4) Eduskunnan tilintarkastajien kertomus vuodelta 2000
Matti Saarinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä yhteydessä haluan,
(Hälinää — Puhemies koputtaa)
vaikka asia on vasta menossa valtiovarainvaliokuntaan, kun on näin
paljon kollegoja paikalla, tuoda teille joitakin näkökulmia
tilintarkastajien suunnalta.
Ensinnäkin asioita on hoidettu erinomaisen hyvin, niin
kuin eduskunnan profiiliin sopii. Kiitos siitä talon virkamieskunnalle
ja kaikille työntekijöille. Tavanomainen käyttöenergia
on talossa sitoutunut ... (Hälinää)
Puhemies:
(koputtaa)
Anteeksi, ed. Saarinen, hetkinen. Arvoisat edustajat, kehotan
teitä etsimään paikkanne pikaisesti ja
joka tapauksessa rauhallisesti istuutumaan, olemaan hiljaa ja kuuntelemaan!
Kiitoksia! Todella päivittäinen käyttöenergia
on sitoutunut meidän upean Eduskuntatalomme hoitoon. Tämä on
museaalinen rakennus, voisiko sanoa, Suomen ykkösrakennus.
Samoin tämä aika on vaatinut aika paljon atk-asioissa.
Vuodesta toiseen rahaa sitoutuu aikamoiset määrät
tietojenkäsittelyyn, tietohallintoon, ja kun meitä on
paljon täällä töissä niin
edustajia, avustajia kuin virkamieskuntaakin, on selvää, että henkilöstöasiat
ja palkkausmenot edustavat suurta osuutta eduskunnan budjetista.
Kaikkia näitä, voisiko sanoa, päivittäisiä rutiiniasioita
on siis hoidettu erinomaisen hyvällä tavalla.
Tämä tilintarkastuskertomus lähtee
siitä, että se on tavanomainen kertomus, se on
puhdas kertomus, meillä ei ole ollut aihetta mihinkään
huomautuksiin.
Arvoisa rouva puhemies! Hyvät kollegat! Haluan myös
tilintarkastajien näkökulmasta lähestyä yhtä asiaa,
joka liittyy paitsi eduskunnan varainhoitoon myös hallintoon
ja toimintaan. Se koskee eduskunnan toimintaedellytyksiä,
niiden turvaamista ja kehittämistä ja tämän
asian tärkeyttä. Nimittäin jos me ajattelemme
eduskuntaa instituutiona, kenellä on toimivaltaa, kenellä on intressiä,
halua ja tahtoa kehittää eduskunnan toimintaedellytyksiä?
Ei kellään muulla kuin eduskunnalla itsellään.
Vain ja ainoastaan eduskunta voi sen tehdä, ja niin sen
myös tulee tehdä.
Eduskunnan on oltava tarvittaessa myös rohkea, koska
eduskunnan työ on niin julkista, kuten sen pitääkin
olla. Kun me olemme joka hetki julkiselle arvioinnille, julkiselle
arvostelulle, alttiita, niin me saatamme joutua tilanteisiin, että eduskunnan,
siis eduskuntainstituution, toimintaedellytysten kehittäminen
vaatii myös rohkeata toimintaa julkista sanaa ja niin sanottua
yleistä mielipidettäkin vastaan. Tämä meidän
vain on silloin tällöin tehtävä.
Jokainen kansanedustaja on käynyt valiokuntamatkoilla,
ja monet meistä ovat käyneet myös niin
sanotuissa alikehittyneissä maissa. Olemme varmaan yksimielisiä siitä,
että ei niin köyhää, ei niin
kurjaa, ei niin alikehittynyttä maata, ettei se itse arvostaisi
omaa parlamenttiaan, jos siellä on oikeus pitää parlamenttia.
Tässä mielessä kiinnitän kollegojen
huomiota siihen, että meidän täytyy olla
kehityksen etunenässä, koskevat eduskunnan toimintaedellytykset
mitä tahansa asiaa: toimitiloja, toimintaedellytyksiä,
mitä tahansa.
Tässä yhteydessä lausun kiitokseni
myös Suomen tiedotusvälineille, jotka vaivojaan
ja voimiaan säästämättä yötä päivää jaksavat
seurata meidän toimintaamme. Niin demokratiassa pitää ollakin,
mutta entä ne kannanotot, joita julkinen sana välittää eduskunnan
toimintaedellytyksistä? Minä vain kysyn: missä määrin
julkisella sanalla, medialla, on intressiä olla aidosti
huolestunut eduskunnan toimintaedellytyksistä? Ei missään
määrin. Niiden intressi lähtee siitä,
kuinka lehti käy kaupaksi, ja ne tekevät kaiken
tämän arvioinnin niin sanotusti bisnespohjalta.
Sen tähden olemme joskus vähän ristiaallokossa,
mutta sekin pitää demokratiassa kestää ja
sietää.
Aivan lopuksi, arvoisa rouva puhemies, korostan arvoisille kollegoilleni
sitä, että kun me valitamme joskus, että kansanedustajan
työtä ei arvosteta, kuitenkin se arvostus lähtee
kasvamaan siitä, että edustajat itse arvostavat
omaa työtään ja eduskunnan työtä.
Sen jälkeen siihen arvostajien joukkoon voi liittyä joku
ulkopuolinenkin taho.
Aivan lopuksi tarkastuskertomuksesta totean, että tilinpäätös
on laadittu eduskunnan tilinpäätöksen
laatimista koskevien säännösten ja määräysten
mukaisesti. Tilinpäätös antaa tiliohjesäännön
määrittelemällä tavalla oikean
ja riittävän kuvan eduskunnan taloudesta ja sen
kehityksestä tilikaudella. Meillä ei ole huomauttamista
eduskunnan vuoden 2000 tilinpäätökseen,
kirjanpitoon eikä hallintoon nähden.
Aivan siunatuksi lopuksi: Rahat ovat suurin piirtein riittäneet
noin 00-tilanteessa, ei ole pahemmin jäänyt sukanvarteen,
mutta ei ole pahemmin ylitettykään. Asioita on,
kertaan vielä, hoidettu erinomaisen hyvin, ja kiitos niitä hoitaneille.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Eduskunnan tilintarkastajien kertomus
vuodelta 2000 on mielestäni erittäin hyvin ja
asiallisesti laadittu. Siihen minulla ei ole mitään
huomauttamista.
Kun olen ollut kansanedustajana täällä vähän yli
kuusi vuotta, olen henkilökohtaisesti tullut siihen tulokseen,
että eduskunnan työjärjestystä pitäisi
mielestäni muuttaa ja uudistaa sillä tavalla,
että maanantaista perjantaihin olisimme töissä 8—16
ja joka toinen päivä olisi valiokunnat ja joka
toinen päivä olisi istunnot. Sillä aikaansaisimme
sen, ettei ylitöitä eduskunnassa turhaan tehtäisi.
Sillä tavalla säästettäisiin
rahaa.
Mitä tulee kuntapoliitikkoihin, joihin itse olen lukeutunut
aikaisemmin 20 vuotta, olen tullut siihen tulokseen, että kansanedustajien
päätehtävä on lainsäädännön
tekeminen täällä. Siinä mielessä toivoisi,
että mahdollisimman moni kuntapoliitikko minun esimerkkini
mukaisesti luopuisi kunnallispoliittisista tehtävistä.
Paula Kokkonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Jää väistämättä se
vaikutelma, että nyt ed. Kuosmanen ei ole oikein hahmottanut
kansanedustajan työtä. Kansanedustajan työ ei
ole verrattavissa virkamiehen työhön. Minusta
sitä ei voi hahmottaa kahdeksasta neljään
-työksi. Jos näin arvelee, niin on kyllä väärässä paikassa.
Sitten kannattaa ehkä jättää tämäkin
luottamustehtävä. (Naurua)
Esko Helle /vas (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen aivan samaa mieltä kuin eduskunnan
perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja juuri edellisessä puheenvuorossa.
Kansanedustajuus on luottamustehtävä, jossa ollaan
24 tuntia vuorokaudessa, ed. Kuosmanen. Teillä on todella
nyt aivan väärä kuva tästä toimesta,
jos kuvittelette, että tuontapaisilla uudistuksilla tai muutoksilla
tämä voisi toteutua.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Totean ed. Kokkoselle ja ed. Helteelle,
että tässäkin asiassa luulen olevani
aikaani edellä. (Naurua) Siinä mielessä ei voida
kahta herraa palvella samanaikaisesti, kuntaherraa ja valtionherraa.
