11) Hallituksen esitys laiksi maahanmuuttajien kotouttamisesta
ja turvapaikanhakijoiden vastaanotosta annetun lain 3 ja 19 c §:n
muuttamisesta
Tapani Tölli /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämän hallituksen esityksen tavoitteena
on vähentää unionin kansalaisten tekemiä perusteettomia
turvapaikkahakemuksia. Tavoitteeseen pyritään
ehdottamalla, että turvapaikkaa hakenut unionin kansalainen
tai häneen rinnastettava suljettaisiin vastaanottopalveluiden
ulkopuolelle sen jälkeen, kun hän on saanut tiedoksi
Maahanmuuttoviraston kielteisen päätöksen.
Hän voisi kuitenkin kuulua vastaanoton piiriin lyhyen ajan
vielä kielteisen päätöksen tiedoksi
saatuaan joko erityisestä henkilökohtaisesta syystä tai
korkeintaan 7 päivän ajan kotimatkan järjestämistä varten.
Turvapaikanhakijoille Suomessa taattujen etujen on arveltu houkuttelevan
unionin kansalaisia Suomeen turvapaikanhakijoiksi. Viime vuoden aikana
Suomeen tuli noin 800 turvapaikanhakijaa, jotka olivat unionin kansalaisia.
Monet unionin kansalaiset hakivat turvapaikkaa useita kertoja. Kaikki
unionin kansalaisten viime vuosina jättämät
hakemukset on käsitelty ulkomaalaislain nojalla nopeutetussa
menettelyssä turvallisesta alkuperämaasta saapumisen
perusteella. Turvapaikanhakijat majoittuvat hakemuksen käsittelyn ajaksi
vastaanottokeskuksissa ja saavat vastaanottopalveluja, mukaan lukien
toimeentulotuki, siihen asti, kunnes poistuvat maasta.
Arvoisa puhemies! Kansainvälinen vertailu osoittaa,
että Belgiaa lukuun ottamatta muihin unionin jäsenvaltioihin
ja Norjaan ei ole vuoden 2009 aikana tullut niin paljon turvapaikkaa
hakevia unionin kansalaisia kuin Suomeen. Useimmissa maissa unionin
kansalaisten turvapaikkahakemukset käsitellään
nopeutetussa menettelyssä, mutta unionin kansalaisten oikeudessa
saada vastaanottopalveluja on valtioiden kesken eroja.
Arvoisa puhemies! Poliisi ja Maahanmuuttovirasto ovat valiokunnan
saaman selvityksen mukaan jo nyt tehostaneet turvapaikkaprosessia
sillä tavalla, joka mahdollistaa hakijan kuulemisen, päätöksenteon
ja päätöksen tiedoksi antamisen peräkkäisinä toimenpiteinä niin,
että koko menettely perusteettoman hakemuksen jättämisestä aina
päätöksen tiedoksi saamiseen voi tapahtua parissa
päivässä.
Hallintovaliokunta pitääkin välttämättömänä, että kaikki
unionin kansalaisten jättämät hakemukset
käsitellään turvallisesta alkuperämaasta saapumisen
perusteella jatkossakin nopeutetussa menettelyssä, mikä tarkoittaa
enintään 1—3 vuorokauden käsittelyaikaa.
Nopea käsittely ei valiokunnan käsityksen mukaan
kuitenkaan yksin vähennä turvapaikkajärjestelmän
houkuttelevuutta unionin kansalaisten kannalta, niin kauan kuin
heillä on nykysäännösten perusteella
oi-keus saada vastaanottopalveluja aina maasta poistumiseensa saakka
eli siis vielä 30 päivän ajan päätöksen
tiedoksi saamisesta. Tämän vuoksi valiokunta pitää hallituksen
esitystä sen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella hyvin tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena.
Valiokunta puoltaa tämän lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana
ja toteaa tässä vaiheessa, että tähän
sisältyy yksi vastalause.
Arvoisa puhemies! Lakiehdotuksen 19 §:ssä säädetään,
että vastaanottokeskuksen johtaja voi päättää,
että turvapaikanhakija, joka on unionin kansalainen tai
häneen rinnastettava, kuuluu kohtuullisen ajan vastaanoton
piiriin erityisen henkilökohtaisen syyn vuoksi, esimerkiksi
terveydentilan tai muun vastaavan. Niin ikään
lakiehdotuksen 19 c §:ssä uudessa
5 momentissa säädetään myös,
että jos turvapaikanhakija, joka on unionin kansalainen
tai häneen rinnastettava, suostuu poistumaan valvotusti
maasta tai suostuu siihen, että käännyttämistä koskeva
päätös voidaan panna täytäntöön
ennen kuin 30 päivää on kulunut siitä,
kun päätös on annettu tiedoksi, hän
kuuluu vastaanoton piiriin maasta poistumiseensa saakka, kuitenkin
enintään 7 vuorokauden ajan.
Maahanmuuttajien toimeentulotuen perusosalla katettavien menojen
jakautumisesta vastaanottokeskuksessa järjestettävään
vastaanottoon ja turvapaikanhakijan tai tilapäistä suojelua saavan
itsensä suorittamiin perusosalla katettaviin menoihin säädetään
erikseen sisäasiainministeriön asetuksella.
Hallintovaliokunta pitää tärkeänä,
että sisäasiainministeriö tarkistaa asetusta
pikaisesti siten, että edellä mainituissa tapauksissa
toimeentulotukea ei turvapaikkajärjestelmän houkuttavuuden
vähentämiseksi myönnetä rahana,
mikä tarkoittaa sitä, että turvapaikanhakijoille
rahalla korvattavat maahanmuuttajien kotouttamisesta ja turvapaikanhakijoiden
vastaanotosta annetun lain 22 §:ssä tarkoitetut
palvelut pitää myöntää heille
palveluina heidän maasta poistumiseensa saakka, kuitenkin
enintään 7 vuorokauden ajan. Näin siksi,
että lisättäessä ulkomaalaislakiin
aikanaan sen 10 lukua, joka koskee unionin kansalaisen ja häneen
rinnastettavan oleskelua, lain esitöissä katsottiin,
että vapaan liikkuvuuden perusperiaatteena on, että toiseen
jäsenmaahan liikkuvan unionin kansalaisen ja hänen
perheenjäsenensä on tultava toimeen omilla varoillaan
niin, että hän ei muodosta kohtuutonta rasitetta
vastaanottavan valtion sosiaalihuoltojärjestelmälle.
Arvoisa puhemies! Asiantuntijakuulemisissa on tuotu esille,
että hallituksen esitys saattaisi toteutuessaan olla kuntien
kannalta ongelmallinen. Huoli on kohdistunut siihen, miten vastaanottokeskuksesta
poistettavien kielteiset turvapaikkapäätökset
saaneiden EU-kansalaisten oleskelu Suomessa järjestyy siihen
asti, kunnes he poistuvat maasta. Kun Suomessa on kuntien tehtävänä huolehtia
sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisestä,
on pelätty, että vastaanottokeskuksesta poistetut
henkilöt siirtyvät kuntien sosiaali- ja terveystoimen
asiakkaiksi.
Perustuslakivaliokunta on antamassaan lausunnossa tästä esityksestä kiinnittänyt
huomiota siihen, että vaikka ehdotuksessa tarkoitetut henkilöt
eivät enää kuuluisikaan turvapaikanhakijoiden
vastaanoton piiriin, he eivät menetä oikeuttaan
perustuslain 19 §:ssä turvattuun välttämättömään
toimeentuloon ja huolenpitoon. Käytännössä ehdotus
voinee perustuslakivaliokunnan mukaan johtaa ainakin siihen, että tällainen
henkilö voi hätätilanteessa turvautua
toimeentulotukilain mukaiseen kiireelliseen toimeentulotukeen silloin,
kun hän ei voi saada välttämätöntä toimeentuloa
muulla tavalla.
Keskeinen huolenaihe asiantuntijakuulemisessa on ollut se, että taloudellinen
vastuu kielteisen turvapaikkapäätöksen
saaneista tulisi tällöin valtiolta kuntien vastattavaksi.
Hallintovaliokunta toteaa, että vaikka esiin tuotu huoli
ei johdukaan kunnille varsinaisesti annetusta uudesta tehtävästä tai
velvoitteesta, on tällaisessakin tilanteessa tärkeää huolehtia
kuntien tosiasiallisista edellytyksistä suoriutua mahdollisista
taloudellisen vastuun siirtymisestä aiheutuvista kustannuksista.
Tämän vuoksi on valiokunnan mielestä selvitettävä,
miten kielteisen turvapaikkapäätöksen
saaneille henkilöille ennen käännyttämispäätöksen
täytäntöönpanoa mahdollisesti
myönnettävä toimeentulotuki korvataan
kunnalle valtion varoista.
Arvoisa puhemies! Lainmuutoksen tarkoituksena on perustelujen
mukaan vähentää perusteettomia turvapaikkahakemuksia.
