1) Hallituksen esitys yritys- ja pääomaverouudistukseksi
jatkuu:
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Voi todeta, että ehkä tähän
asiaan on paras into päivän aikana kadonnut, mutta
luulen, että tästä illan aikana myöskin
löytyy semmoista säveltä, missä hallitus
saa kehuja taikka moitteitakin.
Ensinnäkin voisi todeta, että kun tämä asia syksyn
aikana periaatepäätöksenä hallituksen
sisältä syntyi, uutisointi meni täysin
pieleen. Täytyy sanoa, että missään
tuskin on niin pahasti epäonnistuttu kuin siinä asiassa
elikkä kansalle jäi se käsitys, että hallitus
riistää kaiken, mitä yleensä on
saatavissa. Mutta nyt sen jälkeen, kun ratkaisu on syntynyt
ja eräänlaista viilausta tässä asiassa
on tapahtunut, nämä tänään
esillä olevat verolait ovat kuitenkin parempia kuin niissä pahimmillaan
on pelättykään.
Voi todeta, että se, että on löytynyt
syksyisen päätöksen perusteella se, että yhteisövero
on pudonnut 29 prosentista 26:een, on hyvä ja oikea asia.
Mutta sitä, että on irrotettu pääomavero
erillisenä kohtana tästä yhteisöverosta
pois, pitäisin suurena puutteena ja vielä puutteena
siinä, että siihen on selkeästi jäänyt
2 prosenttiyksikköä suurempi verokanta kuin yhteisöveron
puolella on olemassa. Sen merkitys valtiontaloudellisesti on vähäinen
sillä suuremmalla summalla, mutta periaatteessa on myöskin
nähtävissä tässä asiassa
se, kun ei ole olemassa kilpailukyvyn ja kansainvälisen
kilpailukyvyn perusteella merkitystä, onko se suurempi
vai pienempi, että tulevaisuudessa, kun tasavallassa lienee
epävarmempiakin hallituksia kuin tämä nykyinen
on olemassa, tällä on taipumus nousta entistä herkemmin,
ja silloin ne, joilla on jotain omistettavaa, jotain verotettavaa,
ovat kovempia maksajia kuin tällä kertaa on olemassa.
Suurena huolena kantaisin kuitenkin myöskin sen, että tämä luovutusvoitto
on pudonnut 50:stä 40:een. Siis luovutusvoittoverotuksen
hankintameno-olettama, mikä ennen oli 50 prosenttia silloin,
kun kymmenen vuotta oli omistettu, putosi 40:een. Tätä pitäisin
hyvin epäonnistuneena ratkaisuna tässä asiassa.
Sen pohjalta on nähtävissä, että on
vähän sellainen henki kaiken kaikkiaan koko veroratkaisussa
olemassa, että riippumatta siitä, onko hallituksessa
keskusta vai kokoomus, tätä johtaa kuitenkin tämä sosialidemokraattinen
valtionhallintopoliittinen virkamieskunta, joka on kuitenkin viemässä tämän kulutusyhteiskunnan
ylläpitämiseksi kaiken veroina kulutukseen eteenpäin
niin, että mitään luovutettavaa ei kansalaisella
olekaan, ei eläessään eikä sen
jälkeenkään.
Minusta pitäisi yhteiskuntaa kehittää enemmän
siihen suuntaan, että säästettäisiin
jälkipolville ja tämä asia olisi niin,
että silloin kun jälkipolville siirretään,
tämä voitaisiin kohtuullisen huokeasti tehdä ja
pienellä verolla. Siitä ei ole muuta kuin haave
takavuosikymmeniltä olemassa, kun näin voitiin
menetellä. Tällä kertaa tämä asia
ei ole missään järjestyksessä,
ja näyttää niin, että olipa
vanhan valtiovarainministerin Niinistön jälkeen
vaikka valtiovarainministerinä nykyinen Kalliomäki,
tämä riisto tältä osin on valmiina
ja koko ajan nämä valtiontalouden kynnet teroitetaan
ja kiristetään siihen asiaan, että kaikki
viedään, mitä kansalaisilla on olemassa,
jos siihen vain suinkin mahdollisuus löytyy.
Herra puhemies! Vielä epäilen myöskin
niin, kun täällä todetaan, että kaikki
nämä, mitä täällä kunnilta
viedään, korvataan täysimääräisesti,
että ainakin vanhan eduskuntakauden aikana oli tapana oppositiosta
sanoa, että niinhän luvataan mutta paljon siitä matkalle
katoaa, enkä sitä ajatusmaailmaani nytkään
muuta. Näin tässä tullee käymään.
Luulen, että kunhan tämä verotus vuoden
kaksi toimii, kunnat kertovat, että taas heiltä on
näin viety ja näin toteutettu, ja voi sanoa, että vanha
käytäntö on myöskin tässä jatkunut.
Tämä sana "täysimääräinen"
ei täällä oikeastaan merkitse juuri yhtään
mitään.
Hyvänä näkisin tässä asiassa,
että varallisuusverotuksen osalta on vähän
päästy parempiin arvoihin. Vanha alaraja 185 000
eurosta on nostettu 250 000 euroon. Se on hyvä suunta,
mutta toisaalta esitän myöskin kysymyksen siitä asiasta, onko
yleensäkään tarpeellista koko varallisuusvero
enää nykyisessä yhteiskunnassa olemassa. Viittaan
tässä aikaisemmin esittämääni
näköalaan, että jos joku jotakin hankkii
tai pystyy omaisuuttansa säilyttämään
vaikka pienilläkin hankkeilla, sitä pyritään
verottamaan sitä kautta, koska onhan tälle luonnollinen
selvitys. Kansalaista, joka yksittäisenä kansalaisena
tai yrityksenä on säästänyt
kulujansa, kerännyt toimintatulojansa talteen, tämän
varallisuusverotuksen kautta päästään
verottamaan. Kun hän muuten tähän yhteiskunnan
onnenpyörään ei kaikenkarvaisiin hupsutuksiin
sitä rahaa ole heittämässä,
tämän nuukankin talouden ylläpitäjää sen
verotuksen kautta rokotetaan, ettei hän pääse
sen paremmalla eikä vähemmällä veronmaksulla
kuin se, joka kaiken panee menemään, kaiken panee
toisarvoiseen. Toisarvoisena katsoisin tässä asiassa,
että kierrättää sen vaikka tuolta
Alkon alentuneitten hintojen kautta yhteiskunnan pussiin tai sitten Raha-automaattiyhdistyksen
kautta yhteiskunnan pussiin, jolloin sitä sitten poliitikot
voivat jakaa taas muuten niin kuin parhaaksi näkevät. (Ed.
Kankaanniemi: Hippoksen kautta!) — No, Hippoksen kautta,
ed. Kankaanniemi on aivan oikeassa, Hippoksen kautta. Siellä ne
kaikkein suurimmat vääryydet ovat olemassa, kun
tämä jako-osuuskin on aivan selvästi
väärässä mitassa, jos verrataan
näihin muihin raha-automaattivaroihin, mitkä on
saman luonteisiin, saman tyyppisiin olemassa. — Mutta tähän
täytyy sanoa, että toiveet syksyn ja tulevan vuoden
talousarvion suhteen ovat niin suuret, että jos ei hallitus
tätä asiaa hoida kuntoon, sitten syntyy Suomessa
konikapina. Syntyy todellinen kapina, koska nyt siihen on ainekset
olemassa.
Mutta, herra puhemies, hyvänä asiana toteaisin,
että tässä kuitenkin kaikkein pahin on
jäänyt toteutumatta, että maa- ja metsätalousmaa
olisi saatettu kiinteistöverolle, se on täältä jäänyt
pois. Tässä täytyy sanoa, että kun
näen nyt oikeastaan pääosin salissa istuvan
tässä keskellä keskustavetoista väkeä,
niin tämä on varmaan nyt sitten keskustapuolueen
voitto tässä nykyhallituksessa. Vähiä ovat
nämä eväät, mutta kaikki voitot
pitää talteen korjata.
Leena Harkimo /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä suora lainaus hallitusohjelmasta:
"Verotuksen rakennetta kehitetään työllisyyttä tukevalla
ja yrittäjyyttä edistävällä tavalla
ottaen huomioon verotuksen vaikutukset Suomen kykyyn kilpailla yritysten
ja niiden avaintoimintojen sijaintipaikkana." Melko ylevä lause.
Viime aikoina on tullut kiihtyvällä tahdilla
uutisia huonosta työllisyystilanteesta, yritysten toimintojen
siirtämisestä ulkomaille ja Suomen kilpailukyvyn
heikkenemisestä. Viimeksi tänä aamuna
olemme saaneet kuulla ja lukea uutisista yritysostoista ulkomaille
ja työllisten määrän vähenemisestä vuodessa
jopa 45 000:lla. Hallituksella olisi ollut tilaisuus vaikuttaa
yritysten työllistämisedellytyksiin. Sen sijaan
näyttää siltä, että on
saatu aikaan monimutkainen ja sekava veroesitys, joka kiristää menestyvien
keskisuurten yritysten ja heikkovaraisten pienten yritysten omistajien
verotusta.
Kunnallisverotuksen ansiotulovähennys ansiotulo-osinkoihin
on esityksessä tarkoitettu torjumaan vähän
nettovarallisuutta omaavien yritysten veronkiristys. Kunnalliseen
ansiotulovähennykseen oikeuttaviin tuloihin luetaan kuitenkin
myös kaikki muut saajan ansiotulot, jolloin esimerkiksi
perheyritysten muualla työskenteleviltä osakkailta
huojennus jää käytännössä saamatta.
Osinkokatto puolestaan rankaisee juuri niitä menestyviä kasvuyrityksiä,
jotka ovat kansainvälisesti kilpailukykyisiä ja
joilla on parhaat laajennus- ja sitä kautta parhaat työllistämismahdollisuudet.
Juuri näistä yrityksistähän
meillä on puute. Vaarana on myös listautumiskynnyksen nousu.
Yrityksille houkuttelevampana vaihtoehtona saattaa olla yrityksen
myynti ulkomaiseen omistukseen. Esityksen tuloksena siis ulkomainen
omistus tulee suhteettoman hyvään asemaan kotimaiseen
omistukseen verrattuna.
Ministeri Pekkarinen kiinnitti huomiota päivällä käydyssä debattiosuudessa
yritysten sukupolvenvaihdosten verohuojennukseen. Tämä onkin
oikea suunta. Mutta onko tämä ratkaisu ongelmaan?
Mielestäni ei. Suomi eläköityy, ja elinkeinoelämässä se
merkitsee lisääntyvää tarvetta yritysten
sukupolvenvaihdoksille. Hallituksen tekemät verohelpotukset
sukupolvenvaihdoksiin ovat oikean suuntaisia, kuten jo totesin,
ja samoin yhteisöverokannan laskeminen. Nämä toimenpiteet
eivät kuitenkaan auta, jos yritysveroesitys kokonaisuutena
epäonnistuu. Byrokratian lisääntyminen
hallituksen esityksen esittämällä tavalla
ja joidenkin yrittäjäryhmien verotuksen kiristäminen
ovat täysin väärä signaali tilanteessa,
jossa sukupolvenvaihdoksien suurin ongelma on jatkajan löytäminen,
kun tiedetään vielä suomalaisten haluttomuus
ryhtyä yrittäjiksi. Miten hallitus vastaa tähän
haasteeseen? Yrittäjyyden tukeminen retoriikassa ei auta.
Tarvitaan nyt konkreettisia tekoja myös tällä saralla.
Arvoisa puhemies! Käytäntö tulee
näyttämään, miten uusi järjestelmä toimii.
Mutta odotettavissa on, etteivät nyt tehtävät
muutokset kanna pitkälle. Paikkauksia ja muutoksia on mitä todennäköisimmin
odotettavissa, mikä puolestaan on omiaan luomaan jatkuvaa
epävarmuutta ja ennustettavuuden puutetta yritysmaailmassa.
