6) Laki rikoslain 17 luvun muuttamisesta
Vesa-Matti Saarakkala /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kasvot peittävien huntujen
käytöllä yleisellä paikalla
on tiiviitä liitäntäkohtia yhteiskuntamme
perustavanlaatuisiin fundamentteihin, yksilön oikeuteen
päättää oma pukeutumisensa sekä sukupuolten
väliseen tasa-arvoon. Suomen perustuslain 6 §:n
4 momentissa säädetään sukupuolten
tasa-arvosta. Jokaisen yhtäläiset oikeudet, jotka
mahdollistavat yksilölle itsensä toteuttamisen
sukupuolesta riippumatta, ovat suomalaisen elämänmuodon perusta.
Perustuslain 7 § turvaa yksilön oikeuden
henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen, johon
ei ole oikeutta puuttua ilman laissa säädettyä perustetta.
Lisääntyneen maahanmuuton seurauksena perustuslain
6 ja 7 §:n turvaamat perusoikeudet ovat tulleet
kiistetyiksi eräiden kolmansista maista tulleiden väestöryhmien
edustajien toimesta. Näiden tahojen edustama uskonnolliskulttuurinen
elämänkatsomus ei tunnusta sukupuolten välistä tasa-arvoa,
kuten suomalainen tapakulttuuri ja lainsäädäntö tekevät.
Burka- ja niqab-huivien käyttökielto yleisellä paikalla
on selkeä kannanotto valtiovallan taholta sen puolesta,
että universaalien ihmisoikeuksien painoarvo asetetaan
erityisryhmien uskonnollisten traditioiden edelle.
Arvoisa herra puhemies! Burkan tai niqabin käytöstä ei
ole säädetty islaminuskoisten pyhissä teksteissä,
minkä tähden näiden vaatekappaleiden
käyttökiellon ei voida katsoa rikkovan uskonnonvapauden
takaavan perustuslain 11 §:ää tai
Euroopan ihmisoikeussopimuksen 9 artiklaa. Burkan käyttö oli
Afganistanissa naisille julkisilla paikoilla pakollista Taliban-hallinnon
aikana ankaran rangaistuksen uhalla. Silti naiset pukeutuvat yhä burkaan
monin paikoin Afganistania oman turvallisuuteensa tähden.
Niqabin käyttö taas on yleistä Persianlahtea
ympäröivissä arabimaissa. Erityisesti
Saudi-Arabiassa naisten on todettu kokevan häirintää uskonnollisen
poliisin taholta, mikäli he eivät pukeudu koko
vartalon peittävään niqab-huiviin.
Burkan ja niqabin käytön ei siis voida katsoa olevan
muslimimaissakaan ihmisoikeuskysymys, vaan uskonnollisten normien
sanelema pakko naisille. Voidaankin pitää todennäköisempänä sitä näkökantaa,
etteivät musliminaiset Suomessa tai muualla Euroopassa
pääsääntöisesti käytä kasvot
peittävää huntua vapaaehtoisesti, jolloin
niiden käyttökielto ei riko perustuslain 7 §:n
henkeä.
Arvoisa herra puhemies! Euroopan maista Belgiassa, Hollannissa
ja Ranskassa on voimassa kasvot peittävien huntujen käyttökielto
yleisillä paikoilla. Belgiassa ja Hollannissa kasvot peittävien
huntujen käyttökieltoa perusteltiin kansallisella
turvallisuudella, sillä yksilön tunnistettavuus
olisi mahdollistettava turvallisuusviranomaisille. Ranskassa burka-
ja niqab-huivien katsottiin olevan sopimattomia maalliseen yhteiskuntaan
ja alistavan naista. Hollannissa ja Ranskassa yleisillä paikoilla
burkaa tai niqabia pitävälle naiselle langetetaan
sakkorangaistus.
Arvoisa herra puhemies! Kasvot peittävien huntujen
kiellolla yleisellä paikalla Suomi osoittaisi tekevänsä perustavanlaatuisen
suunnanmuutoksen nykyiseen epäonnistuneeseen kotouttamispolitiikkaan
nähden. Valtiovalta on viime vuosina painottanut niin sanottua
kaksisuuntaista kotoutumista, jolloin maahanmuuttajat omaksuvat
suomalaisen kulttuurin ja toimintatavat sekä vastaanottajayhteiskunta
antaa maahanmuuttajille oikeuden harjoittaa omia traditioitaan lakiemme
asettamissa rajoissa. Valitettavasti tämä käytäntö on
monesti tarkoittanut sitä, että suomalaisten on
oletettu hyväksyvän eräiden maahanmuuttajaryhmien
yksilöiden nekin toimintatavat, jotka ovat täysin
vastoin suomalaisia perusarvoja. On tullutkin selväksi,
ettei nykyinen lainsäädäntömme
ota tarpeeksi huomioon yhteiskuntamme kansainvälistymisen
aiheuttamia uhkatekijöitä suomalaiselle tapa-
ja oikeuskulttuurille.
Kasvot peittävien huntujen käyttökiellolla suomalainen
yhteiskunta antaa vahvan signaalin siitä, etteivät
vähemmistökulttuuriset erityistavat saa olla maamme
perustuslain tai muiden lakien yläpuolella. Länsimaisen
ihmiskäsityksen ja sukupuolten tasa-arvon turvaamisen näkökulmasta
burka- ja niqab-huivien käytön tulisi olla kiellettyä järjestyslain
2 §:n määrittelemällä yleisellä paikalla
sakkorangaistuksen uhalla.
Arvoisa herra puhemies! Edellä olevan perusteella ehdotan,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki rikoslain 17 luvun muuttamisesta. Eduskunnan päätöksen
mukaisesti lisätään rikoslain 17 lukuun
uusi 13 b § Kasvot peittävien
huntujen käyttö yleisellä paikalla. "Joka
järjestyslain 2 §:n määrittelemällä yleisellä paikalla
pukeutuu kasvot peittävään huntuun, on
tuomittava kasvot peittävien huntujen käytöstä yleisellä paikalla sakkorangaistukseen.