Valiokunta katsoo, että on erittäin tärkeää,
että muutoksen vaikutuksia seurataan tarkasti. Jos nyt
asetettuun tavoitteeseen ei päästä tai
jos kunnille aiheutuu odottamattomia kustannuksia, on tilannetta
tarkasteltava uudelleen. Tähän tarkasteluun tarjoutuu
hyvä tilaisuus jo ensi syksyn aikana, kun eduskunta käsittelee
hallituksen esitystä uudeksi turvapaikanhakijoiden vastaanottoa
koskevaksi laiksi, joka on tarkoitus antaa eduskunnalle alkusyksyllä.
Näillä perusteilla valiokunta esittää tätä lakiehdotusta
hyväksyttäväksi muuttamattomana.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Hyvät kollegat! Bulgariassa
ja Romaniassa suuri osa romaneista elää lohduttomassa
köyhyydessä tai muutoin puutteellisissa oloissa. Tämä on
valitettavasti tilanne myös eräissä muissa
entisissä niin sanotun Itä-Euroopan maissa. Ratkaisu
tähän ongelmaan eli romanivähemmistön
köyhyyteen, puutteellisiin asuin- ja elinolosuhteisiin,
suoranaisiin ihmisoikeuksien kohdalla oleviin puutteisiin voi olla
vain se, että näissä maissa, jotka ovat
vieläpä Euroopan unionin jäsenmaita,
ryhdytään asianmukaisiin toimenpiteisiin oman
maan romanivähemmistön elinolosuhteiden parantamiseksi.
Suomen tulee Euroopan unionin puitteissa, ja miksei kahdenkeskisestikin,
pyrkiä vaikuttamaan näihin maihin, kuten juuri
Bulgariaan ja Romaniaan, niin, että näissä maissa
kunnioitettaisiin omien kansallisten vähemmistöjen
oikeuksia, ihmisoikeuksia ja myös sosiaalisia oikeuksia.
Euroopan unioni on myös talousyhteisö, ja me olemme
valmiit erittäin koviin otteisiin niitä unionin
jäsenmaita kohtaan, jotka eivät mielestämme
hoida talouttaan oikealla tavalla, mistä myös
seuraa vahinkoa muille jäsenmaille. Sen lisäksi,
että unioni on talousyhteisö, se on myös
arvoyhteisö, ja sen arvoihin kuuluu vähemmistöjen
oikeuksien kunnioittaminen, yleensäkin ihmisoikeuksien
kunnioittaminen. Aivan samalla tavalla meidän pitää Euroopan
unionin puitteissa olla valmiita hyvinkin koviin otteisiin niitä unionin
jäsenmaita kohtaan, jotka omien vähemmistöjensä kohdalla,
kuten juuri romanivähemmistön kohdalla, eivät
kunnioita näiden vähemmistöjen oikeuksia,
oikeutta kunnolliseen toimeentuloon, sosiaalisiin palveluihin jne.,
ja tätä kautta aiheuttavat muissa maissa ilmeneviä ongelmia.
Ratkaisu esimerkiksi romanien lohduttomaan tilanteeseen ei voi
olla se, että Romaniasta tullaan Suomeen kerjäämään.
Tämän kerjäämisen salliminen — siis
salliminen — ei ole ratkaisu tähän ongelmaan.
Myöskään kerjäämisen
kieltäminen Suomessa ei ole ratkaisu tähän
ongelmaan. Ratkaisu voi löytyä vain lähtömaissa.
Eri asia on, että kannatan kerjäämisen
kieltämistä Suomessa. Koska Suomessa vuosikymmeniä on
tehty työtä sen puolesta, että kenenkään
Suomessa ei tarvitse kerjätä henkensä pitimiksi,
niin onhan se hölmöä, että sitten
sallimme, että muista maista tullaan Suomeen kerjäämään.
Toinen syy, miksi kannatan kerjäämisen kieltämistä lailla,
on se, että kerjääminen ei ole ihmisarvon
mukainen tapa hankkia toimeentuloa.
Ratkaisu esimerkiksi Bulgarian romanien lohduttomaan köyhyyteen
ja toimeentulo-ongelmiin ei ole se eikä saa eikä voi
olla se, että tullaan Suomeen aika ajoin hakemaan poliittista turvapaikkaa
ja tätä kautta saadaan taloudellista tukea, joka
tuki meidän rahoissamme on hyvin pieni mutta heidän
rahoissaan riittävä motivoidakseen näitä ihmisiä tulemaan
Suomeen turvapaikanhakijoiksi. Pelkästään
tarkastelemalla tämän hallituksen esityksen kansainvälistä vertailua
huomaa, että kyllä me suomalaiset lainsäätäjät
olemme aikamoisia hölmöläisiä,
kun olemme sallineet pitkään tilanteen, jossa
Euroopan unionin muista jäsenmaista tullaan Suomeen, haetaan
poliittista turvapaikkaa ja me käsittelemme viikkotolkulla
tai pidemmänkin aikaa näitä hakemuksia,
samanaikaisesti tarjoamme hakijoille taloudellisen toimeentulon,
joka heidän mittapuissaan on hyvinkin riittävä.
Hallituksen nyt käsittelyssä oleva esitys
pyrkii aivan oikein siihen, että ennalta ehkäistään näitä perusteettomia
turvapaikkahakemuksia, joista osa, kuten valiokunnan puheenjohtaja
Tölli kertoi, on jo useamman kerran Suomesta turvapaikkaa
hakeneiden jättämiä. On hyvä,
että hallitus on tarttunut tähän ongelmaan,
ja on hyvä, että me omalla toiminnallamme osoitamme,
että haluamme puuttua ja myös pystymme puuttumaan Suomeen
tuleviin perusteettomiin turvapaikkahakemuksiin.
Arvoisa rouva puhemies! Hallintovaliokunta on vielä käsittelyssään
siinä mielessä parantanut hallituksen esityksen
lähtökohtia, että hallintovaliokunta
mietinnössään pitää tärkeänä,
että sen jälkeen, kun Suomesta turvapaikkaa hakeneet Euroopan
unionin kansalaiset ovat saaneet kielteisen päätöksen,
heille ei enää maksettaisi rahana mitään,
vaan he saisivat tarpeelliset palvelunsa, asumis- ja muut palvelut,
tavaran muodossa tai elintarvikkeiden muodossa niiden muutaman päivän
ajan, jotka vielä Suomessa voivat olla.
Minä henkilökohtaisesti kannustan hallitusta tätä asetusta
muuttaessaan muuttamaan sitä vieläpä niin,
että näille unionimaista tuleville turvapaikanhakijoille
ei maksettaisi lainkaan toimeentulotukea rahana vaan koko heidän
toimeentulonsa Suomessa olon ajalta hoidettaisiin asumispalveluina,
ruokapalveluina ja muina välttämättöminä palveluina.
Kun poliisi ja Maahanmuuttovirasto ovat kehittäneet näitä järjestelmiä niin, että
itse
prosessi ennen kielteistä päätöstä kestää vain
muutaman päivän, nythän se rahassa maksettava
toimeentulotuki ei ole mikään ongelma, toivottavasti.
Mutta jos jossakin tilanteessa nämä käsittelyajat
retkahtavat taas viikoiksi tai jopa kuukausiksi, niin silloin tältä ajalta
ennen kielteistä päätöstä saatava
rahallinen toimeentulotuki saattaa taas olla sellainen vetovoimatekijä, joka
taas tuo näitä perusteettomia hakemuksia Suomeen
käsiteltäväksi.
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni on hyvä,
että hallintovaliokunta on edellyttänyt, että tarkkaan
seurataan, miten tämä lainmuutos vaikuttaa, vaikuttaako
se siten kuin toivotaan eli siten, että ennalta estetään
näitä perusteettomia turvapaikkahakemuksia, vai
vaikuttaako se siten, että tämä järjestelmä sittenkin
houkuttelee Suomeen aiheettomia turvapaikanhakijoita sillä perusteella,
että tämä järjestelmä vuotaisi
kuntien jakaman yleisen toimeentulotuen puolelle.
Mikäli käy ilmi, että me emme nyt
tehtävillä lainmuutoksilla syystä tai
toisesta pysty ennalta estämään näitä aiheettomia
turvapaikanhakijoita saapumasta Suomeen ja rasittamasta turhaan meidän
prosessejamme, mikä on tietysti pois niiltä, jotka
ovat aiheellisia hakijoita, silloin meidän pitää olla
valmiita hyvinkin nopeasti tarttumaan uudestaan tähän
lainsäädäntöön ja korjaamaan
sitä siten, että näitä houkutustekijöitä ei enää olisi.
Jos se vaatii yleisen toimeentulotukilain muuttamista, muuttakaamme
sitä. Jos se vaatii perustuslain muuttamista, muuttakaamme sitäkin.
Jotain järkeä näissä meidän
asioissamme näissäkin suhteissa saa olla.