Meidät on valittu kansanedustajiksi, Suomen kansan edustajiksi
tänne. Siinä mielessä meidän
pitää uskaltaa kriittisesti arvioida omaa työkuvaamme
ja sillä tavalla olla Suomen kansan edustajina ainoastaan.
Paula Kokkonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Kun olen pitkään ollut myöskin
virkamiehenä, kuvittelen, että tiedän aika
hyvin näitten töitten eron. Voinpa todeta sellaisenkin
asian, että yksi asia, joka erottaa hyvin tyypillisesti
kansanedustajan työn ja virkamiehen työn, on se,
että kun virkamies saapuu virkamatkalta, vaikkapa ulkomailta
kotiin, niin hän on kotona silloin. Virkamatka päättyy,
kun hän on kotona taikka työpaikalla, mutta kun
kansanedustaja saapuu Suomen kamaralle, hänen virkamatkansa
päättyy siihen.
Markku Markkula /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Saarinen hyvässä puheenvuorossaan
suorastaan haastoi minut sanomaan muutaman sanan eduskunnan oman
työn tavallaan taustalla näkymättömissä olevien
työprosessien kehittämisestä. Nimittäin
aivan vastikään on työnsä saanut valmiiksi
eduskunnan tiedon ja tietämyksen hallinnan työryhmä,
jota lainsäädäntöjohtaja Koivukangas
on vetänyt johtoryhmän puheenjohtajana ja jossa
yhtenä jäsenenä kansanedustajana minäkin
olin mukana. Siinä on todella erinomaisen monipuolisesti
kuvattu ja valotettu niitä tiedon hallintaan liittyviä työprosesseja,
niiden kehittämismahdollisuuksia, määritelty
pitkälti tulevaisuuteen, muutaman vuoden päähän,
suuntautuvilla arvioilla tavoitetila, mihin suuntaan toimintoja
kannattaa kehittää.
Tästä työstä valmistuneeseen
raporttiin kannattaa todella aivan erityisen huolella myös
kansanedustajien paneutua. Tämän raportin esittely on
muuten ensi viikon tiistaina auditoriossa, ja siellä käsitellään
myös erinäisten tiedon hallintaan, näkemyksellisen
tiedon luomiseen, tietoverkkojen käyttöön,
teknologian hyväksikäyttöön
liittyvien pilottihankkeiden käynnistämistä, joilla
todella pyritään luomaan entistä paremmat edellytykset
kansanedustajille toteuttaa omaa missiotaan ja omia tavoitteitaan
kansanedustajan työssä. Ei tarvitse rajoittua
pelkästään kahdeksan ja kuudentoista
väliseen aikaan, niin kuin ed. Kuosmanen puheenvuorossaan
halusi tehdä.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin haluan työtoveri
Kuosmaselle todeta sen, että tärkeätähän
on pitää yhteyttä silloin maanantaisin
hänen tapauksessaan näihin kouvolalaisiin eikä Kouvolan
kaupunkiin. Sehän siinä on se idea. Eiväthän
nämä organisaatiot sinänsä ole
se tavoite, vaan kysymys on siitä, että jos kansanedustaja
hoitaa hyvin tehtävänsä, niin hänen
pitää pitää se luottamus ja
aina hankkia joka neljäs vuosi vaaleissa luottamus myös
takaisin äänestäjien kautta. Se edellyttää silloin
sitä, että hän ei työskentele
täällä kuin virkamies ja ole tavattavissa
ainoastaan virka-aikana.
Se, mikä tässä eduskuntatyössä olisi
ehkä varteenotettavaa, olisi kansliatoimikunnan aktiivisempi
rooli tehdä ehdotuksia eduskunnalle siitä, miten
näitä asioita parannetaan. Mikä on valiokuntien
tilanne sillä tavoin, että työtilat,
resurssit vastaavat sitä, mitä tarvitaan esimerkiksi
valiokuntatyön asianmukaisessa hoitamisessa? Eduskunnan
valiokunnillahan kaikilla ei ole tähän asti ollut
edes yhtä kokopäivätoimista henkilöä hoitamassa
asioita. Se ei ole ollut asianmukaista.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Skinnarille totean, että meillä kansanedustajillahan
on vuodessa noin 3—4 kuukautta lomaa. (Hälinää)
Uskon, että sitä kautta tämä epäkohta
poistuu, että voi ottaa äänestäjiin
yhteyttä. Meillä on tänä päivänä hyvät
puhelin-, fax- ja Internet-yhteydet äänestäjiin,
ja yhteydet sitä kautta pystytään hoitamaan, niin
että se ei ole ongelma. Lähinnä tässä ajattelin
eduskunnan virkamiesten työtaakkaa, ettei tarvitsisi olla
kello 16:n jälkeen töissä kansanedustajien
takia, vaan he voisivat keskittyä työajan ulkopuolella
tekemään oikeita töitä ja sikäli asiat
paremmin rullaisivat eteenpäin.
Marja-Liisa Tykkyläinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Skinnarin puheenvuoron johdosta haluan
todeta, että kansliatoimikunta on kyllä tehnyt
monia muutosehdotuksia. Ja mitä tulee työtiloihin,
niin ed. Skinnarin valiokunnan kohdalta nimenomaan on käyty
läpi niitä vaihtoehtomahdollisuuksia. On valitettavasti
vain todettava, että mikäli niitä tiloja olisi
tähän taloon rakennettu, ne olisivat tulleet niin
kalliiksi, että se ei ole mahdollista, joten lisärakennuksen
yhteydessä nämä asiat tulevat varmasti
kuntoon saatetuiksi.
Tarja Kautto /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täytyy vastata ed. Kuosmaselle, että minä olen
itse nyt kolmattatoista vuotta tässä talossa ja
vielä minä en ole 3—4 kuukauden kesälomaa
löytänyt. Mutta tämä ehkä kuvaa hänen
asennettaan koko työhön ja siihen, mitä sitä hoidetaan.
Toiseen asiaan, jonka ed. Skinnari otti esille: todella mielestäni
on toivomisen varaa siinä, miten eri valiokuntiin on annettu
resursseja, miten arvotetaan ja katsotaan, minkälaisia
työtehtäviä ja kuinka laajoja työtehtäviä niissä on.
Oman valiokuntani eli ympäristövaliokunnan osalta
voin todeta, että siinä ei ole todella arvioitu
oikein sitä, mikä on sille annettava työvoima.
Siihen toivoisin kyllä eduskunnan virkamiehiltä lisää paneutumista.
Susanna Huovinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Kuosmasen puheenvuorosta todellakin
voi todeta, niin kuin ed. Kauttokin täällä jo
totesi, että kyllä tällaiset kuukausien
kesälomat myös uudelle kansanedustajalle ovat
aika tuntematon käsite. Olen kokenut kyllä niin,
että meidän istuntotaukomme ovat tarkoitetut juuri
siihen yhteydenpitoon omassa maakunnassa. Ja ainakin itse olen nämä juuri
tähän tarkoitukseen käyttänyt.
Muutoinkaan ei voi muuta kuin yhtyä ed. Kauton puheenvuoroon
siitä, että kun ympäristövaliokunnassa
käsitellään monia hyvin laajoja asioita,
jotka usein ovat myös laadultaan kansainvälisiä,
vaativat erittäin suurta paneutumista vieraskielisiin teksteihin ym.,
niin toivoisin todella, että nyt tähän
asiaan eduskunnan virkamiehistö ja kansliatoimikunta voisivat
kiinnittää huomiota.
Jouko Skinnari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä tietysti menee tällaisiin
yksityiskohtiin, mutta kun tilintarkastajien kertomus eduskunnan
osalta on yksityiskohtainen, niin pakko se on ottaa esille. Kansliatoimikunnan
osalta toteaisin nimenomaan esimerkiksi sen periaatteen, että kun
kansanedustajat valitaan Suomen eduskuntaan, niin ne valitaan nimenomaan
tähän taloon. Ja kun valiokunnat on, niin jokaisella
valiokunnalla minusta ensinnäkin pitäisi olla
oma työhuone. Nythän kun täällä ympäristövaliokunnan
jäsenet ovat käyttäneet saman tyyppisiä puheenvuoroja,
niin voidaan todeta, että työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunnalla
ja ympäristövaliokunnalla on sama työhuone,
mikä tarkoittaa käytännössä sitä,
että siinä papereita vaihdetaan aina, kun tulee
toinen kokous. Tämä ei ole asianmukaista. Täällä on
paljon sellaisia ihmisiä töissä, joita
ei ole valittu nimenomaan tähän taloon, ja sitten
yksi valiokunta on siirretty tämän talon ulkopuolelle.
