4) Laki lastensuojelulain 79 §:n muuttamisesta
Anna Kontula /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Suomessa kodin ulkopuolelle sijoitettuina
on poikkeuksellisen paljon lapsia, noin 18 000 lasta. Sijaishuoltopaikkojen
kirjo on laaja, aina yksityiskodeista hyvin ammatillisiin lastensuojelulaitoksiin,
ja paperilla näiden sijaishuoltopaikkojen valvonta näyttää varsin
kattavalta. Ammatillisemmilta laitoksilta edellytetään
itsevalvontaa, sen lisäksi sekä lapsen sijoittavalla
kunnalla että sijaishuoltopaikan sijaintikunnalla on valvontavelvollisuus.
Lisäksi vielä aluehallintovirastoilla on yleinen
valvontavelvollisuus. Tästä huolimatta käytännössä valvonta
ontuu pahasti, ja tähän ovat kiinnittäneet
viime aikoina huomiota muun muassa oikeusasiamies, Valtion tarkastusvirasto
ja YK:n lapsen oikeuksien komitea.
Laitosten itsevalvonta ei voi olla toimiva keino tämäntyyppisessä toiminnassa,
ja kuntien valvontavastuu on enemmänkin nimellistä.
Saattaa olla, että kunta kylläkin tarkastaa sijoituspaikan siinä vaiheessa,
kun lapsi sinne määrätään,
mutta sen jälkeen valvontaa ei ole juuri lainkaan. Aluehallintovirastot
tunnustavat yleisesti, että heillä ei ole mahdollisuutta
tehdä omatoimisia tarkastuksia vaan että valvontaresurssit
kuuluvat ilmoitusperäiseen tarkastamiseen. Heikosta valvonnasta
johtuen jatkuvasti tuleekin tietoon tapauksia, joissa lasten kohtelu
sijaishuoltopaikoissa on ollut monin tavoin asiatonta. Todennäköisesti huomattavasti
suurempi osa tällaisista tapauksista jää meiltä piiloon
sen vuoksi, että kyseessä on ihmisryhmä,
joka ei kykene puolustamaan itseään viranomaisjärjestelmissä.
Arvoisa puhemies! Tässä lakialoitteessa esitän
melko lailla autokatsastusta vastaavan järjestelmän
luomista sijaishuoltopaikoille. Ajatuksena on, että jokainen
sijaishuoltopaikka olisi velvollinen katsastuttamaan toimintansa
aluehallintoviranomaisten nimeämällä taholla
vuosittain ja että tämä katsastus olisi
ehtona toiminnan jatkumiselle. Tämän mallin etuna
on, että katsastus olisi säännöllistä,
että sen kulut koituisivat ensisijaisesti sijaishuoltopaikoille,
mikäli kyseessä on ammatillinen toiminta, ja kunnille,
mikäli kyseessä on yksityiskoti, ja että järjestelmä olisi kattava.
Kodin ulkopuolelle sijoitetut lapset ovat ryhmä, josta
monet ovat saaneet tutustua elämän pimeään
puoleen aivan liian varhain ja aivan liian perusteellisesti. Joukossa
on paljon lapsia, joita emme ole onnistuneet suojelemaan, joita
heidän läheisensä eivät ole
onnistuneet suojelemaan. Joukossa on lapsia, joista monilla on vakava traumatausta
ja perusteltu epäluulo aikuisten maailmaa kohtaan. Välinpitämättömyydellä sijaishuoltopaikkojen
valvonnassa me petämme heidät jälleen,
sellaiset lapset, jotka on petetty jo kerran, monet useamman kerran.
Suomalainen yhteiskunta pystyy katsastamaan vuosittain 2,5 miljoonaa
ajoneuvoa. On pelkästään tahdosta kiinni,
pystymmekö katsastamaan 700 lastensuojelulaitosta.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Lastensuojelulain valvonnassa ilmenee aina
silloin tällöin puutteita. Mutta vaikka valvontaa
olisi kuinka paljon, tuskin päästään
tilanteeseen, jossa ei jotain huomautettavaa olisi. Lastensuojelulaitosten,
yksityisten ja kunnallisten, todellinen ammattitaito on riippuvainen
siellä työskentelevistä ihmisistä.
Meillä korostetaan ammatillista pätevyyttä,
tutkinto- ja opintoviikkoja. Ammatillinen teoriatason osaaminen,
pätevyys, on tärkeää. Ihmistainten
kasvattamisessa rakkaus ja ymmärrys, työn tekeminen
sydämellä on vähintäänkin yhtä tärkeää kuin
ammatilliset taidot ja tiedot. Tarvitaan siis rakkautta ja rajoja.
Jos vaikka kuinka osaat asiat teoriassa mutta et tee työtä rakkaudella,
jää lapsen emotionaalinen eli tunneperäinen
puoli vajaalle huomiolle.
Kasvatustyössä se aikuinen, hänen
asenteensa ja motivaationsa ovat kaikista tärkeimpiä laadun ja
sisällön muodostajia. Määrälläkään
ei voida korvata todellista laatua. Olen käytännössä seurannut
sijoitettujen lasten ja perheiden elämää. Lapsi
on työntekijälle työn kohde, autettava. Tässä meidän
järjestelmässä on vika. On liikaa osapuolia,
joita kaikkia mitataan ja puntaroidaan ammatillisten näkökohtien
kautta ja vähän rahankin. Tähän
soppaan kuuluvat lastensuojelulaitos työnantajan ja palvelunjärjestäjän
roolissa, työntekijät, lupaviranomaiset ja tarkastajat
sekä kuntien sijoituspäätöksiä tekevät
henkilöt. Sitten tulee se lapsi, johon toimenpiteitä kohdistetaan,
ja vielä vanhemmat, sukulaiset ja muut sidosryhmät.
Rakkaudellisuutta on vaikea mitata. Ihmisluonteet ovat erilaisia.