Arvoisa rouva puhemies! Lopuksi sanon, että mielestäni
on hyvä ja tärkeätä, että tähän
ilmeiseen epäkohtaan eli EU-maista tuleviin turvapaikkahakemuksiin
nyt on puututtu, ja tällä tavoin me voimme myös
lisätä kansalaisten luottamusta meidän
maahanmuuttopolitiikkaamme kohtaan, kun sen ilmeisiin ja selviin
epäkohtiin puututaan.
Esko-Juhani Tennilä /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowicz, te puhutte kauniin sorttisesti
siten, että on ihmisarvon vastaista, että joku
joutuu kerjäämään. (Ed. Zyskowicz:
Kyllä!) Tavallaan niin on tietenkin, mutta eihän
se kerjääjän vika ole, että leipää puuttuu.
Leipäjonoissakin, arvoisa edustaja, tässä kaupungissakin
seisoo päivittäin paljon ihmisiä, ja
siihen on syynä se, että tulot ovat liian pienet.
Jos oikein muistan, te olette aina vastustanut köyhien
etujen parantamista. Te puhutte kauniisti mutta käytännössä aiheutatte
näitä ongelmia tuolla politiikallanne omassa maassamme.
Mitä tulee sitten näihin romanien tänne
tulemisiin itäisestä Euroopasta, niin miten Suomen johto
on puuttunut EU-tasolla näihin asioihin? Ei mitenkään
minun käsittääkseni. Ei ole minkäänlaista
painetta laitettu sinne päin, että saataisiin siellä niitä korjauksia
aikaan. Romaniasia pitää hoitaa niin, ettei tarvitse
lähteä. Se on se ratkaisu, ja siinä Suomen
johdolla on myöskin velvoitteensa tehdä paljon
enemmän kuin ovat tehneet. Hiljaa ovat istuneet, tämä on
minun käsitykseni, niissä pöydissä,
joissa olisi voinut painetta laittaa.
Unto Valpas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä kerjäämisasia
nyt ei ihan suoranaisesti kuulu tähän, mutta se
on varmaan olemassa ollut ongelma jo hyvin kauan. Eikä sitä nyt
kyllä varmaan voida millään kielloilla
lopettaa tai tehdä sitten niin kuin pääministeri
esitti, että ei anneta niille, jotka kerjäävät,
lainkaan rahaa. Ei se vain näin helposti toimi tämä kerjäämisen
lopettaminen. Siinä on nimenomaan mentävä niihin
yhteiskunnallisiin syihin, jos halutaan, että kerjääminen
ainakin vähentyy. Semmoiset utopiat, että se noin
vain tuosta lopetetaan, ei niissä kyllä onnistu
ed. Zyskowicz eikä pääministeri Vanhanen,
ei kumpikaan.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Kerjäämisproblematiikka
kuuluu myös tähän yhteyteen, koska osa näistä kerjääjistä on
ihan viime viikkoinakin hakenut Suomesta poliittista turvapaikkaa
ja samanaikaisesti jatkanut kerjäämistoimintaa.
Kerjäämisen salliminen näille ihmisille
Suomessa ei ratkaise heidän ongelmiaan. Kerjäämisen
kieltäminen Suomessa ei ratkaise heidän ongelmiaan.
Heidän ongelmansa voidaan ratkaista vain lähtömaissa.
Vain sillä tavoin, että Bulgaria, Romania, Slovakia,
monet muut maat, nykyistä paremmin — tai, sanotaan,
nykyistä tilannetta ei viitsisi edes mainita — ryhtyvät
pitämään huolta omista vähemmistöistään,
kunnioittamaan vähemmistöjen oikeuksia (Ed. Gustafsson:
Hän on samaa mieltä kuin Tennilä!) ja
pitämään huolta näistä ihmisistä.
Kun, ed. Tennilä, sanoitte, että Suomi ei
ole Euroopan unionin tasolla puuttunut, niin Suomi on puuttunut,
mutta sen pitää nykyistä paljon vahvemmin
vielä painostaa näitä maita pitämään huolta
omista kansalaisistaan. (Ed. Tennilä: Juuri näin!)
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan myöskin todeta, että Suomi
on EU:ssa ottanut esille, viimeksi Cosac-kokouksessa parlamenttien
välillä, Euroopan neuvostossa meidän
aloitteestamme on perustettu Romanifoorumi, joilla kaikilla pyritään
vaikuttamaan tilanteeseen erityisesti Romaniassa ja Bulgariassa.
Tässä suhteessa tehdään paljon
töitä.
Mutta hämmästelen vasemmistoliiton välinpitämätöntä asennetta
ihmiskauppaa kohtaan. Merkittävä osa ihmisistä,
jotka tulevat tänne kerjäämään
tai tulevat pakolaisina Suomeen, ovat ihmiskaupan uhreja. Heille
kerrotaan, että teillä on mahdollisuus saada rahaa,
kun tulette Suomeen, mutta pitää maksaa välittäjälle
rahaa, joka ottaa tämän ihmisen haltuunsa ja välittää tänne.
Kaikki pitää tehdä ihmiskaupan torjumiseksi.
Toivon, että vasemmistoliitto on myöskin tässä mukana.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan kiittää tässä yhteydessä hallitusta
siitä, että tällainen esitys on tänne
eduskuntaan tuotu. Toki sen olisi voinut nopeamminkin tuoda, siinä tietysti
terveisiä vähän myöskin maahanmuuttoministerin
suuntaan. Takana on kuitenkin se periaatteellinen linjaus, että näistä houkuttelevuustekijöistä
pyritään
pääsemään eroon, ja tämä on sen
mukainen.
Haluan kiittää erikseen vielä hallintovaliokuntaa
siitä, että se on edelleen tätä tiukentanut. Osaltaan
hallintovaliokunnan määrittelemä linja vaikuttaa
todennäköisesti siihen, että tämä liike EU:n
sisällä, turvapaikanhaku toiseen EU-maahan, joka
missään muotoa ei ole järkevä ratkaisu, saadaan
loppumaan. Jos ei saada, on mentävä vieläkin
tiukempiin ratkaisuihin. Eli tämän lain osalta
on juuri niin kuin ed. Zyskowicz sanoi, että kyse on sen
toimivuudesta. Jos tämä onnistuu ennalta ehkäisemään,
niin silloin tämä on paikallaan, jos ei, niin
sitten on otettava käyttöön vielä kovempia
keinoja.
Itse näen kaikkein suurimpana asiana tässä sen,
että en ole vielä tavannut yhtään
suomalaista, joka olisi sitä mieltä, että tämän
tyyppinen turvapaikanhaku, mitä on tavattu Romaniasta ja Bulgariasta
Suomeen, olisi järkevää. Miten tämä asia
on tähän asti ollut, se on heijastunut hyvin negatiivisesti
koko meidän maahanmuuttopolitiikkaamme, erityisesti turvapaikkapolitiikkaamme.
Se on heijastunut negatiivisesti maahanmuuttajiin, se on heijastunut
negatiivisesti niihin turvapaikanhakijoihin, joilla on aito syy
hakea turvapaikkaa ja jotka sen myöskin saavat. Koko tämä prosessi
on joutunut naurunalaiseksi tämän järjestelmän
takia. Se on ollut se kaikkein suurin syy, mikä tässä on.
Tiedän, koska itsekin olen ollut Unkarissa töissä romanialueella,
että Bulgariassa ja Romaniassa ja muuallakin on paljon
korjattavaa näitten romanien asemassa, mutta kukaan ei
voi mielestäni lähteä siitä,
että se asia ratkaistaan sillä, että he
tulevat hallitsemattomasti tänne. Se ei ole se ratkaisu,
vaan kyllä se asia pitää siellä hoitaa.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Nyt tähän meidän
vastalauseeseemme ihan muutama sana. Tässä laissa
on hyvää se, että EU-kansalaiset eivät
kuulu turvapaikan vastaanoton piirin. Se on ihan selkeä juttu.
Mutta sitten nämä kuntien lisätehtävät.
Tässähän on kuitenkin se vaara, että jos
tulee tämmöinen kiireellinen toimeentulotuen tarve,
niin tämä lisäkustannus tulee kunnille.
Ei sitä ole määritelty, että se
menee valtiolle, ja se on tämän esityksen heikkous.
Valiokuntakin esittää vain selvityksiä tämän
asian tiimoilta, mutta esimerkiksi Helsingin kaupunginjohtajahan
sanoi, että näinhän siinä vain
käy. Juuri tämän takia vasemmistoliitto
esittää: "- - lakiehdotuksen toimeentulotuen
osalta kuntien valtionosuusperusteiden muuttamiseksi niin, että kielteisen
turvapaikkapäätöksen saaneelle henkilölle
ennen käännyttämispäätöksen
täytäntöönpanoa mahdollisesti myönnettävä toimeentulotuki
korvataan kunnalle valtion varoista." Näin helpolla, pienellä muutoksella
ei tarvitse selvityksiä, ei tarvitse mitään muuta
kuin että tämä lisätään.
