15) Lisätalousarvioaloitteet
       
         					
      
      
         
         Lauri Oinonen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Muutamilla aloitteilla olen halunnut kiinnittää huomiota
            asioihin, joihinka toivoisin saatavan korjausta.
         
         
         Jo pitempään olen toivonut, että esivallalle — poliisille,
            tullille ja rajavartiostolle — voitaisiin saada erikoiskoulutettuja
            koiria ennalta ehkäisemään ja myös
            havaitsemaan rikollisuutta. Toivon, että tähän
            asiaan voitaisiin panostaa jatkossakin. Tätä olen
            käsitellyt lisätalousarvioaloitteessa 18. Pidän
            tätä kansalaisten ja kansakunnan sisäisen
            turvallisuuden kannalta olennaisena asiana.
         
         
         Lisätalousarvioaloitteessa 20 olen toivonut, että niitä jalkaväkimiinoja
            korvaavia järjestelmiä, joita jouduttaneen kymmenen
            vuoden päästä poistamaan, suunniteltaisiin
            ja kehiteltäisiin Keuruun pioneerivarikolla Kalettomalla,
            jossa on monimuotoista räjähdealan osaamista,
            Puolustusvoimien toimikiinteistöjä, ja toivon,
            että tämä nimenomaan kohdennettaisiin
            Keuruun pioneerivarikolle, jolla on nyt vastuu kymmenen vuoden päästä poistuvista
            jalkaväkimiinoista. Mielestäni oli tavaton tyhmyys
            poistaa täysin puhtaasti puolustuksellinen ase, joka on
            täysin vaaraton, mutta joka on omassa käyttötarkoituksessaan
            myös tehokas puolustusväline.
         
         
         Yhtä kaikki, korvaavien järjestelmien kehittelyyn
            toivoisin panostettavan Keuruun varikolla myös niitten
            järjestelmien ja aseitten osalta, jotka eivät
            kuulu pioneerialan toimintoihin. Yleensähän nyt
            tämä olisi helpompaa, kun Keuruun pioneerivarikko
            tulee vastaisuudessa olemaan Keuruun varikko osana Puolustusvoimien
            räjähdelaitosta. Toivon, että tämä erityistehtävä voitaisiin
            tänne osoittaa.
         
         
         Edelleen turvallisuuteen liittyy lääkäreihin pääsy,
            hyvä terveyden- ja sairaanhoito. Toivon, että jatkuvasti
            pidämme huolta, että meillä on panostusta
            lääkärikoulutukseen.
         
         
         Paikallisia asioita olen halunnut tuoda useampiakin esille. — Edellinen,
            tuo lääkärikoulutus, oli lisätalousarvioaloite
            23, jalkaväkimiinojen korvaavat järjestelmät
            lisätalousarvioaloite 20. — Olen toivonut, että tämmöiseen
            kulttuuritapahtumaan, jolla on myös valtakunnallista ulottuvuutta
            erityisosaajiensa puolesta ja joka järjestetään
            Haapamäellä, lisätalousarvioaloitteen
            24 kautta voitaisiin osoittaa myös voimavaroja. Kovinkaan
            suuria ei tarvita, mutta pienilläkin panostuksilla autettaisiin
            hyvän tapahtuman kehittymistä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Olen kiinnittänyt monissa aloitteissa
            huomiota myös tiekysymyksiin, ja eräät
            näistä ovat lisätalousarvioaloitteet
            41 ja 42, joissa ovat Keski-Suomen tiepiirille kuuluvat tiet keskeisiä asioita,
            muun muassa Uuraisten ja Petäjäveden kuntakeskusten
            välinen yhteys, joka on erittäin huonossa kunnossa
            nyt kelirikkoaikana ollut Yläkintaus—Kintaus-välillä.
            Sitä vastoin tien alkupuoli Uuraisten kunnan osalla on
            ollut kymmenkunta vuotta jo hyvässä, asfaltoidussa
            kunnossa. Olisi tarpeen, että muun muassa turvekuljetusten
            ja puutavarakuljetusten kannalta tuo myös paikallisille
            asukkaille tärkeä tie saataisiin kuntoon, samoin
            kuin monet muut aloitteessa mainitut tiet. Tuo Suomenselkä-tie,
            joka on lisätalousarvioaloitteessa 42, myöskin
            voisi tulla suunnitteluun, jotta se kokonaisuus, mikä tässä olisi
            Tampereelta jo olemassa olevaa valtatietä myöten
            Orivedelle ja olemassa olevaa kantatiereittiä myöten
            Orivedeltä Mäntän, Keuruun, Multian,
            Karstulan kautta edelleen Kivijärvelle, Kinnulaan ja edelleen
            Nelostielle voisi olla vaihtoehtoinen yhteys etelään
            tai lounaaseen Tampereelle, Turkuun, Helsinkiin tuolta Sydän-Suomesta
            liikennöitäessä.
         
