9) Hallituksen esitys laeiksi sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä sekä sosiaali-
ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain 12 §:n
muuttamisesta
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kävin, voisiko sanoa, hyvinkin
yksityiskohtaisesti läpi sosialidemokraattisen ryhmän ajatuksia
tästä palvelusetelimallista ja -järjestelmästä,
minkä takia muutamiin asioihin vielä tässä yhteydessä palaan,
voisiko sanoa, näin kertauksen muodossa, mutta tuon kuitenkin
näitä näkemyksiä uudestaan.
Arvoisa herra puhemies! Palvelusetelilainsäädäntö vaikuttaa
koko sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmäämme,
niin sen rahoitusjärjestelmään, palvelurakenteisiin,
palveluiden tarjontaan kuin myös kuntalaisten mahdollisuuteen saada
tarvittavia palveluja. Se tuo myös kuntalaiset eriarvoiseen
asemaan riippuen heidän tuloistaan sekä siitä,
missä kunnassa he asuvat.
Mielestämme lakiesityksen yksi suurimpia uhkia ja epäkohtia
on nimenomaan se, että tämä lainsäädäntö purkaa
yhtenäisen säädellyn asiakasmaksujärjestelmän.
Tämän lisäksi asiakkaan maksama osuus
palveluista tulee nousemaan ja koko maksujärjestelmästä tulee
entistä vaikeaselkoisempi ja vaikeasti hallittava.
Jos kunta päättää ottaa
palvelusetelin käyttöön, voi kukin kunta
itse päättää omat kriteerit
ja perusteet palvelusetelin arvolle niin tulosidonnaisuuden kuin
myös tasamaksun osalta. Tämä tarkoittaa
lähtökohtaisesti jo sitä, että eri
kunnissa palvelusetelin arvo on erilainen ja asiakasmaksun omavastuun
lopullinen hinta on erilainen elikkä asiakasmaksun osalta
tämä tuo ihmiset eriarvoiseen asemaan riippuen
siitä, missä kunnassa he asuvat.
Arvoisa puhemies! Hallitus perustelee tätä lakiesitystä myös
valinnanvapauden lisääntymisellä. Käytännössä tämä tarkoittaa
kuitenkin sitä, että hallitus siirtää palveluvastuuta
potilaalle. Jos lääkäri tarjoaa potilaalle
palveluseteliä, on lääkärin
tai jonkun muun hoitohenkilön velvollisuus selvittää potilaalle
palvelusetelin piirissä olevat eri palveluntarjoajat sekä myös
muut palvelu- ja hoitovaihtoehdot sairauden hoidolle. Tämä tulee omalta
osaltaan lisäämään byrokratiaa
sosiaali- ja terveydenhuollon palveluorganisaatiolle.
Hoitohenkilökunnan on myös selvitettävä potilaalle
eri palveluiden ja hoitojen kustannusvaikutukset, asiakasmaksut,
palvelusetelin maksukriteerit ja omavastuut ja sairausvakuutukseen sekä maksukattokertymään
liittyvät vaikutukset. Tämä ei ole siis
mitenkään yksinkertainen tehtävä kunnan
eri työntekijöille, mutta ei tämä ole myöskään
helppo kokonaisuus asiakkaalle. Tässä yhteydessä asiakkaan
pitää myös päättää taloudellisesti,
mikä malli hänelle olisi paras vaihtoehto. Tämän
kokonaisuuden hallinta on kohtuutonta sairaalle ihmiselle, kun hän
pohtii omaa terveydenhoitoaan.
Lain lähtökohtana on, että palvelusetelin
käytössä asiakkaan omavastuu on suurempi
kuin julkisen palvelun asiakasmaksu. Tämä on lähtökohtaisesti
meidän mielestämme myös väärin.
Palvelusetelin vaihtoehto ei siten ole todellinen vaihtoehto kaikille
kuntalaisille. Tämä on todettu myös asiantuntijakuulemisissa
selvästi. Asiantuntijat toivat kuulemisen yhteydessä esille,
että tämä ei ole heikompitulotasoisten
ihmisten palvelumuoto eikä myöskään
niitten ihmisten palvelumuoto, jotka eivät itse pysty tätä kokonaisuutta
hallitsemaan ja päättämään,
eli pienituloisten ja heikommassa asemassa olevien ihmisten mahdollisuudet
käyttää palveluseteliä ovat
vähäiset. Käytännössä palveluseteliä käyttävät
parempituloiset ihmiset.
Palvelusetelin myötä asiakkaan status muuttuu
ja hänestä tulee kuluttaja. Asiakas tekee palveluntarjoajan
kanssa sopimuksen. Tämän seurauksena hän
siirtyy kuluttajaoikeuden ja sopimusoikeuden säännösten
piiriin. Tämä ei voi olla lähtökohta
ihmiselle saada sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja. Lähtökohta
on minulle vieras eikä ole myöskään
oikeudenmukainen eikä tasa-arvoinen ihmisten välillä.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys palvelusetelistä pilkkoo
myös sosiaali- ja terveydenhuollon kentän entistä sekavammaksi
sen sijaan, että pyrittäisiin kohti saumattomia
palveluketjuja ja toimivia palvelukokonaisuuksia, kuten muun muassa
Paras-hankkeessa pyritään. Uudistus tulee vaatimaan
paljon valvontaa, neuvontaa ja ohjausta, joten se tulee väistämättä lisäämään kunnallisen
byrokratian määrää. Uudistus
tulee eri arvioiden mukaan myös nostamaan palvelujen kokonaiskustannuksia,
sillä kunnat joutuvat ylläpitämään
palvelusetelillä tarjottavan palvelun rinnalla myös
oman vaihtoehtoisen palvelumuodon.
Meillä on myös selkeitä viitteitä siitä,
että ihmisten palveluihin on syntymässä tulevaisuudessa
bisnesmarkkinat. Viimeiset esimerkit ovat olleet muun muassa ikääntyvien
ihmisten palveluista. Näitä saatoimme lukea jo
heti eduskunnan ensimmäisen käsittelyn jälkeen
muun muassa Kauppalehdestä. (Ed. Pulliainen: Juuri näin!) Tätä kehitystä tukee
nimenomaan tämä palvelusetelilainsäädäntö.
Hallituksen palveluseteliesitys tekee peruspalveluista markkinatavaraa.
Ongelmana on, ettei hallitus panosta selkeästi nykyistä paremmin
julkisten sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden vahvistamiseen.
Julkinen palvelu siten rapautuu samalla kun yksityinen terveysbisnes
ja terveysvakuutusmarkkinat kukoistavat. Hallitus on valmis rahoittamaan
yhteisillä verovaroillamme suuria bisnestä harjoittavia
terveysyrityksiä, ja rahat voivat ohjautua viime kädessä kansainvälisille
pörssiyhtiöille. (Ed. Kankaanniemi: Näinhän
siinä käy!) Tätäkään
ei media ole kiistänyt eri kannanotoissaan. Tämä ei voi
olla meidän verovarojemme käyttötarkoitus.