Tämä laki tulee voimaan 1. päivänä tammikuuta
2014."
Maria Lohela /ps:
Arvoisa puhemies! Kuten edustaja Saarakkalan lakialoitteessa
todetaan, kasvot peittävien huntujen käyttö on
jo kielletty Belgiassa, Hollannissa ja Ranskassa. Edustaja Saarakkala
ei siis ole lakialoitteellaan avaamassa poikkeuksellista keskustelua,
vaan tuo muualla Euroopassa havaitut realiteetit, joihin on jo reagoitu,
tähänkin saliin. Mainitut Euroopan maat ovat maahanmuuttopolitiikan
osalta Suomea eri tavoin edellä, toki hyvässä mutta
myös pahassa.
Maahanmuutto on tuonut arkeemme sukupuolten välisen
tasa-arvon kannalta erittäin kyseenalaisia elementtejä,
sellaisia, jotka me olemme jättäneet Euroopassa
ja Suomessa taaksemme jo kauan sitten. Naiset ovat yhteiskunnan
täysivaltaisia jäseniä, tai ainakin heidän
pitäisi olla. Kulttuurin sanelemat pukeutumisrajoitteet
erityisesti kasvot peittävien vaatekappaleiden osalta, paitsi
piilottavat ihmisen identiteetin myös sulkevat nämä naiset
työelämän ulkopuolelle, mikä tässä yhteiskunnassa
tarkoittaa sosiaaliturvan varassa elämistä. Kaikkien
kynnelle kykenevien osallistuminen yhteiskunnan toimintaan ja työskentelyyn
on paitsi yksilön myös yhteiskunnan etu.
Pukeutumisen rajoittaminen koetaan pyrkimyksenä rajoittaa
yksilön vapauksia. Se, että jotkin naiset ovat
joka ikinen päivä, kaikissa julkisissa tiloissa,
kaikkialla kodin ulkopuolella verhottuja päästä varpaisiin,
ei kuulosta vapaudelta vaan vaihtoehdottomuudelta. Maahanmuuton
lisääntyessä joudumme ennen pitkää arvioimaan naisten
koko vartalon, kasvon mukaan lukien, peittävien vaatteiden
aiheuttamia hankaluuksia eri yhteyksissä aina vain enenevässä määrin.
Jussi Halla-aho /ps:
Arvoisa herra puhemies! On ongelmallista kajota lainsäädännöllä ihmisten
pukeutumiseen. Demokraattisissa valtioissa näin on toimittu
lähinnä silloin, kun jonkin vaatekappaleen tai
niiden yhdistelmän on katsottu julistavan ja edistävän
yhteiskunnallisesti vaarallista ideologiaa tai toimintaa, toisin
sanoen silloin kun vaate on tosiasiallisesti univormu. Esimerkkeinä voidaan
mainita mustat paidat 30-luvulta tai rikollisjengien liivit 2000-luvulta.
Kasvot peittävien kaapujen käyttö on
hiljattain kielletty useissa Länsi-Euroopan maissa. Näissä maissa
uskottiin vuosikymmenten ajan monikulturistiseen politiikkaan, jossa
vähemmistöyhteisöille käytännössä annettiin
päätösvalta niiden sisällä elävien
ihmisten suhteen. Tulokset ovat nähtävillä Tukholman,
Pariisin, Brysselin, Amsterdamin ja Kööpenhaminan
palavissa lähiöissä.
Mikä on ongelma? Voi olla, että musliminainen
pukeutuu mustaan pussiin vapaaehtoisesti. Se, mitä hän
haluaa, ei kuitenkaan aina ole se, mikä palvelee hänen
integroitumistaan yhteiskuntaan. Kaapu on muuri hänen ja
muiden ihmisten välillä. Se viestii halusta olla
erillään muista, halusta kapseloitua omaan erillisyyteen.
Ihmisten välinen viestintä on suurelta osin sanatonta, ilmeiden
lukemista ja tulkitsemista. Kukaan ei halua kommunikoida puhuvan
kaavun kanssa. Naisten kasvot peitetään yhteiskunnissa,
joissa naisten ei halutakaan kommunikoivan kodin ulkopuolella. Kyse
on nyt siitä, sallimmeko tällaisten mikroyhteiskuntien
syntymisen oman yhteiskuntamme sisälle.
Naamioidut, kasvottomat ihmiset ovat pelottavia. Pidän
epämiellyttävänä sitä ajatusta,
että koulut tai päiväkodit joutuisivat
uskonnollisen syrjimättömyyden nimissä palkkaamaan
naamioituja työntekijöitä ja että tällaiset
henkilöt opettaisivat lapsille naisena olemisen mallia.
Kaavussa on kyse myös siveydestä ja seksuaalisuudesta.
Se lähettää sairaan viestin, jonka mukaan
mies on kuolaava eläin, jolta naisen on suojauduttava piiloutumalla,
ja kääntäen kaapuun puetut naiset ylläpitävät
kaapukulttuureista tulevien miesten käsitystä siitä,
että kaavuttomat naiset ovat huonoja naisia ja vapaata
riistaa. Muslimimiesten yliedustus Suomen ja kaikkien länsimaiden
seksuaalirikostilastoissa on karmeaa luettavaa. Poliisikuulusteluissa
näiden miesten rutiiniselitys on, että nainen
provosoi tilanteen pukeutumalla paljastavasti.
Lapset esittävät kysymyksiä. Muslimilapsi kysyy
vanhemmiltaan, miksi hänen yhteisönsä naiset
peittävät kasvonsa. "Koska he ovat hyviä naisia",
vastaavat vanhemmat. "Entä ne naiset, jotka eivät
peitä kasvojaan", jatkaa lapsi loogisesti, "ovatko he huonoja
naisia?" Mitä arvelette vanhempien vastaavan tähän
kysymykseen?
Musliminaisten eristäytymisessä on kyse laajemmasta
asiasta kuin uskonnonvapaudesta tai erilaisuuden sietämisestä.
