10) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi maatalouden tukien
toimeenpanosta annetun lain muuttamisesta
Jari Leppä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässä laissa ehdotetaan maatalouden
tukien toimeenpanosta annetun lain muuttamista siten, että maatilojen
neuvontaa koskevat säädökset muutettaisiin
vastaamaan Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmaa elikkä tulevaa
ohjelmakautta. Tämä liittyy Euroopan unionin yhteisen
maatalouspolitiikan uudistamista koskevaan lainsäädäntökokonaisuuteen.
Tämä käsittelyssä oleva
esitys haluttiin tuoda eduskunnan käsiteltäväksi
nyt kevätistuntokaudella 2014 sen vuoksi, että Maaseutuvirastolla olisi
mahdollisuus valita tulevassa maatilojen neuvontajärjestelmässä neuvontaa
antavat henkilöt jo tänä vuonna, jotta
uusi neuvontajärjestelmä voitaisiin ottaa käyttöön
heti ensi vuoden alkupuolella. Loput lainsäädäntömuutokset
ja ehdotukset, toimeenpanoehdotukset, tulevat sitten syksyllä käsittelyyn,
mutta tämä on nyt ensimmäisiä tämän
yhteisen maatalouspolitiikan uudistamisen jäljiltä.
Tältä osin ehdotus perustuu siis maaseutuasetuksen
15 artiklan 3 kohtaan, jonka mukaan neuvojat on valittava tarjouspyynnöillä ja
valintamenettelyyn on sovellettava julkisia hankintoja koskevaa
lainsäädäntöä, elikkä tulee
aivan erilainen neuvontajärjestelmä kuin mitä tähän
asti on ollut. Valiokunta pitää erittäin
tärkeänä, että valintamenettely
toimeenpannaan siten, että neuvojien neuvontatehtävän
laatuun ja laajuuteen nähden tarpeellinen asiantuntemus
samoin kuin valinnan joutuisuus varmistetaan kaikilta osin.
Tämä ehdotus tuo mukanaan myöskin
lisää hallintoa, lisää byrokratiaa,
ja siksi valiokunta pitää välttämättömänä,
ettei tämä lisäisi byrokratiaa yhtään
enempää kuin mikä se välttämätön
tarve on. On huolehdittava siitä, että säätely
muodostuu mahdollisimman yksinkertaiseksi ja kustannustehokkaaksi.
Lisäksi neuvonnan käytännön
toimeenpanojen selkeys ja tehokkuus tulee varmistaa.
Puhemies! Tämä esitys siis pohjaa — kolmannen
kerran sanottuna — yhteisen maatalouspolitiikan uudistukseen,
jonka yhtenä perusperiaatteena alun alkaen piti olla se,
että sillä yksinkertaistetaan koko järjestelmää.
No, nyt kuitenkin kävi niin, että kaiken kaikkiaan
koko järjestelmä monimutkaistui ja myöskin
tämä neuvontajärjestelmä on
sitten sopeutettu siihen monimutkaistuneeseen ja monimutkaistuvaan
järjestelmään. Sen lisäksi,
että se monimutkaistuu, se tietää sitä,
että hallintomenot kasvavat. Tämä on
valiokunnankin mielestä vastoin yhteisen maatalouspolitiikan
uudistuksen tavoitteita. Siinä mielessä valiokunta
ei tätä hirvittävän hyvällä katsonut.
Puhemies! Tähän on myöskin jätetty
hylkäysvastalause, joka esitellään sitten
tuonnempana, ehkä toisessa käsittelyssä,
mutta totean tästä lyhyesti vain sen, että tässä todetaan
tämän tukijärjestelmän siis
olevan entistä monimutkaisempi ja halutaan, että se
ei ole näin byrokraattinen ja että sen pitäisi
olla halvempi sekä viljelijän että hallinnon
kannalta. Tämä siis keskeinen sisältö, mikä tuossa
vastalauseessa on.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Maatalouspuolen asiat eivät tarvitsisi
yhtään lisää byrokratiaa. Maatalouspuolella
näissä EU-tukiasioissa ja muissa pitäisi
aloittaa selkokielisyystalkoot. Olen tänään
jo useammassa puheenvuorossa puhunut selkokielisyystalkoista, mutta
tässä ne olisivat todella tarpeelliset ja ajankohtaiset.