Arvoisa puhemies! Edellä mainituin perustein sekä ensimmäisessä käsittelyssä tuomani
tarkemman selvityksen perusteella me sosialidemokraatit emme voi
hyväksyä palvelusetelijärjestelmän
laajentamista sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin, minkä takia
esitän lain hylkäämistä.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Kristillisdemokraattien edustaja sosiaali-
ja terveysvaliokunnassa, ed. Räsänen, jätti
vastalauseen tähän palvelusetelin laajentamista
koskevaan mietintöön. Siinä oli kolme
muutosta, josta ensimmäisessä käsittelyssä äänestimme.
Oli asiakasmaksukaton kerryttäminen, oli tulosidonnaisuuden
parantaminen ja sitten, että tämä lainsäädäntö olisi
voimassa kokeiluluontoisesti vain kolme vuotta. Nämä esitykset
kuitenkin kaatuivat, ja nyt kun on toinen käsittely ja
on esityksen hyväksymisestä tai hylkäämisestä kysymys,
niin on syytä vähän tarkastella, missä mennään.
Herra puhemies! Erityisesti minua ovat rasittaneet tai vaivanneet
tai aiheuttaneet pohdintoja ed. Aila Paloniemen puheenvuorot tämän
asian käsittelyn eri yhteyksissä. Pidän
ed. Paloniemeä, joka on Keski-Suomesta — sieltä on
varmasti parhaat voimat eduskuntaan valittu — asiantuntijana
ja jopa keskustan johtavana sosiaali- ja terveysasiantuntijana.
Ed. Paloniemi käytti 17. maaliskuuta tänä vuonna
lähetekeskustelussa puheenvuoron, jossa hän erittäin
ankarasti kritisoi tätä hallituksen esitystä todeten — referoiden käyn
tätä hieman läpi — että esitys
sisältää valitettavasti monia puutteita.
Hän pohtii tätä, että kun kunnilla
on terveyspalvelujen järjestämisvelvollisuus ja
jos maksusuhde setelitilanteessa on 50—50 prosenttia, niin
onko kunta silloin järjestänyt palvelun. Näitä periaatekysymyksiä hän pohtii.
Edelleen hän toteaa, että asiakas joutuu maksamaan
hoidosta itse useita satoja euroja ja tähän ei
ole varaa kuin vain oikeasti keski- ja hyvätuloisilla.
Edelleen hän katsoo, että tämän
esityksen seurauksena on väestöryhmien välisten terveyserojen
edelleen kasvaminen ja ne ovat nyt jo Suomessa jyrkemmät
kuin missään muualla Euroopan maassa. Ed. Paloniemi
toteaa, että hallitusohjelman mukaan tavoitteena on väestöryhmien
välisten terveyserojen kaventaminen. Erityisesti hän
painotti sitä, että yksityisiä terveyspalveluita
ei ole suurten kaupunkien ja taajamien ulkopuolella juurikaan, jolloin
tämä järjestelmä lisää alueellista
eriarvoisuutta.
Herra puhemies! Kun itse tulen noin 30 kilometrin päästä Jyväskylästä pienestä kunnasta,
jossa
ei todellakaan ole näitä palveluja, niin itse jäin
erityisesti tätä kohtaa miettimään.
Jos meiltä jaetaan näitä seteleitä,
niin keski- ja hyvätuloiset matkustavat Jyväskylään,
käyttävät yksityisiä palveluita
ja oman kunnan palvelujen, runsaan 3 000 asukkaan kunnan
palvelut, käyttäjiksi jää se
köyhin väestönosa. Ja pahaa pelkään,
että seurauksena on se, että meidän kunnastamme
ajetaan nämä palvelut hyvin heikoiksi, alas, kun
ei jää käyttäjiä riittävästi.
Eli tällä voi todella olla, niin kuin ed. Paloniemi
tässä vakavasti pohtii, tällaiset seuraukset
suurten taajamien tai kes-kuspaikkojen lähialueella ja
ulkopuolella vielä edempänäkin jo keskikokoisillakin
paikkakunnilla. Tällaista alueellista eriarvoisuutta en
voi kyllä pitää oikeana ja hyvänä,
jos tämä ed. Paloniemen esille nostama uhka on
olemassa ja todellinen. Niin kuin itsekin kyllä näen,
niin tämä on kyllä todella huono esitys
alueellisesti ja ihmisten tasa-arvon kannalta.
Herra puhemies! Ed. Paloniemi edelleen toteaa, että palvelusetelin
käytön laajentaminen lisää yksityisten
terveyspalvelujen käyttöä ja myös lääkärien
ja hoitajien siirtymistä kunnalliselta sektorilta yksityiselle
ja näin kuntien työvoimapula pahenee. Ja edelleen
hän toteaa tästä prosenttiosuudesta,
että palvelun ei pitäisi olla tämän
prosenttiosuuden mukaan määräytyvä.
Lopuksi hän totesi silloin 17. maaliskuuta, että yksityisten
palvelujen hinnat nousevat kun tämä järjestelmä tulee
mukaan, jolloin potilaan omavastuuosuus on lopulta sama kuin palvelun
koko hinta nykyisin. Tämä merkitsee kunnan maksamaa
elinkeinotukea yksityisille palveluntuottajille.
Herra puhemies! Tämä oli ed. Aila Paloniemen,
keskustan edustajan, puheenvuoro 17. maaliskuuta. Ja nyt ensimmäisessä käsittelyssä
viime
torstaina ed. Paloniemi totesi tältä paikalta, että korjauksesta
huolimatta tämä esitys mielestäni lyö korville
hallituksen terveyspolitiikan aivan keskeistä tavoitetta.
Se on hallitusohjelmankin mukaan väestöryhmien
välisten terveyserojen kaventaminen. Edelleen hän
sitten viittaa näihin korkeisiin omavastuuosuuksiin terveydenhuoltomaksuissa
ja pelkää, että tämä edelleen
lisää niitä, ja moittii sitä,
että esityksen kustannusvaikutuksia ei ole tarkoin tai
riittävän huolellisesti laskettu etukäteen.
Ed. Paloniemi toteaa näin "Tämän uudistuksen
sijasta olisin lähtenyt pontevammin kehittämään
perusterveydenhuoltoamme. Se on ikävä kyllä kriisissä.
Nyt on yhdestoista hetki pistää siellä asiat
kuntoon."
