Elsi Katainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Koulujen päättyessä viime
viikonloppuna julkistettiin perinteisesti listaus lukioiden paremmuusjärjestyksestä.
Jos tuota listaa katsotaan koulutuksen alueellisen tasa-arvon näkökulmasta,
meidän päättäjien on oltava
huolestuneita, pääsääntönä kun
näytti olevan se, että kaupunkien lukioissa kirjoitettiin
paremmin kuin pienemmissä maaseutulukioissa. Kysynkin opetusministeri Virkkuselta:
Onko lukioiden keskinäisen paremmuusjärjestyksen
kriteeristö teidän mielestänne oikeudenmukainen,
ja kertooko se totuuden lukioiden tasosta maassamme? Kuinka aiotte
puuttua lukiokoulutuksen alueelliseen tasa-arvoon?
Opetusministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! On hyvin tärkeää huomata,
että opetusministeriö ei tuota listaa ole koonnut
ja julkaissut. On hyvin tärkeää tietysti
se, että jatkuvasti seurataan ja arvioidaan koulutuksen
laatua ja oppimistuloksia, ja tätä työtä meillä tekevät niin
koulutuksen arviointineuvosto kuin myös Opetushallituskin.
Meillä ei ole tapana näitä tilastoja
koulukohtaisesti julkistaa, koska sillä on usein hyvin
negatiivinen ja leimaava vaikutus eikä se välttämättä tuo
mitään koulutuksellista hyötyä.
Se, että nämä suurten kaupunkien
lukiot menestyvät hyvin näissä vertailuissa,
johtuu luonnollisesti siitä, että lukiot voivat
valita oppilaansa toisin kuin peruskoulut ja monesti kaupungin valot
sitten vetävät hyvillä keskiarvoilla
sisään hyvin motivoituneita opiskelijoita ja usein
silloin myös tulokset näissä ylioppilaskirjoituksissa
ovat varsin hyvät. Mutta kyllä myös maaseutulukioissa
on kirjoitettu varsin hyvillä papereilla. Olennaista on
tietysti, että arviointia tehdään monipuolisista
lähtökohdista ja siinä analysoidaan hyvin
laajasti muun muassa se, kuinka monia oppiaineita on kirjoitettu,
ja myös sitä, (Puhemies: Minuutti!) miltä lähtötasolta
on lähdetty lukioon.
Elsi Katainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Opetushallitus on vasta julkaissut raportin
koulutuksen alueellisesta tasa-arvosta. Siinä kiinnitetään
huomiota alueellisiin vaihteluihin erityisesti kielten, matematiikan
ja luonnontieteiden opintojen osalta muun muassa laajassa Itä-Suomessa. Suomen
kilpailukyky on hyvin pitkälti perustunut sille, että meillä on
alueellisesti tasa-arvoinen koulutus. Meillä ei ole varaa
menettää oppimispotentiaalia myöskään
maakunnista. On todettu, että koulutustarjontaan ja alueellisiin
eroihin vaikuttavat muun muassa kunnan työttömyysaste,
vanhempien koulutus sekä koulujen sosioekonominen toimintaympäristö.
Kysynkin ministeriltä:
Kuinka näitä eroja tasoitetaan niin, etteivät vaikutukset
pääse kertautumaan korkeakoulutuksen laatuun ja
sitä kautta koko maamme kilpailukykyyn?
Opetusministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Meillä on kyllä kansainvälisesti vertailtuna
se onni, että Suomessa oppimistulokset eri koulujen välillä ovat
maailmanlaajuisesti kaikkein pienimmät, ja kansainvälisissä vertailuissa
herätämme juuri sillä huomiota. Meillä vanhemmat
voivat luottaa siihen, että lähtipä lapsi
siihen omaan lähikouluun tai vähän kauemmas,
niin aina koulussa on laadukas opetus tarjolla. Tästä kiitos
kuuluu ennen kaikkea meidän erittäin ammattitaitoisille
ja hyville opettajillemme.
Mutta on ihan totta, että tuon Opetushallituksen vertailun
perusteella näyttää siltä, että on
riskinä, että eriytyminen alkaa jatkossa kasvaa,
ja tiedämme, että kuntakentässä eriytymistä on
jo tapahtunut. Sen vuoksi on tärkeää varmistaa
se, että jatkossakin joka puolella maata voi luottaa siihen,
että omassa lähikoulussa on laadukas opetus. Siihen
tietenkin vaikuttavat ennen kaikkea resurssit ja se, että meillä on
pätevät opettajat siellä.
Juuri näinä viikkoina ensimmäistä kertaa
on työryhmä jättämässä esityksensä perusopetuksen
laatukriteereiksi. Meillä ei tällaisia valtakunnallisia
kriteerejä ole aikaisemmin ollut, (Puhemies: Minuutti!)
ja tarkoitus on, että nämä tarjoaisivat
kunnan päättäjille muun muassa käyttökelpoisen
kehittämisen ja arvioinnin työkalun.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä kysymys alueellisesta
tasa-arvosta on erittäin tärkeä. Itse
kannan huolta siitä, että meillä on paljon
pieniä lukioita, on myöskin pienehköjä ammatillisia
oppilaitoksia, jotka oikeastaan väestömuutoksen
takia ovat menettämässä oppilaitaan.
Meillä on käynnissä lukion ja ammatillisten
oppilaitosten yhteistyötä ja yhteistyökokeiluja,
mistä on paljon puhuttu. Kysynkin:
Onko opetusministeriössä harkittu nyt uusia kannusteita,
porkkanoita, jotta pienet lukiot ja ammatilliset oppilaitokset voisivat
tehdä yhteistyötä, jolla turvaisimme
tämän alueellisen tasa-arvon nykyistä paremmin?
Opetusministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Niillä alueilla, missä nuori
ikäluokka on vähenemässä ja
missä väestön määrä on vähäinen,
on ilman muuta suositeltavaa, että kaikki koulutuksen järjestäjät
pyrkivät kokoamaan voimiaan ja yhdistämään
muun muassa opetusresursseja, hyödyntämään
samaa tekniikkaa ja opettajia. Tähän ilman muuta
koko ajan kannustetaan.
Ammatillisen koulutuksen puolellahan meneillään
on ollut nyt jo useamman vuoden tämä niin sanottu
järjestäjäverkon kokoaminen, jossa lähdetään
siitä, että ammatillisen koulutuksen järjestämisalueella
tulisi olla 50 000 asukasta, ja tämä on
edennyt varsin hyvin. Mutta lukioverkko on nyt tietysti seuraava
keskustelun kohde siinä mielessä, että tiedämme,
että vuodesta 2011 alkaen lukioikäisen ja ammattikoulutusikäisen ikäluokan
määrä alkaa myöskin pienentyä,
ja tähän asti lukio on ollut se tärkeä lähipalvelu
monilla alueilla. Sen vuoksi tarvitaan myös uusia yhteistyömuotoja
siihen, että voidaan varmistaa 16-vuotiaille nuorille lähellä kotia
kuitenkin se mahdollisuus toisen asteen opintoihin, koska meillähän
on tavoitteena, (Puhemies: Minuutti!) että jokainen peruskoulun
päättävä jatkaa toisella asteella.