         
         Valtatieyhteys Vaasan ja Jyväskylän välillä on pätkivä yhteys.
            Lisätalousarvioaloitteella 44 olen kiinnittänyt
            tähän huomiota, että se osuus, mikä on
            rakentamatta välillä Multia—Keuruu—Liesjärvi—Myllymäki,
            voitaisiin rakentaa, ja silloin tämä Liesjärvi—Myllymäki-väli
            olisi myös osa Keuruun ja Ähtärin välistä,
            kahden maaseutukaupunkikeskuksen välistä, reittiä.
            Tuo reitti on tällä hetkellä soratie,
            ja kevätkelirikko omalla tavallansa sielläkin
            on tuntunut.
         
         
         Edelleen olen tiekysymysten ohella kiinnittänyt aloitteellani
            huomiota liikenneministeriön alalla myös rautatieliikenteen
            kysymyksiin. Lisätalousarvioaloitteessa 72 esitän
            Haapamäen kautta kulkevien ratojen sähköistämisen
            selvittämistä. Näillä radoilla
            tarkoitan osuutta maan pisimmässä poikkiradassa
            Vaasa—Seinäjoki—Haapamäki—Jyväskylä—Pieksämäki
            ja edelleen joko Joensuuhun tai sitten Huutokoskelta erkaantuen
            Savonlinnaan ja Parikkalaan. Esitän tämän
            pisimmän poikittaisradan sähköistämättömän
            osuuden Seinäjoki—Haapamäki—Jyväskylä sähköistämistä. 
         
         
         Tämä ratahan on peruskorjattu. Aivan viimeisimmät
            pienet työt ovat vielä Haapamäen ja Ähtärin
            välillä hivenen kesken, mutta työt ovat
            parhaillaankin menossa, ja peruskorjaus merkitsee sitä,
            että pintarakenne uusitaan, rata sepelöidään, edelleen
            kiskot liitetään kuparijohdoilla toisiinsa, ja
            näin ollen tuon radan tekninen kunto mahdollistaisi paljon
            suuremman liikennekapasiteetin, mitä nyt on. Meillä dieselveturit
            ikääntyvät, ne aikanaan poistuvat, ja
            sen takia ajoissa pitäisi käydä suunnittelemaan
            tämän maan pisimmän poikkiradan sähköistämättömän
            osuuden Seinäjoki—Haapamäki—Jyväskylä sähköistämistä, jotta
            se olisi aikanaan sähköistetty, kun dieselkalusto
            vanhenee ja poistuu noinkin suurelta liikenteeltä, mitä pitkien
            rataosuuksien liikenne on.
         
         
         Edelleen näen, että vanha Pohjanmaan rata, joka
            Tampere—Orivesi—Haapamäki—Seinäjoki-välillä kulkee
            74 kilometriä pitempänä kuin Parkano-oikorata,
            tulisi sähköistää osuudelta Orivesi—Haapamäki—Seinäjoki.
            Silloin se olisi pääradoille myöskin
            vaihtoehto liikenteessä käytettäväksi.
            Mehän tiedämme, että pääradat
            ja Ten-radat ruuhkautuvat. Niille ei oikeastaan uutta liikennekapasiteettia
            voida ottaa, ja silloin vaihtoehtoisien reittien aktiivi käyttöönotto
            olisi tarpeen. 
         
         
         Myös tämä rata on peruskorjattu,
            ja näin ollen olisi tarpeen, että suunniteltaisiin
            myös sähköistämistä.
            Se ei tietenkään heti tapahdu, mutta suunnittelun
            aloittaminen tulisi joskus tehdä, ja paras tapa saada jotakin
            aikaiseksi on aloittaa se.
         