Herra puhemies! Kun oman maakunnan mielestäni varsin
hyvin asioista perillä oleva edustaja lausui tällaisia
ajatuksia ja tosiasioita tästä esityksestä,
niin jouduin kyllä vakavaan pohdintaan siitä,
voinko tätä huomisessa äänestyksessä hyväksyä vai
pitäisikö tämä esitys hylätä.
Mietin sitä varmaan yön yli vielä. Ryhmässä kyllä totesin
tämän, että saatan tätä vastaan äänestää,
koska nämä perustelut ovat varsin vakavia. Ja
ymmärsin, että sosialidemokraattien ja vasemmistoliiton
vastalause perustuu keskeisiltä osilta samoihin tekijöihin,
ei ehkä ihan näin tähän alueelliseen
tasa-arvonäkökulmaan, mutta muilta osin. Tässä mielessä sitten
asia ja esitys, koko paketti, on varsin vakava. Terveydenhuollon,
sairaiden ihmisten hoidon ja kustannusten kanssa meidän ei
pidä leikkiä, vaan ottaa ne todella vakavasti, huolellisesti
tarkasteluun ja tehdä päätökset
näissä asioissa, tarkan huolellisen harkinnan
jälkeen, ja myös kuntatalous edellyttää,
että näin tässä tilanteessa
toimitaan. Periaatteessa minulla ei ole palveluseteliä vastaan
yksityisten käyttöä täydentävänä osana
järjestelmässä erityisesti mitään,
ei varsinkaan ideologista vastustusta, mutta käytännön
seikat puhuvat tässä kyllä vakavaa kieltä.
Katja Taimela /sd:
Arvoisa puhemies! Hyvät kollegat! Palvelusetelilaissa
on pohjimmiltaan kysymys siitä, minkälaiseen palvelutuotantoon
halutaan panostaa. Tulevaisuuden palveluntarve ikääntyvän
väestönosan lisääntyessä on vahvalla
kasvu-uralla, ja palvelujen rahoitusresurssit ovat hyvin rajalliset.
Nyt tällä hallituksen esityksen mukaisella menettelyllä lähdetään
panostamaan aivan suoraan yksityiseen palveluntuotantoon. Kokemukset
palvelujen yksityistämisestä eivät varsinaisesti
innosta lisäämään niitä.
Palvelusetelijärjestelmästä ei ole
myöskään vertailukelpoista tietoa eikä sen
taloudellisista vaikutuksista uskalleta antaa edes kunnolla arvioita.
Silti hallitus ajaa harvinaisen nopealla aikataululla voimaan tulevaa
lainsäädäntöä, jonka vaikutukset
ovat hyvinkin merkittävät. Tutkitun tiedon puuttuminen
ja päätösvallan sysääminen valtiolta
kunnille tekevät uudistuksista hyvin epävarman.
Se, että järjestelmän käyttöönotto
jätetään kuntien päätettäväksi,
saattaa myös johtaa kuntien eriarvoistumiskehityksen synkkenemiseen.
Oma lukunsa ovat alueet, joilla useiden palveluntuottajien syntymiselle
ei ole edellytyksiä, eikä sen myötä minkäänlaista
kilpailua voi myöskään syntyä.
Nyt tulisi kehittää kunnallisia palveluja.
Resursseja pitää panostaa kunnallisten palvelujen laadun
parantamiseen, henkilöstön jaksamiseen ja toimintatapojen
kehittämiseen. Uhkana palvelusetelijärjestelmän
kohdalla on, että uuden järjestelmän
rahat otetaan julkisen palvelutuotannon kehittämisestä,
sillä palvelusetelijärjestelmälle ei
ole osoitettu erillistä rahoitusta. Käytännössä myöskään
vähävaraisilla ei ole palveluseteliin varaa, koska
palvelusetelin omavastuuosuus ei nosta palvelumaksukattoa. Näin palvelusetelin
käyttäminen lisäisi suoraan palveluja
paljon käyttävän kuntalaisen maksutaakkaa. Niille,
joilla on varaa maksaa setelin ja yksityissektorilta ostetun palvelun
erotus, tuo palvelusetelijärjestelmä uuden mahdollisuuden
valita palvelujaan. He tosin ovat niitä, joilla on nyt
jo varaa valita palvelunsa työterveyshuollon, yksityisten
palveluntarjoajien ja julkisen palveluntuottajan välillä.
Uudistus ja sen myötä palvelusetelin valitseminen
tekisi sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen tarvitsijasta kuluttajan,
jolle näin siirrettäisiin vastuu omasta hoidostaan.
Nyt vastuu on kunnilla, ja kunnilla sen tuleekin olla. Palvelusetelistä seuraa
asiakkaiden kustannustason nousua ja kansalaisten eriarvoistumista
sosiaali- ja terveyspalvelujen käyttäjinä.
Näiden faktojen perusteella kannatan lämpimästi
ed. Anneli Kiljusen tekemää lain hylkäämisesitystä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Myös minä kannatan
ed. Anneli Kiljusen tekemää hylkäysesitystä.
Ennen muuta perustelu on se, että voimavaroja viedään
julkiselta sektorilta niin, että kolisee, se on se suuri
ongelma tässä. Toki kunnat erikoissairaanhoidossa,
niiden edustajana sairaanhoitopiiri, osoittavat sitten ne kohteet,
minne on mahdollista viedä. Osa voi olla julkista sektoria
jossakin muualla, mutta osa on varmastikin, riippuen erikoisaloista,
yksityistä sektoria.
Katsoin asian ensimmäisen käsittelyn puheenvuorot,
kun kävimme keskustelua, ja se oli aika värikästä.
Mutta ei siihen paljon lisättävää ole. Oleellisia
asioita käytiin läpi. Nyt vaan huomaan, että oikeiston
vahvimmat voimat ovat nyt täältä poissa,
siis nimenomaan, sanotaan nyt, äärioikeiston.
Tällä tavalla tilanne on hiukan toinen kuin silloin
ensimmäisen käsittelyn aikana.
Tietysti se, että voimavaroja viedään
julkiselta sektorilta, täytyy toki tuoda esille myös
alueellisesti. Nimenomaan pienimmät, keskisuuret sairaanhoitopiirit
ovat tässä tilanteessa kaikkein hankalimmassa
asemassa. Se, mikä täällä tuli
jo tänään esille, että ihmisten
välistä eriarvoisuutta tämä vahvistaa,
on myös tosiasia.
Arvoisa puhemies! On asiallista toimia niin, ettei toista asioita,
joita olemme jo kertaalleen läpikäyneet ensimmäisessä käsittelyssä.
Lopetankin siihen, että on hyvä muistuttaa mieleen,
että edelleenkin terveyserot Suomessa ovat todella suuria
ja dramaattisia. Esimerkkinä käy se, että 37-vuotias
fyysistä työtä tekevä mies voi
odottaa elävänsä lyhyemmän elämän
kuin saman ikäinen mutta johtavassa asemassa oleva mieshenkilö.
