7) Hallituksen esitys laiksi työttömyysturvalain
muuttamisesta
Arto Satonen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Myöskin tällä esityksellä parannetaan
määräaikaisesta työsuhteesta
irtisanotuksi joutuvien ja lomautettujen työntekijöiden asemaa.
Tässä ideana on se, että helpotetaan omaehtoisen
ammatillisen koulutuksen aloittamista. Ennen kaikkea sitä nopeutetaan.
Voimassa olevassa lainsäädännössä ennen
tätä on ollut 65 päivän odotusaika,
ennen kuin on ollut oikeutettu tähän omaehtoiseen
koulutukseen. Tämä 65 päivän
aika poistuu.
Valiokunta pitää tätä esitystä erittäin
hyvänä ja puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttumattomana
ainoastaan voimaantulosäännöstä koskevaa
muutosehdotusta lukuun ottamatta, eli haluamme, että tämä tulee
voimaan 1. heinäkuuta 2009 ja siten vaikutuksiltaan mahdollisimman nopeasti.
Tämän omaehtoisen koulutuksen tulee toki olla
sellaista, että se sopii henkilön työllistymisohjelman
puitteisiin. Mutta tässä on sellainen jousto,
että etukäteen tämän koulutuksen
ei tarvitse olla työllistymisohjelmaan merkattuna, vaan
se voidaan sinne myöskin jälkikäteen
lisätä, kun se täyttää nämä kriteerit.
Tähänkin liittyy, samalla tavalla kuin edelliseen,
tämä tiedottamisen ongelma. Eli nyt on hyvä pyrkiä tiedottamaan
työttömiä, että jos he hakeutuvat
ensin koulutukseen ja vasta sen jälkeen lisäävät
tämän työllistymisohjelmaan, niin silloin
he ottavat itse sen riskin, onko se koulutus sellainen, että se kuuluu
sinne työllistymisohjelmaan. Mutta kokisin niin ja luotan
siihen, että tässä tilanteessa ammattitaitoiset
te-toimistojen virkailijat pystyvät kyllä hyvin
arvioimaan sen, ovatko koulutukset sellaisia, että ne kuuluvat
tämän työllistymisohjelman piiriin. Pääsääntöisestihän
kyse on terveen järven käytöstä siinä,
että aina silloin, kun se koulutus on aidosti työllistymismahdollisuuksia
edistävää ja parantavaa, se kuuluu sinne
työllistymisohjelmaan laittaa.
Arvoisa puhemies! Tämän asian yhteydessä, vaikka
se ei aivan suoranaisesti tähän kuulu, valiokunta
kävi keskustelua ja kuuli asiantuntijoita myöskin
työttömyysturvan maksatuksesta, koska on osoittautunut
erittäin suureksi ongelmaksi se, että hyvin nopeasti
taantuman myötä irtisanomisia ja lomautuksia alkoi
tulla ja monilla työttömyyskassoilla oli suuria
vaikeuksia maksaa näitä etuisuuksia riittävän
nopeasti, mistä seurasi tietysti etuisuuksien saajille
toimeentulo-ongelmia.
Valiokunta mainitsee täällä niin,
lainaan täältä suoraan: "Valiokunta pitää tärkeänä,
että hallitus yhdessä työmarkkinajärjestöjen
kanssa tutkii mahdollisuudet nopeuttaa työttömyysturvahakemusten
käsittelyä työttömyysturvalainsäädäntöä yksinkertaistamalla
ja selkiyttämällä. Valiokunta katsoo,
että työttömien ja lomautettujen toimeentulon
turvaamiseksi tulisi selvittää, mitä voidaan
tehdä välittömästi, vaikka määräajaksi, taantuman
aiheuttamien pahimpien ruuhkien purkamiseksi."
Tähän voi jatkaa, että onneksi meillä on
hallitus, joka ei jää miettimään
vaan toimii. Nimittäin jo parasta aikaa täällä on
käsittelyssä sosiaali- ja terveysvaliokunnassa
esitys, jolla nimenomaan on tähän asiaan vastattu.
