3) Valtioneuvoston oikeuskanslerin kertomus oikeuskanslerin virkatoimista
ja lain noudattamista koskevista havainnoista vuodelta 2007
Kimmo Sasi /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Oikeuskanslerin kertomus on tärkeä dokumentti
eduskunnalle. Siinä voidaan käydä lävitse
oikeudenhoidon valvontaa tässä maassa.
Oikeuskanslerin kertomus vuodelta 2007 vastaa rakenteeltaan
edellisvuoden kertomusta, ja perustuslakivaliokunnassa olemme keskustelleet
siitä, pitäisikö tuota kertomusta jollakin
tavalla meidän mielestämme kehittää,
ja olemme verranneet sitä oikeusasiamiehen kertomukseen, ja
oikeusasiamiehen kertomuksen alussahan on sekä oikeusasiamiehen
että apulaisoikeusasiamiesten puheenvuorot, joissa he arvioivat
oikeudenhoidon tilaa ja oikeudellista tilaa Suomessa, ja olemme
todenneet valiokunnassa, että sinänsä voisi
olla ihan arvokasta ja hyödyllistäkin, että oikeuskansleri
omassa kertomuksessaan esittäisi tällaisen pitemmän
puheenvuoron siitä, millä tavalla hän
näkee, että oikeudenhoito toteutuu Suomessa ja
millä tavalla oikeudellista tilaa voitaisiin Suomessa parantaa.
Mitä tulee sitten oikeuskanslerin työhön,
niin tietysti eduskunnan kannalta tärkeitä ovat
kanteluasiat, koska useat kansalaiset ottavat yhteyttä myöskin
eduskuntaan monissa ongelmissaan. Vuonna 2007 Oikeuskanslerinvirastoon
saapui 1 352 kanteluasiaa eli lähes 100 asiaa
enemmän kuin edellisenä vuonna, ja asioita ratkaistiin 1 275.
Jos katsotaan, mitä alueita nuo kantelut koskivat,
niin ne olivat ensisijaisesti poliisiviranomaisten toimintaa, mutta
myöskin sitten muita oikeudenhoidon aloja.
Toimintaratkaisujen osuus tutkittavaksi tulevista kanteluasioista
oli 17 prosenttia, eli tarvittiin ohjeistusta tuolta osin. Se oli
jonkin verran vähemmän, koska edellisenä vuonna
tuo luku oli ollut 19 prosenttia.
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunta on kiinnittänyt
huomiota erityisesti käsittelyaikoihin Oikeuskanslerinvirastossa,
koska tärkeätä on se, että saa
oikean ratkaisun, mutta myöskin, että se tulee
suhteellisen nopeasti, että ihminen voi luottaa siihen,
että oikeusjärjestelmä Suomessa toimii.
Mediaani oikeuskanslerin ratkaisuaikojen osalta oli noin kuusi
viikkoa, eli se oli sama kuin edellisenä kertomusvuonna.
Tietysti täytyy sanoa, että kun suurin osa ratkaisuista
käsitellään tässä ajassa,
niin se on lähtökohtaisesti erittäin hyvä asia.
Sitten kun katsotaan keskiarvoa, niin keskiarvo oli 27 viikkoa,
ja tämä oli valitettavasti jo neljä viikkoa
enemmän. Tietysti täytyy sanoa, että se
osoittaa sitä, että on asioita, joita selvästi
käsitellään poikkeuksellisen pitkäänkin.
Vuonna 2007 lopussa oli vireillä yhteensä 844 asiaa,
ja vireillä olevien asioitten lukumäärä kaiken
kaikkiaan oli nyt kasvanut. Jos sitten katsotaan vielä tuota
kestoa, niin vuonna 2007 oli vireillä 7 asiaa, jotka olivat
tulleet käsittelyyn vuonna 2004, jolloin ne olivat olleet
suhteellisen pitkään.
Mitä tulee sitten oikeuskanslerin esittämiin toimenpiteisiin,
niin näitten toimenpiteitten osalta voi sanoa, että ohjeen
tai käsityksen esittäminen viranomaisille oli
yleisin. Näitä oli 78 tapausta, eli pyritään
ohjaamaan viranomaista.