Kaapu on yksi elementti, joka ylläpitää ja
syventää juopaa tulijoiden ja yhteiskunnan välillä.
Seuraukset ovat yhteiskunnalliset, ja siksi yhteiskunnan on siihen puututtava.
Kerron lopuksi pienen surullisen tapauksen tosielämästä.
Joukko somalialaisia miehiä tuomittiin joulukuussa 2006
englantilaisen matkatoimiston ryöstöstä ja
poliisinaisen murhasta samassa yhteydessä. Päätekijä pääsi
kuitenkin pakenemaan maasta Heathrow’n lentokentän
kautta niqabiin pukeutuneena. Lentokentän henkilökuntaa
oli hienotunteisuussyistä ohjeistettu olemaan katsomatta
kaavun alle.
Arvoisa herra puhemies! Kannatan edustaja Saarakkalan tekemää lakialoitetta.
Olli Immonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! En yleensä kannata suoralle
kieltolinjalle lähtemistä lainsäädännössä,
mutta tällä kertaa näen kuitenkin tämän
edustaja Saarakkalan lakialoitteen kasvot peittävien huntujen
kieltämisestä yleisillä paikoilla ainoastaan
hyvänä asiana. Tätä huntukieltoa
tarkemmin pohtineena olen tullut siihen lopputulokseen, että kyseisellä lakialoitteella
itse asiassa parannetaan naisten yksilönvapauksia ja oikeuksia
Suomessa.
Tätä huntukieltoa on vastustettu yleensä vetoamalla
juuri yksilönvapauksiin ja siihen, että jokaisella
ihmisellä tulisi olla oikeus pukeutua haluamallaan tavalla.
Asian voi kuitenkin kääntää myös
siten, että jokaisella ihmisellä tulee olla myös
vapaus kulkea ilman kasvot peittävää huntua,
eli yksilönvapauksiin kuuluu myös oikeus saada
kulkea ilman huntua. Joka tapauksessa muslimien määrän
lisääntyessä ja islamisaatiokehityksen
edetessä tämä ongelma tulee myös meillä Suomessa
entistä ajankohtaisemmaksi. Siksi onkin tärkeää,
että asiasta ryhdytään käymään
hyvissä ajoin laajaa yhteiskunnallista keskustelua.
Arvoisa puhemies! Kuten täällä jo
aiemmin on käynyt ilmi, niin Euroopan maista Ranskassa, Belgiassa
ja Hollannissa on siis jo nykyisin voimassa laki, joka kieltää kasvot
peittävien niqabien ja burkahuivien käytön
yleisillä paikoilla. Nyt tämä sama naisten
asemaa parantava käytäntö tulisi saattaa
voimaan myös meillä Suomessa.
Ongelmahan on siinä, että kasvot peittävään huntuun
pukeutuvalla musliminaisella ei yleensä ole mahdollisuutta
päättää itse pukeutumisestaan,
vaan hänen pukeutumisestaan päättävät muut,
kuten esimerkiksi naisen aviomies, naisen veli tai muu suku. Nämä musliminaisille
sanellut pukeutumisnormit perustuvat vanhakantaiseen islamilais-patriarkaaliseen
kulttuuriin, jolla ei pitäisi olla jalansijaa liberaalissa,
länsimaisessa Suomessa. Henkilökohtaisesti näen
islamin ja islamilaisen kulttuurin naisen arvoa alentavana, mistä nämä niqab-
ja burkahuivit ovat vain yksi esimerkki. Kyseiset hunnut ovat vahva
naisen alistamisen symboli.
No, onko sitten väliä sillä, määrääkö ihmisen pukeutumisesta
valtio vai naisen mies tai hänen sukunsa? Mielestäni
on pienempi paha kieltää valtion toimesta yksi
tai kaksi vaateasua kuin pakottaa jotkut ihmiset käyttämään
yhtä ja samaa vaateasua julkisesti lähes koko
elämänsä ajan. Tosin tälläkin
huntukiellolla puututtaisiin mielestäni ensisijaisesti
lähinnä muslimimiehen tai suvun pyrkimyksiin rajoittaa
naisen oikeutta päättää omasta
pukeutumisestaan.
Kukaan voi tuskin vakavissaan väittää,
että musliminaisen henkilökohtainen toive olisi
pukeutua epämukavaan asuun, joka peittää koko kehon.
Kuten edustaja Saarakkala aiemmassa puheenvuorossaan osuvasti totesikin,
niin kasvot peittävän hunnun käytön
sallimista ei Euroopassa yleisesti tulkita uskonnonvapauskysymyksenä,
koska burkan tai niqabin käytöstä ei
erikseen säädetä islaminuskoisten pyhissä kirjoituksissa.
Näin huntukielto ei siis riko Euroopan ihmisoikeussopimuksen
9 artiklan tai Suomen perustuslain 11 §:n takaamaa
ajatuksen, uskonnon ja omantunnon vapautta.
Arvoisa herra puhemies! Tulen käyttämään vielä toisen
puheenvuoron tässä myöhemmin keskustelun
aikana, mutta ilmoitan kannattavani edustaja Saarakkalan lakialoitetta.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin sellainen pieni huomio,
että kansanedustajillahan on käytettävissä lakialoitteen
teksti, joten sitä ei tarvitse kavuta lukemaan täältä pöntöstä.
Vapaassa maassa ei voi eikä saa pakottaa ketään
pitämään burkaa tai niqabia tai hiukset
peittävää huivia, ihan samalla tavalla
kuin vapaassa maassa ei saa pakottaa ketään pitämään
knallia tai vappunenää tai vihreiden rintamerkkiä.
Mutta vapaassa maassa ei saa myöskään
pakottaa ketään olemaan pitämättä jotain
edellä mainituista vaatekappaleista tai esineistä.
Epäilen vahvasti, toisin kuin edellä puhunut edustaja
Immonen, että tällainen kielto olisi perustuslain
vastainen. Edustaja Immonen puuttui ainoastaan perustuslain uskonnonvapautta
koskevaan kohtaan, mutta perustuslakihan takaa yksilöille
hyvin laajan vapauden myös muissa elämän
osa-alueissa.