Lainaan myöskin täältä: "Työttömyysetuuteen
oikeutetulle henkilölle voidaan maksaa ilman päätöstä hänen
hakemuksensa perusteella työttömyysetuutta ennakkona."
Eli tällainen esitys on parasta aikaa talossa sisällä.
Se tulee auttamaan merkittävästi tähän viivästysongelmaan,
joka on todella niiden henkilöiden kohdalla, jotka ovat
tästä etuudesta toimeentulossaan riippuvaisia.
Vakava kysymys.
Johanna Karimäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä esitys liittyy todellakin
samaan lakikokonaisuuteen kuin edellinen käsiteltävä asia, eli
muutosturvaa laajennetaan lomautettuihin ja määräaikaisissa
työsuhteissa olleisiin.
Tämän lakimuutoksen yhteydessä valiokunta syventyi
työllisyys- ja taloustilanteeseen kovin perusteellisestikin,
ja saimme paljon selvityksiä esimerkiksi siitä,
että Uudellamaalla on työttömien määrä lisääntynyt
aika voimakkaastikin, ja te-toimistoista tuli resurssipulaviestiä,
ja myös sitä viestiä tuli työttömyyskassaproblematiikkaan
liittyen, että järjestelmä on kovin byrokraattinen
ja käsittelyajat ovat pitkiä, mikä tietysti
aiheuttaa perheiden arkeen ongelmia ja ihmisten arkeen ja arjessa
selviytymiseen haasteita. Valiokunta on mietinnössään
korostanutkin sitä, että järjestelmää tulee
selkeyttää ja yksinkertaistaa ja tämä selvitysasia
pitäisi saada käyntiin kolmikantaisesti pikimmiten.
Te-toimistojen ruuhkautuminen on yksi haaste tämän
lain asianmukaiselle toteutumiselle, kuten myös työllisyysmäärärahojen
riittävyys.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Pieniä on silakat joulukaloiksi,
tässä voisi todeta näinpäin. Nimittäin
tässäkin hallitus on sinällään
ihan oikeilla jäljillä, mutta jotenkin nämä esitykset
on sillä tavalla jätetty puolitiehen, taikka ei
ihan niinkään pitkälle, koska tässä ei
ole oivallettu sitä juttua, että tässä kannustettaisiin
ihmisiä omaehtoisuuteen. Tässä on jäänyt
pois semmoinen asia, tässä esityksessä,
jota yritettiin tuolla valiokunnassa korjata, jotta tämä työllisyysohjelmalisä voisi
tulla myös omaehtoisen koulutuksen ajalle, koska olen ymmärtänyt,
jotta erityisesti kokoomuksessa korostetaan yksilönvapautta
ja tällaista omaehtoisuutta.
Tätä ihmettelen, miten kokoomuksen edustajat
tuolla valiokunnassa eivät voi lähteä tämmöiseen,
jossa vasemmisto joutuu pitämään tämmöistä yllä,
koska me olemme sen aatteen kannattajia myös, että ihmisen
odotetaan toimivan omaehtoisesti kanssa, eikä tämmöisen
byrokratian takia tähän tätä tullut.
No ymmärrän, jotta hallituspuolueissa on tämmöinen
ajattelu, että vaikka hallitus toisi minkälaisen
esityksen, niin sen takana pitää seistä loppuun
asti eikä yrittääkään tehdä järkeviä päätöksiä.
Sitten taas näistä kynnyksistä, 10
luku 3 §: Me esitämme tässä,
jotta koulutuspäivärahan saaminen voisi olla siten,
jotta ei tarvitse sitä 10 vuoden työhistoriaedellytystä.
Kahdeksankin vuotta, jota esitetään, on paljon,
mutta tässä tilanteessa erityisesti, kun haluttaisiin
näitä kynnyksiä madaltaa, ne pitäisi
nyt tehdä aika räväkästi eikä jättää tämmöisiä epäkohtia,
jotka tiedetään etukäteen. Sen takia
yksityiskohtaisessa käsittelyssä tulemme esittämään
näitä asioita, mitä on vastalauseissa,
ja sen lisäksi meillä on vielä tämä ponsiesitys
siitä, miten saataisiin nopeutettua näitä käsittelyaikoja
työttömyysturvan osalta.
