5) Kansalaisaloite: Energiatodistuslain muuttaminen (KAA 1/2014
vp)
Martti Korhonen /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ensten kansalaisaloitteen sisällöstä ja
sitten valiokunnan kannanotoista siihen sisältöön.
Tämä kansalaisaloite energiatodistuslain muuttamisesta
piti sisällään kaksi ehdotusta: muutosehdotuksen
lain 9 §:n 2 momenttiin ja ehdotuksen uudesta
10 §:n 2 momentista. Lisäksi sitten valiokunnalle
on toimitettu lisäselvityksenä aineistoa, joka
sisältää muutosehdotuksia kuuteen eri
pykälään.
Valiokunta on ottanut käsittelyssään
huomioon laajasti tämän kokonaisuuden, mutta mietinnössä on
tietenkin voitu ottaa kantaa vain noihin kahteen ehdotukseen, jotka
sisältyivät itse kansalaisaloitteeseen.
Ensimmäisen muutosehdotuksen mukaan todistuksessa tulisi
ilmoittaa toteutunut ostoenergiankulutus aina, kun nykymuodon mukaan
se on ilmoitettava, jos se on saatavilla. Valiokunta toteaa mietinnössään,
että tämä ehdotus on hylättävä,
koska se tekisi todistuksen hankkijan aseman vain vaikeammaksi tilanteessa,
jossa ostoenergiankulutusta ei olisikaan saatavilla. Tämä vain
on reaalielämässä ikävä kyllä tänä päivänä todellisuutta,
esimerkkinä voi sanoa vaikka nyt kuolinpesän omaisuuden
myynnin. Sitten meillä on energiamuotoja, joista voi olla
todella vaikeaa sitä ostoenergiankulutusta saada. Sähköstä,
kaukolämmöstähän se on kohtuullisen
helppo saada energialaitokselta, mutta sen jälkeen tullaankin jo
ongelma-alueille, ja siitä syystä se vanhempi muotoilu,
elikkä "jos se on saatavilla", on edelleen valiokunnan
kanta.
Toisen ehdotuksen mukaan pientaloilta, jotka on rakennettu ennen
vuotta 2008, ei kokonaisenergiankulutuksen määrittämisessä oteta
huomioon maankäyttö- ja rakennuslain nojalla säädettäviä energiamuotojen
kertoimia. Tämän ehdotuksen valiokunta joutui
hylkäämään siksi, että energiamuotokertoimien
käyttö on energiatehokkuusdirektiivin mukaan pakollista
eikä ehdotusta sen vuoksi voida hyväksyä.
Valiokunta on siis joutunut hylkäämään
aloitteen ehdotukset mutta on samanaikaisesti samaa mieltä kansalaisaloitteen
tekijöiden toimittaman lisäselvityksen kanssa
siitä, että energiatodistuksen tulee olla mahdollisimman
yksinkertainen, edullinen ja ennen kaikkea helposti ymmärrettävä.
Valiokunta siis vaatii mietinnössään,
että energiatodistusta tulee muuttaa, jotta sen käyttökelpoisuus
ja ymmärrettävyys paranevat ja sillä voidaan
saavuttaa myös tavoitteena olevat ympäristöhyödyt.
Käyn vähän yksityiskohtaisemmin näitä ongelma-alueita
hieman läpi, mutta ennen kaikkea tässä on
sanottava, että tämä mietintö on yksimielinen,
ja se on todella iso asia näin merkittävässä asiassa
kuin kansalaisaloitteessa.
Muutama sana energiatodistuksesta:
Energiatehokkuusluokan avulla kuvataan rakennuksen kokonaisenergiankulutusta
asteikolla A:sta G:hen. Energiatehokkuusluokan määrittää laskennallinen
energialuku, joka koostuu rakennuksen vuotuisesta ostoenergian tarpeesta
neliömetriä kohti. Laskennassa painotetaan erilaisia energiamuotoja
kertoimilla suosien uusiutuvia energiamuotoja. Energiatodistus on
ollut Suomessa käytössä vuodesta 2008
lähtien kaikessa uudisrakentamisessa sekä vuodesta
2009 myynti- ja vuokraustilanteissa suurissa rakennuksissa sekä uusissa
pientaloissa.
Vuonna 2013 uudistetun lain mukaan uudistetut energiatodistukset
tulevat käyttöön vaiheittain. Ennen vuotta
1980 rakennetuille pientaloille energiatodistus tarvitaan myynnin
ja vuokrauksen yhteydessä vasta 1.7.2017 alkaen. Todistus
on voimassa 10 vuotta siitä, kun se on tehty. Energiatodistuksen
hinnasta on käyty paljon keskustelua, ja nyt tällä hetkellä olevan
tiedon mukaan näyttäisi, että se asettuu
omakotitalolla noin 150—300 euroon. Pätevöityneitä todistuksen laatijoita
on tällä hetkellä yli 1 800
kappaletta.
Tämä energiatodistus voi parhaimmillaan lisätä rakennusten
arvoa ja edistää niiden energiatehokkuusremontteja,
auttaa vertailemaan samantyyppisten rakennusten energiankulutusta
ja hyödyttää siten kotitalouksia niiden
tehdessä usein elämän suurinta hankintapäätöstä.
Energiatehokkuus on myös kiinteistön omistajan
etu, kun se opastaa tarkoituksenmukaisiin korjaustoimenpiteisiin,
jotka maksavat itsensä säästyneenä kustannuksena
nopeasti takaisin ja tuottavat siten taloudellista etua. Valiokunta
korostaa kunnollisen neuvonnan merkitystä energiatodistuksen
tavoitteiden saavuttamisessa siten, että se palvelisi kuluttajaa
parhaiten.
Sitten nämä kuuluisat energiamuodon kertoimet:
Energiatodistus on näistä johtuen ollut vaikeasti
ymmärrettävä. Tämä johtuu
pitkälle siitä, että siinä käytetään
energiamuodon kertoimia, lasketaan siis rakennuksen kokonaisenergiankulutus
ja painotetaan sitä energiamuotojen kertoimilla. Energiamuodon
kerroin kuvastaa sitä, paljonko jalostamatonta luonnonenergiaa — vesivoima,
tuuli, maalämpö, auringon säteily, uraani,
hiili, turve, puu, maakaasu, öljy ja niin edelleen — tarvitaan
sen ostetun energian tuottamiseen, jota rakennukseen ostetaan. Kun
kerrotaan ostettu energia energiamuodon kertoimella, saadaan siis
kokonaisenergiatarkastelussa käytetty mittari, E-luku.