Kaikkein hulluinta tässä lakialoitteessa on varmaankin
se, että kansalaisoikeuksien rajoittamista perustellaan
kansalaisoikeuksien puolustamisella, niin kuin monessa edeltävässä puheenvuorossakin
on tehty.
Edustaja Halla-aho totesi sen ihailtavan selvästi.
Hän totesi, että voi olla, että musliminainen
haluaa pukeutua kaapuun, mutta tästä huolimatta
häneltä pitäisi kieltää mahdollisuus
pukeutua kaapuun. Siis perussuomalaisen ryhmän edustajat
haluavat rajoittaa naisten vapauksia pukeutua tietyllä tavalla
puolustaakseen näiden naisten vapauksia. Tämä on
jokseenkin epäjohdonmukaista.
No, kukaan ei varmasti ajattele niin, että ristin kantamista
koruna pitäisi kieltää sillä perusteella,
että joku saattaa pakottaa puolisonsa tai jonkun muun ihmisen
pitämään, kantamaan tällaista ristin
sisältävää korua. Mutta nyt
kuitenkin halutaan kieltää tietynlaisten vaatekappaleiden
käyttö sillä perusteella, että joku
saattaa näitä vaatekappaleita pitämään
pakottaa.
Edustaja Halla-aho perusteli käsittääkseni
tätä kieltoa niin, että kaapuun pukeutuminen
edustaa tietynlaista käsitystä sukupuolesta ja
seksuaalisuudesta ja sen takia siihen yhteiskunnan pitää puuttua.
Tästä herää tietysti aika nopeasti
sellainen kysymys, mitä muita pukeutumistapoja ja -tyylejä pitäisi
kieltää sillä perusteella, että edustaja
Halla-aho arvioi niiden edustavan vääränlaista
käsitystä sukupuolesta ja seksuaalisuudesta. Riittäkö näitten
mainittujen kaapujen kieltäminen vai onko kieltolistalla
mahdollisesti jotain muita vaatekappaleita?
Edustaja Immonen perusteli, että islamilais-patriarkaalisella
kulttuurilla ei pidä olla jalansijaa länsimaissa.
Hän ei ottanut kantaa, millä muilla aatteilla
saa tai ei saa olla jalansijaa länsimaissa. Jos naisten
epätasa-arvoa perustellaan kristillisin perustein, mitenkäs
sille pitäisi tehdä? Saako kristillis-patriarkaalisella
kulttuurilla olla jalansijaa länsimaissa, vai kiinnostavatko
teitä ainoastaan ne tapaukset, joissa naisia sorretaan islamiin
vedoten?
Edustaja Halla-aho käytti esimerkkinä sitä, että lentokentällä ei
selvitetty niqabiin pukeutuneen ihmisen henkilöllisyyttä.
No, niin kuin varmasti paljon matkustaneena tiedätte, niin
tähänhän on varauduttu lentokentällä niin,
että siellä on kumpaakin sukupuolta edustavia
turvahenkilöitä, jotka voivat tarvittaessa erillisessä suojatussa
tilassa tarkistaa myös erilaisiin kaapuihin pukeutuneen
henkilöllisyyden, ja näin myös kuuluu
tehdä tietysti turvallisuussyistä.
Kyse ei tässä keskustelussa ole siitä,
pidänkö itse burkan tai niqabin pitämistä järkevänä tai
hyvänä. Kyse ei ole edes siitä, ymmärränkö niitä naisia,
jotka pitävät näitä kaapuja.
Kyse on siitä, onko meillä lainsäätäjinä oikeus
rajoittaa toisten ihmisten pukeutumista jollain tietyllä tavalla
sillä perusteella, että me itse katsomme, että sellainen
pukeutuminen ei ole järkevää.
Itse puolustan vapautta ja katson, että vapaassa maassa
lainsäätäjällä ei ole
eikä tule olla tällaista oikeutta, ihan riippumatta
siitä, mitä mieltä itse satun olemaan
burkasta ja niqabista tai joistakin vastaavista kaavuista ja niistä ihmisistä,
jotka näitä käyttävät.
Satu Haapanen /vihr:
Arvoisa puhemies! Aivan samalla perusteella kuin edustaja Tynkkynen
perusteli: demokraattisessa yhteiskunnassa emme voi mennä määräämään,
kuka pukee mitäkin päälleen. Ainoastaan
siinä tilanteessa, että jokin osoittautuu todistettavasti
vaaraksi muille ihmisille, voidaan harkita kieltoja ulkoiselle pukeutumiselle.
Siksi minä pidänkin tätä Saarakkalan
lakiesitystä ongelmallisena, että te lähdette kyllä hienosti
puolustamaan tätä tasa-arvon nimissä — ja
on hyvä, jos aidosti kannatte huolta naisten asemasta — mutta
burkan tai niqabin kieltäminen on pinnallinen teko tässä,
se ei ole ratkaisu naisten aseman parantamiseen, vaan teidän
täytyy kyllä pureutua asiaan hieman syvällisemmin
ja analyyttisemmin. Esimerkiksi naisjärjestöt
voivat olla tukena tässä työssä,
jos haluatte todellakin parantaa naisten asemaa suomalaisessa yhteiskunnassa.
Sen sijaan teidän esityksessännekin paljastuu perimmäinen
tarkoitus, jonka ihan kirjaimellisesti sanoittekin: että burka
tai niqab uhkaa suomalaista tapakulttuuria. Mitä on suomalainen
tapakulttuuri? Äitinä näen paljon suurempana
uhkana, kun laitan lapseni pois näköpiiristä,
humalaiset, liikenteen, huumeet. Kertaakaan en ole ajatellut, että burka
tai niqab asettaisi minkäänlaista uhkaa itselleni
tai perheelleni tai läheiselleni tai edes suomalaiselle
yhteiskunnalle.
