9) Hallituksen esitys laiksi taksiliikennelain muuttamisesta
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys 82 taksiliikennelain muuttamisesta
on käsittelyssä. Nykyinen voimassa oleva taksiliikennelakihan
astui voimaan 1.8.2007, ja se on edellisellä eduskuntakaudella säädetty
hyvä laki. Ongelmia alkoi tulla, kun kuntaliitoksia tässä viime
vuosien aikana on tehty ja kuntakokonaisuudet Suomessa ovat varsin merkittävästi
laajentuneet. Näin ollen taksien saatavuus kunnan laitamilla
ja pienemmillä asemapaikoilla on selkeästi heikentynyt,
ja niiden palvelujen varmistamiseksi lähdettiin tähän
lakimuutosesitykseen.
Ajatuksena tässä on, että lääninhallitukset myöntäessään
liikenneluvan määrittelevät myös liikenneluvalle
asemapaikan. Nykyinen lakihan menee näin, että läänit
myöntävät liikenneluvan ja asemapaikaksi
tulee kunta, on se kunta sitten iso tai pieni, niin se on aina se
yksi asemapaikka. Näin ollen syrjäseudulla, haja-asutusalueilla
taksin saatavuus ei ole ollut aina varmistettavissa.
Kun asemapaikka määritetään,
taksi joutuu toimimaan asemapaikalta käsin, ja näin
ollen saatavuus pystytään varmistamaan. Toisaalta, kun
se lupa joskus aikanaan loppuu, siirrytään eläkkeelle,
niin uuden luvan myöntämisessä tässä lakiesityksessä ehdotetaan,
että se menee etusijalle, joka hakee sitä lupaa
sinne määrätylle asemapaikalle, jos se
on siellä syrjemmässä kuin kaupunkien
ja kuntien keskuspaikat. Näin ollen taksien palvelut ja
taksien riittävyys haja-asutusalueilla myös tulevaisuudessa
pystytään varmistamaan.
Miten tätä asiaa sitten valvotaan? Tulee myös ajovelvoite
ja valvonta ja ajovuorojärjestys yksittäiselle
taksille. Hän joutuu kerran vuodessa ilmoittamaan lääniin,
kuinka hän palvelua hoitaa. Asemat ilmoittavat jo nykypäivänä ajovuorot, milloin
taksien saatavuus on paikkakunnalla varmistettu. Mikäli
tässä tapahtuu jotain poikkeavaa ja taksin saatavuutta
ei ole, kuluttajalla on oikeus sitten ilmoittaa asiasta, että taksin
saatavuudessa on ollut pulaa, vaikeuksia. Näin ollen pystytään
arvioimaan sitten, onko lupia alueella riittävästi,
toimivatko ajovelvoitteet, ajovuorojärjestelmät
kuluttajan kannalta riittävän hyvin. Äärimmilleen
vietynä tämä ajovelvoitteesta lipsuminen
on myös luvan eväämisen peruste. Ääritapauksessa
lupa voidaan pois ottaa.
Tässä laissa myös määritellään,
miten lupa myönnetään etusijassa kuljettajakokemuksen
tai palveluammatissa saadun kokemuksen perusteella. Selkeästi
kirjattiin lakitekstiin, että taksin kuljettajana toimiminen
antaa paremman pätevyyden kuin esimerkiksi torikauppiaana
palveluammatissa toimiminen, mutta molemmilla on oma merkityksensä.
Tämä nykyinen laki on hyvä laki,
mutta siinä on selvästi väärinkäytöksen
mahdollisuuksia. Esimerkiksi voi olla tällainen tilanne,
että kun on osakeyhtiömuotoinen firma, joka hakee
vaikka Tuupovaaraan vapaana olevaa lupaa, ja jos ei siellä ole
muita luvanhakijoita, niin se firma kenties täältä Helsingin
seudulta saa sen luvan. Mutta se ei ikipäivinä mene
sinne Tuupovaaraan harjoittamaan sitä liikennettä,
kun sillä ei ole ajovelvoitetta nykyisen lain mukaan. Se
on vain se kunta ja liikennealue, ja tämän päivänkin
säädöksien mukaan alue on takseilla koko
Suomi. Se voi jäädä tänne Pääkaupunkiseudulle
tekemään bisnestä. Tämän
tyyppisestä on selvää havaintoa ollut. Tämän
takia alan toimijat sitten ovat olleet aktiivisia ja toivoneet,
että asemapaikka säädettäisiin tarkemmin
liikennelupaan.
Laissa myös on otettu huomioon kuorma-autoilla liikennöinti.
Kuorma-autolla ei ole kiellettyä tänä päivänä harjoittaa
henkilöliikennettä. (Ed. Salolainen: Onko se oikein?) — Se
ei ole oikein, ja syksyllä palataan asiaan ja määritellään tarkemmin,
että kuorma-autolla henkilöliikenteen harjoittaminen
Suomessa tullaan kieltämään. Tänä päivänä se
on mahdollista lain mukaan. Se ei tarvitse liikennelupaa, ei mitään
taksoitusta. Sillä voi ajella ja voi sitten velkoa, koska
laissa ei kielletä kuorma-autolla henkilöliikenteen
harjoittamista. Myös tämmöistä on
täällä Pääkaupunkiseudulla
havaittavissa. Käytän-nössä tämä onnistuu
ostamalla Fiat Ducaton, jonka kantavuus on 3 500 kiloa
tai yli ja laittamalla sinne kahdeksan penkkiä sisälle
ja alkamalla sitten kuskailla ihmisiä. Tämä on
tällainen ääriesimerkki.
