2) Hallituksen esitys laiksi viestintämarkkinalain muuttamisesta
Viestintäministeri Suvi Lindén
Arvoisa puhemies! Käsiteltävänä on hallituksen
esitys eduskunnalle laiksi viestintämarkkinalain muuttamisesta.
Muutosehdotukset kohdistuvat lain 134 §:ään,
jossa säädetään kaapelitelevisioyritysten
velvollisuudesta siirtää verkoissaan korvauksetta
radio- ja televisio-ohjelmistoja.
Esitys perustuu yleispalveludirektiivin 31 artiklaan. Kyseinen
artikla mahdollistaa siirtovelvoitteiden asettamisen lainsäädännössä tiettyjen edellytysten
täyttyessä. Olennaista muun muassa on, että kyseessä on
oltava selkeästi määriteltyjen yleisen
edun tavoitteiden saavuttaminen. Yleispalveludirektiivin 31 artiklassa
annettu mahdollisuus lakisääteisen siirtovelvoitteen
asettamiseen on tarkoitettu poikkeukseksi pääsäännöstä,
jonka mukaan ohjelmistojen siirtämisestä sovitaan
yksityisoikeudellisesti sopimusteitse.
Nykyinen viestintämarkkinalain 134 § on säädetty
määräaikaiseksi, ja sen voimassaolo päättyy
tämän vuoden lopussa. Tämän
johdosta asiasta on nyt annettava uusi säännös.
Ehdotettu laki on siten tarkoitettu tulevaksi voimaan 1. päivänä tammikuuta
2008. Nyt tarkasteltavana olevan esityksen ja siinä nykytilaan
verrattuna olevien muutosehdotusten taustalla on se tosiasia, että EU:n
komissio katsoo Suomen nykyisen siirtovelvoitetta koskevan sääntelyn
olevan liian laaja. Komissio on tämän johdosta
aloittanut rikkomusmenettelyn Suomea vastaan.
Esityksessä ehdotetaan, että kaapelitelevisioyhtiöiden
tulisi jatkossakin siirtää kaikki Yleisradio Oy:n
julkisen palvelun televisio- ja radio-ohjelmistot. Tätä on
pidettävä perusteltuna yleisen edun näkökulmasta
siksi, että Yleisradio Oy:lle on asetettu Yleisradio Oy:stä annetun
lain 7 §:ssä varsin laaja julkisen palvelun velvoite
sekä velvoite saattaa kyseiset radio- ja televisio-ohjelmistot
jokaisen saataville yhtäläisin ehdoin.
Yleisradio Oy on rakentanut televisio- ja radiokanavilleen omat
ohjelmaprofiilinsa tarkoituksenaan, että nämä ohjelmistot
yhdessä täyttävät yhtiölle
asetetut julkisen palvelun velvoitteet. Lainsäätäjän
tehtävänä myöhempiä lakeja säätäessään
on huolehtia siitä, että Yleisradio Oy voi täyttää sille
asetetut velvoitteet, erityisesti velvoitteen saattaa julkisen palvelun
ohjelmisto jokaisen saataville yhtäläisin ehdoin.
Julkisen palvelun ohjelmiston yhtäläistä saatavuutta
voidaan pitää myös sananvapauden toteutumisen kannalta
olennaisena seikkana.
Maksulliset televisio-ohjelmistot puolestaan jäisivät
pois siirtovelvoitteen piiristä heti lainmuutoksen astuttua
voimaan ensi vuoden alusta. EU-oikeuden sisällöstä syntyneen
tulkintakäsityksen ja EU:n komission käsityksen
mukaan maksullisten televisio-ohjelmistojen kuulumista siirtovelvoitteen
piiriin ei voida lainkaan perustella yleisen edun mukaisuudella.
Myöskään tosiasiallinen tilanne ei muutoksen
myötä niiden osalta juurikaan muuttuisi. Edelleen
on huomattava, että tästä seikasta ei
asiasta käydyllä lausuntokierroksella esitetty
yhtään eriävää mielipidettä.
Siirtovelvoitteen piiriin kuuluisivat sen sijaan edelleen kaupalliset,
toimiluvan varassa vapaasti vastaanotettavat valtakunnalliset televisio-
ja radio-ohjelmistot. Tällaisia ohjelmistoja koskeva lain
säännös ehdotetaan kuitenkin säädettäväksi määräaikaiseksi
siten, että sitä sovellettaisiin elokuun viimeiseen
päivään 2010 saakka, jolloin nykyinen
toimilupakausi umpeutuu. Ennen tuon määräajan
umpeutumista asiassa on tehtävä kokonaisvaltainen
uudelleentarkastelu. Siirtovelvoitetta koskevaa sääntelyä on
yleisestikin tarkasteltava varsin lyhyin väliajoin uudelleen.
