Täysistunnon pöytäkirja 62/2011 vp

PTK 62/2011 vp

62. TIISTAINA 1. MARRASKUUTA 2011 kello 14.01

Tarkistettu versio 2.0

11) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi joukkoliikennelain ja maantieliikennelain liikenneyrittäjäkoulutuksesta annetun lain 3 ja 7 §:n muuttamisesta

 

Mikko Savola /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Kuljetusyrittäjät ovat tällä hetkellä suurten paineiden alla. Kustannusten nousu ja kilpailu kotimaan sisällä sekä ulkomaisten alan toimijoiden kanssa on tuonut haasteita ja hankaluuksia useille yrittäjille.

Tässä esityksessä ollaan ehdottamassa muutettavaksi joukkoliikennelakia ja maantieliikenteen liikenneyrittäjäkoulutuksesta annettua lakia. Laissa ehdotetaan säädettäväksi Euroopan parlamenttien neuvoston kansainvälistä linja-autoliikennettä koskevan asetuksen sekä liikenteenharjoittaja-asetuksen mukaisista toimivaltaisista viranomaisista ja asetusten muusta soveltamisesta. Esityksessä ehdotetaan lisäksi toimenpiteitä harmaan talouden estämiseksi. Lupaviranomaisten olisi vuosittain tarkastettava eri viranomaisilta saamiensa tietojen perusteella, täyttääkö liikenteenharjoittaja edelleen liikenneluvan saamisen edellytykset. Sen jälkeen lupaviranomaisten olisi ryhdyttävä ongelmatilanteissa toimenpiteisiin liikenneluvan peruuttamiseksi. Tässä yhteydessä yrityksiin voitaisiin tehdä tarkastuksia yritysten toimipaikassa. Nämä ehdotukset perustuvat pääasiassa EU:n mainittuihin asetuksiin.

Arvoisa puhemies! Mielestäni meidän olisi otettava vakavampaan keskusteluun myös ulkomailta, lähinnä idästä, Venäjältä, meille suuntautuva liikenne, joka kilpailee kotimaisten yrittäjiemme kanssa. Siellä täytyisi olla vähintään yhtä tiukat vaatimukset liikennepuolella kuin meidän omilla kotimaan yrityksillä. Me emme saa asettaa omia yrittäjiämme heikompaan asemaan, ja tämä koskee myös koulutusta.

Arvoisa puhemies! Tässä lakiesityksessä ollaan ehdottamassa myös vakavaraisuutta koskevan vaatimuksen kiristämistä, toimintakiellon huomioon ottamista lupaa peruutettaessa, muidenkin yrityksessä toimivien henkilöiden kuin liikenteestä vastaavan henkilön hyvämaineisuuden tarkastamista sekä hyvämaineisuuden tarkastelujakson pidentämistä, eli siis toisin sanoen valvontaa tullaan lisäämään.

Kuljetusyrityksen paineita kasvatetaan jatkuvasti, nyt jopa myös koulutukseen hakeuduttaessa. Näitä kustannuspaineita ei tulisi kuitenkaan lisätä yhtään nykyistä enempää. Polttoaineverotuksen nosto, työaikalainsäädäntö, niin sanotusti rehellisten kuljettajien alkolukot jne. ovat kaikki sellaisia tekijöitä, jotka eivät ainakaan alenna niitä kustannuksia eivätkä helpota kuljetusyrittäjien arkea. Niitä helpotuksia nimenomaan nyt tarvittaisiin niiden ainaisten kiristämisten sijaan.

Meidän on siis mielestäni kannettava huolta myös siitä, että meillä on jatkossakin kuljetusyrittäjiä Suomessa, että ne nuoret, jotka sukupolvenvaihdosten kautta ajattelevat, että voisivat kuljetusyrityksen perustaa, hakeutuvat koulutukseen ja heillä on tasavertaiset mahdollisuudet kilpailla Suomessa siitä, että voivat menestyksekkäästi omaa ahkeraa yritystoimintaansa harjoittaa. Byrokratian lisääminen on semmoinen asia, joka ei sitä ainakaan tuo. Toivon, että teemme sellaisia päätöksiä, että byrokratia ei ainakaan lisäänny.