Mutta tämän taksiliikennelain muuttaminen on
hyvä asia ja menee nyt hyvään malliin
eteenpäin. Näissä muissa epäkohdissa
syksyllä palataan ja tarkennetaan, mutta nyt keskitytään
tähän asemapaikkaan ja asemapaikan määritykseen.
Anne-Mari Virolainen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Taksipalveluiden saatavuudesta puhutaan
usein Pääkaupunkiseudun ongelmana, mutta haastetta
palveluiden riittävyydestä ja käytännön
toteuttamisesta on erityisesti haja-asutusalueilla.
Aivan kuten ed. Pakkanen tuossa äsken hyvin kuvaili
tätä lakimuutosta, tässä on
viisi selkeää kohtaa, joissa tapahtuu uudistuksia.
Nämä koskevat kuntaliitoksia, joissa tulee kiintiöt
kiintiöille. Sen lisäksi haja-asutusalueilla määritellään
20 kilometrin raja, jossa tulee etusijamenettely. Sen lisäksi
haja-asutusalueilla on myös päivystysilmoitus.
Sen lisäsi puututaan myös kuluttajan aseman parantamiseen.
Viimeinen ongelma, jonka hän mainitsi, oli kuorma-autoilla
harjoitettava taksiliikenne.
Tämän vuoden alusta voimaan tulleet kuntaliitokset
ovat omalta osaltaan aiheuttaneet epäselvyyttä lupajärjestelmään.
Esimerkiksi Länsi-Suomen lääninhallitukseen
on tullut asiakkailta palautetta, että Suur-Salossa, jossa
toteutui kymmenen kunnan liitos, palvelut ovat keskittyneet uuden
Salon keskustaan ja näin ollen heikentäneet liittyneiden
kuntien, esimerkiksi Kuusjoen, Perniön ja Suomusjärven,
palvelutasoa. Onkin tärkeää, että tarkoin
määriteltyjen kiintiöiden sisälle
asetetaan omat kiintiönsä eli lupien enimmäismääriä vahvistettaessa
määrätään myös, kuinka
monta lupaa voidaan myöntää lakkautetun
kunnan alueelle.
Toisena lisäyksenä ovat liitoskuntien ulkopuoliset
hakijat, joilla on etäisyyttä kuntakeskuksesta
vähintään 20 kilometriä. Näillä olisi
etusija saada taksilupa.
Sen lisäksi etusijajärjestykseen ehdotetaan tehtäväksi
tarkennus palveluammatissa hankitun kokemuksen ja taksinkuljettajana
saadun kokemuksen suhteesta etusijajärjestystä määriteltäessä.
Myös valvontaa ollaan tehostamassa päivystysvuorojen
ilmoitusvelvollisuuden osalta. Kaikilla maaseutumaisten kuntien
autoilijoilla on hallituksen esityksen mukaan jatkossa velvoite ilmoittaa
päivystyksestään lääninhallitukselle. Ellei
päivystysvelvoitetta noudateta, tarpeen vaatiessa, varoituksen
jälkeen, lupa voidaan jopa peruuttaa.
Näiden taksiyrittäjien näkökulman
lisäksi taksiliikennelain uudistuksessa on kyse myös
kuluttajan oikeuksista palveluun. Edellä mainittu kiintiömenettely
mahdollistaa taksipalveluiden saatavuuden myös kuntakeskusten
ulkopuolisilla alueilla. Lääninhallitukset ovat
tuoneet esiin huolen taksipalveluiden heikentymisestä erityisesti
haja-asutusalueilla. Vaikein tilanne on Itä- ja Pohjois-Suomessa.
Onpa syynä sitten palvelun saatavuusongelma tai taksan
määritteleminen, erityistä syytä on kiinnittää huomiota
kuorma-autoilla tapahtuvaan taksinomaiseen yritystoimintaan. Lakiehdotuksessa
ei oteta tähän kantaa tässä vaiheessa, mutta
tämä on selkeä epäkohta, mihin
tulee puuttua. Taksiliikennelain soveltamisalassa ei ole kielletty
henkilöiden kuljettamista kuorma- ja pakettiautoilla sovittua
korvausta vastaan, mutta nykyistä lakia säädettäessä tuskin
kenellekään on tullut mieleen, että tällaista
ajoa tapahtuisi. Näin on kuitenkin käynyt, ja
tähän tarvitaan selvennystä ja kyseiset
ajoneuvotyypit on poistettava taksilainsäädännön
piiristä. Kuten ed. Pakkanen sanoi, tästä jatketaan
syksyn kuluessa.