Tähän on syynä muun muassa tekniikoiden
ja viestintämarkkinoiden kehitys, mutta myös yleispalveludirektiivin
31 artiklan asettama velvoite.
Tämän lisäksi EU:ssa on parhaillaan
käynnistymässä sähköisen
viestinnän lainsäädäntöpuitteiden
uudelleentarkastelu, jonka yhteydessä komission odotetaan
antavan ehdotuksen myös yleispalveludirektiivin 31 artiklan
tarkistamisesta. Sen täytäntöönpano
aiheuttaa luonnollisesti myös viestintämarkkinalain
134 §:n arvioinnin tarpeen. Edelleen kaupallisten, vapaasti
vastaanotettavien valtakunnallisten televisio-ohjelmistojen nykyinen
toimilupakausi päättyy elokuussa 2010. Kaiken
tämän seurauksena on tarpeen arvioida siirtovelvoitteen
sisältöä kokonaisuudessaan ennen nyt
käsiteltävänä olevan esityksen
sisältämän määräajan,
31.8.2010, päättymistä.
Arvoisa puhemies! Ehdotetun sääntelyn myötä siirtovelvoitteen
sisältö Suomessa muutettaisiin vastaamaan paremmin
yleispalveludirektiivin artiklan 31 asettamaa oikeutta siirtovelvoitteiden
asettamiseen. Ehdotetulla sääntelyllä pyritään
toteuttamaan direktiivin vaatimukset selkeästi määritellyistä yleisestä edusta,
suhteellisuudesta ja kohtelevuudesta sekä läpinäkyvyydestä. Samalla
kuitenkin pyritään luonnollisesti siihen, että siirtovelvoitteen
laajuus on kotimaiselta kannalta riittävä. Tämä riittävyys
toteutuu nyt käsillä olevassa esityksessä,
sillä nykytilanteeseen verrattuna siirtovelvoitteen piiristä jäävät
pois ainoastaan maksulliset televisio-ohjelmistot.
Tulevaisuuden tarpeita tullaan tarkastelemaan kattavasti kaikki
asiaan vaikuttavat tekijät huomioon ottaen, kuten edellä totesin,
hyvissä ajoin ennen vuoden 2010 elokuuta.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajatoverit! Suomi siirtyy
tänä syksynä digitalisoituun katvealueiden
kaamosaikaan. Jopa asutuskeskusten läheisyydessä tai
isojenkin asutuskeskusten keskuudessa on edelleen alueita, joissa
ei tule kaapelilla eikä tule edes antennilla tätä kuuluisaa
digilähetystä, mutta toivottavasti siihenkin saadaan
pian parannusta.
Itse asiassa onkin hyvä siirtyä varsinaisesta teknologiasta
sisältöpuolelle, ja tätä esitystä on
jo jonkin aikaa myös tänne eduskuntaan odotettu.
Mielestäni tähän esitykseen on erittäin
hyvin kirjattu erityisesti Yleisradiolle kohdistetut velvoitteet,
joista itse ilokseni poimin osallisuuden, tasa-arvon, vähemmistön
ja erityisryhmien tarpeiden huomioimisen. Mielestäni nämä ovat
oivia viestintä- ja kulttuuripoliittisia linjauksia, jotka
sopisivat muutenkin koko meidän viestintäalueeseemme.
Kuitenkin itseäni mietityttää yksi
kohta, johon varmaankin tulevaisuudessa pitäisi puuttua. Nimittäin
tässä keskitytään lähinnä tällä hetkellä siirtovelvollisuuden
piirissä oleviin toimijoihin, jotka on rajattu valtakunnallisiin
kanaviin. Kuitenkin yhä useammin on tarvetta miettiä myös
sitä, olisiko syytä nykyisille radio-ohjelmille,
jotka toimivat analogisesti, mutta alueellisesti, myös
kohdistaa moista korvauksetonta siirtovelvollisuutta, sillä kaikki
radiokanavat eivät suinkaan ole kaupallisia. Osa kanavista
toimii erilaisten kansalaisjärjestöjen ja kansalaisyhteisöjen
tai kieliryhmien palvelukanavina. Erityisesti täällä Pääkaupunkiseudulla
muun muassa toimii venäjänkielinen radiolähetys,
jonka soisi toki olevan valtakunnallinen, mutta tällä hetkellä se
sitä ei ole, ja pelko on, miten tämän
tyyppisille kielikanaville jatkossa käy, kun laitteisto
kuitenkin pikkuhiljaa on siirtymässä kohti digiaikaa.