Oikeuskanslerinvirastolta perustuslakivaliokunta pyysi erityisen
selvityksen pitkään vireillä olevien
asioitten kanteluajoista. Tältä osin todettiin,
että yksi ongelma virastossa on se, että henkilökuntaa
on suhteellisen vähän näitten kanteluitten
käsittelemiseen ja sairaslomat, poissaolot voivat vaikuttaa
myöskin sitten siihen, että jotkin asiat, joita
on vaikea siirtää toiselle käsittelijälle,
saattavat viipyä pidempään.
Myönteisenä todettiin se, että yleistavoitteeksi
virastossa on asetettu, että asiat pitäisi ratkaista
vuoden kuluessa niiden saapumisesta virastoon. Sen jälkeen
vielä on täsmennetty Oikeuskanslerinvirastossa
tätä tavoitetta niin, että vähintään
90 prosenttia kanteluasioista tulisi ratkaista yhdessä vuodessa.
On sinänsä erittäin hyvä, että asetetaan
tietty tavoiteaika, että vuodessa kaikki asiat on saatu
ratkaistua, ja tuo vuoden aika mielestäni on suhteellisen
kohtuullinen, jotta kansalaisten luottamus oikeudenhoitoon Suomessa
kaiken kaikkiaan säilyy.
Kuitenkin perustuslakivaliokunta toteaa, että on tärkeätä,
että Oikeuskanslerinvirastossa arvioidaan vielä työtapojen
kehittämistä, jotta näitten käsittelyaikojen
suhteen voitaisiin päästä vieläkin
parempaan tulokseen ja jotta mahdollisimman moni asia voitaisiin
tuossa vuoden määräajassa ratkaista.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Otan yhteen asiaan kantaa. Ensinnäkin
tietysti tämä käsittelyaikakysymys on
tärkeä, ja kaikissa näissä elimissä,
mitä onkin, ovatpa ne sitten valituksia tai kanteluita,
mitä hyvänsä, niin meillä on
hirveän pitkät käsittelyajat. Mutta tämä,
mihin otan kantaa, ei suoraan koske tätä kertomusta
just tällä hetkellä, mutta koska kansleri
voi ottaa myös käsittelyyn semmoisia asioita,
jotka ihmisten oikeuden kannalta ovat merkittäviä ja
jotka koetaan tuolla sellaisiksi, että siellä se
laillisuusnäkökulma ei toteudu, mikä kansalaisten
mielestä on oikein, niin silloin pitäisi siihen
puuttua.
Tämä aikaisempi tapaus, joka jo Nikulan aikaan
oli esillä tuolla, olivat suurpetolupakysymykset tai vähentämismahdollisuus.
Eli jos suurpeto, esimerkiksi susi, tulee pihapiiriin, niin Nikula
on todennut, että siinä on tietty tämmöinen perustuslain
ja luontodirektiivin ristiriita olemassa siinä mielessä,
koska Suomen perustuslakihan turvaa omaisuudensuojan ja terveyden-
ja hengensuojan ihmisille, niin siinä mielessä kyse
on aika isosta merkittävästä asiasta.
Susilähetystö kävi tuossa hiljattain
tuolla lähetystöjen vastaanottotilassa muutama,
onkohan tästä nyt kuukausi, puolitoista sitten,
mitä mahtaa ollakin aikaa, ja he toivat tämän
huolen esille. Samaten Itä-Suomesta aika vahvasti on oltu
tästä kysymyksestä yhteydessä.
Kysymys on siitä, jotta tämmöinen
tapaus jos tulee, jotta susi tulee sinne pihamaalle, niin sehän
menee aina nyt tällä hetkellä sitten
tutkintaan, ja minusta se on niin kuin siinä vaiheessa
rikos, ennen kuin poliisi vapauttaa, että tässä ei tämmöistä ole
olemassa. Sen takia minusta jonkun instanssin, ja tässä tapauksessa
vaikka oikeuskanslerin, pitäisi tehdä siitä semmoinen
tulkinta, jotta pihapiiriin tuleva susi kuuluu suoraan niin kuin
tämmöisen poliisilain piiriin, se on niin kuin
lainsuojaton siinä tapauksessa, eikä minkään
metsästyslain alaisuuteen. Minusta tämä olisi
tärkeä näkökanta siinä mielessä,
jotta lain kunnioitus säilyisi, koska ainakin Itä-Suomessa on
puhuttu, en tiedä pitääkö paikkansa,
mutta tässä tapauksessa siellä susikanta
on nytten vähentynyt ja voi olla, että siellä on
tämmöistä laitonta tapahtumassa, koska
tämmöinen tietynlainen viha on olemassa siitä ja
pelko siitä, jotta koska nämä meidän
systeemimme eivät toimi siten kuin ihmiset toivovat toimivan
ja he haluavat suojata omaisuuttaan ja niitä omia ihmisen
reviirejä, niin tässä pitäisi
jotenkin saada semmoiset selkeät säännökset
aikaan.