Heli Järvinen /vihr:
Arvoisa puhemies! Taksilupien asemapaikkaongelmat ovat yksi
niistä asioista, jotka ovat nousseet esiin kuntaliitosten yhteydessä,
ei suinkaan kuitenkaan ainoa. Ministeri Vehviläinen lupasi
talvella, kun tein tästä asiasta kirjallisen kysymyksen,
ohjeistaa lääninhallituksia. Silloin hän
lupasi myös, että jos ohjeistus ei riitä,
asiaan palataan lakimuutoksella. Täytyy sanoa, että ehkä valitettavasti
tässä ollaan, lääninhallitukset
eivät ole ohjeistusta uskoneet, joten lakia täytyy
muuttaa.
Tämä muutos on erinomainen, sillä paitsi
että se takaa palvelut haja-asutusalueilla ja erilaisilla kuntien
laita-alueilla, kuten esimerkiksi siellä Savonrannan hännällä Savonlinnan
jatkeena, tämä myös tarkoittaa sitä,
että taksiammatti voi jatkossakin siirtyä isältä pojalle
ja äidiltä tyttärelle.
Mutta hyvä olisi seurata myös muuta lainsäädäntöä ja
sitä, miten lait käyttäytyvät
kuntaliitosten yhteydessä. Meillä tulee olemaan
ongelmia esimerkiksi seutuliikennetuissa, joukkoliikenteelle suunnatuissa
tuissa, jotka muuttuvat sen myötä, kun kunnat
liittyvät toisiinsa.
Jari Larikka /kok:
Arvoisa puhemies! Tulen itse suurelta kuntaliitosalueelta, ja
tämän hallituksen esityksen tarpeellisuus on kyllä hyvin huomattu
siellä. Toiveena tietysti oli heti vuodenvaihteen jälkeen,
että tämmöistä lakimuutosta
ei tarvitsisi tehdä, vaan että nämä asiat
menisivät eteenpäin samalla tavalla kuin tähän
astikin ovat menneet. Mutta ongelmia alkoi heti syntyä siitä,
kun meillä on selkeästi pari kaupunkikeskusta
ja sitten on maalaiskuntia ja näissä on takseille
omat kiintiöt. Kun sitten tulee päiviä,
jolloin kannattaa näihin kaupunkikeskuksiin tulla pienemmiltä paikkakunnilta
ajamaan taksia, niin alkoi syntyä ristiriitaisuuksia. Toisaalta
samaan aikaan myös näillä pienemmillä paikoilla
taksin saatavuus alkoi heikentyä. On myös erittäin
tärkeää, että lupaviranomainen
pystyy määrittelemään myös
sen, kuinka monta lupaa kiintiön sisältä myönnettäisiin
nykyistä kuntaa pienemmälle alueelle, kuntaliitoksen
jälkeen lakkautetun kunnan alueelle. Pidän tätä lakiesitystä erittäin tervetulleena
ja kiitän siitä, että tätä on
kiirehditty ja tämä on nyt tässä vaiheessa
tulossa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kyllä minäkin kiittelen
tätä lakia. Tämä on ihan ok.
Mutta kiinnitän huomiota vain siihen sen lisäksi,
mitä tässä jo nyt on tullut esille, että tämä olisi
voinut olla jo valmiina, kun näitä suurkuntia
ruvettiin tässä käyttöön
ottamaan. Pitäisi tämän koko lainsäädäntöhomman
olla sellaista, että kun on tämän laatuisia
hankkeita niin kuin nämä Paras-hankkeet ja niitten
mukaiset kuntaliitokset jnp., niin kun niitä tehdään,
niin tehdään kokonaissuunnitelma siitä,
mitä tästä seuraa. Muun muassa seuraa
sellainen tarve kuin tässä asemapaikkajutussa
nyt juuri on olemassa. Tässä ei ole mitään
yllätystä. Tämä on ollut odotettavissa
oleva tilanne, mutta sitten vasta, kun edustajat ovat saaneet palautetta
tarpeeksi paljon ja pukkaavat sitten liikenne- ja viestintäministeriä kylkeen,
rupeaa tapahtumaan jotakin.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä uudistus on erittäin
tervetullut. Koko taksiliikenteen olemassaolohan perustuu kansalaisten
kuljetuspalveluiden tarpeeseen. Maaseudulla on usein pitkät
matkat, ja varsinkaan ikääntyneillä ihmisillä ei
ole omaa autoa tai ei ole mahdollisuutta enää omalla
autolla ajaa. Silloin tarvitaan taksipalveluja. Myös koululaisten
pitkät matkat edellyttävät taksiyrittäjien
olemista maaseudulla. Toisaalta sitten kaupungeissa on erityisesti
ruuhka-aikoina taksien tarvetta, ja silloin on tärkeää tämä taksilainsäädännön
joustavuus, että taksi on saatavissa silloin, kun on kysyntää,
ja toisaalta se, että taksiyrittäjä voisi
selvitä, että hän voisi pitää yrityksensä pystyssä ja se
olisi kannattavaa.