         
         Edelleen, arvoisa puhemies, kiinnitän huomiota joukkoliikenteen
            ostamiseen Haapamäen kautta kulkevilla radoilla lisätalousarvioaloitteessa
            85, ja tällä hetkellä se ongelmallinen
            kysymys tässä koskee aamun varhaisjunaa Seinäjoelta
            Alavuden, Töysän Tuurin, Ähtärin,
            Myllymäen, Pihlajaveden kautta Haapamäelle ja
            vastaavaa illan myöhäistä paluuta Haapamäeltä kyseistä reittiä myöten
            Seinäjoelle. Tämä mahdollistaa ilman
            yöpymistä tapahtuvan, päiväselti
            käyvän asiointimatkan Suomenselän alueelta
            Alavudelta, Ähtäristä muun muassa pääkaupunkiin
            tai muualle Etelä-Suomeen, ja näkisin välttämättömäksi,
            jotta tuo juna myös syksyllä on liikenteessä,
            juna, jolla itsekin tänään tänne
            tulin, ja jotta tämä jatkaisi, niin tähän
            olisi lisätalousarviossa voitava osoittaa riittävät
            voimavarat.
         
         
       
      
         
         Mauri Salo /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Vaikka ollaankin hallituspuolueiden
            edustajia, on näin lisätalousarvioasioissakin
            yritettävä nostaa myöskin oman maakunnan
            asioita esiin tilanteessa, jossa erityisesti maakuntaan tulevat
            tiemäärärahat ovat normaalibudjetin yhteydessä varsin
            alimittaiset. Varsinais-Suomi on jäänyt tiemäärärahojen
            osalta lapsipuolen asemaan jo useamman vuoden aikana, koska E18:aa,
            jota tänä päivänä viedään
            eteenpäin, ei voida pitää maakunnallisena
            hankkeena, vaan se on mielestäni  valtakunnallinen
            hanke. Näin ollen sitä ei pitäisi kohdistaa
            maakuntaan saatuna rahana vaan nimenomaan poispuhdistaa siitä laskelmasta.
         
         
         Esitän määrärahaa Kantatie
            52:n osalta, joka on myöskin ollut semmoisella työnimellä kuin maakunnallinen
            kehätie, joka lähtee Hangosta ja tulee Tammisaaren
            kautta Saloon ja sitten Loimaan kautta Uuteenkaupunkiin. Tässä on
            kaksi varsin merkittävää osiota, jotka
            olisi välttämätöntä saada
            lähitulevaisuudessa työn alle. Salon seutukunnan
            ja Loimaan seutukunnan välistä puuttuu pätkä maantietä,
            joka olisi siihen syytä nyt jo pikkuhiljaa rakentaa, ja
            jotta sitä voitaisi rakentaa, siihen tarvitaan kunnolliset
            suunnitelmat, ja siihen esitän lisätalousarvioaloitteessa
            45 suunnittelumäärärahaa.
         
         
         Salon kaupunki on vuosien saatossa tullut entistä suositummaksi,
            ja myöskin liikenne kaupungin kautta on kasvanut. Kuitenkin
            noin pari vuotta sitten kaupungissa havahduttiin siihen, että siellä talot
            vajoavat, katu vajoaa, ja raskas liikenne ohjattiin kaupungin keskustasta
            kaupungin laidoille. Tänä päivänä,
            kun se on jouduttu ohjaamaan ilman parempaa suunnitelmaa, niin se on
            varsin hankala raskaan liikenteen osalta. Siksi on perusteltua vauhdittaa
            Salon ohikulkutien rakentamista niin, että sille myönnettäisiin
            lisätalousarvioaloite 47:n mukainen suunnittelumääräraha,
            ja myöskin sitten jo saatesanoina, että se myöskin
            tulevaisuudessa hyvin nopealla aikavälillä rakennettaisiin.
            Sillä on Salon kaupungin kehittämisen kannalta
            ja myöskin pitkälti liikennöinnin kannalta
            ihan Hangon satamasta tuonne keskiseen Suomeen suuri merkitys.
         