Tämän uhkakuvan päähallituspuolueen
edustaja ed. Kalli toi esiin jo omassa puheessaan toteamalla, että esillä oleva
hallituksen esitys on ensi vaiheen toimenpide. Toden totta, siis
jatkoa seuraa. Yrittäjien uhkakuva poukkoilevasta, lyhytjänteisestä ja
vaikeasti ennustettavasta verotuskäytännöstä on
toteutumassa, valitettavasti.
Reijo Kallio /sd:
Herra puhemies! Ei pidä provosoitua, kun provosoidaan,
mutta ed. Seppo Lahtelan puheenvuoro ansaitsee kyllä pari
kommenttia siitä huolimatta, että edustaja itse
on jo salista poistunutkin. Minä en kyllä parhaalla
tahdollanikaan kutsuisi riistoksi sitä, jos me kevennämme
yritysten verotusta 500 miljoonalla eurolla. Jos me kiristäisimme
verotusta tällä määrällä,
niin sitten sitä ehkä voisi kutsua jonkinlaiseksi
riistoksi. (Ed. Sjöblom: Kokonaisverotuksesta on kyse!)
Mitä tulee sitten taas varallisuusverotukseen, niin ehkä ed.
Seppo Lahtelalta on jäänyt huomaamatta se, että tällä esityksellä verotettavan
varallisuuden rajaa nostetaan tuntuvasti, 180 000 eurosta
250 000 euroon, ja myöskin verokantaa lasketaan
eli varallisuusvero tällä esityksellä kevenee
selkeästi.
Muuten yhdyn niihin näkemyksiin, joita tänäänkin
on useasti esitetty, että vuodesta 93 voimassa ollut yritys-
ja pääomaverotus on toiminut niin yritysten omistajien,
veronsaajien kuin oikeastaan koko kansantalouden kannaltakin hyvin, mutta
maailma valitettavasti muuttuu ja päätöksiä täytyy
tehdä ajassa, kuten edustajatoveri Backman täällä päivällä totesi.
Meidän on vastattava toimintaympäristömme
muutoksiin.
EU-maiden välinen verokilpailu on kiristynyt, ja erityisesti
vappuna tapahtunut laajentuminen on omiaan kiristämään
kilpailua edelleen. Tätä kilpailua käydään
siitä, mikä maa onnistuu houkuttelemaan investointeja,
pääkonttoreita ja asiantuntijoita, ja vaikka yritykset
eivät valitse kotimaataan pelkästään
verotuksen perusteella, niin verotaso epäilemättä kuitenkin
on yksi kustannustekijä, joka päätöksentekoon
vaikuttaa. Eräiden arvioiden mukaan, tähän
on viitannut muun muassa Paul Krugman, kilpailukykyinen verotus
on erityisen tärkeää pienille, markkinoista
syrjässä oleville maille. Esimerkkinä ehkä jonkinlaisesta
onnistuneesta verokilpailusta on Irlanti, jonka 1990-luvun lopun
huikeaa talouskasvua auttoi alhainen, ulkomaisia investointeja suosiva
yritysverotus, mutta myös monet muut EU-maat ovat keventäneet
yritysverotustaan. Tässä kilpailussa jokainen
maa katsoo vain omaa etuaan.
Mielestäni tämä kilpailu on muodostunut
jo haitalliseksi ja lyhytnäköiseksi. Ratkaisu
olisi yhteisöverotuksen yhtenäistäminen
Euroopan unionin piirissä. Tähänhän
pääministeri Vanhanenkin jokin aika sitten viittasi.
Uskon kuitenkin, että tällaiset harmonisointiyritykset
ovat tuhoon tuomittuja niin kauan kuin niistä on päätettävä yksimielisesti,
ja valitettavasti perustuslaillisessa sopimuksessakaan ei kaavailla
mitään muutosta tähän käytäntöön.
On tietysti helppo sanoa, että Suomi voisi pysyä tällaisen
verokilpailun ulkopuolella, mutta onko se mikään
realistinen vaihtoehto? Itse näen niin, että jos
me haluamme kantaa huolta työllisyydestämme ja
kansalaistemme hyvinvoinnista, niin me emme voi pysytellä tämän
verokilpailun ulkopuolella. Meidän on hyvin tarkkaan seurattava,
mitä meidän ympäristössämme
tapahtuu, ja näihin muutoksiin on reagoitava nopeasti. Onkin
tärkeää, että hallitus on ripeällä vauhdilla kyennyt
laatimaan kilpailukykyämme parantavan yritysverouudistuksen.
Selviytyäkseen yhä kovenevassa kansainvälisessä kilpailussa
Suomi tarvitsee osaajia, uusia yrittäjiä ja yrityksiä.
Minun mielestäni tämä yritysverouudistus
onkin linjanveto yrittäjyyden ja investointien puolesta. Yritysverouudistuksella
Suomi vastaa kansainvälisen kilpailun haasteeseen.
Merkittävin osio uudistuksessa on, että yhteisöverokantaa
alennetaan 29 prosentista 26 prosenttiin. Yrityksen omaan käyttöön,
jaettavaksi tai uudelleen investoitavaksi, jää siis
3 prosenttiyksikköä enemmän investoinnin
oletetusta tuotosta kulujen ja poistojen jälkeen. Mielestäni
tämän muutoksen jälkeen Suomen yritysverotus
on sekä verokannan, tason että veropohjan laajuuden
perusteella kansainvälisesti kilpailukykyinen. Hyvää on
se, että tämä kevyempi yritysverotus
suosii erityisesti kasvuun panostavia yrityksiä.
Merkittävin muutos hallituksen viime marraskuussa tekemään
linjaukseen on se, että yhteisön saamat osakkeiden
luovutusvoitot vapautetaan verosta. Tämän tarkoituksena
on helpottaa yritysjärjestelyjä. Uskonkin, että yhteisöverokannan
tuntuva alentaminen ja luovutusvoittoverotuksesta luopuminen osaltaan
turvaavat yritysten tuotannollisen toiminnan ja pääkonttorien
pysymisen Suomessa ja auttavat tällä tavoin myös
verotuottojen turvaamisessa.
Herra puhemies! Tässä yritysverouudistuksessa
on monia yksityiskohtia, joita tekisi mieli kommentoida,
mutta otan esiin vain yhden asian, ja se on listaamattomista yrityksistä nostettavien
osinkojen
käsittely. Hallituksen esityksessähän lähdetään
siitä, että osingot ovat verovapaita 90 000
euroon saakka vuositasolla. Ylimenevältä osalta
maksetaan veroa. Alkuvaiheessa ne osingot tulevat 57-prosenttisesti
verotettaviksi kuten listatuistakin yrityksistä nostettavat.
Tätä listaamattomien yritysten osinkojen veromenettelyä on
kovasti kritisoitu. Vuoden 2002 verotietojen mukaan sellaisia henkilöitä,
jotka ovat nostaneet osinkoja yli 90 000 euroa, on noin 2 000, eli
kyse on kuitenkin sangen rajallisesta joukosta. Kun ottaa huomioon
sen, että meidän yhteisöverokantamme
alenee, pääomaverokanta alenee, varallisuusverotukseen
tehdään edellä mainitsemiani kevennyksiä,
ja kun vielä todetaan se, että tämä vero
on vähennettävissä varallisuusverotuksessa varallisuusverosta,
niin väittäisin, että näiden henkilöiden
verokohtelu ei tule mitenkään oleellisesti muuttumaan.
Mielestäni kritiikki tältä osin on ollutkin
jossain määrin kohtuutonta.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Ilkka Kanerva.
Rauno Kettunen /kesk:
Arvoisat puhemiehet! Hallituksen esitys yritys- ja pääomaverotuksen
uudistamiseksi vastaa kiristyneeseen kansainväliseen verokilpailuun.
Uudistuksen tavoitteena on tukea yritysten kasvua ja yrittämisen edellytyksiä ja
näin edistää uusien työpaikkojen syntymistä Suomessa.
Tavoitteena on myös muuttaa verojärjestelmä EU:n
vaatimukset täyttäväksi ja nykyistä oikeudenmukaisemmin
sekä kotimaisia että ulkomaisia omistajia kohtelevaksi.
Verouudistuksen voittajiksi on arvioitu nimenomaan niin sanottuja
perusyrittäjiä ja yrityksiä ja häviäjiksi
suurosinkojen saajia, pörssisijoittajia, pankkeja ja vakuutuslaitoksia.
Kuitenkin jatkossakin pörssiosinkojen verotuksen taso ja
suurosinkojen verotuksen taso on kansainvälisesti vertaillen
hyvin kohtuullinen.
Verokantojen alentamisen lisäksi verouudistuksessa
on kaksi muuta suurempaa asiaa, ensinnäkin yhteisöjen
käyttöomaisuusosinkojen verovapaus ja siihen liittyen
myyntitappioiden ja purkutappioiden vähennyskelvottomuus
sekä arvonalennuspoistoista luopuminen. Nämä muuttavat
verosuunnittelun erityisesti suurissa ja keskikokoisissa yrityksissä.
Toinen suuri asia on ketjuverotuksen kohdentaminen vakuutusyhtiöiden
ja pankkien saamiin osinkoihin, mikä aiheuttaa muutoksia
suomalaisten yritysten omistusrakenteissa.
Kolmantena merkittävänä asiana suurehkojen perheyritysten
omistajia palkitaan niin, että pääomatulosta
verotettavan osinkoveron voi vähentää varallisuusverosta.
Varallisuusverotusta kevennetään nykyisestä tasosta
kautta linjan. Mielestäni sinällään
varallisuusvero pitäisi poistaa kokonaan Suomesta, niin
kuin se on poistettu lähes kaikista muistakin EU-maista.
Oppositio on haukkunut uudistuksen täysin kelvottomaksi,
vaikka yrittäjien verotusta kevennetään
yli 500 miljoonaa euroa vuositasolla. (Ed. Sjöblom: Se
on teoreettinen laskelma!) Veronalennuksen merkitystä kokoomus
ei ole noteerannut ollenkaan, mutta vasemmistoliitto on pitänyt
veronalennusta kohtuuttomana. Kritiikki onkin suurimmalta osalta
silkkaa oppositiopolitiikkaa, vaikka toki verolakiesityksistä parannettavaakin
löytyy. Jos tavoitteena on ollut verojärjestelmän
yksinkertaistaminen, niin siinä ei ole onnistuttu. Jos
tavoitteena on ollut eri yritysmuotojen mahdollisimman tasapuolinen
kohtelu, niin siinä myöskään
ei ole onnistuttu. Osuuskunnat asetetaan yritysmuotona listaamattomia
osakeyhtiöitä huonompaan asemaan. Osakkeenomistajilla
on oikeus nostaa 90 000 euroa verottomana, mutta osuuskuntaan
sijoittaneella on oikeus ainoastaan 1 500 euron verottomaan
tuottoon. Tämä on epäoikeudenmukaista
ja pitää eduskuntakäsittelyssä korjata
oikeudenmukaiseksi.
Maataloustuottajat ovat organisoineet tuotteittensa markkinoinnin
jo satakunta vuotta osuuskuntien kautta. Osuuskuntaliike on tänäkin
päivänä erittäin vahva. Nämä perinteiset
suomalaiset osuuskunnat ovat varmasti niitä niin sanottuja
tavanomaisia osuuskuntia, joita ei pitäisi saattaa ketjuverotuksen
piiriin. Ed. Granvik toi aiemmin tänään
puheessaan esille hyvin konkreettisesti esimerkin lihantuotanto-osuuskunnasta,
joka joutuu ketjuverotuksen kohteeksi, mutta vastaavasti voi käydä noin
20 maito-osuuskunnalle.
Arvoisa puhemies! Odotan, että valtiovarainvaliokunta
perehtyy asiaan perusteellisesti ja eduskunta korjaa lakiesityksessä todettavat
epäkohdat.
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Kalliolle sanoisin, että omaisuusvero
poistuu tai on poistunut kaikista meidän keskeisistä kilpailijamaistamme.
(Ed. Kallio: Se kevenee!) Sillä keventämisellä elvistely
on ihan toinen asia kuin se, että kilpailijamaista se puuttuu.