Edustaja Immosen puheen perimmäinen tarkoitus ei myöskään
ole suojella naisia, vaan sanot, että islam on naisen arvoa
alentava, eli kyllä minä näen, että tässä ne
tarkoitusperät ja viitekehys, missä asiaa lähestytte,
ovat jotain aivan muuta kuin naisen arvon parantaminen tai tasa-arvon
parantaminen.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Meillähän on alipukeutuminenkin kielletty
julkisilla paikoilla. Silloin puhutaan sukupuolisiveellisyyden
loukkaamisesta. Siten on selvää, että yhteiskunnassamme
on tähänkin asti puututtu pukeutumiseen. Se on
kiistaton tosiasia, ja hyvä niin. Hyvä niin.
Arvoisa puhemies! Huomaan hiukan sen, että tässä ei
kerta kaikkiaan ymmärretä, mihinkä tämä kehitys
johtaa, ja myös väheksytään
Belgian, Hollannin ja Ranskan esimerkkejä. Niille vihreät
edustajat täällä viittaavat kerta kaikkiaan kintaalla.
Ette kyllä perustele mitenkään tätä kantaanne
tältä osin, vaan sivuutatte sen. Mutta ehkä sinä päivänä sitten,
kun joku käännynnäismusliminainen hakeutuu
opettajaksi kouluun ja rupeaa sitten siellä alakoululaisille
burka päällä kertolaskuja opettamaan,
niin ehkä sinä päivänä sitten
tähän asiaan Suomessakin vihreä puolue
herää. Kun tämä argumentti siitä,
että tässä on kyse naisen oikeudesta
pukeutua ja olla osa yhteiskuntaa, aktiivinen yhteiskunnallinen
toimija, on silloin — jos tässä päädytään
teidän kantaanne — pois pelistä, niin
sitten ilmeisesti tähän tilanteeseen puututaan
sen jälkeen kieltämällä kaikki
uskonnolliset symbolit, koska kuten todettua, tämä argumentti,
jota nyt tässä käytän ja joka
on mielestäni se aito, on sitten teidän mukaanne
vähäpätöinen.
Jussi Halla-aho /ps:
Arvoisa herra puhemies! Peittävien kaapujen käytön
kieltoa on vastustettu muun muassa Ranskassa usein sillä perusteella,
että ilman niqabia tai burkaa nainen ei pääse
ulos lainkaan. Tällä argumentilla tunnustetaan,
että kaapuun pukeutuminen yleisen käsityksen mukaan
perustuu ulkoiseen painostukseen, ei vapaaseen tahtoon. Tämä painostus
on se ongelma, johon yhteiskunnan tulee puuttua. Jos kaavut kielletään
yhteiskunnan toimesta, tällainen sorron instrumentti poistuu,
sen käyttö muuttuu mahdottomaksi.
Edustaja Tynkkyselle: Haluamista on monenlaista. Haluaako ihminen
peittää itsensä kaavulla siksi, että hän
haluaa peittää itsensä kaavulla, vai siksi,
että vaihtoehtona on jonkintasoinen konflikti
miehen, perheen, suvun tai laajemman yhteisön kanssa? Tämä on
mielestäni hyvä kysymys.
Olli Immonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kipuanpa vielä toistamiseen
tänne pönttöön puhumaan.
Toin tuossa aikaisemmassa puheenvuorossani esille lähinnä tätä yksilönvapausnäkökulmaa.
Nyt
ajattelin nostaa myös hieman toisenlaista näkökulmaa,
nimittäin Belgiassa tämän huntukieltoa
koskevan keskustelun yhteydessä nostettiin esille myös
valtion sisäisen turvallisuuden näkökulma.
Sen mukaan turvallisuusviranomaisille olisi taattava mahdollisuus
tunnistaa ihmiset julkisilla paikoilla yleisen järjestyksen
ja turvallisuuden takaamiseksi, ja näin tulisi asian olla myös
meillä täällä Suomessa.
Tällä hetkellähän Suomen
lainsäädäntö ja naamioitumiskielto
koskevat siis vain tilanteita, joissa naamioituneen henkilön
ilmeisenä tarkoituksena on vahingoittaa muita ihmisiä tai
omaisuutta. No, tekeekö uskonnollinen naamioituminen sitten
mahdottomaksi vahingoittaa muita ihmisiä ja omaisuutta?
Entä omaavatko turvallisuusviranomaiset kenties selvännäkökyvyn,
jolla tunnistaa tilanteet, joissa naamioituneen henkilön
ilmeisenä tarkoituksena on vahingoittaa muita ihmisiä tai
omaisuutta? Täytyy mainita vielä yksi tapaus Tanskasta.
Siellä oli eräs henkilö paennut vankilasta
burkaan pukeutuneena. Ihan vain tälleen yksittäisenä esimerkkinä.
Arvoisa puhemies! Burkakielto julkisilla yleisillä paikoilla,
kuten muun muassa kaduilla, kouluissa, päiväkodeissa,
virastoissa ja terveyskeskuksissa, on mielestäni täysin
perusteltu. Suomalaisen yhteiskunnan täytyy pystyä tarjoamaan esimerkiksi
kaikille lapsille ja nuorille kaapuvapaa kasvuympäristö.
Kasvot peittävien huntujen käytön on
katsottu myös hankaloittavan musliminaisten työllistymismahdollisuuksia
ja sitä kautta integroitumista suomalaiseen yhteiskuntaan.
Tärkeä näkökulma on myös
se, että yhteiskunnan asettama huntukielto antaisi Suomeen
muuttoa suunnitteleville ihmisille selkeän viestin siitä,
että maassamme ei suvaita naisen alistamista. Tämä puolestaan
voisi vähentää sellaisten henkilöiden
muuttoa Suomeen, joiden kotoutuminen sekä asenteensa että kulttuuritaustansa
vuoksi olisi todennäköisesti erittäin
haasteellista. Eli jos joku kokee tärkeäksi asiaksi
pakottaa naisen pukeutumaan tämän ihmisarvoa alentavaan
burkaan tai niqab-huiviin, on tämän henkilön
tehtävä se jossakin muslimimaassa, ei Suomessa.