Myös työntekijöillä on hyviä ja
huonoja päiviä, kuten niillä lapsillakin.
Jäljelle jää siis vain tekninen valvonta:
työntekijöiden määrä,
pätevyys, tilojen asianmukaisuus, ruuan laatu ja se, että on
tehty vaaditut suunnitelmat, niitä noudatettu ja jokainen
toimenpide kirjattu. Väitän, että liian
suuri osa lastensuojelulaitosten työntekijöiden
ajasta kuluu suunnitelmien tekemiseen, raportointiin, kokouksiin.
Lapsityötä työajasta on liian vähän.
Meidän järjestelmä aiheuttaa tämän.
Sitten, kun yksikin epäkohta tulee esille, koko toimintakenttä halvaantuu,
tulee uusia säännöksiä ja raportoitavia
asioita. Tähän on tultu, kun lasten todellinen
etu on hämärtynyt.
Meillä on järjestelmä, joka ruokkii
itse itseään. Vaikea tätä on
korjata, mutta lain henki pitäisi kirjoittaa enemmän
inhimillisiä puolia hoidossa korostavaksi. Jokaisella tulisi
olla oikeus hyviin, jopa läpi elämän
kantaviin ihmissuhteisiin. Lastensuojelulaitoksiin sijoitetulla
tämä mahdollisuus on heikompi. Siksi lastensuojelulaitoksissa
työskentelyssä tulisi olla myös sen inhimillisen
tason enemmän esillä. Lapsen tulisi kokea olevansa
kotona turvassa, vaikka asuisi laitoksessa.
Perheiden varhaiseen tukeen tulee panostaa entistä enemmän.
Yhteisöllisyyden keinot kannattaa ottaa käyttöön
ja niitä suosia: vähemmän virallisuutta,
enemmän välittämistä, luontaista tukemista.
Talouskurimuksessa elettäessä, jos lisätään
virallista valvontaa ja raportointia, on aivan varmaa, että lapsen
ja nuoren kanssa tehtävälle työlle jää vähemmän
resursseja. Luonnollisilla tukiverkostoilla ja kolmannen sektorin
aktivoinnilla, harrastustoiminnalla, syrjäytymisen ehkäisyllä ennaltaehkäistään
tulevia ongelmia, jotka sitten voivat johtaa sijoituspäätöksiin.
Perheen tukeminen arjessa ja kasvatustyössä on
lopulta kaikkien kannalta säästöjä tuova
reitti.
Arvoisa puhemies! Edustaja Kontula kiinnitti erittäin
tärkeään asiaan huomion, että meillä on lähes
18 000 lasta huostaan otettuna. Ja jos tämä lakialoite,
että voidaan tämmöisellä vuositarkastuksella,
kuten autojakin tarkastetaan, parantaa, niin mielelläni
yhdyn hänen lakialoitteeseensa. Mutta koko lastensuojeluasiassa
pitäisi päätyä siihen, että jokainen
huostaanotto olisi täällä Suomessa liikaa
ja tehtäisiin sitä ennalta ehkäisevää työtä.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kontulan lakialoitteessa esiin tuoma
asia on todella tärkeä. Kuten hän aloitteessaan
toteaa, lastensuojelulakiin on kyllä kirjattu valvontavelvoitteet,
ja ne ovat varsin kattavia ja laajoja. Valvonta kuuluu sekä sijoittaneelle
kunnalle että sijaishuoltopaikan kunnalle ja myös aluehallintoviranomaisille,
ja lisäksi yksityisten palvelujen tuottajien on laadittava
omavalvontasuunnitelma. Näistä valvontavelvoitteista
huolimatta tiedämme kaikki, että toiminnassa on
ilmennyt selkeitä puutteita ja laiminlyöntejä.
Kuten edustaja Kontula toteaa, on myös mahdollista,
että eri valvontaviranomaisten tehtävänkuvat
eivät ole riittävän selkeitä:
tietty valvontaviranomainen voi kuvitella jonkin toisen valvontaviranomaisen
suorittaman valvonnan olleen jo kattavaa. Jos ja kun on näin,
ensimmäinen ja helpoin toimenpide olisikin varmaankin valvontaan osallistuvien
tehtävänkuvien ja työnjaon selkeyttäminen.
En sinällään vastusta lakialoitetta,
koska olen samaa mieltä siitä, että nämä säännölliset
tarkastukset ovat perusteltuja, mutta vuosittaiset tarkastukset
tuntuvat mielestäni kovin tiheiltä, ja kysynkin
edustaja Kontulalta, miten hän päätyi näin
tiheään tarkastusväliin.
Timo Heinonen /kok:
Arvostettu puhemies! Usein näissä tilanteissa
tulee kysyttyä: tehdäänkö liikaa,
tehdäänkö liian vähän,
tehdäänkö liian aikaisin, tehdäänkö liian
myöhään? Näitä tilanteita
on usein vaikea seurata julkisuudessakin, tiedämme vaikkapa
tuon Eerika-tytön kohtalon: yksitoistakaan lastensuojeluilmoitusta
ei tätä pientä tyttöä lopulta
pelastanut.
Tutkintaryhmähän silloin vaati, että olosuhteidenselvitysmenettely
pitäisi ulottaa tällaisissa tilanteissa myös
niihin koteihin, joihin näitä sijoituksia tehdään,
kun palautetaan esimerkiksi lapsen omaan kotiin, niin kuin tässä tapauksessa
tapahtui. He esittivät, että pitäisi
selvittää tuossa kodissa asuvien taustat: poliisin,
koulun ja ter-veydenhoidon tietojen kokoaminen yhteen ja niin pois
päin. Siinähän tapahtui niin, että liian helpolla
pieni tyttö palautettiin omalle isälleen, ja ne
seuraukset tiedämme. Siinä teimme liian vähän
liian myöhään, ja se on peruuttamattomasti tapahtunut.
Tässä edustaja Kontulan aloitteessa on paljon hyvää.
