10) Hallituksen esitys laeiksi yksityisyyden suojasta työelämässä annetun
lain muuttamisesta ja henkilötietolain muuttamisesta annetun
lain voimaantulosäännöksen 2 momentin
kumoamisesta
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan
yksityisyyden suojasta työelämässä annettuun
lakiin lisättäväksi säännös
siitä, millä perusteella työnantajalla
on oikeus käsitellä työnhakijaa tai työntekijää koskevia
henkilöluottotietoja heidän luotettavuutensa arvioimiseksi,
ja tämä on tämän hallituksen
esityksen ydin. Itse asiassa tätä lakia olisi voinut
ja olisi pitänytkin avata enemmän niin, että hallituksen
esitys sähköisen viestinnän tietosuojalaiksi
olisi tullut tarpeettomaksi, jos olisi otettu lähtökohdaksi
tämän lain näkökulma.
Tässä hallituksen esityksessä on
paljon hyviä puolia. Monelta osin ne selventävät
sekä työnantajien että työntekijöitten
oikeuksia ja velvollisuuksia, ja se on erittäin tärkeää,
sillä työpaikka on vahvojen oikeuksien ja velvollisuuksien
näyttämö, ja vaikka osa jo nyt saatavista
luottotiedoista on julkisia, on aivan erityinen tarve säätää tarkasti
siitä, kuinka niitä käytetään
työsuhteessa ja työhönottotilanteessa.
Hallituksen esityksen perusteluissa todetaan, että henkilöluottotietojen
merkitys työelämässä kasvaa
ja niitä käytetään erityisesti
työhönotossa työntekijöitten
luotettavuuden arviointiin. Tästä syystä valiokunnassa
halusimme tarkentaa hallituksen esitystä.
Työelämävaliokunnan asiantuntijakuulemisessa
Asiakastieto Oy:ltä saadun tiedon mukaan Asiakastieto ei
nykyisenkään käytännön
mukaan erikseen kysy eikä sille ilmoiteta sitä,
milloin kysely on tehty työhönotto- tai vastaavassa
tilanteessa. Sen lisäksi työ- ja elinkeinoministeriön julkaisussa
todetaan, että menettelyrikkomukset eivät yleisesti
tule viranomaisten tietoon, sillä usein työntekijät
eivät ole tietoisia lain sisällöstä ja
toisaalta taas työntekijät eivät kovin
helposti uskalla tehdä työnantajastaan ilmoitusta
työsuojeluviranomaisille, vaikka lainsäädännön
tuntisivatkin. Toiseksi tässä julkaisussa todetaan,
että viranomaisilla ei ole riittäviä resursseja
valvoa ennalta ehkäisevästi lain noudattamista
työpaikoilla. Työsuojeluviranomaisilla ei resursseja
tulevina aikoina ole muutenkaan, valtion tuottavuusohjelmahan uhkaa
vähentää toisessa vaiheessaan joka neljännen
kenttätyötä tekevän työsuojeluviranomaisen
työpanoksen.
Arvoisa puhemies! Me ehdotamme valiokunnan mietintöön
sisältyvään lakiehdotukseen työntekijän
asemaa ja lain valvontamahdollisuuksia parantavia tarkennuksia.
Muutosehdotukset perustuvat pitkälti perustuslakivaliokunnan
lausunnossa oleviin ehdotuksiin, ja tietosuojavaltuutettu on ehdottanut,
että rekisteröidylle ilmoitettaisiin häntä koskevista
luottotietokyselyistä, jotka liittyvät työsuhteeseen,
siis niin, että ensimmäinen lakiehdotus hyväksytään
muutoin valiokunnan mietinnön mukaisena paitsi 5 a § muutettuna
vastalauseen mukaisesti, ja se tarkoittaa sitä, että 1
momentti muutettaisiin niin, että työnantajalla
on oikeus saada ja käyttää tehtävään
valittua työnhakijaa koskevia luottotietolain 4 luvussa
tarkoitettuja työnhakijan luotettavuuden arvioimiseksi
välttämättömiä henkilöluottotietoja.
Edelleen 6 kohtaan lisäys: "jotka ovat työnantajan
tai tämän asiakkaan kannalta merkittävän
omaisuuden vartiointitehtäviä", ja nimenomaan
lisäys "kannalta merkittävän" omaisuuden,
ja nämä molemmat muutosesitykset on poimittu siitä perustuslakivaliokunnan tekstiosiosta.