Tässä mielessä ajateltuna minä pitkäänkin
taksiyhdistyksien ja yrittäjien kanssa viran puolesta toimineena
voin todeta, että toivottavasti Suomessa säilyy
tämä raja, että ei ole vapaasti taksiyrittäjiä markkinoilla,
kuten joissakin maissa on näitä lupia vapautettu
ja se on johtanut aikalaiseen kaaokseen. Esimerkiksi Porissakin
kun on tehty tämmöisiä otantoja, niin
vuosittain kuukauden otannassa 97 prosenttia taksin tilaajista sai taksin
2—3 minuutissa ja loputkin 6 minuutin keskimääräisen
ajan sisällä. Se osoittaa, että meillä on
kyllä takseja. No sitten ruuhka-aikana, kun on esimerkiksi
Jazzit tai muuten, silloin tietysti takseja tarvitaan enemmän
ja siitä saattaa taksin tilaajalle tulla semmoinen ajatus,
että nyt täytyisi olla puolet enemmän
takseja. Mutta asia ei todellakaan ole näin taksiyrittäjän
kannalta eikä muutoinkaan.
Tämä maaseudun asemapaikan määrittelyhän on
nyt sitten erittäin tärkeä. Näinhän
se aikoinaan on ollut, että maaseudulla on ollut takseja, jotka
ovat pystyneet hoitamaan maaseudun ajot, mutta tässä muutoksessa
ovat nämä palvelut heikentyneet. Tällä esityksellä,
jossa liikenneministeri Vehviläinen on ollut aktiivinen,
turvataan nyt maaseudun taksipalvelut ja taksiyrittäjien
taloudellinen mahdollisuus olla taksiyrittäjinä.
Tämä ajovuorolistajärjestelmä on
erittäin hyvä. Sitäkin kannatan. Koska
olen ollut näitä ajovuorolistoja ainakin 15 vuotta
itse vahvistamassa, niin voin todeta, että sillähän
turvataan juuri hiljaisena aikana taksien saanti, koska taksit tietysti
mielellään myöskin ajavat semmoisena
aikana, kun on paljon kysyntää, ja sitten kun
on hiljaista aikaa, se vähän vaatii kärsivällisyyttä eikä siellä se
tulopuolikaan ole kovin hyvä. Mutta taksin tarvitsijan,
palvelun tarvitsijan, kannalta on välttämätöntä,
että me turvaamme taksit tasapuolisesti ja niin, että niitä ei
tarvitse odottaa pitkien matkojen päästä.
Suomalaisen taksijärjestelmän koulutusvaatimukset
ja ylipäätään ammattikunta ja
kuljettajat kestävät kansainvälisen vertailun.
Meillä on varmasti maailman turvallisimmat taksit tai ainakin turvallisimmasta
päästä. Me tiedämme monia maita,
joissa taksin kyytiin nousu saattaa johtaa ryöstämiseen
tai johonkin muuhun rikokseen tai sitten kuljettaja peittää taksamittarin
tai muuten ajelee vähän mutkien kautta ja ottaa
kovan laskun. Suomen taksiyrittäjille täytyy sanoa
kyllä kiitokset. He ovat rehellisiä, toimivat
oikein, oikeilla pelisäännöillä,
ja kansalaiset voivat luottaa taksinkuljettajiin.
Nostan tässä vielä lopuksi esille
tämän luvattoman liikenteen. Se on valitettavaa,
että Suomeen on enenevässä määrin
viime vuosikymmeninä ilmestynyt yksityisiä autonajelijoita,
jotka keräävät porukkaa ja rahastavat.
Heitä on lähes joka kaupungissa. Heidän
kiinni saantinsa on aika hankalaa ja näytön osoittaminen
vaikeaa. Tässä on nyt se ikävä puoli,
että nämä vilpin tekijät eivät
maksa euroakaan valtiolle samaan aikaan, kun taksiyrittäjä joutuu
maksamaan kaikki kustannukset, jotka tähän lailliseen
yrittämiseen liittyvät, ja maksaa kaikki velvoitteensa
ja veronsa. Luvattomasta liikenteestä pitäisi
säätää vieläkin ankarammat
rangaistukset ja lisätä keinoja, joilla poliisi
voi paremmin puuttua luvattoman liikenteen harjoittamiseen, ja säätää seuraamus niin
kovaksi, että tämmöinen liiketoiminta
ei olisi niin kannattavaa kuin se tällä hetkellä on.
Arvoisa puhemies! Tässä laissa, vastaavasti kuin
on ajovuorolistojen järjestäminen kaupungeissa
tai sellaisissa paikoissa, missä on paljon takseja, nyt
tulee sitten, että myös tämmöisen maaseututaksiyrittäjän
tulee ilmoittaa lupaa hakiessaan ja myöhemmin vähintään
kerran vuodessa lääninhallitukselle sellaisten
viikonpäivien ja vuorokaudenaikojen päivystyksistä tai
sovituista päivystysvuoroista, joina kysyntä on
vähäisempää. Pidän
tätä erityisen hyvänä.