Meillä ovat sijaishuollon kustannukset nousseet merkittävällä tavalla.
Ne ovat yli 600 miljoonaa euroa tällä hetkellä.
Se on yli kaksi kertaa enemmän kuin 10 vuotta sitten vuonna 2004.
Itse asiassa sijaishuoltoon me käytämme yhteiskunnassamme
tällä hetkellä kutakuinkin saman verran
rahaa kuin lukiokoulutukseen, toimeentulotukeen tai koko poliisitoimeen.
Se kuvaa hyvällä tavalla tai huonolla tavalla
sitä, minkälaisessa tilanteessa meidän
perheet ennen muuta ovat. En itse puhu siitä, minkälaisessa
tilanteessa meidän lapset ovat, vaan minkälaisessa tilanteessa
meidän perheet ovat. Sieltä ne ongelmat tulevat.
Yhden lapsen sijoittaminen maksaa keskimäärin
noin 100 000 euroa vuodessa, ja julkisuudessahan on ollut
keskustelua myös lapsibisneksestä, joka tähän
ympärille on tullut. Itse haluan uskoa niin, että valtaosa
näistä paikoista tekee vastuullista työtä ja
toimintaa, eikä edustaja Kontulan lakialoite ole heidän
osaltaan tarpeellinen, mutta ymmärrän sen, että jos
siellä on yksikin sellainen paikka, joka ei anna jo yhden
vakavan kolhun kokeneelle lapselle tai nuorelle turvallista uutta
kotia vaan antaa toisen kolhun, silloin tällaista valvontaa
tarvitaan.
En tiedä, onko ratkaisu sitten tämä,
että tehtäisiin tällainen säännöllinen
tarkastus. Itse ehkä ennemmin vannoisin sen nimeen, että resursseja valvontaan
tulisi lisätä ja myös sanktioita siitä, jos
sitä valvontaa ei ole tehty, ja erittäin tärkeää olisi
se, että nämä valvonnat tehtäisiin
ennalta ilmoittamatta.
Yksi erinomaisen hyvä huomio, jonka edustaja Kontula
lakialoitteessaan esille nostaa — tämä on
suora lainaus edustaja Kontulan lakialoitteesta — on: "Usein
lapsen edunvalvojan roolissa sijaishuoltopaikassa vieraileva kunnan
sosiaalityöntekijä ei ollut kuullut lasta kahden
kesken vaan tavannut hänet yhteispalaverissa henkilöstön
kanssa." Tämä on vakava huomio ja huolenaihe.
Kyllä pitäisi antaa lapselle tai nuorelle mahdollisuus
myös kahdenkeskiseen hetkeen, ja ammattilaisen pitää pystyä sen
jälkeen pohtimaan, onko tämä keskustelu
todellista, onko se värittynyttä, onko se lapsen
kertomaa värittynyttä tarinaa vai löytyykö siitä sellainen
huoli, johon pitäisi puuttua. Mutta jos siinä istuu
jo valmiiksi ehkä lapselle pelkoakin aiheuttanut vieras
aikuinen, voi olla, että nämä tiedot
jäävät kyllä kertomatta.
Meillä on sijoitettu kodin ulkopuolelle aivan liian
paljon lapsia ja nuoria. Pari vuotta sitten, niin kuin edustaja
Kontulan aloitteessa todetaan, näitä lapsia oli
17 800. Se on valtava määrä.
Itse toivon, että me löytäisimme suomalaisessa
yhteiskunnassa uudestaan sellaisen draivin päälle, että vanhemmuus,
rakastava koti ja välittäminen nousisivat uuteen
arvoon. Ne ovat huolestuttavia uutisia, kun välillä kuulee
tarinoita, miten uusioperheessä entisestä liitosta
tai entisestä suhteesta ollut lapsi annetaan sijoitettavaksi
sen takia, että halutaan aloittaa puhtaalta pöydältä.
Ei sellainen ihminen lasta oikeasti edes ansaitsisi.
Arvoisa puhemies! En välttämättä kannata
sitä, että teemme tässä taloudellisessa
tilanteessa automaatiovalvonnan, joka tehtäisiin autokatsastuksen
tapaan, niin kuin edustaja Kontula kertoi, mutta kannatan sitä,
että valvontaan osoitetaan lisää resursseja,
kannatan sitä, että valvonnan laiminlyönti
sanktioidaan jollain tavalla, kannatan sitä, että nämä tarkastukset
tehdään ennalta ilmoittamatta, ja kannatan sitä,
että näissä tilanteissa lapsi tai nuori
pitää aina tavata myös ilman tuon paikan
henkilökuntaa.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Reilu vuosi sitten Suomen Kuvalehdessä julkaistiin
artikkeli lasten sijaishuollosta. Sen mukaan sijoitettu nuori on
saattanut olla ongelmissa, vaikka kotioloissa ei olisi ollut mitään
vikaa. Sijoituksen keskeisimpiä syitä ovat olleet nuoren
koulunkäyntiongelmat, rajaton käytös
ja psyykkinen oireilu. Vanhemmat saattavat suostua sijoitukseen,
koska se markkinoidaan perheelle apuna lapsen ongelmiin.
Arvoisa puhemies! Tulee mieleen, että pitäisikö meillä täällä Suomessa
olla murrosikäisten perheille omat neuvolat, joissa vanhemmat
saisivat tukea, apua ja vertaistukea muilta perheiltä, jotta
he jaksaisivat mahdollisimman pitkälle näiden
haastavassa iässä olevien lasten kanssa mennä eteenpäin
omin voimin tai hieman tuettuna.
Lehdissä julkaistaan välillä kuvia
laitoksista karanneista lapsista. Yhden viikonlopun aikana poliisin
tietoon voi tulla jopa 100—200 hatkanuorta eli sijoitusyksiköstä karannutta.
