Arto Satonen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Koulujen työrauhaongelmat ovat nousseet
viime aikoina hyvin voimakkaasti esille, ja muun muassa opettajan
ammattijärjestö on vaatinut toimia työrauhan
turvaamiseksi kouluissa, useitakin toimia. Yksi niistä on
vahvasti sukua sille, mitä lakialoitteessani esitän.
Kyse on perusopetuslain 36 §:n muuttamisesta.
Siinä säädetään siitä,
että käytettävissä olevat kurinpitokeinot
ovat jälki-istunto, kirjallinen varoitus sekä määräaikainen
erottaminen. Nykykäytännön mukaisesti
opetusta häiritsevä oppilas voidaan määrätä jälki-istuntoon
enintään kahdeksi tunniksi tai hänelle
voidaan antaa kirjallinen varoitus, mutta opettajilla ei ole käytössä muita
kurinpitomenetelmiä tottelemattomien oppilaiden kohdalla.
Vakavan rikkomuksen tai jatkuvan epäasiallisen käyttäytymisen
kohdalla jälki-istunnon tai kirjallisen varoituksen jälkeen
oppilas voidaan erottaa määräaikaisesti
enintään kolmeksi kuukaudeksi.
Tämä menettely on kuitenkin erittäin
raskas ja vaatii nykyisin lautakunnan käsittelyä. Jälki-istuntokäytäntö pohjautuu
aikaan, jolloin jälki-istuntoon joutuminen oli häpeällistä,
mikä sai oppilaat välttämään
jälki-istuntoon joutumista. Nykyisin jälki-istuntoa
ei enää koeta häpeällisenä, vaan
se voi olla jopa teko, jolla rehvastellaan kavereiden keskuudessa.
Koulukuri onkin Suomessa laskenut OECD:n raportin mukaan jo vertailun
kolmanneksi huonoimmalle sijalle, eli taakse jäivät
enää Argentiina ja Kreikka. Yleinen linja on ihan
päinvastoin, eli koulukuri on viimeisen kymmenen vuoden
aikana useissa maissa parantunut.
Perusopetuslaissa todetaan, että oppilaan osallistuminen
opetukseen voidaan evätä enintään jäljellä olevan
työpäivän ajaksi, jos on olemassa vaara,
että toisen oppilaan taikka koulussa tai muussa opetustilassa
työskentelevän henkilön turvallisuus
kärsii oppilaan väkivaltaisen tai uhkaavan käyttäytymisen
vuoksi taikka opetus tai siihen liittyvä toiminta vaikeutuu
kohtuuttomasti oppilaan häiritsevän käyttäytymisen
vuoksi.
Nykyisin häiritsevä oppilas voidaan siis rehtorin
päätöksellä lähettää kotiinsa
vain loppupäivän ajaksi ja pidempi määräaikainen
erottaminen vaatii lautakunnan käsittelyä. Oppilaan
lähettäminen kotiin loppupäivän
ajaksi ei kuitenkaan välttämättä näy
lapsen vanhemmille millään tavalla. Jos rehtori
voisi evätä oppilaan oi-keuden osallistua opetukseen
omalla päätöksellään
edes muutaman päivän ajaksi, olisi toimenpide
huomattavasti tuntuvampi ja siihen voitaisiin liittää suoraan
konsultaatio oppilaan vanhempien kanssa. Lisäksi muutaman
päivän tauko häiriön aiheuttajan
opetuksessa rauhoittaisi tilanteen häiriön kohteeksi
joutuneen kannalta. Voimassa olevan perusopetuslain 36a §:n
mukaisesti opetuksen epäämisestä ilmoitetaan
oppilaan huoltajalle ja tarvittaessa koulun sijaintikunnan sosiaalihuollon
toimeenpanoon kuuluvia tehtäviä hoitavalle viranomaiselle.
Valtioneuvoston asetuksen mukaisesti perusopetuslain 36 §:n
3 momentissa tarkoitetusta opetuksen epäämisestä päättää rehtori,
joten tässä kohdassa esitettyyn määräaikaiseen
opetuksen epäämiseen ei tarvita lautakunnan käsittelyä.
Edellä olevan perusteella ehdotamme, että eduskunta
hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen: laki perusopetuslain
36 §:n muuttamisesta. Eduskunnan päätöksen
mukaisesti muutetaan perusopetuslain 36 §:n 3
momentti, sellaisena kuin se on laissa 477/2003, seuraavasti:
36 §, Kurinpito: "Oppilaan osallistuminen opetukseen
voidaan evätä jäljellä olevan
työpäivän sekä enintään
kolmen seuraavan työpäivän ajaksi, jos
on olemassa vaara, että toisen oppilaan taikka koulussa
tai muussa opetustilassa työskentelevän henkilön turvallisuus
kärsii oppilaan väkivaltaisen tai uhkaavan käyttäytymisen
vuoksi taikka opetus tai siihen liittyvä toiminta vaikeutuu
kohtuuttomasti oppilaan häiritsevän käyttäytymisen
vuoksi."
Tämän aloitteen on allekirjoittanut 18 edustajaa
kolmesta eri eduskuntaryhmästä. Mukana on myöskin
paljon sivistysvaliokunnan jäseniä.
Keskustelu päättyi.