Arvoisa herra puhemies! Olen sitä mieltä,
että yksilönvapaudet ovat vaalimisen arvoinen
asia ja että jokaisen tulee lähtökohtaisesti
saada itse päättää omasta pukeutumisestaan.
Musliminaisille ei tätä vapautta ja oikeutta ole
vain samalla tavalla annettu kuin meille länsimaalaisille.
Ennen kaikkea burka- ja niqab-kielto olisi selkeä signaali
siitä, että Suomessa eletään
länsimaalaisiin, liberaaleihin ja sekulaareihin normeihin
perustuvalla tavalla. Mielestäni emme voi Suomessa epäonnistuneen
monikulttuurisen ideologian alttarilla uhrata niin keskeistä yhteiskuntamme fundamenttia
kuin miehen ja naisen välistä tasa-arvoa.
Satu Haapanen /vihr:
Arvoisa puhemies! Nyt tuli jo toinen syy vastustaa burkaa eli
vähentää mahdollisimman tehokkaasti maahanmuuttoa
Suomeen. Näin!
Sitten minä toivoisin, että tämän
kaiken energian, mitä esimerkiksi tähän
keskusteluun perussuomalaiset edustajat, täällä paikalla
olevat, käyttävät, käyttäisitte
lasten alkoholinkäytön vastustamiseen, yölliseen
liikkumiseen, lasten yksin jättämisen vastustamiseen.
Eivätkö nämä ole paljon suurempia
uhkia meidän yhteiskunnassa kuin burka tai niqab?
Vielä minä kyllä puolustan demokratiaa,
vaikka varmasti burkan käyttöön liittyy
ongelmia. Muun muassa se saattaa pelottaa sellaista ihmistä,
joka ei ole siihen tottunut. Itse olen nähnyt yhden burkaan
pukeutuneen, mutta voi olla, että burkat ja niqabit lisääntyvät
myös suomalaisessa yhteiskunnassa, mutta voi olla, että ihminen
ei myöskään ole heti valmis sitä riisumaan
päältänsä, että muita
keinoja pitää löytää naisten
tasa-arvon lisäämiseksi.
Sitten tämmöinen yleistys, että kaikki
musliminaiset olisivat alistettuja, ei pidä ollenkaan paikkaansa.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Edustaja Saarakkala maalaisi uhkakuvaa burka päällä töihin
tulevasta opettajasta. No, oli tästä uhkakuvasta
sitten mitä mieltä tahansa, niin eihän
tämä lakialoite siihen puutu. Ei tässä kielletä burkan
käyttöä julkisissa tehtävissä tai
kouluissa, vaan tässä kielletään
burkan käyttö julkisilla paikoilla. Eli jos kannatte
huolta nimenomaan siitä, että erilaisissa julkisissa
tehtävissä ei tällaisia kasvot peittäviä vaatteita
sovi käyttää, niin sitten varmaankin
lakialoite olisi kannattanut kirjoittaa vähän
toisella tavalla.
Edustaja Halla-aho kantoi huolta ja sanoi, että varsinainen
ongelma kai on siis se, että painostetaan ihmisiä kaapujen
käyttöön. Olen tismalleen samaa mieltä.
Siis sehän on ehdottoman väärin ja se
on Suomen nykyisenkin lainsäädännön
vastaista, jos ihmisiä painostetaan tai pakotetaan käyttämään
joko kaapuja tai mitä tahansa muita vaatekappaleita — mutta
tällainen naisen kontrollointi ja vapauksien rajoittaminenhan
on ongelmallista ihan kaavusta riippumatta. Oli päällä kaapu
tahi ei, niin se, että yritetään kontrolloida naista,
on aina ongelmallista ja siihen pitää puuttua,
enkä koe, että nimenomaan tällainen kaapukielto
olisi erityisen toimiva keino.
Jos nyt jotain yhteistä tästä keskustelusta
haluaa etsiä, niin tulkitsen niin, että perussuomalaista eduskuntaryhmää ja
vihreitä yhdistää huoli siitä, että kaikki
maahanmuuttajat eivät kotoudu hyvin. Mutta ne vaikuttavat
keinot kotoutumiseen ovat kyllä ihan toisaalla, toisella
ilmansuunnalla kuin sillä, että aletaan kieltää yksittäisiä vaatekappaleita.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Tynkkynen, minä en
maalaillut mitään uhkakuvaa, vaan otin vain esimerkin:
uskon, että sinä päivänä,
kun tällainen käännynnäinen
musliminainen, joka tulkitsee islamia niin, että hän
kokee, että hän voi olla samaan aikaan opettaja — erilaisia
tulkintojahan on uskonnosta — saa paikan opettajana ja
pukeutuu niqabiin tai burkaan, sinä päivänä sitten
ikään kuin monet niistä, jotka nyt kokevat,
että tämä on esimerkiksi niin vähäpätöinen
kysymys, ettei nyt ole syytä tähän puuttua,
varmaan sitten kokevat, että nyt ehkä kuitenkin
tarvitsee puuttua. Minä en koe näin, että se
olisi mikään syy, vaan minulle tässä on
kyse tasa-arvosta, nimenomaan sukupuolten välisestä tasa-arvosta,
ja kouluhan on toki julkinen paikka, niin että mielestäni
tässä lakialoitteessa ei ole tältä osin
mitään ongelmaa.
Mutta kyllä tässä nyt näin
kävi, että tänne vihreiden edustajat
tulivat kertomaan ja opettamaan, miten loogisesti asiat menevät.
Mutta minä nyt oletan sitten, että teiltä tulee
lähiaikoina lakialoite siitä, että te
haluatte muuttaa tätä pykälää meidän
laissa siltä osin, että te haluatte jollain tapaa
muuttaa tätä sukupuolisiveellisyyden loukkaamispykälää.