Kelan tutkimuksen mukaan sijaishuollossa olleita, varsinkin teini-ikäisiä poikia,
uhkaa syrjäytyminen. Myös Valtiontalouden tarkastusviraston
raportin mukaan sijaishuollon valvonta on puutteellista.
Arvoisa puhemies! Olemme tarkastusvaliokunnassa pitkään
käsitelleet lasten ja nuorten syrjäytymiseen liittyviä ongelmia.
Voidaan sanoa, että meillä Suomessa on aivan riittävästi
tietoa siitä, ketkä lapset ovat päiväkodeissa
ja kouluissa syrjäytymisriskin alaisia. On inhimillinen tragedia,
että viranomaiset eivät pysty näihin
ongelmiin puuttumaan jo silloin kun lapset ovat päiväkodissa,
silloin kun niihin ongelmiin olisi kaikkein helpointa puuttua. On
kestämätöntä, että meillä on
lähes 18 000 lasta ja nuorta sijoitettu kodin
ulkopuolelle.
90-luvun laman yhteydessä lapsiperheiden kevyitä kotipalveluja
leikattiin radikaalisti tai ne lähes lopetettiin niin sanotuilta
tavallisilta perheiltä. Tämä päätös
tehtiin säästösyistä, mutta
jälleen kerran voidaan todeta, että kyllä nämä säästöt
ovat viime kädessä tulleet hyvin kalliiksi. Nyt monissa
kunnissa tehdään etsivää nuorisotyötä, on
erityisnuorisotyöntekijöitä, jotka sitten
kohdentavat tukitoimia niihin nuoriin, jotka ovat lähellä syrjäytymistä tai
jo pitkällä siinä. Ja kuten tiedämme,
yksi syrjäytynyt nuori maksaa yhteiskunnalle yli miljoona
euroa, ja sitten myös tämä yhden lapsen
sijoitus maksaa vuodessa noin 100 000 euroa riippuen vähän
paikasta, mihinkä tämä sijoitus tehdään.
Arvoisa puhemies! Sijaisvanhemmaksi pääsemiseen
riittää 8 ryhmätapaamista, muutama perhetapaaminen,
suoritetut kotitehtävät ja nuhteettomuus paperilla.
Sijaisvanhemmista on pulaa, heitä etsitään
kalliilla mainoskampanjoilla medioissa. Suurin osa sijaisvanhemmaksi
alkavista varmasti lähtee raskaaseen työhön
vilpittömästä auttamisen halusta ja rakkaudesta
lapsiin. Monilla sijaisvanhemmilla on useampia omia lapsia, ja silti
he tarjoavat rakastavan väliaikaiskodin tuntemattomille,
ongelmiin joutuneille lapsille ja nuorille. Arvostan suuresti tätä sijaisvanhem-pien
työtä.
Suomen Kuvalehden artikkelin mukaan esimerkiksi Tampereella
ammatillinen sijaisperhe sai vuonna 2012 lapsesta kuukausittain
hoitopalkkiota 1 741 euroa sekä kulukorvauksia
639 euroa. Kun sijoitusten määrä on huimassa
kasvussa ja valvonta nykylainsäädännöllä on
lievästi sanoen lepsua, saattaa käydä niin,
että sijaisvanhemmuudesta maksettava korvaus houkuttaa myös
niitä, joiden motiivit ovat muut kuin silkka rakkaus lapsiin.
Koska sijaisvanhemmuudesta maksettavat korvaukset ovat edellä mainitun
kaltaisia, on oikein ja kohtuullista, että sijoituspaikka
voisi maksaa vuosittaisen tarkastuksen itse.
Arvoisa puhemies! Toivon, että edustaja Kontulan erinomainen
lakialoite johtaa selvityksiin ja sitten sen jälkeen toimenpiteisiin,
joilla näihin ongelmiin voidaan puuttua, ja todella mahdollisimman
varhaisessa vaiheessa. On kestämätöntä,
että näitä lastensuojelulaitoksia ei
asianmukaisesti tarkasteta vuosittain.
Eeva-Johanna Eloranta /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kontulan lakialoite näitten
sijaishoitopaikkojen oman toiminnan tarkastamisesta on erittäin
kannatettava. On aivan käsittämätöntä tämä,
mitä Kontula aloitteessaan kertoo, että lapsia
kohdellaan nöyryyttävästi tai heidän
oikeuksiansa rajoitetaan laittomasti tai että edunvalvoja
ei ole kuullut lasta kahden kesken vaan muun henkilöstön
kanssa samaan aikaan. Olisi hyvin tärkeää,
että lapset, etenkin nämä kaikkein heikoimmassa
ja haavoittuvimmassa tilanteessa olevat lapset, olisivat tietoisia
oikeuksistaan ja myöskin siitä, minkälaisia
velvollisuuksia heitä hoitavilla sosiaalityöntekijöillä on.
Mutta tosiaankin Suomen valtavan suuri. kodin ulkopuolelle sijoitettujen
lasten määrä, tämä lähes
18 000, joka täällä on moneen
kertaan mainittu, pistää väkisinkin epäilemään,
onko todellakin kaikki voitava näiden lasten eteen tehty
ennen näitä sijoituspäätöksiä,
ja pelkään pahoin, ettei ole.
Eduskunnan tarkastusvaliokunnan mietinnössä,
josta tuossa jo puhuttiinkin, nuorten syrjäytymisestä kerrottiin
Imatran esimerkkiä, joka on todellakin hyvä esimerkki
siitä, miten lasten ja nuorten syrjäytymistä ehkäiseviä palveluja
voidaan tehostaa. Siellä Imatralla vuonna 2009 valtuusto
oli investoinut 200 000 euroa kuuden perhetyöntekijän
palkkaamiseen ja tämän ansiosta sitten saatiin
sitä lastensuojelun tarvetta, kustannuksia, asiakasmääriä alenemaan.