Sillä on aikamoinen merkitys varsinkin alhaisten korkojen
aikana.
Ed. Kettunen sanoi hyvin, että tasapuolinen kohtelu
on epäonnistunut. Aivan oikein, kannustavuus ontuu, ja
pääpainohan tässä on tullut
tämän muutoksen myötä nimenomaan
verosuunnitteluun, ei siihen yritystoiminnan suunnitteluun.
Arvoisa puhemies! Hallitus on vihdoin tuonut silmiemme eteen
vaalikauden tähän asti tärkeimmän
esityspakettinsa. Olisimme halunneet selvitykset esityksistä jo
viime vuoden budjetin lähetekeskustelun yhteyteen ja lopullisen
esityksenkin paljon aikaisemmin. Tästä olisi ollut
korvaamatonta apua yrityksille, niiden omistajille, joita tämä koskee.
Silti ei voi todeta, että parempi myöhään
kuin ei milloinkaan, vaan tosiaankin olisi ollut parempi, että tätä esitystä ei
tässä muodossa olisi tuotu milloinkaan. Ilmeisesti
hallituksen tarkoituksena on yrittää ruuhkauttaa
valiokunnat kevään lopussa, jotta kaikkia esityksiä ei ehdittäisi
purkaa riittävän tarkasti.
Ennen vaaleja keskusta kannatti yhtiöveron hyvitysjärjestelmän
pysyttämistä, mutta ei kannattanut enää vaalien
jälkeen, eikä siihen mennyt monta päivää vaaleista.
Verotusta ei voi tarkastella irrallaan hallituksen talous- ja työllisyyspolitiikasta,
vaan nimenomaan osana sitä. Vaikka uusimpien lukujen mukaan
työllisten määrä vuodessa on
laskenut 45 000:lla, niin hallituksella on rohkeutta ottaa sellaisia
riskejä, jotka todennäköisesti
kiihdyttävät erkaantumista 100 000 lisätyöpaikan
tavoitteesta. Työllisyysasteessa tavoite on noin 10 prosenttiyksikköä nykyistä tasoa
korkeammalla. Hallituksen olisi pitänyt pohjustaa esityksensä teettämällä sellaiset
kokonaistaloudelliset
vaikutukset huomioiva selvitys, jolla olisi vakuuttanut arvostelijat.
Ehkä sitä ei ole tehty siksi, ettei sitä pysty
tekemään eikä tulos olisi ollut kovin
miellyttävä.
Osinkojen kahdenkertainen verotus poistaa kotimaisilta omistajilta
veroinsentiivit sijoittaa mieluummin kotimaahan kuin ulkomaille.
Viime hetkellä mukaan saatiin lisäys, jonka mukaan yritysten
tytäryhtiöiden myyntivoitot ovat verovapaita.
Tämäkin oli tietysti välttämätön
ratkaisu, koska monet muut maat ovat tehneet samoin. Samalla kuitenkin
poistettiin mahdollisuus vähentää myyntitappiot,
joiden osuus on viime aikojen taloustilanteessa ollut suurempi kuin myyntivoittojen.
Tappioiden vähentämismahdollisuuskin olisi tuiki
tarpeellinen sellaisissa yritysjärjestelyissä, joissa
kaupan kohde on panostanut tutkimukseen ja tuotekehitykseen ja sen
jälkeen fuusioituu osaksi toista yritystä. Yleisesti
olemme hyväksyneet nämä kehitystavoitteet,
mutta yksittäisissä päätöksissä ajatusketju
katkeaa. Monet asiantuntijatahot ovat esittäneet,
että tässä yhteydessä olisi
pitänyt luopua varallisuusveron keräämisestä.
Olen 1.4. jättänyt eduskunnalle lakialoitteen,
jossa esitetään varallisuusverosta luopumista.
Hallituksella ei näytä olevan kanttia lähteä poistamaan
tätä kateusveroa, vaan se 0,1 prosenttiyksikön
vähennysesitys on pelkkää kosmetiikkaa
eikä sillä ole kannustavaa vaikutusta. Varallisuusveron
poistaminen tukisi kotimaista omistusta, mikä näkökulma
uudesta veromallista puuttuu. Vanhassa yhtiöveron hyvitysjärjestelmässä kotimainen
omistaminen oli edullista ulkomaiseen verrattuna.
Erityisen mielenkiintoista olisi tietää, mistä hallitus
on keksinyt osinkojen verotuksen muuttavan 90 000 euron
rajan, siis verotuksen muuttavan 90 000 euron rajan. Millä perusteella
hallitus on mahtanut arpoa tämän kateusrajan?
Kokonaisuutena esitys on monimutkainen ja kannustaa verosuunnitteluun.
Kaikki eivät ole ennustaneet muutoksille kovin pitkää ikää.
Toivomme, että sitä ei syntyisikään,
mutta silti siltä tuskin enää voidaan
välttyä mitenkään, niin yhtenä miehenä tuntuu
punamulta seisovan tämän linjan takana.
Arviot siitä, miten paljon valtion verotulot kasvavat,
ovat melko pieniä. Kukaan ei sen sijaan osaa varmuudella
sanoa, kuinka paljon verotulot tulevat laskemaan jo pelkästään
tämän muutosvaiheen epävarmuuden seurauksena. Vasta
myöhemmin tullaan näkemään,
miten paljon niillä oikeastaan oli merkitystä.
Hallituksen tavoitteena on helpottaa sukupolvenvaihdoksia, mutta
ilmeisesti se tavoittelee nyt sekä työntöä että vetoa.
Verojärjestelmän muuttaminen kannustaa vanhoja
perheyrittäjiä luopumaan toiminnasta ja jättämään
ne nuorempien ja innokkaampien veromatematiikan osaajien käsiin.
Mitenkä pitäisi suhtautua tavoitteeseen, jonka
mukaan vanheneva väestö tulisi pitää entistä pidempään
mukana työelämässä?
Arvoisa puhemies! Jos veroista voi ylipäänsä jotain
sanoa, niin meillä on kymmenen vuoden ajan ollut voimassa
hyvä ja kohtuullisen neutraali verojärjestelmä,
johon eri osapuolet ovat olleet varsin tyytyväisiä.
Sitä ei ole ainakaan toistaiseksi pakko muuttaa. Siksi
pitäisikin ensin katsoa, miten EY-tuomioistuin siihen suhtautuu.
Koska näin ei kuitenkaan ole menetelty, niin toivottavasti
valiokunnassa pystytään tekemään
esitykseen vielä joitain parannuksia, joista yksi voisi olla
edellä mainitsemani varallisuusveron poistaminen.
Aulis Ranta-Muotio /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun käsiteltävänä olevan
yritys- ja pääomaverouudistuksen keskeisin sisältö tuli
syksyllä hallituksen päätöksen
myötä julki, nousi asiasta hyvin vilkas keskustelu.
Varmaan me kaikki kansanedustajatkin saimme suoraan yrittäjiltä aika
paljon palautetta. Aivan aluksi kritiikki oli varsin kovaa yrittäjäjärjestölläkin,
mutta kun yrittäjät tarkemmin perehtyivät
esitykseen, niin kritiikki on selkeästi vaimentunut. (Ed.
Kallio: Paljon on tullut kehuja!) Puolen miljardin euron pk-yrityksiin
kohdistuva veronkevennys on kiistämättä myönteinen
ja tarpeellinen piristysruiske yrityksille. Itse kun tulen pienyritysvaltaiselta
Etelä-Pohjanmaalta, olen saanut todella paljon myönteistä palautetta,
entistä enemmän myönteistä palautetta
tavallisilta yrittäjiltä. He ovat todenneet, että nyt
todella otetaan huomioon pienet ja keskisuuret yritykset. Aiemmissa veroratkaisuissa
on useinkin pelattu aivan suurimpien yritysten ehdoilla. Sukupolvenvaihdosten
verotuksen keventäminen osana kokonaisratkaisua on ollut
jo kauan odotettu ja toivottu parannus, jota yrittäjäjärjestöt
ovat vaatineet. Nyt sekin toteutuu.
Eniten yrittäjien kritiikkiä on kohdistunut
tähän yhtiöverotuksen hyvitysjärjestelmästä luopumiseen.
EY:n tuomioistuimen julkisasiamiehen kannanotot ennakoivat kuitenkin
selvästi, että tämä muutos olisi
kuitenkin edessä. On parempi yrittäjillekin varautua
muutokseen hallitusti ja tietoisena tulevasta. Autoveromuutos oli aika
hyvä esimerkki viime vaalikaudelta. Kun muutosta aikansa
pantattiin, niin se aiheutti sitten lain valmistelussa lähes
kaoottisen tilanteen niin, että eduskunta joutui kirjoittamaan
lain ja aiheutui varmasti menetyksiä myös monille
sen alan yrittäjille.
Toinen kritiikin kohde on ollut tämä 90 000 euron
raja, minkä verran listaamattomasta yrityksestä voi
nostaa verottomana. Kuten ed. Kallio totesi, näitä on
kuitenkin suhteellisen pieni joukko yrittäjistä,
jotka ovat enemmän nostaneet, 2 000 yritystä vuositasolla.
Hallitus on kuitenkin nyt syksyn alustavan päätöksen
jälkeen kuunnellut näitäkin yrittäjiä.
Lähinnä ne ovat eturivin vientiyrityksiä kylläkin
monet. Hallitus on mahdollistanut tämän veron
vähentämisen varallisuusverosta. Se on selvä parannus
siihen alkuperäiseen esitykseen verrattuna. Niin kuin edellisissä puheenvuoroissakin
on todettu, itse varallisuusveroa lakiesityksen viimeistelyvaiheessa
on selvästi lievennetty. Kaiken kaikkiaan uudistus on mielestäni
lähes kokonaan hyvä ja hyväksyttävä.
Arvoisa puhemies! Ainut kritiikkini kohdistuu tähän
osuuskunnan maksaman osuuspääoman koron verottamiseen.
Siihen olisi kyllä täällä eduskunnassa
saatava muutos. Nämä korothan olisivat esityksen
mukaan 1 500 euron ylittävältä osalta
70-prosenttisesti veronalaista pääomatuloa. Kun
listaamattomasta yrityksestä voi nostaa osinkoja verottomina
90 000 euroon asti, on tässä selvä epäsuhde
näiden yritysmuotojen välillä. Mielestäni
osuuspääoman korkoa ei voi verrata pörssiosakkeeseen
sijoittamiseen ja niistä saatuihin osinkotuloihin. Tuottajaosuuskunnan
jäseneltä, esimerkiksi maidontuottajaltahan, peritään
tuotettujen litrojen perusteella osuusmaksu. Se on ehto sille, että tuotteensa
ylipäätänsä saa jalostetuksi
ja kaupaksi. Pörssiosakkeiden hankinta on sen sijaan puhtaasti
sijoitustoimintaa.
Nyt kun maatilat EU:n maatalouspolitiikan seurauksena nopeasti
vähenevät ja suurenevat ja laajentavat tuotantoaan,
ne joutuvat maksamaan entistä enemmän osuusmaksua.
On kohtuutonta, kun yli 1 500 euron ylittävältä osin
verotetaan, vaikkakin vain 70-prosenttisesti, mutta tämän
rajan pitäisi olla korkeampi. Toivon, että valiokuntakäsittelyssä tähän
epäkohtaan puututaan ja verotusraja nostetaan korkeammaksi.
Korjaus olisi tehtävä myös alle 10 prosentin
omistajaosuuskuntien ketjuverotukseen, jota täällä ovat
myös aiemmissa puheenvuoroissa muun muassa edustajat Granvik
ja Lämsä tarkemmin selvittäneet ja myös
ed. Kettunen edellä.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Otan tässä puheessani
yritys- ja pääomaverouudistuksesta esille vain
yhden yksityiskohdan, joka kuitenkin on tärkeä ja
koskee laajaa osuuskuntien jäsenkenttää.
Tarkoitan tällä ed. Ranta-Muotionkin äsken
käsittelemää osuuskunnan jäsenen
saaman osuuspääoman koron verokohtelua.