Eli fyysistä työtä tekevän miehen
odotettavissa oleva elinikä on noin seitsemän
vuotta lyhyempi kuin saman ikäisen johtavassa asemassa olevan
mieshenkilön.
Johanna Karimäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Palvelusetelilaki aiheuttaa ristiriitaisia
ajatuksia. Idea on, että kuntalainen voi valita itse palvelun,
jota tarvitsee, tutkii tarjontaa, valitsee, tilaa ja maksaa setelillä.
Setelin maksaa esimerkiksi sosiaalitoimisto ja viime kädessä veronmaksaja.
Yksityiset sosiaali- ja terveysalan yritykset kehittävät
palveluitaan ja markkinointia. Yrittäjyyden kehittämisen
ja edistämisen kannalta tämä lakimuutos
onkin hyvä asia. Mutta entä, jos palvelun tarvitsija
on syrjäytynyt tai ikääntynyt, hänellä ei
ole omaa nettiä, ei puhelinta eikä voimia tutkia
kirjastonkaan kautta tarjontaa? Mahdollinen neuvontapalvelu saa
hänet hämilleen. Kaikkein heikoimmille asiakkaille
jäävät pelkästään
kunnalliset palvelut, jotka ruuhkautuvat entisestään
ja jäävät jälkeen kehityksestä,
kun osa rahoista menee setelikäyttöön.
On olemassa riski, että tämä lisää ihmisten
eriarvoisuutta: tulevat seteliasiakkaat ja muut, joilla ei ole varaa maksaa
kallista omavastuuta, mikä setelin jälkeen jää.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta onkin jossain määrin
käsittelyssään kiinnittänyt
huomiota näihin mahdollisiin ongelmiin. Mietinnössä todetaankin,
että "Valiokunta korostaa, että järjestelmän
käyttöönotto edellyttää,
että kunnassa varaudutaan asiakkaan asianmukaiseen neuvontaan
ja ohjaukseen, sekä kiinnitetään huomiota heikkojen
asiakasryhmien mahdollisuuteen käyttää palveluseteliä."
Itse asiassa tämä edellyttää kyllä sitä,
että kuntapalveluja on oltava tarjolla jatkossakin ihan
kaikessa palveluntuotannossa. Toki on hyvä, että valiokunta
on tehnyt myös lausuman, jossa edellytetään
seurantaa ja sitä, minkä tyyppiset asiakkaat näitä palvelusetelejä käyttävät
ja minkä tyyppisiin palveluihin ne sitten ohjautuvat.
On kyllä todella tärkeää,
että jos tämä laki käytännössä johtaa
räikeään eriarvoistumiseen, siihen on
tehtävä pikimmiten muutos.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Meillähän on jo käytössä tämä maksusitoumusjärjestelmä,
joka on eräänlainen palveluseteli, elikkä siis
siinä suhteessa niillä, joilla on varallisuutta,
käyttövarallisuutta ja pääomaa,
kalliitkaan yksityisen lohkon tarjoamat hoidot eivät ole mahdollisuuksien
ulkopuolella. Siinä suhteessa asia on selvä. Elikkä toisin
sanoen intressiryhmä ovat juuri ne, sanotaanko, yhteiskunnan
vähäosaiset, ja erikoisen ongelmalliset ovat ne,
joilla on mielenterveysongelmia, dementiaa jnp. Minä ajattelin
sillä tavalla, että tähän täytyy
löytää jonkinlainen objektiivinen mittari,
odotukseen, mitä tapahtuu. Kun menin kotiin Ouluun ja aukaisin Kauppalehden,
niin se oli heti siinä, oikein näyttävä puffi
siitä, millä tavalla yksityiselle sektorille nyt
aukesivat aivan uudet mahdollisuudet. Sitten kun minä aukaisin
Classic-kanavan, kaupallisen radion kanavan, sieltä tuli
ensimmäisenä Eiran sairaalan mainos, jossa ilmoitettiin,
että "tule Eiran sairaalaan kulkematta lähtöruudun
kautta" ja kaikki on onnea ja ihanaa ja kerrankin saat kunnon hoitoa
ja palvelusetelillä tietysti tulet sinne. Kyllä hallitus
tekee tässäkin ideologisen ratkaisun, hyvin oikeistolaisen
ratkaisun, ja tulevat sukupolvet sitten haukkovat henkeänsä tämän kanssa.
Tuula Väätäinen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Kankaanniemi oli oikein poiminut ed. Paloniemen
puhetta. Se puhe sisälsi keskeisesti ne kaikki ongelmat,
mitkä tähän lakiin sisältyvät,
ja niitä ei minun tarvitse nyt toistaa. Itse olen miettinyt
asiaa myös hoidon näkökulmasta.
Nythän on niin, että kunnat saavat itse päättää,
mihinkä tarkoitukseen ne tämän palvelusetelin
ottavat käyttöön, ja jos ajattelee, että sairauksien
hoitaminen on tavattoman monimutkaista ja monimuotoista ja välttämättä ei
selviä yhdellä eikä kahdella lääkärillä käynnillä eikä yhdellä spesialistilla,
niin voi vaan miettiä, millä tavalla kunnat nyt
sitten selviytyvät niissä tilanteissa, joissa
ne antavat potilaalle palvelusetelin, jotta hän voi mennä lääkärinhoitoon
jonkun tietyn asian takia, ja siellä ilmeneekin monta muuta
asiaa. Palaako tämä potilas takaisin kuntaan hakemaan uusia
palveluseteleitä, vai ovatko sitten kuntien palvelut niitä,
joita potilaat käyttävät, jolloinka hoitoketju
tavallaan katkeaa? Eli tämä tulee olemaan kyllä todella
vaikea asia monen potilaan näkökulmasta, ja mitä sairaampi,
kipeämpi, huonovointisempi ihminen on, niin sitä huonommin hän
pystyy sitten arvioimaan, missä se hänen paras
hoitopaikkansa olisi. Kyllä minä sen verran epäluuloinen
olen, että yksityissektorit kyllä mielellään
sitten rahastavat tässä tilanteessa, jossa ajatellaan,
että kunnan piikki on tavallaan auki.
Tämä laki on todella edesvastuuton. Olen ed. Pulliaisen
kanssa samaa mieltä siitä, että tulevat polvet
maksavat todella raskaasti tästä, samoiten myös
kunnat huomaavat tämän kyllä nahoissaan.
Näillä perusteilla kannatan ed. Anneli Kiljusen
tekemää hylkäämisesitystä.
Paula Sihto /kesk:
Arvoisa puhemies! Kaikki uusi herättää aina
hämmennystä ja vastarintaa ja joskus jopa pelkoakin.
