18) Eduskunnan oikeusasiamiehen kertomus vuodelta 2012
jatkui
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Arvoisa herra oikeusasiamies! Hyvät
kansanedustajat! Oikeusasiamiehen kertomuksessa vuodelta 2012 oikeusasiamies
omassa puheenvuorossaan kiinnittää huomiota perus-
ja ihmisoikeuksiin, ja myös kertomuksesta alkupuolelta 60
sivua käsittelee perus- ja ihmisoikeuksia. Nämähän
ovat hyvin tärkeitä asioita, ihmisten perusoikeudet
ja ihmisoikeudet. Niistä pidetään kiinni
ja niitä noudatetaan.
Olen kuitenkin joissakin aikaisemmissakin puheenvuoroissa tältä paikalta
varoittanut siitä, että jos näitä perus-
ja ihmisoikeuksia ruvetaan tulkitsemaan aivan äärimmäisesti,
niin joudutaan kyllä käytännössä metsään.
Näistä käytännön esimerkeistä olen
monta kertaa täällä puhunut, enkä niistä nyt
kovin laajasti mainitse. Mainitsen kuitenkin kaksi näkökulmaa.
Ensimmäinen on se, että rikosasioissa näitä perus-
ja ihmisoikeuksia tarkastellaan lähinnä vain rikoksesta
epäillyn tai rikoksesta syytetyn tai rikoksesta tuomitun
tai vankilassa olevan konnan näkökulmasta, ja
silloin uhrin näkökulma ja ennen kaikkea rikoksen
selvittämisen intressi jäävät
paljon vähemmälle tarkastelulle. Olen esimerkkinä maininnut
esimerkiksi tämän nyt eduskunnassakin esillä olevan
asian niin sanotun ylimääräisen tiedon
käyttämisestä: jos poliisi kuunnellessaan
huumerikollisia kuulee vaikkapa puukotuksesta, niin saako tätä tietoa
käyttää tämän puukotuksen
selvittämiseen? Minun mielestäni tietysti saa.
Toinen ajankohtainen esimerkki on tämä passirekisterin
käyttäminen törkeimpien rikosten selvittämiseen.
Minun mielestäni pitäisi olla itsestään
selvää, että kun meillä on passirekisterissä ihmisten
sormenjäljet, niin törkeimpien rikosten kohdalla
pitäisi voida tätä rekisteriä käyttää.
Toinen näkökulma, mihin olen kiinnittänyt huomiota
liian pitkälle viedyissä tulkinnoissa, on tämä lailla
säätämisen vaatimus. Se on ihan selvää,
että nykyaikaiseen perusoikeusdoktriiniin ja -oppiin kuuluu
se, että perusoikeusrajoituksista pitää säätää lailla,
mutta elävässä elämässä kaikesta
ei voi säätää lailla, ja tämäkin
oppi mielestäni vaatii tiettyä järkevää asioiden
tarkastelua. Esimerkkinä liian pitkälle menevistä tulkinnoista
olen maininnut esimerkiksi tänäänkin
täällä salissa keskustelussa olleen perusopetuslain
tulkinnan, jossa katsottiin, että rehtorilla ei ollut oikeutta
jälki-istuntoon joutuneilla oppilailla kirjoituttaa tupakoinnin
haitoista, kun he olivat jääneet tupakoinnista
kiinni. Toinen tunnettu esimerkki, jonka olen tuonut esiin,
on oikeusasiamiehen kertomuksessa vuodelta 2011 oleva tapaus, jossa
vanki sellissään teki kirjoituskoneellaan rikoksia,
petoksia ja rekisterimerkintärikoksia. No, vankila tietysti
otti häneltä kirjoituskoneen pois, ja oikeusasiamies
sitten totesi, että vankila ei olisi saanut ottaa rikoksia
kirjoituskoneella tekevältä rikolliselta kirjoituskonetta
pois, koska laissa ei ole erikseen säädetty, että jos
vanki tekee rikoksia kirjoituskoneella sellissään,
niin häneltä saa ottaa kirjoituskoneen pois. No,
nyt sitten vankeuslakia ollaan uudistamassa ja siihen tällainen
säädös säätämässä.
Eli tämä kysymys tästä lailla
säätämisen vaatimuksesta: jos se viedään äärimmäisyyksiin, niin
joudutaan kyllä minun mielestäni käytännön
elävälle elämälle vieraisiin
tilanteisiin.
