9) Hallituksen esitys laeiksi arvonlisäverolain muuttamisesta
ja arvonlisäverolain väliaikaisesta muuttamisesta
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! En viitsinyt pyytää puheenvuoroa
edellisestä asiasta, missä aika lailla moitittiin
sitä, että olemme jääneet jälkeen
tietokoneen käytössä, ja todettiin, että sen
takia meillä on pitkiä jonoja lääkärien
vastaanotolla. Silloin kun minä olin nuori, ei ollut tietokonetta
mutta ei ollut myöskään jonoja, eli ei
pidä nyt aina tietokonetta syyttää.
Mutta, arvoisa puhemies, tähän asiaan, joka koskee
käännettyä arvonlisäverovelvollisuutta, totean
lyhyesti muutaman asian. Tämä on yksi niistä 18
kohdasta, jotka sisältyvät talousrikollisuuden
torjuntaohjelmaan, siis yksi 18:sta. Se on myöskin ainut
kohta, jota Rakennusteollisuus vastustaa. Kaikki muut kohdat Rakennusteollisuus
hyväksyy, mutta tätä ei.
Käännetty arvonlisäverovelvollisuus
on käytössä muistaakseni seitsemässä maassa,
muun muassa Ruotsissa, ja Ruotsin veroviranomainen on tutkinut,
mitä tämä käännetty
arvonlisäverovelvollisuus on merkinnyt. Se on tuonut valtion kassaan
78 miljoonaa euroa. No, ei siihen suurta selvitystä tarvita,
koska tämä on ihan selkeä asia. Veroviranomainen
Ruotsissa on myöskin tullut siihen tulokseen, että tämä on
lisännyt kustannuksia yrityksille 45 miljoonaa euroa eli
tuonut 78 miljoonaa valtion kassaan mutta aiheuttanut kuluja yrityksille
45 miljoonaa. Se ei ole siis yritysten väite, että niille
olisi syntynyt kustannuksia 45 miljoonaa, vaan se on Ruotsin veroviranomaisen
selvitys.
Hallitus arvioi, että käännetty arvonlisävero toisi
valtion kassaan 100 miljoonaa euroa. Onko se ylimitoitettu, alimitoitettu,
on vaikea sanoa, aika näyttää. Mutta
kun vertaa Ruotsiin, joka on lähes kaksi kertaa niin suuri
kuin Suomi, ja siellä tulee 78 miljoonaa, niin tuntuu suurelta,
mutta toivomme tietenkin, että se toisi vielä enemmän kuin
100 miljoonaa. Valtio on myöskin hallituksen perusteluissa
arvioinut, että kustannukset valtiolle tulevat alkuvaiheessa
olemaan 60 henkilötyövuotta, joka tarkoittaa noin
3 miljoonaa euroa, mutta sitten jatkossa 30 henkilötyövuotta.
Yrittäjät arvioivat, että kustannukset
tulevat olemaan 30 miljoonaa euroa. Ottaen huomioon, että Ruotsissa
oli 45 miljoonaa euroa, ottaen huomioon, että Suomessa
on 40 000 rakennusalalla toimivaa yritystä, tämä 30
miljoonaa euroa merkitsisi sitä, että työmäärä yrityksessä lisääntyisi noin
1,5 tunnilla kuukaudessa. Kun Ruotsissa on tiedusteltu yrittäjiltä,
kuinka paljon lisätyötä tämä käännetty
arvonlisävero on tuonut mukanaan, niin lähes 80
prosenttia on vastannut, että alle neljä tuntia,
ja noin 15 prosenttia on vastannut, että 4—8 tuntia.
Eli tämä 30 miljoonaa lienee aika lähellä totuutta.
Kun sitten katsoo, että valtio säätää lain,
joka lisää kustannuksia yrittäjille 30
miljoonaa, jotta valtio saisi 100 miljoonaa, niin se tuntuu hieman kohtuuttomalta,
mikäli yrittäjiä ei kompensoida tästä lisäkustannuksesta.
Haluan muistuttaa edustajia siitä, että vielä 1980-luvulla
yrittäjät saivat palkkion, kun tilittivät
valtiolle liikevaihtoveron. Se ei ollut suuri, mutta se oli kuitenkin
2 prosenttia. Aina kun tilitti liikevaihtoveron, sai 2 prosenttia
siitä summasta.
Kun nyt tilanne on siis se, että valtio saa 100 miljoonaa — toivon
mukaan saa 100 miljoonaa — mutta panee kustannukset toisen
maksettavaksi, niin olisi enemmän kuin kohtuullista, että maksettaisiin
jonkinlainen kantopalkkio tästä. Minä tulen
toisen käsittelyn yhteydessä esittämään
ponnen, jossa edellytetään, että hallitus
antaisi esityksen, johon sisältyisi kantopalkkio.
