Mikaela Nylander /r(esittelypuheenvuoro):
Värderade talman! Internet har på gott och
ont blivit en kanal för att söka också sexuell
tillfredsställelse. På nätet är
det lätt att vara anonym, man kan ljuga om sin ålder,
om sitt kön och man kan ljuga om varför man söker
kontakt. Om man är ett barn så är det
mycket lätt att gå på de här
lögnerna. Och på nätet finns det gott
om sådana barn och vuxna som beskrivs och gott om tillfällen
för dem att komma i kontakt med varandra.
Internet har blivit en betydande kontaktkanal för
vuxna att hitta barnoffer. Tidpunkten för när ett
försök till sexuellt utnyttjande av barn har påbörjats är
oklar. För att göra det lättare att ingripa i
tid borde redan kontaktskapande i syfte att göra ett sexualbrott
kriminaliseras. Detta skulle ge polisen möjlighet att göra
något innan brottet har skett.
Tyypillisenä tapahtumien kulkuna on, että alustava
kontakti tapahtuu sellaisilla internetin kohtauspaikoilla, joilla
voidaan hakea tarkemmin sellaisia henkilöryhmiä,
joiden kanssa haluaa vaihtaa ajatuksia. Kun aikuinen on
luonut läheisemmän kontaktin, suhteen rakentaminen voi
siirtyä esimerkiksi kaveriohjelman, kuten MSN Messengerin,
piiriin. Kaveriohjelmissa viestintä voi tapahtua yksityisemmin,
minkä vuoksi ulkopuoliset eivät siis enää pysty
seuraamaan ehdotuksia tai tapahtumien kulkua. Tyypillisiä tapoja
tämän jälkeen läheisemmän
suhteen luomiseksi on tunnesuhteen luominen lapseen, ennen kuin
kysymys seksuaalisista teoista tulee ajankohtaiseksi. Eräissä tapauksissa
aikuinen uskottelee olevansa esimerkiksi valokuvaaja ja tarjoaa
mallintyötä lapselle houkutellakseen tämän luokseen.
Epätavallista ei myöskään ole,
että aikuinen tarjoaa korvausta lapselle seksuaalipalveluista.
Kaikkien netissä tapahtuvien kontaktien tarkoituksenakaan
ei tietenkään ole johtaa fyysiseen kontaktiin.
On aikuisia, jotka ainoastaan hakevat tyydytystä olemalla
niin sanotusti tuhmia verkossa. On myös täysin
mahdollista, että lapsi tapaa aikuisen vapaasta tahdostaan,
koska lapsi kokee heillä olevan rakkaussuhteen ja on täysin tietoinen
siitä, että tapaaminen tulee sisältämään seksiä.
Lähtökohtana meidän lainsäädännössämme on
kuitenkin, että lapsi ei koskaan voi antaa suostumustaan
seksiin, lukuun ottamatta samanikäisten suhteita.
Skyddsåldersgränsen för sexuellt
utnyttjande av barn är i Finland 16 år. Enligt
förarbetena till regeringens proposition till strafflag är
syftet att skydda barn mot skadliga sexuella handlingar.
Gärningsformerna är inte utskrivna eftersom det
i många fall kan bero på sammanhanget om handlingen
skall tolkas som sexuell eller inte. Som exempel på sexuella
handlingar nämner regeringspropositionen att förleda
ett barn att åse sexuell handling eller att muntligt återge
sexuellt laddade händelser för ett barn. Brottsrekvisitan kan
ta sig varierande uttryck. Poserande som modell kan till exempel
vara en avsedd sexuell handling.
Mycket av det som nu sker på nätet i syfte
att locka till sig barnoffer eller annars tillfredsställa sig är
alltså i ljuset av regeringpropositionen redan straffbart.
I praktiken har strafflagens stadganden inte alltid varit ett effektivt
medel för att gripa pedofiler som verkar på nätet.