Herra puhemies! Nyt tarkastelen yhtä tunnettua oikeusasiamiehen
tapausta muutaman vuoden takaa, ja kysymys oli siis siitä,
että Ateneumissa, Valtion taidemuseossa, kiellettiin valokuvaaminen
ja tästä sitten kanneltiin eduskunnan oikeusasiamiehelle.
No, tässä oikeusasiamiehen päätöksessä,
tai itse asiassa apulaisoikeusasiamiehen päätöksessä,
tätä asiaa nyt sitten tarkastellaan — tämähän
on tietysti suuri sananvapauskysymys — sananvapautta koskevan
sääntelyn näkökulmasta, yksityiselämän
suojaa koskevan sääntelyn näkökulmasta,
omaisuudensuojaa koskevan sääntelyn näkökulmasta,
sivistyksellisiä oikeuksia koskevan sääntelyn
näkökulmasta, julkisrauhaa koskevan sääntelyn
näkökulmasta ja niin edelleen, ja tämän
tarkastelun jälkeen apulaisoikeusasiamieshän päätyi
tunnettuun tulkintaansa, että kyseessä oli sananvapauden
rajoittaminen, kun Ateneumissa ei saanut kuvata, koska laissa ei
ollut erikseen säädetty, että Ateneumissa
ei saa kuvata. Eli apulaisoikeusasiamies silloin siinä päätöksessään
kirjoitti seuraavaa: "Toisaalta korostan kuitenkin sitä,
että vaikka valokuvaamisen kieltämiselle onkin
sinänsä esitettävissä monia
asianmukaisia ja hyväksyttäviä perusteita,
ne eivät kuitenkaan perustu eduskunnan säätämään
lakiin. Taidemuseossa kuvaamista rajoittavaa lainsäädäntöä ei
ole tällä hetkellä olemassa." (Mauri
Pekkarinen: Käsittämätöntä!)
Tämän asian, joka minun mielestäni
ei ole suuri sananvapauskysymys, olisi voinut tarkastella myös
siviilioikeuden näkökulmasta ja katsoa, että kun
ihminen menee taidemuseoon, niin syntyy tietty konkludenttinen,
hiljainen sopimus, että hän menee sisään,
maksaa pääsymaksun tai astuu muuten sisään,
ja hyväksyy järkevät ja normaalit rajoitukset,
jotka hänen toimintaansa tuossa museossa kohdistuvat, kuten
se, että ei saa valokuvata. (Mauri Pekkarinen: Juuri näin!)
Herra puhemies! Kertomusvuonna 2012 huomasin eduskunnan lisärakennuksen
pääaulassa valokuvauskiellon. Annan herra oikeusasiamiehelle
tämän valokuvan, jonka otin tästä kiellosta. Tässä on
siis kameran kuva ja kameran yli on vedetty tällainen kieltomerkki,
ja tämä löytyy siis eduskunnan lisärakennuksen
aulasta. [Puhuja ojensi kuvan eduskunnan oikeusasiamiehelle]
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Edustaja Zyskowicz, te toimitte oikein, kun vain kuvailette
tätä kieltomerkkiä, ette heiluttele sitä.
Okei, en heiluttele, mutta annoin sen eduskunnan oikeusasiamiehelle. — Nyt
tämän eduskunnan lisärakennuksen ala-aula
sattuu olemaan myös eduskunnan oikeusasiamiehen toimiston
ala-aula, ja nyt kysyn eduskunnan oikeusasiamieheltä, kun
teidän oman ala-aulanne osalta on olemassa tuollainen valokuvauskielto,
mihinkä lakiin tämä valokuvauskielto
perustuu. En löydä siitä säädöstä oikeusasiamiestä koskevassa
laissa, en myöskään laissa turvatoimista
eduskunnassa. Eli saako eduskunnan oikeusasiamiehen ala-aulassa
valokuvata? Tai näin päin: saako siellä kieltää valokuvaamisen?
Jos Ateneumissa valokuvaamisen kieltäminen on tällainen
sananvapausloukkaus, perus- ja ihmisoikeusloukkaus, niin onko myös
eduskunnan oikeusasiamiehen ala-aulassa valokuvaamisen kieltäminen
vastaavasti tämmöinen perus- ja ihmisoikeusloukkaus?
