4) Laki investointivarauksista
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä on kyseessä lakialoite,
jonka innostuin tekemään, kun hallitus lupaili
ilmeisesti joskus ensi vuoden alkupuolella ottaa käyttöön
tuolla Lapin pohjoisissa kunnissa sotumaksukokeilun, joka alentaisi
ilmeisesti sotumaksuja 14 kunnassa, ja ehkä saaristokuntia
on siinä vielä joku mukana. Minusta maassa pitää ottaa
käyttöön myös muita malleja
samanaikaisesti, jolloin nähdään se teho,
mitä niillä voisi olla työllisyyteen.
Tässä on lakialoite investointivarauksista.
Meillähän aikanaan 70-luvulla oli käytössä aluepoliittisia
keinoja aika moniakin. Oli investointivarausmahdollisuus, sitten
oli vapaa poisto-oikeus, jonka hedelmiä me näemme
tuolla Itä-Suomessa aika paljon. Omalle paikkakunnalleni tuli
muun muassa useampi tehdaslaitos, jotka pyörivät
tänäkin päivänä ja
tuottavat Suomelle vientituloja huomattavassa määrin
ja antavat työtä. Enimmäkseen ne ovat
puunjalostusyrityksiä. En usko, että ilman sen
tyyppistä aluepoliittista tukijärjestelmää ja
etuisuuksia niitä tehtaita olisi sinne koskaan tullut.
Sen takia tässä aloitteessani esitän
sellaista mallia, jotta yritys sijaitessaan Itä-Suomessa,
Itä-Suomen läänin alueella tai Kainuun
maakunnan alueella, voisi tehdä tämmöisen
investointivarauksen siten, jotta yrityksen voitosta 50 prosenttia voitaisiin
jättää jemmaan ja varata investointeihin.
Tämä on siinä mielessä poikkeus
siihen 70-luvun malliin verrattuna, että aikaisemminhan
oli varausjärjestelmä ja suhdannepoliittisista
syistä oli mahdollista tehdä varaus ja hallitus
sitten antoi aikanaan oikeuden purkaa sen, kun mentiin matalasuhdanteeseen.
Mutta tämä lähtee siitä ajattelusta,
että tämä yritys voisi itse valita sen ajankohdan
purulle, mutta tämä varaus pitäisi purkaa
viimeistään viiden vuoden sisällä.
Tämä idea lähtee siitä, jotta
mahdollisimman nopeasti saataisiin investointeja käyntiin
ja ne rahat käyttöön.
Näen tällä olevan sen merkityksen,
jotta siellä on tällä hetkelläkin
monia yrityksiä, jotka voisivat tällä porkkanalla
tehdä tämmöisen merkittävän
teon. Tässähän vaaditaan niitä voittoa
tuottavia yrityksiä, ja semmoisia me kaipaamme sinne. Ennen
kun tämä firma maksaa veroa, niin totta kai se
voisi tällä varjolla siirtää veronmaksua ja
laittaa vaikka seiniin, koneisiin, laitteisiin, ja sieltä kautta
saataisiin nousuun tuo itäinen Suomi, ja osin tietysti
Kainuu on Itä-Suomea myös.
Sen takia minä odotan, jotta valiokunta ottaisi tämän
käsittelyyn ja vakavasti suhtautuisi tähän, koska
ilman tämmöisiä aluepoliittisia keinoja näyttää siltä,
jotta semmoista isompaa ryntäystä teollisuuden
osalta tai tuotannon osalta tuonne laita-alueille ei ole olemassa.
Sen takia kaikki tämmöiset pienet mahdollisuudet,
mitä on käytettävissä, pitäisi
ottaa käyttöön.
Lakialoitteen etusivulle on näköjään
lipsahtanut oikoluvusta huolimatta yksi virhe. Siinä alalaidassa
puhutaan siitä, jotta voittoa pitää olla
vähintään 25 000 euroa. Sen
summan pitää olla 10 000 euroa.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämän lakialoitteen ensimmäinen
allekirjoittaja, ed. Esa Lahtela viittasi tähän
vanhaan investointivarauslakiin. En tietysti tarkasti muista siitä yksityiskohtia,
mutta siinä tämä varausmahdollisuus oli
hyvin laaja, ja sitten 90-luvun alussa, 91 viimeisen kerran, tämän
lakiesityksen suuntaisia investointivarauksia voitiin tehdä.
Näitten poistuminenhan liittyy tähän
verouudistukseen, joka toteutettiin 93, ja silloin veropohjaa huomattavasti
laajennettiin.
Kuitenkin haluan tässä puheenvuorossani käsitellä tietyllä tavalla
laajemmin tätä asiaa. Tämän
lakiesityksen tarkoituksena on todella, että voitaisiin
investointeja lisätä ja sitä kautta myös työpaikkoja
lisätä juuri niillä alueilla, joilla
työllisyystilanne tälläkin hetkellä on
kaikista huonoin.
Tänään tiedustelin, soitin omaan
maakuntaani ja kyselin rahoituksesta yleensä yritysten
investointien osalta, ja siellä todettiin, että juuri
tällä hetkellä se ei ole ongelma, mutta
ongelma on siinä, että yritykset miettivät
juuri nyt, mihin kannattaa sijoittaa, miten yritystä laajennetaan,
missä sitä laajennetaan, mihin suuntaan sitä kehitetään
ja miten ajallisesti sitten nämä suunnitelmat toteutetaan.
Kuten tunnettua, tällä hetkellähän
erityisesti USA:n epävarmuus heijastuu yritystemme käyttäytymiseen
ja tällaiset tulevaisuuden näkymät sitten
ohjaavat tätä päätöksentekoa.