Tämä varsin pieni panostus maksoi tuolla paikkakunnalla
itsensä takaisin viisinkertaisesti, sillä siellä todellakin
lasten ja nuorten laitossijoitukset ovat selvästi vähentyneet,
ja niin kuin tiedetään, se yksi lapsen sijoitus
maksaa vuodessa lähes 100 000 euroa. Meillä olisi
todellakin muissakin Suomen kunnissa tästä mallin
ottamisen paikka.
Oma kokemukseni kyllä kertoo sen, että kun näitä ennalta
ehkäiseviä asioita tuolla valtuustojen budjeteissa
esitetään, niin helposti se vastaus on se, että kun
aina me laitamme sinne sosiaali- ja terveyspuolelle rahaa ja aina
se vain maksaa lisää, ei se mitään
auta. Mutta on hienoa nähdä, että oikeita
esimerkkejä siitä on, että se ennalta ehkäisevä toiminta
todellakin vaikuttaa ja maksaa itsensä takaisin. Lisää sitä Suomeen!
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kotien avuntarve huomattiin tässä maassa
ensimmäisen kerran jo vuosisadan vaihteessa. Se pohjautui
silloin teolliseen vallankumoukseen ja siihen, että myös äidit
olivat lähdössä töihin ja kotiin
tarvittiin ihmisiä hoitamaan lapsia. Tästä tilanne
kehittyi eteenpäin niin pitkälle, että kun päästiin
1900-luvun puoliväliin tuonne 30-luvulle ja 40-luvulle,
valtio alkoi ensin kouluttaa kodinhoitajia, ja sen jälkeen
Mannerheimin Lastensuojeluliitto koulutti kodinhoitajia.
90-luvun laman seurauksena tai laman aikana tehtiin jälleen
kerran vääriä päätöksiä tässä maassa.
Silloin kodinhoitajien koulutus lopetettiin 90-luvun puolessavälissä.
Tämä tapahtui osittain sen takia, että tämä kodinhoitajien
koulutus haluttiin osaksi sosiaali- ja terveyshuollon peruskoulutusta
tai perustutkintoa, jolloinka niin sanottu alempiasteinen koulutus
poistettiin ja katsottiin, että sitä ei enää tarvita.
Tämän vaikutukset näkyivät aika
pian sen jälkeen. Samassa suhteessa kuin kodinhoitajat
jäivät pois työstä, kun heidän
työsuhteensa lopetettiin tai he jäivät eläkkeelle,
lasten huostaanotto tässä maassa kasvoi.
Tällä hetkellä tilanne on se, että sijaisperheistä on
huutava pula. Sijaisperheitä pitäisi saada runsaasti
lisää, jotta lapsilla olisi hyvä olla
sen jälkeen, kun heidät on sijoitettu. Mutta ensisijaisesti
me tarvitsemme työtä kotiin, me tarvitsemme apua
väsyneille perheille, me tarvitsemme apua väsyneille äideille,
me tarvitsemme tukea koteihin, emme sitä, että jos
kodista otetaan yhteyttä sosiaalitoimistoon tai lastenvalvojaan, siellä tehdään
se päätös, että nyt otetaan
lapsi huostaan.
Tämä on kaksipiippuinen asia. Osa ihmisistä kokee,
että lapset otetaan huostaan liian herkästi. Osa
kokee, että otetaan liian myöhään,
ja me tiedämme kaikki molemmista hyviä esimerkkejä, että tällä tavalla
tosiaankin käy.
Yksi asia, jota olen ihmetellyt tämän asian kanssa,
on se, että jostain syystä isovanhemmat eivät
tunnu kelpaavan sijaisvanhemmiksi eivätkä myöskään
sisarukset. Aikuiset sisarukset eivät monessakaan kunnassa
kelpaa sijaisvanhemmiksi. Yksi syy on siinä se, että katsotaan,
että tämmöinen läheinen sukulaisuussuhde
saattaa aiheuttaa sen, että tämän niin
sanotun ongelmaperheen vanhemmat tulevat myös tähän
toiseen aikuisperheeseen, minkä jälkeen ei ole
enää yksi sairas perhe vaan onkin kaksi sairasta
perhettä. Nämä ovat isoja asioita, isoja
kysymyksiä.
Edustaja Kontulan lakialoite on siinä mielessä perusteltu,
että siinä pyritään tosiaankin
ottamaan huomioon se, minkälaisissa olosuhteissa lapset
ovat. Minusta tätä asiaa voitaisiin viedä vielä vähän
syvemmälle elikkä voitaisiin kriittisesti katsoa
myöskin näitä laitoksia: ovatko ne liikelaitoksia
vai ovatko ne aidosti laitoksia, jotka haluavat antaa lapselle turvallisen
kodin ja sitä rakkautta ja empatiaa, mistä edustaja
Mäkipää aikaisemmin puhui, koska se on äärimmäisen
tärkeä asia? Silloin jos kysymys on siitä,
että valtionapujen toivossa täytyy tehdä sijoituksia
tai valtionapujen takia täytyy tehdä sijoituksia,
niin me olemme väärällä tiellä.
Ei silloin auta se, vaikka siinä laitoksessa olisi hyvä ja
terveellinen ruoka ja vaikka siellä olisivat puitteet kunnossa,
jos se ihmisen kylmyys tulee sieltä ja lapsilla ei ole hyvä olla.
Toinen asia, jota pidän erittäin huonona,
on se, että kun lapsi on sijoitettu, niin liian monessa kohdassa
halutaan katkaista lapsen suhteet sellaisiin aikuisiin, jotka ovat
häntä rakastaneet ja jotka aidosti rakastaisivat
vieläkin. Hyvin monesti tämä suhteiden
katkaisu tarkoittaa nimenomaisesti isovanhempia, jos omien vanhempien
kanssa on ollut huonoa olla. Mutta on erittäin hyvä asia,
että näitten kaikkein pienimpien ihmisten, niiden
ihmisten, jotka itse eivät voi omia asioitaan hoitaa, asiat
otetaan esille.
