Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kohonnut raakaöljyn hinta on
tuonut ylimääräistä rahaa valtion
kassaan arvonlisäveron muodossa, ei energiaveron, joka
on senttimääräinen, vaan arvonlisäveron
muodossa, joka on 22 prosenttia. Samanaikaisesti varsinkin hyötyliikenteen
harjoittajat ovat suurissa vaikeuksissa. Tästä on
aikaisemmin keskusteltu, mutta kysyn valtiovarainministeriltä:
Eikö oikeus ja kohtuus olisi se, että se ylimääräinen
tulo, joka arvonlisäveron ansiosta on tullut valtion kassaan,
palautettaisiin hyötyliikenteen harjoittajille?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Tästä todellakin on keskusteltu, koska
huoli on aiheellinen. Meillä on raskaan liikenteen kohdalla,
kuorma-autoyrittäjien kohdalla, semmoinen yritysrakenne,
jossa yritykset ovat pienikokoisia, on yhden auton, kahden auton yrittäjiä,
joiden neuvotteluvoima suurten asiakkaiden kanssa ei ole sitä luokkaa,
mitä suuremmilla yrityksillä on, ja he eivät
ole voineet normaalilla tavalla siirtää kohoavia
kustannuksia hintoihin, mikä on se normaali, järkevä tapa
toimia.
Olen selvittänyt kaksi asiaa. Toinen on polttoaineveron
EU:n asettaman minimin yläpuolella olevan veron, joka on
3 senttiä per litra, palauttaminen, kuittia vastaan luonnollisesti,
kuljetusyrittäjille. Tämä on osoittautunut
erittäin hankalaksi sen takia, että sehän
vaatii tietysti lakimuutoksen, ja jos se lainsäädäntö pistettäisiin
nyt lakivalmisteluun, se tulisi ehkä sitten voimaan jossakin
noin marras—joulukuun tietämillä, elikkä se
ei ole nopea tapa vaikuttaa.
Toinen ongelma kertoo jotakin tästä vaikuttavuudesta:
(Puhemies: Minuutti on kulunut!) nimittäin puolen vuoden
kompensaatio olisi noin 650 euroa.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Totuus on kuitenkin se, että raakaöljyn
hinta tuo lisärahaa valtion kassaan. Minä en ymmärrä,
että kun tilanne on tämä ja kun hallitus
tietää, että ongelmia on, minkä takia
tätä lisää ei voitaisi palauttaa.
Se ei voi olla niin vaikea asia eikä kovin suuri lainsäädännöllinenkään
ongelma. Jos me jäämme odottamaan, me tiedämme
tai ainakin oletamme, että ongelmat sen kuin lisääntyvät
ja ne eivät kohdistu yksinomaan liikenteenharjoittajiin
vaan näkyvät myöskin kulutushinnoissa.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Selvitin tämän 3 sentin,
siis EU:n säätämän minimin ylittävän
osuuden, vaikutuksen kuljetusyrittäjille. Autoa kohden
puolen vuoden palautus olisi noin 650 euroa, ja koko vuoden osalta
palautus olisi noin 1 300 euroa. Tämä on
se, mistä nyt puhutaan. Kun vielä katsotaan, kuinka
se voitaisiin tehdä, ensinnäkin pitää säätää laki,
joka tulisi voimaan sitten joskus ensi syksynä, loppuvuodesta,
ja se tarkoittaisi sitä, että jokainen kuljetusyrittäjä lähettäisi
veroviranomaiselle polttonestekuittinsa. Tähän
huojennukseen oikeutettuja olisi noin 12 000—15 000 autoilijaa.
Kun mietitään sitten, kuinka suuresta tai pienestä palautuksesta
olisi kysymys versus tämä työmäärä ja
vielä myöhäinen ajankohta, niin tämä ei
valitettavasti näitä kuljetusyrittäjiä, jotka
nyt ovat tiukoilla, kovin paljoa auta. Se ongelma on nimenomaan
siinä yritysrakenteessa.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Kysyisin valtiovarainministeriltä:
Kun olemme huolissamme kaikki korkeasta inflaatiosta, niin korkeat
polttonesteitten hinnat ovat aika merkittävä inflaatiotekijä.
Eikö tätäkin taustaa vasten valtio voisi
joksikin aikaa nyt luopua verottamasta niin ankarasti polttonesteitä kuin
tällä hetkellä tehdään?