I ett fall från högsta domstolen från år
2004 förkastades åtalet mot en 51 årig
man som hade försökt få en 11-årig
flicka att företa en sexuell handling med honom. Kontakten
hade skapats via internet. I fallet avgjordes inte om det var fråga
om en sexuell handling i sig utan det avgjordes ifall mannens agerande
var tillräckligt för att bli straffbart som försök. Även
om målet för tolkning var den gamla lagens tolkning
av försök så visar det hur svävande
begreppet för försök är då det
skett via internet.
Arvoisa puhemies! Ruotsissa ollaan parhaillaan valmistelemassa
lainsäädäntöä aikuisten lapsiin
kohdistuvien seksuaalisten kontaktien kriminalisoimiseksi erityisesti
painottuen netissä tapahtuviin kontakteihin. Tavoitteena
on kriminalisoida kontakti lapsen kanssa seksuaalirikoksen tekemistarkoituksessa.
Isossa-Britanniassa on vuodesta 2004 lähtien ollut
voimassa säännös, jossa kriminalisoidaan "meeting
a child following sexual grooming", jos muun muassa seuraava tunnusmerkistö täyttyy:
aikuisella
on tarkoitus tehdä lapseen kohdistuva seksuaalirikos, ja
aikuinen ja lapsi ovat aikaisemmin vähintään
kahdesti tavanneet tai olleet yhteydessä keskenään.
Itse groomingia ei siis ole varsinaisesti kriminalisoitu, vaan rangaistusvastuu
syntyy vasta, kun aikuinen tapaa lapsen tai lähtee tapaamaan
lasta.
Kanadassa säännöstä kutsutaan
"luring a child". Rangaistusvastuun syntymiseksi vaaditaan, että henkilö on
tietokoneen avulla yhteydessä lapseen tai lapseksi luulemaansa
henkilöön ja että tämä tapahtuu
seksuaalirikoksen tekemistarkoituksessa. Merkillepantavaa on, että se
riittää, että aikuinen uskoo olevansa
tekemisissä lapsen kanssa. Tämä antaa
poliisille mahdollisuuden esiintyä lapsena netissä ja
päästä käsiksi lapsiuhreja hakeviin
aikuisiin.
Nyt käsiteltävässä lakialoitteessa
esitetään, että rikoslain 20 lukuun otetaan
uusi 7 a §. Pykälässä kriminalisoidaan
kontakti alle 16-vuotiaaseen lapseen seksuaalirikoksen tekemistarkoituksessa.
Tunnusmerkistö on teknisesti neutraali. Internet on tietysti
pääasiallinen kontaktien solmimisfoorumi, mutta
kontaktit siirtyvät usein muihin viestimiin, kuten esimerkiksi
matkapuhelimeen. Sillä ei tule olla merkitystä,
miten ja millaisin teknisin apuvälinein kontaktia ylläpidetään.
Lakiehdotuksen tarkoituksena on, että asiaan voitaisiin
puuttua myös silloin, kun ei ole selvää,
onko lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö täyttynyt.
Kontaktirikoksen tunnusmerkistöön kuuluu, että tekijän
tarkoituksena on seksuaalirikoksen tekeminen.
Värderade talman! Statsrådet har gett justitieminister
Brax fullmakt att för Finlands del underteckna Europarådets
konvention om skyddande av barn mot sexuellt utnyttjande och våld.
Konventionens 23:e artikel påbjuder konventionsstaterna
att kriminalisera grooming. Diskussionen om grooming kommer alltså väldigt
lägligt här i Finlands riksdag. Att kriminalisera
kontakter med barn i sexuellt syfte kräver givetvis grundliga
diskussioner och noggranna juridiska övervägningar.