Minun mielestäni tällä hetkellä semmoista täydellistä säännöstä ei
vielä ole olemassa, mikä turvaisi sen, jotta ihminen
tietäisi, siis talon asukas tietäisi, jotta kun
pihapiiriin tulee joku tämmöinen suurpeto, niin
saako hän sen siinä lopettaa vai pitääkö antaa
tapahtua joku vahinko, jotta se on koiranhännässä kiinni,
ja sitten vasta saa tehdä sen tempun.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! En provosoidu siitä, mitä ed.
Lahtela äsken juuri totesi. Siitä tulee loputon
keskustelu, ja siinä ainakin tilastoihin saadaan paljon
merkintöjä.
Mutta, arvoisa puhemies, minä otan semmoisen epätoivoisen
asian esille. Minä muistan elävästi,
kun oikeuskanslerin paikalla oli Paavo Nikula ja otin puoluetoverini,
eduskuntatoverini kanssa yhteen kerran taas täällä isossa
salissa. Se koski sellaista asiaa, että oikeuskanslerille
oli tehty kantelukirje istuvan ministerin toimenpiteitten johdosta.
Se käsiteltiin. Se näytti jo heti alun perin hyvin
selvältä asialta. Tässä niin
kuin oikeuskansleri joutui puuttumaan asiaan, ja näin sitten
myöskin tapahtui.
Kun Oikeuskanslerinvirasto lopulta sai sen asian käsiteltyä,
niin siinä sitten tuli huomautus asianomaiselle valtioneuvoston
jäsenelle, joka kuitenkaan enää ei ollut
valtioneuvoston jäsen, vaan se hallitus oli taipaleensa
tehnyt ja uusi hallituskin oli jo löytynyt uuden vaalikauden
alusta lukien. Ja minä sitten esitin sitä, eikö voitaisi
menetellä sillä tavalla, että täällä silloin,
kun valtioneuvoston jäsenen niissä tehtävissä,
hänen päätösvallassaan olevissa
tehtävissä on huomauttamisen sijaa kantelukirjeen
verran, että ne otettaisiin välittömästi
käsittelyyn, koska tällä päätöksellä on
myöskin poliittista merkitystä. Tässä tapauksessa
sitä poliittista merkitystä oli, mutta sillä ei
ollut mitään merkitystä, kun se hallituksen
elonaika oli ollut ja mennyt niin kuin meillä on tapana
niille hallituksille käydä. Tämä ei
kuulemma ollut yhdenvertaisuuspykälän mukaan mahdollista.
Minä toivon, että sitä yhdenvertaisuuspykälää sen
verran entrattaisiin, että se voisi olla mahdollista.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Yhdyn siihen ajatukseen, minkä täällä perustuslakivaliokunnan
puheenjohtaja sanoi, että tämä on tärkeä tilaisuus,
mikä meillä on tavata oikeuskansleria, tutustua
valtioneuvoston oikeuskanslerin kertomukseen. Itse rajoitun nyt vain
muutamaan seikkaan.
Ensinnäkin totean, että ympäristöministeriön toimialaan
liittyviä kysymyksiä ei ole kovinkaan paljon tai
ne eivät ainakaan ole kovin monen kaltaisia. Mutta asia,
joka aika usein toistuu, ovat nuo jätehuoltomaksuun liittyvät
kysymykset, niin kuin tässäkin ympäristöhallinnossa
on siihen rajautuvia esimerkkejä.
Muutoksenhakuohjausta jätemaksulaskussa analysoidaan
ja siihen on myös kiinnitetty huomiota apulaisoikeuskanslerin
toimesta. Itse haluaisin kiinnittää huomiota vähän
laajemmin tähän maksuun sikäli, että kun
maksua säädettiin ympäristövaliokunnassa
ja valiokunnan käsittelyssä, kun jätemaksu
oli osauudistuksessa, niin siihen lisättiin nimenomaan
pykälätasolle huomio siitä, että ei
ole välttämätöntä tällaista
maksuvelvollisuutta panna toimeen, kun ja jos kerran ei ole jätettä syntymässä kiinteistössä.