Nämä ovat sellaisia järjestelykysymyksiä,
että ne ovat pelkästään tahdon
asioita, onko valiokunta tässä talossa vai eikö ole
ja onko sillä omaa huonetta vai eikö ole.
Paula Kokkonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Minäkin haluan jonkin sanan
kansanedustajien lomista sanoa. En ole myöskään
havainnut, että näin pitkiä lomia on.
Hyvä jos kolme viikkoa saa kesästä putsattua,
johtuen niistä tehtävistä, jotka toisaalta
ryhmä antaa ja jotka aiheutuvat kansainvälisistä velvoitteista,
jotka liittyvät suoraan eduskuntatyöhön.
Ed. Kuosmasen suhtautumista työhönsä kuvastaa
se, että hän on nytkin poistunut salista, vaikka
kello ei ole edes 14.30. Lieneekö syynä se, ettei
hän tunne kelloa, vai onko tulkinta ihan väärin?
Timo Ihamäki /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Mielestäni jos on valittu kansanedustajaksi,
niin toimii kansanedustajana, ja jos lisäksi on valittu
kunnanvaltuustoon, toimii kunnanvaltuustossa. Kaiken tämän
ratkaisevat äänestäjät, ei sitä itse
tarvitse ratkaista.
Sitten kun täällä koko ajan kansliatoimikuntaa
on vähän osoitettu sormella, niin haluan vielä sen
todeta, että tällä kaudella kansliatoimikunta on
saanut aika paljon lisää ja hyvää aikaan.
Lisärakennuskin on tulossa, niin että tilakysymys
tulee sitten aikanaan hoidettua.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! En tiedä, oliko ed. Kuosmasen
puheenvuoro tarkoituksella ikään kuin hämmentämiseen
suuntautuva, mutta ainakin se hämmensi meitä kaikkia.
Emme me ketään valtio-herraa täällä palvele,
vaan kansalaisia; se on lähtökohta.
Arvoisa puhemies! Ympäristövaliokunnan jäsenet
Kautto ja Huovinen molemmat käyttivät puheenvuoron
ympäristövaliokunnan työtilanteesta,
työvoimatilanteesta. Todellakin, meillä on erinomainen
valiokuntaneuvos, mutta meillä on todella laajoja, suuria,
mittavia mietintöjä, lausuntoja, joissa todellakin
työvoimatilanne pitäisi katsoa. Ehkä olemme
todella astuneet uuteen aikaan sikäli, että nämä asiat
olisi ehkä paremmin ikään kuin aistittava,
tiedostettava, jotta voimme ratkaisuun päästä.
Tiedän kyllä, että asia on huomioitu
virkamiehistön keskuudessa.
Leena Luhtanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Minusta tämä on hyvin tärkeätä keskustelua
käydä nimenomaan tässä salissa.
Voin vain yhtyä niihin puheenvuoroihin, joissa on tuotu
esiin kansanedustajan työn tärkeys. Se työ tehdään
juuri valiokunnissa, ja se edellyttää hyviä työtiloja.
Tuen myös omasta puolestani sitä, että valiokunnilla
täytyy olla oma työtila, se on myös ikään
kuin identiteettikysymys. Ja tulee olla myös sihteerityövoimaa.
Minä tässä yhteydessä haluan
tuoda esille sen, että meillä on paljon EU-asioita
ja ne jakautuvat eri tavalla eri valiokuntien kesken. Minulla on
se käsitys, että sekä ympäristövaliokunnassa
että omassa valiokunnassani, talousvaliokunnassa, on paljon
EU-asioita. Toivon, että myös tämä sihteerityövoima järjestettäisiin
mahdollisimman pysyvällä ja tehokkaalla tavalla.
Meillä on ollut ongelmia siinä, että meillä vaihtuvat
sihteerit. Totean vielä, että ne asiat eivät
näy tässä salissa eivätkä ne
näy valitettavasti työlistoissa, joita tehdään.
Ne ovat vain ikään kuin taustalla, mutta ne pitää tehdä,
eivätkä ne ole helppoja. Toivon, että tähän
kiinnitetään huomiota.
Matti Saarinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Huomaan, että tilintarkastajien
ajatukset ovat olleet aika oikealla suunnalla, kun olemme kantaneet
huolta eduskunnan toimintaedellytysten kehittämistarpeesta
ja turvaamisesta. Meidän on siis jatkettava sitä ennakkoluulotonta
ja rohkeaa linjaa, jolla tiellä olemme viime vuosina olleetkin.
Hyvin harvoin puhumme tässä salissa, nimenomaan
tässä salissa, eduskuntatyön kehittämistarpeesta.
Emme me hoida täällä omia henkilökohtaisia
asioitamme, vaan eduskunnan, institutionaalisen elimen, korkeimman
päättävän elimen, joka päättää jopa
sodasta ja rauhasta. Sen instituution toimintaedellytyksistä on
kysymys, kun helposti koplataan nämä asiat kovin
henkilökohtaisesti. Kiitän kaikkia kollegoja hyvin
rakentavista puheenvuoroista.
Arvoisa rouva puhemies! Lausun myös tässä yhteydessä mielihyväni
sen johdosta, että myös maan hallituksen suunnalta
on alettu suhtautua eduskuntaan aikaisempaa asiallisemmin ja ymmärtäväisemmin.
Toivon sen tyylin säilyvän jatkossakin. Juuri
sillä tavalla saavutamme parhaat tulokset.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Mielestäni eduskuntaa on hoidettu,
kuten tilintarkastajien puheenjohtaja totesi, määrätietoisesti
ja hyvin. Mutta ajattelin, kun keskustelu lähti liikkeelle
kansanedustajan asemasta ja muustakin, tulla aivan puhujakorokkeelle
ja taas kerran todeta, että — täällä on
monessa puheenvuorossa todettu jo se — mehän olemme
luottamustehtävässä Suomen kansan valitsemina
kansanedustajina aivan samalla tavalla kuin täällä todettiin
kunnallisvaltuustoissa olevista henkilöistä. Jokaisen,
joka näihin tehtäviin on valittu, pitää tietää,
mitä tästä seuraa. Mielestäni
ed. Kokkonen toi erittäin hyvin esille kansanedustajan
ja virkamiehen aseman suomalaisessa yhteiskunnassa.
Vaikka arvostan suuresti ed. Kuosmasen pätevyyttä yrittäjänä,
en voi ymmärtää sitä, että nyt tällä hetkellä olisi
tarvetta eduskunnan työjärjestystä muuttaa
siltä osin, että esimerkiksi maanantai otettaisiin
istuntopäiväksi. Meille kyllä näiden
neljän päivän, jos kaikki kansanedustajat, koko
maasta valitut kansanedustajat, voivat osallistua täysipainoisesti
edustajatehtävän hoitamiseen, täytyy
riittää, tai sitten pitää mennä lauantaipäivään.
Yksi päivä pitää olla, jolloin
hoidetaan myös muita tehtäviä ja ennen
kaikkea pidetään yhteyttä äänestäjiin.
Pitää muistaa se seikka, että ei
eduskuntaan voida soveltaa, vaikka me elämme normaalissa suomalaisessa
yhteiskunnassa, esimerkiksi työmarkkinapolitiikkaa sillä tavalla.
Täällä on omat sääntönsä.
Ne koskevat niin kansanedustajan oikeuksia ja etuuksia kuin myöskin
tämän talon työntekijä- ja virkamieskuntaa.
Tämä on erilainen yhteisö, sitä ei
voi verrata mihinkään muuhun. Näitä ei
ole Suomessa kuin yksi kappale, on Suomen kansan eduskunta. Tämän
salin tehtävänä on pitää huolta
siitä, että kansanedustajien asema ja arvostus
säilyvät myöskin monien, sanoisin, tärkeitten
asioitten kohdalla, kun me hoidamme tätä luottamustehtävää.
Arvoisa puhemies! Mitä tulee kansliatoimikuntaan, onhan
selvää, että tämä talo
myöskin päättää, paljonko
taloudellisia resursseja käytetään tämän
talon pyörittämiseen, kaikkeen siihen toimintaan.
