Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Niin harvoin pääsee kehumaan
hallituksen esityksiä, että tänään
kannatti jättää Kymmenen uutiset katsomatta
ja ottaa kaikki tästä irti. Tämä hallituksen
esitys 57 on erittäin hyvä. Tässä on
hyvä asia erikoisesti se, että tällä täsmennetään
hyvän perintätavan sisältöä ja
tehostetaan sen valvomista ja myös turvataan kuluttajasaatavien
perintäkulujen kohtuullisuus. Tämä on
erikoisen hyvä myös sen takia, että tähän
perintälakiin ehdotettaisiin nyt useita muutoksia, joilla
täsmennettäisiin hyvin hyvän perintätavan
sisältöä.
Nämä on jaettu viiteen eri kokoryhmään
tästä perittävän saatavan määrästä alkaen,
ja mikäli se on 100 euroa, niin aikaisemmin siinä on
voinut ollut jopa 190 euroa perintäkustannukset, ja tällä esityksellä sitten
näitä perintäkustannuksia näistä alle
satasen perittävistä pudotetaan 60 euroon. Eli
aika jyrkkä pudotus, joka on kuitenkin tämän velallisen
etu siinä mielessä, että nyt näitä perintäkustannuksia
ei voida hyödyntää enää sillä tavalla,
että tätä vapaaehtoista perintää jatketaan vain
pelkästään näitten perintäkulujen
takia.
Nämä viisi kategoriaa ovat tietysti tämä alle 100
euroa ja sitten alle 250 mutta yli 100 euroa, jossa tämä maksimiperintäkulu
saa olla 90 euroa. 90 euroa tulee olemaan sitten myöskin
tämän esityksen mukaan seuraavassa ryhmässä, joka
on pääomaltaan 250—1 000 euroa.
Eli nämä kolme ryhmää tässä ovat
varmastikin summiltaan se suurin osa niistä kuluttajasaatavista, jotka
ovat perinnässä.
Mutta tällä esityksellä ei kuitenkaan
sitten oikeudellisen perinnän kuluihin puututa. Ne on tällä hetkellä rajoitettu
asetuksilla, mutta saamani tiedon mukaan myöskin sitten
tällä oikeudellisen perinnän puolella
niitä perintämaksuja tullaan alentamaan.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä on erittäin
hyvä direktiivi, mitä EU:sta esitetään, ja
tämä on paljon sanottu, jos perussuomalainen opposition
jäsen näin sanoo. Tässä on aidosti haettu
parannusta niille ihmisryhmille, joilla on ongelmia maksujen kanssa
ja perintöjen kanssa. Haluaisin nostaa tästä muutamia
huomioita esille ihan vain yleiseen tietoon.
Tämän hallituksen esityksen laki parantaisi velallisten
oikeuksia ensimmäisenä siten, että oikeus
on saada perintä keskeytettyä. Velallisellahan
ei ole nykyään kovin helppoa keinoa saada katkaistua
häneen kohdistuvaa perintää, ja vaikka
olisi ilmeistä, että se olisi tarpeetonta ja sitten vaan
lisää kustannuksia tulisi velalliselle maksettavaksi,
niin siitä huolimatta se keskeyttäminen on erittäin
vaikeata. Yleensähän on niin, että perintäkulut
vain lisäävät velallisen velkamäärää ja sitten
velalliset maksavat korkoa korolle.
Ehdotuksen tavoitteena tässä ensimmäisenä on
lisätä velallisen mahdollisuutta vaikuttaa perintämenettelyyn.
Tämä ei kuitenkaan poista sitä, etteikö velkoja
pysty edelleen perimään velkojaan. Velkojalla
säilyy oikeus hakea saatavaa tuomioistuimessa ja ulosotossa.
Keskeytyspyyntö ei siten tätä estä,
mutta kuitenkin se asettaa velan kohtuullisuuden rajoihin tämän
jälkeen. Sitä ei voida enää moninkertaistaa
niin helposti kuin nyt on ollut tapana.
Toisena huomiona nostan sen, että tällä muutoksella
saadaan maksuajan pidennyksestä perittävät
kulut määrättyyn summaan saakka, elikkä nyt
jos haetaan laskulle maksuaikaa, niin ei pystytä mitään
kuluja perimään, jos on alle 14 päivän
maksuajan pidennys, ja siitäkin maksuajan pidennyksestä menevä kulu
saa olla enintään 5 euroa — erittäin
kannatettava kehitys.
Kolmantena nostaisin esille maksusuunnitelmasta perittävät
kulut, elikkä siinäkin kulut olisivat pääsääntöisesti
20 tai enintään 30 euroa, jos ne suunnitelmat
saadaan sovittua yhteisesti.
Neljäntenä velallisen kokonaisvastuu pienenee.
Elikkä tällä hetkellä on pystytty
kokonaiskuluvastuuta nostamaan huomattavasti ylemmäksi, ja
nytten tulee rajat tähän, kuten edustaja Turunen
tuossa äsken mainitsi. "Tämän esityksen
keskeisenä tavoitteena on estää sitä,
että perintäkulut muodostuvat kohtuuttoman suuriksi
ja niiden maksuvelvollisuus entisestään pahentaa
velallisen maksuvaikeuksia", kuten tästä suoraan
siteerasin.
