Miapetra Kumpula-Natri /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Talousvaliokunnassa päätettiin
tänään ottaa käsittelyyn viime viikolla
lähetekeskustelussa ollut lakialoite 56, jonka on allekirjoittanut
ed. Wideroos ym. kansanedustajia, ja se on tärkeä lakiesitys.
Siinä säädettäisiin pikavippien,
näiden lyhytaikaisten luottojen antajille pakolliseksi
ilmoittaa velalliselle todellinen vuosikorko ja muut lainakustannukset
riippumatta siitä nykysäätelystä,
että alle parinsadan euron suuruisesta tai alle kolmen kuukauden
pituisesta lainasta näitä tietoja ei tarvitse
antaa.
Tämä lakialoite otettiin käsiteltäväksi,
ja sen takia tässä on nyt käsittelyssä minun
nimissäni toinen lakialoite, jossa esitetään,
että näitä tekstiviestivippejä,
pikalainoja, pikaluottoja, miksi niitä halutaankin nimittää,
tarjoavat yritykset tulisi myös rekisteröidä jonkinlaisen
lainsäädännön ja valvonnan piiriin.
Lakialoitteessani esitän, että Rahoitustarkastus
pitäisi yllä rekisteriä näistä alle
kolmen kuukauden pituisia vakuudettomia pikaluottoja tarjoavista
yrityksistä ja valvoisi niiden toimintaa. Myös
luottolaitostoiminnasta annetun lain 26 §:ään
tulisi tehdä pieni muutos, lisäys, että näitä vakuudettomia
alle kolmen kuukauden pituisia pikaluottoja myöntäviltä yrityksiltä tulisi
vaatia toimilupa ja kirjata ne Rahoitustarkastuksen alaiseen rekisteriin.
Tällä hetkellä meillä on
tilanne, jossa on aika villit markkinat. Rahoitustarkastukselle
nämä eivät kuulu. Rahoitustarkastus sanoo,
että tämän asian valvonta kuuluisi kuluttajalainsäädännön kautta
Kuluttajavirastolle, mutta sillä ei taas ole mahdollisuuksia
puuttua näitä pikaluottolainoja antavien yritysten
toimintaan. Kuitenkin voimme nähdä, että tämmöiset
oikeudellisetkin seikat tulevat problemaattisiksi, kun osa pikavippiyrityksistä,
jotka eivät ole siis minnekään rekisteröityneet
eivätkä edes toimilupaa hakeneet, voivat kuitenkin
ilmoittaa esimerkiksi luottotietorekisteriin tietoja asiakkaista,
jotka eivät ole maksaneet lainaansa eräpäivästä 60
vuorokauden kuluessa. Näissä tilanteissa voi olla
riski esimerkiksi, että sen yrityksen järjestelmä on
puutteellinen, ja silloin luottotietorekisterimerkintä voi
olla ihmiselle hyvinkin hankala monessa muussa asiassa.
Näinä päivinä meillä on
kahdessakin valiokunnassa, joissa olen ollut mukana, kuultavana myös
esimerkiksi velkaneuvonta valtion talousarvioasiain kohdalla. Velkaneuvonnan
resurssit ovat riittämättömät,
ja se liittyy tähän asiaan aika oleellisestikin
sillä lailla, että monet näitä pikaluottoja
ottavista henkilöistä ovat kumuloineet tätä lainaansa
ja eri paikoista keränneet lainaa niin, että yhtä lainaa
maksetaan pois pikalainalla, pikaluotolla, ja niitä saattaa
olla useampiakin. Oli aika koskettavaa kuulla, minkälaisen
asiakaskunnan kanssa velkaneuvojat ovat tekemisissä, kun
velkaneuvonnan asiakkaalla saattaa olla toistasataa eri lainaa ja
luottoa, ja silloin ei tule kokonaiskäsitystä valitettavasti
aina itse lainojen ottajallekaan. Ja yksi osa siinä on
juuri kyllä tämmöiset säätelemättömät
pikalainat, joita voidaan ottaa hetken mielijohteesta. Kadulla tulee
iso mainos vastaan. Se ei kerro vuosikorkoja. Lainan saa tekstiviestillä.
Ei kysytä takuuta. Ja kun näitä lainan
tarjoajiakin on nyt useita tällä hetkellä markkinoilla,
lähemmäs 30, niin niitäkin voi käyttää silloin
jokaista erikseen eikä kokonaiskuvaa tule millään
lailla.