Tälle kiellolle on olemassa ihan järkeviä syitä.
Ne perustuvat ymmärtääkseni yksityisyydensuojaan.
Koska siinä tehdään turvatarkastuksia, niin
halutaan valokuvaus kieltämällä estää yksityisyydensuojan
heikkeneminen tai mureneminen. Mutta Ateneumia koskevassa päätöksessä oikeusasiamies,
tai siis apulaisoikeusasiamies, kuitenkin korosti sitä,
että vaikka valokuvaamisen kieltämiselle onkin
sinänsä esitettävissä monia
asianmukaisia ja hyväksyttäviä perusteita,
ne eivät kuitenkaan perustu eduskunnan säätämään lakiin.
Herra oikeusasiamies, meinaatteko nyt antaa eduskunnan oikeusasiamiehelle
huomautuksen siitä, että eduskunnan oikeusasiamiehen
ala-aulassa on valokuvaaminen kielletty, koska tämä valokuvauskielto
ei perustu käsittääkseni mihinkään
eduskunnan säätämään
lakiin? Vai meinaatteko ehkä antaa eduskunnan puhemiehelle
Eero Heinäluomalle huomautuksen, koska kyseessä on
myös eduskunnan lisärakennuksen ala-aula?
Herra puhemies! Tällä esimerkillä yritän
vain osoittaa, että liian pitkälle viedyillä tulkinnoilla — sillä,
että kaikki kysymykset nähdään
suurina perusoikeus- ja ihmisoikeuskysymyksinä — joudutaan
mahdottomiin tulkintoihin, joudutaan tilanteisiin, joissa tulkinnat
ja elävän elämän normaalit tarpeet
eivät kohtaa. Oikeastaan viestini oikeusasiamiehelle, joka
on korkea lainvalvoja ja laillisuudenvalvoja, on se, että kun
sovelletaan tätä lailla säätämisen
vaatimusta, joka vaatimus on tietysti perusteltu, niin kyllä sen
soveltamisessa saa käyttää tervettä järkeä,
enkä itse näe, että esimerkiksi tämä valokuvauskielto
eduskunnan oikeusasiamiehen toimiston ala-aulassa olisi suuri sananvapaus-
tai muu ihmisoikeusloukkaus tai että eduskunnan
oikeusasiamiehen pitäisi tämän johdosta
antaa eduskunnan oikeusasiamiehelle huomautus tästä perusoikeusrajoituksesta.
Herra puhemies! Toivon, että kun esimerkiksi tässä kertomuksessa
näitä ihmis- ja perusoikeuskysymyksiä on
näin laajasti käsitelty, niin myös eduskunnan
perutuslakivaliokunta voisi vähän pohtia näitä asioita,
jotta sellaiset mielestäni käytännön
elävälle elämälle vieraat tulkinnat,
joita tänä päivänä ylimmät
lainvalvontaviranomaiset näissä asioissa ottavat,
voisivat saada hillitsevän kommentin eduskunnan perutuslakivaliokunnasta.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Eduskunnassa käytiin jokin aika
sitten aika laaja ja värikäs keskustelu vankien
tarkkailuhaalareista, jotka kiellettiin sen takia, että vankeuslaki
ei tunne haalareita ja ne loukkaavat vankien perusoikeuksia. Sen
jälkeen tuli ohjeistus oikeusasiamieheltä, että haalareita
ei saa käyttää, kunnes lakia muutetaan.
Tämän jälkeen onneksi eduskunnassa on
yli sadan kansanedustajan lakialoite, että tarkkailuhaalarit
sallitaan. Se on vangeille myös turvallisuuskysymys. Siellä on
paljon vankeja, jotka pakotetaan huumeiden salakuljettamiseen, ja
tarkkailuhaalarit olisivat heille keino päästä siitä tuskasta.
Edustaja Zyskowicz nosti esille tuon Ateneumin kuvauskiellon.
Kun sitä ei ole kielletty laissa, niin sitä ei
voitu myöskään kieltää Ateneumin
omissa säännöissä, ja olen kyllä edustaja Zyskowiczin
kanssa samaa mieltä, että luulisi näin,
että tällaisessa paikassa sisään
mennessä hyväksytään tietyt
pelisäännöt, millä tavalla siellä käyttäydytään
ja mitä siellä saa tehdä. Kysyisin oikeastaan
oikeusasiamieheltä, voidaanko tehdä tällaisia
sääntöjä, joita ei löydy
laista noin yleisestikään.