Markku Mäntymaa /kok:

Arvoisa puhemies! Minä olen itse ollut semmoiset 15—20 vuotta lupalausuntojen antajana näissä liikennelupa-asioissa, ja on helppo yhtyä edustaja Savolan tuomiin ajatuksiin. Tuossa esityksessä on tuotu monia uusia asioita, mitkä varmasti tulevat avittamaan valvontapuolta. Niin kuin Savola kertoi, liikenneluvan saamisen edellytyksenä on hyvämaineisuus tänä päivänä liikenteestä vastaavalta henkilöltä mutta nyt ulotettaisiin myöskin yrityksen johtoon se hyvämaineisuus. Myöskin kontrolliaika olisi vuoden sijasta kaksi vuotta. Nämä ovat isoja, hyviä seikkoja.

Aivan selvää on, että jos liikennöitsijät hoitavat velvoitteensa, he eivät ole samalla viivalla niiden liikennöitsijöitten kanssa, jotka muun muassa jättävät veronsa maksamatta, ja näin kilpailu vääristyy. Minä uskon, että tässä mennään vahvasti parempaan suuntaan ja myöskin valvonta tätä myöten tehostuu.

Mikael Jungner /sd:

Tosiaan, tällä alalla on paljon ongelmia. Tässä on ollut hyviä puheenvuoroja. Jos tämän ehkä kaikkein suurimman ongelman kiteyttää, niin kysymys on reiluudesta. Vaikuttaa siltä, että ne syvimmin koskettavat ja myös tätä alaa suurimmin haittaavat ongelmat lähtevät kaikki epäreiluudesta, siis tästä harmaasta taloudesta, joka on suomeksi epäreilua kilpailua, ulkomailta tulevasta epäreilusta kilpailusta, siis johtuen siitä, että säännöt eivät ole samat. Sitten on myös tilanteita, joissa tällaiset suuret yksiköt, olkoot sitten yksityisiä mutta varsinkin julkisia, voivat omalla toiminnallaan aiheuttaa semmoista epäennustettavuutta ja suuria muutoksia ja sitä kautta ajaa lukuisia pienempiä yrittäjiä ahdinkoon. Edellisiin puhujiin tukeutuen tosiaan ennustettavuus ja reiluus ovat ne asiat, joilla nopeimmin saataisiin aikaan.

Reijo Hongisto /ps:

Arvoisa puhemies! Tässä on ollut hyviä puheenvuoroja. Edustajat Savola ja Mäntymaa ja myöskin Jungner käyttivät hyvän puheenvuoron tästä aiheesta.

Kun raskasta liikennettä ja yleensä julkista liikennettä lähdetään valvomaan, niin aina vaan puhutaan kouluttamisesta. Kuljettajille määrätään kouluttamista kouluttamisen perään, ja se maksaa. Kuljetusyrittäjät joutuvat maksamaan ja kustantamaan itse nämä kouluttamiset. Tällä hetkellä nämä koulutuskustannukset kohdentuvat nimenomaan näille yrittäjille, joista monet ovat pk-yrittäjiä. Samaan aikaan meille tulee itärajan takaa venäläisiä kuljettajia, jotka tankkaavat siellä autoonsa polttoainetta, käytännössä lähestulkoon puolet edullisempaa kuin Suomessa, tulevat tänne Suomeen, ajavat täällä nämä tehtävät ja keikat ja sen jälkeen, kun tehtävät on ajettu, palaavat takaisin rajan taakse. Heillähän on käsittämätön kilpailuetu verrattuna suomalaiseen kuljetusyrittäjään. Tämä jos mikä edistää harmaata taloutta. Meidän yhteinen teemamme, tavoitteemme ja tahtotilamme varmasti on se, että saamme tämän harmaan talouden kitkettyä pois.

Käsittämätöntä on myöskin se, kun liikenneministeri aikoinaan esitti, että suomalaisilla autoilijoille ja ajoneuvoille laitettaisiin tällainen GPS-paikannusjärjestelmä. Minä olen sitä pohdiskellut mielessäni, että suomalaiset joutuvat tämänkin jälkeen maksamaan entistä suurempia tienkäyttömaksuja, mutta emmehän me Suomen lainsäädännössä todennäköisesti voi tällaista satelliittipaikannusjärjestelmää laittaa näille venäläisille autoilijoille ja kuljetusyrittäjille, jotka saavat entistä suuremman kilpailuedun.

Työaikalainsäädäntö ja nämä muut lisäävät kustannuksia, ja näistä meidän täytyy päästä eroon, jotta me pystyisimme takaamaan ja turvaamaan myöskin suomalaisten kuljetusyrittäjien mahdollisuuden oman elinkeinonsa jatkamiseen.

Keskustelu päättyi.