Hallituksen yritys- ja pääomatuloverotuksen uudistamista
koskevan 13. marraskuuta 2003 julkistetun kannanoton mukaan osuuskuntien
voitonjaon verotusta valmistellaan erikseen pitäen lähtökohtana
tavanomaisten osuuskuntien voitonjaon säilyttämistä yhdenkertaisen
verotuksen piirissä. Tämä on sanatarkka
lainaus hallituksen marraskuisesta kannanotosta. Hallitus loi kannanotossaan
siis uuden käsitteen "tavanomainen osuuskunta", jota lainsäädäntö tai
esimerkiksi oikeuskirjallisuus eivät vielä tänä päivänäkään
tunne. Yleisesti kuitenkin arveltiin, että jopa yli sata vuotta
sitten perustetut pellervolaiset osuuskunnat sijoittuisivat hallituksen
ajatusmaailmassa tavanomaisten osuuskuntien kategoriaan.
Hallitus ei ole esityksessään rinnastanut osuuskuntia
sen paremmin julkisesti noteerattuihin kuin noteeraamattomiinkaan
osakeyhtiöihin. Osuuspääoman korko käsiteltäisiin
hallituksen esityksen mukaan kokonaan omalla tavallaan. Osuuspääoman
korko olisi verovapaata 1 500 euron määrään
asti vuodessa ja sen ylittävältä osalta
70-prosenttisesti veronalaista tuloa. Verovapausrajaa ei ole edes
pyritty asettamaan niin, että tavanomaiset osuuspääoman
korot olisivat aina verovapaita. Raja näyttää mitä ilmeisimmin suoraan
hatusta otetulta. Tiettävästi useampikin luku
otettiin hatusta, ennen kuin tämä luku valittiin
hallituksen luvuksi.
Oma käsitykseni on, että osuuspääoman
koron verotuksen tulisi lopputulokseltaan vastata listaamattoman
osakeyhtiön osingon verotusta. Hallituksen esitystä on
mielestäni eduskuntakäsittelyssä muutettava,
vai onko tarkoituksena, että pellervolaiset osuuskunnat
muuttuvatkin pellervolaisiksi osakeyhtiöiksi? Tähän
ainakin tuloverolain 24 §:n toimintamuodon muutosta koskeva
säännöstö tarjoaa oivallisen
veroteknisen keinon ilman tuloveroseuraamuksia, ja silloinhan ollaan
jo listaamattomassa osakeyhtiössä.
Osuuspääoman koron verovapausrajaa on nostettava
niin, että kaikkien tavanomaisten osuuskuntien osuuksille
maksettu korko kaikissa tapauksissa on jäsenille käytännössä verovapaata.
Tämä on tilanne käytännössä tälläkin
hetkellä. Nyt hallituksen esitykseen sisällytetty
osuuspääoman koron verovapausraja näyttäytyy
siten, että se on määräytynyt
vähän miten sattuu.
Asia ei ole verovaikutukseltaan veronsaajille merkittävä.
Sen on itse valtiovarainministeriökin todennut.
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä oleva
hallituksen esitys on selkeä ja sen tavoite on hyvin selvä. Esityksellä kevennetään
yrityksien verotusta. Pääministeri Matti Vanhasen
hallitusta voi onnitella rohkeasta ja historiallisesti merkittävästä yritysveroesityksestä.
Eduskunta on saanut jo aiemmin käsiteltäväkseen
sukupolvenvaihdoksia edistävän esityksen. Nämä lakiesitykset
yhdessä ovat juuri niitä toimenpiteitä,
joita yrityselämä on odottanut jo kohtuuttoman
kauan.
Minun on hyvin vaikea ymmärtää opposition ylläpitämää keskustelua
täällä tänään.
Missä ovat opposition vaihtoehdot yrittäjyyden
edistämiseksi? Täällä on maalattu
veroratkaisusta aivan ennenaikaisia uhkakuvia ja ennustettu hallituksen epäonnistumista
työttömyyden hoidossa. Eikö meistä jokainen
todennut ennen vaaleja, että suomalainen yritysverotus
kaipaa uudistuksia? Eikö monella suulla todettu, että työttömyyden
hoito edellyttää onnistuneita, yrityselämää piristäviä päätöksiä?
Hallitus on tehnyt harkitun esityksen taloudellisesti haasteellisena
aikana ja erityisen tiukassa kansainvälisessä veropaineessa.
Tällä esityksellä kevennetään
yrityksien verotusta noin 500 miljoonalla eurolla. Tämä tulee
taatusti näkymään uusina työpaikkoina,
minkä pitäisi olla koko eduskunnan toive. Opposition
pessimistiset tulevaisuudennäkymät eivät
paranna kilpailukykyä. Kyynisyydestä ei ole lääkkeeksi
työttömyyden hoitoon.
Arvoisa puhemies! Olen seurannut hyvin läheltä perheyrittäjyyttä.
Nämä kokemukset ovat osoittaneet, että yrittäjyys
vaatii vahvaa sitoutumista. Yrittäjä ei laske
ylityötunteja. Yrittäjä ymmärtää,
että henkilöstön voidessa hyvin myös yritys
voi hyvin. Vasemmistoliiton huoli yrittäjien ylisuurista
osingoista on siis aivan turhaa. Yrittäjä tulee
jatkossakin palkita taloudellisesta riskistä ja vastuun
kantamisesta.
Kauppa- ja teollisuusministeriön yrittäjyyskatsauksen
mukaan Suomessa on nyt yrityksiä enemmän kuin
koskaan. Selkeäksi haasteeksi on noussut kasvuyrityksien
osuuden lisääminen. Hallituksen esitys edistää yrittäjyyttä Suomessa myös
tästä näkökulmasta. Toivon,
että eduskunta saa tulevaisuudessa käsiteltäväkseen
myös naisyrittäjyyttä ja yrittäjyyskasvatusta
edistäviä esityksiä.
Meidän tulee kuitenkin jokaisen muistaa, että lainsäädäntötyöllä luomme
parempia edellytyksiä yrittäjyydelle. Lopulliset
päätökset tehdään kuitenkin
yrityksissä, kun niissä tehdään
työllistämis- tai investointipäätöksiä.
Nykyistä parempi työllisyysaste saavutetaan näillä päätöksillä ja vain
yhteisesti.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Matti Vanhasen hallituksen työllisyystavoite
on selkeä: 100 000 uutta työpaikkaa.
Työllisyystavoitteen saavuttaminen edellyttää voimakasta
satsausta yrittäjyyteen ja yritysten toimintaedellytysten
parantamiseen. Tästä johtuen hallituksen yritysverouudistuksen
keskeiset tavoitteet ovat dynaamiset ja kilpailukykyä parantavat sekä sen
yrittäjyyttä vahvistavat vaikutukset.
Yritysverouudistuksen yksi keskeinen elementti on kannustin
yrittäjyyteen ja investointeihin, joka siten luo talouskasvua.
Riskinottoa ja työllistämistä, yrittäjyyttä,
tulee palkita. Selviytyäkseen yhä kovenevassa
kansainvälisessä kilpailussa Suomi tarvitsee yrittäjiä ja
yrityksiä, sekä olemassa olevia että uusia
yrittäjiä ja yrityksiä.
Keskeisin instrumentti tavoitteen saavuttamisessa on veropolitiikka,
jossa Vanhasen hallitus on ollut aktiivinen. Hallitus on päättänyt
nopeasti ja määrätietoisesti uudesta
yritysveroratkaisusta. Uudistus on hallitusohjelman tavoitteiden mukainen.
Se keventää yritysten verotusta, tukee kasvua
ja työllisyyttä sekä vastaa kansainväliseen
verokilpailuun.
Yritysverouudistuksen tavoitteena on varmistaa hyvinvointiyhteiskunnan
vahva rahoituspohja globaalissa kilpailussa ja pyrkiä osaltaan
vastaamaan väestön vanhenemisesta syntyviin haasteisiin.
Hyvinvointiyhteiskunnan rahoituspohjaa voidaan vahvistaa aktiivisella
vero- ja yrittäjyyspolitiikalla, joka edistää taloudellista
kasvua. Uudistuksen tavoitteena on ottaa huomioon Suomen kyky kilpailla
yritysten ja niiden avaintoimintojen sijaintipaikkana jatkossakin.
Yritysverouudistuksella Suomi vastaa aktiivisesti kansainvälisen
kilpailun haasteeseen. Lähialueilla tapahtunut kehitys
on luonut paineita uudistaa Suomen verojärjestelmää kilpailukykyisemmäksi.
Yritysverouudistuksen tarve on syntynyt nimenomaan kansainvälisen
kilpailun paineesta.
Arvoisa herra puhemies! Kun tätä keskustelua on
kuunnellut, niin voidaan aiheellisesti kysyä, mitä edelliset
hallitukset tekivät viimeisen kahdeksan vuoden aikana.
Yhteisö- ja pääomaverokanta nousivat
25 prosentista 29 prosenttiin, eikä paljon puhuttuja sukupolvenvaihdos-
tai alv-alarajan huojennuksia saatu aikaan. Pitää myös muistaa,
että edellisen kahdeksan vuoden aikana elettiin voimakasta
taloudellista nousukautta, jolloin olisi ollut mahdollisuus uudistaa
talouden ja työelämän rakenteita. Tuolloin
onnistuttiin ainoastaan takaamaan ansiotuloverojen kevennyksiä suurituloisille.
Nykyinen hallitus on vajaassa vuodessa tehnyt useita yrittäjyyttä ja
työllisyyttä edistäviä veroratkaisuja:
arvonlisäveron alarajan ja sukupolvenvaihdosten verotuksen
huojennukset sekä yritysverouudistus. Näillä ratkaisuilla Vanhasen
hallitus lunastaa lupauksiaan yrittäjyyden ja yhteisvastuun
hallituksena.
Yritysveroratkaisujen ohella merkittävä toimenpidekokonaisuus
on yrittäjyyden politiikkaohjelma. Yrittäjyyden
politiikkaohjelman laatimisesta päätettiin jo
hallitusneuvotteluissa. Sen toteuttamiseen on sidottu kaikki ministeriöt
ja niiden alainen hallinto. Politiikkaohjelmat ovat uusi tapa tehdä poikkihallinnollista
ja laajaa yhteistyötä. Yrittäjyyden politiikkaohjelman
kehittämis- ja johtovastuu on kauppa- ja teollisuusministeriöllä.
Jotta toimet yrittäjyyden edistämiseksi ankkuroituvat
käytännön yrittäjyyteen, on
yhteydet yrittäjiin, yrittäjäjärjestöihin
ja muihin sidosryhmiin rakennettava tiiviiksi. On kyettävä luomaan
jatkuva vuoropuhelu yrittäjien ja hallituksen kesken.
On paikallaan esittää kysymys, miksi yrittäjyyden
vahvistaminen on tärkeää Suomen kannalta.
Yrittäjyyden vaje on keskeinen osa suomalaista ristiriitaa,
joka ilmenee yhteiskunnallisten ja taloudellisten voimavarojen mittavana
hukkakäyttönä. Maamme kansainvälinen
kilpailukyky on parhaimmillaan ollut huipputasoa. Samaan aikaan
meillä on ollut tosiasiassa yli 10 prosentin työttömyys.
Suurtyöttömyyden rinnalla kärsimme kuitenkin
mittavasta yrittäjyysvajeesta. Yleinen asenne yrittäjyyteen
on kyllä hyvin myönteinen, mutta halukkuus itse
ryhtyä yrittäjäksi on miltei vähäisintä Euroopassa.