Meillähän hieman vastaava tilanne oli Pellon kunnassa,
jossa opettaja, koulun rehtori Tarja Konola-Jokinen kielsi kännyköiden
käytön koulussa. Kieltoa hän perusteli
kiusaamisen estämisellä. Siihen ei tietääkseni
oikeusasiamies ole ainakaan vielä puuttunut mutta OAJ:n
kehittämispäällikkö Nina Lahtinen
sen sijaan puuttui. Hän totesi, että kännykkää ei
ole luokiteltu vaaralliseksi esineeksi ja laki ei kiellä sen
hallussapitoa, yksittäisen koulun säännöt
eivät saa olla ristiriidassa lain kanssa. Jollain tavalla
tässä tulkinnassa on samanlaista henkeä kuin
vaikkapa tuossa Ateneumin kuvauskiellossa: tuntuu siltä,
että sellainen maalaisjärki on (Puhemies koputtaa)
tässä maassa pikkuhiljaa hukattu ja jokainen asia
täytyisi joko kieltää lailla taikka sallia
lailla. Tämä on minun mielestäni vähän
huolestuttava kehityssuunta.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä vuosien varrella
olemme aika monessa asiassa olleet edustaja Zyskowiczin kanssa eri
mieltäkin, mutta nyt, kun olen monessa, monessa istunnossa
kuunnellut hänen viestiään, sanomaa tästä teemasta,
minun on pakko sanoa, että olen hänen kanssaan
erittäin vahvasti samaa mieltä. Herrat — ja
nyt en tarkoita oikeusasiamiestä, mutta ylipäänsä herrat — eivät
välttämättä ole, niin sanotut
asiantuntijat, aina samaa mieltä, mutta kyllä suuri
kansa on tästä asiasta samaa mieltä,
järjen käytöstä, terveen järjen
käytöstä. Edustaja Zyskowicz puhuu ihan
samalla tavalla kuin kansa Uuraisten torilla. He näkevät
terveen järjen soveltamisen erinäköisiin
tilanteisiin aivan samalla tavalla kuin tämä kunnioitettu
helsinkiläinen torien kuningas, edustaja Zyskowicz.
Arvoisa puhemies! Oikeastaan minäkin kysyisin nyt eduskunnan
oikeusasiamieheltä. Minä luotan, että hän
tekee tunnontarkkaa työtä. Tämä ei
ole ollenkaan moite, mitä äsken sanoin ja nyt sanon
tästä edespäin, häntä kohtaan:
kokeeko hän, että tämä lailla
säätämisen tavallaan systematiikka tässä meidän
lainsäädännön järjestelmässä on
jotenkin sellainen juttu, mikä pitäisi katsoa
uudestaan ja arvioida, missä määrin lain käytölle
annettaisiin tilaa ja sijaa silloin, kun terveen järjen
nimissä sille pitäisi antaa tilaa ja sijaa?
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kiitän edustaja Pekkarista
ystävällisistä sanoista. Ilmeisesti myöhäinen
ajankohta illassa on vauhdittanut edustaja Pekkarisen näin
huikeaan verbaaliseen ilmaisuun, (Mauri Pekkarinen: Mutta selvin
päin kuitenkin! — Naurua) mutta kiitos kuitenkin
kommenteistanne ja kehuistanne.
Herra puhemies! Kun myös eduskunnan oikeusasiamies
on vaivautunut paikalle, vaikka kello taitaa olla jo 22 ja kaikki
kunnon ihmiset ovat katsomassa Valko-Venäjä—Suomi-jalkapallomaaottelua,
niin kyllä toivoisin, että oikeusasiamies kommentoisi
esittämääni kysymystä tästä valokuvauskiellosta,
joka on siellä teidän toimistonne ala-aulassa,
vaikka en ole löytänyt mitään lakia,
mihin tämä valokuvauskielto perustuu.