Koska te nimenomaan sanoitte, että ette kannata pukeutumiseen
puuttumista lainsäädännöllä millään
muotoa, niin ilmeisesti te sitten kannatatte jonkin sortin vapaamielisempää linjaa
myös tämän alipukeutumisen osalta, jos
te niin kuin loogisia olette. Että sitä päivää odotellessa.
Jussi Halla-aho /ps:
Arvoisa puhemies! Edustajat Haapanen ja Tynkkynen edustavat
valitettavasti sitä suvaitsevaisuuden lajia, jossa suvaitsemisen
kohteena on vähemmistöyhteisö ja suojelun
kohteena yhteisön oikeus pakottaa yhteisössä elävät
yksilöt omaan muottiinsa. Yksilöiden oikeuksilta
suljetaan suvaitsevaisesti silmät. Tietysti Haapanen ja
Tynkkynen ymmärtävät tämän
hurskastelun ja tekopyhyyden, ja tämän vuoksi
etenkin edustaja Haapasen puheenvuorot keskittyvät salattujen
merkitysten ja tarkoitusperien etsimiseen rivien väleistä.
Mikä on minun todellinen huoleni? Se on se, että meillä on
kasvava muslimivähemmistö, joka tulee pääasiassa
varsin alikehittyneistä maista, ja tämän
vähemmistön menestyksekkään
kotoutumisen ennuste suomalaiseen yhteiskuntaan näyttää valitettavan
synkältä. Meitä odottaa se, mikä tällä hetkellä on
arkipäivää useimmissa Länsi-Euroopan
maissa.
Maria Lohela /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Haapanen kyseli tuossa aiemmin siihen suuntaan,
mitä ovat suomalaiset tavat tai suomalainen tapakulttuuri
ja millainen se on. Minusta se on todella hyvä kysymys,
ja olen miettinyt sitä ja tullut sitten siihen tulokseen,
tiivistäisin tämän asian siten, että suomalainen
tapakulttuuri on jotain sellaista, joka on yleisesti jaettu näkemys
siitä, mikä on oikein tai mistä ollaan
samaa mieltä tai mikä koetaan hyväksyttävänä laajasti
tässä yhteiskunnassa. Väittäisin,
että yksi esimerkki tästä on sukupuolten
välinen tasa-arvo. Uskallan sanoa, että esimerkiksi
tässä salissa, jos ei nyt ihan kaikki, niin ainakin
lähes kaikki ovat sitä mieltä, että sukupuolet
ovat keskenään tasa-arvoisia.
Tässä yhteydessä sitten voidaan esittää se
kysymys, onko kenties joitakin maahanmuuttajaryhmiä tai
uskonnollisista viitekehyksistä tulevia ryhmiä,
jotka eivät jaa tätä näkemystä sukupuolten
välisestä tasa-arvosta eivätkä siten
jaa myöskään Suomessa yleisesti vallalla
olevaa tapakulttuuria.
Satu Haapanen /vihr:
Arvoisa puhemies! Minusta tämä on hyvä ja
arvokas keskustelu, että päästään
ymmärtämään vähän,
mitä kukin edustaja tässä ajattelee.
Ensinnäkin, edustaja Saarakkala, minun mielestäni
meillä vallitsevat jo nytten työpaikoilla pukukoodit,
joita ainakin tuntemani myös niin sanotut toisista kulttuureista
tulevat ihmiset kunnioittavat, eli ei missään
nimessä pidä vaarantaa ihmisiä ja omaa
turvallisuutta tai työyhteisön tai lasten turvallisuutta
epäasiallisella pukeutumisella työpaikoilla. Eli
minusta tämä on ihan semmoinen käytännön
kysymys. Mekin noudatamme tiettyä pukukoodia täällä eduskunnassa.
Sitten sukupuolten tasa-arvo: Minulla on vähän
semmoinen tuntuma, että eivät kaikki tässäkään
talossa vielä sukupuolten tasa-arvoa kuitenkaan arvosta
eivätkä noudata. Jos sukupuolet eivät
itse saa päättää, kenen kanssa
haluavat elämänsä elää tai
parisuhteen perustan, niin emme voi vielä puhua, että Suomessa
vallitsisi sukupuolten tasa-arvo.
Sitten, mitä tulee tähän sukupuolisiveellisyyteen,
niin kyllä minä luulen, että me alamme,
kun mennään tuonne kaupungille katsomaan, niin
aikalailla jo siinä äärirajoilla mennä,
mikä on alipukeutumista ja mikä ei.
Sitten vielä tässä yhteydessä nyt,
kun olemme huolestuneita naisten asemasta: Itse ainakin olen todella
huolestunut lisääntyneestä pornografiasta.
Se tunkee joka paikasta aina vaan aikaisemmin ja aina vaan nuorempien
lasten ja nuorten ulottuville. Näen, että tämä on
semmoista sukupuolisiveetöntä käyttäytymistä ja
ilmiötä, johon meillä tulisi puuttua
ihan meidän lasten terveyden ja hyvinvoinnin tähden.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! On sääli, jos edustaja
Saarakkala kokee, että vihreät opettavat. Itse
olen ajatellut, kun täällä eduskunnassa
jonkin aikaa olen ollut, että kun jotkin ryhmät
tekevät lakialoitteita, niin toisten ryhmien
edustajilla on oikeus, ihan perustuslaissa turvattu oikeus, esittää oma
näkemyksensä siitä lakialoitteesta. Jos
te ette halua kuulla tai haluatte estää meitä esittämästä oman
näkemyksemme teidän lakialoitteestanne, niin sitten
se kannattaa varmaan sanoa ääneen, mutta kyllä se
kuuluu käsittääkseni normaaliin poliittiseen
keskusteluun, että täällä esitetään
näkemyksiä puolin ja toisin. (Olli Immonen: Vapautetaan
koko pukeutuminen!)