Mikä sitten sopii suomalaisen yrittäjyyspolitiikan
konkreettiseksi tavoitteeksi, mittariksi, jolla onnistumista voidaan
mitata? Kouriintuntuva mittari on, kuinka monta uutta yritystä syntyy
ja kuinka monessa uusi sukupolvi astuu johtoon. Voimme laskea yritysten
synnyn ja kasvun työllisyysvaikutuksia tähdäten
vuoteen 2010. Yksi yrittäjä työllistää keskimäärin
3—4 työntekijää. Jotta työllisyys
paranisi tuolla 100 000 hengellä, tarvitaan noin
30 000 uutta yritystä. Nyt Suomessa on 224 000
yritystä. Työllisyystavoitteen saavuttamiseksi
olisi yritysten määrän noustava noin
255 000 yritykseen, mikä vastaa yli 10 prosentin
kasvua. On myös syytä muistaa, että tämän
vuosikymmenen aikana noin 60 000 yrityksellä on
edessään sukupolven- ja omistajanvaihdos. Siksi
tavoitteeksi on asetettava kaikkiaan 90 000 suomalaisen
ryhtyminen yrittäjäksi kuluvan vuosikymmenen aikana
eli vuoteen 2010 mennessä.
Arvoisa herra puhemies! Lopuksi muutama ajatus lakien yritysvaikutuksista,
joita on jatkossa arvioitava järjestelmällisesti
varsinkin pienten yritysten näkökulmasta.
Kauppa- ja teollisuusministeri on käynnistänyt
pysyvän yrityspaneelin, jonka tarkoituksena on kartoittaa
yritysten näkemyksiä uusiin lakiluonnoksiin. Tavoitteena
on pitää huoli siitä, että uudet
lakiesitykset eivät lisää vaan vähentävät byrokratiaa
ja että niiden valmistelussa muutenkin otetaan huomioon
yritysten kilpailukyky. Yrittäjyydestä on tehtävä kannustava
ja houkutteleva vaihtoehto, jotta kykenemme saavuttamaan 90 000
uuden yrittäjän tavoitteen tällä vuosikymmenellä.
Korostan jälleen kerran yksinkertaista tosiasiaa: Ilman
työnantajia meillä ei ole palkkatyötä, ilman
palkkatyötä meillä ei ole verotuloja,
ilman verotuloja meillä ei ole palveluita, ja ilman palveluita
meillä ei ole hyvinvointivaltiota. Näin tämä mekanismi
toimii katkeamattomana ketjuna.
Tuomo Hänninen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys yritys- ja pääomaverouudistukseksi
on päälinjoiltaan, aivan kuten täällä on
salissa kuultu, oikea. Se pääasia, että yritykset
kaiken kaikkiaan hyötyvät yli 500 miljoonaa euroa,
on iso ja yritystoimintaa suoraan tai välillisesti edistävä asia.
Hallituksen esityksestä on tullut ehkä myönteisin
palaute sukupolvenvaihdosten ja erityisesti perheyritysten sukupolvenvaihdosten
helpottamisesta. Omaisuuden verotusarvon keventäminen 60
prosentilla on iso kädenojennus yrittäjille. Verokilpailukyky
tältä osin vahvistuu, ja se rohkaisee perheyrityksiä omistuksen
siirtoihin.
Pari epäkohtaa haluan nostaa ennen valiokuntakäsittelyä tässä esille.
Sukupolvenvaihdoksessa veronhuojennuksen ulkopuolelle jäävät
ne perhe- ja sukuyritykset, joissa omistus jää alle
10 prosenttiin yhtiön osakkeista. Mielestäni siinä tilanteessa,
että osakas antaa työpanoksensa yritykseen ja
saa toimeentulon juuri tuosta yhtiöstä, tulisi
sukupolvenvaihdos mahdollistaa myös alle 10 prosentin osakkuudella.
Yrityksen toiminnan jatkuminen voi osaksi olla riippuvainen juuri
tästä helpotuksesta.
Myös osuuskuntien osuuspääoman korkotuoton
verovapauden rajaaminen 1 500 euroon tulee ongelmaksi varsinkin
useassa osuuskunnassa jäsenenä olevalle jäsenelle.
Tästä olemme kuulleet asiantuntijoiden selvityksiä tässä keskustelussa. Ketjuuntumisesta
johtuen korkotuoton verovapaa katto tulee vastaan ja tilanne nykyhetkeen verrattuna
heikkenee. Kun verrataan tätä tuottoa listaamattomien
yritysten 90 000 euron rajaan verovapaassa osinkotuotossa,
voi mielestäni aiheellisesti epäillä esityksen
tasapuolisuutta erilaisia yrittäjiä kohtaan.
Arvoisa puhemies! Näihin edellä mainittuihin asioihin,
pienen osakkeenomistajan sukupolvenvaihdokseen ja osuuskunnan korkotuoton
ketjuuntumiseen, on pureuduttava tasapuolisuuden näkökulmasta
valiokuntakäsittelyssä. Muutenkin odotan avointa
käsittelyä esiin nousevien ongelmien ratkaisemisessa.
Arvovaltakysymykseen tämä uudistus ei saa kaatua.
Jokainen työpaikka on tervetullut, ja meidän tehtävämme
on luoda edellytyksiä yrityksille ja uusille työpaikoille.
Lasse Hautala /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä oleva
hallituksen esitys yritys- ja pääomaverouudistuksesta
on käytetyissä puheenvuoroissa kaluttu jo varsin
loppuun, tai ehkä oikeammin: evästetty riittävästi
valiokuntakäsittelyyn. Hallituksen esitystä voidaan
pääosin pitää hyvänä.
Suurimmat muutokset yritysverouudistuksessa johtuvat kansainvälisistä syistä. Niihin
ennakointi on ollut tarpeellista ja järkevää.
Uudistuksen myönteiset vaikutukset yrityksille on laskettu
noin 550 miljoonaksi euroksi. Toivottavaa on, että tämä arvio
toteutuu.
Käytännössä lienee kuitenkin
niin, että tavalliselle pienyrittäjälle
ei vuosittaisen tai tilikausittaisen verotuksen uudistuksella ole
kovin suurta vaikutusta. Tähän mennessä pienyrittäjät
ovat ottaneet henkilökohtaiseen elämiseen tarvittavat tulonsa
pienistä pääomaosingoista ja ansiotulo-osinkona.
Uudistuksen jälkeen he ottavat osinkojen sijasta palkkaa,
josta sitten maksavat veron palkansaajina. Se on heille niin yrityksen
kuin henkilökohtaisen verotuksen kannalta edullisempaa.
Täällä on useissa puheenvuoroissa
ennustettu verosuunnittelun lisääntymistä.
Minä en siihen usko. Verosuunnittelua on ollut tähänkin
mennessä, ja sitä tulee olemaan myös
tulevaisuudessa. Verosuunnittelu on osa yritystoiminnan tulevaisuuden
suunnittelua, eikä sitä tule leimata joksikin
keinotteluksi tai muuksi epärehelliseksi toiminnaksi. Yhtenä käytetyimpänä verosuunnittelukeinona
tultaneen uudistuksen käyttöönoton jälkeen
käyttämään ensi vaiheessa tilikauden
jatkamista. Yritykset, joiden tilikausi päättyy
tulevana kesänä, jatkanevat tilikauttaan vuoden
2005 puolelle. Tällä tilikauden jatkamisella saavutetaan
yhteisöverokannan 3 prosentin alennuksesta tuloverotukseen
noin 10 prosentin alennus. Siitä muodostunut tulos on osaltaan
verouudistuksen tavoitteita.
Hallituksen tiedottaessa yritysverouudistuksesta osalle kansalaisista
on yhteydenottojen perusteella muodostunut virheellinen käsitys
osakkeiden myynnin verovapaudesta. Heille on muodostunut käsitys,
että se koskee kaikkia osakkeiden myyntivoittoja. Se koskee
kuitenkin yrityksiä, käytännössä konserniyhtiöitä,
jotka myyvät liiketoimintana muiden yhtiöiden
osakkeita voitollisesti. Tämä voitto on verovapaata.
Kansalaisten virheellisestä tiedon vastaanotosta tulee aina
katsoa myös se, onko viesti ollut riittävän tarkkaa
ja selkeää, ettei tulisi yliodotuksia tulevista
suorituksista.
Iltapäivällä ed. Lämsä käsitteli
hyvin ansiokkaasti ja monipuolisesti osuuskunnilta saadun ja saatavan
osuuspääoman koron erotusta. En lähde
sitä nyt niiltä osin toistamaan, vaan tuen hänen
esittämiään näkemyksiä.
Tässä yhteydessä, kun on mahdollisuus
myös esittää toiveitaan, toivon, että noteeraamattomien
yritysten osinkojen verovapaa määrä olisi
ollut suurempi kuin 90 000 euroa. Vähennysoikeus
varallisuusverotuksesta tuo hiukan lievennystä tähän
määrään, mutta toive olisi ollut,
että se olisi ollut suurempi.
Arvoisa puhemies! Useissa puheenvuoroissa on puhuttu uudistuksen
työllistävistä vaikutuksista. Hallituksen
ja eduskunnan enemmistön hyväksymä tavoite,
100 000 uuden työpaikan saavuttaminen tällä vaalikaudella,
on haastava tavoite. Sen haastavuutta lisää vielä se,
että päät ovat etääntyneet
eli tavoite ja todellisuus. Toivoa ja tavoitetta ei saa kuitenkaan
hylätä, vaan on enemmän etsittävä keinoja
sen saavuttamiseksi. Kyse on porkkanoista, joilla työllistämistä voitaisiin
tehdä houkuttelevammaksi. Yhdeksi tällaiseksi
porkkanaksi sopisi mielestäni se, että osakeyhtiöt
lisättäisiin toiminimellä, kommandiittiyhtiönä tai
avoimena yhtiönä toimivien yritysten yhtiömuotojen
joukkoon, jotka voivat kohottaa yrityksen nettovarallisuutta huomioimalla 30
prosenttia tilikauden aikana maksetuista palkoista nettovarallisuuteen.
Tämä nettovarallisuuden kohottamismahdollisuus
toimisi porkkanana yrittäjälle, kun hän
saisi korotettua verovapaan osingon osuutta. Työvoimavaltaisen
osakeyhtiön työllistävyyden kasvu olisi
tätä kautta merkittävä ja turvattu.
Arvoisa herra puhemies! Tämän esityksen käsittelyn
yhteydessä on kannettu aiheellisesti huolta myös
siitä, mistä löytyvät tulevat
yrittäjät. Huoli on aiheellinen. Uusia yrityksiä perustetaan liian
vähän ja vanhoissa ei tehdä riittävän
nopeaan tahtiin sukupolvenvaihdoksia. Yrittäjyyden edistäminenkin
vaatii porkkanoita, ja niiden kehittelyssä meidän
tulee olla ennakkoluulottomia. Olen vakuuttunut, että yrittäjyyttä elämäntyönä ja
työurana harkitsisivat useat nuoret, jos kehittäisimme
mallin, jossa opintolainaa voisi rahoittaa jälkikäteen
valtion kustannuksella työllistämällä muita.
Tämä monimutkaiselta tuntuva vaihtoehto toimisi
käytännössä siten, että yrittäjäksi
ryhtynyt, esimerkiksi insinööri, saisi muiden
henkilöiden työllistämisen kautta valtion
takaamaa henkilökohtaista opintolainaansa anteeksi. YEL-vakuutus
toimisi yrittäjyyden kontrollina, ja yrityksen ulkopuolisella
työntekijämäärällä olisi
vaikutus opintolainan anteeksiantoprosenttiin. Esimerkiksi kahdesta
työntekijästä tai vuosityöpaikasta
saisi 20 prosentin alennuksen ja siitä porrastetusti siten,
että kymmenellä työntekijällä saisi
anteeksi lainansa — helposti kontrolloitava malli, joka
olisi selkeä ja helposti toteutettava.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
yritys- ja pääomaverouudistus on lähihistoriaa
tarkasteltaessa toinen merkittävä verouudistus,
mitä on tapahtunut. Esko Ahon hallituksen aikana tehty
yhteisö- ja pääomaverouudistus oli erittäin
onnistunut. Kaikki ovat antaneet sille tunnustusta. Se oli yritystoimintaa
kannustava ja palkitseva, ja myöskin veronsaajien kannalta
verotulokehitys oli myönteinen. Lipposen hallitusten aikana
veroratkaisut kohdistuivat ennen kaikkea yhteisö- ja pääomaveron
korotuksiin 25 prosentista 29 prosenttiin ja Lippos-kakkosen loppukaudella
erityisesti ansiotuloverojen kevennyksiin.