Toiseksi tämä diesel- ja bensiinipolttoaineitten
välinen ero: Aikanaan perusteltiin käyttövoimaveroa
sillä, että kun diesel on halvempaa kuin bensiini,
niin tasoitetaan peliä. Nyt me tiedämme, että litrahinnat
asemilla alkavat olla kutakuinkin tasoissa. Onko hallituksella aikomus luopua
tästä käyttövoimaverosta, jolta
perusteet ovat nyt jo kadonneet, ne perusteet, joilla se laki aikanaan
on säädetty?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Dieselpolttoaineen vero per litra on kutakuinkin
36 senttiä, jos oikein muistan, bensiinin vero on noin
57 senttiä, eli diesel on huomattavasti huokeammin verotettu.
Nyt jos me poistaisimme käyttövoimaveron, me voisimme
poistaa vain ja ainoastaan henkilöautoilta käyttövoimaveron,
ja samaan aikaan, kuten tekin tuon logiikan kerroitte, se tarkoittaisi
sitä, että dieselin vero pitäisi nostaa
samalle tasolle kuin bensiinin vero. Näin ollen siitä kärsisivät kaikkein
eniten kuljetusyrittäjät, koska EU määrittelee
kuljetusyrittäjille käyttövoimaveron
minimitason. Eli tässä maailmantilanteessa ei
ole mielekästä luopua käyttövoimaverosta,
mutta tulevaisuudessa kylläkin. Eli jos dieselin ja bensiinin
verot ovat yhdenvertaiset, silloin on järkevää luopua
käyttövoimaverosta, ja sitten pitää kyllä katsoa
erikseen kuljetusyrittäjät, etteivät
he joudu Suomen kaltaisessa maassa erityisen pahaan ahdinkoon vielä jatkossa.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Nyt pitää tietenkin
sanoa, että ministeri on luvut opetellut kohtuuhyvin, siinä ei
ole ongelmaa. Nyt puuttuu tahto tehdä jotakin. Eihän
se ongelma poistu sillä, että me tiedostamme,
että se on olemassa, vaan jotakin pitää tehdä,
ja nyt kysytään, mitä hallitus aikoo
tehdä. Te sanoitte, että ongelma on se, että yritysrakenne
on väärä. No, odotatteko te nyt, että ne
yritykset menevät konkurssiin, vai mitä te odotatte
tumput suorina seisoen, kun mitään ei tapahdu?
Nyt tarvitaan toimia, jotta se homma saadaan hoidettua. Yritysrakenteeseen
voitte puuttua ehkä sitten jollakin keinolla myöhemmin,
mutta mikä on se keino, jolla tämä polttoaineongelma
saadaan nyt hoidettua?
Toinen kysymys liittyy joukkoliikenteeseen. Bussiyrityksillä,
linja-autoyrityksillä, niin kunnallisilla kuin yksityisillä,
on sama ongelma. Sinne ei auta nyt kuin panna lisää rahaa
joukkoliikennetukeen, jos halutaan asia hoitaa niin, että joukkoliikennettä tuetaan.
Onko teillä haluja vai eikö teillä ole
haluja?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Kyllä haluja tämän
ongelman ratkaisemiseksi on, mutta erittäin vaikea sille
on mitään tehdä. Joukkoliikenteen kohdalla
on syytä todeta se, että linja-autoliikenteellä ei
ole käyttövoimaveroa. Jos linja-autoliikenteen
polttoainekustannuksia haluttaisiin alentaa, se tarkoittaa vain
polttonesteen veron alentamista, ja se taas tarkoittaa sitä,
mistä viime viikolla täällä puhuttiin:
rahan lapioimista suomalaisilta kuljettajilta ja ihmisiltä öljyntuottajien
taskuun, ja siinä nyt kaikkein vähiten on mitään
järkeä.
Kaikkein suurin ongelma on nimenomaan tavarankuljetuspuolella,
niin kuin kuvasin. Jos me kuitteja vastaan palauttaisimme sen 3
senttiä per litra vaikkapa puolen vuoden ajalta, jonka
kuljetusyrittäjät ovat nyt käyttäneet
dieseliä, se tarkoittaisi, että 12 000—15 000
autoilijaa lähettäisivät kaikki polttonestekuittinsa
verovirkailijalle, joka etsisi nämä palautuskeinot.
Mutta sitä ennen meillä pitäisi olla
lainsäädäntö, jonka tekeminen
kestää kuukausia. Kaikkein paras ratkaisu on se,
että kuljetusyrittäjät pystyvät
neuvottelemaan asiakkaittensa kanssa semmoiset sopimukset, jotka
ottavat huomioon kustannusten nousut.