Kolmantena kohtana uusi 4 momentti, joka kuuluisi: "Luottotietorekisterin
pitäjän tulee ilmoittaa rekisteröidylle
välittömästi kaikista hänen
luottotietojaan koskevista pyynnöistä, jotka on
tehty 1 tai 2 momentin perusteella." Tämä oli
kuulemisessa nimenomaan tietosuojavaltuutetun tekemä korjausehdotus.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Mustajärvi kävi tuossa
läpi tämän perusajatuksen, mikä tässä hallituksen
esityksessä on oleellista. Itse en tuossa oikeastaan vielä ymmärtänyt
siinä mielessä, miten jotenkin jonkun henkilön
luottotiedot voisivat vaikuttaa siihen, jotta se ihminen olisi pätevä siinä ammatissaan,
mihin hän hakeutuu.
Ajatellaan vaikka tämmöistä yrittäjää,
joka on tehnyt virhearvioinnin sijoitustensa osalta, ja menekki
ei olekaan semmoinen kuin hän on ajatellut ja hän
menee konkurssiin, niin tässä tapauksessa hänet
työnantaja voisi sitten luokitella huonoksi työntekijäksi
sen takia nimenomaan, jotta hän on tehnyt virhearvion siinä yritystoiminnassaan,
koska tässähän ne luottotiedot otetaan
joka tapauksessa. Sen takia ed. Mustajärvi teki tämän esityksen.
Itse en ole allekirjoittaja, kun en ollut kokouksessa läsnä erään
tilaisuuden takia. Olisin kirjoittanut mielellään
tämän vastalauseen alle, koska kyse on siitä,
jotta sen pitäisi olla aina välttämätön.
Se juju tässä tähän pohjaesitykseen
verrattuna on olemassa. Ei aina pyydettäisi tai ei annettaisi
mahdollisuuttakaan, vaan pitää olla välttämätön,
tämmöinen tarve siihen, miksi pyytää.
Jos on semmoisessa tehtävässä erityisesti — mikä voisi
olla — jossain pankissa joku isojen rahojen kanssa oleva
henkilö ja tietysti kun on paljon velkaa, niin voisi kuvitella,
että siinä pitää olla omatkin
luottotiedot aika puhtaat. Mutta siitä huolimatta en näkisi,
jos on tämmöinen konkurssinen yrittäjä,
että hän vielä olisi epärehellinen, siitä huolimatta
että on tehnyt näitä virhearvioita. Sen
takia hyvin semmoisella rajapinnalla kuljetaan, mikä voi
loukata ihmistä henkilökohtaisesti. Se voi olla
ihan hyvä ihminen siihen tehtävään,
rehellinen ihminen, ei mitään väärää ole tehnyt,
mutta on tapahtunut tämmöinen vahinko, ja sen
takia se voi vaikuttaa hänen työpaikan saantiinsa
ja siihen, miten pärjää elämässä.
Sen takia kannatan kaikkia näitä esityksiä aikanaan, kun
tulee tänne pykäläkohtainen esitys sitten.
Ulla Karvo /kok:
Arvoisa puhemies! Työntekijöiden yksityisyyden
suoja on ollut viime aikoina vahvasti esillä sekä sähköisen
viestinnän, tietosuojalain muutosesityksen että nyt
käsiteltävänä olevan hallituksen
esityksen johdosta. Molemmissa esityksissä haetaan tasapainoa
työntekijän ja työnantajan tarpeiden
ja oikeuksien välillä.
Työntekijöiden luotettavuus voi olla monin
tavoin tärkeää työnantajille.
Erityisesti se korostuu tehtävissä, joissa vaaditaan
aivan erityistä luotettavuutta ja joissa luottamuksen rikkomisella
voi olla vakavat taloudelliset tai muut seuraukset. Työnantajien
riskienhallinnan näkökulmasta on korostunut myös
sopivien työntekijöiden valitseminen. Osana erilaisia
taustaselvityksiä on käytetty myös mahdollisuutta
työntekijöiden henkilöluottotietojen
selvittämiseen. On selvää, että eri
tehtävissä tarvitaan erityyppisiä ihmisiä.
Tämän vuoksi on voitava edellyttää myös
erityyppistä ja -tasoista luottamusta. Jotta tietojenhankinnan
asianmukaisuudesta voitaisiin varmistua, on perusteltua, että lainsäädännöllä vahvistetaan
toiminnalle
yleisesti hyväksytyt pelisäännöt.
Vaikka luottotietolaissa onkin jo aiemmin ollut yleisluontoinen
viittaus mahdollisuuteen luovuttaa henkilöluottotietoja
työntekijän tai työnhakijan arvioimiseksi,
laissa ei kuitenkaan ole toistaiseksi ollut yksityiskohtaisia säännöksiä siitä,
missä tilanteissa ja millä edellytyksillä työnantaja
voi selvittää työnhakijan tai työntekijän luottotiedot.