Mutta se, mikä on myös meidän vastuullamme,
on, että lastensuojelutehtävissä kunnallisissa toimissa
ja viroissa ei saa olla yhtään ainutta lastensuojelijaa,
jolla ei ole siihen kompetenssia. Se on hankittu joko teoriakoulutuksella
tai hyvin pitkäaikaisella työllä. Niinkin
se saatetaan saada, mutta sen kompetenssin on löydyttävä sieltä. Siitä ei
saa tulla arvovaltakysymys, kuka otetaan huostaan, ketä ei
oteta huostaan, minne pannaan, minne ei panna, vaan ammattitaito
täytyy löytyä.
Anna Kontula /vas:
Arvoisa puhemies! Muutama kommentti käytyyn keskusteluun.
Ensinnäkin minä haluaisin korostaa, että nyt
ei ole kysymys yksittäistapauksista tai siitä,
että jollakulla sosiaalityöntekijällä tai
lapsella on sattunut olemaan paha päivä, vaan
kysymys on siitä, että meidän järjestelmästä,
jatkuvasti siitä huolimatta, että kaiken piti
olla kunnossa, löytyy lapsiin kohdistuvaa nöyryyttävää,
asiatonta kohtelua. Silloin, kun puhutaan sijaishuoltopaikoista
ja sijoitetuista lapsista, puhutaan ryhmästä,
joka on kasvattajalle erittäin haasteellinen, ja usein
on lapsen etu käyttää aika voimakkaitakin
toimenpiteitä kasvatuksen tueksi: sellaisia, joita me emme normaalisti
käytä täysivaltaisten ihmisten kohdalla.
Tällä tarkoitan esimerkiksi vapaa-ajan liikkumisen
rajoittamista enemmän kuin tuon ikäisillä lapsilla
ehkä on normaalisti tapana tai voimakkaampaa motivointia
koulunkäyntiin, sen voimakkaampaa tukemista. Mutta raja
on hiuksenhieno, ja valitettavan paljon meiltä löytyy
esimerkkejä, joissa perustellun kasvatusta ja suojaamista
tukevan toiminnan sijaan on siirrytty sinne toiselle puolelle. Tämän
takia valvonta on äärimmäisen tärkeätä.
Edustaja Mäkisalo-Ropponen kysyi, miksi lakialoitteessani
ehdotan tarkastusta vuosittain. Tämä vuositarkastusajatus
on tullut lastensuojelujärjestöjen edustajilta
ja on heidän arvionsa siitä, kuinka usein sellainen
saattaisi olla tarpeen. Kysymys on kuitenkin toiminnasta, jossa
lapset kasvavat nopeasti, lasten elämäntilanteet
muuttuvat nopeasti, usein myös henkilöstö saattaa vaihtua
verraten nopeasti, ja sitä kautta voidaan ajatella, että myös
tilanteessa tapahtuu muutoksia aika tiheälläkin
syklillä.
Mistä nämä ongelmat sitten johtuvat?
Tässä keskustelussa ja lakialoitteessakin mainitsen, että yksi
keskeinen selvityksissä tullut tekijä on valvonnan
päällekkäisyys eli että jokin
viranomainen ajattelee, että jokin toinen on varmasti huolehtinut
asiasta, joten enpä minä taida. Sen lisäksi
toinen keskeinen toistuva ongelma on resurssipula sekä kunnissa
että myöskin aluehallintovirastoissa, joissa on
varsin vähän ihmisiä, joilla on mahdollisuus
keskittyä sijaishuoltopaikkoihin.
Edustaja Heinonen täällä esitti,
että valvonnan parantamisen ratkaisu olisi resurssien lisääminen.
Minä lämpimästi kannattaisin sitä,
mutta valitettavasti me elämme maassa, jossa hallitusta johtaa
kokoomus, ja tässä tilanteessa ei ole realistista
olettaa, että resursseja tänne löytyisi
lisää, kun ei niitä löydy mihinkään
muihinkaan inhimillisiin tavoitteisiin. Sen takia olen koettanut muotoilla
aloitteen, joka on, jos ei nyt kustannusneutraali, niin ainakin
kustannuksiltaan melko kohtuullinen.
Keskeinen ongelma siinä, minkä takia valvonta
ei toimi, on myös ammattitaitopula, osaamispula, johonka
edustaja Tolppanen ohimennen viittasi. Tämä näkyy
erityisesti pienissä kunnissa, joissa sijoituksia tapahtuu
kuitenkin verraten harvoin ja sellaista käytännön
osaamista näistä tilanteista ja niihin liittyvästä valvonnasta
ei pääse syntymään, minkä sitten
suuremmissa kunnissa pitäisi olla hallussa. Toisaalta monissa
suurissa kunnissa taas epäpätevät sijaiset,
jotka vasta ovat hankkimassa pätevyyttä, hoitavat
merkittävän osan lastensuojelun käytännön
työstä. Myös tällä on
vaikutusta siihen, että virhearvioita syntyy.
Sitten keskeinen mekanismi, joka tuottaa meille normeja alittavaa
lastensuojelutyötä, on se, että merkittävä osa
ammatillisista sijaishuoltopaikoista kilpailutetaan ja hankitaan
ostopalveluina. Näissä kilpailutuksissa, jos pelkästään
halvin hinta ei päätä, halvin hinta ainakin
on aivan merkittävä tekijä. Tällöin
sijaishuoltopaikkojen on vedettävä tarjouksensa
mahdollisimman tiukoille ja niissä on hyvin vähän
liikkumavaraa sitten yllättävien tilanteiden sattuessa.
Tällöin on erittäin suuri kiusaus normien
alittamiseen, oli sitten kysymys henkilöstönormeista
taikka osaamiseen liittyvistä normeista tai muista.
Täällä keskustelussa on tullut esille
se, kuinka suuri ongelma on se, että meillä niin
merkittävän suuri osa lapsista on sijoitettu kodin
ulkopuolelle lastensuojelullisista tekijöistä.
Minä olen samaa mieltä, että varmasti
tällaisen perhetyön ja kodinhoidon jääminen
pois kuntien työkalupaketista on vaikuttanut tähän
osaltaan. Tämä johtuu siitä, että ennalta
ehkäisevä lastensuojelutyö on paljon vähemmän
vahvasti lakisääteistä kuin korjaava lastensuojelutyö,
jolloinka, kun kunnat pyrkivät noudattamaan lakia, se korjaava
menee aina sitten budjetissa edelle, sen on pakko mennä.
Näin esimerkiksi, vaikka meilläkin Tampereella
on laskettu, että sillä summalla, jolla yksi henkilö sijoitetaan
kodin ulkopuolelle, me palkkaisimme hänelle kokopäiväisen
avustajan auttamaan koulussa ja kotona elämänhallinnassa
ja asioiden järjestämisessä, tällaisten
ratkaisujen toteuttaminen tässä tilanteessa on
jostakin syystä hyvin vaikeaa.
Tällaisten kevyempien lastensuojelutoimien puutteen
lisäksi minä haluaisin tässä yhteydessä nostaa
vielä loppuun esille Jorma Sipilän esittämän
teesin siitä, että lastensuojelun sijoitusten määrän
kasvu ei korreloi pelkästään kodinhoitajien
vähenemisen kanssa vaan korreloi myös kuntien
tehostamispolitiikan kanssa. Hän perustaa väitteensä sille,
että aikaisemmin, vielä 80-luvun loppupuolella,
lasten ympärillä oli vanhempien ja sukulaisten
lisäksi myös melkoisen laaja aikuisten verkosto,
josta ehkä joku saattoi olla yksittäiselle lapselle
tärkeämpi kuin joku toinen mutta joka kokonaisuudessaan
tuki sitä perheiden kasvatustyötä epävirallisesti
muun työn ohella. Näin esimerkiksi sellaiselle
lapselle, joka ei tullut opettajansa kanssa hyvin toimeen ja jolla
kotona oli vähän vaikeuksia, koulun vahtimestari
saattoi olla se henkilö, jolta sitten löytyi se
tuki, joka tarvittiin, niin ettei tilanne päässyt
kärjistymään. No, nyt kun tässä koulussa
on sitten luovuttu vahtimestarista ja huoltotyöt hoitaa
jokin huoltofirma, josta tulee aina vaihtuva setä hoitamaan
sen tietyn toimeksiannon ja lähtee pois, niin se tarkoittaa,
totta kai kunnan tilikirjoissa tehostumista, mutta samalla se tarkoittaa
jälleen yhtä aikuista vähemmän
siinä sen lapsen lähiympäristössä katsomassa
ja seuraamassa kiireettömästi sen lapsen lähellä tämän
elämää ja kasvua päivästä toiseen.
Tämä on semmoinen näkökulma,
mitä minä olen itse pohtinut aika paljon viime
kuukausien aikana. Minä olen ollut aikanani aika kovakin kuntien
toiminnan tehostamisen kannattaja, mutta nyt luulen, että alan
ehkä kääntyä toiselle kannalle
sen suhteen: itse asiassa se tehostaminen on tuottanut semmoisia
kerrannaisvaikutuksia, jotka tulevat meille pitemmän päälle
hyvin hyvin kalliiksi.
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Kontula halusi syyttää tästäkin
kokoomusta. Minun mielestäni tuollainen on vastenmielistä.
Itse en tällaista kysymystä politisoisi. Kyse
on paljon enemmästä, kyse on pienistä lapsista
ja nuorista. Tämä ongelma ei suinkaan ole syntynyt
tämän hallituksen aikana, jossa edustaja Kontulan
vasemmistoliittokin kolme vuotta istui, eikä suinkaan edellisenkään
hallituksen aikana, jossa kokoomus oli mukana.
Niin kuin sanoin, vuodesta 2004 sijaishuollon kustannukset ovat
maassamme tuplaantuneet kymmenen vuoden aikana. Siihen käytetään
yhtä paljon kuin tällä hetkellä lukiolaitokseen,
toimeentuloon, koko poliisitoimeen. Kyllä nämä haasteet
tulevat aivan jostain muualta ja kumpuavat ehkä sieltä 90-luvun
lamasta ja monesta muusta.
Minun mielestäni on vastenmielistä tuollainen
lasten ja nuorten ongelmien politisointi. Jos tällaiseen
sitten lähdettäisiin, niin varmasti niissä kaupungeissa,
missä edustaja Kontula on, tai Tampereella, missä Kontula
valtuutettuna on, asiat olisi hoidettu kuntoon eikä tällaista
murhetta olisi. Mutta itse en usko siihen (Puhemies koputtaa) vaan
uskon siihen, että nämä hoidetaan yhdessä kaikkien
puolueiden hyvällä yhteistyöllä.
Anna Kontula /vas(vastauspuheenvuoro):
Niin, poliittisten valintojen peittely tai väistely moralistisella
paheksunnalla se vasta huonoa politiikkaa onkin. Tosiasia kuitenkin
on se, että vasemmistojohtoinen hallitus huomattavasti
todennäköisemmin lisäisi resursseja lastensuojelun valvontaan
kuin oikeistojohtoinen hallitus. Tästä edustaja
Heinonen tuskin on kanssani eri mieltä.
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Kontula, mitä on tehty
tämän jälkeen, kun te lähditte
hallituksesta? Kertokaa niitä toimenpiteitä, joita
on tehty tällä hallituskaudella, josta te olette
kolme vuotta olleet hallituksessa Teiltä kaksi ministeriä on
istunut näissä pöydissä ja puheenjohtaja
Arhinmäki myös sekstetin pöydässä tekemässä kaikkia
päätöksiä, hyväksymässä kaikkia
niitä päätöksiä. Jos
ne päätökset ovat kaikki olleet huonoja,
miksi te sitten olitte edes näin kauan hallituksessa.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Siirrytään mieluummin tähän
käsiteltävään lakialoitteeseen
ja siirrytään puhujalistaan.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa on
tullut hyvin esille, että nyt puhumme viimesijaisesta toimenpiteestä lastensuojelussa.