Rahoitustarkastus on jo toimintakertomuksessaan vuodelta 2006
todennut, että tätä pikalainoituksen
sääntelyä ja valvonnan tarvetta on alettu selvittää,
ja sillä on myös jonkinlaisia esityksiä, mitä tulisi
tehdä. Se toteaa tukevansa viranomaisten yhteistyötä,
miten näihin ongelmiin tulisi puuttua, ja erikseen mainitsee
tarpeen muuttaa lainsäädäntöä muun
muassa vuosikoron ilmoitusvelvollisuudesta ja toiminnan rekisteröimisen
osalta. Nämä kaksi se toteaa jo toimintakertomuksessansa,
ja kuten tässä kerroin aikaisemmin, tämän
vuosikoron ilmoitusvelvollisuus on lakialoitteessa 56 jo esitetty,
ja nyt sitten tämä minun lakialoitteeni 103 ottaisi
tämän toiminnan rekisteröimisen esiin.
Silloin kun toiminta ei edellytä toimilupaa, toiminnan
harjoittajan yritystoimintaa ei kukaan valvo, ja on myös
usein ollut esillä se kysymys, kuka näitä lainoja
tarjoaa.
Naapurimaassa Ruotsissa rekisteröinti on tällä hetkellä jo
pakollinen. Rata on myös jo selvitellyt tätä asiaa — vaikka
sitten kieltäytyy vastuusta tällä hetkellä,
koska se ei heille lain mukaan kuulu — ja näistä selvityksistä käy
esille monenlaista, esimerkiksi se, että tämä on
pääasiassa pohjoismainen ilmiö, ainakin
nämä tekstiviestilainat ovat ilmeisesti kuitenkin
vain Suomen, Ruotsin, Norjan ja Viron ongelma, vaikka pikavippejä sitten
esiintyy muissakin EU-maissa. Rekisteröintipakko on olemassa
siis jo Ruotsissa, kuten sanoin, mutta ainakin kahdessa muussa EU-maassa
sen lisäksi, ja yhdeksän maata edellyttää toimilupaa
ja sen yhteydessä ilmoitusmenettelyä. Se olisi
toinen mahdollisuus, mutta minusta tässä on sen
verran iso asia kyseessä, että esitän
tätä Ratan alaista rekisteriä tähän
tehtäväksi.
Olemme lukeneet tiedotusvälineistä ja myös näistä raporteista,
että oikeusministeriössä ministeri Tuija
Brax on asettanut — nyt en ole varma, onko hän
asettanut vai asettamassa — työryhmän
tätä selvittämään,
mutta eduskunta on jo useampaan kertaan muun muassa talousvaliokunnan
lausunnoissa toivonut tätä selvitettävän ja
jotain tehtävän. Ja kun viranomaistoiminta on näin
hidasta, niin nyt sitten on otettu jonkin verran omiin käsiin
tätä toimintaa ja alettu katsoa lakialoitteen
muodossa, josko voisimme jonkun lakimuutoksen tehdä, että tämä viidakko
saataisiin hieman säädellymmäksi, kun
rahoista on kuitenkin kysymys ja myös ihmisten taloudesta.
Julkisuudessa on tuotu esille useita keinoja, mitä kaikkea
pitäisi tehdä näiden edellä mainittujen
vuosikoron ilmoittamisvelvollisuuden ja yrityksen rekisteröinnin
lisäksi, ja täällä on lueteltu monissa
paikoissa näitä eri mahdollisuuksia. Yksi iso
asia on asiakkaan tunnistamisjärjestelmän puutteellisuus.
Omistaako lainan ottaja edes sen puhelimen, jolla tekstiviestilainasopimus,
jos sitä sopimukseksi voi kutsua, tehdään?
Pitäisikö näitä pikalainasopimuksia
myös jossain muodossa tehdä kirjallisena? Pitäisikö pikalainaus
kieltää kokonaan? Riittääkö kansan
valistus? Mitä apua olisi sosiaaliluotoista? Korkokatto,
joka on muun muassa Italiassa voimassa, on ollut myös keskusteluissa
mukana. Koronkiskontasäännösten kautta
voisi löytyä jotain apua. Ja miten tulisi luoton
ottajan henkilöllisyys selvittää? Ja
onko siitä joku rekisteri myös, tuleeko se selvittää tarkemmin?
Ja mikä on luoton ottajan maksukyky? Jotkut pikaluoton
palvelunantajista edellyttävät, että vanha
laina on maksettu asianmukaisesti ennen kuin uutta lainaa voi ottaa,
mutta näin edes eivät tee kaikki.
Tässä on Rata tehnyt selvityksiä,
ja nyt tuntuu vain, että koko maa makaa ja odottaa, että joku tekee
jotain, ja asiaa pyöritetään työryhmästä toiseen
ja selvityksestä eteenpäin, ja sen takia nyt ehkä muutama
pieni lakimuutos voitaisiin tehdä, niin että saataisiin
pääpiirteet kuriin, ja sitten odottaa ehkä laajempaakin
pakettia hallituksen esityksenä oikeusministeriöstä saatavaksi
myöhemmin.
Keskustelu päättyi.