Täysistunnon pöytäkirja 62/2007 vp

PTK 62/2007 vp

62. KESKIVIIKKONA 10. LOKAKUUTA 2007 kello 15

Tarkistettu versio 2.0

5) Laki rikoslain 20 luvun muuttamisesta

 

Mikaela Nylander /r(esittelypuheenvuoro):

Värderade talman! Internet har på gott och ont blivit en kanal för att söka också sexuell tillfredsställelse. På nätet är det lätt att vara anonym, man kan ljuga om sin ålder, om sitt kön och man kan ljuga om varför man söker kontakt. Om man är ett barn så är det mycket lätt att gå på de här lögnerna. Och på nätet finns det gott om sådana barn och vuxna som beskrivs och gott om tillfällen för dem att komma i kontakt med varandra.

Internet har blivit en betydande kontaktkanal för vuxna att hitta barnoffer. Tidpunkten för när ett försök till sexuellt utnyttjande av barn har påbörjats är oklar. För att göra det lättare att ingripa i tid borde redan kontaktskapande i syfte att göra ett sexualbrott kriminaliseras. Detta skulle ge polisen möjlighet att göra något innan brottet har skett.

Tyypillisenä tapahtumien kulkuna on, että alustava kontakti tapahtuu sellaisilla internetin kohtauspaikoilla, joilla voidaan hakea tarkemmin sellaisia henkilöryhmiä, joiden kanssa haluaa vaihtaa ajatuksia. Kun aikuinen on luonut läheisemmän kontaktin, suhteen rakentaminen voi siirtyä esimerkiksi kaveriohjelman, kuten MSN Messengerin, piiriin. Kaveriohjelmissa viestintä voi tapahtua yksityisemmin, minkä vuoksi ulkopuoliset eivät siis enää pysty seuraamaan ehdotuksia tai tapahtumien kulkua. Tyypillisiä tapoja tämän jälkeen läheisemmän suhteen luomiseksi on tunnesuhteen luominen lapseen, ennen kuin kysymys seksuaalisista teoista tulee ajankohtaiseksi. Eräissä tapauksissa aikuinen uskottelee olevansa esimerkiksi valokuvaaja ja tarjoaa mallintyötä lapselle houkutellakseen tämän luokseen. Epätavallista ei myöskään ole, että aikuinen tarjoaa korvausta lapselle seksuaalipalveluista.

Kaikkien netissä tapahtuvien kontaktien tarkoituksenakaan ei tietenkään ole johtaa fyysiseen kontaktiin. On aikuisia, jotka ainoastaan hakevat tyydytystä olemalla niin sanotusti tuhmia verkossa. On myös täysin mahdollista, että lapsi tapaa aikuisen vapaasta tahdostaan, koska lapsi kokee heillä olevan rakkaussuhteen ja on täysin tietoinen siitä, että tapaaminen tulee sisältämään seksiä.

Lähtökohtana meidän lainsäädännössämme on kuitenkin, että lapsi ei koskaan voi antaa suostumustaan seksiin, lukuun ottamatta samanikäisten suhteita.

Skyddsåldersgränsen för sexuellt utnyttjande av barn är i Finland 16 år. Enligt förarbetena till regeringens proposition till strafflag är syftet att skydda barn mot skadliga sexuella handlingar.

Gärningsformerna är inte utskrivna eftersom det i många fall kan bero på sammanhanget om handlingen skall tolkas som sexuell eller inte. Som exempel på sexuella handlingar nämner regeringspropositionen att förleda ett barn att åse sexuell handling eller att muntligt återge sexuellt laddade händelser för ett barn. Brottsrekvisitan kan ta sig varierande uttryck. Poserande som modell kan till exempel vara en avsedd sexuell handling.

Mycket av det som nu sker på nätet i syfte att locka till sig barnoffer eller annars tillfredsställa sig är alltså i ljuset av regeringpropositionen redan straffbart. I praktiken har strafflagens stadganden inte alltid varit ett effektivt medel för att gripa pedofiler som verkar på nätet.