On ihan turha puhua yrittäjäystävällisestä politiikasta,
jos toimitaan niin kuin hallitus esittää eli ei
anneta kantopalkkiota. Pannaan kustannukset toiselle ja korjataan
koko hyöty. Se ei voi olla oikein. Jos tämän
muuttaisi vaikkapa kuntia koskevaksi, niin minä ymmärrän,
että kyllä tässä talossa ja
tässä salissa nousisi valtava haloo, jos kunnat
pantaisiin keräämään valtiolle
esimerkiksi miljardi euroa rahaa ja kustannukset kunnille olisivat
300 miljoonaa. Aivan varmasti laidasta laitaan moitittaisiin sellaista
lakia. Nyt on kysymyksessä aivan sama: pannaan toinen keräämään,
pannaan toinen vastaamaan kustannuksista, jotta itse saisi 100 miljoonaa
euroa.
En puhunut tässä niistä ongelmista,
mitä tähän lakiin sisältyy.
Niitä on paljon, se käy ilmi myöskin
mietinnöstä. Soveltamisala tulee olemaan äärettömän
vaikea, ja paljon ongelmia tulee esiintymään.
Eduskuntaryhmämme on tämän lakiesityksen
kannalla, mutta, kuten sanoin, kohtuullista ja enemmän
kuin kohtuullista olisi se, että otettaisiin väliaikaisesti
käyttöön kantopalkkio, joka koskisi ainoastaan
niitä tilityksiä, jotka perustuvat käännettyyn
arvonlisäverovelvollisuuteen.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Tämän esityksen tavoitteenahan
on pienentää aliurakoitsijoiden epärehellisyydestä johtuvaa
arvonlisäveromenetystä ja korjata rehellisten
ja epärehellisten verovelvollisten välistä kilpailutilannetta rakennusalalla.
Aika mielenkiintoinen lähtökohta kaiken kaikkiaan:
oletetaan siis, että pääurakoitsijat
ovat rehellisempiä kuin aliurakoitsijat. Tämä on
tällainen lähtökulma koko asiaan. Mutta
lähtökulma on varmaan aika onnistunut, koska Euroopan unionissakin
tämä on jo vuodesta 2006 direktiiviperusteisesti
hyväksytty. Sitä ennen piti hakea poikkeuslupa,
jos aikoi ottaa rakennusalalla käännetyn arvonlisäverojärjestelmän
käyttöön.
Tämä on askel oikeaan suuntaan. Tällä rakkaalla
lapsella on monta isää ja äitiä,
niin kuin tänään jo aikaisemmin olemme
kuulleet, kenen ansiota se on. Tietysti hallituksen esitykset ovat hallituksen
ansiota ja hallituksen esityksiä, mutta moneen kertaan
täällä uskonsa on tätä ennen kieltänyt
valtiovarainministeri Katainen. Hän on nyt vaan sitten
päätynyt ajattelussaan tälle kannalle.
Eihän tätä opposition voimin olisi tänne saatu
käsittelyyn. Olemme sitä voimakkaasti vaatineet
vuosikaudet, mutta hallitus loppujen lopuksi sitten taipui tai tuli
tässä asiassa toisiin, mielestäni järkevämpiin,
ajatuksiin.
Tätä esitystä on sinänsä kiittäminen.
On aihettakin, koska asiantuntija-arvioitten mukaan rakennusalalla
aiheutuu harmaan talouden vuoksi noin 400—500 miljoonan
euron vuotuiset vahingot. 400—500 miljoonaa euroa, ja tästä ilmi
tulemattoman arvonlisäveron määräksi
on arvioitu vajaat 150 miljoonaa euroa. Nämä ovat
siis konsulttien tekemiä arvioita, näitä eivät
ole poliitikot keksineet. Suuria lukuja.
Petollinen toiminta vähentää verotuloja,
työllistää verovalvontaa, talousrikostutkintaa
ja tuomioistuimia sekä vääristää tietysti
kilpailua. Jotta tästä kokonaiskuvasta saa jonkinlaisen
käsityksen, poliisin tietoon arvioidaan tulevan vain noin
5—10 prosenttia kaikista talousrikoksista; vain 5—10
prosenttia, siis kiinnijäämisriski on olematonta
luokkaa. Talousrikosten sarjassa verorikosten ja niiden liitännäisrikosten
osuus on noin 50—60 prosenttia. Nämä luvut
sanon sen vuoksi, että nämä todistavat
sitä, että talousrikollisuuden vastainen työ edellyttää siis
verotusta koskevia ratkaisuja, ja nyt meillä on yksi sellainen
tässä käsillämme. Arviot siitä,
paljonko tässä sitten verotuottoja valtion kassaan
kertyy, ovat siinä 100 miljoonan molemmin puolin.
Mielestäni pelkkien eurojen lisäksi tulisi
myös kiinnittää huomiota siihen, että nyt
valtiovalta ottaa askelen tiettyyn suuntaan. Tämä ennalta
ehkäisee jonkun verran. Tämä antaa myös
uskoa siihen, että jatkossa voidaan ryhtyä jämerämpiinkin
toimenpiteisiin. Tässä kaikki etumerkit ovat kyllä tämän
hallituksen esityksen osalta positiivisia.