Samoin oletan, että esimerkiksi rannikko-Suomella saattaa
olla joitain toiveita ruotsinkielisten radiolähetysten
suhteen, jotka ovat yli rajojen tulevia, ja siinäkin samalla
lailla, jos teknologia siirtyy enemmän tänne digipuolelle
sieltä analogiselta puolelta, välttämättä tämä siirtovelvoite ainakaan
kaapelitalouksissa tai siirto ei enää toteudu.
Mielestäni onkin syytä miettiä, onko
tässä seuraava askel sitten laajentaa tätä teleyritysten korvauksetonta
siirtovelvollisuutta myös sellaisiin alueellisiin hankkeisiin,
jotka selkeästi toteuttavat näitä Ylellekin
asetettuja tavoitteita osallisuudesta, tasa-arvosta ja vähemmistöjen
ja erityisryhmien tarpeista.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on ihan tarpeellinen sekä ajallisesti
että sisällöllisesti. Tähän
suuntaanhan on pakko mennä kuin tässä on
esitetty.
Tämä digitalisointi toi tavallaan esille sen,
että kun puhutaan julkisen palveluvelvoitteen toteuttamisesta,
sen pitää olla myöskin tekniikan puolelta
kunnossa viimeiseen saakka. No, nyt sitä näillä tunnetuilla
operaatioilla yritettiin hoitaa. Minä toivon hartaasti,
että arvoisa ministeri, kun meillä nyt on viestintäministeri
oikein, keskittyisi selvittämään tämän
puolen loppuun saakka ja selvitettäisiin objektiivisesti
se — se koskee myöskin saaristoa ja Lapin perukoita
jnp. — että tämä asia on myöskin
tekniikan puolelta viimeiseen saakka kunnossa.
Toinen asia, mikä tähän liittyy:
Kun tässä on nyt näitten kaupallisten
kanavien osalta tämmöinen siirtymäaika — tämä on
voimassa 31. päivään elokuuta 2010 saakka — niin
tulisi myöskin selvittää tämä sisällöllinen
puoli, onko enää häivähdystäkään
julkisen palvelun tehtävän kaltaisen palvelun
toteutumisesta näillä kaupallisilla kanavilla,
koska kyllä ne niin ovat sisällöllisesti
eriytyneet Yleisradion toiminnan kaltaisesta julkisen palvelun kokonaisvaltaisesta
toiminnasta, elikkä tämä olisi valmiina.
Sehän on tämän eduskunnan tehtävä.
Arvoisan ministerin, jos pysyy pallillaan, rooteliin kuuluu tämän
selvityksen tuominen eduskuntaan, ja sen selvitystyön pitäisi
käynnistyä välittömästi.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Minunkin mielestäni tässä nyt
on menossa tietynlainen välivaihe elikkä viestintä pirstaloituu,
kaupallisuus lisääntyy ja sitä kautta
tietysti maksullisuus. Samalla rajautuvat katselijoiden ja kuuntelijoitten
porukat varakkaisiin ja köyhiin. Minusta suuri vaara on,
että meille tulee tämmöinen pieni peruspalvelu-Yle
ja sitten kaikki kaupallisuus lähtee eri teille tässä.
Miten Ylen rahoitus ratkaistaan tulevaisuudessa? Minusta sillä on
iso merkitys, pystyykö se hoitamaan tämän
ed. Pulliaisen tarkoittaman tehtävän.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Varmasti hallituksen esitys on tarpeellinen nimenomaan
tässä tilanteessa, kun puhutaan yleispalveluista
ja käyttäjien oikeuksista sähköisissä viestintäverkoissa.
Kun tämä perustuu direktiiviin, niin tietysti
täytyy sanoa näin, että joissakin tilanteissa
ehkä jotakin apua sieltä tulee. Mutta kun ed.