Täytyy muistaa kuitenkin, että palveluseteli on
tarkoitettu kunnan omaa tuotantoa ja ostopalveluja täydentäväksi
järjestämistavaksi eikä sillä ole
tarkoitus järjestää kiireellistä hoitoa
tai muita palveluja, joissa asiakkaalla ei ole mahdollisuutta vertailuun
tai valintaan. Kunta päättää aina
yksittäistapauksittain asiakkaan palvelun tai hoidon tarpeen
arvioinnin perusteella palvelusetelin myöntämisestä,
eli asiakkaan asema ei tässä suhteessa muutu,
koska asiakkaalla ei ole nykyisinkään mahdollisuutta vapaasti
valita palvelunsa järjestämistapaa, vaan kunta
päättää, järjestääkö se
asiakkaan tarvitseman palvelun omana tuotantonaan tai esimerkiksi
ostopalveluna.
Sitten pitää muistaa se, että asiakkaalla
on aina oikeus kieltäytyä palvelusetelistä ja
asiakkaalle pitää myös kertoa tästä kieltäytymismahdollisuudesta.
Yleensäkin, kun tämä palveluseteli otetaan
käytäntöön, niin se edellyttää,
että kunnissa varaudutaan asiakkaan asianmukaiseen neuvontaan
ja ohjaukseen sekä kiinnitetään huomiota heikkojen
asiakasryhmien mahdollisuuteen käyttää palveluseteliä.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Siitä huolimatta, että ed.
Kankaanniemi on puheenvuorossaan siteerannut useita kertoja keskustan
eduskuntaryhmän parasta asiantuntijaa näissä asioissa,
rohkenin tulla kuitenkin tänne pönttöön
muutaman sanan sanomaan jo ihan senkin vuoksi, että historiankirjoitus
kun aikanaan seuraa sitä, mitä täällä on
tapahtunut siinä vaiheessa, kun esimerkiksi sitä lausumaa
täällä tutkitaan — valiokunta
ja eduskuntakin edellyttää, että tämän
palvelusetelilainsäädännön toteutumisesta
selvitys tehdään vuoden 2012 loppuun mennessä — niin
ihan historiankirjoituksen vuoksi ja ettei olisi ihan vinksallaan
toiseen suuntaan, muutama minuutti ihan tuttuja asioita kaikille
tällä hetkellä salissa oleville, mutta
kuitenkin.
Ei tämä lainsäädäntö ole
valmis. Laki palvelusetelistä ei varmasti ole valmis, eikä tämän
täytäntöönpano elokuun alusta,
kun tämä laki voimaan on tulossa, varmasti lähde
liikkeelle, ilman etteikö osa niistä uhkistakin,
joita täällä tässäkin keskustelussa
on maalattu, toteutuisi. Mutta kyllä aavistuksen verran
häiritsee se, että ei annettaisi edes mahdollisuutta
laittaa valmisteluun lainsäädäntöä,
jolla ollaan edesauttamassa sitä, että noin 350
kuntaa selviytyisivät tulevaisuudessa nykyistä paremmin
siitä järjestämisvastuusta, joka kunnille
tämänkin lainsäädännön
jälkeen kuntien peruspalveluista sosiaali- ja terveystoimessa
on jäämässä. Tämä antaa
yhden vaihtoehdon, järjestämisvastuu jää kunnille.
Kunnat itse päättävät, ottavatko
ne palvelusetelin käyttöön. Se on täysin
vapaaehtoista. Tämän lain mukaan on täysin
vapaaehtoista, ottaako henkilö, jolle sitä palveluseteliä tarjotaan,
sen palvelusetelin vastaan. On puhuttu valinnanvapaudesta, mitä sille
tehdään. Aivan niin kuin täällä ed.
Sihto totesi, ei tänäkään päivänä kuntalainen
pysty päättämään sitä,
missä häntä hoidetaan. Hänen
on mentävä sinne oman pitäjänsä terveyskeskukseen,
vaikka hänellä olisi tieto, että naapuripitäjässä on
paremmat lääkärit ja pääsee
nopeammin hoitoon. Tämä antaa mahdollisuuden valita.
Ja yksi aivan keskeinen kysymys: Kun pyritään
luomaan mielikuva siitä, että palvelusetelin kanssa
voi marssia ihan mihin tahansa ja tästä tulisi
jonkun näköinen ohituskaista, niin ensinnäkin
kunta päättää, mitkä ovat
ne toimijat, joille palveluseteli kelpaa. Kunta päättää,
missä palveluseteli voidaan hyödyntää.
Toisekseen, kunta tekee päätöksen siitä,
kuka palvelusetelin alaisia palveluja voi tarjota, ne ovat laadunvalvonnan kriteeristön
piirissä. Ei se ole sattumanvaraista, missä palveluseteliä voi
käyttää.
Ja aivan keskeistä: Jo laissakin on rajattu ulkopuolelle
ne palveluosat, joihin palveluseteli ei sovellu lainkaan: kiireelliset
palvelut ja sellaisille henkilöille palvelun tarjoaminen,
jotka eivät ole itse kykeneväisiä sairautensa,
henkisen tilansa vuoksi palveluseteliä käyttämään.
Ei palveluseteliä pidä tarjota sen kaltaiselle
henkilölle.
Toisinpäin: Me emme ole menossa aivan uuteen maailmaan
tämän palvelusetelin kanssa. Meillä on
lainsäädäntö, jossa kotipalvelussa
ja kotisairaanhoidossa on voinut palveluseteliä käyttää,
ja käytännössä myös
lasten päivähoitoon liittyen yksityisen hoidon
tuki on palvelusetelinomainen, ja niin kuin täällä ed.
Pulliainen sanoi, maksusitoumus eräällä tavalla
on myös palveluseteli. Tämä ei ole aivan
pohjaton suo tai hetteikkö, johon ollaan marssimassa tietämättä,
löydetäänkö pohja vai ei, koska
jonkunlaisia kokemuksia olemassa on.
Yksi kritiikin kohteita on se, että tämä tulee
lisäämään alueellisia eroja.
Valiokunta minun mielestäni — eikä ensimmäisessä käsittelyssä yhtä valiokunnan
jäsentä lukuun ottamatta kritisoitu valiokunnan
kuulemista — minusta sosiaali- ja terveysvaliokunta teki
tavanomaistakin perusteellisempaa työtä ilman
kiirettä. Kaikkien niiden tahojen kuuleminen, jotka haluttiin
kuultavaksi valiokuntaan, mahdollistui aikataulunkin puitteissa.
Me kuulimme siitä, mitä tämän palvelusetelin
käyttöönotto esimerkiksi harvaanasutuilla
alueilla käytännössä tarkoittaa.