Ed. Kallis viittasikin asiantuntevassa puheenvuorossaan jo siihen,
että tässä on ongelmia. Tässä on
ilmiselvästi ongelmia, jotka koskevat soveltamisalaa ja
ohjaustarpeita. Meille on valtiovarainvaliokunnan verojaostossa
kerrottu, että näitä ohjeita on laadittu
yhdessä toimijoiden kanssa. On koetettu käydä poikkeuksellisen
yksityiskohtaisesti läpi kaikkia tulkintaongelmia ja rajapintoja,
milloin mikäkin asia toimii tässä tapauksessa
etuperin tai takaperin, kun on käännetystä arvonlisäverosta
tai normaalista arvonlisäverovelvollisuudesta kysymys.
Alan toimijoita on tässä kuultu poikkeuksellisen
paljon, ja heidän käytännön
kokemuksistaan on ollut suuri hyöty niitten ohjeitten laatimisessa,
jotka tässä samassa yhteydessä sitten
annetaan. Aikaahan tässä on. Tarkoitushan on,
että tämä tulee rakennusalan osalta voimaan
1.4.2011. Tässä on kovat ohjaus- ja koulutustarpeet
kaiken kaikkiaan.
Sitten, herra puhemies, kaikkein vakavin asia käy ilmi
mietinnön sivulta 8, missä puhutaan valvontatarpeista.
Sieltä lainaan muutaman rivin: "Vaikka nyt ehdotettu rakentamispalveluiden käännetty
arvonlisäverovelvollisuus tukkii tiettyjä veropaon
muotoja, olemassa olevat ongelmat ja muutoksen myötä syntyvät
uudet keinottelumuodot edellyttävät edelleen tehokasta
valvontaa. Kuten edellä on jo todettu, uusi järjestelmä ei poista
pimeää työtä eikä harmaan
talouden suurinta yksittäistä ongelmaa, kuittikauppaa."
Tämän kuittikaupan nostan tässä vielä illan myöhäisinä hetkinä esiin.
Kun meillä oli kyselytunti aikaisemmin illalla, ministeritason
ihminen löi tässä niin kovan hutin, että millään
pesäpallokentällä sellaista hutia ei
voi lyödä, kun ministeri Brax ministeriaitiosta
sanoi, että tämä esitys poistaa kuittikaupan.
(Välihuuto: Se lisää sitä!) — Niin. — Tämä osoitti,
että joko hänelle tuli armoton virhe tai sitten
hän ei tunne tätä asiaa alkuunkaan. Mutta
toivottavasti hän korjaa lausuntoaan, koska hirvittää,
jos meillä tämän alan vastuuministeri
on noin hatarin tiedoin näin oleellisen asian kanssa liikenteessä.
Eli tätä kuittikauppaa, jotta asiantuntijat pitävät
suurimpana ongelmana, se ei poista. Se ei estä myöskään
muita arvonlisäveropetoksia rakennusalalla. Esillä on ollut
erityisesti perusteettomien arvonlisäveropalautusten hakijat,
joiden määrän arvellaan nyt lisääntyvän.
Valvonta ja viranomaisyhteistyö ovat siis edelleen
välttämättömiä. Tämä on
mielestäni se, mikä hallituksen pitäisi
nyt ottaa huomioon tästä mietinnöstä,
että kaiken tämän ohella tulee kuitenkin
huolehtia siitä, että harmaan talouden ja talousrikollisuuden
torjuntaan on uusien haasteiden edessä riittävä määrä resursseja.
Tässä mielessä tämä henkilöstön
irtisanomisohjelma, jota myös tuottavuusohjelmaksi kutsutaan,
tekee ankaraa vahinkoa juuri tällä sektorilla.
Tänne pitäisi lisätä resursseja,
tehostaa valvontaa, kun me olemme nyt liikkeellä hyvän
asian kanssa ja oikeaan suuntaan, ettei tämä hyvä,
orastava kehitys pysähtyisi, niin kuin se teki valitettavasti
siinä vaiheessa, kun ministeri Rajamäen ote kirposi ministerisalkusta.
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ilman asiantuntijoitakin jokaisen kansanedustajan
pitäisi ymmärtää, että siirryttäessä tähän
järjestelmään ne ongelmat siirtyvät
muualle ja syntyy uusi ammattiryhmä: kuittien valmistajaryhmä.
(Ed. Kuoppa: Se on jo olemassa!) Siis tämä lisääntyy
aivan tavattomasti, ja tehokkain toimenpide tätä vastaan
on se, että tehdään tehostettuja iskuja,
joissa verottaja, poliisi ja työsuojeluviranomainen ovat
mukana.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Varmasti on noin, kun asiantunteva edustajakollega
Bjarne Kallis totesi. Tämän totesivat asiantuntijatkin,
että ei tämä kuittikauppaa poista ja
että on resurssien tarve. Todella tarvitaan lisää resursseja.
