Jussi Niinistö /ps:
Arvoisa puhemies! Asevelvollisuuslaki muuttuu siten, että varusmiespalvelusta
lyhennetään 15 vuorokaudella kaikista palvelusajoista.
Siilasmaan työryhmän taannoisesta mietinnöstä kumpuava
esitys sai puolustusvaliokunnassa kannatusta yli puoluerajojen,
ja lakimuutos sai positiivisen vastaanoton myös viime viikolla
täällä suuressa salissa sen ensimmäisessä käsittelyssä.
Muutos mahdollistaa varusmiesten kotiutumisen ennen joulua ja
juhannusta sekä entistä paremman osallistumisen
kesällä pidettäviin oppilaitosten pääsykokeisiin.
Myös syksyllä kotiutuvan saapumiserän
opiskelun aloittaminen helpottuu. Henkilökunnan osalta
lakimuutos mahdollistaa henkilöstön joustavamman
työajan ja lomien käytön saapumiserien
välillä. Se siis helpottaa joukko-osastojen arkea.
Muutos merkitsee varusmiespalveluksen tiivistymistä.
Kokonaistuntimäärä vähenee 57
tunnilla, mikä tarkoittaa vajaata 8 koulutuspäivää. Ratkaisevaa
valiokuntakäsittelyssä oli se asiantuntijoiden
esiin tuoma näkemys, että lyhennyksellä on
vain vähäisiä vaikutuksia varusmiesten koulutustasoon
ja joukkojen suorituskykyyn. Ase- ja ampuma- sekä taistelukoulutuksesta
ei leikata. Leikkaukset kohdistuvat muun muassa liikuntakoulutukseen,
kansalaiskasvatukseen ja yhteen marssiin peruskoulutuskaudella.
Viimeiset palveluspäivät ovat jatkossa toivottavasti
tarkoituksenmukaisempia. Kenttäkouluttajien lisääminen
peruskoulutuskaudella 2,5:een per joukkue nykyisen 1,7:n tasolta
varmistanee palvelusturvallisuutta.
Samaan hengenvetoon on kuitenkin painotettava, että 15:tä vuorokautta
pidempi palvelusajan lyhennys on yksinkertaisesti mahdottomuus.
Nyt on raja tullut vastaan. Taistelijan perustaidot opitaan verraten
nopeasti, mutta taistelijoiden pitää osata toimia
kokonaisuutena sodan ajan joukkona. Se vie aikaa. Ja sodan ajan
kokonaisuutena toimimiseen tarvitaan myös reserviläisten
kertausharjoituksia, jotka nyt, ikävä kyllä,
on käytännössä ajettu alas,
ja kertausharjoitusten määrä tulevaisuudessa
seuraavalla vaalikaudella on vielä usvan peitossa. Lähimpien
vuosien osalta on ehkä pienen pientä lisävaloa
näkyvissä tunnelin päässä.
Näin ainakin toivon.
Arvoisa puhemies! Valtiolle koituva säästö varusmiespalveluksen
lyhentämisestä on vuositasolla arviolta 6,5 miljoonaa
euroa. Laskelma vaikuttaa optimistiselta. Nähtäväksi
jää, toteutuuko tämä lukema.
Joka tapauksessa yleisen asevelvollisuuden elinvoimaisuuteen kannattaa myös
sijoittaa. Ylipäällikkö Sauli Niinistökin painotti
eilen Puolustusvoimien lippujuhlapäivän puheessaan
yleisen asevelvollisuuden keskeistä asemaa puolustusratkaisussamme.
Se onkin kiistämättä kustannustehokkain
ja yhteiskunnallisesti paras tapa hoitaa maanpuolustus. Siksi hallitus
voisi kohdistaa osan lakimuutoksella syntyvistä säästöistä varusmiesten
kotiuttamisrahan palauttamiseen, kuten perussuomalaiset ovat esittäneet.
Tämäkin, siis kotiuttamisrahan palauttaminen,
oli esityksenä Siilasmaan työryhmän loppuraportissa.
Se on ollut perussuomalaisten eduskuntatyössä esillä tavoitteena
alusta alkaen, ja sen lakkauttamista vastusti edeltäjämme
Suomen Maaseudun Puolue. Linja siis pitää.
Perussuomalaisten ja vasenryhmän valiokuntaryhmät
halusivat painottaa mietintöön jättämässämme
vastalauseessa, joka kohdistuu siis mietinnön tekstiin,
ei itse lakimuutokseen, varusmiesten taloudellisen ja sosiaalisen
aseman määrätietoista kehittämistä.