Niitä tarvitaan todella paljon.
Kerron itse omasta esimerkistäni. Olen koulutukseltani
agrologi, varatuomari. Olen toiminut kunnassa maataloussihteerinä 10
vuotta. Minun jos jonkun pitäisi osata ja tietää ja
hallita nämä maatalouden tukiasiat ja paperiasiat.
Arvatkaa, olenko minäkin monta kertaa paniikissa miettinyt,
mitä hullua sinne pitää kirjoittaa ja
mitä pitää tehdä, onko kaikki
oikein, ja pelännyt valvontaa. Miten on henkilöiden,
jotka eivät asioita hallitse niin hyvin kuin minä?
Siis tämä tilanne on aivan järjetön
ja kohtuuton.
Etelä-Euroopassa on paljon viljelijöitä,
jotka eivät osaa edes lukea, ja silti he pärjäävät
näissä maataloustukiasioissa, eikä heidän
tarvitse peljätä valvonta-asioita ollenkaan niin
paljon kuin minun pitää peljätä.
Olen tosiaan varatuomari, katsonut siellä tuomarina
tuomitsemisasioita. Käräjillä ja Suomen oikeusjärjestelmässä lähtökohtana
on, että ihminen on syytön, ellei häntä syylliseksi
todeta. Mutta mietimmehän me jo perustuslaissa tilannetta
toisinpäin. Viljelijä on muuten syyllinen, ellei
häntä vahingossa syyttömäksi
todeta. Lähes aina nimittäin valvonta-asioissa
löytyy jotakin pientä. Minulta itseltänikin
löytyi tässä viimeksi tukivalvonnoissa,
että minulla oli yhdeltä lohkolta maanäyte
ottamatta. Kun justiinsa edellisenä vuonna olin maataloussihteerinä,
sitä maanäytettä ei olisi tarvinnut ottaa
siltä uudelta viljelylohkolta, 27 aariako siellä on
pinta-ala, mutta kun minä otin sen käyttöön
uutena lohkona ja viereiseltä lohkolta oli otettu maanäyte.
Kun minulla oli tuo maanäyte ottamatta, niin minähän
olin tehnyt silloin viljelypuolen rikkomuksen. Minä olin
tukien väärinkäyttäjä,
kun minulla oli yksi maanäyte ottamatta 27 aarin lohkolta,
vaikka viereiseltä lohkolta asiat olivat kunnossa.
Tässä kyseisessä lakiehdotuksessa
esitetään, että pienryhmäneuvontaa
ja tämmöisiä vastaavia asioita saataisiin
liikkeelle. Esitys on ihan ok. Kyllä siellä varmasti
jotakin saataisiin aikaiseksi, mutta ei tämmöisillä keskustelukerhoilla
eikä tämmöisillä uusilla neuvojilla
saada tätä asiaa missään nimessä ratkaistua,
vaan todellakin pitäisi puuttua tähän
itse perusongelman ratkaisemiseen.
Kannatan sitä vastalausetta, mikä tässä tämän osalta
oli jätetty, ja mielestäni koko lakiehdotus tulisi
hylätä ja laittaa oikealla lailla kunnon valmistelu
siitä, mitä Suomessa tehtäisiin tämän maatalouden
byrokratiajärjestelmän purkamiseksi, jotta me
pääsisimme lähelle sitä, että edes normaali
lukemiskykyinen suomalainen osaisi ymmärtää ja
hallita nämä tukiasiat, sillä emme me
viljelijät tahallamme mitään vahinkoja
ja vääryyksiä tee.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Olen ollut yksi tämän vastalauseen
allekirjoittaja. En olisi suurin surminkaan tätä ollut
hyväksymässä, sillä CAP 2020
-maatalousuudistuksen myötä olemme saamassa kymmeniä henkilötyövuosia lisää valvontaa.
Ylipäätään CAP 2020 on leikkaamassa
viljelijätukia ja näin ollen viljelijätuloa.
Mutta jotenkin tuntuu täysin käsittämättömältä järjestelmä,
joka on luotu tällaiseksi, että sen hallitsemiseksi
tarvitsee palkata maanviljelijöille neuvojia vielä erikseen.
Aivan kuten valiokunnan puheenjohtaja totesi, järjestelmän
piti yksinkertaistua, mutta kuinkas sitten kävikään?
Eli tuodaan uusia elementtejä, täydentäviä ehtoja.
Noh, on ollut aiemminkin, mutta viherryttämistuki, viherryttäminen:
Suomessa maataloustuotanto on nyt likipitäen jo luomua
muutenkin. Meiltä edellytetään viherryttämistä,
joka on täysin uusi tukijärjestelmä.
Sekin on aivan päivänselvää,
että se on uusi byrokratian muoto. Mutta jälleen
kerran — olen minäkin sen toistanut täällä — tämä on
tilakohtaisen päätösvallan siirtoa Brysseliin.
Ja kun kuitenkin puhutaan ruuantuotannosta, elintarviketuotannosta,
niin on minusta käsittämätöntä,
että EU voi yhteisönä toimia näin,
voi suoltaa tällaista säädäntöä,
joka ikävä kyllä murentaa itse itseltänsä sitten
sitä arvovaltaa.
En malta olla tässä yhteydessä toteamatta
sitä, että jos meillä on yhteinen maatalouspolitiikka tuottanut
tällaista lainsäädäntöä,
niin Luoja meitä varjelkoon siltä, että unionissa
olisi yhteinen metsätalouspolitiikka, sillä silloin
kyllä tiedetään, miten meidän
metsätaloudelle käy, jos ajatellaan, miten meidän
maataloudelle on käynyt. Koko unionin jäsenyyden
ajan kannattavuus on laskenut, ja se paljon puhuttu ja luvattu ruuan hinnan
aleneminen ei ole tähänkään
päivään mennessä toteutunut.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Maa- ja metsätalousvaliokunnan puheenjohtaja
Jari Leppä kuvasi hyvin tämän maatalouden
tukien toimeenpanosta annetun lain muutoksen ja ehdot, jotka sitä koskevat.
Tosiaan nyt tulee uusi järjestelmä, joka on sitten
käytössä vuodesta 2014 vuoteen 2020,
ja se oikeastaan on sen verran myöhässä,
että nyt sitä sovelletaan vasta ensi vuoden alusta
ensimmäisen kerran. Kuvaavaa on, että järjestelmä ei
ole vieläkään valmis, ja sitten neuvojat
pitää palkata etukäteen, mutta kun ei järjestelmä ole
valmis, niin heitä ei tänä vuonna voida
kunnolla kouluttaa niistä yksityiskohdista.
Kun ajatellaan tätä toteutusaikataulua, niin esitin
semmoistakin asiaa valiokunnassa, että olisi pitänyt
vielä rauhassa ottaa toinen siirtymävuosi näillä vanhoilla
ehdoilla, että EU olisi oppinut, että näitä pitää EU:ssa
käsitellä vuotta tai kahta aikaisemmin, että voidaan
tämmöisessä pohjoisessakin EU-maassa
soveltaa sääntöjä sitten, kun
ne ovat olemassa ja ehditään rauhassa kouluttaa
virkamiehet ja neuvojat ja sitten soveltaa, että viljelijöillä on
semmoinen jatkuvuus ja tuo elinkeinon harjoittaminen turvattu. Tuota neuvontaa
annetaan tämän uuden esityksen pohjalta "muun
muassa täydentävistä tukiehdoista, viherryttämistuen
vaatimuksista, ilmastonmuutoksen hillitsemisestä, luonnon
monimuotoisuudesta, vesien ja maaperän suojelusta, ympäristökorvauksista,
luonnonmukaistuotannosta, kasvinsuojelusta, tuotantoeläinten
hyvinvoinnista ja terveydestä sekä ympäristötehokkuuteen
liittyvistä seikoista". "Maatilojen neuvontajärjestelmän
mukainen korvaus maksettaisiin neuvojalle tai tämän
työnantajalle", lukee täällä hallituksen esityksessä.
Kun ajatellaan sitä, että nyt on muutettu
myöskin näitten neuvojien koulutusvaatimuksia — periaatteessa
lakiesitys lähtee siitä, että neuvojilla pitäisi
olla toisen asteen koulutus — niin, nyt jos ajatellaan
noita perinteitä ja sitä neuvojaverkostoa, mikä nyt
on olemassa, niin silloin, kun he ovat käyneet kouluja,
ei ole tämmöistä toisen asteen koulutusta
ollut olemassakaan, että sitä varmaan joudutaan
käyttämään soveltuvin osin. Myöskin
sitä työssä pätevöitymistä pitäisi
ottaa huomioon, mutta tästä lakiesityksestä ei
käy selville, miten se tullaan huomioimaan, ja siten valiokunnankin
on hyvin vaikea arvioida, minkälainen suhtautuminen asiaan
pitäisi ottaa.
Tietysti maatalousasioissa on semmoinen, että melkein
maanviljelijän pitäisi valittaa tai maanviljelijöitten
etujärjestön pitäisi valittaa Euroopan
ihmisoikeustuomioistuimeen siitä, miten maanviljelijöitä täällä Suomessa
kohdellaan. Jopa jotkut ministeriön virkamiehet ovat vähän samaa
mieltä, että semmoinen voitaisiin hyvin tehdä taas.
Sitä on joskus aikaisemmin kokeiltu, mutta tilanteet ovat
vähän muuttuneet. Jotenkin kuvaavaa on se, että tuolla
valiokunnissa ministeriön virkamiehet ja eri etujärjestöjen
ja virastojen asiantuntijat helposti sanovat, etteivät
he tiedä asiasta, kun kysyy, eikä osu juuri heidän
sektorilleen. He ovat liikaa sektoroituneita. Pitäisi olla
laaja-alaisempia asiantuntijoita. Miten voidaan viljelijältä vaatia,
että hän taitaa kaikki viljelyyn ja viherryttämisiin
ja muihin liittyvät asiat, jos ministeriön virkamiehet
ja asiantuntijatkaan eivät pysty laaja-alaisesti vastaamaan?
Eikö se ole jo hälyttävää,
jos joka pikkuasiaan pitää palkata oma erillinen
sektorivirkamies tai -asiantuntija?
Sitten toinen asia on, että investointipuolelle ja
talousasioihin pitää olla eri asiantuntijat ja eläinten
hoitoon, lääkintään, tarkastuksiin
pitää olla omat asiantuntijat. Eikö byrokratia
silloin ole vähän liian monimutkaista, kun kumminkin vaaditaan,
että sen maataloustuottajan, joka on käynyt ehkä jonkun
maatalousoppilaitoksen ja sitten ollut sillä alalla, pitää hallita
koko tilan byrokratia? Ja hän on vielä sitten
vastuussa, jos ei ole tutustunut kaikkiin näihin paragrafeihin
työnsä ohella ja huomannut sitten ajan mukaan
ottaa näytteitä. Ja jos joku elukka sattuu sopivasti
kuolemaan niin, ettei hän ole ehtinyt ilmoittaa sitä vielä,
vaikka se olisi 5 minuuttia ennen kuollut, kun tarkastaja tulee,
niin se varmaan tulkitaan viljelijän virheeksi sekin. (Jari
Myllykoski: Sama kohtalo!)