Vielä kiinnittäisin huomiota näihin
esityksen vaikutuksiin, missä kohdassa tiivistettynä on tämä esitys
kuvattu, ja haluan sen ihan lukea täältä sanasta
sanaan, koska tämä kuvaa erittäin hyvin
tästä laista tulevaa hyötyä:
"Ehdotetut kuluttajasaatavien perintäkuluja koskevat säännökset turvaavat
nykyistä tehokkaammin sen, että perintäkuluja
ei voi kerryttää itsetarkoituksellisesti ja että kulujen
määrä ei muodostu kohtuuttoman suureksi
suhteessa saatavan määrään.
Tällä on yleisesti ottaen myönteinen
vaikutus maksuvaikeuksista kärsivien kotitalouksien asemaan."
Kaiken kaikkiaan toivon, että hallitus myös rupeaa
työstämään näitten
maksuvaikeuksissa olevien oikeuksia muullakin tavalla kuin pelkästään
tämmöisen yhden direktiivin hyväksynnän kautta.
On esimerkiksi paljon näitä nuoria, jotka
ovat pikavipeistä joutuneet erittäin kovaan velkakierteeseen.
Itse olen paljon niitten kanssa tekemisissä edelleenkin,
kun tuen näitä nuoria. Meillä Vantaalla
esimerkiksi on useita kymmeniä prosentteja noussut tämä sosiaaliluototuksen
määrä ja lähes kaikki menevät
pikavippien maksamiseen. Ei ole tavatonta, että pikavippiyritykset edelleen
jatkavat luotottamista, vaikka luottotiedot nuorella olisivat menneet.
On myös tapauksia, joissa nuori on hakenut omaehtoista
luottokieltoa ja siitä huolimatta edelleen myönnetään pikavippejä.
Itse kun olen joidenkin nuorten kanssa näitä yrittänyt
saada suljettua, niin se tarkoittaa sitä, että itse
pitäisi käydä 20—30 pikavippiyrityksen,
jokaisen yrityksen, kanssa sopimassa erikseen, että te
ette enää myönnä nuorelle pikavippejä,
vaikka hänellä olisi omaehtoinen luottokielto
tai luottohäiriömerkinnät. Elikkä monet
käyttävät häikäilemättömästi
hyväksi sitä tilannetta, että he saavat
näiden myönnettyjen luottojen kautta kerrytettyä tässä tapauksessa nuoren
henkilön velkaa ja näin ollen saavat heidät
semmoiseen velkakierteeseen, mistä he myöhemmin
joutuvat vastaamaan, kun menevät työelämään
ja koulutukseen.
Tämänkaltainen kehitys Suomessa pitää saada
loppumaan myös näitten pikavippiyritysten toiminnoissa.
Toivoisinkin, että hallitus kiinnittäisi huomiota
lisää tämänkaltaisiin kehitysasioihin
Suomen vähävaraisten auttamiseksi ennen kaikkea.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Haluaisin tässä asiassa
kiinnittää kuitenkin huomiota myös siihen
seikkaan, että mikäli tätä perittävää ei
saada perittyä näillä keinoin ja sen
jälkeen tämä perintä siirtyy
ulosottoviranomaiselle, niin silloin kustannukset kasvavat kohtuuttoman
suuriksi ja sen jälkeen alkaa se lumipallo pyöriä eteenpäin.
Jos siellä on 13, 14 tai esimerkiksi 15 muuta, jotka ovat
perimässä samalta ihmiseltä tai samalta
yritykseltä jotakin, niin koskaan ei pääoma
pienene sen takia, että siihen tulee ulosottokulut ja siihen
tulee myöskin oikeudenkäyntikulut, sikäli
mikäli asia on sellainen, joka vaatii oikeuden käsittelyn
ennen kuin se voidaan siirtää ulosoton perittäväksi.
Toivoisin, että tämä on asia, johon
tultaisiin kiinnittämään huomiota. Varsinkin
nuorten ihmisten kohdallahan, jotka ovat ottaneet pikavippejä,
jos eivät sitten Intrumit ja muut saa perittyä sitä,
se pyörähtää sinne voudin puolelle,
ja sitten kun ollaan voudin käsissä, niin sieltä ei
ihan yksiselitteisesti uida pois. Se lainsäädäntö pitäisi
todellakin katsoa uusiksi.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Turunen tuossa puheenvuorossaan
kiitteli tätä hallituksen esitystä, ja
syytä siihen onkin, koska tätä lakiesitystä saatavien
perinnästä annetun lain muuttamisesta ohjaa tämmöinen
kohtuullisuuden periaate eli se periaate, että perintäkulujen
pitää olla kohtuullisessa suhteessa siihen perittävään
saatavaan nähden.
Tässä yhteydessä on syytä muistuttaa
myös siitä edustaja Katajan tekemästä pikavippien kieltämiseen
tähtäävästä lakialoitteesta.
Siinä on myös tarkoituksena sama kohtuullisuuden
periaate ja varsinkin nuorten ihmisten velkaantumisen estäminen
ja se, että kohtuullisessa määrin rajoitetaan
sitä velkaantumisen mahdollisuutta. Se on tärkeää,
jotta nuoret eivät ajattelemattomuuksissaan ajautuisi kohtuuttomiin
talousvaikeuksiin näiden pikavippien kautta.
Keskustelu päättyi.