Marokon parlamentin edustajainhuoneen
puhemiehen Mustapha Mansourin vierailu
Puhemies:
Arvoisat kansanedustajat! Ilmoitan, että Marokon parlamentin
edustajainhuoneen puhemies Mustapha Mansouri seurueineen on saapunut
seuraamaan täysistuntoa. Eduskunnan puolesta lausun arvoisat
vieraat tervetulleiksi eduskuntaan. (Suosionosoituksia)
Pertti Salovaara /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Nämä kohonneet polttoaineitten
hinnat totta kai sattuvat paitsi näihin kuljetusyrittäjiin, mistä äskettäin
oli jo puhetta, myöskin moniin sellaisiin ihmisiin, jotka
asuvat harvaanasutuilla seuduilla ja kenties myös käyvät
sieltä käsin töissä. Työssäkäynnin
edellytysten turvaamiseksi kaikkialla Suomessa on luotu eräs
rakenne, kun kohonneita kustannuksia korvaamassa ovat nämä kilometrikorvaukset.
Kilometrikorvausten nimellisarvo on nyt laskenut huomattavan paljon johtuen
nimenomaan näistä polttoaineitten hintojen puolella
kohonneista kustannuksista.
Onko valtiovarainministeriössä aikeita kalibroida
tätä kilometrikorvausta vastaamaan paremmin kohonneita
polttoaineitten hintoja?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Tuota kysymystä on kyllä ihan välttämätöntä selvittää ja
katsoa, mitä sille voitaisiin tehdä, ettei työssäkäymisestä tule
kohtuuttoman kallista. Eli tähän asiaan on ehdottomasti
syytä palata.
Tämä ongelma ei välttämättä ole
taloudellisessa mielessä kaikkein suurin maakuntien Suomessa,
Itä- ja Pohjois-Suomessa, koska siellä yleensä asuntojen
hinnoista johtuen ihmisillä on mahdollisuus asua lähempänä työpaikkoja.
Tilastokeskusten mukaan, vaikka tätä ei — monesti
minäkin olen saanut palautetta, kun olen tämän sanonut — monesti
haluta uskoa, fakta on vaan se, että Pääkaupunkiseudulla
työmatkat ovat pisimpiä johtuen tästä asuntojen
hintakysymyksestä. Näin ollen tämä on
kyllä ongelma ihan kaikkialla Suomessa, jos työssäkäynti
muodostuu kalliimmaksi, ja siihen asiaan pitää kyllä vielä palata.
Harri Jaskari /kok:
Arvoisa puhemies! Vielä olisin todella palannut tähän
kysymykseen käyttövoimaverosta ja siihen liittyvistä asioista:
Onko teillä tulevaisuudessa sitten näkökulmana,
kun puhuitte siitä, että tähän
täytyy palata, että todellakin tullaan miettimään
käyttövoimaveron poistoa? Onko EU-tasolla esimerkiksi
sellaisia näkemyksiä, että tämän
tyylinen ratkaisu voitaisiin saada aikaiseksi muutaman vuoden sisällä?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Kyllä on, eli EU:ssa on tarkoitus, jos muistan
nyt oikein, oliko vuoteen 2015 mennessä yhtenäistää polttoaineverojen
taso, eli bensiinin ja dieselpolttoaineen verotus olisi sama. Tässä yhteydessä tietysti
on sitten välttämätöntä tämä käyttövoimavero
poistaa. Meidän pitää vaan katsoa sitten
ammattiliikenteen osalta tämä tilanne niin, ettei
se joudu kohtuuttomaan tilanteeseen. Silloin on varmasti syytä poistaa
ammattiliikenteeltäkin käyttövoimavero,
koska polttonesteen verotus on yhdenmukainen. Tällä tavoitteella
pyritään siihen, että autojen valmistus
ei olisi teknologiasta kiinni, vaan mahdollisimman vähäkulutuksinen
auto olisi aina järkevää hankkia. Ei
siis ratkaise se, onko diesel- vai bensiiniauto, koska diesel on
ympäristön kannalta haitallisempi polttoaineena
kuin bensiini.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tähän edelliseen jatkoa:
Kun nythän tällä hetkellä dieselin
hinta on lähes sama kuin bensan hinta, niin eikö nyt
pitäisi poistaa ehdottomasti se käyttövoimavero
jo tällä hetkellä henkilöautoilta,
kevyeltä liikenteeltä? Siinä ei ole logiikkaa,
niin kuin tässä aikaisemmin tuli esille, kun aikaisemmin
puhuttiin, että se on 20 000 kilometriä,
jolloin se on saman hintaista kuin bensa-autolla liikennöiminen.
