Täysistunnon pöytäkirja 65/2004 vp

PTK 65/2004 vp

65. TORSTAINA 27. TOUKOKUUTA 2004 kello 16.30

Tarkistettu versio 2.0

Kartelliepäilyt

Erkki Pulliainen /vihr:

Arvoisa puhemies! Suomi on aktiivisesti halunnut profiloitua korruptiovapaaksi ja fair play -liiketoiminnan maaksi maapallolla ja tässä mielikuvan muodostamisessa onkin saanut aika tavalla hyvät mielikuvat syntymään kautta koko maapallon, ja luokituksissa Suomi on luokiteltu korruptiovapaimpien valtioitten joukkoon. Mutta viime aikoina, arvoisa puhemies, on tullut vähän merkkejä siitä, että kaikki ei nyt taida ihan kohdallaan ollakaan. Ensiksi asfalttialalla tulivat esille kartelliasiat. Nyt UPM-Kymmene tulee suorastaan itse esiin ilmoittamalla, että taitaa olla meidän putiikissamme näitä kartelliasioita harrastettukin. Sitten liikenneväyläurakointiasioitten puolella on ollut voimakkaita vihjeitä siitä, että sielläkin täytyy ihan käytännön tilanteen näkökulmassa olla vähän vastaavanlaista ilmiötä.

Mikä on valtioneuvoston reaktio tähän tilanteeseen? En tiedä, kenelle valtioneuvoston jäsenelle tämä kuuluu, mutta selvittänette keskenänne, kuka vastaa.

Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen

Arvoisa puhemies! Pyydän kiinnittää huomiota siihen, että hallitus on omalta osaltaan valmistanut lain, saattanut sen eduskuntaan ja eduskunta äsken käsitellyt uuden kilpailunrajoituslain. Tämän lain mukaan nyt sitten myös Suomen viranomaiset toimivat. Laki pitää sisällään muun muassa tällaisen uuden 9 §:n, jonka idea on se, että sillä pyritään hajottamaan kartelleja sisältä käsin. Kartellien sisältä käsin hajottamisen idea perustuu siihen, että ensimmäinen mahdolliseen kartellitoimintaan osallistunut, joka ilmoittautuu, tekee kaiken selväksi, missä kaikessa mukana on ollut, voi saada täydellisesti muutoin sille määrättävät sakot anteeksi. Tämä järjestelmä näyttää toimivan. Osin sitä perua ovat nyt ne aktiviteetit, mitä UPM-Kymmenen yhteydessä on julki tullut.

Erkki Pulliainen /vihr:

Arvoisa puhemies! Kun arvoisa ministeri viittasi Kilpailuvirastoon, jatkan sillä linjalla. Jos tässä nyt arvioidaan Kilpailuviraston toimeliaisuutta viime vuosien aikana, kyllä aika lähelle tulee mieleen se, että kyllä se yksi niitä tyhjimpiä instituutioita suomalaisessa yhteiskunnassa on ollut, mitä verovaroilla ylläpidetään.

Millä tavalla valtioneuvosto aikoo terästää Kilpailuviraston toimintaa, että se edes tämän lohkon hoitaisi jollakin tavalla säällisesti kuntoon?

Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen

Arvoisa puhemies! Minä olen julkisuudessa ollut näkevinäni aivan toisenlaisia käsityksiä suhteessa Kilpailuvirastoon. Joidenkin mielestä Kilpailuvirasto on ollut viime vuosien aikaan aivan liian aktiivinen käymään erityyppisten asioitten kimppuun. Minusta siinä, mitä nyt on ainakin viimeisten aikojen kuluessa tapahtunut sekä ennen tämän lain voimaantuloa liittyen mahdollisiin epäilyksiin asfalttialalla ja liittyen erityisesti nyt puheena olevaan hankkeeseen, kilpailuviranomainen on toiminut nopeasti ja juuri sen mukaisesti, mitä eduskunta on lailla sille valtuuksia säätänyt.

Antero Kekkonen /sd:

Herra puhemies! En minäkään oikein ymmärrä tätä Kilpailuvirasto-kritiikkiä, koska minusta Kilpailuvirasto on ollut varsin aktiivinen ja itse asiassa aktivoitunut eikä vain pahassa vaan mitä suurimmassa määrin myös hyvässä.

Nyt nämä kartellisyytökset kohdistuvat suomalaisittain hyvin isoihin asioihin, tärkeille alueille: on paperia, asfalttia, koneteollisuutta. Kysymykseni voi olla vähän liian yleinen, mutta kun me aktiivisena EU-maana joudumme tällaisen syytösryöpyn kohteeksi, onko hallituksessa kukaan tai hallitus kokonaisuudessaan miettinyt, mitä tämä merkitsee maamme maineen kannalta korruptiovapaimpana vyöhykkeenä Euroopassa?

Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen

Arvoisa puhemies! Totta kai on takaisku jo se, mitä nyt tiedetään, ja mitä tiedetään, sehän on lähinnä täällä Suomen osalta, mitä on tapahtunut. Yksi merkittävä metsäteollisuustoimija on ilmoittautunut, ja kun se on ilmoittautunut, se ainakin välillisesti on kertonut, että se itsekin on ollut mukana jossakin sellaisessa, mikä ei ole aivan oikein. Tämä on takaisku, erittäin paha takaisku. Missä määrin muut ovat syyllistyneet tosiasiassa kiellettyihin kartelleihin tai ylipäänsä kiellettyyn toimintaan, tätä me emme osaa varmuudella vielä sanoa, emme tietystikään. Tässä on vain UPM-Kymmenen sana, mutta mitä muut metsäyhtiöt sanovat aikanaan, ovatko he syyllistyneet vai eivät, on liian aikaista mennä syyllistämään, kun on vain epäily. Lähituleva näyttää, mikä on tosiasiallinen tilanne näiden muiden yritysten kohdalla. Jo se, mikä tiedetään, jo se, mitä on tapahtunut, totta kai on paha takaisku.

Oikeusministeri  Johannes  Koskinen

Arvoisa puhemies! Kartelli ja korruptio alkavat molemmat k:lla, mutta kartelliahan ei pidetä rikoksena ja taas korruptio määritellään rikolliseksi toiminnaksi elinkeinotoiminnassa tai viranomaistoiminnassa. Lahjontaa tai muuta sopimatonta etua vastaan tehdään sopimattomia asioita. Tietysti kartellikin voi pitää sisällään rikollisuutta, jos se on pitkälle vietyä, syyllistytään kirjanpidon väärentämiseen tai muuhun talousrikollisuuteen, joten kyllä se lähelle tulee määritelmällisesti. Olennaistahan on se, että kartellien vastaisen toiminnan pitää välttämättä tehostua silloin, kun puhutaan isommista markkinoista. Jos verrataan esimerkiksi kehitystä Yhdysvalloissa ja Euroopan unionissa, juuri isojen yhteismarkkinoiden kautta tulee välttämättömäksi hakea enemmän tehokkaita aseita kartelleja ja muita kilpailun vääristymiä vastaan. Tarvitaan tehokkaampaa kilpailupolitiikkaa ja tässä nyt nähdään, että EU:n kautta on saatu sitten läpi Suomessakin sellaisia päätöksiä, joita omaehtoisesti ei saatu läpi ennen EU-jäsenyyttä.

Hannu Hoskonen /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Metsätalouden osalta vielä ja varsinkin metsäteollisuuden osalta sen työllistämisvaikutukset Suomessa ja sen kerrannaisvaikutukset koko Suomen kansantaloudessa ovat niin merkittäviä, että olisin kysynyt vielä joltakin ministeriltä:

Kun nämä kartelliepäilyt tulivat julkisuuteen, onko tiedossa se aikataulu, millä tavalla nämä tutkimukset lähtevät etenemään tästä, ja milloin on odotettavissa sitten mahdollisia tuloksia?

Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen

Arvoisa puhemies! Suomen osalta tutkimukset ovat käynnistyneet ja vievät varmasti aikaa muutaman kuukauden ajan. Samaan aikaanhan on meneillään komissiossa tutkimukset, jotka eivät koske vain suomalaisia metsäteollisuusyhtiöitä vaan ylipäänsä suuria maailmanlaajuisesti toimivia metsäteollisuusyhtiöitä, ja niiden mukana siinä fokuksessa on toki myös suomalaisia yhtiöitä. Kuinka kauan nämä tutkimukset, selvitykset, kestävät — ovatko ne nyt tutkimuksia vai selvityksiä — varmasti siinä menee todella monia kuukausia aikaa. Komissio voi antaa toimeksiantoja ja on antanut myöskin suomalaisille viranomaisille niistä toimista, mitä se toteuttaa tässä tutkimuskentässä.

Erkki Pulliainen /vihr:

Arvoisa puhemies! Vielä palaan tähän Kilpailuvirastoasiaan.

Olen arvoisan ministerin kanssa aivan samaa mieltä, että kyllähän Kilpailuvirasto on ährännyt, mutta se on ährännyt sellaisissa asioissa, jotka eivät ole olennaisia vaan kutakuinkin pikkuluokan asioita ja semmoista pikkunäppärää toimeliaisuutta, josta näyttö on juuri se, että nyt ollaan näitten kartelliasioitten kanssa tällä tavalla tekemisissä.

Onko tässä suhteessa tulosohjaukseen tulossa muutos?

Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen

Arvoisa puhemies! Kyllä Kilpailuvirasto on minun tietääkseni ollut myöskin isompien kalojen kalastuspuuhissa tässä menneitten vuosien aikaan aika ahkerastikin, mutta voi olla, että aiemmin mitään väärinkäytöksiä ei ole ollut. Toinen mahdollisuus, joka on olemassa, on se, että niitä kenties on joskus aikaisemminkin ollut mutta ei ole ollut välineitä tarttua niihin. Kun kilpailunrajoituslaki astui 1. toukokuuta tänä vuonna voimaan, nyt on kyky näillä välineillä hajottaa kartelleja sisältä käsin, ja se näyttää toimivan.

Puhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.