I ett fall från högsta domstolen från år 2004 förkastades åtalet mot en 51 årig man som hade försökt få en 11-årig flicka att företa en sexuell handling med honom. Kontakten hade skapats via internet. I fallet avgjordes inte om det var fråga om en sexuell handling i sig utan det avgjordes ifall mannens agerande var tillräckligt för att bli straffbart som försök. Även om målet för tolkning var den gamla lagens tolkning av försök så visar det hur svävande begreppet för försök är då det skett via internet.

Arvoisa puhemies! Ruotsissa ollaan parhaillaan valmistelemassa lainsäädäntöä aikuisten lapsiin kohdistuvien seksuaalisten kontaktien kriminalisoimiseksi erityisesti painottuen netissä tapahtuviin kontakteihin. Tavoitteena on kriminalisoida kontakti lapsen kanssa seksuaalirikoksen tekemistarkoituksessa.

Isossa-Britanniassa on vuodesta 2004 lähtien ollut voimassa säännös, jossa kriminalisoidaan "meeting a child following sexual grooming", jos muun muassa seuraava tunnusmerkistö täyttyy: aikuisella on tarkoitus tehdä lapseen kohdistuva seksuaalirikos, ja aikuinen ja lapsi ovat aikaisemmin vähintään kahdesti tavanneet tai olleet yhteydessä keskenään. Itse groomingia ei siis ole varsinaisesti kriminalisoitu, vaan rangaistusvastuu syntyy vasta, kun aikuinen tapaa lapsen tai lähtee tapaamaan lasta.

Kanadassa säännöstä kutsutaan "luring a child". Rangaistusvastuun syntymiseksi vaaditaan, että henkilö on tietokoneen avulla yhteydessä lapseen tai lapseksi luulemaansa henkilöön ja että tämä tapahtuu seksuaalirikoksen tekemistarkoituksessa. Merkillepantavaa on, että se riittää, että aikuinen uskoo olevansa tekemisissä lapsen kanssa. Tämä antaa poliisille mahdollisuuden esiintyä lapsena netissä ja päästä käsiksi lapsiuhreja hakeviin aikuisiin.

Nyt käsiteltävässä lakialoitteessa esitetään, että rikoslain 20 lukuun otetaan uusi 7 a §. Pykälässä kriminalisoidaan kontakti alle 16-vuotiaaseen lapseen seksuaalirikoksen tekemistarkoituksessa. Tunnusmerkistö on teknisesti neutraali. Internet on tietysti pääasiallinen kontaktien solmimisfoorumi, mutta kontaktit siirtyvät usein muihin viestimiin, kuten esimerkiksi matkapuhelimeen. Sillä ei tule olla merkitystä, miten ja millaisin teknisin apuvälinein kontaktia ylläpidetään. Lakiehdotuksen tarkoituksena on, että asiaan voitaisiin puuttua myös silloin, kun ei ole selvää, onko lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö täyttynyt. Kontaktirikoksen tunnusmerkistöön kuuluu, että tekijän tarkoituksena on seksuaalirikoksen tekeminen.

Värderade talman! Statsrådet har gett justitieminister Brax fullmakt att för Finlands del underteckna Europarådets konvention om skyddande av barn mot sexuellt utnyttjande och våld. Konventionens 23:e artikel påbjuder konventionsstaterna att kriminalisera grooming. Diskussionen om grooming kommer alltså väldigt lägligt här i Finlands riksdag. Att kriminalisera kontakter med barn i sexuellt syfte kräver givetvis grundliga diskussioner och noggranna juridiska övervägningar.

Jag är fullt medveten om de svåra juridiska bevisningsfrågorna och resursfrågorna som hänför sig till en eventuell kriminalisering. Om vårt mål är att i allt högre grad skydda våra barn mot en ökad nätpedofili måste diskussionen om medlen komma i gång också i Finland. En strängare lagstiftning är bara ett av de medel som står till buds men det är vårt medel, bästa kolleger.