Vielä haluaisin nostaa esille sen, että tällä hetkellä kovin
tehokkaasti ei voida puuttua tämmöisten taksiyrittäjien
toimintaan, jotka mahdollisesti rikkovat säännöksiä,
eivät esimerkiksi noudata ajovuorolistaa — näitäkin
on, taksiyhdistykset joutuvat näitä sitten paimentamaan
ja poliisikin niihin puuttumaan — tai eivät harjoita sitä liikennettä,
joka on myönnetty. Lääninhallitukselle,
poliisille on lain mukaan aika vaikea prosessi, että näihin
pystyttäisiin puuttumaan. Taksiyhdistyksethän
ovat keskeisiä turvallisuuden ja taksipalvelujen järjestämisen
kannalta ja myöskin itse valvovat näitä omia
yrittäjiään niin, että he noudattavat
samalla tavalla kaikkia pelisääntöjä kuin
muutkin yrittäjät. Tässä varmasti olisi
kehittämistä niin lainsäädännössä kuin
taksiyhdistysten ja viranomaisten valvontamahdollisuuksissa, jotta
puuttuminen olisi selkeämpää.
Arvoisa puhemies! Kaiken kaikkiaan tämä uudistus
on erityisen hyvä, ja kun täällä tuli
esille tämä kuorma-autoilla tapahtuva luvaton
liikennöinti, niin se ei tietenkään voi
olla niin ainakaan pidemmän päälle. Näin
ei voi olla. Ja nimenomaan tässä korostan sitä,
että kun laillisesti yrittävillä yrityksillä on
yhteiskunnalliset velvoitteet ja ne joutuvat ne hoitamaan, niin
kyllä kaikkien muidenkin pitää samoilla
pelisäännöillä sitten tehdä henkilökuljetusta,
jos sellaista tehdään.
Tämä ajolupakoulutusasia: On erityisen hienoa,
että tässä mahdollistetaan myös
taksiyhdistysten järjestämä ajolupakoulutus,
ja toisaalta se, että tämä poistettiin
sieltä tämä paikallistuntemusasia poliisin
toimenpiteistä. Itsekin olen virassani kuulustellut näitä paikka-asioita
ja sitten myöskin ollut tekemisissä sellaisten
taksiyhdistysten kanssa, joiden kanssa on sovittu, että tämä varsinainen
koulutus ja testaaminen tapahtuvat sen kouluttajan toimesta. On
hyvä, että tämä järjestelmä on
nyt sellainen, että tässä ei sanota suoraan,
että poliisi suorittaa tämän paikallistuntemustestauksen.
Minä pidän paikallistuntemusta ja sen testaamista
erittäin tärkeänä, ja se on
kyllä sitten tämän kouluttajaluvan saajan
ja valvovien viranomaisten, poliisin ja lääninhallituksen
ja Ajohallintokeskuksen, asia varmistaa, että näin myös
tapahtuu.
Janne Seurujärvi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kello on yli puolenyön, ja
usein tähän aikaan viimeinen valonpilkahdus on
lamppu katolla eli taksivalo. Siksi on hyvä tästä lakimuutoksesta
vielä muutama sana sanoa.
Tuossa edellinen puhuja ed. Kaltiokumpu mainitsi vapaan taksikilpailun
ja toivoi, että sellaista ei tule vaan nykyinen järjestelmä pysyy. Tämä asia
käsiteltiin 1.8.2007 voimaan tulleessa taksilain kokonaisuudistuksessa,
ja keskustelu käytiin silloin. Nykyinen malli on hyvä,
ja se tulee myös pysymään järjestelmässä tulevaisuudessa.
Tämän lakimuutoksen osalta täytyy
antaa tunnustus liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsenenä tästä prosessista,
millä tavalla ministeriö kuitenkin on reagoinut
asiaan, hyvin nopeasti ensinnä ohjeistamalla ja sen jälkeen
todeten sen liian keveäksi keinoksi, käynnistämällä lainsäädäntöprosessin
tämän lain muuttamiseksi. Myös valiokunta,
valiokuntaneuvos ja asiantuntijat ovat sitten olleet tässä tiukan
aikataulun osalta hyvinkin joustavasti mukana.
On tärkeätä, että kuntaliitoskunnat
huomioidaan nyt tämän yhden yhteiskunnallisen
muutoksen osalta niin, että näiden aiemmin olleiden kuntien,
lakkautettujen kuntien, alueella sitten kiintiöt taksilupien
osalta tulevat tämän lain myötä takaamaan
taksipalvelut, samoin kuin haja-asutusalueilla, missä myös
yhteiskunnallinen rakennemuutos vie tilannetta huonompaan suuntaan
taksipalveluiden osalta. Tämä 20 kilometrin sääntö kuntakeskuksesta
ja siihen liittyvä etusija saada taksilupa tulee nyt tähän
uuteen lakiin. Etusijajärjestyksessä lisäksi
huomioidaan tämä palveluammatissa hankittu kokemus,
eli sillä tavalla tämä on kokonaisvaltainen,
tasapainoinen esitys.
Sitten myös maaseutumaisten kuntien sopimusvelvoite
päivystyksestä ja siitä tehtävä ilmoitus
lupaviranomaiselle, eli toisin sanoen ajovelvoite, on hyvä asia.
Tämä myös jäntevöittää toimintaa
tulevaisuudessa.