Nyt kuitenkin globaalissa taloudessa kilpailutilanne on muuttunut
niin ratkaisevasti, että me tarvitsemme todella merkittävän
verouudistuksen. Yhteisöverokanta alenee 29 prosentista 26:een
ja pääomavero 29 prosentista 28 prosenttiin. Yritystoiminnan
kannalta tämä tuo runsaan puolen miljardin euron
panostuksen yritystoiminnalle, ja se on varsin merkittävä asia.
Ennen kaikkea tavoitteena on, että yritystoiminta vahvistuu,
sen kilpailukyky paranee, se työllistää paremmin
ja pitää yllä taloudellista kasvua kotimaassa.
Näillä reunaehdoilla tämä on
osa hallituksen yrittäjyyspolitiikkaa, jossa toisina osioina ovat
olleet täälläkin mainittu sukupolvenvaihdosten
edistäminen ja toisaalta sitten matalan tuottavuuden yritysten
välittömien työvoimakustannusten keventäminen.
Varsin pieniä yrityksiä kohtaan arvonlisäverokäytännön
alarajan tekeminen liukuvaksi oli osa myöskin tätä yrittäjyyden
edistämiskampanjaa.
Tämä esitys on saanut enempi kritiikkiä osakseen
kuin se on ansainnut. Alussa kritiikki tuli ennen kaikkea kasvu-
ja perheyrityksiltä, mutta nyt hallitus on tehnyt ne tarvittavat
oikaisut ja muutokset tähän ehdotukseen, elikkä erityisesti niillä kasvuyrityksillä
ja
yrittäjillä, joilla osinkotulot menevät
yli 90 000 euron, on se ylimenevä osuus mahdollisuus
vähentää varallisuusverosta. Näillä ratkaisuilla
uskon, että nuo hallituksen asettamat tavoitteet toteutuvat,
mutta toki kritiikkiä tässä ehdotuksessa
ansaitsee se, että yhteisövero ja pääomavero
on erotettu toisistaan. Erityisesti tämä heikentää metsätalousyrittäjien
mahdollisuuksia ja tekee metsätalousyrittämisen
epäoikeudenmukaiseksi, ja toisaalta täälläkin
on jo aiemmin todettu se, että osuuskunnilta tulevan osuuspääoman
koron ja sen verokohtelun tulisi olla rinnasteinen listaamattomien
yritysten osinkojen verokohteluun. Erityisesti haasteita valtiovarainvaliokunnalle
ja verojaostolle jääkin tarkastella tämän
osuuspääoman koron verokäytännön
tarkastelussa ja sen muuttamisessa tasapuolisemmaksi ja oikeudenmukaisemmaksi
suhteessa toisiin yritysmuotoihin.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Hallitus on jo pitkään
pelotellut yrittäjiä hyvin toimineen avoir fiscal
-järjestelmän ennenaikaisella purkamisella. Epävarmuus
yritys- ja pääomaverotuksen kohtalosta on näkynyt
muun muassa ylisuurien osinkojen nostamisena osin jopa velkarahoituksella.
Tästä ei kuitenkaan kannata syyttää yrittäjäkenttää,
vaan hallituksen on syytä katsoa peiliin ja miettiä,
miksi tällaisiin toimiin ylipäätään
nähdään tarvetta, jos hallituksen liputtama
verouudistus on todella niin erinomainen kuin täällä käytettyjen
hallitusryhmien puheenvuorojen perusteella olisi syytä olettaa.
Valitettavasti hallituksen yritysveropaketista huomaa, että esitys
on valmisteltu kiireessä tai ainakin jonkinlaisen sekasorron
vallitessa. Nyt luotava järjestelmä on monilta
osin sekava ja vaikeaselkoinen eikä tarjoa rakenteellisesti
riittäviä kohennuksia nykyiseen järjestelmään
verrattuna. Järjestelmän monimutkaisuus luo yritysten toimintaan
epävakautta. Uudistuksen seurauksena verosuunnittelu on
valitettavasti jälleen palaamassa yrityksiin. Hallitus
on tuonut eduskunnalle esityksen yritys- ja osinkoverotuksen muuttamisesta
vuoden 2005 alusta lukien. Muutosten päälinjana
on yritykseen jätettyjen voittojen verotuksen keventäminen,
mutta yrityksen omistajille jaettavien osinkojen verotuksen kiristyminen.
Samalla, kun yhtiöveron hyvitysjärjestelmä kumotaan,
yhteisöverokantaa lasketaan nykyisestä 29 prosentista
26 prosenttiin ja pääomaverokantaa 29 prosentista
28 prosenttiin. Ensilukemalla veronalennukset vaikuttavat yritysten
kannalta pelkästään myönteisiltä,
ja osittain ne sitä ovatkin, mutta tarkemman lukemisen
perusteella esitykseen on jäänyt monia ongelmakohtia.
Toki esityksessä on myös nähtävissä hyvää. Kokonaisuutena
uudistus keventää yritysten verotusta noin 350
miljoonaa euroa, ja valtaosalla pk-yrityksistä yritysten
ja yrittäjän yhteenlaskettu verotus tulee hieman
keventymään. Positiivista on myös ammatinharjoittajien
ja henkilöyhtiöiden verotuksen lievä keventäminen.
Henkilöyhtiöiden ja elinkeinoharjoittajien verotuksessa
pääomatulo-osuus nostetaan 18 prosentista 20 prosenttiin
ja säilytetään myös oikeus valita
10 prosentin tuottoaste.
Arvoisa puhemies! Hallituksen hurskaista lupauksista huolimatta
nyt esillä oleva yritys- ja pääomaverouudistus
tulee kuitenkin kiristämään monien menestyvien
keskisuurten yritysten ja toisaalta heikkovaraisten pienten yritysten
omistajien verotusta. Eräs verouudistuksen suurimmista
ongelmista on hyvin menestyville perheyrityksille suunnattu uusi
90 000 euron osinkokatto. Suomen Yrittäjien mukaan
osinkokaton vaarana on, että kotimaisia yrityksiä tullaan
entistä useammin myymään ulkomaiseen
omistukseen ja ulkomaiset omistajat tulevat suhteettoman hyvään
asemaan kotimaisiin omistajiin verrattuna. Hallitus on toisin sanoen
aiheuttamassa maahamme tilanteen, jossa kotimainen omistus karkaa
ulkomaille keveämmän verokohtelun perässä.
Kauppa- ja teollisuusministeriön oman yrittäjyyskatsauksen
mukaan kasvuyrityksillä on eniten merkitystä talouskasvulle.
Kansainväliset tutkimukset kertovat, että nimenomaan
kasvuyrittäjyyden edistäminen on talouskasvun
ja työllisyyden kohentamiseen tähtäävien
elinkeino- ja yrityspoliittisten toimenpiteiden kannalta ratkaisevaa.
Työllisyyden edistämiseen pyrkivät toimenpiteet
voisivat tuottaa paremman tuloksen, mikäli ne voitaisiin
nykyistä tarkemmin kohdistaa potentiaalisiin kasvuyrityksiin.
Asettamalla hyvin menestyville yrityksille osinkokatontapaisia kasvunesteitä ja
rajoitteita hallitus rajoittaa samalla myös uusien työpaikkojen
syntyä. Tällaisiin virheisiin meillä ei
nykytilanteessa ole varaa.
Tilastokeskuksen tänään julkaiseman
tuoreen työvoimakyselyn mukaan työllisten määrä väheni
huhtikuussa 45 000:lla viime vuodesta ja samaan aikaan
työttömien määrä pysyi
ennallaan. Työikäisestä väestöstä työvoiman
ulkopuolella on 54 000 henkeä enemmän
kuin vuosi sitten. Jatkuvaa kokoaikatyötä tekevien
palkansaajien määrä väheni 14 000:lla.
Työttömänä maassamme on tällä hetkellä 272 000
henkeä. Sekä yrittäjien että palkansaajien
määrä on alentunut. Hallituksen
tavoite lisätä työllisten määrää 100 000:lla
vaalikauden loppuun mennessä vaikuttaa enää lähinnä utopistiselta
tavoitteelta, joka on ajautunut tavoittamattomiin jo aikoja sitten.
Arvoisa puhemies! Työministeri Filatovin mukaan asiaan
pitäisi reagoida selvittämällä, miltä toimialalta
työllisten määrän putoaminen on
kertynyt. Valitettavasti selvittäminen ei tässä tilanteessa
enää riitä. Hallituksen olisi vihdoin ryhdyttävä konkreettisiin
toimenpiteisiin ja rohkeisiin rakenteellisiin uudistuksiin jatkuvan
selvitysten ja toimenpideohjelmien laatimisen sijasta.
Hallituksen tänään antamaan yritys-
ja pääomaverouudistukseen kohdistettiin suuria
toiveita nimenomaan yritysten toimintaedellytysten parantamiseksi.
Ikävä kyllä hallitus ei nyt esittämällään
veropaketilla kykene näitä odotuksia lunastamaan.
Hallituksen esityksien kiistattomiin epäkohtiin kuuluu
myös se, että pienten, vähävaraisten
yritysten verotus tulee kiristymään. Yhtiöveron
hyvityksen kompensaatioksi hallitus tarjoaa kunnallisen ansiotulovähennyksen
laajennusta pieniin ansiotulo-osinkoihin.
Kunnalliseen ansiotulovähennykseen oikeuttaviin tuloihin
luetaan kuitenkin myös kaikki muut saajan ansiotulot, jolloin
esimerkiksi perheyritysten muualla työskenteleviltä osakkailta tarjottu
huojennus jää käytännössä saamatta. Yrittäjät
ovatkin huolestuneina todenneet tämän olevan uusille
ja aloitteleville yrittäjille hallitukselta väärä signaali
ja vaikeuttavan yritysten jatkajien löytymistä.
Tämä on erittäin huolestuttava kehityssuunta,
sillä kauppa- ja teollisuusministeriön yrittäjäkatsauksen
mukaan uusia työpaikkoja luovat yhä enemmän
nimenomaan uudet yritykset.
Hallituksen verouudistuspaketti jäi odotetusti lähes
syksyllä esitellyn kaltaiseksi muutamia korjauksia lukuun
ottamatta. Eräiden arvioiden mukaan uudistuksen koetaan
olevan keskimääräisesti hyvän,
vaikka parempaankin olisi pitänyt pystyä yltämään.
Hallitusohjelmassa erityisesti mainittu yrityksien toimintamahdollisuuksien
parantaminen sekä työllisyyden kohentaminen jäävät
vaatimattomalle tasolle, ja uudistukseen jää vakavia
puutteita. Päätösten vaikutukset, sekä negatiiviset
että positiiviset, näemme kuitenkin vasta vuosien
kuluessa.
Erityisesti kaikkien pienimpien ja vähävaraisimpien
yritysten asema olisi pitänyt turvata verouudistuksessa
siten, että verotuksen kokonaistaso olisi vastaavien ansiotulojen
verotuksen tasolla tai niiden alapuolella. Hallituksen tavoite 100
000 uuden työpaikan syntymisestä ei ole mahdollista,
mikäli pienet yritykset eivät lisää työvoimaansa.
Hallituksen tulisikin tehdä kaikkensa, jotta pienten yritysten
kasvumahdollisuudet turvattaisiin. Tämä tulee
toteuttaa sekä työllistämisen kynnyksiä madaltamalla
että veroteknisillä keinoilla.
Uusille ja alkaville yrittäjille väärien
signaalien antaminen voi osoittautua kohtalokkaaksi. Merkittävä osa
pk-yrityksistä tarvitsee uuden yrittäjän
joko yrityskaupan tai sukupolvenvaihdoksen kautta. Yrittäjäksi
ryhtymisen kynnys on Suomessa yhä edelleen kohtuuttoman
korkea. Yrittäjäksi aikovalta vaaditaan entistä enemmän rohkeutta,
ja hallituksen tehtävä ei ole luoda epävarmuutta
vaan hallitusohjelmansa mukaisesti kannustaa ja parantaa yrittäjyyden
edellytyksiä.
