5) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi työttömyysturvalain
ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Oletin, että työministeri
Ihalainen olisi ollut esittelemässä tätä hallituksen
esitystä, ja se olisi voinut olla ihan mieluinen tehtävä.
Vaikka itse olen oppositioryhmän edustaja, niin tässä hallituksen esityksessä on
paljon hyviä kohtia. Tämä ei ole vielä kuitenkaan
riittävä, mutta jonkinlainen alku kuitenkin.
Meillähän on ongelma se, että suomalainen työttömyysturvajärjestelmä on
hyvin sekava. Tarve yksinkertaistamiseen on ilmeinen, ja ongelmana
työttömyysturvajärjestelmässä on
se, että se aika monesti lyö näpeille
aktiivista työtöntä. Kun työttömyysturvajärjestelmää ja
työvoimapalvelulakia muutetaan, pitäisi muistaa
myöskin se kolmas sektori, jonka työllistämisedellytyksiä perusteettomasti
viime kaudella heikennettiin.
Olin varautunut siihen, että ministerin esittelyn jälkeen
käyn yksityiskohtaisemmin läpi esittelypuheenvuoroa,
mutta muutamana kohtana, jotka selkeyttävät ja
parantavat työttömän oikeusturvaakin,
voidaan mainita muun muassa työstä eroamisen ja
erottamisen täsmentäminen, työstä eroaminen
työpaikan sijainnin ja työmatkan perusteella,
ja sehän nyt yhdenmukaistetaan sen viime kaudella hyväksytyn
määritelmän kanssa, milloinka työtön
voi kieltäytyä työstä, jos kulkemisesteet
ovat kohtuuttomia. Samalla selvennetään ja parannetaan
myöskin niitä ehtoja, milloinka perheen yhdessäolon
turvaamiseksi voi erota töistä. On myöskin
sellaisia kohtia, jotka vaikeimmassa asemassa olevan työttömän
tilannetta parantavat, ja silloin esimerkiksi sitä, milloinka
tämä työssäolovelvoite täyttyy,
parannetaan ja selvennetään, ja se on kyllä tervetullut muutos.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Näissä lakimuutosehdotuksissa
on monia positiivisia asioita, kuten edustaja Mustajärvikin
tuossa totesi. Kun luin tätä tekstiä,
niin löysin sieltä ainakin kolmeen eri ryhmään
kuuluvia positiivisia asioita. Ensinnäkin siellä oli
työllisyyden lisääminen aktiivista työnhakua
tukemalla ja työllisyyden edellytyksiä parantamalla.
Tästä nyt esimerkkinä vaan se, että on
mahdollisuus kokeilla muitakin kuin oman alan töitä pelkäämättä työttömyysturvan
menetystä, jos kokeilu sitten epäonnistuu. Toisena
ryhmänä sieltä löytyi työnhakijoiden
inhimillinen ja oikeudenmukainen kohtelu ja tästä esimerkkinä nämä tietyt inhimilliset
perusteet työstä kieltäytymiseen. Sitten
siellä oli vielä kolmaskin ryhmä, josta
voisi mainita vaikka työvoimaviranomaisten työn
oikein kohdentamisen eli esimerkiksi turhien valvontatehtävien
vähentämisen ja työttömyysturva-asiamiesten
tehtävien järjestelyn. Eli nämä lakimuutokset
monella tavalla varmasti helpottavat ja auttavat työllistymisessä ja
työllistämisessä.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puhemies! On pakko todeta, että kyseessä olevassa
asiassa on se henkinen uuden ilmapiirin muodostuminen, jolloin annetaan
myös niille henkilöille, jotka hoitavat niitä asioita,
jotka mahdollistavat ihmisten sijoittumista työelämään,
pääsy poliisista enemmänkin auttavaan
ilmapiiriin. Se on tämän esityksen kaikkein keskeisin
sisältö, joka mahdollistaa sen, että työtön
työnhakija ei ole rikollinen, jos hän on aktiivinen
myös muulloin kuin vain näillä nykyisillä sääntelyillä.
Eli annetaan sitä laveutta myös siten, että ei
pelkästään viranomainen joudu olemaan
valvova ja rangaistuksia säätelevä ja
ehdottava viranomainen, vaan nyt todellakin otetaan oikea askel
siihen suuntaan, että työssä käyminen
on se lähtökohtaisuus, ja se on tämän
lakiuudistuksen ja -ehdotuksen paras sisältö.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Lakikokonaisuus on varsin tervetullut, ja
se selkeyttää monia sellaisia karenssikäytäntöjä,
joissa jopa työvoimatoimistojen välillä on
ollut hyvin erilaisia tulkintoja, ja se on tietysti ihmisten oikeusturvan
näkökulmasta täysin välttämätöntä, että ihmisiä kohdellaan
eri puolella Suomea samalla tavalla. Siinä mielessä on
hyvä, että monia näistä erilaisista
karenssisäännöksistä selkiytetään,
jolloin ihmisen on helpompi ymmärtää,
miten ne häntä koskevat, mutta vielä tärkeämpää on tämä lain
henki ja se, että se lähtee siitä, että palvellaan
ja autetaan ihmistä työelämään
eikä ikään kuin kontrolloida sitä,
toimiiko työtön joissakin nippelinappeliasioissa
väärin.
Mutta haluaisin lukea täältä yhden
kohdan, koska tässä on päivitetyt tiedot
siitä, miten suuri merkitys on sillä, jos me onnistumme
lyhentämään työttömyysjaksoja
yhdellä päivällä tai yhdellä viikolla.
Koska meillä on vuodessa paljon työttömyysjaksoja,
ja jos me onnistumme lyhentämään ja tehostamaan
näitä palveluprosesseja siten, että keskimäärin
työttömyysjakso vähenee yhdellä päivällä,
niin sen kustannusvaikutus on 23 miljoonaa. Jos me onnistumme tehostamaan prosesseja
sillä tavalla, että tuo työttömyysjakso on
viikon lyhyempi, niin silloin me puhumme 115 miljoonan euron säästöstä,
ja tässä tilanteessa ei ole kuin voittajia. Yhteiskunta
voittaa, koska meidän ei tarvitse maksaa etuuksia, ja ihminen
voittaa, koska hän pääsee nopeammin töihin.
Keskustelu päättyi.