Leena Rauhala /kd:

Arvoisa puhemies! Ed. Nylander on tehnyt todella hyvän lakialoitteen, ja toivoisi, että tässäkin olisi voinut olla yli 100 nimeä alla eli että se olisi selkeästi sellainen, joka otetaan käsittelyyn. Tässä myös ed. Nylander on aloitteessaan perustellut tämän hyvin laajasti ja seikkaperäisesti, miten uhriksi joudutaan ja miten hämärällä alueella silloin liikutaan, ja silloin on vaikea ilmeisesti määrittää sitä rangaistusta, kun kaikki asiat eivät ole niin selkeitä.

Mutta kun tätä kuunteli ja luki, niin kyllähän sen, että aikuinen ei tunne eettisiä ja moraalisia rajoja ja käyttää lasta hyväksi pitäisi olla tunnistettavissa. Tässä te olette, ed. Nylander, minun mielestäni hyvin kuvannut sen tunnusmerkit, miten se voidaan myös tunnistaa, miten tunnesuhde ensin luodaan ennen tekoa jne. On vaikeasta asiasta kysymys, ja varmasti lainsäädäntökin tämän kohdalla on vaikea, mutta meidän pitäisi päästä siihen, koska tässä jos missä tehdään ... .Näitä on hyvin paljon. Olen itsekin monen erilaisen kriisiryhmän yhteydessä sosiaali- ja terveyspuolella nähnyt näitä lapsia, jotka ovat tulleet vahingoitetuksi pitkän, pitkän prosessin myötä.

Toivon, että tämä lakialoite saa arvoisensa käsittelyn ja että voitaisiin todella puuttua asioihin hyvin aikaisessa vaiheessa, ennen kuin lapsia vahingoitetaan. Siitähän tässä on kysymys. Meidän perustuslakimmekin jo lähtee siitä, että lapsia tulee suojella, kun he eivät itse pysty sitä tekemään, että me aikuiset teemme sellaisia lakeja.

Raimo Vistbacka /ps:

Arvoisa herra puhemies! Luin mielenkiinnolla ed. Nylanderin lakialoitteen, ja tietysti täytyy myöntää se, että kyllä — onko ed. Nylander tämän itse kirjoittanut vai kuka onkaan avustanut — niin joka tapauksessa tämä on todella mahtavasti kirjoitettu ihan niin että voisi olla hallituksen esitys, monipuolisesti, on kansainvälistä vertailua jne.

Varmasti asia sinällään on hyvä, mutta minä jäin vain pohtimaan sitä käytännön toteutusta. Vaikka asia varmasti on hyvä ja kannatettava, mutta niin kuin ed. Rauhala sanoi, millä tavoin se voidaan sitten toteennäyttää? Täällä on analysoitu kyllä tunnusmerkistöäkin ihan ymmärrettävästi, ja tietysti se, että sanotaan, että tunnusmerkistön tulisi kuitenkin voida täyttyä paljon aikaisemmin, esimerkiksi silloin kun lähtee tapaamaan. Jäin vain pohtimaan käytännön elämässä sitä, mikä on se kynnys, että esimerkiksi esitutkintaviranomaiset lähtevät tutkimaan, taikka sitten syytekynnys, ettei tule sitten taas toisaalta niitä vääriä syyllistämisiä.

Tämä on erittäin vaikea asia käytännössä toteuttaa, mutta kannatettava sinällään, niin että olisi kyllä oikeusministeriössä minun mielestäni tutkimisen arvoinen seikka. Kun täällä on viitattu kansainväliseen lainsäädäntöön ja menettelyyn, niin siltä osin minun mielestäni todella hyvin tehty lakialoite, harvinaisen hyvin.

Jouko Laxell /kok:

Arvoisa puhemies! Olen kannattanut ed. Nylanderin aloitetta ja pidän sitä hyvänä ja toivon sen toteutuvan, koska kyseisessä asiassa on paljon riskejä ja väärinkäytösmahdollisuuksia, tosin vaikea todetakin. Tähän pitää löytää suojakeinoja, ja nykytekniikallahan sen pitäisi olla mahdollista, kun se perusteellisesti tutkitaan, kuten jo maailmalla tehdään. Hänellä oli kaiken lisäksi hyviä perusteita.

Keskustelu päättyi.