Rohkenisin sanoa kokemukseni perusteella — se on hyvin
lyhyt, tämä vaalikausi kansliatoimikunnassa — että kansliatoimikunnalla
on rohkeutta tuoda esityksiä, mutta se tarkoittaa sitä,
että ryhmissä myös kantti pitää,
että ryhmät sitten seisovat niiden asioiden takana eikä niitä lähdetä,
kun tiedetään, miten arkoja ovat sekä kansanedustajiin
liittyvät että myös tämän
talon virkakuntaan liittyvät asiat, täällä sitten
repostelemaan ja vetämään takaisin.
Nyt valmistellaan vuoden 2002 budjettia kansliatoimikunnassa.
Mielestäni kansliatoimikunta varmasti tulee tekemään
monia sellaisia esityksiä, että toivon, että ne
sitten täällä menevät läpi.
Meillä varmasti on erilaisia käsityksiä esimerkiksi,
mitä tulee lisärakentamiseen ja lisärakennukseen,
mutta kaikki sitten aikanaan selviää. Minulla
on vakaa käsitys, että kansliatoimikunnalla kyllä on
kanttia tehdä esityksiä, mutta toivon sitä,
että myöskin sitten täältä salista
löytyy näille tukea.
Marja-Liisa Tykkyläinen /sd:
Arvoisa puhemies! Tulin puhujakorokkeelle, koska olen kansliatoimikunnan
jäsen.
Olen erikoisen iloinen siitä, että ed. Saarinen uskalsi
ottaa esille kansanedustajien aseman ja yleensäkin arvostuksen.
Voin sanoa, että auktoriteetin ja arvovallan voi saada
vain tekemällä hyvin työnsä kansanedustajana,
koska se on luottamustoimi, johon valitaan joka neljäs
vuosi edustaja. Sanoisin ainakin omasta vaalipiiristäni,
että meillä on niin kova tarkkailu ja sihti, että ellei kunnolla
tee työtään, täällä ei
todellakaan istu eli täältä hyvin nopeasti
voidaan pudottaa. Sen johdosta on erilaisia vaalipiirejä olemassa
tällä hetkellä: Helsinki ja sitten maakunnat.
Katsoisin, että maanantaipäivät ja viikon
muut päivät menevät meillä maakuntien
edustajilla maakunnissa erilaisiin tehtäviin. Esimerkiksi
itselläni on 24 kuntaa. Olen pyrkinyt hoitamaan myöskin
nämä asiat. Kun vielä ajatellaan sitä,
että useimmat meistä on valittu kuntatehtäviin,
luottamustehtäviin, maanantaipäivät ovat
sitä varten, että myöskin nämä tehtävät
tulevat hoidetuiksi.
Arvoisa puhemies! Rohkenen sanoa, että puhemies Uosukainen
on vetänyt erittäin hyvin meidän tämänhetkistä tilannettamme
liittyen työjärjestykseen. Siihen ovat myöskin
mukana sopeutuneet hyvin puhemiesneuvosto ja lisäksi kansliatoimikunta.
Olemme olleet rohkeita esityksissä. Muun muassa palkkausjärjestelmät, eläkejärjestelmät,
on voitu hoitaa. Ryhmyrit ovat olleet tässä mukana.
Ilman ryhmyreitä emme olisi voineet edetä. Eli
yhteistyöllä nämä asiat menevät.
Haluan tässä yhteydessä kiittää puhemiestä siitä,
että hän on ollut rohkea ja joutunut hyvinkin
paljon tiedotusvälineiden piiskaamaksi, mutta on jaksanut
kantaa ryhdikkäästi vaikeat asiat ja tilanteet
ja joutunut kärsimään meidän
monien kansanedustajien puolesta. Tässä yhteydessä siitä kiitos!
Toivoisin, että nyt, kun täällä kuultiin
epäkohtia, ed. Kautto toi niitä esille, näitä pitää korjata eli
henkilökuntaa on saatava ympäristövaliokuntaan,
että tehtävät tulevat hoidetuiksi, samoin kuin
ed. Luhtanen toi esille.
Mitä tulee työtilakysymyksiin, niin totta
kai on selvää, että kaikilla valiokunnilla
pitäisi olla työtila, että voi pitää paperinsa
järjestyksessä jne. Siihen pyritään
ja toivotaan, että ne löytyvät tästä talosta.
Mikäli tilaa ei löydy, uudisrakennus pitää viedä myös
ryhdikkäästi. Tarvitsemme kaikki ryhtiä.
Sitä tarvitaan eduskunnassa, mutta sitä tarvitaan
myös silloin, kun tehdään päätöksiä omissa
ryhmissä. Silloin ei populistinen ajattelutapa enää riitä.
Minä ainakin aion tämän kaksi vuotta,
arvoisa puhemies, ryhdikkäästi hoitaa kansliatoimikunnassa
asioita kansanedustajien arvovallan parantamiseksi.
Tarja Kautto /sd:
Arvoisa puhemies! Lyhyesti vielä muutamasta asiasta.
Ensinnäkin maanantai on kyllä aivan yhtä tärkeä meille
uusmaalaisille ja varmasti myös helsinkiläisille.
Meillä ei ole ehkä niitä hehtaareita niin
paljon, mutta meillä sattuu olemaan ihmisiä paljon
enemmän. Pelkästään Vantaan,
oman kotikuntani, asukasmäärä on sama
kuin koko Pohjois-Karjalan läänin. Täytyy
muistaa tietysti nämä mittasuhteet. Joudumme myös
työskentelemään tältä pohjalta
täällä.
Vielä työtilanteeseen: Haluaisin korostaa omalta
kohdaltani sitä, että minun mielestäni kauttaaltaan
eduskunnan henkilökunta on ollut kerta kaikkiaan fantastista,
virkamiehet tekevät työnsä suurella moraalilla
ja niin paljon kuin pystyvät. Haluan arvostella vain sitä,
että tilanne on muuttunut joidenkin valiokuntien työmäärien osalta.
Ehkä ympäristövaliokunta on paras
esimerkki siitä, mitä vuosien muutokset ovat tehneet
ja mitä kansainvälistyminen yleensäkin
ja globaaliset uudet haasteet ovat aiheuttaneet, koska ne kaikki kaatuvat
oikeastaan suoranaisesti juuri meidän valiokunnan tehtäviin.
Onko tällä valiokunnalla tarpeeksi työvoimaa?
Ne mittarit, miten nyt lasketaan, kuinka monta lakia mikin valiokunta
käsittelee, eivät todellakaan kuvaa sitä,
mikä meidän työmäärämme
on. Tämä on minulta lähinnä hätähuuto
sen puolesta, ettei yksi tämän talon parhaimmista
valiokuntaneuvoksista sortuisi työn alle.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Olen ajatellut niin, että eduskunnan
ja kansanedustajien asioista en monta kertaa vaalikaudessa puhu. Ehkä tämä on
nyt se ainut.
Toteaisin vähän sosiologin silmin, niin kuin sanotaan,
että katsellaan, miten maailmassa menee. Jos ajatellaan
kuvaa, joka eduskunnasta muodostuu esimerkiksi esittelyvideon kautta, joka
tuhansille tuhansille vieraille näytetään,
se on mielestäni hyvin tehty, se antaa nopeassa ajassa
hyvin laajan kulman kansanedustajien ja eduskunnan työhön,
myös sen muutoksen kansallisesta kansainvälisiin
yhteyksiin. Sellaistakaan videota — näin ajatellen
joka kerta kun sen katson — ei ole helppo tehdä,
ja tekijöille tällainen myönteinen palaute.
Nyt kun ei ole toimittajiakaan paikalla, voidaan vähän
puhua omasta työstämme tarkemmin. Ed. Saarinenhan
sanoi aivan oikein, että eduskunta päättää jopa
sodasta ja rauhasta, mutta minä toivon, ettei tarvitsisi
ihan lähilistoilla päättää tästä,
ettei siihen tarvitsisi palata.
Vuonna 96, muistan, Suomen Gallupin aineistonkerääjä soitti,
esitteli, että hankitaan, muistini mukaan, kansainväliseen
työaikatutkimukseen aineistoa. Tämän
niminen henkilö oli joutunut tutkimukseen. Haastattelija
kohteliaasti kysyi ensin, milloin voi soittaa, ja sovittiin 20—30
minuutin haastattelu. Sitten hän soitti. Se toistettiin kuuden
kuukauden välein kolme kertaa. Käytiin maanantaista
lähtien tunti tunnilta jokainen työhön
liittyvä panos lävitse, mitä tehtiin,
ja siten, että sen luotettavuus voidaan milloin tahansa
tarkistaa. Hän ilmoitti viikon, tämä asiallinen
varttuneempi naishenkilö, että maanantaista lähdetään.