Ja toiseksi, ihan vakavana kommenttina myös totean,
että meillä kiinnitetään huomiota
lainsäädäntötulvaan. Muun muassa
Helsingin Sanomat ihan jokin aika sitten totesi, miten lainsäädäntötulva
merkitsee sitä, että lakeja tulee kovaa vauhtia
yhä enemmän, yhä useammasta asiasta on säädettävä lailla,
yhä yksityiskohtaisemmin on säädettävä lailla,
ja että tämä käytännössä johtaa siihen,
että lakien sisällön hallitseminen ei
ole ylivoimainen tehtävä pelkästään
tavallisille kansalaisille vaan myös juristeille, viranomaisille, jotka
joutuvat näitä lakeja soveltamaan.
Otan esimerkiksi tämän vankeuslain. Siinä on jo
nyt huikea määrä pykäliä.
No, nyt oikeusministeriössä valmistellaan vankeuslakiin
lisää pykäliä, jotta voidaan
esimerkiksi kieltää se, että vanki ei
saa sellissään kirjoituskoneella tehdä rikoksia,
että häneltä saa sen rikoksentekovälineen
eli kirjoituskoneen todella ottaa pois. Eli olen huolissani siitä,
että jos tämä lailla säätämisen
vaatimus tämmöisillä äärimmäisillä tulkinnoilla
viedään tänne, sanoisin suoraan, absurdiuteen
saakka, niin mikään lainsäädäntökoneisto
ei tässä maassa riitä kaikkia näitä lainsäädäntötarpeita
täyttämään, mitkä näin
tulkitusta lailla säätämisen vaatimuksesta
johtuvat.
Eduskunnan oikeusasiamies Petri Jääskeläinen
Arvoisa herra puhemies! Arvoisat kansanedustajat! Kiitän
näistä puheenvuoroista.
Tämä kuvauskielto Ateneumissa ei ole ollut minun
ratkaisujani. En sitä halua tässä lähteä sen enempää kommentoimaan.
Mitä taas tulee tähän lisärakennuksessa
olevaan kuvauskieltoon, niin se tuli nyt ensi kertaa minun tietooni
enkä nyt tältä seisomalta lähde
sitä arvioimaan, mikä sen perusteena on ollut
ja onko sillä perusteita. Mutta sinänsä tämä kysymys,
joka nyt kai tämänkin esimerkin taustalla on,
on ollut tämä lailla säätämisen
vaatimus. Se on siis yksi näistä perusoikeuksien
rajoittamisedellytyksistä, ja täällä on
haikailtu terveen järjen käytön perään.
Minä ymmärrän sen, mutta sanotaan, että tässä perusoikeusjärjestelmässä,
joka meille on luotu, sellaiselle terveen järjen käytölle,
mihin nyt edustajat ymmärtääkseni viittaavat,
ei hirveästi jää tilaa.
Perusoikeusuudistuksen yhteydessä perus- tuslakivaliokunta
on kirjannut perusoikeuksien yleisten rajoitusperusteiden luettelon.
Yleisiä perusoikeuksien rajoittamisedellytyksiä ovat — siis kaikki
nämä vaatimukset täytyy näiden
perusoikeuksia rajoittavien säännösten
täyttää — lailla säätämisen
vaatimus, täsmällisyys- ja tarkkarajaisuusvaatimus,
hyväksyttävyysvaatimus, ydinalueen koskemattomuuden
vaatimus, suhteellisuusvaatimus, oikeusturvavaatimus ja ihmisoikeusvelvoitteiden
noudattamisen vaatimus. Perusoikeuteen tehtävän
rajoituksen tulee täyttää samanaikaisesti
kaikki rajoitusedellytysten vaatimukset.
Se on aivan totta, mitä edustaja Zyskowicz on tuonut
esille, että tämä johtaa hyvin runsaaseen lainsäädännön
määrään, ja tämä vankeuslaki
on hyvä esimerkki siitä. Vankeuslaissahan nyt
lähtökohtana on se, että vanki myös
vankeusaikanaan säilyttää perusoikeutensa
täysimääräisesti. Vankien perusoikeusrajoituksiin
sovelletaan perusoikeuksien yleisiä rajoittamisedellytyksiä,
eli kaikkien näiden vaatimusten täytyy täyttyä myös vankien
kohdalla.