On mielenkiintoista kuultavaa, mitä keskisuomalainen
edustaja, ed. Kankaanniemi, sanoi ja vielä sitten siteerasi
toista keskisuomalaista edustajaa, joka tulee sieltä maakunnan
keskuskaupungista. Me kuulimme eräänä asiantuntijana
teidän alueenne palvelusetelihankkeesta vastaavaa henkilöä.
Hän oli ihan reipasotteinen henkilö kaikin tavoin,
hänestä huokui into ja tahto tehdä uusia
asioita, mutta häneltäkin oli mahdollisuus kysyä kritiikinalaisista
asioista, ja kyllä hän meille vastasi sillä tavalla,
että Jyvässeudulla ja Keski-Suomessa tämä järjestelmä,
mitä siellä on tähän mennessä kokeiltu,
on ollut vähintäänkin kohtuullisen toimiva.
Tai toinen asiantuntijalausunto: Ex-kollega Niilo Keränen,
nykyisin Kuusamon johtava lääkäri, hyvin
retoriseenkin tyyliin suoraan asiaa kysyttäessä kertoi, mitä se
siellä selkosilla tarkoittaa, tämä palvelusetelin
käyttö. Ei hän hirvittävän
huolissaan siitä ollut, että tämä lainsäädäntö nimenomaisesti
vaarantaisi jotenkin tai eriarvoistaisi jotenkin niitten ihmisten
elämää siellä Kuusamon, Taivalkosken,
Posion seudulla, josta hän vastaa.
Herra puhemies! Tämä on yksi ideologisimpia
kysymyksiä, mitä tällä vaalikaudella
tässä salissa käsitellään.
Aika ajoin, kun on tapana itselläni mennä mutkat
suoraksi, ihmettelen sitä, mihin oppositio on tarvinnut
neljä ja puoli liuskaa perustellakseen, että tämä esitys
pitää hylätä. Sen olisi voinut
sanoa suoraan, että te ette hyväksy vaihtoehtoisen
järjestelmän, mahdollistavan järjestelmän
ja vaihtoehtoisen järjestelmän, tuomista kuntapalveluihin
vuonna 2009 keväällä.
Tämä ei ole itselleni uusi asia. Ei tarvitse
lukea kuin Vanhasen tai tässä tapauksessa Jäätteenmäen
hallituksen hallitusohjelmaa ja lukea, mitä siellä lukee
palvelusetelistä. Ei se ole uutta, mutta neljän
ja puolen sivun perustelut ovat tietysti mielenkiintoista luettavaa.
Tämä on ideologinen kysymys, ja sen voi sanoa
reilusti ääneen. Ei tässä paljon
tulkintaa tarvita. Sen, toteutuvatko ne uhat, joita oppositio maalaa,
aika näyttää. Osa varmasti toteutuu,
se on myönnettävä, mutta toisinpäin:
kun lähtökohta on se, että kunnat saavat
tästä mahdollisuuden, kunnat saavat tästä vaihtoehtoisen
mallin, vaihtoehtoisen tavan palvelujen tuottamiselle aikana, jolloin
pitää miettiä yhä enemmän
ja uudestaan ja uudestaan, miten palveluja järjestetään,
miten mahdollisimman hyvät sosiaali- ja terveydenhuollon
palvelut pystytään turvaamaan, niin tässä on
kunnille yksi mahdollisuus, jonka tiedän olevan hyvin odotettu
kuntakentässä.
__________
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
__________
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ystävälleni ed. Rehulalle
totean, että kyllä joo, niinhän me teemme, teemme
julkinen sektori kai yhteensä noin 15 miljardia euroa velkaa
tuleville sukupolville saadaksemme ideologisesti ideologeina tällaisen
kokeilun aikaiseksi. Olemme tehneet äärimmäisen mielenkiintoisen
aika hurjan valinnan.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Mielestäni kysymyksessä on hyvin
käytännöllinen kysymys, ei sinänsä niinkään
ideologinen, myös ihan lääkärin
ammatinharjoittamisen ja terveydenhoidon, sairaanhoidon toteuttamisen
kannalta käytännön kysymys. Tämä ei
ole verrannollinen ostopalveluun. Tämä on käytännössä aivan
toinen asia. Tämä ei ole sama asia.
Tässä lähdetään
siitä, että annetaan palveluseteli, jonka arvo
on hiukan matalampi kuin se, mitä se maksaisi, jos kunta
itse sen toteuttaisi. Tässä on se yksi idea. Toisaalta
sitten potilas, asiakas, joutuu maksamaan sen erotuksen, mikä se hinta
on siellä, minne hänet lähetetään.
Tässä on, voi sanoa, se ideologinen puoli, jos
ajatellaan, että ne, joilla on varaa maksaa, voivat käyttää ja ne,
joilla ei ole, eivät voi käyttää.
Sitten se hurskas ajatus, että kunta huolehtii sitten,
antaa samanlaiset palvelut, jos ei asianomainen ota vastaan tätä seteliä,
on siinä mielessä hurskas, että tämä johtaa
kunnan, myöskin sairaanhoitopiirin alueelta sen taloudellisen
panoksen pois, jolla nämä sairaalat tulevat toimeen. Sairaaloiden
tulothan tulevat nimenomaan annetun hoidon kautta, ja potilaat tuovat
mukanaan sen taloudellisen resurssin siihen sairaanhoitoon. Tässä mielessä tämä on
minun näkökulmastani voittopuolisesti käytännön
kysymys, mutta tässä on tietysti se ideologinen
panos, mihinkä täällä valiokunnan
puheenjohtaja viittasi.
Toivon todellakin, että hallitus ottaisi enemmänkin
sen linjan, että se antaisi kunnille riittävät
taloudelliset resurssit toteuttaa peruspalvelut ja myöskin
erikoissairaanhoidon.
Tuula Väätäinen /sd:
Arvoisa puhemies! Ainakaan tässä salissa läsnä olleille
ei varmaan ole ollenkaan epäselvää se,
mikä on kiireellinen tai kiireetön hoito. Mutta
tiedämme myös sen, että kiireetön
hoito myös voi muuttua kiireelliseksi. Jos olen ymmärtänyt
oikein, niin ei tämä oikeasti ole mikään
täydentävä palvelu kuntien palveluille.
Se on vaihtoehto, niin kuin ed. Rehula sanoi, koska tämän
lain mukaan kunnalla täytyy olla myös omat palvelut
koko ajan sillä tasolla, että jos potilaat eivät
otakaan vastaan palveluseteleitä, niin sen palvelun pitää löytyä sieltä kunnasta,
ja
silloin se on vaihtoehto eikä täydentävä.
Täydentävä on minusta silloin se, että jos
omia palveluja ei ole, ostetaan tavallaan lisää.
Tässä kannattaa nyt tämäkin
ero pitää mielessä.