No, me käsittelimme kyllä monia muitakin asioita,
jotka taksilakiin liittyvät, monia epäkohtia,
ja totesimme, että myöhemmin syksyllä erillisen
työryhmän kautta otetaan taksilakiin liittyvät
muut asiat, kuten kuorma-autotaksit ja muutamat muut seikat, sitten
käsittelyyn. Niin kuin täällä edellä edustajat
ovat todenneet, niin syksyllä taksilain käsittelyä jatketaan
ja siltä osin tämä muutoin hyvä taksilain
kokonaisuudistus, joka on toiminut hyvin, vielä täydentyy
näiden tiettyjen epäkohtien osalta.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Niin kuin ed. Pulliainenkin tuossa kertoi,
ei tämä asia minullekaan yllätyksenä tullut.
Nykyinen lakihan on toimiva ja erittäin hyvä laki,
mutta syystä tai toisesta läänit ottivat
sen kannan, että ne eivät tarkemmin määrittele.
Ne vaan ilmoittavat, että se on kotipaikkakunta ja se on
se kunta. Niillä olisi mahdollisuus tänä päivänäkin
täsmentää sitä asemapaikkamääritystä,
mutta läänien tulkinta on ollut yksiselitteisesti,
että pidetään siinä se kotikunta.
Siitä tämä ongelmaa sitten lähtee
vyörymään.
Luvattomasta liikenteestä täällä on
myös kerrottu ja oltu huolissaan. Se on tärkeä asia,
ja tässä salissa erityisesti pitää olla
luvattoman liikenteen tilanteesta huolissaan, ja toivon, että siihen myös
syksyllä, kun taksilakiasiaan palataan, saadaan tiukemmat
säännökset ja muun muassa tämä kuorma-auto-ongelma
poistuu. Mutta yleensäkin tämä luvaton
liikenne on aika hämmästyttävää.
Miten sitä sitten voitaisiin valvoa? Nämä ajovuorovelvoitteet
on sitä varten tähän nyt kirjattu ylös,
että läänillä tai lupaviranomaisella
on sitten mahdollisuus sanktioida aikanaan se homma, mikäli
tätä hommaa ei pystytä hoitamaan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan painottaa sitä, että kansalaisilla
pitää koko maassa olla lähitaksin palvelun
saantimahdollisuus. Haluan, että takseja on maaseudulla myös
kylillä, ei vain kirkonkylässä tai kuntakeskuksessa,
vaan myöskin kylillä. Esimerkiksi kotipaikkakunnallani
Keuruulla on todettu muun muassa kesäasukkaitten kuin paikallistenkin asukkaitten
toimesta taksin tarvetta siirtyä kunnan kyläalueella
toiselle kylälle ilman, että käydään
kuntakeskuksessa. Kun kylillä ei ole takseja, niin taksi
tulee sieltä kuntakeskuksesta ja siirtää sitten
asiakasta siellä kylällä muutaman kilometrin
ja näin ollen tästä kyydistä tulee
kohtuuttoman kallis.
Pidän tätä hyvin välttämättömänä,
että taksien saatavuus on hajautettu, ja harkitsen sitäkin,
että pitäisi sallia myöskin sivutoiminen
taksiyrittäjyys, niin että olisi muitakin toimia
vaikkapa tuommoisena kyläavustajana. Taksinkuljettajahan
voisi palvella monipuolisesti, ja tätä kautta voitaisiin
turvata taksin saatavuus läheltä.
Kun maassa nyt tehdään kuntaliitoksia, niin on
todella huomionarvoista, että me pidämme huolen,
että taksin palveluverkosto säilyy mahdollisimman
tiheänä. On ymmärrettävää,
että siellä haja-asutusalueella ei välttämättä ajoja
ole niin kovin paljon, mutta siitä huolimatta on välttämätöntä,
että palveluverkosto voi palvella asiakkaita kaikkialla.
Tämä koskee myöskin saaristoa. Edustajakollega
Vaasasta totesi, että Maalahden kunnassa, jossa ovat liitettyinä Bergön kunta
ja edelleen Maalahti, ovat laajat alueet vaarassa, kun taksiyrittäjät
jäävät eläkkeelle, tuleeko jatkajaa.
Kuitenkin tietty palvelutarve siellä lähellä on
edelleen olemassa.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Johannes Koskinen.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! Minä haluan tuoda tässä esille
tämän taksiyrittäjien toimintaedellytysten
turvaamisen. Kyllä eduskunnalla on siitä suuri
vastuu sen vuoksi, että me edellytämme ammattiyrittäjältä kaikkia laillisia
maksuja ja hyvää autoa ja turvallisia laitteita,
ja nyt on puhuttu vielä tämän alkolukon säätämisestä koulukyytitakseihin
pakolliseksi. Se maksaa monta tuhatta, todennäköisesti
jotakin 3 000 euroa. Nyt, kun näitä kuntia
yhdistyy, niin on semmoisia tapauksia, joissa maaseudun taksit joutuvat
liittymään aluetaksikeskuksiin, ja siellä on
taas erittäin kalliit omat maksunsa, ja samaan aikaan meillä sitten
on näitä laittomia kyydinkuljettajia, jotka perivät
erilaisia summia ja erilaisin hämäräkeinoin
peittävät niitä. Olen itse ollut näitä rikoksia
tutkimassa, ja vaikka meillä oli valokuvatkin otettuna
siitä — yksi taksipalvelujen käyttäjä oli
niin aktiivinen, että alkoi sitä selvittää — ja
kaikki tutkinnat tehtiin, niin näyttö ei kuitenkaan
riittänyt ja edelleen tämä laiton taksi
sai jatkaa ajeluansa.