         
         Sitten Uudenmaan tiepiirin alueella Someron ja Helsingin välillä on
            6—7 kilometrin pätkälle Kantatietä 280 — tämä on
            lisätalousarvioaloite 46 — jo selkeät
            uudet suunnitelmat ympäristötöineen kaikkineen,
            niin että tien perusparantaminen maksaa suunnitelmien mukaan
            miljoona euroa ja sitten ympäristötyöt
            sen toisen miljoonan euroa. Elikkä siihen on 2 miljoonan
            rahaesitys. Tämä siksi, että nyt on tiepiirin
            kanssa käytyjen keskustelujen myötä käynyt
            ilmi, että sitä ollaan rahanpuutteen takia nyt
            kuitenkin sitten uudelleen päällystämässä,
            ja jos olematonta pohjaa, runkoa, taas kerran päällystetään,
            niin siinä ei synny kuin lisäkustannuksia. Siksi
            olisi myöskin ihan taloudellisesti järkevää nyt
            laittaa tällainen pieni pätkä kuntoon
            ja sitä kautta saada myöskin sitten tämä liikennöitävyys
            ja liikenneturvallisuus ennen kaikkea paremmaksi.
         
         
         
         
       
      
      Ed. Tapani Tölli merkitään
         läsnä olevaksi.
      
      
      
         
         Esko Ahonen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Ed. Oinonen käytti äsken
            puheenvuoron jättämistään lisätalousarvioaloitteista.
            Haluan nostaa osaltani nimenomaan kaksi hänen tekemäänsä lisätalousarvioaloitetta
            keskusteluun, ja nämä lähinnä koskettavat
            ed. Oinosen ja allekirjoittaneen vaalipiirin ylimeneviä hankkeita.
         
         
         Ensinnäkin tämä lisätalousarvioaloite
            44 "Määrärahan osoittaminen Valtatien
            18 Jyväskylä—Vaasa rakennustöiden
            jatkamiseen välillä Multia—Ähtäri".
            On ihan todella niin kuin ed. Oinonen tässä aloitteessaan
            toteaa, hanke parantaa huomattavasti Keski-Suomen ja Etelä-Pohjanmaan
            välisiä liiekenneyhteyksiä ja luo merkittäviä kehittämisedellytyksiä alueen
            kunnille. Toisaalta myös tämä on tällainen
            poikkiliikennöintiväylä, joka yltää yli
            Suomen rajojen sekä idästä että lännestä.
         
         
         Toinen lisätalousarvioaloite, herra puhemies, on n:o
            85, joka koskee Haapamäen kautta kulkevien ratojen määrärahan
            lisäämistä. Itse olen aikoinani ollut
            Keuruun varuskunnassa varusmiespalveluksessa 70-luvun puolivälin
            jälkeen, ja kuljin tätä ed. Oinosen mainitsemaa
            reittiä pitkin Alavuden kautta Seinäjoelle. Tiedän,
            että tämä rata on senkin jälkeen
            erittäin merkittävästi ollut liikennöitävänä,
            ja haluaisinkin, että nimenomaan tältä Suomenselän
            alueelta pystyttäisiin tällainen päivittäinen
            liikennöinti hoitamaan ratoja pitkin tänne Pääkaupunkiseudulle.
         
         
       
      
         
         Lauri Oinonen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kiitän ed. Ahosta hänen
            käyttämästään puheenvuorosta.
         
         
         Vielä palaan tähän taajamajunapariin,
            joka uhkaa syksyllä loppua väliltä Seinäjoki—Haapamäki
            ja Haapamäki—Seinäjoki. Liikenne tällä nyt
            lakkautuksen alaisella junavuorolla, tämä yksi
            olennainen junapari — nyt korostan, että muu liikenne
            jää — mahdollistaa työmatkan Suomenselän
            alueelta muun muassa Tampereen seudulle. Käyttäjiä ei
            kovin monta ole, mutta on muutama henkilö, joka päivittäin
            käy Tampereella muun muassa Ähtäristä.
            Jos tämä junayhteys katkeaa tuolta uhanalaiselta
            osuudelta, myös jäljelle  jäävä  osuus  jää  tyngäksi.
            Sille ei ole yhteyttä mistään, eikä sillä ole
            yhteyttä mihinkään. Elikkä junalle
            pitäisi rakentaa korvaavan liikenteen järjestelyt,
            ja näin ollen on kysymys kokonaisuudesta. Tämä tulisi
            tajuta, kun tehdään henkilöliikenteen
            järjestelyjä tulevana syksynä.
         