Paula Sihto /kesk:
Arvoisa puhemies! Työttömyysturvalakiin ehdotetuilla
työllistymislisää ja koulutuspäivärahaa
koskevilla muutoksilla pyritään parantamaan lomautettujen
ja määräaikaisissa työsuhteissa
työskentelevien mahdollisuuksia osallistua työllistymistä edistäviin
toimiin sekä nykyistä paremmin turvaamaan heidän
taloudellista tilannettaan näiden toimien aikana. Muutosten
pikaisella voimaan saattamisella voidaan parantaa lomautusilmoitusten
saaneiden ja määräaikaisissa työsuhteissa
työttömyysuhan alla olevien mahdollisuuksia erilaisiin
aktivointitoimiin jo ennen työttömyyden alkamista.
Lainsäädäntöä ehdotetaan
yksinkertaistettavaksi siten, että muutosturvan toimintamalliin kuuluvan
työllistymisohjelman edellytyksistä säädettäisiin
vain julkisesta työvoimapalvelusta annetussa laissa. Työttömyysturvalaissa
sen sijaan säädettäisiin vain työllistymisohjelmalisän maksamisesta.
Jatkossa työllistymisohjelman laatimisen edellytysten selvittäminen
olisi yksinomaan työ- ja elinkeinoviranomaisten vastuulla. Etuuden
maksajan ei enää tarvitsisi tutkia työllistymisohjelmalisän
maksamisen edellytyksiä, vaan maksaminen tapahtuisi työ-
ja elinkeinoviranomaisen ilmoitettua työllistymisohjelman voimassaolosta.
Työllistymisohjelmalisän edellytysten selvittämisen
ja sen maksamisen osalta esitys helpottaa työttömyysetuuksien
käsittelyprosesseja.
Hallituksen esitys parantaa työttömän
tai työttömäksi pian joutuvan mahdollisuuksia
omaehtoiseen koulutukseen. Työllistymisohjelmalisää voi
nykyisin saada tiettyjen työvoimapoliittisten toimenpiteiden,
yleisimmin työvoimapoliittisen aikuiskoulutuksen ajalta.
Työllistymisohjelmaan voi sisältyä myös
omaehtoiseen ammatillisia valmiuksia edistävään
koulutukseen osallistumista. Omaehtoisen koulutuksen ajalta ei makseta
työllistymislisää vaan koulutuspäivärahaa, jonka
saamisen edellytyksenä on, että hakija on saanut
työttömyysetuutta 65 päivää viimeksi
kuluneiden 12 kuukauden aikana. Tämän vaatimuksen
poistaminen koulutuspäivärahasta nyt ehdotetun
mukaisesti helpottaa työttömiksi jäävien
hakeutumista omaehtoiseen koulutukseen ilman viivytystä,
mikä on työvoimapolitiikan tavoitteisiin nähden
tarkoituksenmukaista. Omaehtoisen koulutuksen tulee kuitenkin sisältyä työllistymisohjelmaan
tai työnhakusuunnitelmaan, ja koulutuksen hyväksyttävyyden
ratkaisisi te-toimisto.
On hyvä kiinnittää huomiota siihen,
että ehdotetun muutoksen toimeenpano te-toimistoissa on haastavaa.
Uudistukset edellyttävät nykyistä tarkempaa
hakijan työhistorian ja koulutussuunnitelmien selvittämistä.
Samaan aikaan taloudellisen taantuman seurauksena työllisyystilanne
vaikeutuu ja irtisanottujen ja lomautettujen määrä kasvaa.
Tämä lisää työvoimaviranomaisten
asiakasmääriä ja vähentää työllistämistoimenpiteiden
tehokkuutta.