Kun tehdään tämmöinen lakiesitys,
niin tämä homma on kunnossa kerralla. Mutta saa
kai tämän kanssa taas pelleillä ja pomppoilla
vaikka kuinka kauan.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ymmärrän hyvin Helsingin
kaupungin sosiaalitoimen huolen, jonka he toivat esiin hallintovaliokunnan
käsittelyssä, ja ymmärrän hyvin
ed. Valppaan ja muiden vastalauseen allekirjoittajien huolen.
Mielestäni meidän pitää kuitenkin
lainsäätäjinä nyt lähteä siitä,
että koko tämän nyt tehtävän muutoksen
tarkoitus on ennalta ehkäistä perusteettomia turvapaikkahakemuksia,
jotka tulevat muista EU-maista ja joita viime vuonna tuli 800. Ajatelkaa,
800 henkeä! Jokainen tapaus käsitellään
yksilöllisesti. Jos me tässä onnistumme,
niin ei tule mitään ongelmia.
Jos tämä järjestelmä sillä lailla
vuotaa, että kun valtio lopettaa ylläpidon ja
toimeentulotuen maksamisen, niin sitten kunnat rupeavatkin tätä näille
ihmisille maksamaan, silloinhan tämä ei tosiasiassa
ennalta ehkäise yhtään mitään.
Päinvastoin, kun viidakkorumpu kertoo, että nyt
siellä on niin hölmöä porukkaa,
että vaikka yksi putki on kiinni, niin toiselta luukulta
saa, silloinhan tämä muutto jatkuu. Eli meidän
pitää silloin korjata meidän lainsäädäntöämme,
jos tämmöinen ongelma ilmenee.
Unto Valpas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä näin asia voidaan
selittää, mutta se voitaisiin nyt korjata. Kyllä tämä ongelma
koskee muitakin kuin Helsinkiä. Näitä turvapaikanhaku
... (Ed. Zyskowicz: Vastaanottokeskuksia!) — vastaanottokeskuksia — on
monella, monella muullakin paikkakunnalla, ja siellä on kuntia,
jotka ovat vaikeassa taloudellisessa asemassa. On väärin,
että nyt avataan uusi piikki, että kuntien kustannuksella
voidaan sitten näitä asioita hoitaa, kun se voitaisiin
nyt justiinsa hoitaa kuntoon eikä jäädä odottelemaan
ja katsomaan, miten tässä käy. Eihän
tätä asiaa näin pidä hoitaa.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Tässä ei avata kuntien uutta
piikkiä. Tässä valtio omin toimin pyrkii
siihen, että kun kielteinen päätös
on tullut, ja se tulee muutamassa päivässä,
niin sen jälkeen Suomeen ei sitten tarpeettomasti enää tulla.
Jos tämä järjestelmä sillä lailla
vuotaa — käytän sanaa "vuotaa" — että kun
valtio kielteisen päätöksen jälkeen
sanoo, että nyt lähdette maasta, me emme enää maksa
teidän toimeentuloanne, ja nämä ihmiset,
jotka ovat siis aiheettomasti hakeneet turvapaikkaa ja saaneet kielteisen
päätöksen, jäävätkin
maahan ja ryhtyvät saamaan kuntien maksamaa toimeentulotukea,
silloin meidän pitää lainsäätäjinä puuttua
asiaan ja muuttaa lakeja niin, että tämä järjestelmä ei
vuoda, vaan se alkuperäinen tavoite, että perusteettomat
hakemukset vähenevät ja poistuvat, saavutetaan.
Eli jos kunnat tähän tilanteeseen joutuvat, niiden
pitää antaa pelkästään
menolippu eikä mitään muuta tukea.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan puhemies
Sauli Niinistö.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Yhdyn täysin niihin mielipiteisiin,
mitä tässä on esitetty siitä,
että todelliset ratkaisut näihin ongelmiin, mitä tällä lakiesityksellä nyt
pyritään hoitamaan, löytyvät
vain näitten lähtömaitten tilanteita
parantamalla.
Mutta uskon myös vahvasti siihen, että tällä lakiesityksen
mukaisella esityksellä, unionin kansalaisten jättämisellä vastaanottopalvelujen ulkopuolelle,
on erittäin vahva signaalivaikutus, jonka seurauksena valtaosa
bulgarialaisista ja romanialaisista turvapaikanhakijoista jättäisi
kokonaan tulematta Suomeen. Erityisesti tässä kannattaa
vielä huomata se, että tällä muutoksella
todennäköisesti torjuttaisiin erityisesti turvapaikanhakua
useaan kertaan peräkkäin.
Sitten tämä pelko siitä, että kunnat
ovat pelänneet tämän muutoksen vaikutuksia
sosiaalimenoihin. On edelleen muistettava se tosiasia, että varattomat
unionin kansalaisethan voivat tulla Suomeen ja kääntyä kuntien
sosiaalitoimen puoleen eikä siihen voida puuttua turvapaikanhakijoiden
vastaanottojärjestelmää muuttamalla.
Eli rajaamalla unionin kansalaiset vastaanottopalvelujen ulkopuolelle
poistetaan yksi ylimääräinen vetotekijä tulla
Suomeen.
Mutta on myös aivan totta, että tätä lainmuutoksen
vaikutusta on todella seurattava tarkoin, ja jos nähdään,
että näihin asetettuihin tavoitteisiin ei sitten
päästä, ja jos kunnille aiheutuu odottamattomia
kustannuksia, niin on selvää, että tähän
tilanteeseen sitten on puututtava ja tarvittaessa muutettava lakia.
(Ed. Zyskowicz: Sitten pitää sitä lakia
muuttaa!) — Niin, lakia on tarvittaessa sitten syytä muuttaa.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Turvapaikkapolitiikan pitää olla
tiukkaa mutta ehdottoman inhimillistä. Mielestäni
tämä hallituksen esitys ja hallintovaliokunnan
mietintö edustavat kyllä tätä linjaa,
jota pidän perusteltuna. Tässä on kysymys
EU-maiden ja eräiden muiden maiden eli Islannin, Liechtensteinin, Norjan
ja Sveitsin kansalaisista, jotka hakevat turvapaikkaa Suomesta.
Tällaisen tilanteen ei pitäisi olla edes mahdollinen
siinä mielessä, että on aivan käsittämätöntä,
että EU-maissa olisi kansalaisia, joilla olisi tarve hakea
turvapaikkaa toisesta EU-maasta. Kaikki EU-maat ja nämä muut maat,
jotka tässä mainitsin, ovat myös Euroopan ihmisoikeussopimukseen
sitoutuneita, ja jo sen pitäisi todistaa siitä,
että niissä maissa ei ole sellaisia ihmisoikeusrikkomuksia,
jotka aiheuttaisivat perusteet hakea turvapaikkaa toisesta EU-maasta
tai esimerkiksi Suomesta. Näin kuitenkin on tapahtunut.
Hallituksen esityksessä olivat nämä luvut
niistä määristä, joita on turvapaikanhakijoina
muista EU-maista, lähinnä täällä mainituista
Romaniasta ja Bulgariasta, Suomeen tullut viime aikoina, ja ne luvut
kertovat, että Suomi on syystä tai toisesta ollut
houkutteleva maa näille tulijoille. Siksi on perusteltua,
että tähän tartutaan, ja on hyvä, että tämä esitys
nyt saadaan vietyä läpi ja näin korjattua
tämä ongelma, joka meillä on olemassa.
Herra puhemies! Kun Romanian ja Bulgarian jäsenhakemusta
käsiteltiin taannoin viime kaudella eduskunnan suuressa
valiokunnassa, esitin silloin, että kuulisimme siellä asiantuntijana
silloista Euroopan neuvoston ihmisoikeustarkkailijaa Gunnar Janssonia,
ja niin myös tapahtui. Jansson kertoi meille silloisesta
tilanteesta Slovakiassa ja vertasi sitä sitten Romanian
ja Bulgarian tilanteeseen, jotka olivat hakemassa jäsenyyttä.
Tuolloin tuli selväksi, että Slovakiassa romanien
asema oli tavattoman huono, vaikka maa oli ollut unionin jäsen
jo jonkin aikaa. Jansson oli käynyt Romaniassa ja Bulgariassa
ja tutustunut myös siellä romanien asemaan ja
kertoi yksiselitteisesti, että romanit elävät
noissa maissa slummeissa. Slummeissa ihmisillä ei ole osoitetta,
ja kun heillä ei ole osoitetta, he eivät voi saada
sosiaaliturvatunnusta, ja kun ei ole sosiaaliturvatunnusta, heillä ei
ole kansalaisoikeuksia, ei oikeuksia mihinkään
etuuksiin eikä myöskään mihinkään
velvollisuuksiin. Näin ollen Jansson totesi, että nuo
maat eivät täytä Euroopan unioniin liittymisen
ehtoja, Kööpenhaminan kriteereitä. Tämä oli
yksiselitteinen tieto meille, jonka suuri valiokunta sai ja kirjasi
myös mietintöönsä, mutta siitä huolimatta
Suomikaan ei tähän asiaan hallitustasolla puuttunut
eikä mikään muukaan unionimaa eikä komissio.