         
         Täytyy muistaa, että nyt Haapamäen
            kautta kulkevat radat on kunnostettu, on saatu uusi kiskobussikalusto.
            Aivan äskettäin viimeinenkin ohjelmaan tilattavaksi
            kuulunut on saapunut. Mutta sitten kun radat on kunnossa ja kalusto saadaan,
            sitten vähennetään liikennettä.
            Ei tämä voi olla järkevää.
            Ja kun radat on saatu myöskin automaattiseen kulunvalvontaan,
            enää ei tarvita asemilla junansuorittajia eikä tarvita
            vaihdemiehiä, niin kustannukset olisivat todella
            vähäiset.
         
         
         Näin ollen toivon, että löydetään
            rahat, että tuo uhanalainen osuus Seinäjoki—Haapamäki, Haapamäki—Seinäjoki
            jatkaa, olletikin kun on vielä se kummajainen mukana, että juna
            ajaa syksyllä, jos suunnitelmat lakkauttamisesta toteutuvat,
            siten että kun illalla juna lähtee Tampereelta,
            niin se menee Haapamäelle aikataulun mukaisena junana,
            josta se sitten tuollaisena aikataulujen ulkopuolella olevana aavejunana
            palaa Haapamäeltä Vilppulaan ja aamulla taas vastaavasti
            tyhjänä junana ilman aikatauluja, aikataulujen
            ulkopuolella, ajaa Vilppulasta Haapamäelle. 
         
         
         Jo tälläkin matkalla mentäisiin kappaleen
            matkaa Haapamäeltä vaikkapa Ähtäriin
            saakka, ja sitten voitaisiin hoitaa yhteys Seinäjoelle,
            jossa on monet rautatien ihmiset, kuljettajat ja konduktöörit,
            paikkakunnalla. Säästettäisiin yöpymiskustannuksia,
            joita nuo uudet järjestelyt tekevät. Minä pelkään,
            että tuolla liikenteen supistamisella ei välttämättä säästöjä tule.
            Päinvastoin saattaa tulla jopa yhtä paljon kuluja,
            niin että säästöt jäävät
            perin vähäisiksi, mutta sitten tulee vain vaikeutta
            Suomenselän alueen liikenteessä. Ainakin Ähtärin
            kaupungin osalta on niin, että myöskään
            bussiliikenteellä ei ole päivittäistä, mielekkään
            asiointimatkan yhteyttä Pääkaupunkiseudulle,
            jotenka, arvoisa puhemies, todella toivon, että asian jatkokäsittelyssä tämän
            junaparin Seinäjoki—Haapamäki, Haapamäki—Seinäjoki
            ylläpitoon voitaisiin rahat löytää.
         
         
         Olen myös tehnyt aloitteen Haapamäki—Pori-radan
            vesomisesta, mutta tältä osin on todettava, että tuo
            työ on pääosin jo suoritettu, mutta jäljeltä olevilta
            osilta ja siellä, missä on uutta vesakasvua ollut,
            olisi aihetta saada sekin vesottua, jotta radan käyttö matkailullisiin
            tarkoituksiin olisi paremmin hyödynnettävissä.
         
         
         
       
      
         
         Matti Kangas /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Toivon täällä ensiksi
            ed. Lauri Oinosen aloitteelle 43 menestystä; ne ovat Keski-Suomelle
            tärkeitä teitä.
         
         
         Samaten olen tehnyt aloitteen 31, ja siinä ehdotan,
            että Nelostielle välille Lusi—Vaajakoski otetaan
            perustienpitoon 68,7 miljoonan euron lisäys. Nelostien
            rekkaliikenne on Suomen vilkkain, ja Lusi—Vaajakoski-osuus
            on tällä hetkellä tien pahin pullonkaula.
            Kuten ministeri Susanna Huovinen on sanonut: Nelostie on teollisen Suomen
            selkäranka. Tien kunnosta ovat huolestuneet muun muassa
            suuret kuljetusyritykset. Reittiä käyttävät
            paljon myös Lappiin päin matkaavat turistit. Lusi—Vaajakoski-väli
            on mäkinen ja raskaalle liikenteelle liian kapea. Myös
            kevyenliikenteenväylät puuttuvat ja liittymät
            ovat vaarallisia. Lusi—Vaajakoski-välin korjaus
            ja koko Nelostien kunnostaminen ei ole pelkästään Keski-Suomen
            asia. Nelostien varrella asuu 2 miljoonaa suomalaista, joten kyllä tämä on
            koko maan asia.
         