Energiamuotojen kertoimet on säädetty maakäyttö-
ja rakennuslain nojalla, ja niiden määrittämisessä on
otettu huomioon uusiutuvan energian käytön edistäminen
sekä lämmitystapa energiantuotannon yleisen tehokkuuden
kannalta. Muuntokertoimen valinnan perusteena on siis tarve lisätä uusiutuvien
energialähteiden käyttöä ja
vähentää fossiilisten polttoaineiden
käyttöä. Fossiilisten polttoaineiden
kerroin on siksi perusarvossa 1, ja uusiutuvien polttoaineiden kertoimelle
on annettu niiden käyttöä edistävä arvo 0,5.
Energiantuotantotilastojen mukaan kaukolämmön
kerroin olisi 0,9, mutta sille on annettu kerroin 0,7, joka vastaa
itse asiassa sähkön ja lämmön
yhteistuotannon uusiutumatonta primäärienergiakerrointa
tuon lämmitystavan energiantuotannon yleisen tehokkuuden
perusteella. Sähkön kerroin olisi laskennallisesti
2,2, mutta sille on annettu arvo 1,7, joka vastaa kaukolämmön
ja sähkön välistä suhdetta.
Kansalaisaloitteen perustana on näkemys siitä,
että energiatodistus niin sanotusti rankaisee esimerkiksi
sähkölämmitystaloa, koska sen kulutus
kerrotaan sähkön kertoimella 1,7, jolloin ero
laskennalliseen kulutuslukuarvoon kasvaa huomattavasti.
Valiokunta pitää kertoimia tarkoituksenmukaisina
uusiutuvan energian edistämisen kannalta, mutta niiden
käyttö energiatodistuksessa ei ole kuluttajan
kannalta selkeää ja ymmärrettävää,
vaan tarkoituksenmukaisempaa olisi vertailla rakennusten laskennalliseen
kulutukseen perustuvia arvoja keskenään. Valiokunta
katsoo, että E-luokan perustuminen energiamuodon kertoimeen
on seikka, joka tekee pientalojen luokituksesta kansalaisten kannalta
vaikeasti ymmärrettävää.
Koska direktiivi edellyttää energiamuodon kertoimen
huomioimista energiatodistuksessa, niitä ei voida siis
kokonaan poistaa. Valiokunta katsoo kuitenkin, että todistusta
voidaan kehittää sisällöllisesti
siten, että siinä olisi mahdollisesti kaksi indikaattoria:
ensimmäinen, laskennalliseen kulutukseen perustuva, joka
määräisi E-luokan, ja toinen, rinnalle
otettava tieto, energiamuodon kertoimella kerrottu tulos.
Toinen mahdollisuus energiatodistuksen sisällön
muuttamiseen on sidoksissa direktiivin muuttamismahdollisuuksiin.
Valiokunta tukee ministeri Viitasen pyrkimystä direktiivin
muuttamiseen siten, että todistus olisi vanhojen omakotitalojen
osalta vapaaehtoinen. Mahdollisuudet direktiivin muuttamiseen tulee
selvittää, kun laajemminkin on käynnissä niin
sanottu REFIT-hanke tarpeettoman yksityiskohtaisen EU-sääntelyn
purkamiseksi.
Valiokunta on siten hylännyt kansalaisaloitteeseen
sisältyvät lakiehdotukset mutta katsoo, että energiatodistusta
tulee kehittää sisällöllisesti siten,
että se on informatiivinen, helppotajuinen ja edullinen.
Toinen kehittämismahdollisuus liittyy EU-tiehen eli direktiivin
muutosmahdollisuuksiin.
Valiokunta tästä syystä ehdottaa
hyväksyttäväksi, arvoisa puhemies, kaksi
lausumaa. Ensimmäinen: Hallitus ryhtyy toimenpiteisiin
pientalojen energiatodistuksen sisällölliseksi
muuttamiseksi helpommin ymmärrettäväksi
poistaen energiamuotojen kertoimista aiheutuvat vertailtavuusongelmat.
Toinen: Hallitus aloitteellisesti pyrkii direktiivin muuttamiseen
vapaaehtoiseksi vanhojen omakotitalojen osalta.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Korhonen valiokunnan puheenjohtajana
kuvasi äärimmäisen hyvin tämän
prosessin kaiken kaikkiaan, miten se valiokunnassa kulki. Tämähän
on aika merkillinen laki, kun tämä on suurin piirtein
vuoden ollut voimassa ja se käsitellään uudestaan.
Sehän on merkki siitä, että jotakin niin
sanotusti tarttee tehdä. Minä olen tosi tyytyväinen
siitä, että tämä kansalaisaloite
on saanut myönteistä tuulta alleen. Omakotiliitto
ja aktiiviset kansalaiset ansaitsevat ison kiitoksen tästä toiminnastaan.
Lisäksi se, että valiokunta oli yksimielinen tässä mietinnössään,
on kansalaisaloitteen kannalta todella tärkeä asia
kaiken kaikkiaan.
Mehän olemme tämän energiatodistuksen kanssa
käytännössä painineet vuodesta
2002, ja sitten 2010 Suomi ei enää vastustanut
tätä asiaa, joten tässä sitä niin
sanotusti puhtaan kaulan kanssa ollaan eli direktiivin vankina ollaan,
mikä on se tällä hetkellä vallitseva
totuus. Mutta kyllähän se lopputulema on se, että energiatodistusta tulee
muuttaa, koska se on periaatteessa hyvä asia, jotta sen
käyttökelpoisuus ja ymmärrettävyys
paranevat ja sillä voidaan saavuttaa nämä tavoitteena
olevat ympäristöhyödyt eli energiatehokkuutta
ja kaikkia näitä miellyttäviä asioita. Ministeri
Viitasen rooli tässä asiassa, että Suomen
tulee olla aloitteellinen, kun lakia määrittävän
direktiivin toimivuutta arvioidaan vuoden 2017 alkuun mennessä,
on tärkeä. Meidän pitää kaikkien
toimia sen puolesta, että energiatodistus tulee vapaaehtoiseksi
vanhojen talojen osalta.
Kaiken kaikkiaan tämä oli erittäin
mielenkiintoinen prosessi, ja mielestäni tämän
käsittelyn aikana kaikilla siihen osallistuneilla henkilöillä oli hyvä halu
tehdä tästä näissä olosuhteissa,
mitkä tällä hetkellä vallitsevat,
mahdollisimman hyvä ratkaisu, ja minun mielestäni
tässä on onnistuttu.