Kaikki ovat samaa mieltä siitä, että on
tärkeää panostaa enemmän ongelmien
ennaltaehkäisyyn, perheiden varhaiseen tukeen ja kotiin
annettavaan kuntouttavaan tukeen ja ohjaukseen.
Uusi, parasta aikaa lausunnolla oleva lastensuojelulaki tuo
uusia työvälineitä juuri lasten ja perheiden
tukemiseen varhaisessa vaiheessa. Lakiesityksessä muun
muassa ehdotetaan perhetyöntekijöiden lisäämistä kuntaan.
Nämä perhetyöntekijäthän
korvaavat nämä entiset kodinhoitajat, eli perheillä olisi
oikeus tarvittaessa saada jatkossa apua sinne kotiin. Toivottavasti
saamme uuden lastensuojelulain nopeasti eduskunnan käsittelyyn,
ja toivon, että meiltä nyt sitten löytyy
yhteinen tahtotila tämän lain nopeaan toimeenpanoon.
Arvoisa puhemies! Tarvitsemme kuitenkin myös sijoituspaikkoja
lastensuojeluun sellaisia tilanteita varten, joissa avohoidon toimenpiteet eivät
auta tai riitä. Näiden sijoituspaikkojen toiminnan
laatu ja toimijoiden ammattitaito ovat ehdottomia edellytyksiä,
jos haluamme sijoituslasten ja -nuorten toipuvan ja myös
kuntoutuvan. Siksi edustaja Kontulan lakialoite on hyvä.
Me tarvitsemme valvonnan tehostamista, mutta edelleen kyseenalaistan
sitä, onko tämä valvontaväli liian
tiheä.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Aikuisen velvollisuus on pitää huolta
siitä, että lapsen oikeus turvalliseen hoivaan
toteutuu, oli sitten kysymys kodista, sijaiskodista tai laitoksesta. Mikä yhteiskunnassamme
on vikana, kun ongelmat perheissä ovat niin vakavat, että lapset
on otettava huostaan? Ja huostaanotot lisääntyvät koko
ajan. Eriarvoisuus on yksi vastaus tähän.
Kiitos edustaja Kontulalle lakialoitteesta, joka tuo laajasti
lastensuojeluongelmat esille. Kaikki voimavarat näiden
ongelmien ratkaisemiseksi juuri lapsen todelliseksi eduksi on valjastettava.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Minä ihmettelen kyllä suunnattomasti
sitä, kun edustaja Kontula vähättelee
tätä koulutuksen puutetta. Jos siellä on
niin koulutettuja ihmisiä, niin minkä ihmeen takia
niin hirveän paljon lapsia täytyy ylipäätään
ottaa huostaan, ettei osata aikaisemmin puuttua näihin
asioihin. Ja miksi ei sitten oteta huostaan lapsia silloin, kun
pitäisi ottaa, kuten näissä surullisissa
tapauksissa, mitä on ollut?
Meillä Vaasan rannikolla valitettavasti tilanne on
vielä syvempi. Meillä 68 prosenttia sosiaalityöntekijöistä on
vailla asiallista koulutusta. Meillä ei yksinkertaisesti
ole koulutettuja ihmisiä, ja se menee niin kauas, että meillä puuttuu opettajia,
kouluttajia. Meillä puuttuu maisterikoulutusta tältä puolelta,
heitä, jotka voisivat opettaa taas edelleen.
Tähän pitäisi saada semmoinen rakenteellinen
muutos. Me voimme tehdä tällaisia muutoksia: tämä edustaja
Kontulan lakialoite on laastari haavan päälle.
Se on hyvä aloite, ja sitä pitää tukea.
Kaikki toimet tämän asian eteenpäin viemiseksi
ovat hyviä, mutta minä kyllä peräänkuulutan
sitä perustaa, sitä tukevaa pohjaa, mistä lähdetään
rakentamaan. Mutta kaikki laastarit on ennen sitä käytettävä,
ja käytettävä siinä rinnalla koko
ajan, että tämä tilanne paranisi.
Osmo Kokko /ps:
Arvoisa puhemies! Arvelin minäkin tässä muutaman
sanasen sanoa. Lastensuojelu on erittäin tärkeä asia,
ja tietysti tällä hetkelläkin meillä on
lainsäädäntöä olemassa, mutta
se riittävä valvonta ja resurssit sitten uupuvat
monella puolella. Sen tautta tähän asiaan tarvitaan
sitten tietysti kuntatasollakin riittävät resurssit.
Mutta kun ottaa huomioon, että kuntien taloudet ovat omalla
tavalla haasteessa, niin tällä puolella tarvittaisiin
silloin myös valtiovallan toimenpiteitä.
On tietysti mielenkiintoista, että keskustelu on täällä käynyt
erittäin asiantuntevana. Toivotaan, että Kontulan
lakialoite menee eteenpäin ja saadaan edes hieman verran
näihin asioihin korjauksia. Lasten asia ja heidän
oikeutensa ovat erittäin tärkeät.
Anna Kontula /vas:
Arvoisa puhemies! Edustaja Tolppasta pyytäisin tarkistamaan
vielä puheenvuorot pöytäkirjasta. En
ole vähätellyt koulutuksen merkitystä lastensuojelussa,
mutta nimenomaan sijaishuoltopaikkojen valvonnan osalta epäpätevyys
ei ole samalla lailla ongelma kuin mitä se on lastensuojelussa
tai ehkä sosiaalityössä laajemmin, koska
sijaishuoltopaikkojen valvonnan epäkohdat johtuvat muusta
kuin siitä, että muodollinen pätevyys
ei olisi kunnossa.
Keskustelu päättyi.