7) Hallituksen esitys laiksi luvanvaraisesta henkilöliikenteestä tiellä annetun
lain 8 §:n muuttamisesta
Markku Laukkanen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tästä esittelypuheenvuorosta
selvitään nopeasti.
Kyse on siitä, että luvanvaraisesta henkilöliikenteestä tiellä annettua
lakia muutetaan tässä laissa sillä tavoin,
että toimivalta myöntää läänin rajan
ylittävän pikavuoroliikenteen liikenneluvat siirretään
liikenne- ja viestintäministeriöltä Etelä-Suomen
lääninhallitukselle. Laki on tarkoitettu astuvaksi
voimaan marraskuun 1. päivänä tänä vuonna.
Valiokunta pitää asiantuntijakuulemisen perusteella
hyvänä Etelä-Suomen lääninhallituksen
esittämää suunnitelmaa käytännön
lisätoimista tämän esityksen toteutuessa.
Lääninhallituksen tarkoituksena on koota tukiryhmä,
jossa on liikenne- ja viestintäministeriön, Linja-autoliiton
ja kaikkien lääninhallitusten edustus. Suunnitellun
tukiryhmän tehtävänä on linjoittaa pikavuoroliikenteen
lupamenettelyn ja hallinnon toimintatapoja sekä yleensäkin
ohjata pikavuoroliikenteen tilastokuvausta monipuolisen kehittämistyön
pohjaksi.
On totta kai tärkeätä, että tässä lupamenettelyssä lääninhallitusten
yhteistyötä paikallistuntemuksen hyödyntämisessä käytetään.
Valiokunta katsookin, että muuhun kuin Etelä-Suomen
lääniin sijoittuvien pikavuorojen ja pikavuoropysäkkien
osalta kyseisen läänin kannalle pitää antaa
muita suurempi painoarvo. Valiokuntahan arvioi myöskin
viiden läänin päätöksentekomallia, mutta
päätyi sitten tähän keskitettyyn
malliin. Tämän taustallahan on valiokunnalle annetun
selostuksen mukaan tilanne, jossa liikenne- ja viestintäministeriössä näitä lupia
on käsitellyt lähinnä yksi henkilö,
joka on jäämässä eläkkeelle. Tällä perusteella
sitten ministeriö katsoi tarkoituksenmukaiseksi ulkoistaa
nämä toiminnot Etelä-Suomen lääninhallitukseen.
Toivottavasti tämä nyt ei jää ainoaksi
liikenne- ja viestintäministeriön alueellistamistoimeksi.
Tähän mietintöön sisältyy
myöskin vastalause, joka perustuu siihen, että lakiehdotus
hylättäisiin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Vuoden 2000 valtiopäiville hallitus
toi esityksen, joka oli täsmälleen sen sisältöinen
kuin nyt käsittelyssä oleva hallituksen esitys.
Silloinen liikenne- ja viestintävaliokunta käsitteli
asiaa todella perusteellisesti, kuuli asiantuntijoita, ryhtyi tutkimaan
myöskin tällaista toisenlaista lääninhallitusmallia
jnp., mutta totesi silloin, että kysymys on nimenomaan
liikennejärjestelmästä, siis pikavuoroliikenteestä,
joka ylittää läänien väliset
rajat, ja sen täytyy olla yhteensopiva liikennejärjestelmällisesti
junaliikenteen kanssa, ja päätyi siihen tulokseen,
ettei ole olemassa korvaavaa menettelyä sille, että ministeriössä tämä koordinoidusti
hoidetaan. Ja niin tämä asia laitettiin pöydälle,
ja se oli viime eduskunnan loppuun saakka pöydällä,
ja sitten se raukesi. No, tämähän ei
sopinut ylijohtaja Cavénille lainkaan. Nyt asiassa kuultuna
hän ilmoitti valiokunnalle, että tämä esitys
tullaan tuomaan niin monta kertaa Suomen eduskunnan käsittelyyn,
että se menee läpi. Tämä on
selvää tekstiä kuin mikäkin.
Totean, että tässä asiantuntijakuulemisessa
se, mikä tuli hiukan uutena esille, oli se, että lääninhallitukset
olivat tässä niin erimielisiä kuin olla voi.
Kolme eri mallia tuotiin esille. Ilmoitin, että jos seuraavat
edellytykset täyttyvät tässä lääninhallitusmallissa — pystyy
valtakunnallisten joukkoliikenneyhteyksien kokonaisuuden hallintaan,
eri liikennemuotojen yhdenvertaiseen kohteluun, aikataulujen yhteensovittamiseen,
pika- ja vakiovuoroliikenteen väliseen selkeään
työnjakoon, yhtenäiseen lupa- ja ostoliikenteen
käsittelyyn sekä eri aloilla toimivien yritysten
tasapuoliseen kohteluun — niin harkittakoon monen lääninhallituksen
mallia. Minä vaan en keksi mitään, mitenkä se
voisi toimia. Ei sitä ratkaisua sitten valiokunnan puheenjohtajalta,
valiokuntaneuvokselta eikä keneltäkään
muultakaan löytynyt. Elikkä toisin sanoen jäljelle
jäi vain ainoana todella järkevänä vaihtoehtona,
että nykyinen tilanne säilyy. Tämän
takia tulen esittämään kakkoskäsittelyssä,
että lakiehdotus hylätään.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kuten ed. Pulliainen totesi, ministeri
jääräpäisesti näköjään
jälleen kerran ajaa esitystään ja kuullun
mukaan niin pitkään, että eduskunnasta lopulta
löytyy enemmistö. Nyt tällä kertaa
näyttää käyvän niin,
vastoin sitä, että viime eduskuntakaudella valiokunta
yksimielisesti hyllytti kyseisen esityksen sellaisena esityksenä,
joka ei ole järkevä eikä puolustettava.