         
         Lisäksi olen tehnyt talousarvioaloitteen 97, ja ehdotan
            siinä aloitteessani, että eduskunta ottaa lisäyksen
            sosiaali- ja terveyshuollon käyttökustannuksiin
            Keski-Suomen sairaanhoitopiirille henkilöstön
            palkkaamiseen ja toimintojen ylläpitämiseen. Keski-Suomen
            sairaanhoitopiiri joutunee lakkauttamaan kokonaan toisen maakunnan kahdesta
            psykiatrisesta sairaalasta. Olisi kuitenkin tärkeätä,
            että molemmat sairaalat voisivat jatkaa työtänsä,
            sillä työtä riittää ja
            hoitotulokset ovat olleet hyviä. Jos jompi kumpi sairaala
            joudutaan sulkemaan ja psykiatriset hoitopaikat keskitetään
            Keski-Suomessa vain yhteen sairaalaan, potilaat joutuvat muuttamaan
            hoitopaikan perässä kauas kotiseudultaan ja omaisistaan.
            Tämä ei ole oikein. Mielenterveysongelmat lisääntyvät kaiken
            aikaa, ja ihmisillä pitää olla mahdollisuus hoitoon
            lähellä kotipaikkaansa. Ehdotan Keski-Suomen sairaanhoitopiirille
            5 miljoonan euron lisäystä henkilökunnan
            palkkaamiseen ja psykiatrisen hoitolaitoksen ylläpitämiseen.
         
         
         Arvoisa puhemies! Olen tehnyt myös aloitteen 106, jossa
            esitän, että joka kolmannen Suomen kunnan talous
            ei riitä menoihin. Monissa kunnissa on ihmisten vaikea
            saada edes peruspalveluja, koska kunnat eivät pysty palveluja
            rahapulassaan tuottamaan. Suomi on jo maksanut valtionvelkaansa
            pois enemmän kuin mitä alun perin suunniteltiin.
            Minun mielestäni ihmisten hyvinvointi ja palvelut on nyt
            pistettävä etusijalle. Kuntien heikko rahatilanne
            näkyy tällä hetkellä muun muassa
            vanhustenhuollossa. Henkilökuntaa ei ole riittävästi,
            ja vanhukset eivät saa kunnollista hoitoa. Myös
            koulutoimessa rahanpuute näkyy: luokkakoot suurenevat ja
            kouluja lakkautetaan. Kunnille on maksettava heti takaisin 300 miljoonan
            euron pakkolaina. Ehdotan, että valtionvelan nettokuoletuksiin
            ja velan hallintaan osoitetusta määrärahasta
            vähennetään kuntien pakkolainaosuus 300
            miljoonaa euroa ja maksetaan kunnille niiltä pakolla otettu
            velka takaisin välittömästi.
         
         
         
       
      
         
         Lauri Oinonen /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Kangas on aloitteellaan kiinnittänyt
            aivan oikeisiin asioihin huomiota. Aivan erityisesti kiinnittyy
            huomio tähän aloitteeseen 97 määrärahan osoittamisesta
            Keski-Suomen sairaanhoitopiirille henkilöstön
            palkkaamiseen ja toimintojen ylläpitämiseen. Tässähän
            on osaltaan kysymys siitä, että kuntien voimavarat
            ovat rajalliset. Mutta aivan kuten ed. Kangas toi esille, on todellisuus
            se, että Keski-Suomessa joudutaan ainakin yksi psykiatrisen
            hoidon sairaala sulkemaan, ja tässäkin ovat omat
            ongelmansa, jotka maakunnassa hyvin tiedetään.
         