Arvoisa puhemies! Uudistuksen myötä osakeyhtiöiden
käyttöomaisuuteen kuuluvien osakkeiden luovutusvoitot
säädetään verovapaiksi ja luovutustappiot
puolestaan vähennyskelvottomiksi. Toisin sanoen yritysjärjestelyt
tietyiltä osin esitetään säädettäväksi
verovapaiksi. Tämä verouudistuspakettiin sisältyvä yllätysmomentti tuntuu
jääneen monelle hieman epäselväksi. Osakkeiden
luovutusvoittojen verovapaus on joissakin kommenteissa tulkittu
myyntivoittojen verovapaudeksi. Kyse on kuitenkin osakeyhtiöiden
käyttöomaisuuteen kuuluvien osakkeiden luovutusvoitosta.
Tällä päätöksellä Suomi
yritysten kotipaikkana on samassa asemassa Ruotsin, Tanskan, Saksan
ja Hollannin kanssa.
Käytännössä yrityskaupoissa
verotus kiristyy, sillä vähintään
kymmenen vuotta omistetun omaisuuden hankintameno-olettama alenee
50 prosentista 40 prosenttiin. Tämä myyntivoittoverotuksen
kiristyminen on huono signaali, joka käytännössä tulee
vaikeuttamaan omistajanvaihdoksia. Kaikki omistajanvaihdostilanteet
tulisikin sulkea kiristysten ulkopuolelle.
Sukupolvenvaihdoksiin kohdistuvat verohelpotukset ovat kuitenkin
täysin oikean suuntaisia. Yritysten sukupolvenvaihdoksissa
siirtyvä omaisuus arvostetaan perintö- ja lahjaverotuksessa
40 prosenttiin verotusarvosta, mikä toivottavasti lisää sukupolvenvaihdosten
määrää. Sukupolvenvaihdoksista
osa jää kuitenkin edelleen uudistusten ulkopuolelle.
Nyt ehtona on, että jatkajalle pitää siirtyä yhdellä kertaa
vähintään 10 prosenttia osakekannasta
ja jatkaja eli yrittäjä sitoutuu jatkamaan yritystoimintaa
5 vuoden ajan.
Sukuyhtiöiden omistajilla ei välttämättä ole näin
suuria, yli 10 prosentin omistusosuuksia. Tiukat rajat lyövät
turhaa kiilaa omistajien välille, toiset saavat huojennuksen,
toiset eivät saa. Tällöin on vaarana,
että intressit hajoavat ja yrityksen mahdollisuudet jatkaa
toimintaansa mielekkäästi vaarantuvat, koska perintöverot
rasittavat yritystä kohtuuttomasti. Kun perintöverot usein
rahoitetaan yrityksistä ulos otettuina osinkoina tai yrityksen
myynnillä, ei tilannetta tältä osin voida
pitää erityisen kannustavana.
Osinkojen verotus kiristyy sekä listautumattomien että pörssiyhtiöiden
jakamien osinkojen osalta. Pörssiyhtiöiden osingoista
70 prosenttia verotetaan vastedes saajan pääomatulona.
Nykyisin pörssiosingot ovat olleet käytännössä verovapaita,
koska saaja on saanut näistä aina täyden
yhtiöveron hyvityksen. Listaamattomien osakeyhtiöiden
osingot ovat jatkossa saajilleen verottomia, jos osinko on enintään
9 prosenttia osakkeiden matemaattisesta arvosta eli yrityksen nettovaroista.
Tämä on ollut aikaisemmin 9,6 prosenttia.
Yksittäinen saaja voi saada verovapaata osinkoa enintään
90 000 euroa vuodessa. Tämän yli menevästä osasta
70 prosenttia verotetaan pääomatulona. Jos osinkoa
nostetaan enemmän kuin 9 prosenttia nettovaroista, ylittävästä osasta
70 prosenttia verotetaan ansiotulona. Nämä toimenpiteet
käytännössä kiristävät
osingonsaajien verotusta. Suurimpia kärsijöitä ovat
kuitenkin pörssiyhtiöihin sijoittaneet osakesäästäjät,
joiden saamat osingot joutuvat kahdenkertaisen verotuksen piiriin.
Kun samalla varallisuusvero säilytetään
ja myyntivoittoverotusta kiristetään, ei kokonaisuus
ole suomalaisen osakesäästäjän
näkökulmasta kovinkaan hääppöinen.
Positiiviseksi voidaan tulkita ehkä se, että varallisuusvero
laskee hieman kosmeettisesti 0,9 prosentista 0,8 prosenttiin ja
verotettavan varallisuuden alaraja nousee 185 000 eurosta 250 000 euroon.
Toisaalta olisin toivonut hallitukselta rohkeutta luopua kokonaan
varallisuusverosta, joka on olemassa olevaa lainsäädäntöä lähes
kaikissa EU-maissa. Perusteettoman kateusveron kompensaationa hallitus
tarjoaa ratkaisua, jossa yli 90 000 euron osinkoja listaamattomasta
yhtiöstä nostavat saavat huojennuksen varallisuusverosta
siten, että 90 000 euroa ylittävältä osalta menevä pääomatulovero
vähennetään varallisuusverosta. Mielestäni
on perusteltua odottaa, että varallisuusveron keräämisestä luovutaan mahdollisimman
nopeassa aikataulussa. Nyt esillä olevan verouudistuksen
yhteydessä olisi ollut tähän hyvä tilaisuus.
Arvoisa puhemies! Vielä aivan lopuksi: Olisin toivonut,
että hallitus olisi kiinnittänyt enemmän
huomiota nimenomaan työllistämisen kannustimiin.
Mielestäni tässä yritys- ja pääomaverouudistuksessa
siihen ei ole kiinnitetty riittävää huomiota.
Puheenvuorossaan ed. Lasse Hautala nosti esille henkilöyhtiöiden
mahdollisuuden tehdä tuloksistaan niin sanottu toimintavaraus,
joka on enintään 30 prosenttia maksetuista palkoista. Mielestäni
tämän mallin laajentamista tulisi harkita, sillä se
on eräs niistä malleista, joilla työllistävien
yritysten asemaa voidaan parantaa. Varauksen käyttö käytännössä tietysti
lisää verosuunnittelun määrää,
mutta joka tapauksessa tämän verouudistuksen jäljiltä yhä enemmän
joudutaan myös verosuunnittelua yrityksissä käyttämään.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Edellinen puhuja viittasi perintöverotukseen.
Ed. Seppo Lahtela ansiokkaassa puheenvuorossaan jokin aika sitten
tätä kohtaa käsitellessään
viittasi myös perintöverokysymykseen, joka on
tärkeä sukupolvenvaihdosten osalta, olkoonpa sitten kysymys
yrityksestä, maatilasta. Näen, että erittäin
tärkeää olisi rinnastaa maatiloihin myöskin metsätilat,
puhdas metsäomaisuus, koska yhä enemmän
on tiloja, jotka ovat puhtaasti metsätiloja, ja näitä pitäisi
kohdella ehdottomasti samalla tavalla kuin maataloutta tai maatilataloutta harjoittavia
tiloja, joissa on maataloutta ja metsätaloutta molemmissa.
Mutta näen, että meille on hyvin tärkeää,
että yritystoiminta, maataloustoiminta, metsätalous voisi
jatkua tulevaisuudessa. Silloin pitäisi päästä siihen,
että uuden sukupolven ottaessa vastuuta yrityksestä ja
omaisuudesta tämä voisi tapahtua ed. Seppo Lahtelaa
siteeraten kohtuullisen huokeasti ja pienellä verolla.
Mieluiten pitäisi ottaa esimerkkiä niistä maista,
joissa muun muassa EU:ssa ei tällaisessa tilanteessa ole
verotusta lainkaan. Tiettävästi tällaisiakin
maita on, ja muun muassa presidentti Martti Ahtisaari aikoinaan
viittasi siihen, että näistä maista tulisi
ottaa mallia.
Verouudistuksessa olen esittänyt kritiikkiä siitä,
että yhtiöverotuksen ja pääomaverotuksen
veroprosentit nyt erkanevat. Tämä on ongelma muun
muassa metsäntalouden osalta, koska tällä hetkellähän
meillä on kahden tyyppistä metsäveroa.
On pinta-alavero, jota pidän parempana ja metsänhoidollisena,
mutta sitten on tämä myyntivero, puun myyntituloihin
perustuva verotus, joka, ellei muutosta lainsäädäntöön
tule, tulee ainoaksi metsätuloveromuodoksi tulevaisuudessa. Kun
metsänomistajat aikoinaan tekivät laskelmia siitä,
minkä veromuodon he valitsevat, silloin annettiin ymmärtää,
että metsänmyyntitulon verotus seuraa tätä yhtiöveroprosenttia,
ja nyt tässä veroprosentit menevät sitten
erilleen.
Kun tätä asiaa olen kysynyt, on lausuttu,
että metsänmyyntitulo olisi passiivista tuloa.
Tätä en missään tapauksessa
voi hyväksyä. Metsäisen maakunnan, Keski-Suomen,
edustajana väitän, että metsätalous,
metsänhoito, metsänviljely on erityisen aktiivista
toimintaa. Tämä kyllä tulisi veroprosentin
osalta saada tuohon samaan, missä yhtiöveroprosenttikin
on. Pidän tätä epäkohtana ja
toivon, että jos tämä ei nyt voi korjautua tuohon
samaan prosenttiin, tämä voisi olla sitä sitten
tulevaisuudessa ja jatkossa.
Susanna Haapoja /kesk:
Arvoisa puhemies! Vanhasen hallitus on yritysvetoinen hallitus. Hallitus
on ryhtynyt toimeen ja linjannut yrityspolitiikkaa, ja jostain on
lähdettävä liikkeelle.
Arvoisa oppositio, yrittäjyyden politiikkaohjelma linjaa
näitä asioita pitkälle eteenpäin,
ja se on hyvin poikkeuksellinen politiikkaohjelma, poikkihallinnollinenkin
vielä. Verotuskäytäntö on yksi
linja, ja lisäkseen nämä toiminnot saavat varmasti
jatkoa. Oleellista on työllisyyden nouseminen, niin kuin
täällä on puhuttu, ja verotulojen valtion
lompsaan kerääminen. Tutkimusten mukaan yrittäjät
kokevat kynnykseksi ensimmäisen työntekijän
palkkaamisen. Tämä nousee esille erityisesti palveluyrityksissä,
joissa yrittäjä itse usein, useimmiten nainen,
työskentelee itse. Byrokratia ja niin sanotut palkan sivukulut
koetaan raskaiksi. Työntekijälle halutaan maksaa kuitenkin
hyvää palkkaa, palkkansa hän on aina ansainnut.
Omaisuus ja varallisuus ovat usein yritystoiminnan välttämättömiä työkaluja,
siksi nämä veronalennukset tällä sektorilla
ovatkin välttämättömiä.
Suomessa kaivataan perheyrityksiin jatkajia. Sukupolvenvaihdoksia
tuetaan tällä esityksellä esimerkiksi
perintö- ja lahjaverouudistuksella, yritysverotuksen uudistuksilla,
ja niiden tarkoituksena on kannustaa yrittäjyyteen ja investointeihin.
Me kaikki tiedämme, että investoinnit luovat elämää ympärilleen
ja raha liikkuu. Kilpailukyvyn parantamiseksi on tämä uudistus myös
tehty. Lähialueiden paine luo tätä muutostarvetta.
Osuuskuntien jäsenien osalta sen sijaan esitys vaatii hieman
fiilausta. Ed. Lämsän esitykset ovat näin
kannatettavia.
Arvoisa puhemies! Hyvinvointivaltio tarvitsee maksajia. Oikeudenmukaisen,
yrittäjyyttä ja työllisyyttä tukevan
verotuksen pitää olla jatkossakin tavoitteena.