No, se on ihan selvää, että vankilaolosuhteissa
on pakko rajoittaa vankien perusoikeuksia monella tavalla. Se johtaa
vääjäämättä siihen, että vankeuslaista
on tullut pitkä ja hyvin yksityiskohtainen. Siitä huolimatta
elävä elämä tuo jatkuvasti esiin
sellaisia tilanteita, joita vankeuslakia säädettäessä ei
ole otettu huomioon. Oikeusasiamies on vankeuslain voimassaoloaikana,
siis vuodesta 2006 alkaen, tehnyt noin 30 esitystä vankeuslain
säännösten täsmentämiseksi. Näissä ovat
taustalla juuri semmoiset tilanteet, että ainakin osa niistä on
sellaisia, mistä on nähtävissä,
että on selvästi epätyydyttävä tämä tilanne,
minkä vankeuslaki tarjoilee. Se, mitä oikeusasiamies
voi tämmöisessä tilanteessa tehdä,
on esityksen tekeminen oikeusministeriölle vankeuslain
täsmentämiseksi.
Edustaja Zyskowicz on tätä kirjoituskone-esimerkkiä täällä tuonut
useammankin kerran esiin, ja se on itse asiassa aika hyvä esimerkki
siitä tilanteesta, joka meillä on. Eli kysymys
on vangin omaisuuden hallussapidosta ja siitä, millä edellytyksillä voidaan
kieltää omaisuuden hallussapito. No, tämähän
on selvästi rajoitus perusoikeuksiin. Kysymys on siitä,
mitä saa pitää hallussaan tai ei. Tämä on
ollut ihan selvä lainsäätäjänkin lähtökohta,
ja tämän vuoksi vankeuslakiin on otettu oma säännöksensä siitä,
millä perusteilla voidaan rajoittaa vangin hallussa olevaa
omaisuutta.
No, vankeuslain 9 luvun 1 §:ssä todetaan,
että "vanki saa vankilassa pitää hallussaan
kohtuullisen määrän henkilökohtaista
omaisuutta. Esineen tai aineen hallussapito voidaan evätä,
jos 1) esineestä tai aineesta aiheutuu vaaraa henkilön turvallisuudelle."
Sopiiko kirjoituskoneeseen? Ei sovi. "2) esine tai aine erityisesti
soveltuu omaisuuden vahingoittamiseen." Sopiiko kirjoituskoneeseen?
Ei sovi. "3) esineen tai aineen hallussapidosta vankilan tai vankilan
osaston olosuhteet ja valvonnan aste huomioon ottaen aiheutuu erityistä haittaa
vankilan yleiselle järjestykselle." Sopiiko tämä kirjoituskoneeseen?
Ei sovi. Tämä on tyhjentävä luettelo
niistä perusteista, joilla voidaan rajoittaa vangin haltuun
annettavaa omaisuutta.
Olen ihan samaa mieltä siitä, että vankilaviranomaisella
täytyy voida tuommoisessa tilanteessa olla oikeus ottaa
se kirjoituskone pois. Mutta tähän vankeuslain
sääntelyyn niistä perusteista, joilla
voidaan evätä omaisuus vangin hallusta, se ei
vain sisälly, ja sen vuoksi tältäkin
osin olen tehnyt ministeriölle esityksen, että voi
harkita vankeuslain tarkistamista. Tämä on sinänsä minusta
ihan hyvä esimerkki.
Sen kirjoituskoneen suhteen muuten, kun siinähän
oli kysymys siitä, että vanki teki tai hänen epäiltiin
tekevän rikoksia sillä kirjoituskoneellaan: (Ben
Zyskowicz: Ja myöhemmin tuomittiin näistä rikoksista! — Mauri
Pekkarinen: Ihanko totta? — Ben Zyskowicz: Kyllä,
selvitin asian!) Tämä kirjoituskone toki olisi
voitu — ja en tiedä, ehkä niin tapahtuikin — pakkokeinolain perusteella
takavarikoida, eli poliisilla tähän on ollut eväät.
Elikkä joka tapauksessa se kirjoituskone tältä vangilta
saadaan ja saatiin pois mutta ei vankilaviranomaisten toimenpitein
vaan poliisin toimenpitein.
Mutta on ihan totta, että tämä tällainen
järjestely aiheuttaa toki ongelmia lain soveltajille, ja toki
se aiheuttaa ongelmia myös laillisuusvalvojille, että tällaisia
kysymyksiä me sitten joudumme arvioimaan ja harkitsemaan
ja tekemään sitten lainsäädännön
täsmennysesityksiä.
Herra puhemies! Tässä oli puheenvuoroni.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! On pakko jatkaa tätä keskustelua.