Nämä kiinteistöt ovat usein sitten mökkejä,
kesähuviloita. Tämä varsin usein ihmisiä puhututtaa,
ja siitä varmasti on tullut useampikin huomautus. Mutta todella
kunnat tästä huolimatta, ettei synny todistettavasti
pois vietävää jätettä,
tällaista jätemaksua keräävät.
Sitten toinen kysymys, jota ehkä tässä lyhyesti
aikaa voittaaksemme ainoastaan sivuan, on kyllä tämä,
sanotaan nyt näinpäin, Euroopan unionin lintu-
ja luontodirektiivin soveltaminen ja toteuttaminen Suomessa. Tässä ed.
Esa Lahtela jo otti esiin suurpedot, jotka ovat tietysti ongelma,
emmekä me ed. Pulliaisen kanssa tässä provosoidu,
mutta täytyy tässäkin muistuttaa voimassa
olevasta lainsäädännöstä se,
että ei nyt ensiksi pidä ampua ihmistä eikä eläintäkään,
jos ajattelee, että siihen liittyy ongelma, vaan yrittää ratkaista
ongelma muulla tavalla myöskin sitten tällaisen
suurpedon, suden, ehkä karhun, karkottamisella sieltä pihapiiristä eikä niin,
että se ammutaan lainsuojattomana kohdatessa. Joskushan näin
on suhtauduttu muun muassa romaneihin, että heidät
voitiin tavattaessa tappaa.
Suurpetokysymyksessä ed. Lahtela viittasi tällaiseen
petovihaan ja jonkinlaiseen kostoon, että ne häviävät
siellä kairoissa. Lapissa häviää ilveksiä ja
häviää susia ja se yksi susi siellä on
saanut kanssa niitä kuolemantuomioita sekä virallisesti että epävirallisesti,
pohjoisimmilla palkisilla.
Mutta haluaisin tässä kiinnittää huomiota
saimaannorppaan, koska se on sellainen vaakunaeläin kyllä.
Puhemies:
Ed. Tiusanen, oikeuskansleri valvoo kansalaisten etuja, liittyykö tämä nyt
kertomukseen?
Tämä liittyy kansalaisten etuun sikäli, puhemies,
että saimaannorpan kohdalla on kalastusoikeus, joka on
kansalaisten etu.
Puhemies:
Mutta liittyykö se kertomukseen?
No, hyvä on, se ei nyt lue täällä kertomuksessa,
mutta palataan siihen seuraavassa kertomuksessa.
Puhemies:
Liittyy sillä tavalla siis, ettei se ole siellä.
Tietysti, jos se on ongelma, niin puhutaan vaan.
Mutta, puhemies, itse näihin etuisuuksiin, niin ehkä aivan
lyhyesti. Aikaan on nyt kulunut 4 minuuttia 20 sekuntia puheenvuoron aloittamisesta.
Mutta tämä kansalaisten etu. Kun asetetaan kalastuksen
etu, josta sanotaan, että se liittyy vesioikeuksiin ja
on saimaannorpan suojelu vastakkain, niin silloin kyllä siinä on
kaksi niin epätasa-arvoista etuisuutta, kansalaisen etu omaisuuteen
eli tähän kalastuksen oikeuteen ja toisaalta saimaannorpan
suojelun etu. Mielestäni tämä ei nyt
ole huumorikysymys ja olen jättänyt oikeuskanslerille
tästä kirjelmän tänään,
ja, niin kuin sanottu, palataan asiaan seuraavassa kertomuksessa.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Laillisuusvalvonta viranomaisten suhteen
on erittäin tärkeä asia, ja minä saan
jatkuvasti puheluja siitä, kenelle voisi valittaa siitä ja
tästä asiasta. Joskus minun on itse asiassa heitettävä arpaa, onko
se nyt oikeuskansleri vai oikeusasiamies. Sitten minä ajattelin,
että no, sanonpa kumman tahansa, niin kuitenkin se oikeaan
osoitteeseen menee, koska teillä on tietynlainen työnjako.