Tässähän on vielä paljon
tekemistä nimenomaan tämän REFIT-hankkeen
kautta. Eli sitä turhaa ja yksityiskohtaista sääntelyä pitäisi
päästä purkamaan sieltä. Tämä olisi
suomalaisille omakotiasujille se, että näiltä niin
sanotuilta vanhoilta omakotitaloilta poistuisi tämän
energiatodistuksen pakollisuus, ja se olisi sitten vapaaehtoinen.
Vapaaehtoisuus on monta kertaa paljon parempi asia kuin se, että joku
asia on pakko tehdä. Kun suomalaiselle sanoo, että sinun
pitää mennä ja tehdä, selittämättä minkä takia,
niin siinä on aina vähätkin karvat pystyssä.
Kyllä tämä tietenkin opettavainen
prosessi myöskin meille valiokuntana oli siitä,
minkälainen voima itse asiassa kansalaisaloite parhaimmillaan
on, ja tässä se minun mielestäni oli
parhaimmillaan.
Martti Mölsä /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Energiatehokkuusdirektiivihän oli
alun perin tarkoitettu kannustamaan rakentamaan ja korjaamaan talot
siihen kuntoon, että energiaa säästyy,
ja asuntojen ostajien piti tietää, kuinka paljon
rakennus kuluttaa energiaa, mutta ongelmaksi muodostuivat kuitenkin
sekavat kertoimet. Rakennuksen energiankulutus määritellään
voimassa olevassa laissa muotokertoimesta johtuen niin sekavasti,
etteivät asiantuntijatkaan aina siitä saa selvää.
Tämän vuoksi laista tuli epäselvä myös
rakennusten myyjille ja ostajille. Kertoimella pyrittiin tekemään
politiikkaa, ja tulos oli huono.
Ensimmäisen kerran, kun kuulin valiokunnasta, että muotokertoimet
ovat poliittista ohjausta, olin ihmeissäni, miten politiikka
ja matematiikka voidaan sekoittaa keskenään, mutta
ehkä se avainsana oli se "-tiikka" siinä lopussa.
Siksi valiokunnan perussuomalaiset jättivät vastalauseen
jo silloin 2013 vuoden lopussa (Puhemies koputtaa) tähän
mietintöön, (Puhemies: Puheaika on minuutti!)
koska normaali puhe ei silloin mennyt perille, mutta nyt nämä esitykset
ovat hyviä.
Antti Kaikkonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Omasta puolestani myös kiitos Omakotiliitolle
ja muille aloitteen puuhamiehille ja -naisille. Jo tämä keskustelu
on johtanut siihen, että näitten todistusten hinnat
ovat kohtuullistuneet, ja se on hyvä asia, ja nyt saadaan
myöskin muutoksia tähän kelvottomaan
lakiin, mikä meillä voimassa on. Käsitykseni
mukaan valiokunta tekee nyt sen, mikä on tehtävissä lain
muuttamiseksi tolkumpaan suuntaan. Vapaita käsiähän
meillä ei ole, vaan olemme tässä tämän
direktiivin vankeja. Mutta nyt tehtävillä muutoksilla,
joita valiokunta siis edellyttää hallitukselta,
vähennetään energiamuotokertoimen merkitystä ja
näin ollen myöskin lähestytään
tosielämää, ja tämä on
oikea suunta.
Vaikka tätä aloitetta ei voi aivan täsmällisesti hyväksyä syystä,
jotka täällä aiemmin avattiin jo, niin
tämän kansalaisaloitteen henki huomioidaan, ja
sikäli tässä tehdään
historiaakin. Nyt pallo on maan hallituksella, jonka pitää tuoda
pikimmiten valiokunnan edellyttämät muutokset eduskunnan
käsiteltäväksi ja jonka on ponnisteltava
tietysti direktiivin muuttamiseksi. Tavoitteena pitää olla
yksinkertainen, helposti ymmärrettävä ja
edullinen energiatodistus.
Tytti Tuppurainen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä tämä kansalaisaloite
on osunut todellakin naulan kantaan, jos sitä kielikuvaa
sopii tässä yhteydessä käyttää.
Energiatodistuslakia täytyy muuttaa. Sen kustannukset etenkin
pientaloasukkaille ovat olleet kohtuuttomat. Ajankohta myös
on aivan erinomainen, koska Euroopan unionilla on, kuten valiokunnan
puheenjohtaja esittelypuheenvuorossaan kertoi, meneillään
tämä REFIT-hanke, jossa tarpeetonta säätelyä pyritään
purkamaan, ja ministeri Viitanen on ottanut lusikan kauniiseen käteen
ja aikoo lähestyä Euroopan unionin komissiota,
jotta direktiiviä voitaisiin muuttaa tavalla, joka mahdollistaa
Suomelle järkevän lainsäädännön
energiatodistuksen osalta.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On hyvä huomata, että ympäristövaliokunta
on samaa mieltä kansalaisaloitteen kanssa siitä,
että energiatodistuksen tulisi olla mahdollisimman yksinkertainen
ja edullinen sekä myös helposti ymmärrettävä.
Hyvää on myös se, että olemme
valmiit muuttamaan sekavaksi ja epäoikeudenmukaiseksi koettua
lainsäädäntöä. Parannuksia
varmaan saadaan nyt aikaan.
Haluan tässä yhteydessä myöskin
kiittää niitä järjestöjä ja
kansalaisia, jotka toimivat aktiivisesti energiatodistuslain muuttamiseksi.
Tämä on omalta osaltaan lisäämässä luottamusta
kansalaisyhteiskuntaa kohtaan.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Vielä kolme vastauspuheenvuoroa.
Suna Kymäläinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Minusta käsittelyssä olevassa
kansalaisaloitteessa on kysymys tärkeästä asiasta,
joka koskettaa monia omakotitalon omistajia. Vaikka valiokunnan
mietintö ei ole aloitteen allekirjoittaneiden toiveiden
mukainen ja valiokunnan esitys hylkää aloitteen
lakiehdotukset, tästä aloitteesta on poimittavissa
kuitenkin positiivisia seikkoja.
Ensimmäiseksi juuri tuo asiasta keskustelu ja se, että tuohon
asiaan ihan aidosti haetaan tosimielellä ratkaisuja, on
hyväksi. Toiseksi ei allekirjoittaneiden eikä erityisesti
aloitteen aktiivien tarvitse pettyä siltä osin,
koska aktiivisuus on kunniaksi, ja Omakotiliitto ja aktiiviset kansalaiset
tämän aloitteen taustalla ansaitsevat siitä kyllä minunkin
osaltani suuren kiitoksen. On huomattavaa, että sosialidemokraattinen
asuntoministeri Viitanen tavoittelee ja on kirjelmöinytkin jo
EU:lle, että energiansäästötodistus
ei olisi pakollinen ennen direktiivin hyväksymistä rakennettujen
(Puhemies koputtaa) omakotitalojen... [Puhemies antoi puheenvuoron
seuraavalle puhujalle.]
