti, että lapsilisäoikeus tulisi
ulottaa myös 17-vuotiaille. Hehän ovat tällä hetkellä väliinputoajaryhmä.
He ovat kyllä vanhempiensa elatusvastuulla ja paljon kuluttavia,
mutta tippuvat tyystin tuon lapsilisäoikeuden ulkopuolelle.
Sitten toinen esitys on tämä opintotuen lapsikorotus,
jota ehdotimme jo viime vaalikaudella. Ja vaikka opintorahaan on
nyt tulossa, tai ei vielä, mutta tällä vaalikaudella
tulee, tämä 15 prosentin korotus, niin kyllä perheelliset
opiskelijat ovat edelleen siellä köyhyysloukussa.
Olen myös huolestunut siitä, että erityisesti
yliopisto-opiskelijoilla ensisynnyttäjien keski-ikä on
varsin korkea, jo yli 30 vuotta, mikä lisää myös
lapsen hankintaan liittyviä terveydellisiä ongelmia
ja lapsettomuutta.
Sitten vielä haluan kiinnittää huomion
tähän ehdotukseemme lapsen huoltajan ylimääräisestä ansiotulovähennyksestä eli
siitä mallista, jonka esitämme perheverotukseksi.
Suomihan kuuluu niihin harvoihin maihin, joissa ei ole käytössä mitään
puoliso- tai lapsikohtaista verovähennystä. Lähes
kaikissa Euroopan maissa myönnetään lapsiperheille
erilaisia vähennyksiä verotuksessa, ja tätä ryhmänä ehdotamme.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti vielä lakialoitteesta
64, jossa mahdollistettaisiin perhehoitolain mukaisen toimeksiantosopimuksen
perusteella kodissaan alle yksivuotiaalle lapselle perhehoitoa antavalle
henkilölle oikeus vanhempainpäivärahaan.
Näkisin tämän todella tärkeänä,
ja se parantaisi sitä ongelmaa, mikä meillä on,
että perhehoitajillahan on todella pienet palkat, kun me
olemme nyt palkoista puhuneet. Kaikki ne tukimuodot, mitä he
tarvitsisivat siihen tärkeään työhön,
olisivat arvokkaita nyt, kun tiedämme, että Suomessa
erityisesti lasten sijoitukset laitoksiin verrattuna muihin maihin
todella ovat paljon suuremmat, niin että me saisimme enemmän
tämmöisiä perhekeskeisiä ja
sellaisia hoitomuotoja, joissa lapsi voisi turvallisesti kasvaa.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Haluan vielä pöytäkirjoihin
merkinnän, että tähän lakialoitteeseen
65/2007 on jäänyt jossakin vaiheessa
tai tullut jossakin vaiheessa virhe. Täällä sanotaan,
että lainmuutoksen aiheuttamat lisäkustannukset
ovat noin 100 miljoonaa euroa, jota ne eivät todellakaan
ole, vaan tarkoitus on ollut olla miljoona euroa, mikä sisältyy
tuohon vaihtoehtobudjettiimme, eli kaksi nollaa on jostakin tullut
liikaa.
Itse asiassa muutama vuosi sitten, ja muutaman vuoden takaa
meillä on viimeisimmät arviot, tuo luku oli 750 000
euroa, mutta arvioimme, että jonkin verran tämä adoptiolasten
määrä on lisääntynyt,
jolloin tuo miljoona euroa olisi aika realistinen arvio mielestäni.
Keskustelu päättyi.