Edustaja Halla-aho kiinnostavalla tavalla tulkitsi, että vihreät
puolustavat yhteisöjen oikeuksia sortaa yksilöitä,
kun itse olen toistamiseen sanonut täällä,
että kenelläkään ei ole oikeutta
tässä maassa pakottaa ihmistä pukeutumaan
minkään sortin asuun. Miten sen nyt sitten voi
tulkita niin, että vihreät puolustavat yhteisöjen
oikeutta sortaa yksilöitä, kun olen yrittänyt
tehdä kohtuullisen selväksi, että mitään
tällaista oikeutta ei vapaassa maassa voi olla, ketään
ei voi pakottaa pukeutumaan johonkin tiettyyn tyyliin?
Edustaja Lohela palasi tähän kysymykseen, mitä se
suomalainen tapakulttuuri sitten oikeastaan on, ja lähestyy
sitä siitä näkökulmasta, että sen
pitää olla jotenkin laajasti suomalaisten keskuudessa
jaettu näkemys. Jos jakaa tämän ajatuksen,
että tämä on suomalaisen tapakulttuurin määritelmä,
niin sittenhän esimerkiksi tasa-arvoinen avioliittolaki
kuuluu suomalaiseen tapakulttuuriin siinä mielessä,
että kyselyjen mukaan sitä kannattaa noin 58 prosenttia
suomalaisista, kun sitä vastustaa rapiat 30 prosenttia.
Toivon tietysti, että perussuomalainen eduskuntaryhmä tulee
myös tämän suomalaisten laajalti kannattaman
ja suomalaisten arvojen mukaisen esityksen taakse.
Olli Immonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ihan lyhyesti haluan edustaja Haapaselle
todeta, että se, että Suomesta löytyy
muitakin ongelmia kuin huiveihin pakotetut musliminaiset, ei ole mikään
peruste olla puuttumatta tähän edellä mainittuun
ongelmaan. Kyllä kaikkiin ongelmiin on pyrittävä puuttumaan,
olivatpa ne sitten isoja tai pieniä. Mielestäni
on kyllä hieman erikoista se, että vihreitten
eduskuntaryhmä selkeästi vähättelee
tätä ongelmaa. Kyllä me taas näemme
täällä perussuomalaisissa, että miehen
ja naisen välistä tasa-arvoa merkittävällä tavalla murentavat
ilmiöt ja asiat eivät ole mikään
vähäpätöinen asia ja ongelma.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Vihreät edustajat eivät
pystyneet tässä vastaamaan heille esittämääni
kysymykseen koskien sitä, että jos te edustatte
sellaista politiikkaa, että pukeutumiseen ei pidä yleisillä paikoilla
mitenkään puuttua, niin tuotteko te mahdollisesti
jotain lakialoitteita myös tämän alipukeutumisen
osalta, joka on siis kiellettyä sukupuolisiveellisyyden
loukkaamisen perusteella.
Mitä sitten tulee aivan toiseen asiaan, jonka vihreät
tässä ottivat esille, eli tähän
avioliittolakiin, niin nyt voin lyhyesti siihen kommentoida ja avata,
että meillähän on kansankirkkoasema, ja
se on tietyllä tavalla tunnustettu. Jos ikään
kuin halutaan avioliittokäsitteen sisältöä lähteä muuttamaan,
niin silloinhan se tietysti loogisesti edellyttää sitä,
että ensin pitää teidän tehdä aloitteita siitä,
että tämä kirkon asema puretaan, ja sitä kautta
sitten etenette, jos haluatte olla loogisia. Kyllä teidänkin
täytyy se tunnustaa, että meillä on tämä asema
kirkolla nimenomaan sen takia, että sillä on katsottu
olevan lisäarvoa myös näitten arvojen
osalta, mitä kirkko on tälle yhteiskunnalle tarjonnut,
ja kirkko ei ole kantaansa avioliittokäsitteen sisällön
suhteen muuttanut.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Lakialoite ja myös kansalaisaloite
tasa-arvoisesta avioliittolaista koskee ainoastaan siviilivihkimistä,
eli kirkoilla ja uskonnollisilla yhdyskunnilla on ja säilyy
myös vapaus päättää siitä,
keitä ne haluavat avioliittoon vihkiä myös
tulevaisuudessa. Sen takia se ei tähän siviilivihkimiseen suoranaisesti
vaikuta.
Mutta edustaja Saarakkala esitti kysymyksen, tuleeko vihreiltä nyt
aloite tämän sukupuolisiveellisyyttä loukkaavan
pukeutumisen tai pukeutumattomuuden sallimisesta. Vastaus on, että ei tule.
Ja mikä on ero tässä nykylainsäädännössä olevassa
kiellossa ja tämän lakialoitteen esittämässä pukeutumiskiellossa?
Nykyinen lakihan tulkitsee niin, että julkisilla paikoilla
ei saa esiintyä niin, että sukupuolielimet näkyvät.
Laissa ei kuitenkaan millään muotoa määritellä,
millä tapaa pitää pukeutua. Yhtä lailla
katson, että laissa ei tule määritellä,
saako pukeutua kaapuun tai johonkin muuhun sorttiin, kunhan nyt
sitten jollain tapaa vähän joitakin yksityisimpiä alueitaan
peittää.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kyllähän tässä omassa
lakialoitteessani selvästi kerrotaan, että ei
mitenkään suljeta pois minkäänmoisia
tiettyjä vaatekappaleita, vaan kerrotaan, että kasvojen
pitää näkyä tunnistettavuuden
takia ja tietysti myös sen takia, että tämä henkilö pystyy
paremmin sitten todella osallistumaan yhteiskunnalliseen toimintaan, olemaan
aktiivinen yhteiskunnan jäsen, sillä kyllä se
nyt vaan näin on, että tämmöinen
burkan käyttäminen aika pitkälti ainakin
nykyoloissa, väitän, esimerkiksi nyky-Suomessa
estää aktiivisen toiminnan ja esimerkiksi tulonhankinnan
ja muuta vastaavaa. Kyllä tässä niin
kuin ihan hyvällä asialla mielestäni
ollaan, ja todella tämän argumentin kumosin, jonka äsken
esititte.
Keskustelu päättyi.