Niinpä nuo maat, Romania ja Bulgaria, pääsivät
tuossa tilanteessa Euroopan unionin jäsenmaiksi, ja tilanne
on näkynyt sen jälkeen sitten pysyvänä ongelmana.
Siellä eivät todellakaan ihmisoikeudet ole kohdallaan
näiden ihmisten osalta. Köyhyys on oma ongelmansa,
mutta myös muut oikeudet ovat ala-arvoisia. Tämä on suuri
häpeä sekä Euroopan neuvostolle että Euroopan
unionille, että tällaisia ihmisiä, joita
ei itse asiassa tavallaan tunnusteta olevan olemassakaan, jotka
kuitenkin ovat olemassa, on Euroopan unionin alueella jopa miljoonamäärin.
Ongelmat, jotka aiheuttavat näiden ihmisten tulon Suomeen,
ovat todellakin siellä lähtömaissa. Siellä pitää Euroopan
unionin vaikuttaa niin, että korjauksia tehdään
ja näin saadaan hallintaan tämä asia.
Tämä koskettaa myös Suomessa ulkomaalaispolitiikkaa,
pakolais- ja turvapaikanhakijapolitiikkaa. Kansan hyväksyntää ei
voida saada silloin, kun tällainen tilanne on EU:n sisällä,
ja toisaalta kansan laajan osan hyväksyntä meidänkin
politiikallemme on kuitenkin tarpeen. Muutoin syntyy muukalaisvihaa,
joka on aina tuomittava. Rasismia emme voi hyväksyä.
Herra puhemies! Totean, että meillä on syytä olla
samat edut kuin muissa EU-maissa näille turvapaikanhakijoille,
niin sanotuille muukalaisille, samat kuin muissa maissa, jolloin
emme ole houkutteleva maa, ja toisaalta meillä ei pidä olla näille
parempia etuja kuin on Suomen kansalaisille, mutta ei myöskään
heitä pidä millään tavalla sortaa
eikä heidän päälleen lastata
ylimääräisiä taakkoja tai vaatimuksia.
Tältä pohjalta, uskon, tässä voidaan
päästä parempaan tulevaisuuteen, mutta
seurantaa tämä todella tarvitsee ja Suomenkin
hallituksen todella aktiivista toimintaa Euroopan unionissa köyhyyden
ja syrjäytymisen ja näiden ongelmien poistamiseksi.
Lenita Toivakka /kok:
Arvoisa puhemies! Tällä kaudella on hallintovaliokunnassa
käsitelty useita ulkomaalaislain ja maahanmuuttoon liittyviä muutosesityksiä,
joista monilla on juuri pyritty parantamaan sitä, että perusteettomia
turvapaikkahakemuksia ei maahamme enää niin paljon
tulisi. On todellakin niin, että Suomen turvapaikkajärjestelmän
ei tule houkutella maahan hakijoita, jotka ovat perusteettomia,
ja erityisesti nyt tämä käsittelyssä oleva
asia, jossa pyritään vähentämään
EU-maista tulevia hakemuksia, on äärettömän
odotettu.
Viime vuonnakin näitä hakemuksia EU-maiden
sisältä tuli 800, ja kaikki saivat kielteisen päätöksen.
Ja on huomattavaa todellakin se, että ainoastaan Belgia
Suomen rinnalla oli maa, johon näitä hakemuksia
tuli näin paljon. Eli näitä vetovoimatekijöitä on
pyrittävä vähentämään,
ja on tärkeää nyt, että tämä laki
toimii tällaisena signaalivaikutuksena, jolla todella tätä vetovoimaa
vähennetään.
Hallintovaliokunta edelleen valiokuntatyöskentelyssään
paransi tätä esitystä, ja on erittäin hyvä,
että päädyttiin siihen, että edellytetään,
että jatkossa tarkistetaan asetusta niin, että turvapaikanhakija
vastaanoton piirissä ei enää saa tukea rahana
vaan nimenomaan vain perustarpeet tyydytetään.
On myös erittäin tärkeää,
että tämä käsittely todella
nopeutetaan ja että ne käytännössä saadaan
hoidettua tämän 1—3 vuorokauden aikana, jolloin
tämä maassa olo ei sitten pitkity eikä sitä kautta
tule kustannuksia. On tärkeää, että me saamme
näitä kustannuksia alemmaksi, koska se on keino
sitten suunnata näitä resursseja sinne, missä niitä todella
tarvitaan, eli niille, jotka sen turvapaikan meiltä saavat
ja jotka tarvitsevat sitten kotouttamistoimenpiteitä ja
kielikoulutusta ynnä muuta. Eli se, että me nyt
joudumme rahaa suuntaamaan tällaiseen tarkoitukseen, on
täysin nurinkurista, ja monet suomalaiset, suurin osa, tämän
tuomitsevat.
Tällä esityksellä toivottavasti ehkäistään
myös ihmiskauppaa ja ehkäistään
rikoksia, joita tähän toimintaan on saattanut
liittyä. Tällä esityksellä on
riskinsä ...
Puhemies:
Nyt pitäisi ehkä siirtyä tänne.
... ja asiantuntijoiden huolenaihe on se, että kustannusvastuu
saattaa siirtyä kunnille, ja tätä tilannetta
on seurattava.
Kimmo Sasi /kok:
Kunnioitettu puhemies! Meidän pitää ymmärtää se,
että Euroopan unionissa meillä on omantyyppisensä järjestelmä, meillä on
kansalaisten, ihmisten vapaa liikkuvuus unionin sisällä.
Jokainen EU-maan kansalainen voi siirtyä toiseen EU-maahan
ja toimia siellä, hankkia itselleen työtä tai
ammatin ja työskennellä siellä. Tämä tarkoittaa
myöskin sitä, että kun siirrytään
toiseen Euroopan unionin jäsenmaahan, niin periaatteessa
lähtömaa kolmen kuukauden ajan vastaa kyseessä olevan
henkilön sosiaaliturvasta ja itse periaatteessa pitää pitää huolta
siitä, että on riittävät varat
toimeentuloa varten tässä toisessa EU-maassa.
Näissä olosuhteissa, arvoisa puhemies, voidaan
hyvin kysyä, mihinkä tarvitaan EU:n sisällä turvapaikkahakemusta.
Voit siirtyä omasta maastasi, omista olosuhteistasi, toiseen
paikkaan, tehdä siellä työtä ja
hankkia oman elannon. Ja näin ollenkin on hyvin ymmärrettävää se,
että Euroopan unionissa on perussopimuksen pohjalta tehty
pöytäkirja, jossa todetaan, että kaikki EU-maat
ovat turvallisia maita, ja tästä syystä turvapaikkaa
välttämättä ei tarvita Euroopan
unionin alueen sisällä. Meillä on jopa
eräitä maita, kuten muun muassa Irlanti, jossa
turvapaikkahakemuksia ei käsitellä lainkaan. Ja
tämä on tietyllä tavalla mielestäni
varsin ymmärrettävää lähtökohtaisesti.
Kuitenkin Suomessa tietysti halutaan kantaa erittäin
vahvaa huolta oikeusturvasta, ja sinänsä, jos
joku EU-kansalainen tulee Suomeen ja vaatii turvapaikkaa, mielestäni,
henkilökohtaisesti olen sitä mieltä,
on kuitenkin perusteltua, että turvapaikkahakemus käsitellään.
Mutta mielestäni tällainen hakemus voidaan aivan
hyvin käsitellä 24 tunnissa, yhdessä vuorokaudessa,
ja katsoa, onko tämän henkilön osalta
aivan erityisiä poikkeuksellisia syitä, ja jos
on, sen jälkeen asia voidaan viedä tarkempaan
tutkintaan ja selvittää, mitä ne voivat
olla. Mutta meillä on kuitenkin varsin hyvä käsitys
olosuhteista eri EU-maissa, ja tältä osin aika
helppoa on tehdä hyvinkin nopeita päätöksiä,
joissa voidaan tehdä päätös
siitä, että oikeutta turvapaikkaan ei ole, kuten
käytännössä kaikissa tapauksissa
Euroopan unionin sisällä on varsinkin niiden henkilöiden
osalta, jotka ovat Suomesta hakeneet turvapaikkaa.
Mielestäni on myöskin luonnollista, että kun turvapaikkaa
haetaan, niin tietysti henkilö voidaan ottaa säilöön
tässä yhteydessä, ja silloin aivan hyvin
riittää se, että henkilö saa
majapaikan tuossa tilanteessa ja myöskin sitten ruokaa
itselleen. Mutta tarvetta sille, että annettaisiin muita sosiaalisia
etuuksia tai että annettaisiin rahaa, mielestäni
ei ole. Välttämättömän
toimeentulon ja suojan takaa jo se, että saa ruuan ja asunnon noiksi
muutamiksi päiviksi tai ehkä vuorokaudeksi, jona
aikana ratkaisu voidaan kaiken kaikkiaan tehdä. Ja sen
jälkeen, kun ratkaisu on tehty, on mielestäni
oikein, että ei odoteta 30:tä päivää,
vaan jos henkilöllä ei ole omia varoja, niin tässä tilanteessa
henkilö on syytä poistaa mahdollisimman nopeasti
ja tässä tapauksessa 7 päivän
kuluessa Suomesta, ja asia on tällä tullut kuitatuksi.