Näin ollen voimme todeta, että verotus voi olla
iloinen asia.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Suomen verojärjestelmää on
noin kymmenen vuotta sitten modernisoitu, ja se on erittäin
hyvin toimiva. Keskeisin osuus tuossa uudistuksessa oli vuonna 93
toteutettu pääomaverouudistus ja siinä yhteydessä myöskin
toteutettu yritysverouudistus. Suomeen luotiin puhdas avoir fiscal
-järjestelmä, jossa osinkoihin kohdistui yhdenkertainen
verotus, kaikkiin pääomatuloihin kohdistui yhdenkertainen
verotus ja kaikkiin pääomatuloihin kohdistui verotus
samalla prosenttiyksiköllä. Kaikki yritykset ovat
olleet hyvin tyytyväisiä tähän
järjestelmään, sitä on ylistetty
ja yrityksissä verosuunnittelusta on kokonaisuudessaan
voitu luopua, ja yritykset ovat keskittyneet vain liiketoimintaansa.
Kun yrityksiltä on kysytty, mitä he haluavat verotuksen
osalta, niiden ensisijainen vaihtoehto on ollut se, että ansiotuloverotusta
pitää alentaa erityisesti ylimpien veroprosenttien osalta,
koska tänä päivänä on
suuria vaikeuksia saada ulkomaisia osaajia Suomeen työhön.
Mutta sen sijaan yritysverotukseen ei ole kohdistunut erityisen
suuria paineita.
On totta, että sen jälkeen, kun uudistus meillä vuonna
93 toteutettiin, on tapahtunut mielenkiintoista kehitystä.
Nimittäin Euroopassa yritysveroprosentit ovat laskeneet
ja ovat noin keskimäärin runsaat 30 prosenttia
tällä hetkellä, kun Suomessa yritysverokantaa
on nostettu 25:sta 29:ään erityisesti SAK:n painostuksesta.
Jos tässä tilanteessa haluttaisiin tehdä jotakin
yritystoiminnan edistämiseksi, kaikkein paras ratkaisu
olisi se, että pudotettaisiin yritysverokanta takaisin 25:een,
mistä aikanaan lähdettiin vuonna 93 liikkeelle,
eli oltaisiin siinä tilanteessa, missä oltiin runsas
kymmenen vuotta sitten. Uskon, että verotulot olisivat
moninkertaiset kuitenkin silläkin verokannalla verrattuna
siihen, mitkä olivat yhtiöveron tuotot ennen yhtiöverouudistusta.
Tämä kuitenkaan jostakin syystä hallitukselle
ei käy.
Kun uhkana oli se, että Euroopan yhteisön tuomioistuimessa
katsottaisiin, että Suomen verojärjestelmä ei
ole EU:n sisämarkkinasäännösten
mukainen, meillä ryhdyttiin toimenpiteisiin siltä varalta,
jos näin todellakin todetaan, että meillä yritysverotusta
uudistettaisiin mahdollisen kielteisen tuomion linjausten mukaisesti. EY-tuomioistuimessa
asia on ollut käsittelyssä sillä perusteella,
että eräs suomalainen on valittanut tuomioistuimelle,
koska hän ei saa yhtiöveron hyvitystä Ruotsista
saamistaan osingoista. On täysin ymmärrettävää,
että yhtiöverohyvitystä ei voi saada
Suomessa, koska yhtiö ei ole koskaan maksanut veroa Suomeen.
Mitä tulee ylipäätänsä avoir
fiscal -järjestelmään, siltä osin
voidaan todeta, että se on Euroopassa yleisesti käytössä ollut
järjestelmä, ei tosin kaikissa maissa sataprosenttisena
mutta useissa maissa aikanaan myöskin sataprosenttisena,
ja siinä suhteessa olisin varsin yllättynyt, jos
Suomi tuomittaisiin EY-tuomioistuimessa verojärjestelmänsä osalta
ja se katsottaisiin sisämarkkinasääntöjen
vastaiseksi. Mielenkiintoista on se, että Suomea nyt käsittelyssä tukevat
Englanti ja Ranska ja erityisesti siitä syystä,
että näillä on ollut Suomen kaltainen
järjestelmä aikanaan voimassa. Olisi aika yllättävää,
että tosiaan EY-tuomioistuin päätyisi
kielteiselle kannalle.
Mielenkiintoista oli se, että jo ennen eduskuntavaaleja
julkistettiin ylijohtaja Lasse Arvelan toimikunnan mietintö,
jossa esitettiin varsin suuria muutoksia pääomaverojärjestelmään
ja yritysverojärjestelmään. Siellä esitettiin
ylimpien tuloveroprosenttien merkittävää alentamista,
varallisuusveron poistamista muun muassa, ja esitettiin myöskin,
että verokantaa alennettaisiin reippaasti aina 25 prosenttiin
asti. Kun tämä peruutuspeiliin katsova punamultahallitus
ryhtyi valmistelemaan pääomaverouudistusta, täytyy sanoa,
että rohkeus suunnittelussa loppui kesken. Haluttiin tehdä jonkinlainen
uudistus, mutta haluttiin muuttaa järjestelmää kuitenkin
suhteellisen vähän. Selvää Arvelan
mietinnön jättämisen jälkeen
oli se, että ei ole mahdollista osinkoja laittaa kokonaisuudessaan
kahdenkertaiselle verolle, ja siitä, että näin
ei tapahdu, hallitus ansaitsee kyllä tiettyä tunnustusta.
Mutta hallituksen lopputulema oli se, että pääomaveroprosenttia
alennettiin vain 1 prosenttiyksiköllä 29:stä 28:aan
ja samanaikaisesti Arvelan esityksen vastaisesti eriytettiin yhtiöitten
tuloprosentti, joka pudotettiin 26:een, ja täytyy sanoa,
että näillä prosentin ja 3 prosentin
alennuksilla ei ole mitään kovin radikaalia ja
olennaista merkitystä yritysten kannalta.
Mutta sillä on todella merkitystä, että meidän erinomaisesti
toimiva järjestelmämme totaalisesti sotketaan.
Haluaisin nähdä, kun valtiovarainministeri Kalliomäki
täällä esittelee sen, miten pienyrittäjää verotetaan
hänen saamistaan osinkotuloista tulevaisuudessa. Niin monta
polkua tässä verotuksessa on, kun aletaan siitä,
onko yhtiö listaamaton, listattu, sitten katsotaan, mikä on yhtiön
kapitalisointi, paljonko siellä on pääomaa,
ja sitten lasketaan sen perusteella prosentteja ja sitten, mikä osa
on ansiotuloa ja mikä osa on pääomatuloa
tietyt rajat ylittävistä tuloista.
Täytyy sanoa, että tämä yksinkertaisesti
johtaa siihen, että tavallinen yrittäjä ei
enää Suomessa kykene itse suunnittelemaan yritysverotustaan,
ei tekemään verotukseen liittyviä ratkaisuja,
vaan hän joutuu turvautumaan konsulttiin. Niistä kokemuksista,
joita meillä oli yli kymmenen vuotta sitten, voidaan todeta,
että kun verokonsultti alkaa miettiä yrityksen
liiketoimintaa, silloin kaikki tehdään verotuksellisesta
näkökulmasta verojen välttämiseksi,
ja siitä helposti seuraa sitten se, että valtion
verotuottojen menetykset ovat erittäin suuria ja yritysten
tulos heikkenee ja yritysten kannattavuus heikkenee. Se on kaikkein
pahin, mitä yhteiskunnassa voi tapahtua. Jos me katsomme
Imd:n ja muitten kilpailukykyvertailuja, niissä olennaista
on se, että on selkeä, toimiva hallinto, yksinkertaiset
järjestelmät ja yksinkertainen verojärjestelmä.
Uskon, että ihan pelkästään
jo se, että meillä tätä verojärjestelmää muutetaan,
tulee muutamalla pykälällä pudottamaan
Suomen kilpailukykyä näissä kansainvälisissä vertailuissa.
Todellakin haluan korostaa sitä, että tämä järjestelmän
totaalinen sotkeminen tehdään vain pienten hyötyjen
vuoksi. Jos me puhuisimme radikaaleista veroprosenttien alentamisista,
radikaaleista muutoksista, varallisuusveron kokonaisuudessaan poistamisesta
jne., voitaisiin ehkä ajatella, että järjestelmän
muutoksessa ja sen jonkin asteisessa sotkemisessa on tiettyä mieltä, mutta
pienten muutosten takia, pienten hyötyjen takia ei kannata
ottaa valtavaa negatiivista kuormaa, ja tässä suhteessa
hallitus tekee suuren virheen.
Hallitus on pyrkinyt tiettyjä ongelmia korjaamaan,
ja täytyy sanoa, että varsin elegantti on muun
muassa se ratkaisu, että jos on listaamaton yhtiö ja
omistaja saa osinkotuloja enemmän kuin 90 000 euroa, tässä tilanteessa
vero vähennetään ensi sijassa maksetusta
omaisuusverosta. Sanon, että tämä ratkaisu
helpottaa monen yrittäjän ongelmia, ja siitä täytyy
antaa tunnustusta hallitukselle. Tietysti mielenkiintoista on kuulla
jossakin vaiheessa, miten veljemme ja sisaremme vasemmalla suhtautuvat
tähän muutokseen, koska sitä niin kiivaasti
vastustettiin, tätä 90 000:n rajan muuttamista.
Nyt tosiasiassa rajan muuttaminen tehdään tarkoituksenmukaisella
ja hyvällä tavalla.
Erittäin suuri ongelma on osinkojen ketjuverottaminen.
Täytyy sanoa, että nyt meillä siirrytään
järjestelmään, jossa useissa portaissa,
kun osinkoa jaetaan, osingot saattavat joutua uudelleen ja uudelleen
verotuksen kohteeksi. Kun luemme sitä pykälää,
jossa tästä asiasta on säädetty,
se on erittäin vaikeaselkoinen ja erittäin monimutkainen.
Tietysti sitä ei missään tapauksessa
voi pitää kohtuullisena, että moninkertainen verottaminen
samasta tulosta tapahtuu. Sanon muun muassa näitten sääntöjen
osalta, että on välttämätöntä,
että eduskunnan valtiovarainvaliokunnan verojaostossa hyvin
huolellisesti ja tarkkaan vielä mietitään,
pitäisikö näitä sääntöjä kaiken
kaikkiaan muuttaa.
Lopuksi, arvoisa puhemies, haluan vielä todeta sen,
mikä on suuri ongelma koko tässä uudistuksessa.
Se on se, että tämä suosii ulkomaista omistamista.
Me tiedämme jo Componentan toimitusjohtajan Heikki Lehtosen
osalta, joka on siirtänyt yhtiönsä omistuksen
Luxemburgiin. Tulemme näkemään, että kun
eduskunnassa on hyväksytty tämä hallituksen
esitys, lukuisat suomalaiset omistajat tulevat tekemään
päätöksen: äänestävät
omilla jaloillaan ja siirtävät omistamansa yhtiöt
ulkomaille ja omistavat suomalaisia yhtiöitä ulkomaisten
väliyhtiöiden kautta. Näin on muun muassa
Ruotsissa tapahtunut ja monissa muissa maissa, joissa ei ole tarkkaan
mietitty, minkälainen verojärjestelmä on.
Se ei välttämättä muutaman
vuoden tähtäimellä vielä merkitse
paljon. Omistaja asuu Suomessa. Osakkeet ovat parkkeerattuina Luxemburgissa
tai jossakin muussa EU-valtiossa, mutta vähitellen käy
niin, että näitten yrittäjien perilliset muuttavat
ulkomaille varallisuusverosyistä ja muista syistä,
ja sanon, että helposti käy niin, että kymmenen
vuoden kuluttua ollaankin siinä tilanteessa, että merkittävä osa
suomalaisia perheyhtiöitä ja merkittävä osa
myöskin muita suomalaisia yhtiöitä on
ulkomaisessa omistuksessa, ja sitten sanotaan, että eduskunnassa
ei ymmärretty vuonna 2004 sitä, että tällainen
verolainsäädäntö hyväksymällä Suomesta
tehdään tytäryhtiötalous. Todennäköisesti
suurin osa teistä ei ole enää täällä silloin
vastaamassa teoistaan, mutta toivon, että historian vuoksi
mietitte, mitä olette tällä hetkellä tekemässä.
Keskustelu päättyy.