Herra oikeusasiamies totesi, että se perusoikeusjärjestelmä,
joka meille on luotu, ei juuri anna tilaa tässä tarkoitetulle
niin sanotulle terveen järjen käyttämiselle
ja että perusoikeusrajoituksethan on säädettävä lailla.
Minun väitteeni on, että terveen järjen
käyttämiselle on paljon tilaa, kysymys on tulkinnasta.
Kysymys on ensinnäkin tulkinnasta siitä, mikä on
perusoikeusrajoitus, ja kysymys on tulkinnasta siitä, mistä kaikesta
voidaan ja pitää säätää lailla.
Onko kuvaamisen kieltäminen Valtion taidemuseossa perusoikeusrajoitus?
Onko se suuri sananvapauskysymys? Apulaisoikeusasiamiehen päätöksen
mukaan on, ja sitä sitten pohdittiin kuin jotain tieteellistä tutkielmaa,
erilaisia perusoikeus vastaan perusoikeus -ajatteluja.
Toinen lähestymistapa olisi siviilioikeudellinen. Kun
ihminen menee näyttelyhuoneistoon, konserttiin, museoon,
hän tekee niin sanotun hiljaisen sopimuksen, konkludenttisen
sopimuksen: minä tulen sinun huoneistoosi, minä hyväksyn
sinun normaalit ja järkevät rajoituksesi, en saa
ottaa valokuvia, en saa videoida, en saa tallentaa ja niin edelleen.
Niille on erilaisia hyviä syitä. Normaalit ja
järkevät rajoitukset — ei tietystikään
ole niin enkä minä väitä, että jos
ihminen menee keskiaikaisia kidutusvälineitä esittelevään
näyttelyyn, niin hän suostuu siihen, että häntä käytetään
näissä keskiaikaisissa kidutusvälineissä — normaalit,
järkevät rajoitukset, jotka ovat tavanomaisia
ja perusteltuja.
Eli onko valokuvaamisen kieltäminen museossa perusoikeuskysymys?
Onko valokuvaamisen kieltäminen eduskunnan oikeusasiamiehen ala-aulassa
perusoikeuskysymys? Eduskunnan oikeusasiamies ei ole huomannut tätä kieltoa. Ehkä
käytätte
autotallia ja tulette sieltä suoraan ylös. Mutta
käykää katsomassa siellä ala-aulassa:
siellä se valokuvauskielto tälläkin hetkellä on. Onko
se perusoikeusrajoitus? Jos tulkitsette, että se on perusoikeusrajoitus,
niin mihin lainsäädäntöön
se perustuu? Missä on se lain säädös,
joka sallii tämän rajoituksen? Minun mielestäni
se on järkevä ja ihan luonnollinen rajoitus. Siinä tehdään
turvatarkastuksia, ei haluta, että niitä kuvataan.
Minusta siihen on hyvät perusteet. Minusta se ei ole mikään
perusoikeusrajoitus.
Eli kysymys on siitä tulkinnasta, mikä on
perusoikeusrajoitus. Jos rehtori laittaa tupakoinnista kiinni jääneet
oppilaat kirjoittamaan jälki-istunnossa aineen tupakoinnin
haitoista, onko se perusoikeusrajoitus? Onko se ihmisoikeusloukkaus?
Tämä ihmisoikeusdoktriini, jota meidän eräät
oppineet, Martin Scheinin ja kumppanit, edustavat, johtaa siihen,
että ei niin pientä ongelmaa olekaan, ettei se
olisi merkittävä perusoikeusrajoitus
ja ihmisoikeuskysymys. Mutta minä kannustan oikeusasiamiestä toisenlaisiin
tulkintoihin, ja tulkitseminen on mahdollista.
Otan esimerkiksi tämän vankeuslain. Te katsotte,
että vankila ei saanut ottaa kirjoituskonetta pois, vaikka
sillä tehtiin rikoksia, koska siinä rajoitettiin
vangin perusoikeuksia ja laissa ei ollut siihen valtuutusta. Toisaalta
te katsotte, että sellin ovet saadaan panna yöksi
kiinni, vaikkei siihenkään ole laissa valtuutusta.