Kyseisen hallituksen esityksen mukaan työnantajalla olisi
oikeus saada ja käyttää tehtävään
valittua työnhakijaa koskevia henkilöluottotietoja,
kun tämän on tarkoitus toimia työtehtävissä,
jotka edellyttävät erityistä luotettavuutta
ja joihin muun muassa sisältyy merkittävää taloudellista
valtaa ja väärinkäytöksistä tai esimerkiksi
taloudellista päätöksentekoa koskevan
harkintakyvyn puutteesta johtuvien taloudellisten menetysten mahdollisuuksia.
Esitys selkiinnyttäisi huomattavasti nykytilannetta, jossa työntekijöitä ja
työnhakijoita koskevien taustatietojen hankkiminen on ollut
pitkälti työntekijöiden yksityisyyden
suojasta työelämässä annetun
lain yleisluontoisten tarpeellisuus- ym. säädösten
varassa.
Perustuslakivaliokunnankin mukaan säännösehdotukset
täyttävät yleisesti ottaen lakitasoiseen
sääntelyyn liittyvän täsmällisyyden
ja tarkkarajaisuuden vaatimukset, jolloin niitä voidaan pitää hyväksyttävinä.
Kun tavoitteena on työnantajan tai tämän
asiakkaan omaisuuden suojaaminen, säännösehdotuksille
on olemassa perusteet.
Tästä huolimatta on helppo yhtyä myös
työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan näkemykseen siitä,
että työntekijöiden luotettavuuden arvioiminen
ei voi koskaan pohjautua pelkkään luottotietojen
hankintaan. Luottotietojen menettämisen takana voi joskus
olla sellaisiakin syitä, joita ei välttämättä olisi
luettava työntekijän tai -hakijan syyksi tai joilla
ei välttämättä olisi työntekijän
tehtävässä menestymistä heikentäviä vaikutuksia.
Työntekijän soveltuvuuden arvioinnissa onkin aina
lähdettävä kokonaisuudesta.
Arvoisa puhemies! Avoimessa vuorovaikutuksessa työnantajan
ja työntekijän välillä voivat selvitä monet
sellaiset asiat, joista muuten voisi syntyä väärinymmärryksiä tai
perusteettomia oletuksia. Onnistuneella sääntelyllä saadaan myös
edistettyä sekä työnantajan että työntekijän
etua.
Ed. Heidi Hautala merkittiin läsnä olevaksi.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Ollaksemme johdonmukaisia tulemme tekemään
myöskin tähän sähköisen
viestinnän tietosuojalakiin hylkäysesityksen,
koska silloin meidän valintamme liittyvät oikealla
tavalla toisiinsa ja ovat johdonmukaisia. Mutta tuohon, mitä ed.
Lahtela täällä sanoi siitä,
kuinka väärin joissain tilanteissa luottotietoja
voidaan käyttää työntekijän
kohdalta: Itselläni oli 1990-luvulla omakohtainen tilanne
semmoinen, että opiskelun ohessa hain paikkaa vartiointiliikkeessä ja minulla
oli lankeamassa takausvastuu kaverin lainasta, ja siinä meinasi
syntyä tilanne, että olisin menettänyt
sen työpaikan. Sitä en uskalla sanoa, olinko hyvä tai
huono vartija, mutta se, että jos en olisi saanut sitä mahdollisuutta
tuosta syystä, niin silloin sillä ei olisi ollut
mitään tekemistä sen kanssa, että kuinka
luotettava minä siihen työtehtävään
olen. Se, että työelämävaliokunnassa
on korostettu nimenomaan sitä, että arviointi
henkilön soveltuvuudesta pitää tehdä hänen
soveltuvuudestaan juuri niihin kyseisiin työtehtäviin,
on aivan oikein. Mikä on parantunut rekistereissä,
on sitten se, että sinne on otettu mukaan lisätietosarake,
jossa voidaan täsmentää, mistä syistä henkilö on
merkitty luottotietorekistereihin.
Lenita Toivakka /kok:
Arvoisa puhemies! Aivan kuten täällä valiokunta
pitää tärkeänä, että kouluissa
ja tiedotusvälineissä annettaisiin nuorille nykyistä enemmän
tietoa talousasioista ja muutenkin parannetaan nuorten valmiuksia oman
talouden hoitoon, niin on tärkeää myös
tosiaan tähdentää sitä, että näitä luottotietoja
voidaan käyttää työhönotossa
ja niillä on merkitystä jatkossa nuoren työelämässä.