Kiinnijäämisriskiä pitää kasvattaa
oikein merkittävästi. Kyllä tämä on
viranomaistoimintaa, ei tätä vastuuta voi millekään
muulle taholle sysätä. Tässä mielessä tämä valvontaresurssien
lisääminen on a ja o, niin kuin täällä aikaisemmin
myös kyselytunnilla kuulimme, kun ed. Rajamäki
sanoi, että viime vuonna oli yksi projekti ja tänä vuonna
ei ole ollut vielä sitä ensimmäistäkään,
tämmöistä tehoiskua, niin että kovin
vähissä ovat tarkastustoimet.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Käännetty arvonlisäverojärjestelmä on
kyllä huomattava parannus nykytilaan. Vasemmisto on jo vuosia
vaatinut lainsäädäntöä harmaan
talouden estämiseksi, ja yksi keino on siinä juuri
käännetty arvonlisäverojärjestelmä.
Rakennusliitto on todennut, että rakennusalalla tämä on
karannut käsistä. Kun Rakennusliitto suoritti
Helsingissä hiljakkoin tutkimusta, tarkastuksia, niin yli
120 paikassa kerrostalojen remonttikohteissa oli ensinnäkin
yli 60 prosenttia ulkolaista työvoimaa ja lähes
kaikissa oli jotain hämärä. Elikkä Rakennusliitto
pystyy tarkastamaan, mutta sillä ei ole valtuuksia puuttua
asioihin niin kuin pitäisi viranomaisilla olla. Ihmettelen
sitä, miksi viranomaiset eivät pysty tekemään
niitä tarkastuksia, kun kerta Rakennusliitto pystyy.
Suurin puute on edelleenkin tämä valvonnan vähäisyys,
josta myöskin ed. Saarinen täällä jo totesi.
Jos meillä vähenevät verotarkastajat
ja meillä vähennetään poliiseja
tästä työstä, meillä vähennetään
työsuojelupiirien henkilöstöä,
joka näitä tarkastuksia voi tehdä, niin
ei ole ihme sitten, jos tämä harmaa talous ryöstäytyy
käsistä ja aiheuttaa todella pahoja vääristymiä sitten
rakennusalalla. Ne urakoitsijat, yrittäjät, jotka
hoitavat velvollisuutensa asiallisesti, maksavat verot, sosiaaliturvamaksut,
maksavat työehtosopimusten mukaisia palkkoja, häviävät
jatkuvasti kaikki urakkakilpailut. Elikkä Pääkaupunkiseudullakin suomalaiset
yritykset, jotka suorittavat nämä velvollisuutensa
kunnolla, eivät urakoita juuri saa enää.
He ovat itse kertoneet tämän, että he
eivät pärjää näissä.
Näin ollen olisi myöskin käsittääkseni
kaikkien etu — niin yrittäjien, työntekijöitten
kuin valtiovallan, yhteiskunnan — että tämäntapainen
harmaa talous, joka rakennuspuolella täällä rehottaa,
saataisiin kuriin.
Tämähän on selvää,
että tässä tavoitellaan kilpailuetua
ja taloudellista voittoa, kun ei makseta näitä velvoitteita
tai kierretään niitä kuittikaupan avulla.
Mielestäni tämä on saatava loppumaan. Muutoin
meille ei hyvin käy, vaan se leviää myöskin
muille aloille, ei jää pelkästään
rakennusalalle, vaan se leviää myöskin
muille aloille. Sitä on jo jonkin verran myöskin
palvelualoilla. Kuten täällä todettiin,
tämä laki ei kuittikauppaa lopeta. Sitä on
tähän asti ollut erittäin runsaasti, ja
tämä laki ei sitä valitettavasti estä,
vaan siihen tarvittaisiin erittäin tiukka valvonta ja se,
että veroviranomaiset pystyisivät ajamaan muitten
viranomaisten kanssa tietokantoja ristiin, jolloin voitaisiin tarkistaa,
missä todella harmaata taloutta on, koska tämä tietenkin
rahaliikenteessä tulisi näkyviin, jos näitä tietoja
voitaisiin riittävästi ajaa ristiin.
Tässähän on tapahtunut niin, että näitä rakennusalan
urakoita aikaisempaan verrattuna on ketjutettu. Siellä saattaa
olla kymmenen aliurakoitsijaa, ja loppujen lopuksi ei edes tiedetä,
kuka se todellinen työn suorittaja on. Myöskin
tähän kohtaan olisi ehdottomasti saatava nykyistä parempi järjestelmä.
Henkilökorttisysteemi ei ole tätä ketjutusta
pystynyt estämään eikä sitä,
että tiedettäisiin ketä siellä rakennustyömaalla
on oikein töissä. Sitä ei tiedä edes
siinä ketjussa mukana oleva aliurakoitsijakaan läheskään
aina.