Mielestämme on johdonmukaista, että varat kotiuttamisrahaan
otettaisiin sosiaali- ja terveysministeriön budjetista,
ei missään tapauksessa puolustusbudjetista, sillä Puolustusvoimia
ja yleensä itsenäistä puolustusta on jo
Kataisen kokoomusjohtoisen hallituksen toimesta kuritettu ennennäkemättömällä tavalla,
suorastaan
historiallisella tavalla, kuten edustaja Savolakin lakiesityksen
ensimmäisessä käsittelyssä oikein
totesi.
Monelle nuorelle tulee varusmiespalveluksen jälkeen
ajankohtaiseksi muutto omaan asuntoon ja työ- tai opiskelupaikan
hankkiminen. Kotiuttamisrahan palauttamisella säästettäisiin
myös kuntien rahoja, kun varusmiespalveluksensa päättäneitä ei
samassa määrin enää ajautuisi
toimeentulotuen piiriin. Lisäksi varusmiesten kotiuttamisraha
olisi valtiovallalta tunnustus kansalaisvelvollisuutensa ryhdikkäästi
suorittaneille nuorille miehille ja tietenkin myös vapaaehtoisille
naisille. Kotiuttamisraha tukisi osaltaan yleisen asevelvollisuuden
säilyttämistä, koska sillä olisi
palvelusmotivaatiota parantava vaikutus. Esimerkiksi kasvussa olevat
palveluksen keskeyttämiset toivottavasti vähenisivät.
Kuten jo lähetekeskustelussa totesin, kotiuttamisrahan
palauttaminen loisi toivoa keskellä Puolustusvoimien säästökurimusta.
Kotiuttamisrahan ohella on muistettava myös toistaiseksi
toteutumattomat kehitysalueet, nimittäin eläkkeen kertyminen
varusmiespalvelusajalta sekä varusmiespalveluksen huomioiminen
siviiliopinnoissa.
Arvoisa puhemies! Edellä olevan perusteella esitän,
että vastalauseen sisältämä ehdotus
hyväksytään.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Kannatan yhteisen vastalauseen lausumaehdotusta,
jonka tässä puolustusvaliokunnan puheenjohtaja,
edustaja Niinistö esitteli.
Tämä asevelvollisuuslain muutos näyttää kuitenkin
jäävän koko vaalikauden ainoaksi esitykseksi,
jolla puututaan varusmiesten asemaan. Palvelusaika todella lyhenee
15 vuorokaudella, mutta sotilasavustusta leikataan kokonainen kuukausi.
Kokonaisuudessaan näiden muutosten säästö on
tuo 6,5 miljoonaa euroa. Asevelvollisten nuorille perheille leikkaus
on tuntuva, kun ottaa huomioon vaiheen, jossa asevelvollisen palvelus
on päättymässä ja palkkatuloja
ei aivan heti ole luvassa tai ehkäpä työtäkään
ei ole tarjolla. Tämä tarkoittaa kyllä tuhansien
varusmiespalvelun suorittaneiden joutumista toimeentulotuen hakijaksi
palveluksen päätyttyä. Sen takia olisi ollut
tärkeää, että tämä olisi
nimenomaan toteutettu kotiuttamisrahan palauttamisena ja budjetoitu
se sosiaali- ja terveysministeriön budjetista.
Kaiken kaikkiaan sekä kotiuttamisrahan palauttaminen että eläkekertymiin tehtävät
korjaukset
ja myös siviiliopintojen osalta palveluksen huomioiminen
ovat tärkeitä. Ne ovat myös Varusmiesliiton
vaatimuksia.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Hallitus esittää, että varusmiespalvelusta
lyhennetään 15 vuorokaudella. Kun palvelusaikaa
lyhennetään niin, on paras vaihtoehto kohdentaa
lyhennys varusmieskoulutuksen loppuvaiheeseen. Kenttäkouluttajien
määrän lisääminen peruskoulutuskaudella
on puolestaan hyvä asia.
Asevelvollisuuden päättyessä monet
nuoret saattavat joutua tyhjän päälle:
ei ole koulupaikkaa, ei töitä, ja elämässä tapahtuu
väistämättä merkittävä muutos
palvelusaikaan nähden. Pahimmassa tapauksessa kaveripiiri
on harventunut ja toisaalta taas armeijakaverit katoavat kukin omiin
suuntiinsa palvelusajan päätyttyä.
Tämän perusteella palveluksesta vapautuvia nuoria
tulisi tukea mahdollisimman paljon. Kotiuttamisraha tarjoaisi asevelvollisuuden
suorittaneille hetken taloudellisen tuen ja turvan. Näin ollen
se auttaisi pääsemään alkuun
ja toimisi tukena elämän uutta suuntaa haettaessa.
Edustaja Niinistö esitti perusteellisesti vastalauseen
sisältämän ehdotuksen, ja kannatan sen hyväksymistä.
Keskustelu päättyi.