Jukka Kärnä /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Mölsä omassa vastauspuheenvuorossaan
vähän taivasteli sitä, että poliittista
ohjausta käytetään tai on käytetty
näitä kertoimia laskettaessa. Tämä talohan
on sitä varten, että sitä poliittista
ohjausta käytetään, enkä nyt
ota kantaa yhtään siihen, onko siinä onnistuttu
aina. Esimerkiksi tervetuloa asumaan täyssähköistetyssä omakotitalossa,
jonka energialuokkaa tällä hetkellä ei
saa hyväksytyksi sitten tekemälläkään — tai
saa tekemällä, mutta se vaatii sitten aika paljon
kyllä investointeja. Mutta minä en pidä sitä pahana,
että poliittista ohjausta tosiaan käytetään.
Sitä vartenhan me täällä olemme. Mutta
totta kai, kun laki on vuoden päästä siitä, kun
se on tullut voimaan, kansalaisaloitteena täällä takaisin,
kyllähän siinä epäonnistuttu
on. Tässä Mölsä on täysin
oikeassa.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Viimeinen vastauspuheenvuoro, edustaja Maijala.
Eeva-Maria Maijala /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nythän on kyse ensimmäisestä kansalaisaloitteesta,
mikä on johtamassa tuloksiin. Nytten mehän jätimme
siitä, me ja perussuomalaiset, vastalauseen silloin, kun
se oli vuosi sitten käsittelyssä, ja nytten on
tämä kansalaisaloite. Vaikka tämä nyt
ei tule siihen tulokseen, mitä me esitimme tai mitä kansalaisaloite
esitti, niin mahtavaa on se tunnustaa, että tämä nyt
valiokunnan tekemä esitys on parempi kuin mikään
näistä aikaisemmin esille tulleista asioista.
Minusta tämä osoittaa sitä todellista
demokratiaa, että tältä pohjalta on lähdetty
viemään esitystä eteenpäin ihan
riippumatta siitä, onko esittäjänä oppositio
vai hallitus, vaan todellakin nyt on kuultu kansaa ja menty yhteisesti
sen asian kanssa eteenpäin.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Sitten puhujalistaan.
Tytti Tuppurainen /sd:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä oleva kansalaisaloite
energiatodistusten muuttamisesta on oikein positiivinen asia. Toisaalta
se kertoo kansalaisten halusta vaikuttaa heitä konkreettisesti
koskettavaan asiaan. Toisaalta se nostaa jo aiemmin tänään
salissa puhutun ilmastopolitiikan laajemminkin julkiseen keskusteluun.
Aktiiviset kansalaiset ansaitsevat kiitoksen toiminnastaan.
Lähtökohtaisesti energiatodistus on oikein hyvä asia.
On tärkeää, että kiinnitämme
huomiota asumisen ympäristövaikutuksiin valitessamme
asumismuotomme. Tämä on sitä ruohonjuuritason
ilmastopolitiikkaa. Saatavilla olevan tiedon täytyy kuitenkin
olla käyttökelpoista ja ymmärrettävää,
jotta hyödyt tulevat esiin. Energiatodistuksesta annettua
lakia tulee muuttaa, sillä tällaisenaan sen hankkiminen
aiheuttaa erityisesti pientaloasujille melkoisia kustannuksia. Meidän
tulee aktiivisesti edistää yhdenmukaisten ja helppokäyttöisten
työkalujen ja palvelujen kehittämistä kustannusten
hillitsemiseksi ja energiatodistuksen hinta—hyöty-suhteen
varmistamiseksi.
Arvoisa puhemies! Meidän on aloitteellisesti vaikutettava
direktiivin muuttamiseksi siten, että energiatodistuksesta
tehtäisiin vapaaehtoinen vanhojen pientalojen osalta. Asunto-
ja kulttuuriministeri Pia Viitanen onkin jo tarttunut toimeen ja
lähetekeskustelusta evästystä saaneena
on lähestynyt komissiota muutoksen eteenpäinviemiseksi.
Meidän tulee olla aktiivisia silloinkin, kun lakia määrittävän
direktiivin toimivuutta arvioidaan vuoteen 2017 mennessä.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Vaikka kansalaisaloitetta ei nyt voida sellaisenaan
hyväksyä, saamme kuitenkin kansalaisten aktiivisuuden
ansiosta korjattua epäoikeudenmukaiseksi koettua lainsäädäntöä.
Kannatan ympäristövaliokunnan ehdotusta kehittää energiatodistusta
sisällöllisesti siten, että siinä on kaksi
indikaattoria: ensimmäinen laskennalliseen energiankulutukseen
perustuva, joka määräisi E-luokan, ja
toinen rinnalle otettava tieto, energiamuotokertoimella kerrottu
tulos. Tämä lisää todistuksen
ymmärrettävyyttä huomattavasti. Energialuokan
määräytyminen laskennallisen kulutuksen
perusteella ilman painotusta energiamuotokertoimella tekee todistuksesta
myös oikeudenmukaisemman.
Mielestäni kannatettavaa on lisäksi ympäristövaliokunnan
toinen lausumaehdotus siitä, että hallitus pyrkii
aloitteellisesti rakennusten energiatehokkuusdirektiivin tarkistamiseen
energiatodistuksen muuttamiseksi vapaaehtoiseksi vanhojen omakotitalojen
osalta. Erityiskiitos ministeri Viitaselle nopeasta toiminnasta
EU:n suuntaan. Tällaiset direktiivien tarkistukset sopivat hyvin
EU-sääntelyn purkamiseen.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kansalaiset, asiantuntijat ja erityisesti Omakotiliitto
ansaitsevat kiitoksen siitä, että ottivat ja ovat
ottaneet asiakseen tuoda takaisin eduskunnan käsittelyyn
viime kesäkuussa voimaan tulleen lain energiatodistuksesta.
Jo silloin kritisoimme sitä, että tämä toteutus
ei ole oikeudenmukainen eikä selkeä, mutta on
järkevää hallitukselta ja myöskin
hallituspuolueilta miettiä asiaa uudemman kerran, ja tämä kansalaisaloite antaa
siihen meille kaikille mahdollisuuden.