Kun nyt se peruste on mennyt pois, ei vuonna 2015 vaan nythän
se pitää tehdä.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Vielä toistan sen, että meillä EU
määrittelee raskaalle liikenteelle, siis kuljetuselinkeinolle,
käyttövoimaveron minimitason. Jos käyttövoimavero
poistettaisiin henkilöautoista, se tarkoittaisi sitä,
että meidän pitäisi nostaa dieselpolttonesteen
verotus samalle tasolle kuin bensiinin, jolloin siitä hyötyisivät
ne, jotka ajavat alle 18 000 kilometriä dieselautolla,
mutta siitä kärsisivät erityisesti kuljetuselinkeinot.
Näin ollen tässä maailman tilanteessa
ei ole järkeä poistaa sitä käyttövoimaveroa,
tulevaisuudessakin kylläkin siinä vaiheessa, kun
se raskaalta liikenteeltä voidaan poistaa.
Timo Soini /ps:
Arvoisa puhemies! Te olette, herra valtiovarainministeri, puhunut
nyt, miten EU sitä, miten EU tätä. Mitä te
voitte tehdä, jotta tämä asia tulee kuntoon
eikä mennä sinne Pyrsselin selän taakse
piiloon?
Kun nyt ajatellaan tätä kustannusten nousua, se
aiheuttaa inflaatiota. Kun te ette halua jostain syystä — en
tiedä, estääkö kepu vai vihreät
vai mikä estää — tähän
bensan hintaan puuttua, niin kun meillä on laaja maa ja
laajat työssäkäyntialueet, onko mahdollista,
että sitten vastaavasti korotettaisiin tätä vähennystä,
jota työmatkoista voi vuosittain tehdä, että ihmiset
pystyisivät käymään töissä ja
maksamaan veroja?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Tätä kysymystä, niin kuin
aikaisemminkin jo ed. Salovaaralle vastasin, siis työmatkavähennystä,
on välttämätöntä tarkastella
uudessa tilanteessa. Mutta ei EU sinällään
estä polttonesteverotuksen alentamista. Tosin me olimme
kyllä sopineet kollegoittemme kanssa, että emme
lähde lapioimaan suomalaisten rahaa öljyntuottajien
taskuun, mitä käytännössä tarkoittaisi
se, jos me alentaisimme polttonesteen verotusta. Ei olisi pienintäkään
painetta pitää öljyn hintaa kurissa,
ei olisi pienintäkään painetta tuottaa öljyä riittävästi
markkinoille. Näin ollen suurempi osa eurooppalaisten ja
suomalaisten kuluttajien rahasta heitettäisiin öljyntuottajien
taskuun, ja tässä nyt on kaikista vähiten
järkeä. Sen verran isänmaallisia pitää olla.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Matkalippujen hinnat ovat nousseet ja nousevat
edelleen. Uusia korotuksia on tulossa linja-autoliikenteessä.
Ministeri on vakuutellut, ettei ole oikein keinoja, millä tätä matkalippujen
hintojen nousua voitaisiin estää.
Eikö arvonlisäveron poistaminen matkalippujen
hinnasta olisi yksi keino? Jos ei kerta polttoaineen hintaa voida
alentaa, niin alennetaan matkalippujen hintoja ja sitä kautta
voitaisiin suosia joukkoliikennettä ja tehdä linja-autoliikenne edelleenkin
kilpailukykyiseksi.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Minä en ole kauhean innostunut siitä,
että me näitä välillisiä veroja
tässä vaiheessa lähdetään
kaikkia alentamaan tai poistamaan, koska kyllä veroja pitää edelleenkin
kerätä. (Välihuutoja) Olennaistahan on
se, minkälainen ostovoima ihmisillä on, sekä työntekijöillä,
eläkkeensaajilla että etuuksien varassa olevilla
ihmisillä. Etuuksien ostovoimastahan pitää huolta tämä indeksi,
joka paikkaa aina hintojen nousun. Palkansaajien kohdalla palkankorotukset
sekä veronkevennykset tuottavat saman tuloksen, eläkkeensaajien
kohdalla on vastaavat tulokset. Eli en lähtisi nyt heti
poistamaan kaikkia välillisiä veroja, (Ed. Kallis:
Ei kaikkia!) vaan olennaista on se, että me saamme ostovoimaa
ja sitten rauhassa katsomme, mitä ympäristöveroja meillä on
mahdollista kiristää. Mehän olemme nyt
kiristäneet ympäristöverotusta, mutta
se ei nyt näytä miellyttävän
lähellekään kaikkia.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Öljyn hinta on tällä hetkellä korkealla,
ja näyttää siltä, että se
tulee olemaan korkealla tulevaisuudessakin, joten suomalaisen yhteiskunnan
kannalta tässäkin talossa tulisi työskennellä sen eteen,
että vähennämme suomalaisen yhteiskunnan
riippuvuutta öljystä. Kuljetusyritysten osaltahan
ongelma on nimenomaan siinä, että niiden kilpailutilanne
on erittäin tiukka, ja sitä tilannetta, että ne
kilpailevat kiihkeästi keskenään, ei auttaisi
se, että tehtäisiin joitakin alennuksia, jotka
koskisivat tasaisesti näitä kaikkia yrityksiä. Toisaalta
jo olemassa olevissa sopimuksissa on kirjauksia siitä,
että äkilliset polttoaineiden hinnankorotukset
pitäisi voida periä kuljetusten tilaajalta.