Minun mielestäni pitäisi tarkistaa näitä sääntöjä ja
kiristää näitä rangaistusseuraamuksia
ja laittaa myös taloudelliset seuraamukset. Muutoin taksiyrittäjien
on mahdotonta tulla toimeen, kun koko ajan tulee lisää vaatimuksia
ja valtavia lisämaksuja ja muutoinkaan monesti siellä maaseutukunnissa
takseilla ei ole niin paljon kyytejä, että sillä mitenkään
kultaa vuoltaisiin. Minä toivon, että liikenne-
ja viestintävaliokunta perehtyy myös tähän
asiaan, koska se on todellinen ongelma. Ilmeisesti siellä eivät
kuitenkaan asiantuntijat ole tätä ongelmaa niin
lähellä, että he olisivat osanneet tämän
tuoda esille.
Jari Larikka /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä on muutamassa
puheenvuorossa ylistetty suomalaisia taksinkuljettajia ja kerrottu,
että he ovat erittäin luotettavia, ja tähän
on helppo yhtyä. Kun pikkusen maailmalla on liikkunut,
niin tietää sen, että tämä on
erittäin arvostettu ammattikunta täällä Suomessa
ja tällä lakiesityksellä pystytään turvaamaan
myös, että tulevaisuudessa tulee olemaan näin.
Ed. Pulliainen tuossa otti esille myös sen, että kuntaliitoksen
yhteydessä olisi pitänyt jo etukäteen
pystyä tämä asia huomioimaan. Olen kanssanne
samaa mieltä asiasta. Tarkoitushan oli, että tämä olisi
pystytty viemään ohjeistuksena läpi, mutta
nyt se viedään näin ja tulevat kuntayhdistymiset
saavat sitten tämän hyödyn jo tästä ja heidän
ei tarvitse murehtia tätä asiaa enää sitten jälkijättöisesti.
Janne Seurujärvi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Palaan vielä siihen joustavuuteen
tämän asian käsittelyssä ja
venymiseenkin. Nimittäin kun valiokunta tätä asiaa
käsitteli, niin jouduimme ottamaan yhden lisäpäivän
ja sillä tavalla alkuperäisestä aikataulusta
poikkeamaan, että saimme tämän mietinnön
käsiteltyä. Tällä näinkin
kiireisellä aikataululla, vaikka tiesimme muistakin asioista,
niin emme pystyneet sitten ottamaan kantaa enää niihin.
Mutta on hyvä, että tässäkin
keskustelussa on nyt käyty läpi monia seikkoja,
jotka sitten siinä syksyn avattavassa taksilain muutoskäsittelyssä tulee
huomioida.
Yksi asia, joka itse ammattikunnan taloudellisen yrittäjätoiminnan
ja selviämisen kannalta on keskeinen, on lupaharkinta.
Nykyisessä taloudellisessa tilanteessa, kun ajomäärät
ovat pudonneet kymmeniä prosentteja ja tulot ovat pudonneet,
useiden kymmenien uusien lupien myöntäminen isoilla
paikkakunnilla ei edesauta taksiyrittäjien selviämistä ja
taksiyrittäjien tulonmuodostusta. Eli siinä mielessä myös
tällaista suhdanneharkintaa täytyy kyllä tässä järjestelmässä olla.
Noiden sanktioiden osalta tuotiin esille, että ne ovat
olleet kovin lieviä. Nämä rikkomukset voivat
olla toistuvia ja jopa vakavia, mutta sanktiot ovat lieviä.
Mielestäni tämä on asia, johon voidaan
puuttua viranomaisten toimesta jo nyt. Pahimmillaan taksiluvan menetys
on tietysti todella jyrkkä toimenpide, mutta luvan menettäminen
esimerkiksi määräajaksi voi olla toimenpide,
joka varmasti yleistyessään ohjaa sitten menettelyä ja
näitä muutamia alallakin olevia toimijoita, jotka
sitten saavat tätä epäjärjestystä aikaan,
voidaan tällä tavalla ohjata.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Lauri Oinonen tässä otti
tärkeän asian esille: haja-asutusalueen taksit
ja niiden palvelujen turvaamisen. Nimenomaan tässä perusteluosassa
on mainittu myös se asia, että lupa myönnetään
ensisijaisesti sille viimeiselle asemapaikalle. Tässä tarkoitetaan
juuri näin, että jos on joku kylätaksi
ja se toimintansa siellä lopettaa, niin mikäli
sinne alueelle hakee uuden liikenneluvan, niin se tullaan ensisijaisesti
myöntämään hänelle,
mikäli hän täyttää muuten
nämä hakuvaatimukset. Näin ollen turvataan,
että siellä kylilläkin se taksipalvelu
sitten säilyy. Siinäkin on tämä ajovuorovelvoite
nyt sitten. Jos on yksi taksi kylässä, niin hän
joutuu sen ilmoitusvelvollisuuden täyttämään
tässä, ja sitten läänillä ja
toisaalta siellä kylän ihmisillä, kuluttajilla,
on mahdollisuus kontrolloida, toimiiko se palvelu riittävän
laadukkaasti. Näin ollen se on myös tämmöinen
sanktio, toisaalta tämmöinen etuperuste. Luvan
myöntämisessä tosiaan painotetaan tätä,
että sinne kylälle ensisijaisesti, mikäli
sinne hakija on, niin että se yksikin lupa pysyy siinä kuntakokonaiskiintiössä mutta
se ei siirry sinne kuntakeskukseen.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Markku Pakkanen toi erittäin
tärkeän näkökohdan juuri esille
aiempaan puheenvuorooni viitaten. Nythän on niin, että ihmisiä ikääntyy paljon
ja on yhteiskuntapoliittisesti varmasti hyvä, jos ihmiset
ikääntyessään voivat asua entisissä kodeissaan.