Edellisessä asiakohdassa me keskustelimme erittäin
vilkkaasti ilmastolaista. Päästökaupan
ulkopuolisella sektorilla, johon asuminen kuuluu, tässä on
konkreettinen esitys ja asia, miten asumista tulevaisuudessa säädellään
entistä enemmän. Päästöjä halutaan
pienentää myöskin asumisen tilanteesta
riippuen, lämmitystapamuutoksia halutaan, rakentamista
ja ylläpitoa mietitään myöskin
energiatehokkuuden kannalta.
On myöskin tuotu ilmi, että EU-direktiivi sääntelee
tätä rakennuksen energiatodistusta ja olemme osaksi
EU:n vankeja, mutta täytäntöönpano
poikkeaa monessa maassa, miten tätä energiatodistusta
tulkitaan ja miten se on rakennettu eri puolilla EU-maita. On ollut
hyvä seurata ja valiokunnassakin ottaa selville, mitä vaihtoehtoja
meillä on tässä direktiivin sisällä toteuttaa energiatodistus
Suomessa. Tätä liikkumavaraa omasta mielestäni
me olemme yrittäneet käyttää.
On tärkeää, että me mahdollistamme
sen, että hallitus tuo esityksen kaksiosaisesta laskennallisesta
ja toteutuneen energiakulutuksen mallista, joka on oikeudenmukaisempi
kuin nykyinen malli. Energiakertoimet ovat osaksensa vieläkin omasta
mielestäni ongelmallisia, kun otetaan esimerkiksi sieltä sähkön
kerroin, jota kylläkin on saatu siitä 2,2:sta
pudotettua sitten 1,7:ään, joka vastaa kaukolämmön
ja sähkön välistä suhdetta mutta
silti ei ota huomioon sitä, että sähkö voidaan
tuottaa hyvin monella tavalla, kuten uusiutuvien energiamuotojen
osalta tuulivoimalla, vesivoimalla ja niin edelleen, kun koko ajan
näitten energiamuotokertoimien ja laskennallisten lukujen
takana on se, että edistetään uusiutuvia
energiamuotoja.
Edelleenkään nykyinen energiamuuntokerroin
ei ota siis huomioon sitä, miten pientalojen sähkö on
esimerkiksi tuotettu. Todistusta halutaan yksinkertaistaa ja tietysti
asukkaiden ja talojen ja asuntojen hankkijoiden laskua halutaan pienentää.
On ollut huomattavaa, että jo tämä keskustelu
todellakin on herättänyt hintojen alentumisen
tai ainakin siitä keskustelemisen todistuksia tekevien
ja niitä hankkivien puitteissa.
Lähtökohtaisesti rakennusten energiatodistus on
hyvä asia, kun se toteutetaan hyvin ja oikeudenmukaisesti.
Energiaa tulee säästää myös
asumisessa. Kulutustottumuksiin pitää pyrkiä vaikuttamaan,
kuten nyt niitten lämmitystapamuutosten osalta. Korjaustoimenpiteet
esimerkiksi tämän energiatodistuksen laatimisen
yhteydessä ovat tärkeät, eli kuluttajat,
asunnon hankkijat tai sen myyjät, saavat siten rakennuksen
energiamuodon todentaessaan asiantuntijan kanssa neuvoa ja myöskin
korjaustoimenpiteitä, joilla voidaan sitä omaa
kukkaroa keventää ja myöskin energialaskua
sitten vähentää.
Arvoisa puhemies! Olen tyytyväinen valiokunnassa käytyyn
keskusteluun ja johtopäätöksiin tämän
kansalaisaloitteen osalta. Valiokunnan lausumaehdotukset ovat selkeät,
kaksiosaiset, mitkä valiokunnan puheenjohtaja kävikin tässä jo
lävitse. Vaikka kansalaisaloite hylätään, niin
tämä on jo tuonut sitä tomeruutta ja
jämptiyttä tämän asian eteenpäinviemiseksi,
että hallitukselle on nyt annettu töitä,
jotta se toisi hyvän esityksen uudistaessaan energiatodistusta
tulevina vuosina.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Tästä energiatodistuksesta
olen tästä pöntöstä puhunut
aika monta puhetta. Mutta nyt minä sanon tässä tilanteessa,
että kiitos kaikille, jotka tämän eteen
ovat tehneet töitä. Paljon on menty eteenpäin,
ja on otettu selvästi seuraava askel eteenpäin.
Elikkä eihän tämä työ todellakaan
tähän jää, vaan eteenpäin
menemme koko ajan.
Alun perin, kun tätä työtä lähdettiin
tekemään, siinä vaiheessa olivat matkassa
vielä kaikki rakennukset, kaikki asunnot, jopa nämä syrjäseudun
omakotitalot, joitten arvo on hyvin alhainen. Ne saatiin siitä laista
sitten pois jo ennen kuin se tuli tänne lähetekeskusteluun.
Eli kyllä tässä on nytten kahden vuoden
aikana tapahtunut todella paljon kehitystä.
Seuraavaksi tämä laki nyt sitten lähtee
eteenpäin työstettäväksi, mutta
kehitettäväähän siinä silti
vielä paljon on. Ensinnäkin se, miten näiden vanhojen
omakotitalojen kanssa tullaan toimimaan, sillä meillä on
hyvin erilaisia omakotitaloja, joita on oikeasti vaikea laittaa
kaikkien kertoimien ja kaikkien muitten asioiden alle, että mihin
ne oikeasti kuuluvat. Siinä varmasti vaikuttaa ostajaan
paljon muut asiat kuin ne viralliset todistukset.
Sitten toinen, mikä varmasti tässä tulee
vastaan, on kokemukset kentältä. Nyt vuoden aikana
on kuultu jo paljon kokemuksia, ja varmasti tässä tulee
vielä eteen, mitä muuta siellä asioita tulee — varmasti
paljon uusiakin asioita tulee eteen.
Sitten mahdolliset direktiivimuutokset: kiitoksia ministerille
siitä, että hän uskalsi rohkeasti esittää tällaista
vaihtoehtoa, miten voimme viedä myöskin asiaa
eteenpäin.
Energian säästäminen on ilman muuta
a ja o. Meidän on tehtävä siinä töitä.
Edellisessä kohdassa käsittelimme ilmastonmuutosta,
ilmastolakia, ja kyllähän siinäkin kohdassa
energia-asiat ovat kaikkein tärkein asia, ja se, että me
saamme asumisesta ja muusta energiaa säästettyä,
on erittäin tärkeä asia.