Esimerkiksi palvelualalla, kaupan alalla, joku kaupan kassa saattaa päivän
aikana käsitellä huomattavia summia rahaa ja nuorenakin
kiusaus voi olla suuri väärinkäytöksiin
siinä ajattelemattomuuttaan. Tällaisella lailla
voi olla myös ennalta ehkäisevä vaikutus
niin, että ajatellaan pitemmän päälle
ja mietitään sitä omaa tulevaisuutta,
eikä hetken harkinnan kadotessa käyttäydytä väärin
ja tuhota sitten mahdollisesti omaa tulevaisuutta ja omaa uraa jatkossa.
Jyrki Yrttiaho /vas:
Arvoisa puhemies! Yhdyn tässä edustajien Lahtela
ja Mustajärvi mielipiteisiin ja tietysti näihin
muutosehdotuksiin. Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
keskusteli varsin perusteellisesti näiden lakimuutosten
tarpeellisuudesta. Kyllähän niin on, että sekä tämä esitys
että sähköpostien lähdetietojen
automaattinen ja manuaalinen seulonta ovat lakimuutoksina työnantajien
tilausta. Näillä molemmilla tietenkin kavennetaan
työntekijöiden yksityisyyden suojaa. Yhdyn niihin
käsityksiin, mitä täällä on
todettu, että työntekijän luotettavuudesta
eivät paljoa kerro luottotiedot. Luottohäiriömerkintä syntyy
rahan puutteesta ja rahan puute syntyy työttömyydestä,
sairaudesta, takausvastuista, konkursseista tai sitten nuoruudesta
tai muusta johtuvasta ymmärtämättömyydestä tai
raha-asioiden hoidon taidon puutteesta. Elikkä minusta
tämä laajempi yhteiskunnallinen yhteys pitäisi tässä aina
muistaa. Kun toimin 25 vuotta ammattiyhdistystoimitsijana metallissa
Turussa ja hoidin satoja, varmaan tuhansiakin työntekijöiden palkkaturvahakemuksia,
niin kyllä tätä lakiesitystä lukiessa
tuli mieleen, että ehkä olisi paikallaan, että työntekijöillä olisi
oikeus saada työnantajan luottotiedot, eli ne tiedot, onko
työnantajasta palkanmaksajaksi.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä pitäisi kääntääkin
just näin päin, niin kuin ed. Yrttiaho tuossa
totesi, niin silloin ei näitä palkkaturvia täytyisi
täyttää niin paljon. Mutta tätä just pelkäsin,
mitä ed. Toivakka tuossa totesi, jotta siellä kauppaan
kun on menossa nuori töihin, niin sitten käy tämmöinen
tilanne, kun aikaisemman lain yhteydessä on tässä pikavipeistä,
kun siellä on tullut hairahduttua tämmöisen
ruusuisen markkinoinnin ansiosta siihen, jotta miten helppoa rahaa
tulee. Sitten tämä nuori kun meneekin sinne kauppaan
kysymään töitä, niin työnantaja
kysyy luottotiedot, ahaa, tämähän on ottanutkin
pikavippiä, no, ei sulle aukea työpaikkaa. Menee
toiseen työpaikkaan, niin okei, se on taas sielläkin
epäluotettava sitten. Se on aika kallis tie nimittäin.
Sille nuorelle ei anneta mahdollisuutta. Se on sitten mahdollisesti
alle kaksikymppisenä jo sivupolulla ja koko elämän
sitä sitten joutuu taivaltamaan. Jotenkin se "välttämätön"
sana tässä pitäisi olla, niin kuin tässä nyt
esitetäänkin ed. Mustajärven muotoilemassa
pykälässä. Tämä perusjuju
kuitenkin tulee säilymään, mitä äsken
sanoin siinä, jotta tässä voi käydä sillä tavalla,
jotta aiheutetaan syrjäytymistä, joka yhteiskunnalle
on hirveän kallista pitkässä pelissä.
Sen takia tämä on semmoinen kaksiteräinen asia
ihan oikeasti. Toivon mukaan tässä nyt säilytetään
maltti kuitenkin tuolla työnantajapiirissä, että niitä nuoria
ei lähdetä sitten syrjimään
sen takia, jotta ovat sattuneet ottamaan pikavipin ja erehtyneet
tämmöiseen helppoon rahaan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Esa Lahtela kiinnitti hyvin huomionarvoiseen asiaan
huomiota puheessaan. Nämä tämmöiset pikalainat
ja pikaluotot ovat todella muodostumassa ja muodostuneet monella
ikäväksi ketjukierteeksi, ja sen kielteisiä seurauksia
joutuu kantamaan hyvin pitkään, ja pahimmassa
tapauksessa ne syrjäyttävät elämänotteesta.
Tämä on hyvin keskeinen asia, minkä ed.
Esa Lahtela toi esille.
Keskustelu päättyi.