Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Arvoisa puhemies! Kuten tässä jo aikaisemmin kuulimme, ilmasto- ja energiastrategia on ensi viikolla tulossa tänne suureen saliin. Me talousvaliokunnan puolella olemme kevään aikana kuulleet lähes sataa asiantuntijaa tästä kysymyksestä ilmasto- ja ener-giastrategiasta, ja hallitushan on jo nyt tehnyt monia merkittäviä toimia ilmastonmuutoksen torjumiseksi, muun muassa autoverotuksen porrastamisen hiilidioksidipäästöjen mukaan. Tänään kokoomuksen talousvaliokuntaryhmän jäsenet esittivät autoverotuksen uudistamista siten, että sähköautojen osalta tulisi uusi veroluokka, lähinnä nollaveroluokka, ja perusteena tälle on se, että käytössä sähköautot eivät aiheuta lainkaan hiilidioksidipäästöjä.
Kysynkin valtiovarainministeri Kataiselta: Onko mahdollista kenties autoverotuksessa tehdä tällainen uusi autoveroluokka, nollaveroluokka, ja siten entisestään kannustaa ympäristöystävällisten autojen käyttöä ja hankintaa?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Sähköautojen markkinoille tuloa pitää kannattaa ja kannustaa, se on päästöjen vähenemisen kannalta erittäin järkevää ja hyvä. Meillä nyt tehty autoverouudistushan on rakennettu niin, että on perusvero kaikille autoille ja sitten on CO2-pohjainen porrastettu vero ja sähköautot ovat siinä alimmassa luokassa. Samoiten vuoden 2010 alusta tulee tämä vuotuinen käyttömaksu, joka on niin ikään porrastettu päästöjen mukaan. Sähköautot ovat siinä kaikkein alimmassa luokassa.
Mutta ehkä kaikkein suurin ja innostavin haaste päästöjen vähenemisessä liikenteessä on tällä hetkellä valmisteilla oleva polttoaineverouudistus. Haluan korostaa, että en ole vielä varma, pystymmekö sen esityksen tuomaan, mutta toivon, että onnistumme siinä uudistuksessa, joka lähtisi siitä, että mitä pienemmät päästöt polttoaineessa tai käyttövoimassa on, sitä pienempi vero. Tämä suosisi lähellä tuotettuja biopolttoaineita, toisen sukupolven biopolttoaineita, mutta myös sähköautoja. Näin ollen sähköautoille tulisi vain sen suuruinen vero, mikä katsotaan olevan (Puhemies: Minuutti on kulunut!) päästövaikutus Suomessa tuotetulla sähköllä. Eli mitä vähempi päästöjä sähköntuotannossa, sitä pienempi vero olisi liikenteessä.
Puhemies:
Kysymys on loppuun käsitelty.