Niin lähdimme ja mentiin perjantaihin. Sattui sellaiseen
aikaan, niin kuin kansanedustajalla on, että oli kierrosta
pohjoiseen ja oli Raahen käyntiä ja täällä olemista.
Perjantaihin mentiin, ja sitten vaikeni puhelimen toinen pää.
Minä sanoin, että haloo; luulin, että puhelu
katkesi. Hän sanoi, että ei, minä lasken
yhteen. Sitten hän laski yhteen ja kysyi: "Oliko teillä viikonloppuna muuta
työtä?" Minä sanoin, että kyllä oli.
"Mennäänpä ne lävitse." Laskettiin
lauantai. "Oliko sunnuntaina?" Taas tuli hiljainen hetki, niin että minun
piti kysyä: "Haloo, katkesiko tämä?"
Hän sanoi: "Ei, lasken yhteen, että onpa teillä isot
ylityökorvaukset." Minä sanoin, että ei
ole, ne kuuluvat kaikki tähän. Sitten hän
laski yhteen tunnit.
Ensimmäisellä kerralla oli 7 vuorokauden aikana
92 tuntia. Hän kysyi, voiko kysyä, mikä minun
ammattini on, koska hänellä oli vain puhelinnumero
ja nimi. Sanoin, että kansanedustaja, ja haastattelija
huokaisi, että tätäkö se on.
No, kukin tekee tavallaan. Seuraavan kuukauden kuluttua oli
taas hänen ilmoittamansa viikko alkusyksystä.
Se oli 90 tuntia. Sitten puoli vuotta eteenpäin oli 99
tuntia. Ehkä näillä tiedoilla ei ole suurta
merkitystä, ne ovat maksimia. Innostuin sen jälkeen
laskemaan, ja sanotaan, että haarukka on 70 ja 90 tunnin
välissä. Jos katsotaan, miten se hoidetaan, niin
töihin kuuluvat nykyisin myös työmatkat.
Mutta meille on tärkeätä, kun kansanedustajat
ovat kiitettävästi myös ihmisten terveydestä,
väestön terveydestä, olleet huolestuneita
ja hyväksyivät terveystiedon oppiaineeksi muun
muassa, että tämän suorituksen palautumiseen
tarvitaan myös lepoa. Se on tärkeä.
Arvoisa puhemies! Minä sanoisin näin, että tässä on
erilainen kulttuuri vaalipiireissä. Saattaa olla, että esimerkiksi
ed. Kuosmanen ihan oikein piirtää ja asemoi työilmastonsa.
Mutta kun näin entisenä uusmaalaisena tunnen aktiivisia,
hyviä kansanedustajia, Tarja Kauton, Matti Saarisen ja teitä muita
Uudeltamaalta, Markkulan voisi luetella, niin tässä on
järjestökulttuurissa erilainen mentaliteetti.
Täällä ei ole sellaista kuin meillä maakunnissa,
missä on vahva, väkevä, toimiva järjestökulttuuri,
joka odottaa kansanedustajia, ottaa yhteyksiä jo kuukausia
ennen, ja kierretään. Täällä ei
toimita ihan samalla lailla. Täällä hoidetaan
ehkä median kautta. Tarkoitan sitä, että ei
ole samanlaista järjestökulttuuria. Sen ovat myös
tutkimukset osoittaneet, että siinä on tuntuvia
eroja, kun puhutaan politiikan, puolue-elämän,
kulttuurin, sivistyselämän eroista.
Arvoisa puhemies! Kun harvoin tulee tällaista tilaisuutta
sanoa, niin minun arvioni on kyllä tämän
kuuden vuoden jälkeen ja olen monesti työhuoneessa
ihmetellyt, kun olen isoissa organisaatioissa toiminut ennenkin,
että kyllä henkilöstörekrytointi
on onnistunut tässä talossa. Monesti olen miettinyt,
millä ihmeen konsteilla, metodeilla siinä on onnistuttu,
kun ne valinnat tehdään täällä ja
tietämäni mukaan siinä ei käytetä konsulttitoimistoja,
vaan se tapahtuu täällä, niin kuin pitää ollakin.
Ihan, sanotaan, siitä lähtien, joka avaa oven,
lähtien korkeimpaan asemaan, pääsihteeriin,
saakka, niin sanon muuten, että kyllä on palveluhenkisyyttä ja
aina autetaan. Minulle ei ole sattunut mitään
vastaan tässä, joten minä haluaisin kyllä onnitella
tältä osin kaikkia niitä, jotka ovat
talossa.
Mitä tulee kansliatoimikuntaan: Minä sanoin silloin,
kun tulin, että älkää minua
muuten sinne valitko, koska minäkin olen vähän
sen tahtoinen, että kotonakin tahtovat aina asiat vähän
muuttua, mutta onneksi tulee niin harvoin käytyä siellä. Mutta
kyllä minun pitää sanoa, että kansliatoimikunta
on kiistatta, arvoisa puhemies, osoittanut ryhdikkään
toimintansa asioissa, joissa parempi ja työtään
vähemmän arvostava hallintoelin olisi vaiennut.
Tältä osin, kuka edustaja olikin, joka myös
osoitti sanansa puhemiehistölle, niin kyllä viime
kädessä meidän työmme arvostus
johtuu meistä, mitä me teemme, minkä kuvan
me annamme, onnistummeko siinä, ainahan me emme voi onnistua,
mutta miten myös perustelemme tämän työn
merkitystä. Tältä osin kyllä minä mielessäni
oikein ajattelin silloin, että on hieno homma, kun 20 vuotta
päätöksentekoa tutki aikanaan ja tänne
se toi sitten. Kyllä minä ajattelin silloin siinä tilanteessa,
että kyllä nyt, kun kantti löytyi, tämä on
muuten hyvä, ja se löytyi. Siis ryhdikkyyttä,
ja silloin kun ollaan oikealla asialla, meidän pitää uskaltaa
tehdä päätöksiä myös
kansalaisten parhaaksi.
Viimeiseksi, arvoisa puhemies: Meidän eduskunnastamme
kannattaa puhua myös maan rajojen ulkopuolella. Minulla
oli tilaisuus torstaina tällaisessa tilaisuudessa olla.
Kun siellä Pariisissa maailman asiantuntijat kuuntelivat,
mitä meillä esimerkiksi on tietohallinnon osalta
menossa tässä Internet-aikaan siirtymisessä,
eduskunta on vienyt livenä esityksiä ulos, he
ihmettelivät, miksette te kerro näistä enemmän,
että tämmöistä on menossa. Saattaisi
olla — niin kuin lainsäädäntöjohtaja
tietää, tiistain kokouksessa me pohdimme näitä — hyvä,
että tietyissä merkittävissä asiakirjoissa,
joita tehdään esimerkiksi eduskunnassa, joilla
on kansainvälistä relevanssia, tiivistelmä olisi
jopa sellaisella kielellä, että siihen pääsevät
kiinni myös muut, koska muut ovat myös kiinnostuneita
siitä, millä tavalla eduskuntatyötä on
kehitetty, ja tässä on kehitetty tavattoman paljon.
Sekin on tapahtunut tämän salin päätöksillä ja
myös kansliatoimikunnan ratkaisuilla.
Minulla on sellainen asenne, arvoisa puhemies, että minä kuuntelen
hyvin tarkkaan ringside-paikkojen, etupenkin,
istujia, esimerkiksi ed. Skinnarin puheenvuoroja. Te olette ollut
pitkään täällä talossa
ja te osaatte olennaisen erottaa. Te ette myöskään
reagoi aina heti, vaikka joskus voisikin, julkisuudenhakuisesti.
Mutta silloin kun te reagoitte, niin minun arvioni on, että te
olette oikeassa. Siis jotain on silloin siinä asiassa.
Uskon, että tämän keskustelun jälkeen
ei tarvitse suuria eleitä ottaa, niin tämäkin
asia etenee.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Olinille totean nimenomaan uudelleen
sen, että aina meidän täytyy olla valmiita
uusimaan työtapoja. Siinä mielessä tein
tämän esityksen, että jos me maanantaista
perjantaihin olisimme 8—16 aina täällä eduskunnassa
töissä ja esimerkiksi valiokunnat olisivat joka
toinen päivä ja joka toinen päivä istunnot,
kaikki edustajathan eivät ole joka päivä.
Esimerkiksi jos on aamupäivällä valiokunta,
iltapäivä olisi vapaata joka toinen päivä. Jokainen
meistä tietää, että edustaja
voi hoitaa kenttään kontaktia ympäri
maailman kello 16 jälkeen. Kyllä minun mielestäni
tällaista asiaa pitää uskaltaa edes pohtia.