Kun Rakennusliitto on tehnyt näitä tarkastuksia,
niin siellä on ihmeellisiä tapauksia, että yhtäkkiä työntekijät
häviävät työmaalta. Jos viranomaiset
menevät puku päällä, he häviävät
heti, mutta Rakennusliiton tarkastajat ovat aina välillä päässeet
yllättämään ja siellä on
ollut harmaata työvoimaa. Mielestäni tähän
tulee kyllä valvonnan keinoin puuttua nykyistä tehokkaammin.
Tämä hallituksen esitys on selvä askel
parempaan suuntaan siitä, mitä aikaisemmin on
ollut. Se antaa mahdollisuuksia viranomaisille, ja kun myöskin
näitä arvonlisäverovelvollisia tulee
nyt olemaan huomattavasti vähemmän, kun pääurakoitsija
on se velvollinen, silloin myöskin valvonta paranee, koska
näitä valvottavia on vähemmän.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Talousrikollisuus ja laiton ulkomainen työvoima
vääristää kilpailua ja tulonjakoa,
aiheuttaa työttömyyttä sekä vaikeuttaa
taloudellisen toiminnan edellytyksiä. Nämä ovat
uhka myös yksittäisen työntekijän
oikeusturvalle ja yhteiskuntamme turvallisuudelle. Harmaan talouden
ongelmia ei hallita jälkikäteisellä tutkinta-
ja syytetoiminnalla. Selkeällä lainsäädännöllä ja
poliittisella tahdolla talousrikollisuutta ja harmaata taloutta
estetään ennalta.
Täytyy myöntää, että tämä kenttä oli
varsin vesannolla keväällä 2003 Vanhasen
ensimmäisen hallituksen aloittaessa. Silloin sisäasiainministerinä käynnistin
talousrikostorjunnan tehostamistoimet.
Ministeri Itälän jäljiltä talousrikostutkinnan virkoja
oli todella merkittävä määrä täyttämättä. Kiitos
ministeri Mannisen ja sisäministeriön sisäisen
rahajärjestelyn pystyimme laittamaan lisäpanostuksia
näitten auki olleiden virkojen täyttämiseen,
ja talousrikollisuuden torjuntaan perustettiin edellisen hallituksen
aikana korvamerkityillä rahoilla erikseen 81 uutta virkaa.
Vuoden 2004 alusta krp:n yhteyteen luotiin ulkomaisen työvoiman
valvontayksikkö ja vahvistettiin rahanpesun selvittelykeskuksen
toimintaa.
Joulukuussa 2004 tulopoliittisessa kokonaisratkaisussa sopijapuolet
määrittivät harmaan talouden torjunnan
ja tilaajan vastuun.
Lokakuussa 2006 edellinen hallitus hyväksyi harmaan
talouden torjuntaohjelman, ja sen kohtaloa ja sisältöä käyn
kohta tarkemmin läpi, koska se kuvaa myöskin sitä vaikeutta
ja tuskaa ja painetta, jolla muutama asia on vihdoin liikahtanut
nykyisen porvarihallituksen toimesta, koska tämä talousrikostorjuntaohjelma
jämähti kuin seinään, kun nykyinen
hallitus aloitti.
Hyvin kuvaavia olivat STTK:n turvallisuusseminaarissa tammikuussa
2009 ministeri Holmlundin kommentit, kun hän totesi, että sisäisen turvallisuuden
ohjelmassa ei talousrikostorjuntaa nyt niin paljon käsitellä,
kun talousrikostorjunta ei ole niin suuri ongelma ja sisäinen
turvallisuus on niin laaja käsite, että sitä oli
pakko karsia. Hänen mukaansa nämä eivät
ole niin erityisen suuria ongelmia. Se oli julkinen seminaari, joka
valitettavasti median puolella sekin jäi kovin vähälle
uutisoinnille.
Itse asiassa tämän vuoden 2006 talousrikostorjuntaohjelman
sisältö kannattaa nyt käydä läpi,
koska siinähän nimenomaan lähdettiin
siitä, että toteutetaan nimenomaan talousrikollisuuden ja
harmaan talouden vähentämiseksi sovitut keskeisimmät
rikoksentekomahdollisuuksia vähentävät
ehdotukset lainsäädännön muuttamiseksi. Siinä oli
rakennusalan käännetty arvonlisäverojärjestelmä,
rakennusalan neljännesvuosi-ilmoitukset käytetyistä urakoitsijoista,
rekisterimerkintärikosta koskevan törkeän
tekomuodon säännös, tulliselvitysrikoksen
säätäminen, veroviranomaisten oikeus
tehdä vertailutietotarkastuksia luottolaitoksissa ja yritystukia
maksavien oikeus saada verotustietoja. Nämä olivat
selkeät lain-säädäntökohdat,
ja rakennusalan käännetty arvonlisäverojärjestelmä oli
valtiovarainministeriön vastuulla.