         
         Uhkanahan on joko Ääneskosken alueella oleva,
            tällä hetkellä Suolahden kaupungissa
            vielä oleva, Sisä-Suomen sairaala taikka Keuruulla oleva
            Juurikkaniemen sairaala. Näistähän sairaanhoitopiirin
            valmistelussa virkamiesten taholta esitetään lopetettavaksi
            Suolahden sairaala tulevassa Äänekosken kaupungissa
            ja sairaanhoitopiirin hallitus taas esittää äänestyspäätöksellä 4—5
            Keuruun Juurikkaniemeä lakkautettavaksi. Nämä ovat
            ongelmia niille paikkakunnille, joita tuommoisen merkittävän
            työnantajan ja merkittävän hoidonantajan
            menetys on kohtaamassa. Todella toivon ed. Kankaan aloitteen menevän asiassa
            myönteisellä tavalla eteenpäin, mutta
            samalla tämä liittyy ei vain psykiatriseen hoitoon, vaan
            myös moneen muuhun toimintaan, mitä Keski-Suomen
            sairaanhoitopiirissä kuten muuallakin tehdään.
         
         
         Mutta terveydenhuoltoon liittyy myöskin lisätalousarvioaloitteeni
            91, jolla haluan vauhdittaa kotimaisen rokotetuotannon aloittamista. Suomestahan 
            on
            muutama vuosi sitten loppunut rokotetuotanto. Pidän kuitenkin
            sitä maan huoltovarmuuden ja kansalaisten turvallisuuden
            kannalta hyvin välttämättömänä.
            Tällä hetkellä pandemian uhasta puhutaan
            vähän, mutta ilmeisesti on vain tyyntä myrskyn
            edellä. Se, että linnuista tuota tautia ei ole
            Suomeen tullut, on tavattoman hyvä asia. Osaltaan ne toimet,
            mitä on Euroopan unionin alueella ja muuallakin haluttu
            tehdä tuon estämiseksi, ovat osuneet oikeaan aikaan
            ja ovat tässä vaiheessa tuottaneet tulosta. Mutta
            todellinen uhka onkin silloin, kun pandemia muuttuu ihmisestä toiseen
            tarttuvaksi kulkutaudiksi. Sen tappavuutta ei kukaan voi aavistaa.
         
         
         Äskettäin Kauppalehti Optiossa oli laskelmat siitä,
            mitkä ovat taloudelliset menetykset kansantaloudelle, kun
            lintuinfluenssapandemia aikanaan tulee, ja todettiin, että ne
            ovat hyvin merkittävät, ja todettiin, että ne
            ovat osaltaan myös pysyvät menetykset, joita pitkään
            aikaan ei voida saavuttaa takaisin. Edelleen Kauppalehti Option artikkelissa
            todettiin, että Euroopan unionin alueella 3,4 miljoonaa
            ihmistä ei enää sitten työpaikalleen
            palaakaan, kun pandemia on mennyt. 
         
         
         Elikkä tämän seuraukset ovat täysin
            arvelujen varassa, ja pandemian uhan varalta olisi välttämätöntä nopeuttaa
            kotimaisen rokotetuotannon aloittamista. Silloin jos kaikkialla
            maailmassa, mukaan lukien Eurooppa, samaan aikaan tarvittaisiin
            rokotteita ja olisimme vieraan rokotetuotannon varassa ulkomailta,
            on äärimmäisen kyseenalaista, voitaisiinko
            rokotetta saada ajoissa ja voitaisiinko sitä saada koko
            väestölle. Ainut perusratkaisu tässä on
            se, että meillä olisi oma rokotetuotanto. Onneksi
            tähän ovat löytyneet myöskin
            yritykset ja osaajat. Tähän tulisi saada vain
            rahaa.
         
         
         Lisätalousarviossa on kiinnitetty lääkevarastointiin
            ja lääkekäsittelyyn aivan oikein huomiota,
            mutta tappavaa kulkutautia vastaan taistelu ilman omaa rokotetuotantoa
            olisi samaa kuin sodankäynti ilman ruutia ja omia aseita.
            Siksi toivon, että tämän asian vakavuus,
            jota aloitteellani olen halunnut tuoda esille, joko aloitetta käsiteltäessä tai
            muussa yhteydessä riittävän tehokkaasti
            tajuttaisiin.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyy.