Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia maa- ja metsätalousvaliokunnan
varapuheenjohtajalle — jäi ainoaksi yleisöksi.
Oikeuskanslerin kertomuksesta suoraan lainattua: "Oikeuskanslerin
tulee valvoa, että tuomioistuimet ja muut viranomaiset
sekä virkamiehet, julkisyhteisön työntekijät
ja muutkin julkista tehtävää hoitaessaan
noudattavat lakia ja täyttävät velvollisuutensa.
Oikeuskansleri käsittelee hänelle osoitettuja
kirjallisia kanteluita ja viranomaisten ilmoituksia."
Lukiessani oikeuskanslerin vuosikertomusta tulevat mieleeni
lukuisat yhteydenotot kansalaisilta, jotka kokevat joutuneensa oikeudettomaan tilaan.
Erityisesti yhteyttä ovat ottaneet lukuisat yrittäjät,
ja siksi onkin syytä olla huolissaan, koska meillä Suomessa
on tällä hetkellä työnantajapula,
me olemme lamassa, työttömiä on ja työpaikat
karkaavat Suomesta. Nämä lukuisat yhteydenotot
yrittäjiltä ovat koskeneet konkurssitilanteita
ja verotukseen liittyviä asioita, ja niiltä osin
voidaan perustellusti kysyä, onko hallinto kansan palvelija.
Uutena kansanedustajana nämä yhteydenotot hämmentävät.
Meillä on vallan kolmijako-oppi, jonka mukaan olen lainsäätäjä, en
tuomioiden purkaja tai juttujen tutkija — sitä minulta
myös on toivottu. En voi aivan täysin ymmärtää kaikkia
näitä yhteydenottoja ja tyytymättömiä kansalaisia
niin sanotusti hävinneen katkeruudeksi. Onhan meillä toki
esimerkkejä, joissa yksityinen henkilö on voittanut
kiistansa valtiota vastaan. Mutta kaiken kaikkiaan nyt minusta tuntuu
välillä siltä, että yksityinen
henkilö toden totta tällöin taistelee
suurta koneistoa vastaan.
Erityisesti tiedämme vuosien varrelta, että 1990-luvun
lama on koetellut juuri yrittäjiä kovin ottein.
Monet kokivat, että tuomioistuimet tekivät pankkeja
suosivia päätöksiä, joissa yrittäjä jäi
mopen osalle. Liian monet kokivat konkurssinsa vääryytenä ja
häpeällisenä, joten monet päätyivät
itsemurhiin omaisuutensa menettäneinä.
Samoin konkurssipesien omaisuuden hoito ja velkojien sekä velallisten
oikeusturva ovat hälyttävän huonoja.
Vanhin tuntemani konkurssi alkoi vuonna 81, ja pesä mitä ilmeisimmin
nyt jätetään päätöksellä selvittämättä.
Viikolla 22 korkein oikeus antoi päätöksen,
jonka mukaan pesän edustajalla ei ole edes valitusoikeutta.
Hiljattain Yle teetti tutkimuksen, jonka mukaan asianajajat
olivat sitä mieltä, ettei tuomareiden ammattitaito
tai halu riittänyt aina jutun ratkaisemiseen — tämä siis
muistaakseni toukokuussa tänä vuonna. Samasta
asiasta on kirjoittanut ainakin pariin otteeseen Helsingin Sanomien Vieraskynä-palstalla
Vaasan hovioikeuden ex-presidentti Erkki Rintala. Hänen
mukaansa hallinto- ja tuomiovalta tulee erottaa toisistaan. Rintala
totesi sanomalehti Ilkan haastattelussa, ettei Suomi istu kaikin
osin oikeusvaltion eturivissä. Samoin käräjätuomari
Jussi Nilsson kirjoitti Lakimiesuutisissa, että tuomiovalta
on alistettu poliittisen valtaeliitin käskyvaltaan. Ja
minulla herää jälleen kerran — kuten
vuosi toisensa jälkeen — kysymys siitä,
olisiko meillä syytä olla perustuslakituomioistuin,
niin että se ei olisi poliittinen elin, joka perustuslakia
tulkitsee. On huomattava, ettei Ylen kyselyn tulos kata kaikkia asianajajia,
oikeudenkäyntiavustajia tai julkisia oikeusavustajia. Siis
herää kysymys, tai väitänkö näin,
että tyytymättömiä on todennäköisesti enemmän
kuin mitä kyselyssä on esiin tullut. Viime viikolla
tuli julkisuuteen nimettömänä pysytellyt
tuomari, joka kertoi häpeävänsä tuomioitten
laatua.
Nämä eivät toki tähän
vuoden 2013 kertomukseen kuulu mutta ovat seikkoja, joista voidaan
nimenomaan nytkin keskustella. Hallintoa ja päätöksentekoa
ei saa viedä liian etäälle kansasta. Nyt
säästöt ja keskittäminen ovat
tehneet sitä myös oikeuslaitoksen osalta.
Toivon, että me — jokainen suomalainen — noudatamme
voimassa olevaa lakia ja säädöksiä. Ja
jos jokainen virassaan toimiva tekee oikeudenmukaisia päätöksiä,
niin kanteluiden määrä putoaa kymmenekseen
nykyisestä. Elinkeinoelämä nimenomaan
yrittäjyyden kautta saa positiivista potkua ja uskoa tulevaisuuteen.
Oikeusasiamies Lauri Lehtimaja totesi virastonsa hukkuvan kanteluihin
ja ehdotti, ettei kaikkia kanteluita diarisoitaisi. Tämäkin
tuntuu hieman hankalalta vaihtoehdolta.
Oikeuskanslerin kertomus on seikkaperäinen — kiitos
siitä — ja asiat hallinnonaloittain käyty läpi,
ja niitä on näin lyhyessä ajassa, muutamassa
minuutissa, vaikea käydä seikkaperäisesti
läpi.
Mutta aivan lopuksi haluan kiinnittää huomioni
maatalousyrittäjiin ja esittää huoleni
heihin kohdistuvasta hallinnosta ja hallinnoinnista, niin kuin tässä juuri
hiljattaisen lakiesityksen yhteydessä totesimme monesta
suusta. Toteutuuko hyvä hallinto maataloudessa esimerkiksi
juuri EU-tukien maksatuksiin liittyvissä tarkastuksissa,
jos tarkastaja voi tulla maanviljelijän kotiin likipitäen
kysymättä? Toki ymmärrän, että kyseessä on
yrittäjyys, jossa se itse yritys on myös koti, ja
se tarkastus täytyy tehdä siellä maatilalla,
kotona. Mutta eikö näistäkin pitäisi
voida sopia yrittäjää, sitä maatalousyrittäjää,
tukevalla ja palvelevalla tavalla? Raskaan työpaineen alla
maatalouden harjoittajat nielevät kokemansa vääryyden
eivätkä jaksa kannella, eikä juristin
palkkaamiseen ole varaa. Ja toisaalta ehkä se suomalaiseen
luonteenlaatuun sitten kuuluu, että noudatetaan niitä pykäliä tunnontarkasti.
Mutta tästä lisääntyvästä hallinnonnista
nimenomaan maataloudessa voin todeta edustaja Myllykosken sanoin,
että ei tässä ole mitään
tolkkua.
Keskustelu päättyi.