Onko hallituksella mahdollisuus reagoida siihen, että näitä kirjauksia
voitaisiin saada käyttöön?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Kuljetusyrittäjien ja heidän asiakkaittensa
väliseen sopimiseen me emme valitettavasti voi — tai
minä en tiedä, onko se valitettavaakaan — puuttua.
Mutta se on totta, mitä ed. Sinnemäki sanoi, että öljyn
hinta tulee olemaan korkealla enempi tai vähempi pysyvästi.
Tosin hinta-arviot vaihtelevat. Joidenkin talousasiantuntijoiden mukaan — Euroopan
talouslehdistä luin — hinta-arviot vaihtelivat
75 dollarin ja 500 dollarin barrelihinnan välillä,
eli erittäin suuri on se haitari. Mutta joka tapauksessa
se tulee pysymään korkealla.
Kuljetusyrittäjät itse ovat esittäneet
vain tilapäistä laastaria tähän
ongelmaan, jotta he voisivat neuvotella paremmat ehdot seuraavalla
kerralla. Tämäkin jo kertoo siitä, että he
tarvitsevat omasta mielestään vain tilapäistä,
ehkä puolen vuoden, alennusta, jonka jälkeen he
voisivat neuvotella paremmin. Mutta nyt on selvitetty, että me
emme pysty heidän aikataulussaan saamaan tämmöistä palautusjärjestelmää,
enkä usko, että muutaman sadan euron palautuksella
voitaisiin ratkaista tätä koko ongelmaa.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Semmoinen suurempi kuorma-auto, rekka-auto, kuluttaa
noin 8 000 litraa kuukaudessa. Tämä korotus
arvonlisäverotuksessa vaikuttaa — siis valtio
saa tuollaisesta autosta — 800 euroa ylimääräistä rahaa
korotetun öljyn hinnan takia. Liikenteenharjoittajat eivät
pyydä mitään muuta, aivan kuten ministeri
sanoi, kuin että tämän ylimenokauden
yli päästäisiin. On täysin mahdollista
palauttaa se, mitä on saatu tavallaan liikaa tai ylimääräisenä,
liikenteenharjoittajille. Se oli alkuperäinen kysymys.
Ihmettelen kyllä, mikäli hallitus ei tähän
ryhdy vaan antaa yritysten kaatua. Se on paljon suurempi paha.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Vielä kertaalleen: Ongelmasta ollaan samaa
mieltä, mutta kun kuljetusyrittäjät sanovat, että he
tarvitsisivat palautuksen jo kesäkuussa tai viimeistään
heinäkuun alkuun mennessä, meillä ei
sellaista lakia ole siihen mennessä voimassa yksinkertaisesti.
Ja jos sitä yritettäisiin tehdä, siis mahdollistaa
noin 12 000—15 000 kuljetusyrittäjän
lähettää polttoainekuittinsa veroviranomaisille
palautusta varten, niin se olisi mahdollista ehkä joskus,
milloinkahan mahdollisesti olisi, marraskuussa. Ja se hyöty
per auto per puoli vuotta on noin 650 euroa. Tämä ehkä kertoo
siitä mittasuhteesta.
Minä en yhtään väheksy kuljetusyrittäjien
ahdinkoa. He ovat tiukoilla. Mutta nyt vaan pitää saada
paremmat sopimukset aikaan asiakkaiden kanssa.