Jos henkilöllä tuon 7 päivän
aikana ei ole omia varoja, niin mielestäni tänäkin
aikana lähtökohdan pitäisi olla se, että henkilö hakee
omilta läheisiltään, pyytää pikasiirtona
rahaa toimeentuloonsa Suomessa. Jos se ei ole mahdollista, henkilön
pitäisi kääntyä oman maansa
lähetystön puoleen ja pyytää,
että oman maan lähetystö vastaa hänen
sosiaaliturvastaan sinä aikana, kun hän on Suomessa,
ennen kuin hän palaa kotimaahansa.
Jos tämäkään ei jostakin
syystä ole mahdollista, siinä tapauksessa Suomen
viranomaisilla on mielestäni velvollisuus antaa turvaa
kyseessä olevalle henkilölle, mutta se turva on
vain välttämättömintä selviytymisen
turvaa, mikä tarkoittaa siinäkin tilanteessa sitä,
että kukaan ei talvella saa joutua ulos, jossa hän
paleltuisi ja menehtyisi ollessaan ulkona ilman kattoa pään
päällä, tai jos hänellä ei
ole lainkaan varjoja, että hän saisi siinä määrin
ravintoa, että hän kykenee selviytymään
noina päivinä, joina hän on Suomessa, myöskin
ravitsemuksellisesti, ja tällä tavalla henki ei
vaarannu eikä myöskään terveys,
että ruokaa on siinä määrin
riittävä ja tarpeellinen määrä.
Herra puhemies! Ongelmahan oikeastaan näissä tapauksissa
on se, että ihmiskauppa on yksi suuria syitä,
miksi Suomeen tulee henkilöitä, jotka hakevat
turvapaikkaa. Eli tullaan tänne, tiedetään,
että Suomessa saadaan rahaa ja sitä kautta voidaan
maksaa niille, jotka järjestävät sitten
matkan Suomeen. Ja tietysti voi sanoa, että tällaisen
toiminnan kannustaminen ei ole missään tapauksessa
hyväksyttävää, ja tietysti on kaksi
keinoa, millä siihen voidaan puuttua.
Toinen on se, että nähdään
ja osoitetaan, että Suomesta ei saa rahaa, jolla voidaan
näille ihmiskauppiaille maksaa heidän korvauksensa.
Ja toinen on sitten tietysti se, että puututaan lähtömaissa
olosuhteisiin, että ihmisillä ei ole halukkuuttakaan
ajautua ihmiskaupan järjestäjien uhriksi vaan
että olosuhteet ovat sellaisia, että ihmisen kannattaa
tehdä omassa maassaan ja omalla kotialueellaan työtä ja
tällä tavalla hankkia itselleen riittävä elanto.
Ja tältä osin on erittäin tärkeätä, että Suomi
edelleen jatkaa voimakkaita ponnisteluja siinä suhteessa,
että kiinnitetään huomiota romanien tilanteeseen
erityisesti Romaniassa ja Bulgariassa ja pyritään
pitämään huolta siitä, että heillä on
riittävä toimeentulo näissä maissa.
On tärkeätä myös, että EU-rahastojen
varoja käytetään tämän
tyyppisiin hankkeisiin, joilla voidaan edistää juuri
tämän ongelman ratkaisemista, koska uskon, että siitä on
hyötyä kaikille Euroopan unionin maille.
Tapani Tölli /kesk:
Arvoisa puhemies! Muutama kommentti tähän
käytyyn keskusteluun.
Ensinnä, ed. Tennilä otti esille sen, onko
Suomi puuttunut EU:ssa tähän asiaan. On puuttunut. Viimeksi
viikko sitten Cosacin kokouksessa, jossa olin läsnä,
Suomen edustajat ottivat tämän asian esille, ja
on puututtu monta muuta kertaa, mutta onko puututtu riittävästi,
sitä tietysti voi aina arvioida. Tämä on
EU:ssa varmasti sellainen yhteinen asia, johon täytyy tarttua
voimakkaammin. Se kohtelu, minkälaisen kohteena romanit
ovat muutamissa maissa, ei ole hyväksyttävää.
Arvoisa puhemies! Tämän lakiesityksen vaikutus
on varmasti ennalta ehkäisevä. Uskon, että se
vaikuttaa nyt merkittävästi perusteettomien turvapaikanhakijoiden
määrään. Tässä on
ollut väärä mielikuva näillä turvapaikanhakijoilla
tilanteesta. He ovat ajatelleet, että tämä turvapaikan
hakemismenettely on keino toimeentulon parantamiseksi. Siihen tämä turvapaikan
hakemismenettely ei ole tarkoitettu. Siksi nämä muutokset
on tehtävä. Monilla niillä hakijoilla,
jotka ovat useampaan kertaan tätä hakeneet, on
juuri se ajatus, että he ovat muutaman kuukauden Suomessa
ja toimeentulo on turvattu ja parhaassa tapauksessa pystyy jopa
lähettämään rahaa. Nyt tämä asia
täytyy hoitaa toisella tavalla. Ei turvapaikan hakemismenettely
ole tätä varten tarkoitettu.
Toinen asia on sitten se, että romanien elinolosuhteita
on parannettava ja siihen kohdennettava apua muuten, mutta se apu
ei tule tätä kautta. Ja sekin vielä,
että matkakustannukset Bulgariasta Suomeen ovat varsin
merkittävät ja oleskelu täällä ei
tuo sitä ratkaisua. Nyt tämä tilanne
tämän lainmuutoksen myötä muuttuu.
On luonnollista ja tässäkin yhteydessä syytä todeta,
että tähän sisältyy paljon inhimillisiä tekijöitä.
Aina kun on kysymys turvapaikanhakijoista, on kysymys ihmisistä ja
käsitellään ihmisten asioita. Mutta on
tärkeä huomata ja arvioida se, millä tavalla
apu parhaalla tavalla voidaan kohdentaa niin, että se vaikuttaa,
ja paras tapa on yhteisesti EU:n sisällä puuttua
tähän ongelmaan. Turvapaikkamenettely ei ole se
ratkaisu, ja siksi tähän on puututtu.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Köyhyys on levinnyt läpi
maailman. Maailmanlaajuinen lama ja ilmastonmuutos ovat entisestään
pahentaneet useiden alueiden heikkoa tilannetta. Teollistuneissakin
maissa työttömyys ja matalapalkkaiset tilapäiset
työt ovat lisääntyneet ja laajat väestöryhmät
syrjäytyneet yhteiskunnasta. Kotimainen ostovoima on romahtanut kaikkialla,
ja valtiot ovat joutuneet supistamaan sosiaalisia ohjelmiaan niin
kehitysmaissa kuin vauraissa länsimaissa. Epätasa-arvoinen
talousjärjestelmä kaventaa entisestään
kaikkein huonoimmassa asemassa olevien, kuten esimerkiksi lasten
ja naisten, oikeuksia ja mahdollisuuksia parempaan elämään.
Kasvavat elintasoerot, köyhyys, konfliktit ja ilmastonmuutos
tuovat edelleen jatkuvan muuttovirran Eurooppaan. Siltä mikään
EU-jäsenmaa ei pysty piiloutumaan. Kuitenkin nykypäivän muukalaisvastainen
kulttuuri tuntuu kaihtavan sitä ajatusta, että jokaisella
ihmisellä on oikeus etsiä parempaa elämää.
Onko meidän yhteiskunnassamme ihmisillä oikeus
etsiä parempaa?
Toivoisin kyllä sydämestäni, että suuresti
arvostamani edustajakollega Zyskowicz pitäisi samanlaisen
liekehtivän ja lähimmäisenrakkautta uhkuvan
puheenvuoron suomalaisista köyhistä, asunnottomista,
leipäjonoissa seisovista ja sanoisi täällä,
että oma pesä on myös laitettava kuntoon.
Me olemme myös EU-jäsenmaa. Ei ole kunniaksi Suomellekaan,
että meillä on kansalaisia, joilla ei ole asuntoa
eikä riittävää toimeentuloa.
Kysyn: onko tämä se hyvinvointivaltion malli,
jota myydä, markkinoida eteenpäin muille, jos
meidän täytyy seisottaa satoja ihmisiä leipäjonoissa?
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kollegat! Ajattelin
paikaltani lausua vielä muutaman ajatuksen, mutta ed. Kyllönen käytti
haastavan puheenvuoron, johon vastaaminen edellyttää tänne
pönttöön tulemista ja muutaman lisäminuutin
käyttämistä.
Mitä ensinnäkin tulee tähän
hallituksen esitykseen, niin jos arvon kollegoilla on tilaisuus
lukea hallituksen esitykseen sisältyvä kansainvälinen
vertailu, niin näette, minkälaisia hyväntahtoisia
hölmöjä me suomalaiset tässä asiassa olemme,
vai pitäisikö sanoa, olemme olleet, koska nyt
olemme korjaamassa lainsäädäntöä.