Voidaan ajatella, että murhaaja haluaa naapurisellin raiskaajan kanssa
lyödä korttia yöllä. Kyllä se,
että siinä sellin ovet pannaan yöksi
kiinni, rajoittaa hänen perusoikeuksiaan. Hän
ei pääse sellistä ulos, eikä se, että hän
pääsisi sellistä ulos, tarkoita sitä,
että hän pääsisi vapauteen,
koska kuten me kaikki tiedämme, siellä on käytävillä ovet
kiinni, siellä on alhaalla ovet kiinni, siellä on
muurit vankilan ympärillä. Eli kysehän
on tulkinnasta. Te olette tulkinnut, että sellin ovet saa
laittaa yöksi kiinni ja sillä tavoin rajoittaa
vangin perusoikeuksia, niin sanotusti. Mutta te olette myös
tulkinnut, että kirjoituskonetta ei saa ottaa pois, vaikka
sillä tehdään rikoksia, ja tulkintanne
tueksi esititte hyvin, että laissa kun on tyhjentävä luettelo
ja kun ei siinä ole tätä, niin silloin
sitä ei saa tehdä.
Tähänhän tämä lailla
säätämisen vaatimuksen mukainen lainsäädäntö juuri
johtaa. Jos pyritään kaikki asiat säätämään
siinä laissa, niin kun siinä ei kuitenkaan pystytä kaikkia
asioita säätämään, niin
se johtaa juuri siihen, että sitten joudutaan omituisiin
tulkintoihin, kun just tätä asiaa ei ole huomattu
siinä laissa säätää.
Ja se johtaa siihen, niin kuin oikeusasiamies täällä kertoi,
että hän on tehnyt 30 esitystä lainsäädännön
täydentämiseksi, ja kun ne on tehty, niin on löytynyt
seuraavat 30 esitystä.
Vangit herätetään aamulla siellä laitoksessa. Katsotaan,
että he ovat elossa ja he ovat paikalla. Onko jossain laissa
annettu oikeus herättää aamulla vanki?
Hän haluaa nukkua pitkään — missä laissa
on sanottu, että vangin saa aamulla herättää?
Voi olla, että se on laissa, en tiedä, mutta ehkä se
on perusoikeusrajoitus, ja ehkä siitä siis pitää lailla
säätää, ja jos ei siitä ole
tällä hetkellä laissa säädetty,
niin ehkä seuraavalla kierroksella vaikkapa teidän
seuraajanne toteaa, että tätä perusoikeusrajoitusta
ei ole laissa säädetty, siitä pitää lailla
säätää. Kun pyritään
tähän kaikkien asioiden lailla säätämiseen,
niin se juuri johtaa siihen, että kun kaikista ei voida
säätää laissa, niin joudutaan
tällaisiin tulkintaongelmiin, niin kuin tämän
kirjoituskoneen kanssa on jouduttu.
Herra puhemies! Ehdotan, että oikeusasiamiehen toimistossa
pidetään perusteellinen seminaari, oikeuskanslerin
porukka kutsutaan mukaan, valtiosääntöoppineita
kutsutaan mukaan, ja pohditaan näitä asioita vähän
uudelta kantilta.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti: Näitä esimerkkejä vankilasta
löytyy muitakin, joita olemme täällä salissa
käsitelleet. Edellisessä puheenvuorossa nostin
esille tuon tarkkailuhaalariasian. Sen jälkeen keskustelussa
on kuitenkin tullut ilmi, että lain mukaan kuitenkin vangin
saa eristää ja tarkkailla häntä teknisin
apuvälinein, mutta tarkkailuhaalaria ei saa käyttää.
Myöhemmin selvisi, että laki mahdollistaa vangin
riisumisen ja vaatteiden tarkistamisen, kun hän tulee takaisin
vankilaan, mutta selvisi, että suuta ei saakaan pyytää avaamaan,
ja sitä nyt ollaan säätämässä tässä talossa
omalla lailla, että voisi vaatia myös suun avaamaan
tuossa tarkistuksessa, jossa hänet on jo ennen riisuttu alasti
ja vaatteetkin on tarkistettu.
Tämä tarkkailuhaalareiden käyttö oikeusasiamiehen
mukaan rajoittaa vangin tahdonvapautta ja itsemääräämisoikeutta.
Tässä edustaja Zyskowicz hieman ehkä provosoidenkin
tätä asiaa läpi kävi, mutta
voisi ihan hyvin kysyä, eikö jo koko vankilassa
olo tätä oikeutta loukkaa.
Keskustelu päättyi.