Sen sijaan olen huomannut kyllä, kun olen käynyt näitä läpi,
että sananvapaus taitaa kuulua teille molemmille.
Molemmille on tullut kanteluita sananvapaudesta ja oikeudesta
käyttää sanaa vankiloissa ja tämän
tyyppisissä laitoksissa, ja niihin on ratkaisut luettavissa
näistä kertomuksista. Mutta sananvapauteen kuuluu
muutakin, ja se muu tällä hetkellä ei
tule teille, vaan se menee Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen.
Ehkä se todellakin on se parempi paikka ratkaista näitä yksityisyyden,
julkisuuden ja sananvapauden ongelmia kuin tämä oma
kotimainen valitustie sen jälkeen, kun kaikki oikeusasteet
on käyty läpi. Tietenkin jos kumpi tahansa teistä haluaa
ottaa tähän kantaa, niin mielelläni kuuntelisin.
Jos oikeuskansleri tässä vaiheessa ottaa kantaa
ja seuraavassa asiakohdassa oikeusasiamies, olisin tyytyväinen.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Minä olisin ensin todennut tästä oikeuskanslerin kertomuksesta
ja perustuslakivaliokunnan mietinnöstä: Valiokunta
täällä toteaa, että tämä Oikeuskanslerinviraston
asettama tavoite, että kantelut voitaisiin ratkaista vuoden
kuluessa ja hankalimmat puolentoista vuoden kuluessa, on koettu
hyvin myönteisenä. Toivotan virastolle kaikkea
menestystä tässä, koska tämä tilanne,
että kantelut vanhenevat ja asiat vanhenevat, on tietysti
oikeudenhoidon kannalta todella ongelmallista.
Mutta minä olisin puhunut sitten yhdestä asiasta,
joka koskee Oikeuskanslerinvirastoa yleensä. Kanslerillahan
on valtavan laaja velvollisuus seurata, miten virkamiehet käyttäytyvät
ja että laillisuus ylläpidetään.
Meillähän on kauan ollut semmoinen käsitys
tässä maassa, että Suomessa ei ole korruptiota.
Nyt kuitenkin tämä korruptiotilannehan on muuttunut
oikeastaan tämän vuosituhannen aikana hyvinkin
ratkaisevasti, ja niihin tapauksiin on lähes aina syyllistyneet
virkamiehet. UM:ssä oli semmoinen Costa Rican tapaus, joka
on ollut julkisuudessa. Siitä poliisitutkinta ei ole vielä valmistunut,
mutta se näytti aika pahalta. Sitten Puolustusvoimissa
oli Afganistanin tapaus, joka jatkui vuosia, jossa toiminnassa olivat lukuisat
upseerit mukana tai siitä tietoisia. Sitten oli tämä Patrian
tapaus, joka on kansainvälisesti aika huomattava. Yleensähän
Puolustusvoimien hankinnassa on Euroopassa paljonkin näitä korruptiotapauksia,
mikä näyttää vaikealta. Nyt meillä on
tämä Destian tapaus, jossa on suuria viitteitä siitä,
että sitäkin on harrastettu kohtalaisen kauan.
Ennen meillä oli Merenkulkuhallituksen tapaus ja näin.
Arvoisa oikeuskansleri, oikeuskansleri on perinteisesti se,
joka on tämmöinen oikeudenhoidon majakka. Meillä ei
ole otettu tosissaan Suomessa näitä Euroopan neuvoston
korruptiosopimuksia koskaan, vaan niitä on pantu täytäntöön vähän
noin pro forma. Tällä hetkellähän
meillä ei ole mitään itsenäistä elintä,
joka seuraa ja analysoi korruptiota. Oikeusministeriössä on
saatu aikaan semmoinen verkosto, joka tapaa kai muutaman kerran
vuodessa. Keskusrikospoliisi kai eniten tästä vastaa.
Samanaikaisesti me sallimme syntyvän tämmöisiä organisaatioita,
jotka ovat selvästi hyvin riskaabeleita korruption suhteen. Yksi
oli tämä täällä paljon
hämmennystä herättänyt Kehittyvien
maakuntien Suomi, jonka ytimessä oli moottoreina ihmisiä,
jotka oli tuomittu talousrikoksista. Se näytti hyvin oudolta,
ja koko se toiminta näytti hyvin oudolta. Nyt näissä pikavippiyhtiöissä — niitä on
nyt jo syntynyt 60 tällä hetkellä, ja
ihmettelen vähän, mitä rahaa niissä on — ei
vaadita edes rekisteröintiä.