Pulliainen viittasi, että meillä mennään
eteenpäin, ainakin väitetään,
että mennään eteenpäin, niin
kyllä tämä digitalisointi on kesken ainakin
meidän alueellamme, jonka arvoisa ministerikin tuntee,
missä itse asun, eli sinne kyllä saatiin alilähetin,
mutta ei sekään vielä tuonut ratkaisua
siihen ongelmaan. Vaikka on digi-tv ja uusi antenni ja muuta, niin
se vaan ei toimi joillakin alueilla, niin kuin omalla kohdallani
ja niissä omakotitaloissa sillä alueella, missä itse
olen. Jostakin syystä vaan tekniikka ei tahdo pelata. Kyllä minun
mielestäni se on ikävää niitten
katselijoitten osalta, jotka maksavat kuitenkin tv-luvat ja muut.
Vaikka periaatteessa itse katselija melkein kaiken tekee, mikä on
mahdollista tuollaisella haja-asutusalueella, niin siitä huolimatta
se kuva pysähtyy ja välillä tulee ei-signaalia
ja muita verkkoon, vaikka sinne saatiin toki alilähetin.
Mikaela Nylander /r:
Värderade talman! Här har i flera inlägg
nämnts hur viktigt public service-uppdraget är
sett ur minoritetssynvinkel. Och när jag tänker
på den debatt som fördes här för några
månader sedan, den debatten gällde kabelbolagens
skyldighet att sända vidare FST5 och huruvida kanalknippen
var tillräckligt stora, så lyder min fråga
att kommer det här på något sätt nu
att inverka på FST5:s möjligheter att sändas inom
Rundradions nät — hur jag nu skall säga det?
Arvoisa puhemies! Halusin vaan kysyä ministeriltä:
Onko meillä nyt syytä huoleen jotenkin, että FST5:n
tai Radio Vegan asema jotenkin vaarantuisi Yleisradion sisällä?
Vaikuttaako tämä laki mitenkään
siihen, miten jatkossa voidaan kuunnella ja katsoa ruotsinkielisiä ohjelmia
koko maassa?
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kauppila viittasi jo Ylen tulevaisuuteen,
jonka julkisen palvelun toiminta on eduskunnan vastuulla. Nyt nämä digitalisoimiseen
liittyvät
tapahtumat ovat vähentäneet maksavia luvanhaltijoita.
Tv-lupamaksuja on maksettu noin 26 000 vähemmän
kuin ennen digitalisoinnin loppuunviemistä. On todellakin
huoli siitä, mikä on Yleisradion tulevaisuus,
ja tässä toivon todella, että viestintäministeri
on tukemassa Suomen Yleisradio Osakeyhtiötä kaikin
tavoin, sen toimintaa ja myös sen tuotannon monipuolisuutta.
Viittaan vielä BBC:ltä tulleisiin tietoihin. Englannin
Yleä vastaava, arvostettu osakeyhtiö on menettämässä laatuaan,
kun se vähentää vahvasti työntekijöitään,
ja siellä kait syy on se, että digitalisointi
on vielä edessä ja maksajaa etsitään BBC:n
suunnasta, niin kuin Suomessa tapahtui: Yleisradio Osakeyhtiö maksoi
todella vuosien ajan tätä digitalisoimisprosessia.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Lähdettiinkö tähän
digitalisointiin kuitenkin Suomessa, vaikka hyvän aikaa
tiedettiin, ettei siihen ollut täysiä valmiuksia?
Viestintäministeri Suvi Lindén
Arvoisa puhemies! Jokunen sana tästä digitalisoinnista, vaikka
se nyt ei varsinainen asia-aihe tänään
täällä virallisesti olekaan. (Ed. Pulliainen:
Se on indikaattori kaikesta!) — Se on indikaattori kaikesta,
joo.
Digitaalisessa siirtymisessä on luvattu parempi peitto
kuin tällä hetkellä maanpäällisillä analogisilla
lähetyksillä on, ja tästä me
tulemme pitämään kiinni. Tietysti on
aivan selvää, että kun siirrytään
uuteen teknologiaan, niin tekniikassa on ongelmia ja niitä ongelmia
koko ajan korjataan. Lopputuloksena toivottavasti on se, mihin on
sitouduttu, elikkä maanpäällisten digitaalisten
lähetysten peitto on maailman paras eli lähes 100
prosenttia, ihan muutama promille jää vajaaksi,
ja nämä taloudet sitten hoidetaan satelliittilähetysten
kautta. Valitettavasti tietysti nyt on havaittu, että tämän
syksyn operaation aikana on todellakin löytynyt sitten
sellaisia kotitalouksia, joissa eivät näy satelliitti-
eivätkä maanpäälliset lähetykset.