Näin ollen silloin on hyvin tärkeää,
että olisi liikkumismahdollisuudet, kun linja-autovuorot
ovat maaseudulta lähestulkoon kadonneet, muu palveluliikenne
myös heikentynyt. Entistä enemmän ollaan
taksin varassa, ja silloin olisi tärkeää,
että se kylätaksi voi säilyä.
Tässä pitää nähdä kokonaisvaltainen
ja yhteiskuntapoliittinen näkemys, aivan kuten täällä ed.
Pakkanen toi esille. Minä toivon, että tämä myöskin
lupaviranomaisen käytännöissä tulee
otettua huomioon. Useinhan on niin, että taksit haluavat
sinne kuntakeskukseen ja tämä paine on olemassa käytännössä.
Tiedän monia kuntia, joitten kylätaksit ovat loppuneet.
Se on hyvin onnetonta, kun linja-autot ovat loppuneet, kyläkaupat
ovat loppuneet, myymäläautot ovat loppuneet. Tällainen kehitys
on maaseudun kannalta hyvin kielteinen. Haluan, että nyt
tässä todella painotetaan myös kylätaksien
olemassaoloa.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa puhemies! Totean tuohon ed. Seurujärven näkemykseen
näistä taksilupien määrästä.
Tuossa kun taksia käytän, niin tulee sitten juteltua
noiden kuljettajien ja yrittäjien kanssa. Hyvin monet paikasta riippumatta
kertovat, että nyt laman aikana kyydit ovat merkittävästi
vähentyneet. Muun muassa helsinkiläinen taksi
kertoi tuossa, että tässä saa joskus
pitkänkin aikaa pyöriä, ettei tule yhtään kyytiä.
Mutta vielä totean suomalaisten taksien luotettavuudesta.
Olin tuossa pari vuotta sitten Pariisissa Ranskassa. Olin siellä liikkeellä paikallisen
ihmisen kanssa ja ajettiin taksilla. Vähän ihmettelin,
että kuinka menee näin pitkä aika, kun
ajelee sinne. Me annoimme hänen ajella. Hän ajoi
monien mutkien kautta, ja sitten vielä, kun minä aloin
maksaa pankkikortilla, niin hän sanoikin, ettei ole laitetta,
että nyt täytyy lähteä hakemaan
pankkiautomaattia. Sitten ajettiin monia kilometrejä ja
haettiin pankkiautomaattia. Tosiasiassa kuitenkin, kun selvitin
myöhemmin, niin kyllä siinä autossa ja
kaikissa muissakin autoissa on pankkikorttimaksumahdollisuus.
Sitten vielä kommentoin tätä ed.
Seurujärven näkemystä. On totta, että sekä poliisilla
että lääninhallituksella on kyllä laissa
mahdollisuus valvoa ja puuttua sellaiseen yrittäjyyteen,
jossa rikotaan säännöksiä, mutta
voin kyllä todeta, että kovin helppoa se ei ole.
Se on aika kovan työn takana, jos näitä sanktioita
luvan määräaikaisesta peruuttamisesta
asetetaan. Olen ollut tapauksissa, joissa yrittäjä on
syyllistynyt rattijuopumukseen, eikä sillä ole
ollut vaikutusta luvan pitämiseen. Myöskin sitten
on ollut tapauksia, joissa ajovuorojärjestystä on
säännönmukaisesti rikottu, eikä siinä ole
kovin helpolla voitu tätä puuttumista tehdä.
Vaikka on puututtu, niin seuraamukset ovat lievät. Mutta
paljon suurempana ongelmana näen tämmöisen
laittoman, rikollisen ammattiliikenteen harjoittamisen. Se syö pohjaa
rehellisiltä yrittäjiltä ja heikentää näiden
mahdollisuuksia. Minusta se pitäisi ottaa yhtenä asiana
kerta kaikkiaan esille, että tämmöinen
peli pitää pystyä yhteiskunnassa lopettamaan,
jos me samaan aikaan edellytämme rehellisiltä yrittäjiltä kaikista
maksuista valtiolle ja kunnille osuutta.
Yleiskeskustelu päättyi.