Mikään muu Euroopan unionin jäsenmaa,
ei myöskään Belgia, johon on viitattu,
ei suhtaudu yhtä löperösti EU-maista
ja tässä tarkoitetuista vastaavista maista tuleviin
turvapaikkahakemuksiin. Mikään muu jäsenmaa
kuin Suomi ei tarjoa niin tuntuvaa taloudellista tukea unionin jäsenmaista tulevien
kansalaisten turvapaikkahakemuksiin.
Ja kun näin on, niin ei tarvitse ihmetellä,
että mihinkään muuhun maahan kuin Suomeen
ei ole tullut niin paljon Euroopan unionin kansalaisten tekemiä turvapaikkahakemuksia.
Siis Suomeen on tullut enemmän kuin mihinkään
muuhun EU-jäsenmaahan. On se vähän ihmeellistä,
kun meillä viitataan, että kun me olemme tässä Geneven sopimuksessa
ja kun me olemme näissä ja noissa ihmisoikeussopimuksissa,
niin me emme muka muuten voi toimia. Mites nämä Irlannit
ja Ranskat ja kaikki muut, jotka ovat aivan samoissa sopimuksissa
kuin mekin, mitenkäs ne voivat sitten toimia aivan toisin,
vähemmän hölmösti kuin mitä me
toimimme?
Minä kiinnitin näihin EU-kansalaisten turvapaikkahakemuksiin
kriittistä huomiota jo jonkun aikaa sitten tässä salissa,
ja Hufvudstadsbladetissa minut leimattiin rasistiksi sillä perusteella. Tervetuloa
rasisteiksi te kaikki muut, jotka olette nyt korjaamassa tätä epäkohtaa,
ja hyvä, että tämä epäkohta
korjataan, koska, kuten täällä monessa
puheenvuorossa on todettu, jos halutaan ja kun halutaan vahvistaa
kansalaisten luottamusta Suomen maahanmuuttopolitiikkaa kohtaan
ja sen hyväksyntää kansalaisten keskuudessa,
niin kyllä se vaatii tällaisiin ilmeisiin epäkohtiin puuttumista.
Toinen iso ongelma tällä hetkellä Suomen maahanmuuttopolitiikassa
liittyy perheiden yhdistämissäännöksiin.
Mikään muu maa maailmassa ei samalla tavalla kuin
Suomi maksa suojelun tarpeen perusteella oleskeluluvan saaneiden
henkilöiden perheiden yhdistämistä asianomaiseen
maahan kuin Suomi.
Meidän perheenyhdistämispolitiikka ja käytännöt
ovat tällä hetkellä karkaamassa käsistä. Meillä on
tuhansia perheenyhdistämishakemuksia tällä hetkellä käsittelyssä Maahanmuuttovirastossa,
ja ellemme hyvin pian puutu näihin perheenyhdistämiskäytäntöihin
ja menettelyihin, me olemme vielä suurissa ongelmissa näiden
asioiden kanssa. Tämä on meidän maahanmuuttopolitiikassamme
selvä, ilmeinen epäkohta, johon on puututtava,
josta olen muissa yhteyksissä tästä pöntöstä puhunut
pitempään, eikä siitä nyt sen enempää.
Odotan hallitukselta toimenpiteitä.
Mitä sitten tulee ed. Kyllösen puheenvuoroon,
on totta, ed. Kyllönen, että meillä Suomessa
on asunnottomia ihmisiä, meillä Suomessa on köyhiä ihmisiä,
meillä Suomessa on ihmisiä, jotka elävät
olosuhteissa, jotka eivät ole tyydyttäviä.
Mutta te nuoremmat saatatte oikeasti kuvitella, että Suomessa
on tänä päivänä köyhempiä ihmisiä kuin
joskus aikaisemmin, koska silloin aikaisemmin, esimerkiksi 1960-luvulla,
meillä ei ollut leipäjonoja. Minä voin
teille nuoremmille kertoa, että silloin 1960-luvulla tai
1950-luvulla tai 1940-luvulla tai aikaisemmin Suomessa olevat köyhät
ihmiset olivat köyhempiä ja kärsivät muun
muassa aliravitsemuksesta, toisin kuin tämän päivän
köyhät suomalaiset.
Ei tässä ole kuin pari päivää,
kun kuuntelin radiossa jotain tällaista Ylen arkiston helmissä olevaa
keskustelua, jossa 1960-luvun kesäsiirtoloista, joita järjestettiin
siis kansakouluikäisille lapsille, kerrottiin, että ne
olivat vielä 1960-luvullakin ja luonnollisesti jo 1950-luvulla
tärkeitä näille lapsille, koska he kärsivät
aliravitsemuksesta ja näissä kesäsiirtoloissa
nämä lapset saivat kunnolla ruokaa.
Eli en halua puolustella tämänhetkistä tilannetta,
mutta haluan torjua sen väärän käsityksen, että tämän
päivän Suomessa köyhät ihmiset
olisivat köyhempiä kuin aikaisemmin sen takia,
että Suomessa ei silloin 1960-luvulla ollut leipäjonoja.
Ei todellakaan ollut, mutta se ei kerro mitään siitä,
että tämän päivän köyhät
olisivat köyhempiä kuin silloin.
Mitä asuntopolitiikkaan tulee, kun olin kerran täällä puhunut
näistä asioista, niin silloinen kansanedustajakollega,
muistaakseni Maria Kaisa Aula, sanoi, että minun pitäisi
mennä perehtymään Jakomäessä ja
muualla Helsingin lähiöissä olevien ihmisten
tilanteeseen, etten puhuisi täällä niin
kuin puhun, ja niinpä eräs sanomalehti sitten
vei minut Jakomäkeen tutustumaan siellä olevien
vähävaraisten ihmisten asumisolosuhteisiin ja
elinolosuhteisiin. Kun siellä kysyin sitten, kun tapasimme
ihmisiä siinä pihalla, kuinka moni nelihenkinen
perhe täällä asuu yksiössä,
kuten asui meidän nelihenkinen perheemme 1950-luvun Suomessa
yksiössä ja 1960-luvun Suomessa, niin vastaus
oli, että ei kukaan. Siis ei yksikään nelihenkinen
perhe kaupungin vuokrataloissa asu yksiössä, eikä pidäkään
asua, koska juuri sen vuoksi me ja meidän vanhempamme ovat
ponnistelleet, että Suomessa elintaso on noussut ja ettei
köyhienkään ihmisten, nelihenkisten perheiden
tarvitse asua yksiössä, kuten meidän
perheemme asui vielä 1950-luvun ja 1960-luvun Suomessa.
Eli taas kerran, viestini ei ole se, ettei Suomessa olisi köyhiä,
vähävaraisia ihmisiä, joiden elinolosuhteissa
on paljon parantamisen varaa. Viestini on se, että teidän
nuortenkaan ei pidä sentään kuvitella,
että tämän päivän köyhät
Suomessa elävät puutteellisemmin kuin mitä aikaisempien vuosikymmenten
köyhät elivät.
Merja Kyllönen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Kyllösellä ei ole minkäänlaista
epämääräistä harmaata
aluetta siinä asiassa, että kuvittelisin, että köyhyys
olisi ollut jollakin tapaa vähempiarvoista aiemmin. Mutta sen
sijaan nuorena kansanedustajana olen huolestunut siitä,
että vaikka elintaso nousee, ajat paranevat, meillä on
rahaa enemmän kun koskaan, niin me emme pysty laittamaan
asioita siihen tärkeysjärjestykseen, että nämä asiat
korjataan, että suomalaisessa hyvinvointiyhteiskunnassa
kenenkään ei tarvitsisi olla niin köyhä,
että pitäisi mennä leipäjonoihin,
tai tarvitsisi olla niin köyhä, ettei ole asuntoa,
tai niin syrjäytynyt, ettei ole asuntoa. Ja siihen haasteeseen
minä haastan myös teitä kokoomuslaisia
kollegoita vastaamaan, että me yhdessä poliittisesti
hoidamme nämä asiat vihdoin ja viimein kuntoon.
Esko-Juhani Tennilä /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowiczille toteaisin tästä köyhyyskeskusteluosuudesta,
minkä hän tähän loppuun oli
liittänyt, sen, että köyhyys on suhteellinen
käsite. Se on aina sitä ollut, se tulee aina niin
olemaan. Kivikauteen verrattunahan kaikki elävät
nyt hyvin. (Ed. Zyskowicz: Myös 1950-lukuun verrattuna!) — 1950-luvullakin
me köyhät olimme todella köyhiä,
tiedän kyllä mistä te puhutte. — Mutta
jos tämä suhteellisuus jätetään
pois, se hukkaa tämän olennaisen asian eli eriarvoisuuden
kasvun, joka voi tapahtua samaan aikaan, kun yleensä vaurastuu
koko meininki. Kysymys on myös siitä, että tarpeet kasvavat.
Niillä välttämättömyyksillä,
joilla joskus selvittiin, ei tänään enää selvitä.