Ed. Kokkoselle sanon nimenomaan, että se kalikka kalahtaa,
mihin se kolahtaa, tämä vanha suomalainen sanonta,
kun hän otti niin kärkkäästi
kantaa tähän minun esitykseeni.
Paula Kokkonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Olen ihan samaa mieltä: se
kalikka kalahtaa, johon koira älähtää, vai
miten se nyt olikaan, kun tuntui siltä, että ed. Kuosmanen
juuri tästä nimenomaan halusi älähtää.
Toteaisin vain, kun eduskunnan työjärjestys on
juuri uusittu, minusta tuntuu hieman erikoiselta, että meillä olisi
päivän tarjous, että niin viikoittain
ikään kuin ruokalistaa muuttelisimme sitä.
Minusta olisi hyvä elää vuosi kaksi aina
kerrallaan työjärjestyksessä ja sitten
katsoa, onko aihetta muuttaa.
Jukka Vihriälä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Haluaisin kiittää ed. Olinia
hyvästä puheenvuorosta, ennen kaikkea siitä selvityksestä ja
tutkimuksesta, joka kohdistui kansanedustajan jokapäiväiseen
työhön. Minusta oli arvokasta, että se
tuli kirjattua eduskunnan pöytäkirjoihin.
Toisaalta myöskin haluaisin todeta meidän henkilöstöstämme,
niin kuin on jo sanottu, että meillä on erinomainen
henkilöstö ja pitää lähteä ihan
korkeimmasta henkilöstöstä siivoojaan saakka.
Saamme joka aamu tulla tänne hyvin siivottuihin huoneisiin,
paikat pidetään kunnossa ja kaikki tämmöiset
fasiliteetit meillä ovat hoituneet aina. Minusta meidän
on syytä tätäkin muistaa.
Ed. Kuosmanen puhui työajasta. Ei kerta kaikkiaan Suomen
parlamenttiin voida soveltaa enkä usko, että muihinkaan
parlamentteihin, voitavan soveltaa työaikalakia ja 8—16
työaikaa. Kyllä edes meidän kansanedustajien
pitää tämä asia ... Niin
suuresti kuin minä ed. Kuosmasta arvostan monessa asiassa,
mutta tässä en kyllä voi yhtyä siihen,
että täällä lähdetään
työaikalakia noudattamaan.
Juha Karpio /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Kun ed. Olinin kanssa viisi vuotta olimme
kotikaupunkimme valtuuston puheenjohtajistossa ja saatoin siellä myöskin hyvin
tarkkaan seurata ed. Olinin toimintaa, ei voi muuta kuin todeta,
että tämä puheenvuoro jatkoi sitä hyvää valtuuston
puheenjohtajatyöskentelyä, jota hän viiden
vuoden aikana suoritti. Hivenen ihmettelin siinä, kun hän
mainitsi ylityötuntien määrän,
joita hänellä on. Se oli aivan yllättävää,
mutta perusteellinen selvitys siitä oli erittäin
hyvä samalla tavalla, kun hän hyvin hienovaraisesti
käsitteli ed. Kuosmasen puheenvuoroa siitä, mikä meidän
työskentelytapamme täällä on.
Uskoisin, että ed. Kuosmanenkaan ei aivan vakavalla mielellä niitä kaikkia
esittänyt. Mutta hyvää keskustelupohjaa
asialle oli.
Esa Lahtela /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Itse kun olen ay-taustainen ja taistelen
työaikalakien puolesta, luulisi, että kannatan
ed. Kuosmasen ajatusta, mutta minä en kyllä kannata
sitä. Näen, että meidän pitää elää sen
työtilanteen mukaan, mikä eduskunnassa on. Siinä mielessä,
jos ajattelee vaikka tätä kevätkautta,
tässä on ollut vähän semmoista
lurkkiaikaa, että voisi vähän miettiä sitä,
kun meillä on paljon asioita salissa, silloin tiivistettäisiin
ja tehtäisiin pitempää päivää.
Sitten tehdään sen mukaan työaika.
Ed. Kuosmaselle voisi todeta, että ihmettelen hänen
kantaansa siinä mielessä, kun hän on
yrittäjä ja puhuu yleensä joustavien
työaikojen puolesta ja ettei työaikaa ole ollenkaan.
Tässä kysymyksessä menevät vähän
tikut ristiin. Mutta meillähän on ajattelun vapaus
ja aina uusia avauksia tarvitaan. Mutta tämä on
ilmeisesti ammuttu alas ihan riittävän monesti.
Marja-Liisa Tykkyläinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. E. Lahtelalle haluan todeta, että itse
en ole havainnut mitään ylimääräisiä aikoja.
Päinvastoin täytyy miettiä, mistä voisi
saada aikaa itselleen. Se riippuu siitä, kuinka oman tehtävänsä ohjelmoi,
siitä myöskin, minkälaisissa tehtävissä on.
Mutta minusta on väärin puhua kaikista kansanedustajista.
Jos itsestään puhuu, olkoon se näin,
mutta uskon, että suurin osa kansanedustajista tekee erittäin pitkää päivää ja
erittäin vähän on olemassa mitään
vapaa-aikoja tai lomia.
Petri Salo /kok (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Tilintarkastajiemme hyvä puheenjohtaja
ed. Saarinen avasi tätä keskustelua ihan oikealla
tavalla. Kun on nuorena kansanedustajana saanut olla mukana eduskunnan
tilintarkastajana, niin paljon nämä aiheet ovat
meitä keskusteluttaneet. En jaksa uskoa myöskään
sitä, että ed. Kuosmanen tarkoitti asiaa ihan
todella.
Minulla on ollut kokemusta olla myöskin asfalttialalla
pienenä poikana. Sielläkin on sama tilanne, kun
on kuuma kesä: pyhää arkea painetaan
uutta pikeä, yötä päivää,
silloin kun on rauta kuumaa. Silloin sitä lasketaan tielle,
kun on lämmintä, eikä keskellä 40
asteen pakkasta. Samat periaatteet ovat tässä talossa.
Silloin kun meillä on lakiesityksiä, ei ole ruuhkia
valiokunnissa ja tämä talo vaatii toiminnan, ennen
ei lähdetä joululomalle, ei kesälomalle.
Hommat pitää hoitaa, mutta lomalle ei lähdetä.
Itselle on tullut viime vuoden aikana 60 000 auton kilometrimittariin kiertämällä
Pohjanmaan
57:ää kuntaa, 60 000 kilometriä pelkkinä viikonloppuina.
Se lomista.
Timo Ihamäki /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun yleensä täällä kuulee, kuinka
surkea tilanne on, on aika mukava olla mukana tässä keskinäisen
kehumisen kerhossa, jossa annetaan puolin ja toisin. Haluan vielä kehua
kansliatoimikuntaa, joka mielestäni on tällä kaudella
erittäin hyvin toiminut, mutta kolme semmoista suurta puutetta
nyt on.
Työskentelyolosuhteet ovat vähän
vajavaiset. Minullakin on takanani lupaava virkamiesura ja taatusti
on pienin huone se, missä nykyisin työskentelen
yhdessä avustajan kanssa. Aina on ollut valtiolla varaa
hankkia isompi huone. Toivottavasti tässä nyt
edistytään.
Tietotekniikka ei ole täydellistä, mutta täytyy sanoa,
ettei sen tarvitse olla huippuosaajille tehtykään,
mutta siinäkin on vielä pikkuisen puutteita ja
sitä yritetään kohentaa.
Sitten avustajakysymys, joka saatiin jollakin lailla ratkaisuun.
Haluan vain todeta, että monissa parlamenteissa on tämä asia
paljon paljon paremmin järjestetty.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä on hieman tätä keskinäisen
kehumisen kerhoa, joka on paikallaan. Totean kuitenkin, että viime
kädessähän eduskunnan menoista päättää suuri
sali ja ne valmistellaan valtiovarainvaliokunnan hallinto- ja tarkastusjaostossa,
missä itsekin
olen puheenjohtajana. Siellähän ne päätetään
eikä missään kansliatoimikunnassa (Ed.