Mutta sitten, kun tätä energiatodistus-asiaa aletaan
työstämään eteenpäin,
minä toivon, että me jatkossa alkaisimme käsittelemään
semmoista kohtaa kuin "terveellisen asunnon todistus". Eli energia
ei ole todellakaan ykkösasia, vaan ykkösasian
pitää olla se, että asunto on terveellinen,
ja se, minkälaisia nämä asunnot ovat,
ovatko ne pullotaloja vai minkälaisia ne ovat, että ne säästävät
energiaa mutta samalla myöskin säästävät
ihmisen terveyttä, että on hyvä asua
ja elää eteenpäin. Silloinhan tulee varmasti
vastaan myöskin tämä puurakentaminen,
jota meidän valiokuntamme, ympäristövaliokunta,
on käsitellyt paljon myöskin, mikä on
erittäin hyvä asia, ja toivon toimenpiteitä eteenpäin
sillekin, mitä tehdään sen eteen, että saamme
yhä enemmän suomalaisille terveellisiä asuntoja.
Ja viimeisenä haluan ottaa esille sen, mikä tässä lausumaehdotuksessa
oli, tämä, että helpommin ymmärrettäviksi
tulee saada nämä todistukset, ja termin "selkokielitalkoot".
Tämä on hyvä esimerkki siitä,
mutta kyllähän myöskin moni, moni muu
asia, mitä me täällä olemme
esittäneet, pitää selkokielistää.
Eli jos me emme itse ymmärrä niitä tekstejä kunnolla,
niin miten me oletamme, että niiden tekstien lukijat sitten — ehkä tavalliset
kansalaiset — ymmärtävät niitä. Niin
että katsotaan ihan reilusti omia esityksiämme
ja aletaan lukemaan niitä selkokielisyysperiaatteella.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelemme kansalaisaloitetta
energiatodistuslain muuttamisesta. Omakotiliiton lanseeraama kansalaisaloite
energialain muuttamisesta sai hyvän vastaanoton kansalaisten
parissa, ja aloitteen allekirjoitti 62 211 kansalaista.
Kansalaisaloite luovutettiin eduskuntaan 25.3., ja aloitteen vastaanotti
puhemies Eero Heinäluoma. Puolen vuoden aikana monet Omakotiliiton
jäsenjärjestöt toimivat aktiivisesti,
jotta kansalaisaloitteen allekirjoittajia olisi riittävästi
ja aloite etenisi eduskunnan käsittelyyn.
Tehty työ tuotti toivotun tuloksen, ja nyt kansalaisaloite
on eduskunnan käsittelyssä. Myös ympäristövaliokunta
suhtautui kansalaisaloitteen käsittelyyn hyvin asiallisesti
ja perusteellisesti. Valiokunta järjesti asiasta laajan
kuulemistilaisuuden, ja paikalla oli energia-asioiden asiantuntijoita.
Näin heillä oli mahdollisuus kertoa omat näkemyksensä kansalaisaloitteesta.
Omakotiliitto järjesti myös kansalaisaloitteen tiimoilta
eduskuntaryhmille oman tilaisuuden, johon oli kutsuttu kansanedustaja
jokaisesta eduskuntaryhmästä. Heillä oli
mahdollisuus kertoa eduskuntaryhmien kannanotot kansalaisaloitteesta.
Ympäristövaliokunnan mietinnön johtopäätös
on se, että kansalaisaloitteen sisältämien
ehdotusten hyväksyminen ei ole mahdollista. Valiokunta
on kuitenkin samaa mieltä kansalaisaloitteen kanssa siitä,
että energiatodistuksen tulisi olla mahdollisimman yksinkertainen,
edullinen ja helposti ymmärrettävä. Valiokunta
toteaa, että energiatodistusta tulee muuttaa, jotta sen käyttökelpoisuus
ja ymmärrettävyys paranevat ja sillä voidaan
saavuttaa tavoitteeksi asetetut ympäristöhyödyt.
Arvoisa puhemies! On hyvä, että valiokunnan mietinnössä on
huomioitu kansalaisten palautetta. Omakotiliitto kannattaa ympäristövaliokunnan
ehdotusta siitä, että eduskunta edellyttäisi hallitukselta
kiireellisesti toimenpiteitä energiatodistuksen sisällölliseksi
muuttamiseksi ja aloitteellisuutta direktiivin tarkistamiseksi.
On erittäin hyvä asia, että ministeri
(Puhemies koputtaa) Viitanen on todennut Suomen vievän
päättäväisesti eteenpäin
sitä, että Euroopan unioni muuttaisi direktiiviään,
johon Suomen laki pohjautuu. Kuulemma kirje omakotitalojen (Puhemies
koputtaa) energiatodistusten vapaaehtoisuudesta on jo Brysseliin
lähtenyt.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Käsiteltävänä oleva
kansalaisaloite energiatodistuslain muuttamisesta on hyvä ja
tarpeellinen, ja heikkoa lainsäädäntöä on
päästy korjaamaan. Kansalaisaloite on johtamassa
ensimmäistä kertaa lainmuutokseen, vaikka kansalaisaloitetta
ei EU-direktiivien vuoksi voitu hyväksyä sellaisenaan.
Rakennusten energiadirektiivistä on väännetty
kättä yli kymmenen vuotta. Vuonna 2008 energiatodistus
tuli käyttöön kaikessa uudisrakentamisessa
ja viisi vuotta sitten myynti- ja vuokraustilanteissa suurissa rakennuksissa
ja uusissa pientaloissa. Tämä on johtanut ristiriitaiseen
tilanteeseen energian käytön ja säästämisen suhteen.
Arvoisa puhemies! Energiatodistuksen kerroin sortaa sähkölämmitystä väärin
perustein, kun se ei huomioi edes sähköntuotantotapaa.
Uusiutuvalla energialla tuotettu sähkö on kärsinyt typerästä lainsäädännöstä.
Edullisemman kertoimen on voinut saada vaikka kivihiilellä tuotettu energia.
Nyt muutoksessa ollaan korjaamassa energiatodistukset sellaiseen
muotoon, että tavallinenkin ihminen ymmärtää ne,
ja valiokunnan ohjeet ja toivomukset ovat suhteellisen tarkkoja.
Mutta mikä on Euroopan komission rooli asiassa? Direktiivi
rajoittaa edelleen kansallista toimintaamme. Hallituksen tulee vaikuttaa
siihen, että turha byrokratia saadaan poistettua tästäkin asiasta.
Hallituksen kansalaisaloitteeseen perustuva esitys on kannatettava,
ja kiitoksen ansaitsevat kansalaisaloitteen tekijät.
Osmo Kokko /ps:
Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä asia, että ensiksi
poliitikkojen tekemä lakiehdotus, jonka kansalaiset ovat
kokeneet epäoikeudenmukaiseksi, on kansalaisaloitteen pohjalta
nyt sitten saamassa uuden muodon. Tämä on oikeansuuntaista
toimintaa.
