Raimo Vistbacka /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässä on lakialoite,
josta tässä talossa on vuosien saatossa 90-luvun puolelta
saakka käyty useita keskusteluja, ja myöskin historia
tuntee tästä useita lakialoitteita ja kirjallisia
kysymyksiä. Kyse on autoveron palautuksesta, joka liittyy
autoverolain 51 §:ään. Siellä todetaan
muun muassa:
"Milloin autoa ensi kertaa rekisteröitäessä sen omistajaksi
tai haltijaksi on rekisteröity sellainen invalidi, jonka
liikunta- tai näkövammasta aiheutuva pysyvä haitta-aste
on vähintään 80 prosenttia ja jonka henkilökohtaiseen
käyttöön auto tulee, tai sellainen invalidi,
jonka pysyvä haitta-aste on vähintään
60 prosenttia ja jolle auton hankinta on hänen toimensa,
työnsä tai ammattiin valmistumista varten tapahtuvan
opiskelun hoitamiseksi olennaisen tarpeellinen, Helsingin piiritullikamarin
on hakemuksesta määrättävä asettamillaan
ehdoilla valtion varoista maksettavaksi takaisin vero, kuitenkin
enintään 3 770 euroa. Milloin hakija
ajokortissa olevalla merkinnällä tai muutoin luotettavasti
osoittaa, että hänen on käytettävä automaattivaihteista
autoa, veroa palautetaan edellä mainituin edellytyksin enintään
4 980 euroa."
Myöhemmin saman pykälän 2 momentissa
todetaan vielä: "Milloin autoa ensi kertaa rekisteröitäessä sen
omistajaksi tai haltijaksi on rekisteröity sellainen invalidi,
jonka liikuntakyky on alaraajan tai alaraajojen puuttumisen tai
toiminnan vajavaisuuden vuoksi siten alentunut, että hänen
pysyvä haitta-asteensa on vähintään
40 prosenttia, Helsingin piiritullikamarin on hakemuksesta 1 momentissa
säädetyillä ehdoilla määrättävä valtion
varoista maksettavaksi takaisin 60 prosenttia verosta, kuitenkin
enintään 2 460 euroa. Palautusta myönnetään
vain autosta, jonka hankinta on invalidille hänen toimensa,
työnsä tai ammattiin valmistumista varten tapahtuvan opiskelun
hoitamiseksi olennaisen tarpeellinen."
Nämä muutokset alkuperäiseen lainsäädäntöön
on tehty 1980-luvun puolivälissä. Sen jälkeen,
kuten yleisesti tiedetään, autojen hinnat ovat
nousseet ja nämä autoveron palautuksen rahamäärän
ylärajat ovat pysyneet nykyisellä tasolla, ja
kun tiedetään, että vammaisten henkilöitten etuudet
ovat kyllä hyvin niukat tällä hetkellä ja riippuvat
monessa suhteessa siitä kunnasta, missä asuu,
koska ne ovat harkinnanvaraisia, voi sanoa näin, että vammaisten
tilanne on entisestään heikentynyt. Lisäksi
on otettava huomioon, että haja-asutusalueilla julkisen
liikenteen leikkaukset ovat aika kovia. Siellä ei juurikaan
julkista liikennettä ole, ja senkin kautta vammaisten henkilöitten
liikkumismahdollisuudet ovat heikentyneet. Myöskin esimerkiksi
erään kirjallisen kysymyksen yhteydessä ministeri
vastasi nimenomaan vammaisten kuljetuksiin sillä tavoin,
että se on kuntien omassa harkinnassa, jos kerran on sellaisesta
vammasta kyse, että pääsee edes jollakin
tavalla liikenteeseen. Harkinnanvarainen velvollisuus siirrettiin
joka asiassa periaatteessa kunnille, koska kuljetukset eivät
ole niin sanottuja subjektiivisia oikeuksia.
Toinen ongelma tässä on se, että kun
tässä pykälässä puhutaan
hyvin paljon näistä haitta-asteprosenteista, niin
usein asiantuntijalääkärit eivät hyväksy
niiden lääkärien lääkärinlausuntoprosentteja,
jotka ovat henkilökohtaisesti tutkineet nämä henkilöt.
Tämä on suuri ongelma. Itse tiedän muutaman
tapauksen, joita olen yrittänyt hoitaa. Ne ovat olleet
sen suuntaisia, että kun on ollut jo päätös
haitta-asteprosentista ja on saanut autoveron palautuksen, niin
sitten kun on pitänyt uusia tämä auto
ja on hakenut uudelleen päätöstä ja
haitta-aste ainakin ulkopuolisen silmin ja hoitavan lääkärin
silmin on noussut, niin Helsingin piiritullikamarin käyttämä asiantuntijalääkäri
on todennut, että haitta-aste on vähentynyt. (Ed. Kuoppa:
On tapahtunut ihmeparannus!) — Ihmeparannus tapahtunut
näkemättä potilasta.