Jag är fullt medveten om de svåra juridiska
bevisningsfrågorna och resursfrågorna som hänför sig
till en eventuell kriminalisering. Om vårt mål är
att i allt högre grad skydda våra barn mot en ökad
nätpedofili måste diskussionen om medlen komma
i gång också i Finland. En strängare
lagstiftning är bara ett av de medel som står
till buds men det är vårt medel, bästa
kolleger.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Nylander on tehnyt todella hyvän
lakialoitteen, ja toivoisi, että tässäkin
olisi voinut olla yli 100 nimeä alla eli että se
olisi selkeästi sellainen, joka otetaan käsittelyyn.
Tässä myös ed. Nylander on aloitteessaan
perustellut tämän hyvin laajasti ja seikkaperäisesti,
miten uhriksi joudutaan ja miten hämärällä alueella
silloin liikutaan, ja silloin on vaikea ilmeisesti määrittää sitä rangaistusta, kun
kaikki asiat eivät ole niin selkeitä.
Mutta kun tätä kuunteli ja luki, niin kyllähän sen,
että aikuinen ei tunne eettisiä ja moraalisia rajoja
ja käyttää lasta hyväksi pitäisi
olla tunnistettavissa. Tässä te olette, ed. Nylander,
minun mielestäni hyvin kuvannut sen tunnusmerkit, miten
se voidaan myös tunnistaa, miten tunnesuhde ensin luodaan
ennen tekoa jne. On vaikeasta asiasta kysymys, ja varmasti lainsäädäntökin
tämän kohdalla on vaikea, mutta meidän
pitäisi päästä siihen, koska
tässä jos missä tehdään
... .Näitä on hyvin paljon. Olen itsekin monen
erilaisen kriisiryhmän yhteydessä sosiaali- ja
terveyspuolella nähnyt näitä lapsia,
jotka ovat tulleet vahingoitetuksi pitkän, pitkän
prosessin myötä.
Toivon, että tämä lakialoite saa
arvoisensa käsittelyn ja että voitaisiin todella
puuttua asioihin hyvin aikaisessa vaiheessa, ennen kuin lapsia
vahingoitetaan. Siitähän tässä on
kysymys. Meidän perustuslakimmekin jo lähtee siitä,
että lapsia tulee suojella, kun he eivät itse pysty
sitä tekemään, että me aikuiset
teemme sellaisia lakeja.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Luin mielenkiinnolla ed. Nylanderin
lakialoitteen, ja tietysti täytyy myöntää se,
että kyllä — onko ed. Nylander tämän
itse kirjoittanut vai kuka onkaan avustanut — niin joka
tapauksessa tämä on todella mahtavasti kirjoitettu
ihan niin että voisi olla hallituksen esitys, monipuolisesti, on
kansainvälistä vertailua jne.
Varmasti asia sinällään on hyvä,
mutta minä jäin vain pohtimaan sitä käytännön
toteutusta. Vaikka asia varmasti on hyvä ja kannatettava, mutta
niin kuin ed. Rauhala sanoi, millä tavoin se voidaan sitten
toteennäyttää? Täällä on
analysoitu kyllä tunnusmerkistöäkin ihan
ymmärrettävästi, ja tietysti se, että sanotaan,
että tunnusmerkistön tulisi kuitenkin voida täyttyä paljon
aikaisemmin, esimerkiksi silloin kun lähtee tapaamaan.
Jäin vain pohtimaan käytännön
elämässä sitä, mikä on
se kynnys, että esimerkiksi esitutkintaviranomaiset lähtevät
tutkimaan, taikka sitten syytekynnys, ettei tule sitten taas toisaalta niitä vääriä
syyllistämisiä.
Tämä on erittäin vaikea asia käytännössä toteuttaa,
mutta kannatettava sinällään, niin että olisi
kyllä oikeusministeriössä minun mielestäni tutkimisen
arvoinen seikka. Kun täällä on viitattu
kansainväliseen lainsäädäntöön
ja menettelyyn, niin siltä osin minun mielestäni
todella hyvin tehty lakialoite, harvinaisen hyvin.
Keskustelu päättyi.