Täällä valiokunta kannanotossaan
pitää näitä kertoimia tarkoituksenmukaisina
lähinnä uusiutuvan energian edistämisen
kannalta, mutta niiden käyttö energiatodistuksessa
ei ole kuluttajan kannalta selkeää ja ymmärrettävää,
vaan tarkoituksenmukaisempaa olisi vertailla rakennuksen laskennallisia,
kulutukseen perustuvia arvoja keskenään. Ennen
kaikkea tässä asiassa on tietysti järkevää,
että pyritään uusiutuviin energiaratkaisuihin,
mutta silloin kun näitä ratkaisuja ollaan tekemässä,
niin myös valtiovallan taholta täytyy tulla niitä porkkanoita,
että saadaan esimerkiksi öljylämmitystä tai
sähkölämmitystä koskevia asioita
sitten pidettyä esillä ja että mennään
näihin uusiutuviin energiaratkaisuihin.
Lopuksi voisin todeta, että ennen kaikkea valiokunnan
kannanottona on tämä kohta 2: "eduskunta edellyttää,
että hallitus aloitteellisesti pyrkii rakennusten energiatehokkuusdirektiivin
tarkistamiseen energiatodistuksen muuttamiseksi vapaaehtoiseksi
vanhojen omakotitalojen osalta".
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa herra puhemies! "Halvinta energiaa on se, jota ei tarvitse
kuluttaa. Emme voi vastata ilmastohaasteeseen ilman määrätietoista
politiikkaa energia- ja materiaalitehokkuuden nostamiseksi. Koska
energiatehokkuuteen kannustaminen korkean energian hinnan avulla
johtaa kilpailukykyhaittoihin, on käytettävä muita
kannustimia erityisesti päästökauppasektorin
ulkopuolella eli kiinteistöissä ja liikenteessä."
Näin on sosialidemokraattinen puolue linjannut omassa energia-
ja ilmasto-ohjelmassaan.
Lähtökohta energiatodistuksissa on hyvä.
On erittäin tarpeellista myös tältä puolelta
miettiä päästöjen vähentämistä.
Ei ole myöskään reilua eikä kohtuullista
ajatella, että ainoastaan ja vain uusien talojen rakentamisessa
tulee energia-asiat huomioitua. Meillä kiinteistöihin
tehdään — niin julkisiin kuin yksityisiin
kiinteistöihin — mittavia remontteja, joissa muutetaan
koko lämmitysjärjestelmät, jopa satoja
vuosia vanhoihin taloihin. Kyllä myös näissä tulee
huomioida siinä kohtaa energian kulutus ja se tuotantotapa,
miten talo lämmitetään. Siitä syystä pitää arvioida,
mitenkä näiden vanhempien kiinteistöjen
kohdalla kannattaa menetellä.
Tämä kansalaisaloite: Tuen täällä,
kuten aiemmatkin puhujat, sitä ajattelua, että on
hyvä korjata niitä epäkohtia. Tämä käytetty
energia oli kansalaisaloitteen yksi kärkiasia, ja hyvä niin,
mutta se oli jo aikaisemmassakin lainsäädännössä. Aina
ei ole tietysti mahdollista sitä saada kovin tarkasti,
jos on esimerkiksi tilanne, että siinä talossa
ei ole kukaan asunut kymmeneen vuoteen — niin kuin ainakaan
meidän naapuritalossa ei ole kukaan ollut paikan päälläkään — tai
jotain muuta, niin että tämmöisiä tilanteita
varten pitää olla sitten joku muu järjestelmä joka
tapauksessa.
Nämä energiakertoimet ovat nousseet tässä kynnyskysymykseksi,
ja ymmärrän, että niihin tarvitaan selkeyttä.
Mutta myöskin pitää muistaa, että niitten
pohja tulee pitkälti sieltä direktiivistä,
niitä ei kokonaan ole keksitty täällä Suomen
eduskunnassa eikä edes ympäristöministeriössä.
Ja ne energiakertoimet pohjautuvat ajatukseen siitä, että ne
päästöt ovat eri lämmitysmuodoilla
erilaiset. Uskon, että Pia Viitasen, asuntoministerin,
lähettämä kirjelmä Euroopan unionille
sääntelyn vähentämiseksi REFIT-hankkeen
yhteydessä etenee — näin toivon — jolloinka
sitten niiden ennen 1980 rakennettujen talojen osalta energiatodistus
muuttuisi vapaaehtoiseksi. Mutta henkilökohtaisesti en
pidä siitä, siitä syystä, että mielestäni
kuluttajan kuuluu saada tieto siinä kohtaa, jos haluaa
ostaa talon: on hyvä tietää, minkälainen
energiasyöppö tai energiapihi rakennus on kyseessä.
Kun lämmitys joka tapauksessa tulee olemaan yhä suurempi
osa kulutusta suomalaisissa talouksissa, on tarpeellista kuluttajalle
saada tietää, minkälaista taloa on ostamassa.
Nykyisissä järjestelmissä ja laskelmissahan
maalämpö on se edullisin vaihtoehto näitten
kertoimien osalta, ja ne ovat aika tiukkoja, kun katsotaan niitä luokituksia,
millä sitten pääsee sinne parempaan luokkaan.
Pieni haaste on myöskin siinä, että ne
ensimmäisen sarjan energiatodistukset poikkeavat jonkun
verran nyt sitten luokituksiltaan näistä toisen
sarjan energiatodistuksista. Ja jos voi valiokunnan myötä jotakin
toivoa ministeriön tulevaan valmisteluun, niin tämä olisi
se yksi toivomuskohta, että nämä kaksi
erilaista, eri vuosien aikana tehtyä energiatodistusta
voitaisiin katsoa yksiin, niin että kuluttajalle siltäkin
osin tulisi mahdollisimman selkeä kuva siinä ostopäätöstä tehtäessä,
mikä on sen talon todellinen energiankulutus ja minkälaisia
remontteja siinä kannattaisi tehdä. — Kiitos.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Omakotiliiton organisoima kansalaisaloite
energiatodistuksen kehittämiseksi on osunut oikeaan. Täytyy
todeta nyt, että hallituksen ja sen puolueitten vuosi sitten
täällä läpi ajama laki energiatodistuksen
pakollisuudesta, siinä muodossa kuin se nyt on ollut voimassa,
on todellakin ajanut tilanteen mahdottomuuteen. Tämä synnytti
siis kansalaisliikkeen Omakotiliiton organisoimana, ja tämä puolestaan
johti aloitteen käsittelyyn eduskunnassa. Lopputulos on
selkeä parannus, aivan kuten valiokunnan puheenjohtaja
Martti Korhonen täällä asian perusteellisessa esittelyssä on
todennut. Lopputulos on oikeudenmukaisempi mutta ei vieläkään
esimerkiksi sähkön kertoimen osalta täydellinen.