Esimerkiksi laajakaista on nyt välttämättömyys
jokaisessa kodissa, jos meinataan olla mukana nykyelämässä,
ja se maksaa. Se maksaa sitä paitsi maaseudulla paljon
enemmän kuin taajamien keskustoissa, ja siitä tulee
sitä eriarvoisuutta.
Siis tarpeet kasvavat, jotta voi elää täysipainoista
elämää. Se on tämän
yhteiskunnallisen kehityksen todellinen luonne, ja tätä ei
saa sivuuttaa, niin kuin se tahtoo jäädä sivuun,
kun mietitään sitä köyhyyttä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä lainsäädäntö kohdistuu
ja tämä keskustelu kohdistuu erityisesti romaniväestöön,
joka omissa kotimaissaan, Bulgariassa, Romaniassa, on todella väärin
kohdeltua, ja he lähtevät etsimään parempaa
elämää. Se, että kysymyksessä on
EU-maa, on tietysti ennen muuta myös siitä johtuva asia,
että nämä maat on otettu mukaan yhteisöön ennen
kuin esimerkiksi tämä romaniongelma on selvitetty.
Tämä on yksi näkökohta.
Toinen näkökohta on se, että romaneja
on aina lähes kaikkialla vainottu. Ei ole kovinkaan uusi uutinen
se, että esimerkiksi Ruotsi-Suomessa romanin saattoi vielä 1700-luvun
puolivälin aikaan tappaa joutumatta tästä vastuuseen,
(Ed. Mustajärvi: Ei pidä paikkaansa! — Ed.
Zyskowicz: Yhtään tapausta ei tiedetä!) — Mutta
lainsäädäntö tämän
mahdollisti joka tapauksessa. — Samoin kolmannen valtakunnan
aikana heidät luettiin ei-arjalaiseen väestöön
ja heidän kohtalonsa oli sen mukainen.
Eli tämä kansa on ollut vainon kohteena ja
syrjinnän kohteena. Mutta nyt tällä hetkellä se
tosiasia Suomessa, että kantaväestö vertaa
omaa tilannettaan maahanmuuttajiin, on tietysti siinä mielessä ongelmallinen,
jos kantaväestöllä on köyhyyttä,
työttömyyttä ja ongelmia, ajatellaan pienituloisia
eläkeläisiä jne. Eli meidän
pitää todellakin ratkaista omat kotoiset ongelmamme, köyhyys,
työttömyys, ja tällä tavalla
myös sitten poistaa se, että jollekin tulee mieleen
se, että hänen huonon asemansa syy on maahanmuutossa, mitä se
kuitenkaan ei ole.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Yritin äsken saada otetta ed. Zyskowiczin,
voisiko sanoa, purkaukseen ja tunteisiin, jotka sinällään olivat
kaikki ihan asiaa. Olin eilen Tuusulassa ja kävin tutustumassa
siellä Tuusulan alueen 1900-luvun alkuun ja myös
niihin asuntoihin, joissa köyhälistö asui
ja eli, muun muassa Aleksis Kiven viimeisten elinvuosien aikoina
olleisiin asuntoihin. Varmaan meistä kukaan ei haluaisi elää sellaisessa
köyhyydessä ja sellaisissa olosuhteissa, missä sen
ajan ihmiset asuivat. Mutta se ei anna meille kuitenkaan oikeutta
siihen, ettei meidän pitäisi puuttua tänä päivänä yhteiskunnalliseen
köyhyyteen, puhumme me sitten suomalaisista tai romanialaisista,
koska köyhyys sinällään on jo
suuri yhteiskunnallinen ongelma, joka ei luo tulevaisuuteen meille
hyvinvointia, ei meille, ihmisille, jotka rakennamme sitä,
joilla on elinolosuhteet paremmin, mutta ei myöskään niille
ihmisille, joidenka elinolosuhteet ovat heikommat.
Me tiedämme myös sen, että eriarvoisuus
yhteiskunnassa kasvaa. (Ed. Zyskowicz: Mihin aikaan verrattuna?)
Kun me puhumme lapsista ja nuorista, me tiedämme myös
sen, että niiden perheiden, jotka elävät
köyhyydessä, puhumme sitten maahanmuuttajista
tai puhumme sitten suomalaista, lapsilla ja nuorilla ei ole välttämättä samanlaiset
mahdollisuudet saada sellaista tulevaisuutta kuin parempituloisilla
ihmisillä. Tämä on meidän yhteinen
työsarkamme, jota uskon, että varmaan meillä kaikilla
on yhteinen tahto lähteä kehittämään.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Vaikka puheenvuorossani useamman kerran
sanoin, että en vertaa tämän päivän
köyhyyttä ja entisaikojen suomalaista köyhyyttä sen
takia, että haluaisin oikeuttaa tämän
päivän köyhyyden tai haluaisin oikeuttaa
sen, ettemme tekisi mitään tämän
päivän vähäosaisten hyväksi, niin
silti mielestäni ed. Anneli Kiljunen puheenvuorossaan lähti
torjumaan tätä perustetta, ja en siis esittänyt
sitä. En sanonut, että se, että 1950-luvulla
Suomessa olimme köyhempiä kuin köyhät
2010-luvun Suomessa, olisi joku peruste olla nyt panostamatta köyhyyden
torjuntaan ja köy-hien hyväksi tehtävään
työhön. En ole tätä mieltä.
Olen sitä mieltä, että ... — Tämä on
normaali puheenvuoro, eikö ole?
Puhemies:
Nyt puhutaan siis maahanmuuttajien kotouttamisesta.
Nimenomaan. — Olen siis sitä mieltä, että Romanian
ja Bulgarian ja muiden näiden maiden pitää panostaa
omien köyhiensä auttamiseen ja omien vähemmistöjensä,
esimerkiksi romanivähemmistön, elinolosuhteiden
parantamiseen, jotta nämä eivät koe turvapaikan
hakemista Suomesta joksikin vaihtoehdoksi, ja samalla me Suomessa
panostamme toki oman maamme köyhien olosuhteisiin, olivat
he sitten Suomeen tulleita maahanmuuttajia tai niin sanottuja kantasuomalaisia.
Kun, ed. Anneli Kiljunen, sanoitte, että eriarvoisuus
Suomessa on kasvanut, niin välihuutona kysyin, mihin aikaan
verrattuna. Onko esimerkiksi 1950-lukuun verrattuna eriarvoisuus
Suomessa nyt suurempaa kuin silloin? Halusin tällä kaikella
vain sanoa — ja, puhemies, tähän lopetan — että kun
puhumme tämän päivän ongelmista
ja niihin pyrimme paneutumaan ja puuttumaan, älkäämme
kuitenkaan antako sitä väärää käsitystä,
että ennen vanhaan Suomessa oli vähemmän
köyhyyttä, köyhät elivät
vähemmän huonosti tai että eriarvoisuus
Suomessa oli silloin pienempää.
Puhemies:
Nyt pysytään asiassa, siis maahanmuuttajien
kotouttamisesta on kysymys.
Tarja Tallqvist /kd:
Arvoisa puhemies! Nyt tuli tämmöinen käsky
pysyä asiassa. Nimittäin kyllä kuitenkin
haluaisin sanoa tähän köyhyy... En saa
sanoa? No, minä sanon kuitenkin.
Puhemies:
Minä vain esitin, että pysyttäisiin
asiassa.
Ensinnäkin turvapaikanhakijanhan EU:ssa pitäisi
perinteisesti olla tämmöinen, joka on hengenvaarassa
ja joka hakee poliittista turvapaikkaa tms. Nyt haetaan nälän
takia ja Suomesta, jossa myös on tätä köyhyyttä,
todella on köyhyyttä.
Sanoisin tästä köyhyydestä,
jos sitä nyt vertaa, että 1950-luvulla oli toivoa.
Silloin oli toivoa siitä, että mennään
parempaan, ja sen takia se oli erilaista. (Ed. Zyskowicz: Sepä lohdutti
yksiössä asuvaa perhettä?) — Kyllä se
lohdutti, uskoisin, sen takia, että silloin sai töitä,
oli töitä, oli toivoa, oli tulevaisuus. — Mutta
tänä päivänä, kun meillä on
köyhiä jo neljännessä sukupolvessa,
meillä on tämmöinen köyhyyden
rotu, ja se on vaarallista. Se on todella vaarallista. Toivoisin,
että nämä meidän turvapaikanhakijat
eivät joutuisi tähän samaan kastiin sillä lailla,
eli kyllä minustakin meidän pitää hoitaa
nämä meidän omat köyhät
ensin.
Ed. Zyskowicz, menkääs katsomaan tuonne Rääkkylään.
Siellä on köyhiä nuoria, jotka ovat kuin
zombeja, joilla ei ole yhtikäs mitään
muuta kuin että rajan takaa saa halpaa viinaa ja nappuloita
naamaansa. Siellä ei ole toivoa, mutta siellä on
samaa köyhyyttä kuin oli varmaan 1950-luvullakin.
Yleiskeskustelu päättyi.