Minä puhun tästä, arvoisa oikeuskansleri,
sen vuoksi, että kun korruptio pääsee
jonkun yhteiskunnan ytimiin sisään — ja
organisoitu rikollisuus Euroopassa pyrkii nyt siihen, että se
pääsee normaalitoimintaan sisään — niin
se on erittäin vakava asia. Minä toivon sen vuoksi,
että valtioneuvoston oikeuskansleri, joka on tämmöinen yleinen
viranomainen, johon kansalaiset uskovat, että hän
edistää oikeutta, ottaa tämän
asian esille, mielellään puhuu oikeusministeriön
kanssa ja panee vähän vauhtia siihen, että Suomi
ottaisi nämä Euroopan neuvoston korruptiota vastustavat
sopimukset tosissaan ja tähän asiaan puututtaisiin
ennen kuin se on liian myöhäistä.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täsmälleen samassa asiassa
kiinnittäisin arvoisan oikeuskanslerin huomiota siihen,
että meillä on ollut ihan tuoreeltaan tapauksia,
joista minäkin olen kantelukirjeitä lähetellyt,
ja joissa on nimenomaan mitä todennäköisimmin
siellä taustalla juuri sellainen Destia-tapauksen kaltainen
ilmiö, jonka ytimeen kansanedustajana on vaikea päästä,
mutta ne ainekset voi saattaa teidän tietoonne. Jos te
voisitte, arvoisa oikeuskansleri, saattaa meille tiedoksi näissä puheenvuoroissanne,
joita täällä voitte käyttää,
millä tavalla me käyttäytyisimme, jotta
me voisimme olla avuksi näissä tapauksissa. Kiinnitän
arvoisan oikeuskanslerin huomiota siihen, että kun tarkastusvaliokunta
oli käymässä valtiosihteeri Sailaksen
luona, niin hän sanoi havainneensa, että nämä äsken
mainitut rakenteet ovat jo valtiokoneistossa sisässä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä on
hyvä jatkaa tätä. Meillä on
olemassa yhteiskunnassa erinäköisiä ilmiöitä,
jotka eivät ole ihan terveitä. Ed. Söderman
totesi monta näistä ilmiöistä.
Pikavippijuttuihin liittyen itse toteaisin, että myös
siinä mielessä odottaisi, että oikeuskansleri
voisi niihin puuttua, koska teillä on mahdollisuus puuttua
sellaisiin asioihin, muun muassa tämmöiseen markkinointiin.
Tällä hetkellä taitaa olla semmoinen,
onko se Directa Oy, josta lienee tuolla Helsingin talousrikosyksikössä varmaan useita
satoja tämmöisiä tutkintapyyntöjä tätä firmaa
kohti. Minusta tämän tyyppinen asia on vakava,
jossa ihmiset huijataan mukaan siis semmoisella markkinoinnilla,
josta he eivät tiedä, mihin he sitoutuvat, mutta
sitten tuleekin laskuja, joista ei pääse eroon
kuin puolen vuoden irtisanomisajalla maksamalla täyden
jutun.
Systeemi lähtee siitä, olen tutustunut muutamiin
näihin tapauksiin, ja kaikki ovat lähes samanlaisia,
että enstään soitetaan ihmiselle — parturi-kampaaja
tai joku tämmöinen pikkuputiikki, joka ei välttämättä ole
edes yritys, vaan toimii vapaana tämmöisenä taiteilijana,
vähäistä liiketoimintaa harjoittava henkilö — ja
sanotaan, annatko tämän oman nimesi käyttöön
tänne meidän rekisteriimme, voit laittaa siihen
omia tekstejäsi ja tämä ei maksa teille
mitään alussa. Sitten tässä tapahtuu,
jotta — sitä ennen se oli Suomen Yritysrekisteri
tai joku tämän tyyppinen, sallittakoon tämä,
en nyt tarkkaan muista mutta tämän tyyppinen firma,
ja se muuttui sitten Directa Oy:ksi myöhemmin joskus vuonna
2007, 2008 — soitetaankin ihmisille, jotta joo, kun olis tämmöinen
pikkuinen juttu, kun rekisteröidyitte tähän
mukaan, niin se maksaa sitten seitsemänkymppiä,
niin saatte vähän parempaa palvelua ja siellä meidän
verkkosivuillamme löytyy teidän tietonne ja 29
senttiä sitten maksaa, kun mobiili- tai tämmöinen
verkkoyhteyshipaisu tulee sinne.