Myös tällä hetkellä omassa maakunnassani
eli Pohjois-Karjalassa on esimerkkejä yrityksistä,
joiden osalta nämä investointipäätökset
on tehty, mutta yritys on sitten laittanut tavallaan tämän
hankkeensa jäihin, hyllyttänyt sen eli odottaa
parempia aikoja. Nämä esimerkit osoittavat sen,
että — todella koen tämän esityksen
ja lakialoitteen myönteisesti ja olen sen allekirjoittanutkin — investointivaraukset
ja sitä kautta investoinnin parempi mahdollistaminen ja
investointituet eivät yksin sitten aina ratkaise sitä päätöstä.
Tietysti sitten on muistettava se, että jos ja kun,
niin kuin toivon, tämänkin suuntaista menettelyä voitaisiin
kokeilla, niin se tietäisi sitä tietysti lyhyellä aikavälillä,
että kun investointivaraukset tehdään,
niin verotulot silloin hetkellisesti tietysti sen kyseessä olevan
kunnankin osalta vähenisivät, mutta toista kautta
totta kai näitä tuloja tulisi. Myös omalla
kotipaikkakunnallani todella 70-luvulla tehdyillä investoinneilla
ja yritysten tuloilla oli ratkaiseva merkitys alueen kehitykselle.
Siinä mielessä toivon, että tämä lakialoite
etenisi.
Arvoisa puhemies! Ihan lopuksi: Itä-Suomi-työryhmähän
esitti noin viisi kuusi vuotta sitten myös alueellista
vapaata poisto-oikeutta. Siihen edellinen puhuja myös viittasi.
Se ei kuitenkaan ole edennyt. Yhtä hyvin tätä kautta
sitten, jos ja kun tämän lakiesityksen mukaisesti
ei voida edetä, siinä varmasti olisi toinen mahdollisuus,
käyttökelpoinen mahdollisuus. Tietysti näitä eri
vaihtoehtoja toivoisi olevan mahdollisimman paljon.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Keskisuomalaisena haluan kannattaa
tätä ed. Esa Lahtelan ym. tekemää lakialoitetta
n:o 52. Vaikka tämä ei tässä muodossa
Keski-Suomea kosketakaan, tämä on oikeaa yrityspolitiikkaa,
elinkeinopolitiikkaa. Minä toivon, että kun tällaisia
innovatiivisia aloitteita tehdään, niin samalla
tässä on myöskin laajemmalti muihinkin maakuntiin
mahdollisuus soveltaa näitä käytäntöjä.
Meillähän vanha aluepolitiikka oli, niin kuin
ed. Lahtela mainitsi, toimiva. Silloin syntyi todella yrityksiä.
Kun nyt itsekin olen ollut maakunnallisen liiton hallituksessa useita
vuosia, niin tuntuu, että saadaan vain projekteja aikaiseksi,
mutta ei oikein onnistuta saamaan sitä, mitä me
tarvitsisimme.
Iivo Polvi /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Esa Lahtelan lakialoite investointivarauksista
on sinänsä kannatettava. Sillä tavoitellaan
tiettyä verotuksellista etua lähinnä niillä alueilla,
jotka tällä hetkellä maassa ovat kaikista
heikoimmin kehittyneitä ja jäävät
edelleen kehityksestä jälkeen. Valtion kannalta
tietenkin merkitys on verrattain vähäinen. Käytännössä kysymyshän
on pelkästään myöhentyneen veronmaksun
aiheuttamasta korkomenosta, eli valtion kannalta merkitys on vähäinen,
mutta ilmeisesti sillä on vaikutusta yritysten investointiin.
Samaan periaatteeseen tietenkin päästään
vapaalla poisto-oikeudella, johon täällä on
aikaisemmin viitattu ja jota muun muassa Itä-Suomi-työryhmä aikanaan
esitti ja joka on jostakin syystä jäänyt
toteutumatta. Sen henkiin herättely tässä yhteydessä on
aivan perusteltua.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Edellä puhuja puhui vapaasta
poisto-oikeudesta. Sen merkitys olisi tämän esittämäni
lakialoitteen tueksi erittäin hyvä. Silloin 70-luvulla,
kun verotus oli toisen tyyppinen, sen merkitys oli vielä suurempi,
mutta nyt kun tässä on muuttunut pääomaverojärjestelmä,
niin nyt sillä ei ole niin suurta merkitystä,
mutta uskon, että sekin olisi yksi porkkana, joka voisi
edesauttaa näitä investointeja ja sijoittumista
ja yleensä elinkeinotoimintaa niillä alueilla,
missä on vaikea työllisyystilanne. Niin kuin totesin
alkupuheenvuorossani, se ei näytä muuten vetävän.
Yritykset hakeutuvat semmoisille alueille, missä on kuluttajat
ja paljon ihmisiä ja lyhyet välimatkat. Muualla
vaaditaan tämmöisiä eri juttuja, niin
kuin sanoin, porkkanoita.
Sen lisäksi pitäisi vielä katsoa
myös semmoinen elementti kuin tämä kuljetustuki.
Minusta sitä ei pidä romuttaa. Se on joka vuosi
ollut tapetilla, lopettamisuhan alla. Nyt kun vajaan vuoden päästä käydään
vaalit ja muodostetaan uusi hallitus, niin minusta niissä hallitusneuvotteluissa
pitää tämä kuljetustuki ratkaista
pitemmällä aikajänteellä, ei
sillä tavalla, että se lopetetaan, vaan turvataan
syrjäisillä seuduilla pitkien välimatkojen
kuljetukset, että saadaan kilpailuetua tasattua sillä kuljetustuella.
Keskustelu päättyy.