Sitten tämä kieltäytyminen. Minä väitän
tällä lyhykäisellä hoitajan
kokemuksella, että ne potilaat, jotka todella pystyvät
sanomaan palveluseteliä tarjoavalle lääkärille,
että minä en ota tätä, ovat
todella hyväkuntoisia, ja vaikka tuntuisi siltä,
että olisi kaikki tämmöiset perustelut
potilaalla olemassa, miksi hän ei palveluseteliä halua käyttää,
niin on tavattoman vaikea hoitohenkilökunnalle vastata
ei. Tämän varaan minusta lain tukijoiden ei pidä kyllä laskea,
että potilaat pystyisivät arvioimaan siinä tilanteessa,
mikä heille on parasta.
Sitten tämä "kunta päättää".
Tässä salissa on lukemattomia kertoja keskusteltu
siitä, että kun kunnat lomauttavat henkilökuntaa,
siellä on isoja koululuokkia, isoja päiväkotiryhmiä,
niin aitiosta sanotaan, että kuulkaa, kunnat päättävät,
ne tekevät siellä viisaita päätöksiä.
Jos tämä on sitä viisautta (Puhemies:
2 minuuttia!) kunnissa tällä hetkellä,
niin voi sanoa, että aika iso kysymysmerkki on myös
kuntien kyvyssä päättää palvelusetelistä silloin,
kun niiden talous on kuralla.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Rehulan puheenvuoroon sen verran, että kun
me keskustelemme meidän terveydenhuoltomme kehittämisestä,
niin rahoitusjärjestelmä on yksi oleellinen osa
myös sitä. Minun käsitykseni mukaan me
kaikki olemme pitäneet tätä nykyistä monikanavaista
rahoitusjärjestelmää vaikeana, ja nyt
sitten tämä lainsäädäntö tulee
entisestään sekaannuttamaan tätä rahoitusjärjestelmää.
Sen takia näen, että yhtenä isona asiana
olisi toivonut sitä, että tätä rahoitusjärjestelmää olisi
voitu yksinkertaistaa ja sitä kautta selkeyttää myös
meidän terveydenhuoltojärjestelmäämme.
Toinen asia, josta kysyisin ed. Rehulalta, että kun
tämän lain myötä terveyserot
tulevat kasvamaan, niin mikä on teidän tavoitteenne
tai teidän puolueenne ajatus siitä, mitenkä te
tämän jälkeen tulette vaikuttamaan siihen,
että terveyserot tulevat kaikesta huolimatta kaventumaan,
vai näettekö, että se ei ole teidän
tavoitteenne.
Sitten sellainen asia, jota muistan erittäin hyvällä viime
kaudelta, oli ministeri Hyssälän valmistelema
hoitotakuujärjestelmä, joka toi monella tavalla
hyvää jälkeä terveydenhuollon
järjestelmään. Me voimme sanoa, että sillä vauhdilla, jolla
se käynnistettiin viime kaudella, tulokset olivat hyviä.
Valitettavaa on ollut, että tämän kauden
aikana tämä hoitotakuujärjestelmäkin
on murentumassa ja ihmiset eivät samalla lailla pääse
enää terveydenhuollon palveluiden piiriin kuten
tämä lainsäädäntö turvaisi.
Mitä te tulette tekemään sen eteen, että tämä hoitotakuujärjestelmä tulee
edelleen vahvistumaan, kehittymään sen mukaisesti,
mitä me yhdessä edellisellä hallituskaudella
linjasimme ja mitä me asetimme terveydenhuollon, hoidon,
tavoitteeksi?
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Ed. Aila Paloniemen asiantuntemuksesta meidän
ei kannata kiistellä, mutta hänen esittämänsä varsin
yksityiskohtaiset, seikkaperäiset, epäilyt ja
suoranainen aika selkeä kritiikki tätä esitystä ja järjestelmää kohtaan
olisi kyllä ansainnut hieman selkeämpiä vastauksia
kuin mitä tässä nyt on kuultu. Ehkä niihin
löytyy mietinnöstä ja hallituksen esityksestäkin
joitain vastauksia, mutta hän ei löytänyt,
ja mielestäni ne jäivät auki monilta
todella vakavilta, keskeisiltä kohdilta, ja tämä aiheuttaa
tietysti ainakin omalla kohdallani isoja kysymyksiä.
Mitä sitten tulee Jyväskylän seudun
kehitysyhtiö Jykesin järjestämään
kokeiluun — oma kotikuntani on Jykesin osakas ja toimii
siis samalla alueella — meidän kuntamme ei tainnut
olla millään lailla mukana tässä kokeilussa
eli siinä ei ollut varsinaista maaseutua ja sellaista seutua,
josta olisi saatu kokemusta näitten epäilyjen
osalta alueellisiin vaikutuksiin muun muassa ja sitten palvelujen
turvaamiseen sen jälkeen. Tuo kokeilu oli kuitenkin ehkä hieman
eri kuin tämä lainsäädännön
tuoma malli.
Mitä sitten tulee tähän päätöksentekoon,
niin minä pahaa pelkään, että meidänkin
osaltamme ja monen, monen maaseutukunnan osalta päätökset
tehdään ison kuntayhtymän byrokratiassa kaukana
sieltä peruskunnasta ja siellä reunimmaisessa
peruskunnassa hyvinkin herkästi sitten eurojen puute pakottaa
ajamaan julkisen palvelun heikommalle tasolle ja jopa alas, ja kun
keskittäminenhän on nyt niin voimakasta tämän
hallituksen aikana ollut muutenkin, niin kyllä tämä aiheuttaa
suurta epäilyä tämän järjestelmän
toteuttamisen osalta.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa puhemies! Aivan ensimmäiseksi ed. Kankaanniemelle:
Valiokunnalle on jaettu raportti Tulokset Jyväskylän seudun
palvelusetelipilotista. Tässä on kuntalista alla:
Jyväskylä, Jyväskylän maalaiskunta, Hankasalmi,
Uurainen, Petäjävesi, Laukaa, Muurame, Toivakka.
Tässä, ed. Kankaanniemi, kommentti siihen, millä perusteella
edellisessä puheenvuorossani puhuin Jyvässeudun
kokeilusta.
Toisekseen vaikutukset terveyseroihin: Tämä on
yksi väittämä, että tämän
palvelusetelilainsäädännön avulla
terveyserot kasvavat. Aivan yhtä hyvin voin väittää,
että hoitoon hakeutumisen nopeutumisen myötä,
prosessien nopeutumisen myötä terveyserot kaventuvat,
kun ihmiset saavat hoitoa nopeammin ja aikaisemmin kuin nykyisin
saisivat.