Todistuksen yksinkertaistaminen on hyvä asia, on selkeä parannus,
ja todistus on ilmeisesti muodostumassa nyt myöskin tästä syystä hinnaltaan
kohtuulliseksi.
Kiitokset tämän muutoksen aikaansaamisesta siis
kuuluvat kansalaisaloitteen liikkeelle panneelle Omakotiliitolle.
Yhdistys on toiminut kunniakkaasti toimintaideologiansa mukaisesti, ja
jäsenet kyllä saavat nyt vastinetta jäsenmaksulleen.
Kiitokset on syytä meidän antaa myös eduskunnalle
järkevistä korjausliikkeistä, jotka tässä tapauksessa
ovat kerrankin onnistuneet.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Unohdin kiittää valiokunnan
puheenjohtajaa Korhosta tästä lain esittelystä.
Se oli erittäin hyvä ja kattava. Mutta kyllä tämä on
ollut semmoinen asia, mikä on puhuttanut äärettömän
paljon. Kun poliitikot yleensä ovat toreilla ja turuilla,
niin kyllä monet ihmiset ovat hihasta ottaneet kiinni ja
puhuneet tästä energiatodistuslaista ja sen muuttamisen
tarpeesta, ja olen äärettömän
tyytyväinen, että tätä nyt tullaan
myös muuttamaan. Tämä on mennyt parempaan
suuntaan siitä, mistä alun alkaen lähdettiin.
Minun mielestäni nämä valiokunnan
lausumaehdotukset ovat äärettömän
hyviä. Tässä nimenomaan huomioidaan tämä vanhojen
omakotitalojen tilanne. Se tulisi vapaaehtoiseksi, ja se on erittäin
hyvä. Aiemmin oli puhetta näistä kustannuksista,
että todistus voisi maksaa huomattavasti enemmän,
useita satoja euroja, mutta varmasti alalle on tullut enemmän
yrittäjiä, on tullut kilpailua, ja todistuksen
hinta on saatu suht kohtuulliseksi, ja sekin on hyvä asia.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Sitten valiokunnan puheenjohtaja, edustaja Martti Korhonen varmaan
haluaa kiittää kiitoksista.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kiitos kiittämisestä!
(Naurua) Siis itse asiassa muutama sana vain, ettei jää epäselvää.
Minun mielestäni tämä on mitä tarpeellisinta
kuluttajansuojalainsäädäntöä sen
lisäksi, että sillä on myös
energian käyttöä ohjaavaa ympäristönäkökulmaa
todella merkittävästi. Itse asiassa täällä on
edustaja Mölsä, joka näitä on
käytännön elämässä tehnyt
ja kokenut tämän rivitalopuolella, taisi olla
kerrostalopuolella. Hänen sanojaan lainatakseni hän
kertoi, että siellä hyvin paljon tietoisuus kasvoi
ihmisillä ja lähdettiin tekemään energiaremontteja
siitä syystä, että tuli itse asiassa
tietoon, mitä kannattaa tehdä.
Sehän tässä on idea ja myös
sitten se kuluttajansuoja, että kun hän ostaa
elämänsä kalleinta hankintaa, omakotitaloa,
kerrostaloa, rivitaloa tai vuokraa omakotitalon — en minä tiedä,
onko sille keskihintaa, mutta äkkiä 150 000—200 000 — siihenhän
pitää suhteuttaa sitten se hinta 150—300
euroa, kymmenen vuoden voimassaoloaika. Sitten toinen, joka siinä on
todella tärkeää myös, on se,
että se on ammattitaidolla tehty, että sen viestin,
mitä se energiatodistus antaa, pitää olla oikea
viesti, jotta on se kuluttajansuoja, sen omakotitalon tai kerrostalon
tai rivitalon ostajakandidaatti tietää siitä asunnosta.
Minä näen tämän tämmöisenä isona
kuluttajansuojakysymyksenä ja sitä kautta todella
tärkeänä.
Sitten tämä energiakerroin, josta paljon on
puhuttu. Minä olen kyllä kanssa vahvasti sitä mieltä,
että ei voi tavallaan olla niin monimutkainen asia tai
yksinkertainen asia on tehty hirveän monimutkaiseksi, että ei
sitä kyllä ymmärrä ensimmäisellä kertaa
ainakaan tuolta, jos me lähdemme hakemaan kadulta jonkun
ja kerromme, mikä se energiamuotokerroin on.
Tosiasiallisestihan lasketaan sille asunnolle jo nyt se laskennallinen
kulutus ja se kerrotaan energiamuotokertoimella. Jos se kulutus
on esimerkiksi 1 000 yksikköä ja siellä on
sähkö, 1 000 yksikköä öljyllä,
ja sitten siinä talossa onkin sähkölämmitys,
niin se on 1 700 yksikköä, mutta kun
siitä putsaa pois sen kertoimen vaikutuksen, niin siinä on
se 1 000 edelleen jäljellä. Tai jos se on
jokin muu, jossa kerroin on 0,9, niin se on 900, ja kun kerroin
poistetaan, niin se on se 1 000 yksikköä.
Mutta ei näin vaikeata asiaa pidä tämmöiseen
tehdä, että se ei aukene ihmiselle.
Nyt me haluamme, että se todellinen kulutus kerrotaan
sille asunnolle toisena arvona, kun tämä energiamuotokerroin
tulee sitten sieltä direktiivin kautta, niin että se
on pakko sitä kautta sinne saada. Mutta kerrotaan se todellinen
laskennallinen kulutus sille asunnolle, oli se sitten vuokrattavana
tai myynnissä tai mitä tahansa.
Sen verran vielä siihen, mihin edustaja Maijala kiinnitti
huomiota, että sieltähän on nyt poistettu,
niin että esimerkiksi silloin, kun se asunto ei tule myyntiin
niin sanotusti markkinoille, energiatodistusta ei välttämättä edes
tarvita, tai jos se on vähäinen arvoltaan tai
alle 50 neliötä kooltaan, joten kyllä tämä nyt
eteenpäin menee. Siitä kiitos kaikille valiokunnan
jäsenille, lausunnonantajille, valiokunnalle ja tietenkin
kansalaisaloitteen toimeenpanijoille, Omakotitaloliitolle.
Yleiskeskustelu päättyi.