Niitä on kyllä tälläkin hetkellä analogisen
verkon piirissä ollut, mutta tosiasia on se, että maastollisesti
ei aina voida 100-prosenttista peittoa taata. Mutta tekniikkaa koko
ajan kehitetään, ja uskoisin, että nämä viat
saadaan korjattua niin, että ensi helmikuussa, kun tämä muuntaminen
päättyy ja koko Suomi on sitten puhtaasti digitaalisessa
maailmassa, silloin näitä teknologisia ongelmia
ei enää ole.
Tämä FST:n muunto analogiseksi nyt sitten kaapelitalouksissa
ei liity tähän must carryyn elikkä siirtovelvoitteeseen
laisinkaan, elikkä sillä ei ole mitään
tekemistä tämän FST:n kanssa. FST:hän
näkyy nyt kaapelitalouksissa analogisena ja ensi helmikuun
jälkeen sitten digitaalisena kaikkialla.
Erityisesti Ylelle on ollut suuri kustannus lähettää sekä analogisia
että digitaalisia lähetyksiä, ja uskon,
että Ylessä ollaan tyytyväisiä nyt siitä,
että ollaan puhtaasti digitaalisessa maailmassa ja näin
ollen sitten nämä jakelukustannukset huomattavasti
pienenevät ja toivottavasti vapautuvat sitten sisältötuotantoon
ja sisältöjen kehittämiseen.
Sitten varsinaisesti tähän itse hallituksen
esitykseen. Komission huomautus on annettu juuri siitä,
että tämä meidän must carry
-pykälämme Suomessa on liian laaja, elikkä komissio
vaatii suppeampaa must carryä, ja ed. Sirnö täällä toivoi,
että pystyisimme sitä laajentamaan. Minä uskon,
että valiokuntakäsittelyssä varmasti
käydään tätä alueellistakin
näkökulmaa läpi, koska must carry -pykälässä tai
yleispalveludirektiivissähän lähdetään
juuri tästä sisällöstä ja
tämän sisällön arviointi tulee
tehdä. Se, miksi tämä nyt tuodaan jälleen
kerran ikään kuin vähän määräaikaisena
näitten kaupallisten osalta, johtuu siitä, että olisi
ollut kohtuutonta kesken toimilupakauden muuttaa kaupallisten toimilupaehtoja.
Kun uudet toimiluvat jaetaan, niin siihen mennessä olemme
arvioineet sitten, ketkä kuuluvat tämän yleispalveludirektiivin
piiriin must carryn osalta, ja se tullaan sitten myös näissä toimiluvan
hauissa kertomaan, kuuluuko siihen must carry vai ei.
Mihin ed. Pulliainen viittasi, sisällöt ovat
tärkeimmät. Toisaalta tietysti julkisuudessa on
kysytty sitä, miksi jonkun amerikkalaisen leffan lähettäminen
Ylen kautta on must carryä ja kaupallisten kautta ei ole
must carryä. Varmasti tätä problematiikkaa
tullaan pohtimaan nyt sitten, kun ratkaistaan, miten lain sisältö tarkennetaan vuoden
2010 jälkeen. Odotamme tietysti innolla myös,
mitä EU:ssa tulee tämän viestintämarkkinalain
uudelleentarkastelun myötä tämän
must carryn osalta tapahtumaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Vastaan ministerille heti, elikkä siis
minä ymmärrän myöskin Yleisradion
kohdalla tilanteen sellaisena, että se amerikkalainen lehva
siellä tv:n puolella ja se Radion sinfoniaorkesterin konsertti
vaikka Beethovenia taikka Mozartia toisaalta täydentävät
oikein hoidettuina kautta koko maan sen, että se julkisen
palvelun yleinen tehtävä voi toteutua niin, että ne
suomalaiset ja tällä alueella olevat ihmiset voidaan
kaikki tavoittaa. Se minusta on sitä julkista palvelua,
ja silloin sen tarjonnan täytyy olla sellainen, että ne
ihmiset ovat tavoitetut, että sitten se julkinen viestintä vaikka
hätätilanteesta menee kaikille ihmisille, jotka
ovat jonkinlaisen viestintävälineen ääressä.
Keskustelu päättyi.