Vasta vuoden päästä näille
useimmille sitten selvisi se, jotta kun vuonna 2009 tulivat laskut sieltä,
niin maksimihinta on neljäkymppiä useimmilla.
Jokaisesta jopa sananosasta, vaikka aa tai ab, tulee 29 senttiä,
välttämättä ei sen firman nimestä,
vaan siitä, mitä tekstiä on olemassa.
Ja sehän tarkoittaa sitä, jotta se on semmoinen
noin tonni. Se ihminen joutuu maksamaan tuhat euroa ennen kuin pääsee
irti tästä systeemistä, ja siitähän
siis puoli vuotta pitää maksaa täyttä maksua,
onpa niitä hipaisuja tai ei siellä.
Ymmärsin, jotta Suomen Yrittäjät
on tehnyt kanssa tästä liiketoimintakieltohakemuksen,
hakemuksen siitä, että tämä firma
asetettaisiin liiketoimintakieltoon. Mutta tämän
tyyppistä odottaisi, jotta meillä ne viranomaiset,
jotka valvovat tämmöistä laillisuusvalvojana,
voisivat puuttua siihen, jotta jos havaitaan tämän
tyyppistä niin siihen puututtaisiin mahdollisimman nopeasti, koska
minusta se on aika kova juttu, että yksittäiset
ihmiset joutuu sitten tähän semmoiseen kierteeseen.
Niiden on melkein pakko maksaa se lasku, koska muuten tulee mahdollisesti
merkintä luottotietoihin. Voi olla, ettei saa työpaikkaa, koska
luottotiedoissa on merkintä, ainakaan, jos joutuu rahojen
kanssa tekemisiin, koska useammat yritykset tarkistavat tämän.
Minusta tässä on semmoinen uuden tyyppinen hyvin
vaikea kuvio, saman tyyppinen kuin nämä pikavippijärjestelmät,
joissa ihmiset saatetaan tosi hankalaan asemaan ja hätään
ja hyvin vilpillisin keinoin, sanotaan näinpäin.
Mutta sitten tähän alkuperäiseen
asiaan, en jatka tämän pitempään.
Minusta kuitenkin siinä luontodirektiivissä, mitä tässä ed.
Tiusanen totesi, siellähän puhutaan suojelun suotuisesta
tasosta. Mutta jos suurpeto tulee pihaan, minusta se koskee se suojelutaso
erämaissa olevia, niillä reviireillä,
missä normaalisti ovat, mutta ei pihapiirissä olevaa
suurpetoa. Sen takia tässä pitäisi tehdä semmoinen
rajaus, jotta ei olisi mahdollista syntyäkään
tämmöistä kansalaistottelemattomuutta,
jota nyt voi olla tuolla tällä hetkellä olemassa.
__________
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Johannes Koskinen.
__________
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Valtioneuvoston oikeuskanslerin kertomuksen sivulla
171 eli tässä asiahakemistossa on kohta "Perus-
ja ihmisoikeus", ja kun katsomme perustuslain 20 §:ää,
"Vastuu ympäristöstä", niin se on 2 luvun
pykälä ja sen otsake on "Perusoikeudet", eli vastuu
ympäristöstä kuuluu perusoikeuksiin.
Kysyisinkin oikeuskanslerin käsitystä siitä, onko
Oikeuskanslerinviraston tehtävänä myös huolehtia
kaikista perusoikeuksista, kaikkiin perusoikeuksiin liittyvistä valituksista.
Tarkoitan myöskin ympäristön- ja luonnonsuojeluun
liittyviä valituksia.
Sitten sivulla 130 tässä kertomuksessa vuodelta
2007 on todella tällainen lupahakemuskäsittelyn
nopeuttamistapaus, joka liittyy suden tappamiseen. Tässä mielestäni
Oikeuskanslerinvirasto ottaa kyllä erittäin oikealla
tavalla kantaa tähän asiaan ja viittaa siihen,
että on myös muita tapoja, keinoja käytettävä kuin
vain asetta.
Keskustelu päättyi.