Kyllä tämä byrokratia on mennyt ihan
käsistä, ja on jotenkin todella huvittavaa ja
surkuhupaista, kun sanotaan, ettei saa lisätä byrokratiaa,
ja sitten valiokunta kumminkin kannattaa hallituksen esitystä tai
yhtyy hallituksen esitykseen. Minun mielestäni se on jo
sitten itsepetosta. Joihinkin U-kirjeisiin on jo kyllä vastattukin
sillä, ettei yhdytä hallituksen kantaan, vaikka
ollaan samaa mieltä valiokunnan lausunnosta. Että kyllä tämä suomalainen
byrokratia on menossa käsistä, kun ei siinä voi
sitä maalaisjärkeä käyttää kansanedustajanakaan.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Valiokunta pitää välttämättömänä,
ettei byrokratia lisäänny, kuten edustaja Heikkilä,
valiokunnan varapuheenjohtaja, äsken mainitsi, ja kaikki
tasan tarkkaan tietävät, juuri niin tulee käymään.
Tämä on vähän eduskunnan arvovallalle
ristiriitainen tilanne, että me olemme yhtymässä valtioneuvoston
kantaan tietäen kuitenkin, että lausumamme ei
tule toteutumaan missään muodossa.
Jos kaksitoista miestyövuotta tulee lisää,
kustannuksia otetaan, tai, sanotaanko, tämän byrokratian
ylläpitäminen on leikkaus maatalouden kannattavuudesta,
niin olemme sen tosiasian edessä, että tämän
järjestelmän, varsinkin nyt liian nopealla aikataululla,
ottaminen käyttöön on huonoa hallintoa.
Kun hallinnolliset kustannukset kasvavat, se tarkoittaa samalla
kertaa myös sitä byrokratian lisäämistä.
Meillä on ollut yhteinen näkemys siitä,
kuinka hallinnollista taakkaa pitää kantaa. Vasemmistoliiton
ollessa hallitusneuvotteluissa kirjattiin, että byrokratiaa
pitää vähentää. Nyt
tällä valtioneuvoston kannalla poiketaan hallituksen
omasta ohjelmasta, ja se on surullista.
Neuvontajärjestelmän kilpailuttaminen on aivan
uudenlainen näkemyksensä, emmekä me vielä oikein
osaa edes arvioida, mitä tulee sen kautta tapahtumaan.
Koulutusvaatimuksen kasvaminen: mikä on sellainen koulutuksen
taso, mikä tulee riittämään niin,
että sillä voitaisiin turvata neuvojan ammatillinen
osaaminen? Itse en löydä toisen asteen koulutuksen
pohjalta koulutuslinjaa, joka pätevöittäisi
tähän neuvojan virkaan ehkä juuri tällä yhdellä pienellä kapealla
sektorilla. Mutta mikä nyt on erinomaisesti tässä salikeskustelussa
tullut esille, niin ehkä meillä on liian kapea-alaista tämä valvonnan
osuus. Siinä mielessä voisi olla, että meillä neuvojat
olisivat ehkä vielä korkeammin koulutettuja. Mutta
resurssit pitää turvata tämänkin
tullessa voimaan. Me emme voi ottaa sellaista riskiä, että otamme
vain koulutusvaatimuksen täyttäviä henkilöitä,
vaan kyllä nimenomaan pitää pystyä soveltavasti
näiden jo nyt neuvontatehtävissä pätevöityneiden
ihmisten ammatillinen osaaminen ottamaan hyötykäyttöön,
ettemme tee itsellemme sellaista loukkua, että meillä on
toisen asteen ammatillisen tutkinnon suorittaneita mutta ei alalle
pätevöityneitä. Se on erityisesti huomioitava.
Mutta vielä, arvoisa puhemies: ei tässä ole
mitään tolkkua.
Yleiskeskustelu päättyi.