Suuressa valiokunnassa systemaattisesti valtiovarainministeri
Katainen ilmoitti Suomen hallituksen kantana Ecofin-kokouksiin mentäessä, että Suomen
hallitus vastustaa Saksan ja Itävallan esityksiä käännetyn
arvonlisäverojärjestelmän laajentamisesta.
Tämä on myönteistä, että nyt
tämä keskustelujen ja paineen jälkeen
on täällä olemassa.
Tulliselvitysrikoksen säätäminen
oikeusministeriön toimesta ei sekään
ministeri Braxilla kovin vauhdikkaasti liikkeelle lähtenyt.
Kyllä siinä varmaan eduskunnan paine ja ed. Pulliaisenkin
paine aika paljon vaikutti, että sitten jotain rupesi tapahtumaan.
Mutta näidenkin asioiden toiminnassa heikentää sitten
Tullia kovasti kaltoin kohteleva henkilöstöä leikkaava
tuottavuusohjelma.
Mutta veroviranomaisten oikeus tehdä vertailutietotarkastuksia
luottolaitoksissa on edelleen ministeri Kataisen pöytälaatikossa,
ja ministeri Pekkarisen pöytälaatikossa on yritystukia
maksavien oikeus saada verotustietoja, ja olisi aika mielenkiintoista
niiden yhtiöiden osalta, jotka saavat työ- ja
elinkeinoministeriöltäkin avustuksia, millä tavalla
niissä myöskin toimintaa voitaisiin aukaista.
Tämäkään ei ole edennyt.
Herra puhemies! Kun joulukuussa 2007 osaltani vauhditin tätä rakennusalan
talousrikollisuuden torjuntaa ja käännettyä arvonlisäveroa,
niin silloin nimenomaan myös ministeri Kataiselle tehdyssä kirjallisessa
kysymyksessä kiinnitettiin huomiota pitkiin aliurakointiketjuihin
liittyvään harmaaseen talouteen ja myös
harmaan talouden erityiseen ongelmaan, joka on kuittikauppa. Aliurakointiketjun
alapäässä harmaan talouden alueella toimivat
urakoitsijat peittävät maksamansa pimeät
palkat tekaistuilla aliurakointi- tai tarvikelaskuilla, jotka hankitaan
tätä tarkoitusta varten perustetuilta tai kuittikauppiaitten
haltuun siirtyneiltä yrityksiltä. Tässä on
nimenomaan tietysti myöskin järjestäytyneen
rikollisuuden puolella sellaisia asioita, jotka vaativat vakavaa
suhtautumista.
Ministeri Kataisen vastauksesta näkyi silloin nimenomaan
se, että hallituksen painopiste on verotukseen liittyvien
väärinkäytösten ehkäisemisessä ja
vähentämisessä valvonta- ja perintätoimien
tehostamisella ja monipuolistamisella. Silloin ei nähty
mahdolliseksi kohdistaa lainsäädännöllisiä toimenpiteitä juuri
verojärjestelmää väärin
käyttäviin tahoihin.
Pidän nyt tärkeänä, että tältä osin
tämä neljäs talousrikostorjuntaohjelma
etenee, mutta peräänkuulutan nimenomaan myöskin
verotustietoja ja myöskin näitten muitten kohtien
etenemistä. Pidän myös tärkeänä sitä,
että ulkomaisen laittoman työvoiman valvonnassa
palautettaisiin toimintaan ministeri Holmlundin ja poliisijohdon viime
vuonna lakkauttama ja muuhun toimintaan sulauttama krp:n yksikkö,
koska meillä ovat ulkomaisen työvoiman ongelmat
lisääntyneet ja siellä on myöskin
erilaisia vakavia ilmiöitä harmaan talouden alalla
ilmennyt. Joka tapauksessa on nyt myönteistä,
että tämä asia on edennyt, ja minusta
kannattaa eduskunnassa pitää painetta näissä muissakin
kohdissa, jotta myös yhteiskunnan sisäisellä turvallisuudella
varmistetaan niin työntekijöiden kuin yritystemme
kilpailukyky jatkossa.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Käännetty arvonlisäverovelvollisuus
on käytössä useassa EU:n jäsenvaltiossa,
ja siitä on saatu hyviä kokemuksia. Monissa jäsenmaissa
se on otettu käyttöön tietyillä toimialoilla,
joilla sen on katsottu vähentävän veropetoksia:
etenkin rakennusalalla, jolla alihankintaketjutukset ovat tyypillisiä.
Veron suorittamisvelvollisuuden siirtämisellä ostajalle
estetään valtiolle syntyvät veronmenetykset
tilanteissa, joissa vero vähennetään
pitkissä alihankintaketjuissa ilman, että sitä välissä maksettaisiin.
Käänteisessä arvonlisäverovelvollisuudessa veronmaksamisvelvollisuus
on kokonaisurakoitsijalla ja ketjun mahdolliset epämääräiset
yritykset eivät pääse enää keinottelemaan
sillä, että verot jätetään
maksamatta ja seuraava porras kuitenkin tekee vähennyksen.