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni tämä esitys
on samanlainen kuin edellisellä eduskuntakaudella, ja sen
johdosta, arvoisa puhemies, tulen toisessa käsittelyssä kannattamaan
ed. Pulliaisen tekemää hylkäysesitystä,
ja myöskin sen johdosta, että silloin kun päätäntävalta
siirretään ministeriöstä pois,
samalla myöskin eduskunnan niin sanottu valvontavalta,
sen seurantavalta, mitä ministeriön alaisuudessa
tehdään, häviää. Ja silloin
nimenomaan, kun päätökset tehdään
lääninhallituksissa, eduskunnan niin sanottu valvontavalta,
seurantavalta, myös ministerin kautta heikkenee. Tämän
erityisesti olen selvittänyt tässä joitakin
aikoja sitten, kun vihreitten edustaja oli ministerinä,
perusturvaministerinä, ja silloin selvitettiin, millä tavoin
ministeriö ja ministeri vastaavat lääninhallituksen
toimista, ja silloin laillisuusvalvojat totesivat, että niitä mahdollisuuksia
ei juuri lainkaan ole.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämäntapaisiin asioihin
varsin vihkiytymättömänä edustajana
kuitenkin rohkenen jotakin mielipidettä tässä täysistunnossa
tuoda esille.
Jos katsoo tätä hallituksen esityksen itse
tekstiä — "Toimivalta myöntää läänin
rajan ylittävän pikavuoroliikenteen liikenneluvat"
siirretään ministeriöstä johonkin
lääniin — niin minä kyllä kysyn
tässä globaalissa maailmassa, onko tämä asia
niin kuin ihan kartalla oikeasti ollenkaan. Kansalaisia kiinnostaa
se, että kun menee junalla pisteestä a pisteeseen
b, niin se linja-auto lähtee, on se pikavuoro tai tavallinen,
kohtuullisen ajan kuluessa, mutta niin, että siihen ehtii.
En tiedä, mikä instanssi näitä asioita
Suomessa oikeasti miettii vai miettiikö kokonaisuudessaan kukaan,
koska eivät ne tänä päivänä ole
mallillansa nämä asiat vielä lainkaan.
Tätä lääninrajan ylittävää kohtaa
kokonaisuudessaan asioiden käsittelyssä minä ihmettelen suuremmasti.
Moniko meistä ajattelee, kun tästä eduskuntatalon
kulmalta lähtee pikavuorolla kohti Pirkanmaata, että ylitän
tässä läänin rajan, ja mitä se
tässä merkitsee? Ihmeellinen byrokratia pelkän
pikavuoroluvan kanssa tässä maassa on. Kertokaa
te, asiantuntijaedustajat, jotka tiedätte tästä asiasta,
valaiskaa minua, mihinkä tätä lääninrajaa
tässä yleensäkään tarvitaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun provosoidaan, niin sen verran — vaikka
tiedän, että tässä on kauhea
kiire, ettei mene yli puolenyön napin painaminen — totean
vain lyhyesti, että kyllä se viime eduskunnan
aikana tuli, ed. Ylä-Mononen, meille selväksi,
mistä tässä on kysymys. Tässä on
viiden minuutinkin pelistä kysymys, mikä yhtiö saa
sen potin kotiinsa. Siis se tarkoittaa sitä, että jos
viisi minuuttiakin liikahtaa tämä aikataulujärjestelmä,
niin koko järjestelmä rupeaa liikkumaan. Niin
herkkää tämä on, ja se vaatii
sitä koordinaatiota juuri, minkä kuvasitte äsken.
Markku Laukkanen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Erittäin lyhyesti vain. Kysehän
on siitä, että kuitenkin näillä pitkillä reiteillä aika
moneen kertaan ylitetään se lääninraja,
ja silloin on aivan selvä ... (Ed. Ylä-Mononen: Mikä merkitys?) — on
sillä sikäli merkitystä, että jokaisella
läänillä on tietysti paras asiantuntemus
omien pysäkkien ja omien reittien osalta määritellä se. — Ja
tässä katsannossa valiokunta päätyi
siihen, että tällainen tietynlainen pakkoneuvottelu,
pakkokuuleminen, kaikkien läänien osalta siitä,
mitä aluetta se reitti koskee, on ihan paikallaan. Silloin
otetaan se seudullinen ja maakunnallinen asiantuntemus käyttöön.
Onko tällä nyt sitten merkitystä vai
ei sen tavallisen asiakkaan kannalta? Me uskomme, että sillä on.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Sellaista tämä politiikka
juuri on. Edellisen eduskunnan valiokunta oli täysin yksimielinen,
joka ikinen edustaja oli samaa mieltä tästä asiasta.
Nyt toisen henkilön johtama valiokunta osittain samalla
miehityksellä on toista mieltä. Totean, että onpa
tämä byrokraattinen järjestelmä,
kun kaikkien lääninhallitusten edustajat kootaan
yhdessä Linja-autoliiton kanssa Hämeenlinnaan
käsittelemään jotakin tämmöistä yksityiskohta-asiaa.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Juuri tämä, mihin ed. Pulliainen
viittasi: tuntuu aika käsittämättömältä,
että eri puolilta Suomea virkamiehet matkustavat Hämeenlinnaan
ikään kuin tällaisen neuvottelukunnan
kokoukseen, jossa sitten kysytään, pysähtyykö se
bussi sillä ja sillä pikavuoropysäkillä,
tämän takia raahataan ympäri Suomea lääninhallituksen
virkamiehiä Hämeenlinnaan, jopa sillä tavoin,
että se bussi, pikavuoro, ei mene edes Uudenmaan läänin
halki.
Yleiskeskustelu päättyy.