Arvoisa puhemies! Tässä lakialoitteessa on esitetty
näitten takaisin palautettavien määrien muuttamista
siten, että kun 51 §:n 1 momentissa on puhuttu
palautusmäärän enimmäismäärästä 3 770
euroa, sitä esitetään tässä 7 000
euroksi, ja kun tuolla puhutaan 4 980 euron palautuksesta, tässä lakialoitteessa
se on korotettu 9 000 euroon. Sitten kun täällä vielä 2
momentissa nykyisen pykälän mukaan summa on 2 460
euroa, niin tässä se on esitetty 4 000
euroksi.
Arvoisa puhemies! Uskon, että valtiovalta ei mene konkurssiin,
vaikka nämä autoveron palautuseurot nostettaisiin
näillä haitta-asteprosenteilla. Hallitus yleensä vastaa,
kun näistä tiedustellaan, kuten esimerkiksi ed.
Kankaan kysymykseen joitakin aikoja sitten, kun kävin näitä vastauksia
läpi, niin, että siellä aina viitataan
vammaispalvelulain kokonaisuudistukseen, ja tätä samaa
virttä on nyt jauhettu muistamani mukaan seitsemän
kahdeksan vuotta. Toivoisin, että joku ratkaisu kuitenkin
vammaisten osalta tulisi parempaan suuntaan siten, että heidän
olosuhteisiinsa saataisiin jonkinlaista parannusta.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä oli puhe ihmeparantajista,
että tämmöisiä paranemisia tapahtuu.
Tämä on vähän kuin Kelan lääkärit ja
vakuutusyhtiölääkärit. He ovat
ilmeisesti kaukoparantajia useimmat, koska hehän näkevät
ihmisen terveenä hyvin kaukaa. Sen takia olenkin työttömille
esittänytkin sitä, kun tulee näitä työnhakukursseja,
jotta hakeutukaa vaan vakuutusyhtiölääkäriksi.
Siihen ei tarvitse hirveän paljon koulutusta, kun osaatte
vaan kirjoittaa "terve" ja allekirjoituksen hyvin epäselvästi,
niin se riittää.
Mutta tässä ed. Vistbackan aloitteessa on
asiaa. Itsekin on monta kertaa vuodesta 95 asti kysellyt näitä asioita,
ja vastaus on yleensä niin kuin ed. Vistbacka totesi. Nimittäin
jo Lipposen ekan hallituksen aikaan sieltä piti tulla tämmöinen
joku kokonaisuudistus ja siinä vaan tapahtui semmoinen
juttu, että sitten ilmeisesti nämä vammaisjärjestöt
eivät olleet yksimielisiä siitä, tuli
aika kova riita siitä, miten tämä hoidetaan, koska
osa olisi ilmeisesti jäänyt paitsi tätä autoveron
palautusta.
Mutta on tapauksia, joissa voi laskea sen silläkin
tavalla, jotta tämä autoveron palautus on erittäin
kannattava homma. Nimittäin on hieno homma, jos semmoinen
vammainen ihminen, joka mahdollisesti muuten saisi tämän
taksinkäyttöoikeuden vammaispalvelulain perusteella,
ottaakin auton ja itse kuljettaa, hoitaa sen jutun, koska monessa
tapauksessa se taksinkäyttöoikeus maksaa paljon
enemmän, elikkä tämä on oikeastaan sijoitus.
Siinä mielessä minusta tämä pitäisi
katsoa myös siltä kantilta, jotta kannattaisi
tämmöinen kertaluontoinen palautus tehdä,
koska se säästää yhteiskunnan
varoja monessa mielessä. Tässä minä en
ymmärrä, miksi sitä ei katsota sillä silmällä vaan
katsotaan sillä tavalla, vedotaan ainakin siihen, (Puhemies:
2 minuuttia!) että tulee jokin uudistus, mutta toivon mukaan
ed. Vistbackan aloite lähtee tässä nyt
liikenteeseen.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ihan hyvä ed. Vistbackan lakialoite,
ja tätä sopii kannattaa. Toteaisin ed. Esa Lahtelan
puheenvuoroon viitaten, että ehkei kuitenkaan se lääkäri
nyt tässä tapauksessa, autoverolain 51 §:n
soveltamisessa, ole se ongelma, ainakaan joku vakuutusyhtiölääkäri.
Jos näistä nyt voi etsiä, lääkäreiden
tai meidän suunnasta, ongelmaa, niin se on ehkä se,
että se lausunto, joka tehdään siis tästä invaliditeetista,
ei aina ole kovin tarkka, ainakaan kyllin tarkka, ja sitten sen
parantaminen olisi aika tärkeä asia. Mutta sen
jälkeenkin ihan samalla tavalla, kuin täällä todettiin,
jää kyllä tulkinnanvaraa paljon paljon
jäljelle. Siinä kyllä tulkitsee paljon
useammin joku muu kuin lääkäri. Usein
on sitten todella lakimiesten käsissä tämä asian
lopullinen ratkaisu.
Keskustelu päättyi.