Arja Karhuvaara /kok(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Tämän lakialoitteen pääasiallinen
tavoite on opiskelupaikan saaneen asevelvollisen aseman yhdenmukaistaminen
yliopistolaissa, ammattikorkeakoululaissa ja ammatillisesta koulutuksesta
annetussa laissa, koska näissä laeissa on tällä hetkellä eri
kirjaukset koskien sitä, miten näihin oppilaitoksiin
hyväksytyillä on mahdollisuus lykätä opiskelupaikan
vastaanottamista tai opintojen keskeyttämistä vapaaehtoisen
asepalveluksen tai asevelvollisuuden nojalla.
Edellä mainituista laeista puuttuu myös yhtenäinen
kirjaus asevelvollisuusajan hyväksymisestä oikeutetuksi
poissaoloksi niin, että se ei syö tutkintoihin
varattua rajattua aikaa. Painetta käytäntöjen
yhdenmukaistamiseen ja oikeudenmukaistamiseen on tullut suoraan
sekä muutamasta varuskunnasta että asevelvollisilta.
Ammattikouluissa ja ammattikorkeakouluissa on ollut erilaisia käytäntöjä siitä,
voiko tai miten voi opintopaikan saanut ilmoittautua poissa olevaksi
asevelvollisuuden takia. Lainsäädännön
tehtävä on kuitenkin antaa nuorelle riittävästi
joustoa tässä elämänvaiheessa.
Nyt ainoa lainkohta, jossa opiskelevan asevelvollisen oikeudet
on selkeästi huomioitu ja kirjattu, on yliopistolain 18
e §:n 3 momentissa, missä sanotaan näin:
"Tutkinnon suorittamisaikaan ei lasketa poissaoloa, joka johtuu
vapaaehtoisen asepalveluksen tai asevelvollisuuden suorittamisesta
- -. " Tällä hetkellä nuori opiskelija, joka
pyrkii yliopistoon keväällä ja astuu
palvelukseen kesällä, voi vastaanottaa haluamansa opiskelupaikan
sekä ilmoittautua poissaolevaksi asevelvollisuuden suorittamisen
perusteella. Tämä ei vaikuta myöskään
aikaan, mikä on varattu alemman tai ylemmän korkeakoulututkinnon
suorittamiseen. Kyseessä olevassa laissa löytyy
siis sinisenä lankana tasa-arvoisuus lain edessä niille,
jotka palvelevat maataan harmaissa tai poninhäntä liehuen
vanhainkodissa.
Ammattikorkeakoululain 24 §:n 2 momentissa sitä vastoin
lukee: "Opiskelija voi tekemänsä poissaoloilmoituksen
perusteella olla poissa yhteensä kahden lukuvuoden ajan."
Ammatillisesta koulutuksesta annetussa laissa vuodelta 98 tästä asiasta
ei ole mitään merkintää. Oppilaitokset ovatkin
voineet tulkita lakia nuorten kannalta epätasa-arvoisesti.
Säilyttääkseen opiskeluoikeutensa nuoret
ovat joutuneet ennalta-arvaamattomasti ja jopa viime hetkellä perumaan
tai keskeyttämään varusmiespalveluksensa.
Näin syntyy tyhjiä paikkoja varuskuntiin, vaikka
varuskunnat ovat varautuneetkin niin sanottuun vakiohävikkiin.
Tyhjät varusmiespaikat ovat kuitenkin turha menoerä ja
lisäävät välivuosia opiskelun
ja ammattiin siirtymisen välillä.
Kun jo puhutaan siitä, miten yli 35-vuotiaat ovat jo
armeijalle kehäraakkeja ja heidät siivotaan aktiivireservistä pois,
niin tämä lakialoite toteutuessaan edistää tavoitetta
saada nuoret suorittamaan palvelus ajallaan. Lisäksi se
lisää joustavuutta ammattikoulun ja lukion sekä ammattikorkeakoulun
välillä ja vähentää mahdollisia hukka-
ja tyhjäkäyntivuosia ja osaltaan vähentää myös
syrjäytymisriskiä. Ja tästä perusteesta
lähtien tämä lakialoite on tehty.
Keskustelu päättyi.