Kolmas asia: hoitotakuu. Viittaukset siihen, että tämä palveluseteli
missään määrin romuttaisi voimassa
olevaa hoitotakuujärjestelmää, eivät ainakaan
pidä paikkaansa. Toisekseen toteamukseen siitä,
että hoitotakuulainsäädäntö määriteltyine
aikoineen, milloin lääkärin vastaanotolle esimerkiksi
pitää päästä, niin
voi olla, että minulla on ed. Anneli Kiljusen kanssa täysin
eri lähteet, joista tietoa on saatu. Mutta ainakin itselläni on
viimeiset tiedot noin kuukauden takaa, joiden mukaan jonot esimerkiksi
erikoissairaanhoitoon ovat edelleen lyhentyneet muun muassa sen
ansiosta, että uhkasakkojen kautta, niin kuin laki mahdollisti,
on haettu sitä, että jonot saataisiin purettua.
Ja aivan kolmas asia on omaa tulkintaani näiltäkin
osin. Minusta tässä on eri puolueitten välillä ihan
perustavaa laatua oleva eriävä näkemys esimerkiksi
siitä, että toiset puhuvat tässä salissa niin
kuin tämä otettaisiin kaikkiin palveluihin nyt ja
heti. Tässä tehdään päätöksiä ensin,
ja kyllä minä luotan kuntiin, että järkevästi
lähdetään liikkeelle.
Paula Sihto /kesk:
Arvoisa puhemies! Minusta valiokunnan puheenjohtaja Rehula
piti todella ansiokkaan puheenvuoron tuolta puhujakorokkeelta ja
varmasti selkeytti tämän palvelusetelin käyttöön
liittyvää erilaista ongelmatiikkaa. Itse henkilökohtaisestikin
aluksi olin melko kriittinen tämän palvelusetelin
käytön suhteen, mutta nämä asiantuntijakuulemiset,
joita äkkiä laskien oli noin nelisenkymmentä,
ja lisäksi vielä muutama asiantuntija antoi kirjallisen
lausunnon, vakuuttivat tästä palvelusetelin käytöstä,
että se todella on ihan asiallista, hyvää ja
suuntaudutaan sillä lailla sen myötä tulevaisuuteen.
Haluan vielä korostaa sitä, että palvelusetelin käyttö kohdistuu
ensisijaisesti sellaisiin palveluihin, jotka voidaan tuotteistaa.
Eli meillähän on sosiaali- ja terveydenhuollossa
paljon sellaisia palveluja, joita ei voi tuotteistaa, jolloin niihin
ei voi palveluseteliä ottaa myöskään
käyttöön. Sitten myöskin tämä palvelusetelin
käyttäminen edellyttää, että asiakas
kykenee itse tekemään valintoja ja valvomaan saamansa
palvelun laatua. Eli tavallaan se myös tarkoittaa sitä,
että asiakas pystyy kieltäytymään
siitä ja sitä ei todella voi kaikille tarjota
vaan vain sellaisille asiakkaille, jotka voivat tämän
ottaa sillä lailla käyttöön
ja ovat sen kuntoisia.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Vielä tästä Jyväskylän
seudun kokeilusta totean, että oma kuntani Uurainen ei
ollut siinä mukana. Suunnilleen saman kokoisia kuntia ovat
Petäjävesi ja Toivakka. Petäjävedelle
annettiin kokeilun aikana viisi seteliä ja Toivakassa kolme.
Petäjävedellä 1 600 euroa käytettiin
ja Toivakassa 600 euroa näihin seteleihin. Eli tämä ei
anna minkäänlaista kuvaa siitä, miten
tämä järjestelmä toimii pienehköissä kunnissa
tuommoisen vahvan keskuskaupungin läheisyydessä.
Eli tähän vetoaminen on kyllä hyvin,
hyvin vaikeaa.
Sitten jo näissä kunnissa, joissa se oli,
eli Jyväskylän kaupungissa ja silloisessa Jyväskylän maalaiskunnassa
ja Muuramessa, on hieman enemmän, ja niissä kokemukset
ovat varmaan olleetkin, mitä olen julkisuudesta lukenut,
sinänsä positiivisia. Mutta kyllä tämä oli
kaiken kaikkiaan niin kapea, pieni kokeilu, että siitä tällaisten pitkäaikaisten
johtopäätösten tekeminen esimerkiksi
palvelujen kysynnän, alueellisten vaikutusten jne. välillä ei
ole mahdollista. Mutta ymmärrän kyllä,
että tätä asiaa hoitanut Mareena Löfgren
on innokkaasti asiasta puhunut, koska hän on hommalle antautunut
ja haluaa varmaan jatkaakin tämän tyyppisissä tehtävissä.
Kuka omaa projektiaan moittisi?
Tuula Väätäinen /sd:
Arvoisa puhemies! Tähän ideologiseen keskusteluun
en malta olla puuttumatta. Itse kun olen tätä palveluseteliä tarkastellut,
niin totta kai pohjalla on se, että sosialidemokraattina
olen sitä mieltä, että julkiset palvelut
on turvattava yhteiskunnassa, koska ne ovat todella käytettävissä kaikille.
Mutta kun tätä lakia olen tarkastellut oman ryhmäni
kanssa, niin kyllä me olemme lähteneet siitä liikkeelle,
että on pyritty katsomaan, mitä tämä laki
tuo tullessaan. Mitä se tarkoittaa potilaitten näkökulmasta,
mitä se tarkoittaa kuntien näkökulmasta
ja erityisesti hoidon näkökulmasta? Ne kriteerit,
mitkä meillä ovat mielessä, niin ne eivät
todellakaan täyty tämän palvelusetelin
kautta.
Sitten jos mietitään sitä, että kunnat
itse päättävät paljon tämän
palvelusetelin käyttämisestä ja potilaalla
on oikeus kieltäytyä. Kun sanotaan, että vain
niin sanotusti hyvävointiselle potilaalle sitä tarjotaan,
jotka osaavat sitä käyttää,
niin kuka ihme tämän valvoo sitten, että nämä asiat menevät
oikein. Onko potilasasiamiehiä esimerkiksi tarkoitus valmentaa
niin, että he olisivat todella potilaitten käytössä tämän
palvelusetelilain käyttämisen näkökulmasta?
Minne ne ihmiset oikeastaan ottavat yhteyttä? Kuka siellä työyhteisössä valvoo
työntekijöitten tavallaan etiikkaa tämän
palvelusetelin käyttöönottamisessa? Tämä ei
ole ollenkaan yksinkertainen asia. Ikävin laki, mitä minä nyt
tässä kuutena vuotena olen joutunut käsittelemään.
Toivottavasti nyt sitten kristillisdemokraateista löytyy
tukea myös sitten sosialidemokraattien näkemykselle
tämän lain hylkäämisestä.
Keskustelu päättyi.