Tykkyläisen välihuuto) — osa kansliatoimikunnassa,
kyllä, aivan oikein, mutta rahat tulevat kuitenkin kansan
kädestä. — Minusta on hyvin tärkeää,
että puolustetaan kansanvaltaista järjestelmää ja
samalla pidetään koko ajan huoli siitä, että eduskunnassakin
taloudellinen tehokkuus koko ajan toimii. Valitettavasti julkinen
sana vertaa eduskunnan menoja hyvin harhaanjohtavasti. Esimerkiksi
joissain lehdissä ei ole huomattu sitä, että viimeksi
on tullut Valtiontalouden tarkastusvirasto ja monia toimintoja eduskuntaan
lisää ja silti verrataan näihin vanhoihin
lukuihin, joissa nämä eivät ole mukana.
Arvoisa puhemies! Globalisaatio, kansainvälistyminen,
asettaa suuret haasteet. Lopuksi tulenkin siihen, että kun
itsekin havaitsen, että täällä perustetaan
Attac-kerho, jossa veroasioita käsitellään.
Ajattelen, että tuonnehan pitää mennä, mutta
tutustuin tarkemmin ja ilmoitin, että en tule. Ihmettelen,
miksi kansanedustajat ja ministerit pyörivät tällaisissa
Attac-kerhoissa. Miksi emme eduskunnassa tutustu globalisaatioon
ja kansainvälisyyteen? Se on iso haaste juuri kansanedustajan
työhön. Siihen tarvitsemme voimavaroja sen sijaan,
että pyörisimme tuolla vanhojen 60-lukulaisten
kanssa erinäköisissä kerhoissa, joissa
näitä asioita ei kuitenkaan ratkaista.
Toimi Kankaanniemi /skl(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Valitettavasti en nyt aivan kaikkea kuullut,
mitä ed. Ala-Nissilä puhui, mutta ihmettelen kyllä suuresti
osaa siitä, mistä hän viimeksi kertoi.
Ei Suomen eduskunta valitettavasti pysty näitä maailmanlaajuisia
globalisaation seurausongelmia hoitamaan juuri millään
tavalla. Siinä tarvitaan laajaa yhteistyötä yli
kaikkien ja kaikenlaisten rajojen.
Tästä on kysymys Attac-toiminnassa. Se ei
ole mitään väkivaltaista toimintaa, vaan
selvitetään asiat, luodaan ohjelmia ja keskustellaan
niistä ja katsotaan, miten löydettäisiin
mahdollisimman laaja joukko tekemään yhteistyötä.
Siihen toivoisin hieman suomalaisia porvareita mukaan, mutta he
ovat antaneet tämän luisua muutamien muiden käsiin.
Itse en ole sosialisti enkä sellaiseksi tule, mutta tuen
kuitenkin näitä tavoitteita.
Puhemies:
Totean, että eduskunnan tilintarkastajien kertomus
vuodelta 2000 on luisunut aika lailla globaaleihin mittoihin, mutta
vastauspuheenvuoro edustajille Kautto ja Ala-Nissilä.
Tarja Kautto /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sen verran vain vastaukseksi, että kyllä minua
hämmästyttää, että ed.
Kankaanniemi asetti kyseenalaiseksi eduskunnan kansainvälisen
seurantatyön ja tehtävät. Sen sijaan hän
näkee tarpeelliseksi mennä vaikka rukoilemaan
Amerikkaan. Kyllä minusta nämä ovat ihan
eri mittasuhteisia asioita. Minusta on tärkeää,
että seuraamme mitä maailmalla tapahtuu ja osallistumme
siihen.
Olavi Ala-Nissilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Totta kai tarvitaan erilaisia kansalaisjärjestöjä.
Me olemme, ed. Kankaanniemi, kansanedustajia ja saamme siitä varsin
kohtuullista palkkaa. Meidän globalisaation haasteemme
ovat isoja, ja parlamenttien eri puolilla maailmaa pitää niitä kysymyksiä käsitellä
ja niihin
perehtyä, ja meidän pitää saada
siihen resursseja. Eivät nämä ompeluseurakysymyksiä, ed.
Kankaanniemi, kansanedustajille ole, vaan meidän työtehtäviimme
kuuluvia asioita.
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! En aio puhua Attacista mitään.
Attakkia on aikanaan tehty ihan riittävästi, mutta
kyllä ed. Kuosmanen hykertelee, että sai meidät
lankaan keskustelemaan moisesta ehdotuksesta. Maakunta tarvitsee
meitä ja me tarvitsemme maakuntaa, ja siihen pitää olla
aikaa. Näin ollen, silloin kun täällä ollaan,
tehdään työtä olan takaa ne
ajat, jotka täällä ovat muotoutuneet.
Kun täällä kansliatoimikuntaa on
kehuttu, nostaisin yhden asian esille. Kyllä kansliatoimikunta
erinomaisesti on toiminut, mutta kun taannoin tehtiin päätös,
että määräväleillä voidaan korvata
kuluja oman auton käytöstä tiettyjen
virkaehtosopimukseen liittyvien kustannusten mukaisesti, niin heti
kun lehdistö älähti, niin suitset tiukalle
ja näistä luovuttiin. Sen sijaan Ouluun saa mennä vaikka
viisi kertaa päivässä ja eduskunta maksaa,
mutta jos minä kerran viikossa ajan edestakaisin Mikkelin
väliä, en saa siitä korvausta. Moni muukin
kokee tämän epäoikeudenmukaiseksi. (Ed.
Kuosmanen: On kulukorvaukset!) — Olkaa nyt hiljaa vähän
aikaa. (Naurua)
Minusta olisi syytä tarkistaa tätä asiaa,
sillä tuskin kukaan täällä autoa
tienaa matkakorvauksilla. Oli nimittäin kohtuutonta, että alistuttiin lehdistön
ohjaukseen ja tällaiseen ryhdyttiin ja peruutettiin. 46 000
kilometriä, 10,5 kuukautta, lähinnä Helsinki—Mikkeli-välillä on
kertynyt autolle kilometrejä, niin kuin ed. Salo totesi.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Varasin tämän puheenvuoron
ennen kuin ed. Nepponen käytti omansa. Minä olen
yleensä kiinnostunut enemmän institutionaalisista
asioista, vaikka hän oli aivan oikeassa tuossa asiassa.
Nimittäin säästin tähän
loppuun sen, että silloin kun tulin taloon, arvoisa puhemies,
minulla oli vaikeuksia erottaa, kuka on kansanedustaja ja kuka on
toimittaja. Se johtui vain siitä, että tämä symbioosi on
niin läheinen. Kyllä minä nyt Hautamäen
tunnen, arvostetun journalistin, joka tänne tulla tupsahti
kevätorrelle, mutta myös saunassa oli sama. Päätin,
että enpä käy saunassa, enkä ole
käynyt sen jälkeen.
Tämä on erittäin iso kysymys. Joskus
mielessäni ajattelen näin ja kaikella sillä,
mikä tällaiseen sanontaan liittyy, sanon, koska
olen tätä mieltä. Olen joskus miettinyt
ministereitä, että jonkin paikan hekin tarvitsisivat
taloon tullessaan, jossa he voivat olla rauhassa. Sama, totta kai,
pätee kaikkiin taloon asukkaisiin, mutta tämä on
eräänlainen symbioosi. Kun olen kiertänyt
muiden maiden parlamentteja, olen tätä aina vähän
kysynyt. Meillähän on uusi rakennus tulossa, mahdollisuudet
lisääntyvät tämän asian järjestämiseen,
mutta se on myös työpaikkakysymys. Me tarvitsemme
viestintää ja tiedotusta, se on selvä,
tätä työtä, ja se toimii tässä talossa. Mutta
veikkaan, että tämäkin näkökulma
tulee vielä pohdintaan positiivisesti.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Niin kuin ed. Nepponen totesi, ed. Kuosmanen lämmitteli
erikoisen keskustelun aiheen. Itse koen edustajantyöni
niin, että kun kuusi vuotta sitten tulin ensimmäistä kertaa
tähän taloon, meillä oli työtahti
huomattavasti leppoisampi kuin tällä hetkellä.
Silloin usein keskiviikkopäivät olivat niin, että meillä ei
ollut istuntoja, torstai-iltaisin kyllä istuntoja
oli. Nyt unioniaika on tuonut tähän taloon hyvin
paljon lisää töitä, ja niin
kuin ed. Ala-Nissilä peräänkuulutti vähän globalisaatiokoulutusta,
meillä on erityinen vastuu eduskuntana pitää huoli
siitä, että seuraamme myös, mitä Euroopan
unionissa tapahtuu, mitä tapahtuu suuressa maailmassa,
jotta voimme tehdä täällä ajassa
ja hengessä olevia päätöksiä.