Näitä ketjujahan on ollut sangen runsaasti ja
järjestelmää on tietoisesti käytetty
hyväksi. On tapauksia, joissa on sovittu arvonlisävero-osuuden
jakamisestakin osapuolten kesken.
Selvää on, että on hyvin valitettavaa
kustannusten lisääntyminen yrityksille tämän
käännetyn arvonlisäverovelvollisuuden
johdosta. Ed. Kalliksen täällä tuoma
ajatus veronkantopalkkioista näissä tapauksissa
on hyvin raikas. Jos se ei kuitenkaan toteudu, niin on ainakin tärkeää,
että verohallinto ohjeistaa tämän mahdollisimman tarkoin
niin, että konsulttien kukkarot eivät liikaa pääse
lihomaan. Selvää on, että käänteinen arvonlisäverovelvollisuus
ei poista kaikkia ongelmia, ei pimeää työtä,
ei kuittikauppaa, ei monia muitakaan rikosmahdollisuuksia rakennusalalla,
mutta vie kuitenkin kehitystä terveempään
suuntaan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tänä iltana on käytetty
paljon kärkeviä puheenvuoroja myöskin
tässä asiassa. Viittaan puheenvuoroon, jossa tuotiin
esille se, että verohallinnon henkilökuntaa on
vähennetty. Samassa yhteydessä toisin
sen ongelmana sen, että verotoimistoja on etenkin maaseudulla
vähennetty. Niitten palveluajat ovat supistuneet, henkilökunta
on vähentynyt ja paikallistuntemus on kaventunut. Jos tunnetaan
ihmiset ja tunnetaan olosuhteet, niin silloin myöskin voidaan
valvoa verotusta paljon paremmin.
Samoin harmaa talous on ongelma myös työturvallisuuden
kannalta. Eilen olin kokouksessa, jossa näytettiin kuvia
työmailta, joilla työturvallisuus oli tipotiessään,
ja tämä ei tapahtuisi siellä, missä on
asianmukaista valvontaa.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ei minkään värinen
hallitus, ei minkään ideologian hallitus voi hyväksyä sitä,
että yhteiskunnassa valuu rikollisella toiminnalla merkittäviä verovaroja
ohi veronpidätyksen. Täällä annetaan
ymmärtää, että ikään
kuin vasemmisto olisi sitä mieltä, että tämä käännetty
arvonlisävero olisi heille läheinen asia ja sitä jostakin
syystä joku toinen vastustaisi. Ei kukaan vastuuntuntoinen hallitus
hyväksy sitä, että merkittävät
verotulot katoavat valtion budjetista pois.
Minä muistutan myöskin ihan sinne SDP:n suuntaan,
että Rakennusteollisuus ja heidän sosialidemokraattinen
toimitusjohtajansa, joka toimi pitkään myöskin
kaupunginjohtajana, on julkisuudessa esittänyt monta kertaa,
että tämä ei ole ratkaisu, tämä ei
ole hyvä ratkaisu. Heitä kuultiin myöskin
verojaostossa, ja Rakennusteollisuus on nähnyt, että tämä ei
ole oikea tapa hoitaa hommaa.
Maan hallitus ja valtiovarainministeriö ovat seuranneet
paljon Ruotsin mallia, yrittäneet saada sieltä selvää,
toimiiko tämä järjestelmä niin, että tämän
ongelman ratkaisemiseen voitaisiin saada sellainen lisäarvo,
että rikollisuus vähenisi. Voi olla, että näin
käy. Täällä on esitetty ihan hyviä dubioita
sen johdosta, että tämä tulee lisäämään
merkittävästi laitonta kuittikauppaa. Näinkin
saattaa käydä. Se toteutus johtaa siihen, että tälläkään
lailla ei välttämättä päästä ihan
sinne asti, mihin monet kuvittelevat päästävän,
varsinkin kun tiedetään, että valvontaa
on vaikea lisätä. Tällä hetkellä poliisin
resurssit talousrikollisuuden osalta ovat isojen merkittävien
juttujen hoidossa, ja jos lähdettäisiin työmaita
kiertämään, niin saattaa olla, että nykyiset
resurssit eivät valitettavasti riitä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Valtiovarainministeriö ja
-ministerit ovat perinteisesti hallituksesta riippumatta vastustaneet
tätä esitystä, jo 1990-luvulla, silloin
se on ollut esillä, ja valitettavasti siinä on
ollut varsin monta erilaista ministeriä eri puolueista,
jotka ovat olleet sitä mieltä. Tämän
vuoksi on nyt hyvä yleensä, että se on
tuotu tänne.
Mutta niin kuin täällä juuri kuulimme,
niin resursseista on myös kysymys, poliisien resursseista,
valvonnan resursseista, ja samaan aikaan kuitenkin hallitus toimii
hiukan toisella tavalla myöskin, lisäämällä tällaisia
harmaan talouden elementtejä Suomessa, kun toisaalta tehdään
lakiesitys, joka kääntää arvonlisäverolain
niin, että vastuu tulee sitten varsinaiselle pääurakoitsijalle.