Arvoisa puhemies! Jotta nyt ehdotetut muutokset käytännössä edesauttaisivat
nopeampaan koulutukseen tai työhön pääsyyn
ja toimimiseen työttömyyttä ehkäisevästi,
on syytä kiinnittää erityistä huomiota
työ- ja elinkeinotoimistojen kykyyn suoriutua uudesta tehtävästään,
aivan niin kuin ed. Taimela nosti täällä puheenvuorossaan
esille. Te-toimistojen resursseja on pikaisesti lisättävä,
jos niiden voimavarat osoittautuvat alimitoitetuiksi. Lisäksi
te-toimistojen mahdollisuuksia tehdä yhteistyötä ammattikorkeakoulujen,
yliopistojen ja muiden koulutuslaitosten kanssa on parannettava.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Lahtelan puheenvuoron johdosta ehkä pari
kommenttia.
Ensinnäkin ed. Lahtela on siinä täysin
oikeassa, että meillä kokoomuksessa kyllä uskotaan
ja luotetaan ihmiseen. Mutta on myöskin niin, että se
on niin vakava paikka, kun ihminen jää työttömäksi,
siinä on tilanne, ettei kaveria parane jättää.
On monta kertaa näin, tiedän käytännön
esimerkkejä. Kun jokaisen meidän tuttavapiirissä on
iso joukko työttömiä valitettavasti,
niin tiedän sen, että aidosti se keskustelu sen
te-toimiston virkailijan kanssa silloin, kun se yhteistyö löytyy,
auttaa sitä työtöntä eteenpäin.
Se on hyvä, että se keskustelu siinä käydään
ja etsitään yhdessä sitä tietä,
mikä on se oikea koulutus, jota pitkin pääsee
takaisin työelämään.
Tässä täytyy vielä muistaa,
että tämä järjestelmä tulee
muuttumaan, koska sosiaalitupossa kolmikantaisesti päätettiin,
ettei enää koulutuspäivillä voi
kerryttää tai jatkaa ansiosidonnaisen päivärahan
kestoa. Se johtaa siihen, että entistä tarkemmin
on katsottava, mihinkä koulutukseen työtön
menee, ja nimenomaan hänen itsensä kannalta.
Erityisesti nuorten työttömien osalta on niin, että työttömäksi
jääminen on jo kova pettymys. Toinen pettymys
tulee silloin, jos ei sen koulutuksen jälkeenkään
pää lähde aukeamaan. Näihin
liittyy myöskin sellaisia kysymyksiä, jonka vuoksi
on ihan hyvä, että sen työttömän
itsensä lisäksi myöskin joku toinen virkamiesvastuulla arvioi
koulutuksen järkevyyden ja mielekkyyden.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä oli merkillinen tulkinta
sinällään. Kokoomus ei siis luota ihmiseen
sillä tavalla, että pystyy arvioimaan, mihin hän
haluaa, vaan kokoomus haluaa semmoisen holhousyhteiskunnan, jossa
virkamies sanoo, että kyllä sinulle on tämä parempi. Koska
minä vielä luotan ihmiseen ja omaehtoiseen koulutukseen,
jos ihminen kokee jonkun ammatin hänelle sopivaksi ja hänellä on
siihen mielihaluja. Minä luotan kyllä ihmiseen.
Sen takia minusta tämä työllisyysohjelmalisä pitäisi maksaa
siinä tilanteessa henkilölle suoraan. Siis eihän
se koirakaan oravoo pakolla hauku, vaan miten se meni tämä juttu,
vanha vertaus.
Sitten nämä nuoret henkilöt. Ei tähän
ihan nuori pääse, kun siinä on tämmöinen
kymmenen vuoden työssäoloehto, jolloin nuorille
pitää järjestää ihan
omat jutut. Sen takia olisi odottanut, että kokoomus olisi
voinut ainakin tässä tulla mukaan ja keskusta
ilman muuta, että olisi hoidettu tämä asia
joustavammin, mutta ei tämä nyt. Se on nyt tässä ja
varmaan siitä äänestetään
huomenna kun ovat pykälät tässä muodossa.
Toivon mukaan hallitus viisastuu tästä jatkossa.
Yleiskeskustelu päättyi.