Eduskuntaa mielestäni ei tule alistaa kellokorttimaiseen,
virkamiesmäiseen työskentelytapaan. Nyt vallitseva
työskentelytapa mielestäni sopii erinomaisesti
meidän parlamenttiimme. Se, että julkisen sanan
annamme piiskata itseämme tietyissä asioissa,
johtuu myös arvoisista kollegoista. Vuotajia ja vihjeenantajia
näyttää olevan, jotka sitten voidaan
lukea seuraavana päivänä iltapäivälehtien
lööpeistä. Tietynlaista itsekuria, jotta
myös saamme sen arvostuksen, jota tämä talo
kaipaa! Niin kuin olen todennut, mitä enemmän
kaiken näköisiä kultaisia esineitä otamme tähän
taloon vastaan, sitä enemmän tämän
talon arvovalta rappeutuu.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. M. Salolle totean, kun hän
kehui työtahtia eduskunnassa, että itse olen varmaan
ainut kansanedustaja, joka on ollut 100-prosenttisesti joka istunnossa
läsnä koko kansanedustajakauteni, samoin noin
99-prosenttisesti eri valiokunnissa. Olen läheltä seurannut
tätä työtahtia. Täällä on
todella kova työtahti. Sen takia ajattelin, eikö meidän
nyt olisi syytä kuitenkin ottaa maanantaipäivä vielä mukaan
työjärjestykseen sillä tavalla, että se
todella helpottaisi meidän iltaistuntojamme täällä,
ettei tarvitse aamuun saakka istua täällä ja
silmät ristissä aamulla tulla valiokuntiin heti
aamulla 8:n jälkeen eri jaostoihin jnp. Ihan ystävällisesti
heitin tämmöisen ajatuksen, eikö tätä nyt
kannattaisi kehittää kuitenkin eteenpäin.
Totean edelleen, että ehdottomasti meidän täytyy
muistaa, että me olemme Suomen kansan edustajia ja meidän
päätehtävämme on todella lainsäädäntö.
Siinä mielessä ne, jotka kahdella pallilla istuvat
eli pokkaavat valtiota ja pokkaavat kuntia, juuri nämä henkilöt,
kuntapuolen edustajat, ovat täällä olleet äänessä eivätkä hyväksy
maanantaita työpäiväksi.
Paula Kokkonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Minulla kaikki viikonpäivät
ovat usein työpäiviä. En ole lähtenyt siitä,
että maanantai tai jokin muu päivä olisi
sellainen, jolloin ei voisi tehdä kansanedustajan työtä.
Ihmisethän lähestyvät meitä kaikkina
aikoina.
Mutta pyysin puheenvuoron siinä vaiheessa, kun ed.
Kuosmanen röyhisteli rintaansa sillä, että hän
ei ole ollut yhdestäkään istunnossa poissa, ikään
kuin moitti niitä kansanedustajia, jotka hoitavat kansainvälisiä tehtäviä ja
siitä syystä joutuvat pakosta olemaan istunnoista
poissa. Olen ymmärtänyt, että EU:n myötä,
globalisaation myötä myös kansainväliset
tehtävät kuuluvat kansanedustajille. Kun minuakin
on useissa yhteyksissä pyydetty ulkomaille erilaisia tehtäviä suorittamaan,
olen aina kysynyt, onko tämä eduskunnan kannalta
tärkeä tehtävä. Jos näin
on, olen valmis lähtemään. Ensi viikonlopuksikin
lähden eduskunnan tehtävissä ulkomaille
enkä suinkaan lomaile siellä. En millään
tavalla hyväksy sitä, että näitä pidetään
ikään kuin työstä pinnaamisena, niin
kuin ymmärsin, että ed. Kuosmanen katsoi.
Petri Salo /kok (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Kokkonen vei osan niistä sanoista,
mitä halusin sanoa, mutta totean vain, että ne
kansanedustajat, jotka ovat kansainvälisissä tehtävissä Pohjoismaiden
neuvostossa tai Ipussa, ja mitä niitä onkaan,
eivät koskaan pääse kansanedustajaurallaan
niin hyviksi kuin ed. Kuosmanen pääsee. Heillä ei
ole millään mahdollisuutta osallistua kaikkiin
täysistuntoihin ja valiokuntiin. Heillä ei ole
mahdollisuutta, kun he hoitavat eduskunnan määräämiä työtehtäviään
tämän maan rajojen ulkopuolella. He eivät pääse
siihen. Mutta sen sanon kahden vuoden kokemuksella — olen
nuori parlamentaarikko — että kun kuuntelen teitä täällä,
arvostukseni työtovereitani kohtaan ei mene sen mukaisesti,
kuinka paljon he ajavat taksilla, kuinka paljon he istuvat täysistunnoissa,
onko 100-prosenttinen läsnäolo, tai valiokunnissa,
mutta sitä arvostan, mitä he päästävät
suustaan, ja mietin sitä.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! En tiennytkään, kun ed.
Kuosmasen kanssa yleensä perjantaisin kello 17 istumme
junassa samassa pöydässä ja puhumme työasioita,
että hänen kanssaan ei sitten enää niistä voi
puhuakaan, koska kello on yli 16. Mutta katsotaan nyt tänään
sitten.
Eduskunnan yksi ongelmahan on, jos halutaan työtä tehostaa,
puheaika, jota itse olen metsästänyt vuosien mittaan,
kuten arvoisa puhemieskin tietää. Ellei siihen
puututa enemmän kuin nyt on tapahtunut — kansanedustajat
eivät halua, että siihen puututaan — mitkään
aikataulut eivät ole käytännössä mahdollisia.
Mitä tulee siihen, onko eduskunnassa salissa tai yleensä riittävästi
töitä, aika usein unohdetaan se, että perustuslain
mukaan jokaisella valiokunnalla on mahdollisuus saada omalta sektoriltaan
hallitukselta selvityksiä siitä, miten asioita
on hoidettu tai miksi jotakin asiaa ei ole hoidettu, ja sen voi
tuoda myös tänne saliin. Me olemme — niin
kuin ed. E. Lahtela, ja hänkin sen tietää — käyneet
työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunnassa läpi sellaisia
asioita ja vaatineet näitä selvityksiä.
Toisaalta on ollut myös havaittavissa se, että kansanedustajat
lähes pääsääntöisesti,
liiankin usein, laittavat mietintöihin vaatimuksen selonteosta
eduskunnalle eikä sitten kuitenkaan jakseta keskustella
tai he tekevät lukuisia toimenpidealoitteita, jotka eivät
enää ole, kärsittyään
inflaation, saaneet sitä merkitystä, joka niille
käytännössä kuuluisi. On tukahdutettu
tämä organisaatio.
Pekka Nousiainen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! On ollut mielenkiintoista seurata keskustelua,
mitä eduskunnan työtavoista ja käyttäytymisestä on
käyty. Ensimmäisen kauden kansanedustajana olen
monta kertaa jäänyt kysymään,
mikä on tämän työn vaikuttavuus
ja tulokset pitkien istuntojen ja monen pitkän puhumisen
jälkeen. Henkilökohtaisesti pyrin hakemaan itsetutkiskelun
kautta tehokkuutta tähän työhön.
Hoidetaan lainsäädäntötyö kunnialla,
tehdään korkeatasoisesti hyviä lakeja ja
keskitytään nimenomaan tämän
työn vaikuttavuuteen ja tuloksiin.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti. Tietenkin huomenna saattaa
lehdistä lukea, että eduskunta valitti työolojaan
tai kävi kehityskeskusteluja.
Ed. Skinnarin viimeiseen puheenvuoroon liittyy yksi olennainen
asia, johon meidän myös on rohjettava tarttua,
eli on ruvettava pitämään aikatauluista
kiinni ja myös sopimaan siitä, että puheilla
on myös rajoituksensa, aivan ehdottomasti. Saattaa olla
jokin asia, jossa semmoinen mahdollisuus sallitaan, mutta on se
niin, että 2—3 minuutissa pitää voida
olennainen sanoa.
Sitten toinen asia, arvoisa puhemies: Meiltä vaaditaan
ja meillä pitää olla harkintaa myös
siinä, mitä selvityksiä me pyydämme
ministeriöiltä, kuinka paljon ne kaikki maksavat,
ovatko ne olennaisia. Se selvityspyyntö pitää olla,
mutta kaikkien tekojen vaikutukset on arvioitava. Meiltä ehkä odotetaan
sitä enemmän kuin monelta muulta, ja se odotus
on aivan oikeutettu.
Keskustelu päättyy.