Mutta kaiken kaikkiaan harmaa talous on yhteiskunnan sairaus,
se vie voimavaroja, se kuihduttaa yhteiskuntaa ja se pitää saada
mahdollisimman vähäiseksi ja poistaa tietysti.
Siihen sitten huonosti istuvat sen tyyppiset aloitteet ja esitykset
hallitukselta, jotka osakeomistamiseen luovat sellaisia välineitä,
joissa läpinäkyvyys on heikko.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Salo puhui paljon hallituksesta ja totesi,
ettei minkään värinen hallitus saisi
hyväksyä verovilppiä. Minä olen
aivan varma, että jokainen yhtyy siihen väitteeseen.
Minä sanon, että ei minkään
värinen hallitus saisi toimia niin kuin tämä hallitus
toimii, eli se heittää yrityksille 30 miljoonan
laskun, jotta yritykset perisivät ja tilittäisivät valtiolle
100 miljoonaa euroa. Jos tämän jälkeen vielä väitetään,
että ollaan yrittäjäystävällisiä, niin
silloin minä en ymmärrä, mitä se
yrittäjäystävällisyys merkitsee.
Siis kun se antaisi ne, korvaisi edes osan niistä kustannuksista,
mitä tämä synnyttää,
se olisi askel ja osoitus siitä, että ollaan kuitenkin
joissakin asioissa yrittäjien puolella. Ja ihmettelen kyllä suuresti,
jos voidaan menetellä niin kuin hallitus esittää.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Vaikka veroja käänneltäisiin
kuinka, niin mielestäni kuitenkin kontrolli on a ja o.
Sitten tähän ed. Kalliksen yrittäjiin
viittaamaan puheenvuoroon. Siinä asiassa olen kyllä samaa
mieltä.
Pertti Hemmilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minulla ei ollut tarkoitus käyttää tästä asiasta
puheenvuoroa tänä iltana, kun käsitellään
käännettyä arvonlisäveroasiaa, lakiuudistusta
käännetystä arvonlisäverosta. Täällä aiemmin
tänään kyselytunnilla kun sosialidemokraatit
voimakkaasti toivat esiin sitä, että kokoomus
on vastustanut ja kokoomuslainen ministeri on vastustanut tämän
kaltaista lakiuudistusta nimenomaan harmaan talouden estämiseksi
ja kitkemiseksi, niin minusta työministeri Sinnemäki
puhdisti pöytää toteamalla, että viime vaalikaudella
oli sosialidemokraattinen valtiovarainministeri, joka vastusti tätä esitystä,
ja nyt kun on kokoomuslainen valtiovarainministeri, nyt tämä esitys
on eduskunnan käsittelyssä ja tulee menemään
läpi.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! En ollut paikalla, kun ed. Kallis on
käyttänyt hyvän puheenvuoron täällä,
jossa hän on puhunut tästä niin sanotusta
kantopalkkiosta, jonka vaikutus olisi yrittäjille jopa
30 miljoonaa euroa. En lähtökohtaisesti osaa sitä puoltaa
enkä vastustaa, kun ei se tietenkään
sisälly tähän hallituksen alkuperäiseen
esitykseen enkä tiedä, kuinka paljon myöskään
verojaosto on siitä käynyt keskustelua, sinällänsä sen
tarpeellisuudesta. Totean vaan, että tässä on
valiokunnan lausumaehdotus, joka sisältää,
että "eduskunta edellyttää, että hallitus
seuraa lainmuutoksen vaikutuksia soveltamiskäytäntöön
ja arvioi sen pohjalta lain muutostarpeita sekä toimittaa
tästä selvityksen valtiovarainvaliokunnalle vuoden
2012 loppuun mennessä". Silloinhan voi olla tilanne, että ed.
Bjarne Kallis on esimerkiksi veroministerinä, ja olen aivan
varma, että silloin hän ilmoittaa, että nyt
olen toteuttanut sen lainmuutoksen, mitä silloin oppositiossa
esitin.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Hemmilälle vielä huomio.
Meillä oli hallitus, jossa nykyinen puhemies Niinistö oli
valtiovarainministeri ja toisena valtiovarainministerinä oli
Suvi-Anne Siimes. Silloinkin vastustettiin sieltä käsin
vahvasti tätä nyt läpi menossa olevaa käytäntöä.
Hallintorekisteri, jonka nyt hyvä hallitus taas tuo, on
taas vastakkainen asia, ja molemmat ministerit silloin sitä vastustivat.
Ykkösministeri oli kuitenkin ministeri Niinistö,
ja myöskin ministeri Siimes vastusti silloin sitä. Sen
takia sanoin, että hyvin monimerkkiset. Mutta viisainta
on vain sanoa niin kuin asia on ollut, ja nyt se tietysti menee
eteenpäin, mutta sitä on joka suunnasta vastustettu,
eri syistä.
Yleiskeskustelu päättyi.